Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har ett smällande ljud i karet nattetid, kollade lite med ficklampa och såg då någon brun räkliknande varelse som försvann in i stenen, kan det vara Mantis eller? Skall dessa avlägsnas eller vara kvar? Om dessa skall bort, hur fångar man då in dom? Worms: Såg också ca 1dm lång mask/tusenfoting ringla sig bland stenen. Är detta något man skall ha kvar, hålla koll på eller avlägsna?
-
- 4 svar
- 895 visningar
-
-
Hej kan någon beskriva var jag hittar den manual som man börjat skriva för nybörjare i saltbranchen? hittade den för ett tag senoch ögnade igenom ett par sidor men har tyvärr glöm bort var den låg
-
Hejsan alla Jag som många andra här är helt ny på Saltvatten men nu är det dax! Jag slog till på annonsen här på SvG och är i fullgång med uppstart. *lovar att det kommer bilder lite snenare* Jag har funderat lite och skulle vilja lägga en plexiglas skiva i botten gillar inte tanken på att ha sten direkt på glaset. Är plexiglas ok i saltvatten akvarium ? Om det går bra skulle det räcka med 3mm ?
-
- 278 svar
- 29,5k visningar
-
-
Tänkte plåga er med lite mer noob-frågor. Jag har fått snöigt/dammigt akvarium, finkorniga ljusa partiklar som fastnar överallt och lägger sig som mörkt damm på sanden. Karet är ett 20liters nano-reef där jag endast kör med filtret som den levererades med. Funderar om det är saltet (Tetra) som är boven, och att det är utfällningar jag lider av. Vattenvärden har jag inte kollat men kör med täta vattenbyten och rengör filtret ofta då jag inte fått igång karet på riktigt ännu, väntar på städpatrull så bara LS och dess fripassagerare i karet. En annan faktor som kanske betyder något är att 10K belysningen var trasig så har bara kört 20K röret som enda belysning sen start. Hu…
-
- 3 svar
- 897 visningar
-
-
Hej alla, Jag skall här nedan försöka sammanställa mina förvirrade tankar till något som förhoppningsvis liknar en vision om mitt kommande akvarium, med tillhörande frågetecken som behöver rätas ut innan projektet påbörjas. Jag hoppas att ni orkar ta er tid att läsa detta, kommentera och ge mig tips och feedback. Mitt blivande akvarium skall bli ett rev-akvarium. Är själv dykare sedan flera år och har "tänkt" på saltvattens kar i flera år, men har blivit avrådd av folk i min omgivning med hänvisning till att det är komplicerat och dyrt. Att det är dyrt har jag insett (och accepterat). Dock så blir jag avskräckt när det säljs paket för 50.000+ SEK i olika akvariebu…
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
-
-
-
Hejsan går i tankarna att skaffa ett 375L kar från akvarieudstyr.dk färdigt med ytavrinningskammare,jag såg på deras hemmsida att ytavrinningskammare har tre 27mm hål är det nogon som vet varför dom gör så många hål. http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=9649 Funderar även på att köpa den här färdiga sumpen http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=6458 funkar det att ha skummaren i mitten på den och i såfall vad för skummare tror ni passar bra till den
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, ny här, grymt bra forum med mycket information!! Så var man fast i saltvattenträsket:) Har precis kört igång ett Juwel Lido 120 kar. Hämtade sten hos Marinakvariet igår, mitt i julstressen.. Var tvungen att tjyvkika lite nu på morgonen i akvariet, tände belysningen ...och ser man på, lite liv:) En krabba, vit/brun/grå liten rackare... Samt något rött som pumpar, hoppas det inte är glasros. Bilder kommer om ni vill lite senare. Värdena är som de ska... Har en Prizm skummare, billig:) Behöver nog testa med tvättsvamps moddet på den, låter en del. Har kört och kör sötvatten länge, har ett tanganyika kar på 500l. Ville köra salt i det men Linda (sambon) ville inte göra s…
-
- 34 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hej Guiden, Har precis startat upp mitt lilla akvarium Det har cyklat lite drygt en månad och alla värden ser bra ut, jag köpte LS som hade gått i ett par månader så det kom aldrig ngn direkt topp. I sumpen har jag skummare, caulerpa, fosfatremover i strumpa samt lite LS , men inget annat. Har även automatisk påfyllning av osmos vatten. Byter 10% vatten varje vecka, matar lite och tar det försiktigt som man ska. Har efter 4-5veckor börjat med ljus ca 2h/dag och ska öka sakta så jag inte får för mycket alger. Det jag undrar lite över är att det är mycket små "organismer" som far runt i vattnet, ser ut som väldigt väldigt små saltkorn (dålig beskrivning) Finns det något s…
-
- 23 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej jag har hittat den mask eller vad det är i mitt kar, jag kunde plocka upp den men jag såg att det fanns 2 till vet ni vad det är? ska jag lämna den eller ta bort , den är runt 7cm nästan mörk orange Ursäkta lite dålig bild
-
- 2 svar
- 860 visningar
-
-
-
Har två maskar på en sten som ser ut att göra spindelnät typ. Har sökt lite med hittar ingen info mer än möjligen Ribbon worm?
-
- 3 svar
- 531 visningar
-
-
hej hej jag upptäckte idag små maskar/larver i algerna som växer på min ruta. någon som vet vad det är för något. rutan ser ut lite som en gräsmatta men den är grön/gul. på stenarna har det blivit gult och även en del på rutan är gult. någon som vet vad detta är för alger? mvh/Robban
-
- 0 svar
- 653 visningar
-
-
Har spenderat en massa tid att läsa här och om det jag vill skaffa jag har ett 200L som bara står, och skulle vara intresserad på att göra det till saltvatten har hittat några svar här på ett par av frågorna men då jag inte sparat trådarna kommer jag nog ställa en del frågor ni nog svarat på 10000 gånger så ber om ursäkt i förhand fisken jag är intresserad av att skaffa är en drakfisk har läst om dom typ en vecka men är lite info jag har problem att hitta: Vilken värme vill dom ha? eftersom den äter allt den kommer över, och mitt akvarium är i stort sett bara stort nog för den själv, mår dom bra av att vara själv? och om…
-
- 8 svar
- 909 visningar
-
-
Har sett i någon vecka att jag haft en del Mini-Turbos, de kryper fram på nätterna. Finns det någon chans att de överlever? Kan man hjälpa dem på något sätt?
-
- 4 svar
- 884 visningar
-
-
Hej allihopa! Nu kan jag inte vänta längre! Jag har ett sötvattens akvarium som ska konverteras till ett fabulöst korallrev. Karet är ett 112 liters med måtten 80 x 35 40 cm. Jag är ute efter ett kar med bara den allra viktigaste tekniken och i detta fall så är det plånboken som styr. Jag är studerande och kommer att vara det i några år till. Jag kommer att spana efter begagnad elektronik. Jag hoppas att det inte tar allt för lång tid innan saker jag behöver dyker upp på marknaden. Jag är väl utrustad med tålamod Och nu till mina funderingar. Detta är allt jag hade i tankarna att införskaffa mig. Detta är det jag behöver hjälp med. – Salt – Är det några större skillnade…
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
1. Finns det några nackdelar med osmos? (mer än lite bökigare än kranvatten) 2. Behöver man tänka på något när man går från kranvatten till osmos? (inkörning m.m) 3. Minskar osmosen klor? 4. Vilken temperatur ska det vara på vattnet som går in i osmosen? Mata gärna på med mer information.
-
har haft igång mitt kar nu i en månad snart och mina värden på nitrit o nitrate är nästan borta...fylde på med nästan 10kg sten idag,MEN huhuhu den va FULL med glasrosor såg jag sedan!!! tycker de ser så äkliga och bitska ut...varför har de fullt med glasrosor på stenen? han sa det går inte och undvika stämmer? wierd för han jag köpte av sist (10kg)fanns inte tillstymelse till glasros eller annat...bara bra saker;=) dock måste jag säga tt jag har haft väääldig tur med mina stenar alla har MASSOR med hål och gömställen för fiskar.osv väldigt bra sten förutom dessa rosor från de sista stenarna ;( nån som har nån räka till låns i hässleholm??? help en e sååå stor o läb…
-
- 62 svar
- 4,5k visningar
-
-
Tjenare! Jag har för några veckor sedan startat ett litet 100-liters akvarium, och har nu under inkörningen bara heft en, ganska stor, levande sten. Jag upptäckte igår att det bodde en lite gynnare i stenen, en liten brun krabba, stor som en tio-öring ungefär. Det var ju lattjo. Sen fem min senare upptäcker tjejen en annan krabba, stor som en femkrona! Det är inte en av dom där coola håriga krabborna som jag läst en del om på forumet, utan den ser ut som en klassisk västkustkrabba i miniformat. Jag gev den en liten bit fisk, som den drog i sig. Efter det har jag även hittat en till liten mini-krabba, och en räka som hoppar runt på bottnen, lite som en loppa ungefär. Och …
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
Vad heter Clownerna och vad är det för en anemon? Är den aggressiv? den flyttar runt... Matar Clownerna den? Kolla så den knyter sig... Japp... min EOS är laddad.... och japp... jag har skaffat en liten tank oxå... Enjoy!!
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej är ny här och undrar om man måste ha osmos till saltvatten ? Hörde att man kan få problem om man inte använder sig av osmos ? Tips ? Och isåfall vart köper man en prisvärd sådan ?
-
- 10 svar
- 2,9k visningar
-
-
Jag undrar om man måste/bör ha levande sand på Botten i sitt nano ? Har sett många riktigt fina tankar online där dom inte har levande sand. Snyggt men att rekommendera?
-
- 17 svar
- 2,5k visningar
-
-
Ny matad bta och mexikansk turbo som fått liiite mycket tråd alger
-
- 0 svar
- 316 visningar
-
-
hej! har som sagt tidigare precis tagit över ett kar med inredning av en kille som inte hade tid med det längre... min fråga är om anemonen äter den födan som jag ger fiskarna (artremia)?? eller ska jag mata den speciellt?? bifogar bild!!
-
- 12 svar
- 5,4k visningar
-
-
Vilken mat är bäst att mata grön mandarin med? Gillar den fryst artemia eller pellets? Och vad gillar sixline wrasse att äta?
-
- 5 svar
- 877 visningar
-