Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Leoparden,

Vad äter en puellaris förutom det som finns i sanden? Osäker på om där finns mat så det räcker åt den. Räcker det som ramlar ner till bottnen från när man matar fiskarna till en sådan annars?

• 3 svar
    • 640 visningar
  2. Started by Leoparden,

Vad äter en putsar räka? Osäker på om nori och pellets/fryst fiskarna får räcker, eller om de måste ha något speciellt?

• 2 svar
    • 702 visningar
  3. Started by Alex,

Tjenare Jag har köpt Alveopora Giga för exakt två dagar sen. Jag frågade om jag skulle mata den och butiks ägaren svarade nej man behövde inte mata den. Ska man verkligen aldrig mata den? Har någon tips på bra foder? Tack för Hjälpen!

4. Started by saltatrox,

Har köpt min första euphylia och ska mata den med ULTRA LPS... Men det står på burken att man ska mata varje polyp med ett korn. Det måsste finnas ett hjälpmedel eller spruta för det.. ELLER ?????? Måsste va super duper svårt att mata för hand:snurrig: Ja menar.. Det är ju omöjligt Mvh Thomas

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  5. Guest Photo
    Started by Guest Photo,

Hej Har varit här ett tag och läst en heldel men hittade inte något bra om vilka märken (pris). Som man behöver för att mäta PH och Salthalt.

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  6. Uppstart av nytt Saltkar i lugna ro: Jo, jag har nyligen mätt Densitet på mitt vatten. Jag använder Sera marin Hydrometer. Temperatur i vatten ligger på 24 till 24,5 grader och Densitet ligger på 1.028 och då har jag läst av underifrån vattenyta. Detta Korrekt? ( Jag fick stänga av pumpar så att det blev lugnt på vattenyta ). Det finns ju ingen info hur jag mäter av denna Hydrometer i förpackning. Troligen ska det i mera vatten ?! Annars kristallklart och några små grönalger har börjat dyka upp då solen skiner in i karet 2-4 timmar på dagen. Belysning släckt för övrigt. Inväntar lön för inköp av Levande Sten. // Peter i Göteborg

• 9 svar
    • 4,5k visningar
  7. Started by Nille83,

Min sjöhare ser ut som den gått ner i vikt, har haft den i ca 2 månader nu och matat med sjögräs (nori) från akvariebutiken, men det tog slut för ca 2 veckor sedan. Jag har sedan matat med nori från ICA, men den är säkert rostad. Men fungerar det ändå, eller är det bortkastade pengar? Ska man köpa nori i akvariebutiken, 100 kr för några blad så kommer man gå i personlig konkurs så mycket som sjöharen käkar. Några alternativ?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by redrobjem,

Ska man stödmata sjöborrar eller klarar dom sig på algerna?

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by Leoparden,

Har en fråga angående matning i ett nystartat kar. Har ett 275 liters + 50 liter sump som varit igång med inkörd sten och levande sand i en månad ungefär. Har även kört med red seas mature kit. För lite mer än en vecka sedan tog vi in ett par clowner och en liten bicolor kejsare. Allt har funkat väldigt bra med dom. Clownerna är glupska som bara den och är direkt uppe vid ytan när man är nära för att tigga mat. Kejsaren är lite mer försiktig, men går och pickar på stenarna hela dagarna. Får den i sig något genom detta eller betyder det bara att den letar mat? Min drömfisk är gulkirurg. Sedan flera år tillbaka har jag velat ha en och i…

• 17 svar
    • 1,8k visningar
  10. Started by ThePatrik,

Tjena! Handlade med mig lite mat när jag hade köpt mina clowner i lördags, köpte formula two marine pellets och någon frysmat som jag inte kommer ihåg vad den heter, problemet e bara att dem inte äter pelletsen medans frysmaten tar dem direkt. någon som kanske har en bra förklaring??

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Matt_HiHat,

Hej! Efter 2-3 månaders väntan så startar jag äntligen upp mitt första akvarium. Ett 98-liters Juwel. Det blir alltså ett nano. Jag startar den här tråden eftersom jag imorgon (eller snarare idag då jag skriver detta 01:00 ska hämta 20kg inkörd LS + 75 liter inkört saltvatten där LS'en legat. Tänkte hämta vattnet i Julas vita 25-litersdunkar, spola ren LS'en med lite inkört vatten och ev. spräcka den med ett stämjärn ifall bitarna är för stora. Sen gasa på med aquascaping . Jag har moddat bort den ursprungliga 18 watts T8:an som satt i huven och moddat in en 2x55W Power Compact-belysning. Ett Interpet Daylight Blue-rör och ett Daylight plus rör, (är actinic typ 18K-30K-K…

• 14 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by Vidofner,

Jag har skickat offertförfrågan till tre ställen i Stockholm nu: triton, akvarieleasing samt akvarielagret. Jag har bett om en offert för ett akvarium på 120x60x60 där kortsidorna samt framsidan är av optiwhite glas samt en overflow box i mitten (se bild). Har hittills bara fått "offert" (eller snarare uppskattning) från akvarielagret och dem trodde det skulle kosta 12 000kr. Förstår faktiskt inte vad det är som tar sån tid för triton och akvarieleasing men, men. Undrar nu ifall ni kanske har några tips på andra ställen jag kan skicka offertförfrågan till?

13. Started by matte54,

Hej Allihopp! gick ifrån min planerings tråd eftersom nu börjar det hända något, har precis varit å hämtat mitt kar och bänk och det blev 160x60x60 = 576liter, med en ytavrinnings kammare. nått jag vill tillägga för detta kommer säkert bli det första av många akvarium och valde nu att inte köra sump , så snälla ja har hört tillräckligt hur mkt bättre sump är men nu blev det inte så. eftersom allt julstojj kommer upp så kommer ja nog inte komplettera med nått mer på ett tag iaf men planen är i teknik vis är skummare : MCE600 Circulation: Tunze 6060 lr va dom heter, 2 st me multicontroller UV: ? Ljus: 2x250 + rör är det tänkt.. har inte hittat nån vettig ramp ennu tips mo…

• 70 svar
    • 7,3k visningar
  14. Started by Matte,

Sådärdå. Nu står ett saltkar i vardagsrummet. Hade egentligen tänkt mig starta med saltvatten i lugn och ro framåt sommaren, samla på mig lite saker allt eftersom och fortsätta läsa böcker och här på Saltvattensguiden tills jag kände mig säker nog att försöka. Ny blev det inte riktigt så, jag fick syn på det här karet på K&S här på forumet, var dit och tittade för ett par veckor sedan och bestämde mig för att det nu var dags, bära eller brista. Ett tomt 450 fick agera vattenblandningskärl. En osmosanläggning med silikatfilter installerades i tvättstugan. Nu var det skarpt läge, ett tomt 450 med bara saltvatten i gör ju ingen glad :-) Jag köpte karet komplett med invån…

• 29 svar
    • 2,5k visningar
  15. Hej på er allihopp jag heter Mathias och bor i södertälje har små postat och läst väldigt mycket här det senaste året. och jag har bott i en liten etta och inte direkt haft någon plats för att starta min egen tank, dock nu nästa vecka bör jag har alla mina saker över till min nya större lägenhet. och jag kände det va dags att börja planera lite inför att uppfylla min lilla dröm, och jag hoppas att jag kan få lite svar/tips genom att starta denna tråd efter lite mätande och tittande hur mkt plats jag har ville jag kunna köra så stort som möjligt , och jag har tittat lite på 150x60x60 som är hyfsat stort och endå inom gränser för min plats. detta med att köra sump eller int…

• 19 svar
    • 2,5k visningar
  16. Started by poppe,

Hej alla! Tänkte bara säga hej till er alla och säga att jag tagit mitt förnuft till fånga och beger mig in i en helt ny värld. Mitt första kar blir ett 110 L record innan jag drar igång mitt rio 400. detta mest för att samla erfarenhet, så detta känns som ett lite enklare alternativ till och börja med. Just i nuläget finns det bara LS i karet (11 kg) och så får de vara ett litet tag till. Satte igång det den 5/1 och då var följande tester: nh4:0 po4:0 ph: 8-8,5 no2:0 no3:0 temp 26 salt 10.22 Har ökat på med lite salt dagen efter för att höja saltvärdet lite. Hittade idag denna lilla krabat någon som vet vad de är? http://img399.imageshack.us/img399/2269/img2605xv3.jpg M…

• 59 svar
    • 5,5k visningar
  17. Started by denuo,

Hejsan! Nu ska jag äntligen starta upp mitt första saltvattensakvarium! Akvariet är beställt och kommer om 1-2 veckor. Måtten blir 100*60*50 (l*b*h) vilket blir 300liter. I ena bakre hörnet kommer en ytavrinningskammare sitta där pumpen till skummaren tar vatten, i detta fack kommer även en automatisk påfyllning att sitta för avdunstat vatten. Jag kommer alltså inte köra med sump till detta akvarium. Bänken skall tillverkas av Lecablock, bänkskiva av något slag och en persienn.. återkommer med bilder på detta när det är klart och självklart på allt annat också! Lite utrustning som jag skall ha till akvariet, några saker har jag redan, några har beställts, både nytt och be…

• 85 svar
    • 17,2k visningar
  18. Started by PerraG,

Hallå, startade upp mitt 275 liters den 30/9 och slängde i levande sten(köpt i butik) den 1/10. Mätvärden(Salifert) sen dess ser ut så här: [TABLE] [TR] [TD]Datum [/TD] [TD]Salinitet [/TD] [TD]PH [/TD] [TD]Nitrit [/TD] [TD]Nitrat [/TD] [TD]Ammonium [/TD] [TD]Fosfat [/TD] [TD]KH [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131001 [/TD] [TD]Levande sten [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131002 [/TD] [TD] 1,024 [/TD] [TD]8-8,3 [/TD] [TD][/TD] [TD] 2 [/TD] [TD][/TD] [TD] 0,01 [/TD] [TD] 9 [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131005 [/TD] [TD] 1,025 [/TD] [TD]8-8,3 [/TD] [TD][/TD] [TD] 2,5 [/TD] [TD][/TD] [TD] 0,01 [/TD] [TD] …

• 11 svar
    • 960 visningar
  19. Started by Puttegusten,

Hej! Någon som vet vart man kan köpa en maxi jet pump MJ 1000 heter den? Ska ha till ytavrinning. Tänkte om det fanns nånstan på webben? /Putte

• 1 svar
    • 720 visningar
  20. Started by adels_reef,

Hej. Funderar på maxspect nano-tech bio-sphere balls 1 kg utav de är som 10kg levande sten. Nån som använder dessa? Fungerar det bra? Funderar isåfall på att byta ut att Ls i sumpen och bara köra bioballs. Så får man mer plats. Lättare att göra rent. Plus mer yta för bakterie. Funderar då jag har högt nitrat och det samlas ju en del skit i sumpen. Har nitrat på mellan 15-20. Har minskat mat samt antalet fiskar. Kör med skummare Reef octopus elite 220int på 4 av 5. rullfilter. Kör även full dos utav Af nitraphos. Har även provat modern reef och zepstart 3 nopoxlikanade medel. Men inget biter. Övriga tip…

21. Started by Mandis,

Hej! Är helt grön när det kommer till saltvatten men har bestämt mig för att ta steget ner i plurret så jag har kollat runt och funderat på vad jag själv vill ha för lösning. Har i dag ett Juwel Rio 180 som jag har sötvatten i och skulle på ett smidigt sätt vilja konvertera det till saltvatten. Så nu undrar jag väl mest vad som är den största skillnaden på att ha skummare och att inte ha skummare?Oftare vattenbyten förmodar jag men har skummaren någon annan fördel som en gröngöling som jag kanske inte känner till? MVH Amanda

• 8 svar
    • 5,6k visningar
  22. Ja om man har en Salthaltsmätare av vipparmsmodell som jag har så kan det ibland vara idé att kolla den emot något annat saltvattensakvarium med ungefär samma temperatur. Typ 25 grader såsom jag har i mitt och så som det är på Sjöfartsmuseét i Göteborg..Så här är en bild när min mätare kollas av emot en mer avancerad digital modell..Tro´t eller ej men min fungerar alldeles utmärkt..32 blev utfallet och det är bra! På bilden ser vi en av (sjö)stjärnorna som jobbar på Muséet. DAVID full aktion med att kolla salthalten i deras 10 tusen liters akvarium och deras vatten är såklart perfekt. Så svaret på frågan vilken salthalt är bra? Blir 32. Och glöm inte bort att besöka Sjöfa…

23. Started by Richme,

Tanken jag har är hög och djup och inte helt lätt att rengöra bakrutan från alger. Dom skrapor jag sett här är billiga s-t grejor som inte funkar. Vill ha en riktig skrapa med ett skarpt metall blad/rakblad. Sett några olika typer på nätet men innan jag importerar vill jag gärna få synpunkter på en som funkar väl och som är hållbar i längden. Vad använder ni?

• 8 svar
    • 984 visningar
  24. Started by Jojo,

Tänkte byta ut mina filtersockor mot red seas mediabägare. Sockorna sätts snabbt igen, rengör dem minst 2ggr/v. Frågan är vad jag kan ha i mediabägarna? Jag kör rowaphos i nylonstrumpa i bubbelfångarfacket, så den skulle jag kunna flytta till en bägare där den är i bättre flöde. Har för tillfället inte direkt behov av ngn fosfatremover, och har en nätpåse med SintoMec i lågt flöde i sumpen. Har ni några tips på något nyttigt jag kan ha i den andra mediabägaren? Tack!

25. Started by troffe,

Man ska tydligen köpa prylarfrån en tysk firma i allafall om man som jag bor på Gotland.. Då borde jag ha haft ett översättningsprogram på datorn för min tyska är inte den bästa (meerwasser) betyder saltvtn..Men frågan; mitt 325lit dala samhall akvarium ska göras om till ett saltkar.. Vad behöver jag för grejjer???Är det någon som vågar tipsa om bra enkla prylar (jag är intresserad av att det fungerar that´s it. En våg maskin en squid är det en bra grejj?? En bra pump med insugsskydd vad är det jag ska köpa. LYSE 150.250mh vad ska jag välja? LYSRÖR vilka? och hur länge ska de lysa. kalkreaktorer, sumpar, mätvärden o tester.Hmm, mitt natur intresse överstiger väldeliga mit…

• 2 svar
    • 985 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.