Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fotografering

1. Started by osby0479,

Funderar på att skaffa en ny kamera så man kan få till vettiga bilder! Har en nikon d3000 men vet inte om det är lönt att använda den? Men i vilket fall som helst, kanske en ny kamera och ett bra Macro, någon som vet något begagnat eller nytt till bra pengar! Budget runt 5000+ Skicka gärna förslag!!

• 18 svar
    • 3,2k visningar
  2. Started by Ted-m,

Lämna gärna en kommentar om vad ni tyckte eller vad ni vill se mer av.<br><br><br><a href=" "> </a> <br>

• 7 svar
    • 998 visningar
  3. Started by Ugglan_,

Han poserade bra länge för mig.. Och lite detaljer från skivanemoner...

4. Started by Lejonkungen,

Stefan (BroderIsak). Nu vill jag få inspiration. Upp med nya bilder. Köpte du Bjarnes koraller.

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by cutekid,

Kommer att lägga upp lite bilder som jag har tagit i denna tråd .. börjar med ett litet smakprov

• 18 svar
    • 2,2k visningar
  6. Några bilder från mitt några månader gamla nano (Yasha) Har percis införskaffat sytemkamera/macro/blixt, riktigt kul med fotografering!

• 9 svar
    • 2,7k visningar
  7. Started by wrang,

Har pratat med Ugglan_ och kom fram till att det var dessa bilder som blev aktuella. nr. 4- Fotograf: Dykarn nr 5.- Fotograf: Dykarn nr 9.- Fotograf: christian nr 17. - Fotograf: Xavante nr 26. - Fotograf: JFerm nr 35. - Fotograf: Motor_666 1:a pris är2st trisslotter med chans om 25000:-/månaden och 25 år Denna tävling är from idag och 10dagar framåt, alltså slutar den 10 december Välkommen att rösta och glöm ej att lägga en motivering varför ni tycker om just denna bild! /Moderator & Ugglan_

• 30 svar
    • 3,4k visningar
  8. Started by Connaissancen,

Ni som sett lite ovanliga kar, lägg gärna upp lite bilder här... (från http://www.anvari.org/fun/Weird/all.html)

9. Tjo alla fotografer.! har läst o läst ang vad man ska för prylar men blir inte klokare för det.! sitter med en nikon d80 som jag är supernöjd med, ett vanligt kit objektiv 18-55 samt ett 50/2,8 macro. nu undrar jag lite ang vilka prylar som krävs för att få till polypbilder och riktiga closeup's på fiskarna , vilken obektivlösning, ringar mm, kör min med. mvh Manne

10. Started by deelay,

Äntligen lite polyper ute i andra färger än brunt.

• Gilla
    • 4 svar
    • 3,4k visningar
  11. Jag fick lite respons i en av mina youtube videor där jag spånade på slutet om att göra en tråd om lite hjälp vid filmande av akvariet. Vid det här laget har jag gjort lite filmer, dock är jag utan tvekan fortfarande i startgroparna. Men jag har försökt samla mycket av det jag lärt mig än så länge här i en tråd som jag skrivit för att lära mig själv mer och förhoppningsvis hjälpa någon annan. Många av tipsen här går applicera på fotande med. Filmandet av akvarium har många besvärliga hinder. Vi börjar med de två mest grundläggande. De är vattnet i akvariet och framrutan. Problemet med vatten är att det ger optiska förstorande effekter, de syns med blotta ögat …

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by nelson,

Hejsan! Undrar om ni kan rekomendera något bra program för att klippa och klistra i digitalvideofilmer. Det program som var med kameran är inte specielt bra nämnligen. Har hört att nerovision ska vara bra men är det värt pengarna? Tacksam för svar hls Nelson

• 12 svar
    • 857 visningar
  13. Started by Aqualung,

Finns det något man kan göra för att få lite bättre bilder från mobilen? Det blir väldigt blått och suddigt, tycker jag. Det blir väl aldrig som med systemkamera, det förstår jag, men liiite bättre borde man kunna få till det.

• Gilla
      • Tack
    • 2 svar
    • 1,9k visningar
  14. Started by patrikk,

Här är en räka som man kan i i karet så fort du har vatten i det till och med innan du har vatten i det.

15. Started by joney,

http://www.koralle.at/becken.asp

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Aqua_Max,

Hittade en tråd på Reef Central med länkar till många sevärda videoclip att titta på: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=627973

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by GustavF,

Tänkte bara tipsa om http://www.reefvideos.com för er som inte redan har kollat på filmerna där.

• 27 svar
    • 3,2k visningar
  18. Started by patrikk,

Snyggt filmat med GoPro.

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Jaken,

Det här är utan tvekan den sjukaste frag-videon jag någonsin sett. Robot Coral Fragging

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by alexochingencarina,

Helt galen kirurg:ler: http://reefbuilders.com/2013/12/20/yellow-tang-enjoy-swimming-upside-video/

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by Lasse,

Tänkte starta en ny tråd med bilder som blev roligare än vad som var avsett. Tänkte att andra kunde fylla på efterhand. Det gäller nu inte fototekniskt 100% bilder men sådana där man vid granskningen upptäckte något som inte skulle vara där. Första serien kallar jag - Vad f-n har han för sig. Som ni kan se så har jag några riktigt nyfikna saker i mitt akvarie Första bilden var avsedd till att ta på min en fighting spirit blid på min Sunburst Anthias och vad dök då upp till höger? Sedan skulle jag ta en bild på min Signatus guttatus - och vad dök då upp på bilden. det är inte utan att man fattar vart Disney fick sin inspiration till låten I havets djup i filmen …

• 29 svar
    • 8k visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Här kommer en bild på min Salarias när han ligger i en Sarcophyton och tittar på när jag städar.. :) Hade varit roligt med en foto-avdelning här på saltvattensguiden... säkert många som har schyssta bilder att dela med sig av? [img]http://www.drakfisken.se/salarias.jpg[/img]

• 13 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by Manks,

När man är såhär lite på lyset kommer man på toppenideer. En var att skapa en grupp på flickr för oss på saltvattensguiden, sagt och gjort. Har startat en privat grupp (måste bli inbjuden, men alla kan se bilder men inte diskussioner) på flickr som heter Saltvattensguiden. Om namnet är copyright eller om det är en dålig ide får någon mod gärna säga till så tar jag bort den på flickr och ni kan ta bort den här tråden. Jag tänker i fortsättningen också använda #saltvattensguiden på alla bilder jag postar där från akvariet. Lite lätt lulliga hälsningar /Torsten

• 5 svar
    • 2,2k visningar
  24. Hejsan! Frågan har säkert varit uppe förut men jag skulle vilja ha åsikter angående gluggarna som står i rubriken. Jag kommer i veckan köpa någon av dessa två gluggar och jag har läst lite omdömmen på dessa två objektiv. Sigman ska tydligen ha knivskarp skärpa och vara gediget byggd medans Tamron ska kännas lite plastig. Det jag ska fotografera är kommande koraller och fiskar i mitt kar. Den kommer alltså enbart köpas för saltkaret. Priset diffar bara på några hundralappar till Tamrons fördel. Beslutsångest med andra ord. Vilken ska jag välja? Mvh Lucas

• 11 svar
    • 2,6k visningar
  25. Started by Irene M,

Här är min fina kille Pontus. I går fick han ca 15 bebisar. Jag satt och tittade på akvariet när jag upptäckte att en liten stjärt kom ut ur magen på Pontus. Sen kom hela bebisen. KAMERAN!!! Jag sprang och hämtade den. "Change battery" NEJ!!! Batteriet slut och jag har inget extra! Jag tog ut batterier och satte det i laddaren medan Pontus hade ett uppehåll mellan 2 sammandragningar. JAg väntade och väntade. När han fick nya sammandragningar tog jag snabbt ut batteriet ur laddaren och hoppades att jag hade tillräckligt med tröm för att kunna filma lite. Det här blev resultatet.

• 13 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.