Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Hiper,

Beslutet är taget, och idag började shoppandet. Ett Aquel ReefMax 60 är beställt, och kommer nästa vecka. När jag ändå var i butiken så passade jag på att köpa lite salt, sand och en saltmätare för att slippa bära så mycket när jag hämtar mitt reefmax. Jag handlade på Bioted Marin, vilket är den trevligaste butik alla kategorier jag någonsin varit i. Jag skall i denna tråd försöka att föra bok över projektet hade jag tänkt. Med och motgångar, samt åtgärder. Och kanske om man har tur, så får man lite feedback. Bild på mina inköp, föga intressant. Men jag ville prova om det funkade

• 9 svar
    • 918 visningar
  2. Started by Ted saltakvarium,

Hej Dags att torka tårarna och glömma allt negativt bakom ryggen eller hur man ska utala det! Nu behöver jag verkligen eran hjälp här på SG. Nu är det så att jag starta akvariet den 17 maj i år. Jag lät vattentemperaturen stiga till ca 27 grader innan saltet åkte i. Problemet är bara det att jag hade ett par kilo lavasten då i akvariet! Men jag visste inte att det fanns risker med att ha lavasten. Nu är det så att jag har två fiskar "redan" i akvariet, vilket jag tror är dumt gjort av mig... Jag har haft fiskarna i några dagar nu, men jag har inte sett några tecken på att fiskarna har mått dåligt av lavasten. Fiskarna är en sammetsclownfisk och en fyrrandig frökenfisk.…

• 673 svar
    • 59,8k visningar
  3. Hej, nu blir det äntligen allvar med saltvattensplanerna så jag tar tillfället i akt att presentera mig här på forumet. Har haft sötvatten av och till sedan 4-årsåldern, sällskapsakvarium och Malawi mest. Nu blir det igångkörning av ett Red Sea Max 250 så en del nybörjarfrågor kommer jag att behöva ställa även om jag läst Knops bok några gånger… Varför jag valde RSM beror på två saker; av estetiska skäl har jag svårt att i hemmet förhandla igenom ett kar med sump och mycket extern utrustning (jag vet, det går såklart att göra snyggt men försök förklara det när väggarna i trapphuset ännu bara är bredspacklade sedan husköpet 2003). Endast ”en sladd” var ett bra argument… De…

• 14 svar
    • 2,4k visningar
  4. Hej.Jag och min flickvän funderar på att uppgradera till ett större sötvattenskar och då kommer vi få en 112-litersburk över. Funderar nu på att konvertera det till saltvatten och har lite funderingar kring detta. Vi ämnar läsa på ordentligt i böcker i förväg eftersom vi båda är helt gröna inom saltvatten, men jag har ändå lite små frågor om en tänkbar setup som vore bra att få besvarade redan nu. Karet vi har är ett vanligt glaskar med heltäckande ramp och två innerfilter som vi kör nu till sötvattnet. Vi ska köra ganska enkelt saltvatten, inga särskilt krävande koraller och sådant utan bara lättskötta koraller och tåliga fiskar. Min initiala tanke var att bara fixa in l…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  5. Hej tänkte göra om mitt yngel akvarium till saltvatten. Utrustning! Akvarium: Juwel Rio 125l med T5 ramp. Belysning: Tänkte köra med Original rampen med 2st T5 lysrör samt reflektorer som jag redan har. Pumpen: Blir originalpumpen som jag kommer byta pumphjulet till 1000l/h samt sätta i en stremer på 2000l/h. Skummare: JAD WG-310 skummare 80-120L. Eftersom den passar in precis under locket i akvariet så jag slipper då borra hål i locket. Tänkte göra med 15kg levande sten. Samt några tester samt salt och saltmätare. Frågor! Jag undrar vad för lysrör ni rekommenderar att man använder i akvariet då jag tänker ha mjuk koraler samt några fiskar. Undrar även vad ni rekom…

• 19 svar
    • 3,1k visningar
  6. Started by carlsson,

Hej! tände upp lyset lite i karet nyss! då fick jag se massa vita djur som sprang runt på stenen sen bara försvann dom. vad kan det vara för något?

• 3 svar
    • 688 visningar
  7. Started by Bangen,

Hej! Är helt ny på forumet och har aldrig hållit på med saltvattenskar förut heller. Har dock haft ett akvarieintresse hela mitt liv som har blommat ut igen de senaste 5 åren. Under de senare åren så har arterna bara blivit exklusivare. Dock har jag haft dålig plats i mitt boende och har fortfarande. Dock planer på att flytta inom en snar framtid så därför så finns planerna att utöka och då till saltvatten Då jag gillar utmaningar och är ganska pedantisk. Det som är intressant i dagsläget är ett lagom kar (vad är ett lagom nybörjarskar?) med sump. Håller på att läsa på om kemin samt lite vad för teknik som behövs. Har läst igenom saltvatten för dummies guiden en gång. H…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Nord,

Hej! Har kört en del med sötvatten, mestadels diskus. Har nu bestämt mig för att prova på saltvatttenakvarium. Tänkte börja med ett 45L kar sen med tiden börja ett större. Nu till min fråga: Jag har ett 45L (50x30x30) kar med det vanliga man bruka ha till dem. Innerfilter, doppvärmare osv. Vad behöver jag köpa för att kunna köra igång saltvatten hobbyn? Vill gärna ha levande sand. Bor i trollhättan, om det finns någon som håller på med saltvatten och kan tänka sig vara min ”mentor” så hade vart jätte snällt. Är helt grön när det gäller saltvatten, har dock läst på en del.

• 88 svar
    • 7,9k visningar
  9. Hej. Jag har fått ett utbrott av bruna små saker med fångstarmar. Dom är (hittils) ganska små, c:a 1-5 mm höga, och alla växer enskilt på skaft. Trodde först att det var rörmaskar. Dom verkar komma i kolonier, men en och annan har letat sig till andra ställen på stenen. Änsålänge finns dom bara på en sten. Samtliga individer är mörkbruna med 8 armar. På varje arm löper tvärsgående små ribbor hela vägen till skaftet. Det är just detta som får mig att tro att det inte handlar om glasrosor. Liknar nästan ngn typ av Xenia, men dom pumpar inget, och dessutom har utbrottet kommit på 1,5-2 veckor, och det verkar accelerera nu. Tanken är dessutom nystartad, så om det inte är gla…

• 16 svar
    • 2k visningar
  10. Started by Pekko,

Finns det något man kan göra för den beläggning som växer på rutorna. Känns som att jag får putsa det varje dag. Borde finnas något sätt att dels bekämpa och dels förebygga. Mvh

• 4 svar
    • 648 visningar
  11. Started by carlsson,

Hej undra bara när man ska börja flytta över levande ting? mitt 550 liters kar har gått i 7 dagar nu med salt och levande sten! mätte nitrit idag 0,1 tänkte flytta över resten från mitt rms 130. har 2 clowner av nån art 3 turbo sniglar 2 sjösjärnor 1 blå bent eromit nån styck anemon och ca 2kg levande sand tacksam för svar . så inte djuren dör

• 3 svar
    • 701 visningar
  12. Started by carlsson,

Hej undra hur säkert det är och hänga rampen i taket? den väger ca 25-30 kg skulle jag gissa eller sätta den på konsoler i från väggen?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Pekko,

Hej. Har kört mitt 200 liters ett litet tag fast märker att jag fortfarande är väldigt novis inom området. Har tittat runt lite efter ny teknik och nya möjligheter att göra saker och ting bättre. Då fick jag en idé och måste bolla den med folk som kan detta bättre. Är det möjligt att sammankoppla en ytavrinningslåda (flowbox) till ett ytterfilter? Har läst någonstans att det finns ytlådor med inbyggda skummare, hade det funkat att leda vattnet via ett ytterfilter därefter? Mvh Pekko

• 2 svar
    • 672 visningar
  14. Started by drage,

Hej hittade en sida där dem säljer ljus för lite peng.Har nån tetsat detta led ljus http://www.fish-street.com

• 3 svar
    • 811 visningar
  15. Started by carlsson,

Hej mitt kar har gått i 5 dagar nu med blandat salt och levande sten! undar när man ska börja tända lite smått?

• 4 svar
    • 756 visningar
  16. Started by Ang3r,

Tjenare igen. Då har man änteligen hittat ett kar. Jag har hela tiden gått på 2 saker när jag har letat kar och det är att det minst skall vara på 200l och att där är en sump. Nu har man lagt ett bud på detta och det var bara till att hämta det i helgen. Det är ett Juwel 240l som är ombyggt till saltvatten. Jag vet att måtten inte är dom bästa men det får gå. Där ingår en 100l sump och karet är borrat. Det som medföljer i teknik är 1st 2600 L/H Streamer, 1st st 900 L/H Streamer, 1st eheim 1200 L/H pump, 10 w uvc filter, 4 st 54 t5 rör ( två blåa, två vita) och en trasig skummare (Luftpumpen har lagt av). Skummaren kanske går att fixa? Det som jag vet skall köpas till är…

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by carlsson,

Hej: har köpt ett 550 liter kar. men vet inte hur mycket salt jag ska blanda i vattnet?

• 23 svar
    • 3,5k visningar
  18. Started by thomas.b,

Hej alla proffs o nybörjare! Som ny salvattenshobbyn är man glad att sg finns när det uppstår frågeteckan. Nu har det dykt upp just ett sådant som ni kanske kan svara på, startade mitt Woha 468L för ca 7mån sedan. Fiskar och koraller ser ut att må bra vatten värdena ligger inom gränserna. Nu till frågan..... Min scape är jag inte nöjd med har ca 50 kg LS stör jag biologin om jag lyfter ut dem i balja och möblerar om??

• 2 svar
    • 680 visningar
  19. Started by Richme,

Varför har jag denna hinnan på ytan, eller har jag haft den hela tiden utan att ha tänkt på det tidigare?

• 8 svar
    • 2,8k visningar
  20. Started by san_miguel,

Hej jag ska uppgradera från 100 liters till ett på 300. Hur har ni andra gjort när ni skaffat större med mer vatten och flytta alla stenar och levande? Har ni några tips för Att göra detta smidigt ? Mvh Mikael --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.439872,18.074818

21. Started by jejjua,

Är ingen direkt nybörjare men kunde inte hitta något bra ställe att starta dena tråd så det fick bli här! =) Jag har ett 300 liters kar sedan snart 2 år tillbaka men har börjat kika efter ett stort kar på ca 1000 liter eller mer och har stött på ett stort komplett system från Aqua Medic. Ett system som är på 950l, komplett med filtreringssystem, belysning, bänk mm. Det är bara att montera ihop och köra igång så gott som! =) Jag är osäker på om det är ett bra system eller inte och vill bara ha lite synpunkter på om det är värt att satsa stora pengar på detta. Visserligen så kan man köpa lösa delar och bygga själv men frågan är om det blir billigare eller inte. Hela paketet…

22. Started by petrol,

Hur noga är det att man rengör sanden när man går från salt till sött?

• 3 svar
    • 703 visningar
  23. Started by _PoLo_,

Tjoo! Fick ju hem och startade upp ett 275L i tisdags och har idag mätt upp lite olika vattenvärden i karet salthalten var 1,024 temp 26grader ph 8-8,5 (sera test) mg 1060 (var ett JBL kombinerat MG+CA-test) ca 440 (övriga tester gjorda med salifert-tester) po4 0 no3 0 no2 0 Enda jag eg. reagerar på är att mg verkar vara väldigt lågt? Såg iofs sen att det fanns även salifert-tester för dessa värden med i lådan jag fick så kanske skulle vara en idé att göra om testet imorrn? tycker man läser att seras o JBL's tester inte ska va de pålitligaste testerna... bifogar även en bild på karet ska dock ha i mera LS och levande sand bara jag lyckas ta mig till sthlm igen.

• 1 svar
    • 663 visningar
  24. Started by Alfredsson,

Jag hittade ingen annan tråd som berör ämnet "ny medlem" så jag presenterar mig lite kort här i den här avdelningen. Hej!!! Mitt namn är Tommy, 31år och nybliven saltkars ägare. Karet i fråga är ett AN Evolution 37L, vunnet på tradera för en vecka sedan för den blyga summan av 399:- sedan tidigare driver jag ett Centralamerikanskt ciklid akvarium 180L. har pysslat med sötvatten sedan barnsben. Tanken är att jag lite lätt skall börja med saltvatten i 37:an för att sedan, säg om ett år uppgradera 180an till salt. jag har inga direkta frågor ännu då jag läst här på forumet i två veckors tid nu. köpte även på mig salt och mätare och tester igår så jag har allt jag behöver för…

• 6 svar
    • 681 visningar
  25. Hej, har köpt 2,5 kg levande sten från akvariehandeln, 190/kg, och haft igång det i snart en vecka. Karet är helt nystartat och jag har letat livstecken varje dag med allt är helt dött så när som på snudd på mikroskopiska små vita "maskar", knappt millimetern stora och heller inte avlånga men smala. Borde det vara mer liv i burken och kan det helt enkelt vara dålig LS? //Axel

• 4 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.