Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fotografering

1. Hej Satt o kollade idag och hittadde bilder på ett Salt jag hadde ca 1986 och se där är ju den åtta armade Bläckfisken jag hadde.Kan ni se den.

• 27 svar
    • 4,2k visningar
  2. Started by Clownen,

Hejsan! Jag tänkte föreslå att vi skulle kunna använda den här eller en liknande tråd till att lägga upp länkar till filmer på våra saltvattenskar eller annat som rör hobbyn. Jag vet att det finns intressanta filmer utspridda på forumet men det skulle vara trevligt om det skulle finnas finnas samlade på ett ställe om det går att lösa rent tekniskt. Skriv gärna en kort beskrivning av filmen och hur stor filen är. Senare kanske Wrang eller någon annan person kan vara vänlig att sortera länkarna med olika rubriker? Reef-central har en liknande tråd: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=694780 Mvh Peter

3. Har köpt en Canon 700 D och vill köpa en bra Macro objektiv. Finns någon som är duktig vill ta bild på nära koraller polyp. Har ni något tips ? vilken är bäst. Sigma 70mm F2,8 Ex DG mACRO Canon EF - S60/2,8 Macro Tamron AF 90 mm / 2,8 Di Macro 1.1

• 11 svar
    • 4k visningar
  4. Started by Mazi,

http://artpad.art.com/gallery/?iiwnpz1ks7o0 Skruva upp till "fast" så blir det inte lika långtråkigt, men ni måste titta på hela MVH Max

• 21 svar
    • 3,9k visningar
  5. Started by Alfons,

Hej! jag har en canon eos 400D som jag skulle vilja veta hur man ställer in vitbalansen på. Tar gärna emot andra bra tips för att fota i akvarium. // Matilda

• 19 svar
    • 3,7k visningar
  6. Started by LN21,

Hej! Jag undrar om det finns något gratis bildbehandlingsprogram som kan hantera NEF (Nikons variant på RAW)? Ja har provat med GIMP och något slags PAINT gratisprogram men dom ville inte öppna en NEF bild.

• 8 svar
    • 3,7k visningar
  7. Started by Laggeman,

Läs mer här: http://www.europe-nikon.com/press_room/index.html?locale=sv_SE&bandwidth=broad Fotonörd, jo man tackar...

• 9 svar
    • 3,7k visningar
  8. Started by niki68,

• 4 svar
    • 3,6k visningar
  9. Started by Laggeman,

Tjenare. Tänkte höra hur intresset ligger i att skaffa ett UV-hus till de som har en Canon Eos 350D här på forumet. Jag ska själv skaffa ett och kommer beställa från Danmark där det finns en återförsäljare för ett nytt märke som heter Nimar. http://www.nimar.it Där kan ni se bilder på huset. Det som skiljer detta mot andra hus är framförallt priset. Ett Sea& Sea hus till 350D kostar ca 15.500:- Huset från Nimar kostar ca 6000:- inkl. port för 18/55 mm objektivet. Huset tillverkas i genomskinlig plast som många andra populära hus och möjliggör att man kan se om det skulle läcka till skillnad mot hus i tex aluminium. Alla kamerans funktioner kan manövreras utifrån. Jag…

• 9 svar
    • 3,6k visningar
  10. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om ni har några tips på inställningar till kameran för att få fina bilder. Förbättringar jag vill ha: Mindre blått på helbilder Bättre skärpa på korallbilder Min kamera är en Sony cybershot DSC-W1 Hls Nelson

• 22 svar
    • 3,5k visningar
  11. Klippte ihop den här lilla filmsnutten idag av min hungriga hjärnkorall som blir matad.

• 0 svar
    • 3,5k visningar
  12. Started by lexwin,

Finns det någon som listat ut en bra metod för att återge akvariet om man kör enbart den blå kanalen? Jag tycker det är så jäkla fräckt hur det får själva vattnet att se intensivt blåfärgat ut samtidigt som korallerna tom lyser upp sin omgivning. Men jag lyckas inte fånga båda dessa aspekter samtidigt. Exempel: Här lyckades jag justera exponeringen och vitbalansen så att jag någorlunda lyckades återge vattenkolumnen som den ser ut i verkligheten men nästan all flourocens har ju fallit bort. Här börjar jag ju närma mig att fånga korallernas intensitet fast i verkligheten är de ett snäpp ljusare och de röda färgerna drar sig lite mer orange. Jag skulle vilja hitta ett sät…

• 15 svar
    • 3,4k visningar
  13. Started by wrang,

Har pratat med Ugglan_ och kom fram till att det var dessa bilder som blev aktuella. nr. 4- Fotograf: Dykarn nr 5.- Fotograf: Dykarn nr 9.- Fotograf: christian nr 17. - Fotograf: Xavante nr 26. - Fotograf: JFerm nr 35. - Fotograf: Motor_666 1:a pris är2st trisslotter med chans om 25000:-/månaden och 25 år Denna tävling är from idag och 10dagar framåt, alltså slutar den 10 december Välkommen att rösta och glöm ej att lägga en motivering varför ni tycker om just denna bild! /Moderator & Ugglan_

• 30 svar
    • 3,4k visningar
  14. Started by Henrik Jonsson,

För mig som normalt fotar när jag dyker är det rätt ovant att fota fisk i vardagsrummet. Det är en hel del saker som skiljer: -Man behöver inte hålla andan för att inte skrämma fiskar med bubbelljudet -Man måste tydligen fota rakt genom glaset för att slippa skärpeförlust -Blixthanteringen är minst sagt annorlunda . -Man kan dricka kaffe samtidigt I desperat väntan på mitt nya akvarium gick jag lös på det nuvarande för att se om man kunde lära sig fota på land också. Håll tillgodo med mina försök, och ge mig gärna feedback så jag kan bli bättre. Hoppas länkningen funkar - skrik till annars.

• 27 svar
    • 3,4k visningar
  15. Started by Mr Singa,

Jag går i köpartankar och är lite villrådig har aldrig ägt en systemkamera förut. Men med lite lycka så hoppas jag hitta en fräsch men begagnad EOS 1100D. För en rimlig slant. Jag har kollat på några Objektiv som verkar intressanta. Canon EF 75-300 1:4-5.6 II Sigma Objektiv Macro 70-300mm Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS Kan några av dessa va något att ha för akvarium och mackro foto. Eller har ni några andra tankar eller förslag?

• 18 svar
    • 3,4k visningar
  16. Started by deelay,

Äntligen lite polyper ute i andra färger än brunt.

• Gilla
    • 4 svar
    • 3,4k visningar
  17. Started by GustavF,

Tänkte bara tipsa om http://www.reefvideos.com för er som inte redan har kollat på filmerna där.

• 27 svar
    • 3,2k visningar
  18. Started by osby0479,

Funderar på att skaffa en ny kamera så man kan få till vettiga bilder! Har en nikon d3000 men vet inte om det är lönt att använda den? Men i vilket fall som helst, kanske en ny kamera och ett bra Macro, någon som vet något begagnat eller nytt till bra pengar! Budget runt 5000+ Skicka gärna förslag!!

• 18 svar
    • 3,2k visningar
  19. Started by Alexraptor,

En liten inblick på vad som händer i "karet" när jag utfodrar min mandarin.

• 13 svar
    • 3,2k visningar
  20. Started by lindholm,

Hej vad har ni för kamera för att få fina fisk och korallbilder i akvariet har ni blixt? (eller photoshop) blixten lös /typ ovanpå akvariet snabb slutartid för att fiskarna inte ska simma iväg är det någon som brukar ta "fina" bilder till guiden och olika trådar om akvarier som kan ge tips, behöver jag en liten systemkamera eller kör ni med en pocket utan blixt funderar på en kompaktare modell systemkamera peter

• 12 svar
    • 3,2k visningar
  21. jag skulle vilja ser era mest färgstarkaste Entacmaea quadricolor så man kan få en känsla på hur den kan se ut. Känns som att den röda på reeflex är photoshopad. jag testade och tog en gul/vit och ändrade den lite snabbt i photoshop ( 1min retusch och ja det var bara 1 min arbete) så här blev resultatet men det är ju fejk hur kan se verkligen se ut? om era bilder inte stämmer med hur ni upplever det förklara gärna skillnaderna mellan fotot och hur ni uppfattar den. påpekar igen att bilden ovan är fejk bilden ska se ut så här:

• 15 svar
    • 3,1k visningar
  22. Started by nike83,

jag ser att det kom ut en ny produkt med filter för mobilen för att få bort det blåa när man fotar med mobil. https://shop.foretagsakvarium.se/product/d-d-mobil-kamera-lins-filter Är det någon som prövat att montera ett gult filter på sin systemkamera? Jag får varje gång jag tagit foto med min systemkamera, justera upp det gula för att få bort det blåa. typ sådant här: https://www.kamda.se/gulfilter-67mm?gclid=Cj0KCQiAuf7fBRD7ARIsACqb8w7kQbX6zPPOUQWAozYIThk--2Re6UB0JefboNsRMjE1cOWOl_F4A_YaAiz4EALw_wcB //Fredrik

• Gilla
    • 18 svar
    • 3k visningar
  23. Started by jimmy,

Kolla över eran el som sitter på fuktiga ställen så kanske man slipper se nåt sånt här i sverige länk - Kräver registrering på Reef Central!

• 7 svar
    • 3k visningar
  24. Started by MattiasN,

Jag är sugen på en ny kamera då den jag har inte duger. Har inget stort fotointresse (än iallafall), men tycker det är ganska skoj att fota akvariet, jag har ju dessutom nyligen blivit pappa och vill gärna kunna ta lite bra bilder av min lilla tös. Har varit lite sugen på att prova en systemkamera ett tag, men tyckt det har varit lite för dyrt. Fast så upptäckte jag nu när jag började kolla lite att det går att få en Nikon D40 för under 5000. Så frågan är om jag ska satsa på en systemkamera eller helt enkelt hålla mig till kompaktkameror? Tror ni det går att få bra bilder med en D40, eller borde man gå upp till Canons 350d el 400d? samtidigt så tycker jag nog att det blir…

• 17 svar
    • 3k visningar
  25. Started by iceman01,

Tjenis! Då har man äntligen lärt sig att bifoga lite bilder Som synes så har jag en övervakare, min dotter Iza 10mån kollar så att jag sköter mig. Det här är mitt första saltkar det är på 180L,har haft sötvatten tidigare det drivs med en deltec mc500 skummare,2st cirkpumpar 2x1000L/min +acua medic 2x38w t5 lyse Till mina djur då: 2st orange ocellaris clowner+2st svarta 2st Valenciennea Puellaris,dammsugare 2st Paracanthurus Hepatus,palett kirurg 2st Eld räkor 10st Turbo sniglar LPS: 1st Alveopora Giga 1st Heliofungia Actiniformis 1st Läderkorall karet utvecklas hela tiden,vartefter lönen kommer in hoppas att bilder duger någorlunda tacksam för ris o ros ha d gott

• 15 svar
    • 2,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.