Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej allihopa är helt ny på salt och tänkte därför starta upp en tråd där jag kan ställa dumma frågor och fortlöpande post bilder varefter karet går framåt Har enbart haft sötvattenskar men känt ett sug efter att starta ett saltkar ett bra tag. Har läst på massor på forumet i nybörjartrådar och även andra trådar för att samla på mig kunskap iom att salt och söt kar skiljer sig markant. Har 2 sötkar i dagsläget ett på 73 l och ett på 112 l och resonerade lite så att det är lättare att hålla bra värden och lyckas med ett lite större kar därför har jag valt att göra om mitt 112 l till salt istället för 73 l . Har först tänkt börja med att sälja av mitt 73 l och alla växter f…
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej kan någon beskriva var jag hittar den manual som man börjat skriva för nybörjare i saltbranchen? hittade den för ett tag senoch ögnade igenom ett par sidor men har tyvärr glöm bort var den låg
-
Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar?
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Skulle vilja ha lite tips om vilka fiskar jag kan ha i mitt nanokar på 58L. Har idag 2st clowner, 2 putsar räkor och 2 turbosniglar. Håller en salthalt på 1.022 och 25grader. Vad finns det mer för fina fiskar som kan trivas i ett så här pass litet kar? Vilken sorts anemon skulle ni rekomendera till clownerna och vad finns det mer för fint jag kan lägga i karet? Mycket tacksam för alla tips ni kan ge mig. Mvh Mattias
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej jag har idag 2 st ai hydra 32 hd över mitt akvarium på 150cm vet att det är lite i underkant, min fundering är om jag ska sätta dit två st 64hd i stället eller bara en till 32 så jag har tre. 2st 64 blir ju som att ha 4st 32or vilket skulle bli en väldig skillnad. Men är det kanske övermord?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hallå alla glada. Jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med en liten fråga.Jag har under 9 månader kört ett 105 liters kar men nu så har jag skaffat ett 200 liters kar. Det är nu 2 veckor sedan som jag fyllde karet och 1 vecka sedan jag stoppade i stenen. Det är samma sten som jag har kört i mitt gamla kar (ca 10-15kg) + ca 10 kg av ny sten. Jag har kollat alla värden och det är inget att klaga på. De koraller som var fastvuxna på den gamla stenen har överlevt och mina nya turbo sniglar som jag stoppade i karet i går ser ut att må bra. Skummaren har kommit igång bra och jag bara undrar lite när jag kan börja att flytta lite koraller från det gamla till det nya…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. ..."Det går bra nu"...(Petter) Hej. Det går verkligen bra för mig i mitt första nano saltkar. Jag har inte mycket i karet för tillfället men de djur som finns är intressanta att studera. Min räka har bytt skinn två ggr inom loppet av tre veckor (andra gången i dag). Och min zebra eremit krabba har bytt för första gången i natt också. Jag har även en röd bent eremit som varit orörd på samma plats i två dygn nu och jag tror den, lik zebra eremiten, kommer snart att ömsa sitt skinn eller skal. Min fråga är ska man lämna kvar det ömsade skalet för att låta djuren äta upp det? Jag tänkte det kanske finns nyttiga proteiner eller kalcium som behövs för att stärka deras ny…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
dumma frågor från en noob Aktivt kol? varför o när? Phosphate minus från Aquaforest sade killen i saltvattensbutiken att jag behövde så jag köpte det, 1,25dl i en liten påse i en utav kassetterna?
-
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej! har startat ett akvarium 30l med två st led belysningar och ett lysrör! min fråga är: är belysningen tillräcklig?? och hur många watt motsvarar den?? info: Led belysningen innehåller följande: *6st blå LED 300mcd/st , 12000K , 56mW/st *36st Vita LED 1400mcd/st , 8000K , 56mW/st alltså infon ovan x 2 eftersom jag har två st små led ramper! sen har jag även ett 11w lysrör så totalt 3 belysningar! är 56mW samma som 0,56w ?? i så fall ger dom alltså 22,4w/st=44,8w + 11w ger totalt 55,8w alltså 1,86w/liter vilket borde vara ganska bra va?? eller är jag helt ute och cyklar då?? tacksam för svar! Mvh
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, jag har aldrigt haft ett akvarium tidigare men varit sugen på att skaffa det länge. Så nu har jag innförskaffat ett 420L (150x51x62)akvarium och skulle vilja ha saltvattensfiskar i det. Men efter att ha skummat runt lite på det här forumet så har jag insett att det inte är så lätt som jag trodde (pump, vatten och fiskar ) Jag fick med ett "Fluval 4 innerfilter" och en "Elite 300W doppvärmare" är det något att ha eller var det bara nå skräp som dom slängde med i paketet? Jag skulle uppskatta om någon kunde lista vilken utrustning jag behöver samt ungefärligt pris och kanske en länk om det finns någon nätbutik som säljer dom prylarna.
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla kloka! Jag är nybörjare när det kommer till saltvatten-akvarium. Har under en längre tid gått i tanken om att starta upp ett enklare akvarium. För någon dag sedan fattade jag mod till mig och slog slag i saken. Jag har iordningställt akvariet med teknik, levande sand, levande och död sten. Har fyllt upp akvariet med saltvatten och vattenberedningsmedel enligt dosering. Vattnet är klart, har en bra salthalt och temperaturen ligger på 25,2 grader. Jag har köpt följande teknik efter inrådan från säljare i butik. Hel-glasakvarium Akwaland 70x36x38cm/96l. Doppvärmare Aquael platinum 100. Propell…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Läst lite att vissa verkar handla från Tyskland, normalt handlar jag fisk från mitt lokala zoo, men dom har inge saltvattens kar, vilka sidor från Tyskland brukar ni handla från?
-
Hej, Har nyligen startat ett saltvattenskar på 240l. Just nu är karet fyllt med saltvatten, död sten och död sand. Belysningen, strömpumparna, skummare och värmare är igång. Jag har hällt i startbakterier (Microbe-Lift Special Blend), är inne på dag 14 med detta. Är nästa steg att inhandla några levande stenar för att få in alla mikroorganismer? Eller finns det på burk likt bakterierna? Är väl mest skeptisk till levande sten eftersom man inte vet vad man får in i karet. Sen undrar jag ifall det kommer att ta en längre tid för bakterierna att kolonisera, behöver man inte mata dessa på något vis, mitt kar ser väldigt livlöst ut nämligen. Förslag på …
-
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
kolla filmen! 23 minuter typ. I slutet snackar de filter. han svamlar något om att han har polyfilter och slipper då ha skummare. Jag har ju bara kört sötvatten så jag har aldrig hört talas om polyfilter. Nån som vet något?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Startade nyss upp mitt första saltkar och till min fasa så låter det jättemycket ifrån röret som går ner till sumpen! Det jag har är Maggie muffler som sitter ovanpå ett 50 mm rör som går rakt ner i sumpen och röret i sumpen slutar ca 1 dm under vattenytan i sumpen! den låter verkligen jättemycket! Hur kommer det sig att den låter så mycket? måste man ha ett visst flöde för att en maggie ska hjälpa eller är det fel nån annanstans? Mvh en nybörjare inom salt som har ljudproblem
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har precis kört igång ett nytt kar på ca 400L, karet har gått i 4 dagar, och det enda som är tillsatt är 60kg levande sten. Nu till min fråga, jag följer en av alla metoder här på forumet och i denna metod så hänvisar man till att man inte behöver testa vattnet(eller byta dom första 3-4 veckorna). MEN då jag beställt hem några mer moderna maskiner (hanna) så kunde jag inte låta bli av ren nyfikenhet. Och då visade det sig att pH ligger på 7.2 och dKH 7.5 salt 1.026, har inte testat mer än så. Är detta okej? Kändes lågt, hittar mest värden för stabila kar och där är jag off med en god marginal. Jag förstår att värden kan vara lite utanför optimala…
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Grymt bra start på saltvattenkarriären.... Köpt beggat 375-literskar, skummare, osmos, 25 kg LS, pumpar mm. Snart snickrat klart på bänken. Via detta forum fått bra tips om sumpdesign. Åkte för några kvällar sedan till en (sötvattens)akvariehandlare som lovat limma sump och borra för genomföringar. Visade sig att hans största borr var 18 mm!!! (hade blivit rekommenderad 40 mm). Finns ingen i Värmland med större borr..... Ridå! Reservplanen jag kommit på är att dela av 20 cm av karet och göra en intern sump a lá lösningen på Wrangs (bra jobb med SG, förresten!) hemsida. Facket blir alltså 50*20*50 cm, och där skall skummare stoppas i. Frågor: Hur hög vattenniva kan en sku…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Japp, imorrn så ska jag åka ner till Uppsala å hämta mitt första saltvattens akvarium ett RSM 130. Och som jag skrev i rubriken så är det runt 5 timmars restid därifrån å hem beroende på trafik å så, då har jag några frågor om hur jag ska frakta fiskar,koraller,sten och dyligt på lämpligast vis. Fiskarna hade jag tänkt att ta i plastpåsar, sånna man får när man köper fisk på butiken och ha dom i en frigolit låda (eventuellt att jag gör så för koraller oxå) LS tänkte jag ha i en 50l balja med lock samt att jag även tar med mig 2st 30liters dunkar som jag kan ta vatten i, så jag borde få med mig runt 100l begagnat vatten. Nu uppstår den sista frågan, kan jag ta ca 100l vatt…
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Den var som vanligt i morse! Har fått ett angrepp av äckliga bruna plattmaskar och Anemonen var nära dessa snuskar som tydligen ä giftiga
-
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Tänkte passa på att starta upp ett saltvattenakvarium när jag flyttar i höst. Har egentligen inte någon erfarenhet av saltvatten, förutom att farsan hade ett i 5 år, kan inte fråga honom om råd då han drunknade under en fisketur för några år sedan. Vilken utrustning behövs? Akvariet är på 320 liter. Hur mycket kostar skummare (med pump) till ett akvarium av den storleken? Hur mycket kostar osmos-thingy? Hur mycket kostar MH-lampor, inklusive ramp? Funderar mest på att ha clownfiskar och kanske någon kirurg. Hoppas jag får många svar och tips. Ha en fortsatt trevlig dag.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej mitt kar har kört i 2 veckor nu ca. köpte KH mätare idag o testade den visar att jag har 13,2!!!! Det som jag har förstårr är väldigt mycket? är det farligt? hur sänker man? Tack för all hjälp. underbar sida detta! Mvh/ Joel
-
- 16 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjenare alla salta damer och herrar, Martin heter jag och nu sitter jag och funderar på att gå från sötvatten till saltvatten! Har ett sötvattenskar med lite roliga mått som jag funderar över att konvertera till salt, måtten är 80x50x50 cm. Genom att skära loss bitarna som håller upp täckglaset får jag ett rent och snyggt kar. Problemet är att jag inte minns om det är gjort i härdat glass eller inte och jag vågar därför inte borra i det för en eventuell sump. Ska det bli en sump måste jag köra med en overflow box, något jag läst inte är det bästa att ha. Nu till den roliga biten, invånare. Det enda jag vet som är satt i sten är ett par clownfiskar (Amphiprion ocellaris) o…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har precis köpt mitt första akvarium, ett nano reef från Aquael på 49 liter. Jag är superny inom denna hobby, och har egentligen inte ens haft ett riktigt sötvattensakvarium. Har länge vart intresserad av just saltvatten, men har haft lite hamstrar och annat som tagit upp min tid och plats. Nu har jag dock vart husdjurslös ett tag och tänkte att det är perfekta tillfället att kunna starta denna hobby, superkul! Jag har läst en del här på forumet och även i en bok jag fått låna, tycker detta är superintressant och finns verkligen mycket att lära sig. Men nu kommer vi till mitt problem! Eftersom jag bor I en lägenhet på ca 20 kvadratmeter är…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-