Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Julgran,

En liten fundering. Jag buffade lite med Salifert KH+Ph buffer då mitt ph låg på 8.0 och dKH på 7.8. Jag blandade ihop lite pulver med osmos vatten och tog en spruta och droppade under ett par timmars tid försiktigt längst bak där filtrering och pumpar är. Tyvärr måste jag ha fått fel på glasögonen när jag måttade upp pulvret för det blev i slutändan lite väl mycket buffning, dKH for upp till 12 dKH när jag mätte dagen efter. Vad innebär det rent praktiskt? -En buffning från 8.0-12.0 dKH på ett dygn kan väl inte vara så bra? Vad kan påverkas i akvariet av en så pass snabb förändring? -Ph ligger kvar på kring 8.0(kanske kanske 8.1) trots att dKH åkte upp. Vad innebär det…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by AcidwizZ,

Är det någon som vet vad det gröna som växer är för något? Är det bra, dåligt osv. Växer som ogräs iaf.

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by thompa81,

Hejsan! jag har idag 3 stycken fiskar i ett mindre karantänsakvarium och kör hyposalinitet på dem pga vita prickar. Kör endast men luftpump och värmare i det idag. Hur ska jag rengöra det: mekaniskt dvs "dammsuga" det eller ska jag köpa en mindre skummare till det? tack på förhand!

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by naso,

Hej! Jag var på gång med att starta upp mitt nya 240L-saltprojekt. Har fyllt på med osmosvatten o blandat saltet, då ett tillfälle dök upp med billig, fin LS på 30 kg. Jag köpte stenen och då hade säljaren enbart en jättefin koloni med anemoner och 2 fiskar kvar i karet, så vi fyllde 3 st 25 liters dunkar med det inkörda vattnet och jag tömde ur c:a 50-60 liter från mitt nyblandade saltvatten. Stenen ligger i, anemonkolonin stortrivs och fiskarna likaså. Kan detta bli ett problem, eller kan man se det som ett stort vattenbyte? Jag är osäker och orolig för detta,eftersom jag aldrig gjort liknande i saltvatten, men i sötvatten är det inga problem,det har jag provat. Tacksam…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by sceniie,

Hej jag är helt ny här. Jag köpte en korall från affären och på den var det mycket ljuslila/babylila på stenen inte cyano. röd/kila kalkalg eller dino.. tyvärr har jag skiten i akvariumet sen tidigare. Nybörjare så gör mitt bästa för att fixa det. Men detta ljuslila vad är det?..

• Gilla
      • Tack
    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Liljegren87,

Sitter här och funderar på hur man ska kunna sätta ditt en bra kylning på mitt rsm då idag gick det väldigt högt upp i grader. Sökte lite här som vanligt, men såg ingen som hade skrivit hur dom hade gjort med sina rsm. Är ju lite svårt att sätta i en fläkt då ända stället jag kunde tänka mig var bak på akvariumet där skummaren sitter. Någon annan som har ett rsm som är kyld skulle gärna få berätta för mig hur dom har gjort skulle vara mkt tacksam. Gärna bilder om det finns tillgängligt. Tack igen

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Saltwater,

Hej, Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?).

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  8. Hej, jag har aldrigt haft ett akvarium tidigare men varit sugen på att skaffa det länge. Så nu har jag innförskaffat ett 420L (150x51x62)akvarium och skulle vilja ha saltvattensfiskar i det. Men efter att ha skummat runt lite på det här forumet så har jag insett att det inte är så lätt som jag trodde (pump, vatten och fiskar ) Jag fick med ett "Fluval 4 innerfilter" och en "Elite 300W doppvärmare" är det något att ha eller var det bara nå skräp som dom slängde med i paketet? Jag skulle uppskatta om någon kunde lista vilken utrustning jag behöver samt ungefärligt pris och kanske en länk om det finns någon nätbutik som säljer dom prylarna.

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Linnex,

Är en del att fixa innan jag startar skarpt. Ytavriningen är tyst men jag tycker det låter mycket från röret i sumpen. Jag har gjort ett vattenlås i sumpen men det skvalpar bra inne i röret.... Har ni lite tips hur det går att tysta ner det? Har även någon kopplinger som inte blivit tätt som får limmas om samt att jag måste jobba lite på att tysta ner pumparna. Sedan gjorde jag en kanon grej. Borrade inte returen för att hindra baksug. Naturligtvis lyckades jag glömma att dra av rörbiten som sticker ner i akvariet när jag stängde returpumpen 5:e eller 6:e gången... så nu vet jag hur det blir när man flödar sumpen :-$

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Fabhellmyrs,

Hejsan! Min euphyllia ser inte så glad ut vet någon varför den ser ut som den ser ut? Mina nia värden ser ut såhär Här är mina värden: fosfat 0 Nitrate 0 Calcium 500 PPM KH 8.0 dKH pH 8.0 nitrite 0

11. Started by DennisL,

Tjena! Jag har insett att om jag möblerar om i sumpen så kan jag få ett fack helt fritt från teknik. Min tanke är nu att ha detta som ett refugium för cheato alger. Facket är uppskattningsvis ca 20liter i volym och mitt kar är på 360liter. Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett par funderingar. 1. Kan jag bara köpa en lampa och slänga i en näve cheato och sen är det färdigt? Räcker flödet som går genom sumpen via returpumpen ner i överinningsröret, eller jag måste komplettera med extra pump? 2. Är det ens lönt? Tanken är att refugiet ska hjälpa till att minska algtillväxt i huvudkaret (näringsexport), men också som tillflykt för copepods. 3. Överl…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by lars8686,

Hej! Jag funderar på att göra om mitt Juwel Lido 200L akvarium till saltvattensakvarium. Jag hade tänkt mig följande setup: Juwel LED Blue - lysrör 590 mm - 11 W Juwel LED Marine - lysrör 590 mm -11 W Tunze 9012 skummare 2x Eheim StreamOn+ 6500 Levande sten Levande sand Samt behåller juwels innerfilter och fyller det med levande sten. Vad tror ni om det, har jag missat något?🙂 Fiskar och koraller anpassar jag efter vad karet tillåter. // Lars

13. Started by redrobjem,

Jag har kört med 7-8 timmar per dygn hittills men vad brukar rekommenderas för saltvatten jag har antagit att det är samma som sötvatten men det kanske inte stämmer?

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by j sjögren,

Hallå alla glada. Jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med en liten fråga.Jag har under 9 månader kört ett 105 liters kar men nu så har jag skaffat ett 200 liters kar. Det är nu 2 veckor sedan som jag fyllde karet och 1 vecka sedan jag stoppade i stenen. Det är samma sten som jag har kört i mitt gamla kar (ca 10-15kg) + ca 10 kg av ny sten. Jag har kollat alla värden och det är inget att klaga på. De koraller som var fastvuxna på den gamla stenen har överlevt och mina nya turbo sniglar som jag stoppade i karet i går ser ut att må bra. Skummaren har kommit igång bra och jag bara undrar lite när jag kan börja att flytta lite koraller från det gamla till det nya…

15. Started by Joakim,

Hej, Jag köpte i helgen en gul dvärgkejsare från Bromma zoo. I butiken såg fisken frisk ut men nu har jag märkt att den kliar och skaver mot stenar i akvariet. Är det här ett nervöst beteende eftersom den är ny i akvariet eller någon slags parasit som fisken bär på? Blir lite orolig att den ska smitta mina andra fiskar i akvariet. Borde jag medicinera och i sånt fall med vad? Jag tar även tacksamt emot lite foderråd då fisken inte tyckte om mitt vanliga foder. Hoppas någon har lite koll på det här

16. Started by Xanrag,

Håller på designa sumpen till mitt nya kar och undrar om jag missat något? Sumpen är på 100x40x40 och jag hade tänkt mig följande från höger till vänster: * Vanliga avrinningen går rakt in i en Theiling Rollermat som står brevid sumpen upphöjd så att avrinningen från rollermaten kan rinna rakt ner i sumpen i det första facket. * Nödavrinningen går rakt ner i första facket. * Första facket är ett teknikfack där jag tänkt följande ska rymmas: - Skimmer i större modell, t.ex. ATI PowerCone 200/250. - UVC med pump som cirkulerar vattnet. - Reaktorer för Nitrat och Fosfat (Biopellets?) - Värmare * Andra facket som det sedan rinner över till är ett refugium, dock blir…

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by CissiP,

Nybörjar-fråga! Har ett 30-liters igång nu vilket tuffar på bra men nu är planen att skaffa ett nytt större kar. Jag vill ha ett 120 cm brett kar med sump. Kommer endast köra enkelt. Vattenbyte så jag slipper tillsätta annat än saltet, helst. Vill köpa så komplett som möjligt! Så - vad är era förslag? Vilket märke och "modell"? Tänk nu på att jag är nybörjare så skriv så en "dummie" förstår! 😉

18. Guest Gustav
    Started by Guest Gustav,

Hej är alldeles ny när det gäller saltvattens akvarium. jag tänkte starta ett litet kar 30 cm djupt 65 cm högt 35 brett med nästan lka stor sump till.Min första är vilken skummare jag har kollat runt lite och väljer mellan tre olika, Seaclone 100, aquamedic biostar flotor, Aquamedic miniflotor, Har ni några råd skulle det upskattas mycket jag känner mig lite vilse

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by jetstar,

Hej! är i uppstarten av ett nytt akvarium är inte så hemma på salt än men det ska jag bli:-) en fråga här! en kille säljer salt 2x8kg samt levande sten 10kg(som dock är torr alltså inte levande mer) vad är skäligt att betala?? vad kan man bjuda vad kostar salt i butik Mvh

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Mikael Stolt,

Hej, jag har en liten fundering som någon kanske kan svara på? Har två clowner var av den ena (honan) måste vara gravid. Hon har fått världens kula på magen o beter sig väldigt konstigt mot hanen. Tidigare så har dom delat på en anemon, men nu sista dagarna har hon börjat jaga iväg honom så fort han kommer för nära. O ibland när båda är utanför anemonen så kan o simma efter honom o det ser ut som att hon ”biter” honom i fenorna (inga synliga skador) så så aggressiva bitningar är det inte. Dessa två går nu i mitt 170l kar tillsammans med en liten Doris, 3 chromisar en annan liten kirurg o en mandarin. Har för ett tag sedan dragit igång …

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Christern,

Fler frågor från en nybörjare! Tyckte det vore läckert att ha en vågmaskin i burken för att simulera vågorna som framkallar de böljande rörelserna i ett riktigt korallrev. Kan en sådan apparat ersätta cirkulationspumparna inne i burken?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Yemkela,

....

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  23. Guest tompah
    Started by Guest tompah,

Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp.. Grubblar över ett nytt salt bygge. Hade tänkt ett kar på ca 500-600L Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet. Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken. Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar.. Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump.. men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv.. Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma. Fast samtidigt känns onödigt med en sump …

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by Christopher,

Har någon koll på om man har osmosvatten i en plast tunna. Fäller den ut något skadligt? Eller ska man ha livsmedelsklassade tunnor?

25. Started by Hella42,

Jag ska starta ett lido 120 salt inom en snar framtid och försöker samla in info om allt som stavas salt:) hur är det med sand? om man väljer att ha sand, måste man då ha nått som lever i sanden? eller kan man ha sand ändå?

• 10 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.