Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tänkte starta en tråd där ni kan få se mitt kar och jag kan ställa frågor såhär långt. Akvariet är ett klassiskt 112 liters med 54 liters sump. Det har varit igång i cirka en månad nu, och det är rätt snålt med koraller och levande. Tekniken är följande: Skummare: TMC V2 120 Cirkulation: SEIO 530 & returpump Innerfilter: Ett litet 400 l/t för eventuell aktiv kol användning Doppvärmare: 100 w Ljus: Egenbyggd LED Levande är följande: 3 Chromis viridis 3 Eremiter 4 Astreasniglar 1 Sandvändande sjöstjärna Lite fraggade mjukkoraller Jag har en del frågor om några saker. Kan det vara så att eremiterna sliter ut varandra ur varandras skal, för från början hade jag fem? Äv…
-
- 7 svar
- 900 visningar
-
-
Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.
-
- 4 svar
- 910 visningar
-
-
Kan det inte bli för mycket cirkulation för fiskarnas skull? Jag menar om dom får tokjobba hela tiden borde dom ju kunna bli utmattade tillslut om dom aldrig får vila. Jag vet att i haven är det större krafter men dom är på ett helt annat sätt där är det inte strålar av vatten som förflyttar sig utan hela ytor eller hur jag ska förklara det.
-
- 33 svar
- 4,2k visningar
-
-
Ja då är det dags att börja planera för ett större kar:) Har äntligen flyttat till en 2:a i Kärrtorp så nu har jag verkligen plats för ett större än mitt första på 38,5l. Nu funderar jag på att skaffa ett kar på 200 – 300l plus en sump. Någon som vet hur mycket ett tomt 300l akvarium väger ungefär? Gäller att få upp det för 5 halvtrappor. Bjuder man på kaffe och bullar så kanske det ordnar sig ändå Sen har vi själva möbeln, dem jag sett tillhöra akvarium värkar aldrig ha plats för en sump. Så jag funderar på att bygga en egen så att man får plats med roliga saker. Eller är det någon som sett färdiga akvariemöbler med plats för sump? Sen tillhör jag en försiktig typ, m…
-
- 194 svar
- 24,3k visningar
-
-
Hej, ligger i startgroparna för att börja med ett saltvattenakvarie. Jag tänkte sätta upp en fisktank (koraller senare kanske) och hittade Kent Marine Bio Reef (94 l) hos en återförsäljare i UK. Är det någon som har erfarenhet av detta? Bra nybörjarakvarium? Tack på förhand!
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Är det någon som vet om det finns att köpa akryl akvarium i sverige? eller blir det att man måste köpa från utlandet?
-
- 22 svar
- 6,9k visningar
-
-
Har nu haft igång mitt RSM 130D sen 31 maj. Var i lördags och köpte 2 st clowner och en putsar räka. Problemet är bara att clownerna står och trycker i det vä bakerst hörnet. Kan simma lite runt men inte mycket. Ända gången dom simmar är när jag mata dom. När maten var slut så åter gick dom till sitt hörn och trycker där. Detta verkar inte normalt. Vad kan problemet vara? Tack samma för svar.
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan allihopa har efter många om och men startat med ett Saltvattens akvarium. Jajaja bilder kommer senare Karet är ett begagnat hörn akvarium på 370-400L. Har varit hos Jonny (SeanD) och köpt lite sten 60kg. Står med 300l salt. karet är inte helt uppfyllt ännu. skall ta tag i det när jag fixar lite mer liv, vilket bör bli nångång början till mitten av Feb. Tekniken är. Kar Hörn ca 370L Skummare Mce 500 3 st koralia 2. Okänd MH. men 250W iallafall. //Daniel. Ps. hittade lite liv i karet en riktig fuling. http://se.reeflex.net/tiere/1643_Phascolosoma_cf.%20nigrescens%20.htm Misstänker det är en sådan ca 8-10cm lite svårt att se då han slingrar rejält.
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har problem med röd alger och undrar vad man behöver för saker för att få bort problemet, Har hört att man ska använda fosfat remover med något filter system, Undrar vad jag behöver för saker? har ett litet clownhotel på 50 liter! Mvh Timmy & Jessica
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har tänkt att till början inte ha några djur utan bara någon fin sandbotten, inredning av växter eller stenar m.m. Kolla bilden på akvariet jag ska köpa, den bruna, skulle vilja ha en sån inredning, vet ni om det är söt eller saltvatten? http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=140
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte igår en säck med sand från Biltema som många rekommenderat, valde den finkorniga sanden. Kollade även på ett lagom stort akvarium igår som låg på ca 100l för bara 799kr. Man får med alla tillbehör fast dock för sötvattensakvarium. Men jag ska köpa den ändå och starta upp mitt första nybörjarbygge. Jag bor i Skövde och vi får vårt vatten från Vättern och jag pratade med en inne på Djurmagazinet och han tyckte inte det var nödvändigt att lägga ut pengar på en Osmosfilter eftersom vi har så pass rent vatten i kranen. Men han sa att det absolut inte skulle skada att filtrera vattnet även om han personligen inte tyckte detta. Jag har inte lånat hem boken som rekommender…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har 0,02 mg/l nitrit i vattnet hur illa är det? Jag har firrar i och ett par mjukisar det är ett kar som vart i gång ett halvår och jag tror värdena beror på den nya foderautomaten som när jag testa hade i lite mycket foder. Nitrat värdet har även gått upp till 2 mg/l från 0. Jag har gjort ett 20% vattenbyte och skall mata mindre vad mer kan jag göra?
-
- 10 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hejsan. Jag är som sagt ny inom hobbyn. Har läst på massor i flera månader nu och äntligen har jag startat första saltkaret. Har suttit en hel del här på forumet och vill tacka alla glada själar för all info som jag hittat här! Jag har tänkt att lägga i ett clownpar imorgon (en vecka efter starten) Har en stor röd "pilotclown" i karet nu som jag fick låna via akvariehandlaren. Den åt på allt som fanns hos den förra ägaren så fick bli pilot. Fisken har varit i karet i 2 dagar nu och verkar må fint! Tror ni att det är lugnt att lägga i ett clownpar imorgon när jag lämnar tillbaka pilotfisken? eller är det för tidigt så att dom kanske dör senare pga amonium/nitrit chock! Tac…
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?
-
- 3 svar
- 809 visningar
-
-
Finns det några bra guider för hur man limmar ett eget akvarium? Säljer mitt fina Elos pga tidsbrist / pengar / trötthet. Men jag vill gärna fortsätta fast i mindre skala. Då jag jobbar på ett förtag som säljer glas får jag finfina priser. Hur tjockt enkelglas behöver jag köpa? Tanken är typ 50*50*50 och köra en invändig skummare. Eller finns det ngt ställe som säljer färdiga kubar till bra pris? Har ett Aquatic Nature sedan tidigare, men det är bara på 40L, snygga dock.
-
- 2 svar
- 666 visningar
-
-
Jo, jag har kikat runt i olika affärer på levande sten. Hur vet jag att kvalitèn är OK på levande sten? Ska jag välja nyinkommen leverans eller sten som är "gammal" i butik? När jag kollar lite noga på dessa Levande stenar ser de ganska lika ut. Jag har sett olika leveranser, från Röda Havet, Bali m.m. Spelar detta någon roll varifrån de kommer eller kan jag blanda dessa ? Ciklidhuset i Lerum verkar vara seriös butik, andra förslag på butiker kring GBG ? Peter i GBG
-
1: Nu när proteinhinnan är borta behöver jag inte rikta streamern mot ytan för att slå sönder hinnan men behövs det för syresättningen vad jag har förståt verkar det inte vara alla som har den riktat uppåt? 2: När det dunstar vatten på märker jag det på nivån i sumpen eller i huvudkaret eller båda? Så jag vet hur jag ska se hur mycket vatten som dunstat. Jag har en Tunze avrinningsbox.
-
- 3 svar
- 749 visningar
-
-
Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar?
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Alla andra koraller mår prima, min andra euhpyllia mår jätte bra. Men sedan någon vecka tillbaka har denna börjar dra in sig etc. Den står där det är lite cirkulation.
-
Hej alla! Jag vill uppgradera från mitt 100 liters juwel till mitt juwel 240 sötvatten, men jag vet inte hur jag ska gå till väga, sist jag uppgraderade dog min putsräka när jag uppgraderade från 40liter till 100 liters. Av en som heter Micke på forumet ska jag köpa ca 15kg mer levande sten av så då kommer jag totalt ha 25kg levande sten redo. Funderar på nån påse levande sand till. Det är det här med cirkulationen som jag undrar om jag måste få bättre? Har två koralia 3 pumpar och en som gör 1100l/h som är till ytavrinnaren. Hur ska jag göra utan att skada min små vänner? ^^ Kan lägga till att jag även skulle få hans lilla nemo då den inte kommer trivas utan levande sten…
-
- 0 svar
- 505 visningar
-
-
Hej, jag har två clowner som har bott i mitt Akvarium cirka 6 mån och de sista två månaderna har de börjat bli väldigt skygga av sig. De håller sig 99 % längst bak i akvariet som tryckt mot glaset och de kommer bara fram när de får mat. De var jätte sociala ibörjan och tänke om de mår dåligt eller något? Uppskattar alla svar!
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett RSM130d under uppstart. Det kommer mängder av små bubblor från båda pumparna, vilket syns när man stänger av och sätter på dem och det kommer en "bubbelpuff". Vad kan jag göra för att fixa till detta? Läste i en tråd att det kan vara skummaren som busar, men jag blev galen på oljudet från originalskummaren och köpte en Tunze9002 som funkar ok. Det är inga bubblor i sumpen vid skummaren. Läste i en annan tråd att man kunde mixa med utblåset på pumparna för att få renare utblås, men jag har inte hittat något reglage på dessa. Någon som kan ge svar? Elin
-
- 4 svar
- 892 visningar
-
-
Hej alla glada! Undrar lite hur lång livslängd sugproppar som är i saltvatten? Blir de snabbt stela och och tappar sugförmågan?
-
- 4 svar
- 887 visningar
-
-
Hej, Har kollat på levande sten och såg att dom som låg i vattnet hade otroligt mycket med gröna alger, som en gräsmatta. Hur får jag rent stenen på effektivaste sätt? Har sett att folk prata om någon skiva man kan lägga i akvariet för att få färg på stenen, hur går det till egentligen?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på er Har precis börjat droppa i fisk i mitt inkörda kar, det blev två små gobier och en blennid. Det skall bli mer med tiden - men medans jag funderar på vilka andra fiskar vi skall ha så slog det mig, finns det några rekommenderade tider att vänta mellan fisk för att bakteriekulturen skall få en chans att stabilisera sig? Jag mätte ammonium två dagar efter istoppet och såg ingen påverkan alls = 0. Antar att det finns två svar på frågan, första är att mäta den kemiska påverkan och det andra en generell uppskattning. Detta är i ett RSM130-kar.
-
- 4 svar
- 817 visningar
-