Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jamsoo,

Hej köpte ett clownhotell på 58 liter och har nu som det verkar blandat i lite för mycket salt. Kan jag ta ut lite vatten och fylla på med sötvatten eller hur funkar det?tacksam för svar mvh

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by cougar,

Hej, jag gör som alla nybörjare och gör en egen tråd! jag har läst det andra och det stod massa nyttigt men någon ska ju hålla igång forumet! Jag tänkte starta ett 120liters salt fisk-only och tänkte kolla ett par saker. Tror ni en aqua medic mini/midiflotor räcker eller är det bättre såga i rampen och sätta i stor skummare? Största problemet med dom tycker jag faktiskt är..ljudet. De deltec jag lyssnat på i närmaste affären låter ju massor. Eller finns det tystare? Räcker 20% ls? Och vad för fiskar vore bra kombinera? Vore ju kul med en yellowtang men den vill väl ha större. Vore kul få in nån mer uppseendeväckande fisk än clown eller fröken men kanske måste gå upp lite…

3. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett salt. Jag skulle vilja veta vilken belysning som är bra

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Inboxen,

Jag planerar att börja med saltvatten efter en lång tid med sötvatten. Har kommit ganska långt i processen men stött på patrull i valet av akvarium. Det finns flera trådar om samma ämne men jag skulle tro det är aktuellt för flera som ska sätta igång. + och - med RSM 130: ++vanligt förekommande akvarium gör att det finns lösningar på de vanligaste problemen +hyfsat stort att starta med +hyfsat pris för ett startpaket --Alla verkar störa sig på skummarens ljudnivå och ljudet från fläktarna. Det är viktigt för mig att inte innemiljön förstörs av detta. Någon som vet någon zoobutik i Uppsala/Stockholm med ett RSM 130 igång så man kan lyssna? -Ett annat vanligt problem verkar…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Josv1973,

Jag lägger ut lite bilder på mitt nystartade Clownhotell. Ni får gjärna komma med synpunkter och tips för jag är ny på detta. Det är roligt att se hur mycket liv där är redan. Jag brukar sitta och stirra rakt in i akvariet, jag hittar hela tiden nya saker bland stenarna. Clownfiskarna verka trivas dom äter bra och simmar runt och utforskar allt. Sniglarna äter hela tiden på stenarna och är hela tiden på nya ställen. Detta är verkligen en intressant och rolig hobby:ler: Ska invenstera i en anemon och putsaräka senare och eventuellt någon fisk till. Tack på förhand.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by CizziB,

Här stod ett litet "skott" av en läderanemon och nån glasros... Men idag när jag tittade så va allt borta och bara ett hål kvar.... Nån som har en gissnig på vad som hänt?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  7. Jag har blivit ordinerad att salta 330 g coral pro salt per 10 lit sötvtn.Men enligt aqua calculatorn bör jag salta 385g per 10 lit,vtn för att få 35psu.? ska jag köra på och låtsas som det regnar eller ska jag salta mera? Mina fiskar/räkor/mm mår prima.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by j sjögren,

Hallå alla glada. Jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med en liten fråga.Jag har under 9 månader kört ett 105 liters kar men nu så har jag skaffat ett 200 liters kar. Det är nu 2 veckor sedan som jag fyllde karet och 1 vecka sedan jag stoppade i stenen. Det är samma sten som jag har kört i mitt gamla kar (ca 10-15kg) + ca 10 kg av ny sten. Jag har kollat alla värden och det är inget att klaga på. De koraller som var fastvuxna på den gamla stenen har överlevt och mina nya turbo sniglar som jag stoppade i karet i går ser ut att må bra. Skummaren har kommit igång bra och jag bara undrar lite när jag kan börja att flytta lite koraller från det gamla till det nya…

9. Jag har nu kört in ett 80 liters Molly under 7 veckor med 10 kg ls och jag har använt vattenbytet från mitt inkörda kar för att snabba upp inkörningen. Vattenvärden har varit stabila med rätt värden under ett par veckor så nu har jag börjat belasta karet. I karet finns nu: 2 st 2 cm Clownfisk - Amphiprion ocellaris 1 st 6 cm Gobi - Nemateleotris magnifica 1 st 5 cm Eldräka - Lysmata Debelius 6 st sniglar - Astraea sp. 1 st korall 7 cm omkrets - Sinularia Sp 1 st stenkorall 7 cm omkrets - Turbinaria peltata 1 st liten frag 1 cm omkrets - Clavularia Viridis - Grön Stjärnpolyp 1 st frag 4 cm omkrets - Skivanemon Discosoma Sp 1 st knappkoloni 12 cm omkrets - Zoanthus 1 st mj…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by carlsson,

Hej undra hur säkert det är och hänga rampen i taket? den väger ca 25-30 kg skulle jag gissa eller sätta den på konsoler i från väggen?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Ueno82,

Hejsan som nybörjare för saltvatten så har jag kollat runt lite på sidan men har inte hittat något om hur ofta man skall byta vatten för nystartade kar eller mängd man skall byta. Sen har jag även en annan fråga angående tillrett vatten som man blandat med salt och vatten som blandas runt i en 40L spann med cirkulations pump hur länge det kan vara där innan det börja förlora viktiga ämnen m.m. som finns i saltet. Kanske lite dumma frågor, men skulle gärna vilja ha lite info eller hänvisning till vart man kan hitta info om nyuppstartade kar. Mvh Micael

• 12 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by Mudar,

Hej! Det har börjat uppstå lite brunt på sanden och undrar vad det kan vara, då har jag rört på sanden och det kom tillbaks på samma ställe. Vill gärna ha eran hjälp på att åtgärda det. Mvh Mudde Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• Gilla
    • 13 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Hank61,

Hej! Jag har en Doris som vi konstaterade i lördags ha pricksjuka. köpte Odinex på Zoo, Bromma en 3 dagars kur. satte igång UV lampan i onsdags sen igår så simmar den omkring vid ytan och kippar efter luft. Är det sviter av pricksjukan. Min sambo upptäckte en clown som var död i morse. Har inte kollat vattenvärden ännu. Tankar, råd!!

14. Started by karolina.wassberg,

jag undrar om ett större akvarium är bättre att börja med än ett litet?jag vill nämligen köpa ett 37L men pappa vill att jag ska köpa ett lite större....(red sea)vilket e bäst......

15. Started by Christern,

Fler frågor från en nybörjare! Tyckte det vore läckert att ha en vågmaskin i burken för att simulera vågorna som framkallar de böljande rörelserna i ett riktigt korallrev. Kan en sådan apparat ersätta cirkulationspumparna inne i burken?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  16. Hej, Jag har alltid facinerats av saltvattensakvarier, men min hobby har av olika skäl hittills fått begränsa sig till sötvattensdito. Nu känner jag mig redo för att ta steget och skulle vilja ha råd av er här inne till vilken butik i Göteborg med omnejd ni rekommenderar mig att gå för att få en vägledning och rekommendation på lämplig anläggning. Med den i hand har jag en utgångspunkt som jag kan undersöka vidare ifrån tills jag känner att jag både förstår vad som är lämpligt och lär mig vad som är viktigt att tänka på vid slutligt val av respektive beståndsdel. Tips mottages tacksamt!

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by MrRhames,

Hallå Jag tänkte köpa mig ett bagagnat kar, som jag ska ha temporärt. Då jag tänkte borra mitt nuvarande kar för ytavrinning och ska även bygga en ny bänk. Det bagagnade karet jag tänkte kolla på är b95xd40xh40. Så nu till frågan. Vad är det för belysningsyta en Maxspect G2 160w? Jag tänkte mest på bredden, om jag klarar mig med min nuvarande belysning. Mvh Benjamin

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by pepe,

hej hej-- håller på och sätter ihop mitt kar, och ska lägga i vatten nu i dagarna. men tänker lite framåt- när det är dags att lägga i fiskarna- har tänkt på vad för fiskar jag skulle vilja ha, fast har lite frågor... har tänkt ha följande: occelaris clown- 5 stycken chelmon rostratus- 2 stycken forcipiger flavissimus- 1 styck paracanthurus hepatus- 1 styck zebrasoma falvescens- 2 stycken lactoria cornuta- 1 styck ...och eventuelt en liten drake... första frågan är med chelmon rostratus, forcipiger flavissimus och lactoria cornuta. har hört att koffertfisk och fjäril inte behöver gå så bra med koraller. någon som har erfarenhet av detta? chelmon rostratus ska vara …

19. Started by Bangen,

Hej! Är helt ny på forumet och har aldrig hållit på med saltvattenskar förut heller. Har dock haft ett akvarieintresse hela mitt liv som har blommat ut igen de senaste 5 åren. Under de senare åren så har arterna bara blivit exklusivare. Dock har jag haft dålig plats i mitt boende och har fortfarande. Dock planer på att flytta inom en snar framtid så därför så finns planerna att utöka och då till saltvatten Då jag gillar utmaningar och är ganska pedantisk. Det som är intressant i dagsläget är ett lagom kar (vad är ett lagom nybörjarskar?) med sump. Håller på att läsa på om kemin samt lite vad för teknik som behövs. Har läst igenom saltvatten för dummies guiden en gång. H…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by SaltisLinda123,

Hej! Vad tycker ni om att köra utan skummare i ett 80 liters ? Och isåfall vad är ett bra "reningsverk" istället

21. Hej, jag har aldrigt haft ett akvarium tidigare men varit sugen på att skaffa det länge. Så nu har jag innförskaffat ett 420L (150x51x62)akvarium och skulle vilja ha saltvattensfiskar i det. Men efter att ha skummat runt lite på det här forumet så har jag insett att det inte är så lätt som jag trodde (pump, vatten och fiskar ) Jag fick med ett "Fluval 4 innerfilter" och en "Elite 300W doppvärmare" är det något att ha eller var det bara nå skräp som dom slängde med i paketet? Jag skulle uppskatta om någon kunde lista vilken utrustning jag behöver samt ungefärligt pris och kanske en länk om det finns någon nätbutik som säljer dom prylarna.

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by bigm82,

Hejsan, jag har ett par stycken Glasrosor (4 st små) mitt bland mina knappar.... Har försökt ett par gånger att injicera ättika i dem men de är så små och drar ihop sig så fort. Så va jag nere i hos min lokala akvariebutik och de hade en Acreichthys tomentosus*, så mina funderingar är. Skulle den funka i mitt rsm 130 och vad är era erfarenheter av den? Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by kallstrom_74,

sitter (som vanligt och funderar) att skaffa mig ett litet saltvatten kar..nano low tech..har sneglat på guppy hotellet, MEN det springer ju ÄNDÅ iväg lite i pris om man ska bygga om lysrörsrampen och dylikt så man hamnar på ca 2000 pix man kan ju hitta typ 100-200 liters kar med både lysrörsramp och pump för ca 1000 lappen..visst inte världens bästa..MEN kan man inte göra något för att komma billigt undan..kan man inte använda något befintligt filterfack i typ ett juwel eller något? förslag mottages tacksamt...har tittat på nano burk projekt där det allaredan FINNS filterkammre..har DU några förslag hur man skulle kunna göra med filter (vilket verkar vara det som verkar …

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Kontrollerar...,

Hej fiskälskare! Jag ska köpa mitt första akvarium... Jag förstår dock ingenting om det! Är det någon som kan hjälpa mig på traven? Om saker jag behöver osv.

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Freddefröjd,

Hej jag har idag 2 st ai hydra 32 hd över mitt akvarium på 150cm vet att det är lite i underkant, min fundering är om jag ska sätta dit två st 64hd i stället eller bara en till 32 så jag har tre. 2st 64 blir ju som att ha 4st 32or vilket skulle bli en väldig skillnad. Men är det kanske övermord?

• 2 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.