Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aufgedyng,

Tjena, Kämpar på med mitt lilla saltkar på 64 liter. Blev galen på medföljande utrustning som visade sig vara skräp = för ett hemskt oväsen. Bytte pump till en Eheim och det blev underbart tyst Nu kvarstår nano skummaren som också gör mig galen. Tittar lite på en Tunze 9002 men det står att man bör ha ett kar på minst 100 liter. Kan det vara möjligt att köra denna ändå men inte 24/7? När man räknar liter räknar hela vatten volymen exkl. Osmos behållaren? --Mats

• 6 svar
    • 969 visningar
  2. Started by Jonte75,

Jag jobbar på en skola med ca: 500 elever och har startat upp ett Malawikar där. Nu vill rektorn att jag startar upp ett saltvattenskar också. Ungarna bara lääängtar efter att få "hitta Nemo" Jag har ingen som helst erfarenhet av detta men blev nyfiken så klart. Nu har jag köpt in ett 200l kar och fyllt det med saltvatten, korallsand och 11kg död korall. Jag har även en cirkulationspump och en gammal filterpump som jag tog från ett avvecklat kar. Enligt saltmätaren ligger jag på en normal nivå, men jag vet inte om jag vågar lägga i den levande stenen. När kan man göra detta? Budjeten är tajt så jag vet inte hur jag skall göra med den levande stenen. 5kg kan nog skolan st…

• 6 svar
    • 925 visningar
  3. Started by Batty,

fått någon form av bladalger i akvariet som min salaris inte verkar tugga i sig. finns det någon naturlig fiende till dessa "blad" som jag kan sätta in i mitt lilla blenny 80l ?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Neruza,

Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra …

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Belunn,

Jag har ett litet karantänsakvarie där jag oftast inte har några fiskar (typ aldrig, men jag gillar att hålla det också igång). Jag tänkte att det vore trevligt att ha samma sump till detta som mitt huvud-akvarie för att då alltid ha samma värden. Men jag förstår att hela vitsen med karantän försvinner om man har det ihopkopplat när man har fisk i karantän. En tanke skulle kunna vara att koppla isär det när man karantänar något, eller kanske skaffa sig en UV på returen från karantän till sumpen. Eller ska man hålla det isärkopplat alltid? Hur gör ni med era karantänsakvarium? Just nu har jag dessutom slängt i en del Blue clove polyps till karantänsakvariet eft…

• Gilla
    • 6 svar
    • 501 visningar
  6. Started by gardanne,

Hej! Daniel heter jag och jag är en rätt inbiten sötvattensakvarist med stark inriktning mot rovfiskar. Drömmen om saltvatten och framförallt Groupers och Bambuhajar har alltid funnits men jag har altid sett detta som allt för avancerat och dyrt. Nu har jag dock fått förklarat för mig att man kan köra fish-only, och då inte alls behöver skjuta över målet och göra det onödigt avancerat. Jag har därför beslutat att dra igång ett 1200l. Har förstått att jag måste skaffa en rejäl skummare, typ anpassad till 2000l eftersom jag kommer att ha hög belastning så småningom. Sedan har jag förstått att jag måste ha rejäl cirkulation och kanske 120kg levande sten? Det jag inte förstår…

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  7. Started by GT77,

Jag använder just nu två olika Testkit för nitrit: Salifert och JBL. Dessvärre ger dem helt olika resultat. Salifert säger 0,5 ppm vilket är lägre än jag förväntat mig då jag just nu cyklar akvariet, hade väl gissat på något runt 10 ppm. Mitt JBL test kit kan inte mäta högre än 1 ppm så den visade bara att värdet var högre än så. Därför spädde jag ut vattenprovet med osmosvatten tills jag kunde mäta ett värde som låg ungefär mitt på JBL skalan. Det visade sig krävas ordentligt med utspädning! Med en del akvarievatten och 49 delar osmosvatten fick jag värdet 0,4 ppm. Alltså skulle nitritvärdet i akvariet vara 50 gånger högre: 20 ppm - vilket är långt högre än Salif…

• Gilla
    • 6 svar
    • 625 visningar
  8. Started by Vicguh,

Hejsan har köpt hem död korallsten till mitt nano kar och nu e frågan om den kommer att bli levande sten utav att ligga i karet? det finns ingen levande sten från början i karet utan bara fördig blandat saltvatten och levande sand.

• 6 svar
    • 2,8k visningar
  9. Started by Aquario,

Råkade ta fel flaska när jag skulle dessinfektera karantän karet. Vet inte om det dessinfektera något? Jag undrar ochså om jag lyckades skölja bort alla rester när jag sköljde fyra ggr med kran vatten. Tacksam för lite hjälp.

• 6 svar
    • 8,6k visningar
  10. Started by magnus1982,

när man byggr upp ett kar, vad använder folk då. jag hade tänkt mig att endast försöka bygga upp grunden med levande sten. så mycket som krävs för att korallerna ska få en bra yta att stå på. plus att man kan aldrig få för mycket levande sten om jag fattat det rätt. låter det vettigt eller gör ngn annan annorlunda? mvh mange

11. Started by Kimozabe,

Håller på att suga ut sand från akvariet. Är det något jag kan skänka till någon som vill ha eller det är bara att slänga? Mvh Kim

• 6 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Crugge,

Visste inte riktigt vart jag skulle fråga någonstans så de fick bli här, har precis köpt och fyllt ett 96 liters kar hemma, med allt i är det ca 75-80 liter vatten, 9 kg sten å lite sand osv. så allt som allt bör det väga 90-100 kg gissar jag på, Nu är det så att akvariumet står på en hemmasnickrad bänk, ej specifikt byggd för akvarium men den är rätt så massiv, tjejen å jag satt samtidigt så den bör klara 150kg åtminstonde, ser ut å klara det dubbla så. När vi nu fyllde akvariumet kan man se en väldigt lätt svikt i mitten av bänken, får in ett dubbelvikt papper ungefär så gissar på 1 mm svikt. Akvariumet har en "plastram" den står i som medföljde plus en 5mm sån här matt…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by mike.f,

I onsdags blev jag kär eller frälst! Man kan kalla det vad man vill men tänd blev jag i alla fall. Jag besökte en liten butik i min hemstad och träffade på en liten krabat som just flyttat hit från Tyskland. Det var en liten bläckfisk, och såååå läcker den var. Det som är så himla trist är ju att hemma finns det bara plats för sötvattensfisk, men jag tänkte att 33 år får vara nog, jag skall konvertera. Jag får helt enkelt bli nybörjare igen och som jag fattat det börja plugga igen!! Jag har bla ett 400 liters juwel akvarie men vet inte om jag skall ta det, men det är väl enklare med ett mindre typ red sea? vad vet jag!? i alla fall e jag riktigt sugen på att göra nåt nyt…

• 6 svar
    • 1k visningar
  14. Started by maltemus,

Tänkte be om lite råd. Har 45 max i bredd att leka med. Längden max 130. Höjden X. Ska jag satsa på 50 eller köra på med 60? Riktigt rädd för att 45*60 kommer se skumt ut.

• 6 svar
    • 899 visningar
  15. Started by redrobjem,

Jag vet att riktlinjen är 10 kg per 100 liter men jag ska starta ett 350 liters jag kommer inte ha så mycket fisk och inte så stora. Ett par clowner och 3-5 till i liknande storlek eller mindre sen lite koraller och räkor och snäckor och liknande. Räcker inte typ 20 kg ls tro det låter mycket med 35 kg tycker jag. Och en sista fråga hur mycket skitar koraller ner jämfört med firrar?

16. Started by SaltisLinda123,

vad är normalt när man kollar på vatten som dunstat över dagen och natten?

17. Har i snart 1,5 år haft mitt första saltvattensakvarium igång, RSM 130D. Tanken att skaffa större har funnits länge och nu så har jag börjar ta tag i detta. Jag skulle uppskatta er feedback på vad ni tror om den här kombinationen av delar. Sammanfattningsvis så är det LPS-dominerat system med fisk som jag tänkt fortsätta med. Akvarium: Red Sea Reefer XL425 Belysning: 2x Hydra 32 HD eller 2x Red Sea ReefLED 90. Skummare: Deltec 600i eller Red Sea Skimmer 600 Returpump: Jebao DCP-5000 Streamerpumpar: 2x AI Nero 5 Vad tror ni om detta? Bör jag gå upp i storlek/effekt på något? Är det något som är skräp och som b…

18. Started by daffhead,

Hej Jag tänkte bara fråga hur man blir av med dessa alger (dom små trådarna på stenen) och vad dem heter, finns det någon snigel som äter dem? Sedan tänkte jag oxå passa på att fråga om det finns någon djur affär i halmstad som säljer saltvattensgrejer/djur? Tack på förhand Daniel

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by rickard81,

Nu ska jag starta upp ett saltvattenskar. Karet är på 275l och jag ska bara köra på LS och fisk. Tänkte köra på Am midiflotor som skummare och cirka 20-30kg LS berorende på vad jag hittar för pris samt även en Osmos. Hur stor bör sumpen vara om jag nu ska använda sump vara, har ett 60l kar. Hur har ni löst ytavrinningen om man inte har sump? Kanske kan göra ett fack i hörnet som ytavrinning.

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Gnarkill,

Kan man använda vanligt fönsterputs till att rengöra utsidanpå akryl akvarier, typ clown hotell och så?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by ubjs,

Hej Helt grön på detta med saltvatten och försöker nu starta upp ett 54 liters akvarium på enklast tänkbara sätt. Det verkar vara väldigt viktigt med vattenkvalitén så nu funderar jag på om det funkar att temperera vattnet i vanliga hinkar. Dvs köpa några hinkar på Classe och låta kallvattnet ur kranen få rätt temperatur i hinkarna, eller finns det risk att det är något i plasten som kan lösas ut i vattnet? Mvh UB

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  22. Started by CissiP,

Ny fråga från nybörjaren! Har ett projekt på g. 432 liter med 112 liter sump. Vi testfyllde overflow-boxen för att se om det var nåt läckage i de nya rören vi limmat på plats. Då läcker genomförningarna i både in-röret och overflow-röret. 😣 De verkar helt enkelt sitta lösa! Hur sjutton kommer man åt att dra åt dem där nere?? Less är bara förnamnet just nu. 😒

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  23. Started by oliwer östberg,

Hej jag är ny börjare på saltvattensakvarium och nu söker fiskar och koraller vad rekommenderar ni jag vill ha färgglada fiskar och snygga koraller. Med vänlig hälsning, oliwer ha det bra;)

24. Started by Nelli,

Hej, min sjöborre har tappat nästan alla taggar:( är det kört för honom eller kan man hjälpa honom att överleva, tack!

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Tenkare,

Hej. Efter ett uppehåll på sådär 6 år +, började jobba till sjöss så jag hade ju karet under mig :), så börjar jag bli sugen på att starta upp ett eller två kar igen. Har ju kvar ett 45 och ett 80 liter som jag körde skummarlöst respektive skummare. Samt ett par KG död LS. Men mina kunskaper har försvunnit lite känner jag. Samt att jag inte vet vad som för ny teknik det har kommit. Det kommer ta lite tid att starta upp, ska ju silicona om, sätta upp bakgrunder och göra vid filterkammare. Så jag är mest nyfiken på nyttig läsning/sammanfattning att plöja vad gäller små kar medan jag fixar och trixar. Och bråttom har jag…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.