Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hejsan! Min euphyllia ser inte så glad ut vet någon varför den ser ut som den ser ut? Mina nia värden ser ut såhär Här är mina värden: fosfat 0 Nitrate 0 Calcium 500 PPM KH 8.0 dKH pH 8.0 nitrite 0
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Vi har försökt starta vårt akvarium på 500 liter idag och har problem. Sumpen är påfylld i facket där pumpen ligger, men när strömmen sätts på sugs bara vattnet upp genom slangen upp mot akvariet men går ej ner genom rören tillbaka. Pumpen törstar och det pumpas bara en liten mängd fram och tillbaka ser man. En av pumparna i bakre facket har i samband med detta lagt av och pumpar inte ut vattnet genom cirkulationerna. Kan tillläggas att vattennivån i akvariet inte är tillräckligt hög så att pumpen längst till höger (som är lite högre belägen än de andra cirkulationshålen) är dränkt. Kan det vara orsaken till att kretsloppet inte fungerar, at…
-
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag tänkte dra igång ett saltvatten kar nu men har lite funderingar kring levande sten. Jag har ett 65l kar som jag tänkte fixa ett mini rev i. Men saken är den att mycket av utrustningen som krävs är ju ganska dyr. men jag har ingen lust att bara spara ihop stålar och sedan köra igång. Så min fråga är: Är det möjligt att köra igång med levande sten i 65l karet, och låta det lysas upp av ett Powerglo rör. Spelar ingen roll om det händer något eller inte. Bara jag får ha det i vatten tills jag fått tag i en 4 rörs ramp(alternativt T5/MH). Och även kanske skummare. Kan stenen på något sätt "dö" av dålig skötsel, eller blir det bara som så att det inte händer något? Jag tänk…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har en fundering på att bygga om mitt Juwelakvarium på 240 l till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft ett Deltec möbelakvarium, ett s k Microreef och har någorlunda koll på skötseln när det väl är igång. Finns det stora nackdelar eller risker med att bygga om ett sötvattensakvarium gentemot att skaffa ett som är anpassat till saltvatten från början? Mitt Microreef hade en sump på ca 50 l i underskåpet, måste jag ha det om jag väljer att placera skummaren direkt i akvariet? Jag vill helst inte borra hål i akvariet. Är det någon som vet ifall Juwels originallysramp klarar av T5 rör eller annan lämplig saltv.belysning? Eftersom vattnet dunstar bort så oerhör…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att göra om mitt Juwel Lido 200L akvarium till saltvattensakvarium. Jag hade tänkt mig följande setup: Juwel LED Blue - lysrör 590 mm - 11 W Juwel LED Marine - lysrör 590 mm -11 W Tunze 9012 skummare 2x Eheim StreamOn+ 6500 Levande sten Levande sand Samt behåller juwels innerfilter och fyller det med levande sten. Vad tror ni om det, har jag missat något?🙂 Fiskar och koraller anpassar jag efter vad karet tillåter. // Lars
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har massvis med borstmaskar. Har köpt stora tutbosniglar i omgångar. Ca 30 totalt. De dör en efter en på bara några veckor. Är det borstmaskarna som äter dem? Vet inte annars vad som tar död på dom. Finns det fällor att göra för att bli av med maskarna?
-
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej jag har idag 2 st ai hydra 32 hd över mitt akvarium på 150cm vet att det är lite i underkant, min fundering är om jag ska sätta dit två st 64hd i stället eller bara en till 32 så jag har tre. 2st 64 blir ju som att ha 4st 32or vilket skulle bli en väldig skillnad. Men är det kanske övermord?
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Jag har två fina små tryckare, Picasso och Odonus, som jag är väldigt förtjust i. Problemet är bara att de äter all städpersonal. Turbos går åt snabbt, har haft eremitkräftor i omgångar som klarar sig ett tag. Räkor är uteslutet men sandvändarstjärnan får vara i fred. Skulle vilja prova med en sjöborre, Diadema setosum, både för trevnaden och effektiv algätning. Vad tror ni?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Jag köpte ett red sea max 250 för en månad sen och jag fattar ingenting vattnet blir smuttsigt på en dag och det flyger runt skit i vattnet hela tiden, har försökt å tittat om jag monterat fel men tror inte det. Om någon har ett red sea max 250 och bor i stockholm så betalar jag gärna er för en genomgång och titt så jag gjort rätt för det här håller inte. HJÄLP MIG SNÄLLA INNAN JAG TAPPAR INTRESSET OCH SÄLJER DET =(
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vilken temperatur ligger de flesta här på guiden med i sina kar?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag verkar aldrig få någon nitrittopp och det har gått två veckor snart, jag använder red sea reef mature PRO kit efter anvisningarna, kan det vara detta som gör att jag inte får någon nitrit nästan? Får alla akvarium nitrittopp?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
hm det stod ifs på förpackningen att vattnet kunde bli grumligt ,men tycker att det ser mer grön/blått ut just nu en det gjort inann jag hade i aquasafe och bactozym...kommer det att bli bättre och hur ska jag göra för att få det sk glasklart?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har problem med massa partiklar i vattnet som jag trodde skulle försvinna efter ett tag men nu har karet varit i gång 1 månad och det är inte något bättre jag har kört powerhead med quickfilter utan resultat. Varför vill det inte bli bra jag har ett 350 L med 8400 Liter cirkulation delat på två pumpar och en Deltec mce 600. Ca 30 kg LS och ett lager på 1,5 cm levande sand.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena! Jag har insett att om jag möblerar om i sumpen så kan jag få ett fack helt fritt från teknik. Min tanke är nu att ha detta som ett refugium för cheato alger. Facket är uppskattningsvis ca 20liter i volym och mitt kar är på 360liter. Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett par funderingar. 1. Kan jag bara köpa en lampa och slänga i en näve cheato och sen är det färdigt? Räcker flödet som går genom sumpen via returpumpen ner i överinningsröret, eller jag måste komplettera med extra pump? 2. Är det ens lönt? Tanken är att refugiet ska hjälpa till att minska algtillväxt i huvudkaret (näringsexport), men också som tillflykt för copepods. 3. Överl…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej kan någon beskriva var jag hittar den manual som man börjat skriva för nybörjare i saltbranchen? hittade den för ett tag senoch ögnade igenom ett par sidor men har tyvärr glöm bort var den låg
-
I förrgår la jag ner mina första 2 clowner i mitt 100l kar. Första dygnet hade jag nedsläckt med teorin om att detta ska göra dem mindre stressade. Idag har jag haft tänt några 4-5 timmar. Men de beteer sig rätt stressade fortfarande (eller iaf vad jag uppfattar som stressade) de simmar i högt tempo längst karets framruta och ser ut att leta febrilt efter något sätt att ta sig igenom. Av vad jag sett har de inte varit inne i bland stenarna öht. Är detta normalt? Karet bebos i övrigt av 1 putsarräka och 1 pepparmintsräka 2 mindre eremitkräftor och sniglar.
-
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är det någon som vet vad det gröna som växer är för något? Är det bra, dåligt osv. Växer som ogräs iaf.
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjo Kom hem efter jobbet igår lite små trött och havlt seg i huvudet. Då kom jag på den fina iden att lägga i min levande sand i karet. Då jag inte tänkte mig för så har jag inte spolat av sanden innan jag la i denoch nu har jag lagt i 27 kg levande sand och allt mitt vatten är vitt/ljus grått och man ser knapt pumparna. Så vad ska man göra åt detta om man inte vill byta ut allt vatten ?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, jag har en liten fundering som någon kanske kan svara på? Har två clowner var av den ena (honan) måste vara gravid. Hon har fått världens kula på magen o beter sig väldigt konstigt mot hanen. Tidigare så har dom delat på en anemon, men nu sista dagarna har hon börjat jaga iväg honom så fort han kommer för nära. O ibland när båda är utanför anemonen så kan o simma efter honom o det ser ut som att hon ”biter” honom i fenorna (inga synliga skador) så så aggressiva bitningar är det inte. Dessa två går nu i mitt 170l kar tillsammans med en liten Doris, 3 chromisar en annan liten kirurg o en mandarin. Har för ett tag sedan dragit igång …
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Nu börjar det arta sig sakta men säkert, vart igång ca en månad nu. Mer koraller + fisk kommer nästa vecka : )
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
har idag startat upp mitt första akvarium. ett 337 liters kub akvarium med måtten 75x75x60 lxhxd bilder kommer efter hand
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Okej, jag har hafft igång mitt kar i 3 månader nu och för 2 veckor sen burjade jag köpa koraller och har nästan bara köpt sps å lps.. Har aldrig hafft salt för men vill gå på med dom snygga och kanske svåraste på en gång. Ja vet att lyckan blir fullständig om jag ficksar dem. Alla värden i aqvat är helt ok, men sps som står högst upp burjar bli vitta på topparna. Hoppas på att dom blir så när dom väckser men tvekar. Har Radions Led belysning och har dom tända 8 timmar med full effekt i 3 timmar mitt på dan. Så min fråga blir... Ska dom bli vita på topparna ?????? Vill ta tag i det här innan det kan va för sent. Hjälp mig nå lyckan med min drömburk. Mvh Thomas
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Nu har mitt första saltvatten akvarium varit igång 3-4 månader och jag förstår att det är dags att införskaffa doseringspump och balling då jag bara mäter dom vanliga värdena på nitrat, fosfor, kalcium, PH och har noll koll på hur det ser ut med dom övriga sprängämnena. Vill ha en blandad mix av koraller. Det finns ju flera tillverkare så jag undrar vilka ni satsar på och lite varför.