Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nille83,

Nu har mitt kar varit igång i ca 6 veckor. I karet är där 4 mjukakoraller, 1 anemon, 5 fisk, 12 Turbosniglar, 1 ermitkräfta.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Keller,

Hej, Är det någon här inne som sett Aqua Medic Xenia 100 (eller någon annan av modellerna) i verkligheten? Jag är lite nyfiken på om det är en bra konstruktion på genomföring/sump osv. Jag har läst att sumpen är ganska liten men inget om ljudnivån så det kunde vara intressant att höra.

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Patman,

Hej, jag har läst här på forumet och sett bilder på ytavrinning, skummare osv, men undrar om någon skulle kunna förklara för mig hur ytavrinning, pump och skummare fungerar. Jag ser ofta att skummaren står högre än karet. Är detta nödvändigt för att vattnet ska rinna tillbaka av sig själv? Är alla så eller är vissa motordrivna? Hur är ljudvolymen på lösningar med ytavrinning, pump och skummare? Pumpfacket måste väl täcka all avrinning från karet om pumpen lägger av? Hur mycket lägre ska ytavrinningskanten vara om man jämför med akvariekanten? Är det något speciellt man bör tänka på när man köper sitt första kar som man ska ha med ytavrinning eller något man bör tänka på…

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Cyanide,

Hej! Ska starta mitt nya akvarium (reefer 250) och har lite frågor i vilken ordning allt bör göras. Teknik: Skummare Clarisea roller filter Uvc LED-belysning Wavemakers Har även redseas mature startkit, sand och levande sten. När och i vilken ordning ska allt kopplas in? Sand/sten, uvc, skummare och flås på pumparna direkt dag 1? Kan tänka mig att jag vill vänta med filtret ett tag så jag inte tar bort alla bakterier innan dom fått fäste.. gäller samma sak skummaren?

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Nille83,

Eftersom Red Sea inte har tänkt på att man kanske inte vill köra månbelysning i 16 timmar (när lysrören är släckta) så undrar jag hur skadligt det är att alltid ha igång dessa 8 led-dioder? Gör det mer skada än nytta om de får vara igång när lysrören är släckta? Gäller ett RSM 250C.

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by trini,

Hej på er alla tomtar och troll. Nyligen sålt alla mina monsterkar och sötvattens monster och inhandlat mig lite saltvatten kar. Som det är nu har jag ett 80l guppy hotell ett 200l revkar med en drakfisk och ett 240l med lite gott och blandat. har ca 100kg levande sten en del anemoner och knappar och skivor. 5 clowner 1 gul kirurg några stjärnor och en sticksig borre. Har ett tomt 720l jag tänkte bygga om och sätta allt ovanstående förutom draken i då jag inte vill att han ska äta allt annat. Mina funderingar går lite åt att placera en sump mitt i 720l karet och bygga 2 höga rev på vardera sida av den kvadrat där filtermatrial och teknik ska sitta i. Vet inte varför ja…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by kladd3,

Hej Grannen har precis köpt ett Haquoss monoglass akvarium och jag tänkte jag skulle hjälpa honom få igång det men jag blir inte klok på hur man för avrinningen att sitta ihop. Finns det någon här som har haft ett sådant kar eller vet var man kan hitta några instruktioner för karet i fråga??? ///Christoffer

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by DennisL,

Hej! Sitter och funderar kring rörmokeriet till mitt första saltvattenskar:). Har ett 360l + sump som jag nu ska koppla med pvc. Karet är borrat med två hål ned och ett upp 24mm. Tänker sätta unionskopplingar så sumpen går att ta ur skåpet om det skulle behövas. Ska jag sätta en kulventil någonstans tycker ni?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by TYBorg,

Kan man använda en retur pump till mer än en burk? Tanken jag har är att använda en större pump att driva retur vattnet från sumpen både till Displaykaret, refugiumet och senare en eventuell fragburk. (Tanken är att inte ha refugiumet under tanken som är vanligt.) Ska jag satsa på en retur av mindre storlek till respektive burk? Jag har mina funderingar runt en Tunze Master Electronic a 15.000 l/h eller en Laguna Powerjet Free-flow på 16.000 l/h. Hur är ljudnivån på dessa pumpar...alla tillverkare säger ju att just deras är svintysta och på forumen är vi inte bättre. Glad för tips!

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Reuben,

Tjena, Som vissa av er kanske vet så är jag i fasen att starta igång mitt första saltklar ( ), just nu står ~60KG sten i två stora plastlådor och förhoppningsvis töms på lite PO4. Hur som helst, I lite av ett testsyfte tänkte jag att det skulle vara intressant att se hur flöde (en 1000l/h pump) påverkade hur snabbt PO4't läckte ut i vattnet. I karet med flöde så var vattnet ganska klart, men i den andra så var det ett ca 1½cm tjockt gelé lager. Ingt allt för fast men typ som...en blå-manet fast lite lösare. Någon som vet vad detta är? Sen undrar jag , vad är bästa förhållandena för att få ut PO4 ur stenarna? Flöde? Bra eller dåligt? Värme? Bra eller dåligt? (och ISF hur…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  11. Hej! Det här är mitt första inlägg här på saltvattensguiden. Jag har hållit på med sötvatten ett tag nu och mestadels discusfiskar. Jag har ett 20 tal discus i några akvarium men håller på att minska på antalet av dessa vackra fiskar. Vid nyår köpte jag en 50x50x50 kub som jag ska bygga in i en vägg i köket eller rättare sagt i en garderob i sovrummet så att jag får ett vägg akvarium i köket. :-) Tanken är att jag igentligen skulle göra en vackert inredd kub med växter rötter och ett f1 scalare lekpar som boende. Tanken på saltvatten med koraller och några clownfiskar låter betydligt mer spännande. Jag har dock noll koll på saltvatten. Vad behöver jag för att driva en kub…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Gnarkill,

röda och gröna gift alger som återkommer hela tiden? Vad kan man göra för att bli av med dom för gott? när dom kommer så tar dom över hela karet och sedan håller dom i sig ganska länge sen bara dom försvinner dom! vad är det för fel när dom kommer? Och jag har lite hög nitrat halt i karet hur ska jag få ned den? jag har testat det mesta men inget funkar! nu ska jag bränna igång min 11watts uv-c och se vad som händer!

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  13. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by soulseller,

Hej på er alla hjälpsamma, har bestämt mej för att starta upp ett saltkar inom en snar framtid och tycker det vore korkat att inte använda all kunskap och erfarenhet som finns här. Vad jag först vill ha hjälp med är lite förslag på all teknik som är nödvändig och förslag på dessa produkter. Jag hade väll tänkt mej ett kar på ca. 200 eller mer, målet är väl både koraller och fisk. Så nu mottages tacksamt all hjälp med att få detta att funka, allt från vad för kar till det minsta tillbehöret. Många frågor lär väl dyka upp på vägen!! Tacksam för all hjälp!!

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Ivan V,

Hej till alla saltisar! Efter många år med sötvattens akv.vill testa salt.Tjuvläste forums artiklar och skaffat en del literatur och en begagnad RSM 130.En del måste ågtärdas påRSM-n innan jag startar det. Men min fråga till är erfarna saltisar är: Om man köper ett inkört begagnat akvarium med levande inehåll (LS,sand,fiskar,koraler....) går det att flytta altt och starta om med samma vatten uttan att akv.kraschar? Mvh Ivan

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Reryd,

Hej! Jag håller på att starta upp ett red sea c-250 l. Beställt hem ls som jag kommer hämta imorgon från posten. Dock har det inte gått som planerat med att få igång akvariet och det står fortfarande tomt.. kommer kunna lägga in ls på lördag. Klarar sig stenen i lådan som den kommer i eller ska jag lägga den i en hink med salt och pump? Har inte heller lyckats få upp min osmos än. (Får hjälp av min pappa som inte har så mkt tid).. kan jag i så fall köra stenen med kranvatten tills jag får i den i akvariet? Kommer då köra med osmos vatten. Mvh Reryd

17. Started by nelson,

Hejsan! Har nu flyttat över stenen från mina andra kar till mitt huvudkar och varit där en vecka. Gjorde test på mina vattenvärden idag, undrar om ni tycker att det är ok att köpa några testpiloter? Ca 245 ( har inte fått igång kalkreaktorn ännu) Nitrate 10-15 Magnesium 900ppm Ph 7,7-8 Silicat 0,25-0,5 Fosfat 0-0,03 Nitrit 0 Iodine 0,01-0,02 Märke på testerna är salifert om någon undrar. Mvh Nelson

18. Started by Aqualung,

Hur flyttar man fisk och koraller mm till nytt kar på bästa sätt? Har sökt lite men hittar ingen tråd i ämnet... Med all levande sten och vatten från gamla karet borde det inte vara en ren uppstart, eller?

19. Started by time for heroes,

Hej! Har lite utmaningar med att få ner nitratet. Ligger idag på 30-40 ppm och har doserat med 1 ml/dag nopox i mitt 100l kar utan någon minskning. Tänker nu att jag kör på 2 ml/dag och ger det två veckor till. Iaf tänkte köpa lite dragon breath i veckan som ska binda upp nitrat. Men hur mycket kan jag räkna med att växten kommer hjälpa?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Rulle,

Hej Är i färd med att beställaett akvarium från globefish men tänkte testa mina ideer här innan jag gör något förhastat. Akvariet kommer att vara på 250 liter plus en sump på 60 liter. Jag tänkte borra både för ytavrinning(32 mm rör)och retur(25 mm rör)i avrinningshörnet. Som returpump tänkte jag använda en Deltec HLP 4040 som pumpar 4500 liter i timmen(förhoppningsvis tyst).

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by drage,

Hej alla.Tänkte köpa en woha 360l med sump har nån erfarenhet av detta kar?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Hultis,

Hej! jag har en liten fundering?? kan man mäta vilken saltmängd som försvinner till skummarkoppen? det är inga problem att mäta vattnet, så det inte inte blir ett missvisande fel på mätaren för att det är skummat eller nån annan faktor? jag bara kom att tänka på det etftersom det är en del vatten man får hälla bort när det är nystartat =)

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by Bjerlk_Ferlock,

Jaja... Det kunde ju ha varit en mer glänsande start, men vi är ju alla i den situationen nån gång eller? Nu efter ca 2 veckor har alla Turbo sniglar kolat. Lagt lock på sig och "möglat"... Tragiskt när alla värden har varit galanta. Börjar tvivla på tillförlitligheten av testerna dock. Det enda som är högt av dom är CA värdet. Det är närmare 600ml/l alla andra underbara... Blåbenade eremiterna ser dock ut att stortrivas... Sen kanske lite andra tråkiga saker, vet inte. Men hittade en sådanhär i burken häromkvällen: En rosa, lila "tusenfoting"... Kanske syns på bilden vad det är... Jaja, synd på en sådan start. Kanske blir det bättre på ett tag... MVH Kimmo Mäkelä Öster…

24. Started by zebbe1324,

Hej! tänkte höra om man kan ta ett sötvatten akvarium och göra det till salt ? Eller är det ett ämne som gör så att det inte går ? Eller funkar alla akvarium till allt, fogen är inte anpassad till salt m.m Vad funkar och inte funkar ? Med vänlig hälsning, Z:nöjd:

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by hippo,

vad heter färgen ni målar baksidan med? e det vanlig vattenbaserad??

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.