Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by cougar,

Hej, jag gör som alla nybörjare och gör en egen tråd! jag har läst det andra och det stod massa nyttigt men någon ska ju hålla igång forumet! Jag tänkte starta ett 120liters salt fisk-only och tänkte kolla ett par saker. Tror ni en aqua medic mini/midiflotor räcker eller är det bättre såga i rampen och sätta i stor skummare? Största problemet med dom tycker jag faktiskt är..ljudet. De deltec jag lyssnat på i närmaste affären låter ju massor. Eller finns det tystare? Räcker 20% ls? Och vad för fiskar vore bra kombinera? Vore ju kul med en yellowtang men den vill väl ha större. Vore kul få in nån mer uppseendeväckande fisk än clown eller fröken men kanske måste gå upp lite…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Flipper,

Hej, Efter mer än 15 år som sötvattensakvarist så skall jag nu ta det stora steget och testa saltvatten. Jag tänker göra om mitt 325liters Akvastabil till saltvatten. Har läst och kollat allt som finns på internet. 2 frågor. Kan jag använda det redan inkörda filtermaterialet i min Fluval FX6 till mitt salvatten? Nästan alla ser ut att köra utan lock på sina akvarium. Varför? Tacksam för hjälp och svar! /Fs

3. Started by Doffe,

Jag har på sistone lagt märke till en "beläggning" som bildas i sanden eller på LS i anslutning till mina mjuka koraller. Det ser precis ut rostbeläggning i färgen. "Beläggningen" uppträder i princip ingen annanstans i akvariet. Vad kan det vara för något? Är det någon slags alg? Lite kassa mobilbilder, men tror det ska framgå vad jag menar.

4. Started by Nille83,

Eftersom Red Sea inte har tänkt på att man kanske inte vill köra månbelysning i 16 timmar (när lysrören är släckta) så undrar jag hur skadligt det är att alltid ha igång dessa 8 led-dioder? Gör det mer skada än nytta om de får vara igång när lysrören är släckta? Gäller ett RSM 250C.

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by nelson,

Hejsan! Har nu flyttat över stenen från mina andra kar till mitt huvudkar och varit där en vecka. Gjorde test på mina vattenvärden idag, undrar om ni tycker att det är ok att köpa några testpiloter? Ca 245 ( har inte fått igång kalkreaktorn ännu) Nitrate 10-15 Magnesium 900ppm Ph 7,7-8 Silicat 0,25-0,5 Fosfat 0-0,03 Nitrit 0 Iodine 0,01-0,02 Märke på testerna är salifert om någon undrar. Mvh Nelson

6. Hej! Tänkte passa på att starta upp ett saltvattenakvarium när jag flyttar i höst. Har egentligen inte någon erfarenhet av saltvatten, förutom att farsan hade ett i 5 år, kan inte fråga honom om råd då han drunknade under en fisketur för några år sedan. Vilken utrustning behövs? Akvariet är på 320 liter. Hur mycket kostar skummare (med pump) till ett akvarium av den storleken? Hur mycket kostar osmos-thingy? Hur mycket kostar MH-lampor, inklusive ramp? Funderar mest på att ha clownfiskar och kanske någon kirurg. Hoppas jag får många svar och tips. Ha en fortsatt trevlig dag.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by JohanWS,

Kan man använda det till väggarna i sumpen??? och är det svårt att få det att fästa mot glaset? Och kan man använda skärbrädor i botten för att avlasta vikten från LS? eller ska man ha liggunderlag? Tacksamm för svar Mvh Johan

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Josv1973,

Jag lägger ut lite bilder på mitt nystartade Clownhotell. Ni får gjärna komma med synpunkter och tips för jag är ny på detta. Det är roligt att se hur mycket liv där är redan. Jag brukar sitta och stirra rakt in i akvariet, jag hittar hela tiden nya saker bland stenarna. Clownfiskarna verka trivas dom äter bra och simmar runt och utforskar allt. Sniglarna äter hela tiden på stenarna och är hela tiden på nya ställen. Detta är verkligen en intressant och rolig hobby:ler: Ska invenstera i en anemon och putsaräka senare och eventuellt någon fisk till. Tack på förhand.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Quirkz,

Hej här kommer lite nya bilder på min första saltvatten burk 360 liter

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Andrea Bell,

Hej alla kunniga! Jag har ett startat 128 liters som jag fått lägga händerna på,hittils har jag endast gjort rent det,fyllt upp det och haft i salt. Det står och går runt och det har nu varit igång sen i förrgår. Vad ska jag tänka på nu? Jag har förstått att jag är långt ifrån att lägga i några invånare.tacksam för svar.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Tobbz,

ej igen, nu börjar jag tappa humöret och tåladmodet, SKIT ! Såhär började det : En dag dog den vitbröstade kirurgen bara sådär. Dagarna efter börja vi flytta akvariet till en ny lägenhet, tömde ur allt vatten i hinkar och flyttade allt snabbt. På det nya stället så ställde vi i stenen direkt och fyllde botten med lite levande sand, i med allt vatten som då höll 22 grader, hinkarna där fiskarna låg i hade också gått ner till 22. Så i med fiskarna direkt och började värma upp allt sakta till 26 grader. Flytten skedde en lördag kväll, på söndag hade jag i faunas backto blend och glömde bort mig och körde även i nopox. På måndagen så såg drakfisken ut att vara täckt av vitt s…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Beauty,

Hej! Jag och min sambo har skaffat ett begagnat akvarium, antagligen har förra ägaren misskött det och fiskarna i det dött då det luktar illa. Har tvättat ut det med vatten och svamp, fyllde därefter upp det med vatten men luktar lite svagt illa ändå. Nu till min fråga: räcker detta eller måste jag använda mig av något saneringsmedel?

13. Hej alla!! Det va ett bra tag sen jag va här tyvärr. Jag har ett gammalt clownhotell på 80L stående i mina föräldrars källare. Går det att starta upp igen? Behöver man byta ut nått? Jag har alla tillbehör som behövs, men behöver man byta ut nått när allt stått torrt i några år? Vad i så fall ska man satsa på? Jag skulle vilja ha enbart olika "skaldjur" dvs räkor, krabbor o sniglar, så ni vet hur belastningen kommer se ut... Hoppas nån kan komma med råd o tips!!

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Ivan V,

Hej till alla saltisar! Efter många år med sötvattens akv.vill testa salt.Tjuvläste forums artiklar och skaffat en del literatur och en begagnad RSM 130.En del måste ågtärdas påRSM-n innan jag startar det. Men min fråga till är erfarna saltisar är: Om man köper ett inkört begagnat akvarium med levande inehåll (LS,sand,fiskar,koraler....) går det att flytta altt och starta om med samma vatten uttan att akv.kraschar? Mvh Ivan

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Heliforce,

Jag letar efter en eller helst två tunnor runt 50 lilter (max 42cm diameter) helst i Örebro-trakten. Har sett dessa på nätet men vill gärna undvika frakten om det går. https://www.hega.se/produkter/kallsortering-och-avfallshantering/papperskorgar/plasttunna-50-liter/ Är det någon som har något tips eller kanske en tunna över?

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by trini,

Hej på er alla tomtar och troll. Nyligen sålt alla mina monsterkar och sötvattens monster och inhandlat mig lite saltvatten kar. Som det är nu har jag ett 80l guppy hotell ett 200l revkar med en drakfisk och ett 240l med lite gott och blandat. har ca 100kg levande sten en del anemoner och knappar och skivor. 5 clowner 1 gul kirurg några stjärnor och en sticksig borre. Har ett tomt 720l jag tänkte bygga om och sätta allt ovanstående förutom draken i då jag inte vill att han ska äta allt annat. Mina funderingar går lite åt att placera en sump mitt i 720l karet och bygga 2 höga rev på vardera sida av den kvadrat där filtermatrial och teknik ska sitta i. Vet inte varför ja…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by CizziB,

Här stod ett litet "skott" av en läderanemon och nån glasros... Men idag när jag tittade så va allt borta och bara ett hål kvar.... Nån som har en gissnig på vad som hänt?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by ThePatrik,

jag har börjat få problem med röda alger nu dem senaste 2 veckorna. någon som har en aning om vad det e för alger och hur man får bort dem??

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  19. Jag drar äntligen igång mitt akvarium under nästa vecka (V0515)... Tänkte höra om det var någon i trakterna som har planer på att göra vattenbyten då och om jag skulle kunna komma och tigga till mig 25/50 liter akvarievatten för att få lite startkultur i mitt?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by montana_79,

Hej, Köpte en valenciennea sexguttata till min 200 liter Juwel Lido, den har vänd upp och ner på sanden, vattnet är grumligt nu. Kommer den att lugna ner sig eller ska jag lämna tillbaka den, kan den ställa till med bakteriekulturen pga. för mycket rörelse i sanden?

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,2k visningar
  21. Hej allihop mina saltvattensvänner! Detta med saltvatten är ju så otroligt kul. Jag har inte varit igång så jättelänge, max 3-4 månader från mitt första nano och nu har jag redan 3 akvarium (skyndar långsamt...) Varav 2 är fyllda och 1 väntar på att fyllas (måste renovera vardagsrummet först, dumt att fylla det innan ) Mitt första akvarium som jag skaffade för några månader sen huserar följande: Akvariumet är ett Nano på 30 liter, som behöver ombesörjas ganska mycket pga den ringa storleken dock ligger värderna (iaf de som jag mätt, bra) i denna gjorde jag ett första försök till aquascaping, Bilder kommer, ta hänsyn till att det är mitt första akvarium 2 st Amphiprion o…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  22. Jag har blivit ordinerad att salta 330 g coral pro salt per 10 lit sötvtn.Men enligt aqua calculatorn bör jag salta 385g per 10 lit,vtn för att få 35psu.? ska jag köra på och låtsas som det regnar eller ska jag salta mera? Mina fiskar/räkor/mm mår prima.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by Utstrand,

Hejsan svejsan! Ser att ni skrivigt lite här och där om Osmosvatten!! Men vad är det?? Försökt hitta något svar men misslyckats! Osmosvatten, Osmopumpar och Osmotunnor mm! Blev lite nyfiken på vad de är:P Är de bara saltvatten me ett snyggare namn eller?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Bliaze,

Kan.man.snabba.på.prosessen.i.början.när.man.lat.i.ls.eller.måste.man.vänta.1.månad.innan.man.läer.i.nåot.levande. ioflever.det.redan.små.räkor.oc.sjöstjärnor.i.men.fiskar.mm? *otåli* /som.alla.nu.vet.är.mitt.tanentbord.trasit.därför.texsten.blir.som.den.bli!

25. Started by time for heroes,

Hej! Har lite utmaningar med att få ner nitratet. Ligger idag på 30-40 ppm och har doserat med 1 ml/dag nopox i mitt 100l kar utan någon minskning. Tänker nu att jag kör på 2 ml/dag och ger det två veckor till. Iaf tänkte köpa lite dragon breath i veckan som ska binda upp nitrat. Men hur mycket kan jag räkna med att växten kommer hjälpa?

• 3 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.