Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Är ingen direkt nybörjare men kunde inte hitta något bra ställe att starta dena tråd så det fick bli här! =) Jag har ett 300 liters kar sedan snart 2 år tillbaka men har börjat kika efter ett stort kar på ca 1000 liter eller mer och har stött på ett stort komplett system från Aqua Medic. Ett system som är på 950l, komplett med filtreringssystem, belysning, bänk mm. Det är bara att montera ihop och köra igång så gott som! =) Jag är osäker på om det är ett bra system eller inte och vill bara ha lite synpunkter på om det är värt att satsa stora pengar på detta. Visserligen så kan man köpa lösa delar och bygga själv men frågan är om det blir billigare eller inte. Hela paketet…
-
Är det någon som vet vad saltvattensbutiken i filipstad heter?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Som Rubriken lyder
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har ett Rio 300 igång sedan 4 månader och det funkar fint med det mesta. Uppgraderade nyligen belysningen till en 160w Razor som gjorde enormt stor skillnad. Dock så har ju dom stora Juwel två stycken paralella plaststag uppe som jag tror skall vara ett skydd så att original T5 rampen inte ska kunna rasa i vattnet om man klantar sig. Hursomhelst så snor dom en hel del av ljuset från LED rampen så jag undrar om någon vet om man kan ta bort dom eller om nån kanske till och med har tagit bort dom på sitt Juwel? Kan aldrig tro att dom stagen har betydelse i akvariumets konstruktion før tex stabilitet eller? Tacksam om nån har tips eller råd. /Ola
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har massvis med borstmaskar. Har köpt stora tutbosniglar i omgångar. Ca 30 totalt. De dör en efter en på bara några veckor. Är det borstmaskarna som äter dem? Vet inte annars vad som tar död på dom. Finns det fällor att göra för att bli av med maskarna?
-
-
Eftersom Red Sea inte har tänkt på att man kanske inte vill köra månbelysning i 16 timmar (när lysrören är släckta) så undrar jag hur skadligt det är att alltid ha igång dessa 8 led-dioder? Gör det mer skada än nytta om de får vara igång när lysrören är släckta? Gäller ett RSM 250C.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på er alla tomtar och troll. Nyligen sålt alla mina monsterkar och sötvattens monster och inhandlat mig lite saltvatten kar. Som det är nu har jag ett 80l guppy hotell ett 200l revkar med en drakfisk och ett 240l med lite gott och blandat. har ca 100kg levande sten en del anemoner och knappar och skivor. 5 clowner 1 gul kirurg några stjärnor och en sticksig borre. Har ett tomt 720l jag tänkte bygga om och sätta allt ovanstående förutom draken i då jag inte vill att han ska äta allt annat. Mina funderingar går lite åt att placera en sump mitt i 720l karet och bygga 2 höga rev på vardera sida av den kvadrat där filtermatrial och teknik ska sitta i. Vet inte varför ja…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag kör sedan ca 1,5 år tillbaka med ett redsea reefer 170. Har mestadels Lps koraller i karet. Kör i dagsläget 40L vb i veckan men har märkt att jag får tillsätta kh nästan dagligen samt mg. Har därför tittat på Tritons core7 triton metoden som verkar bra och lätt att dosera och inte kosta en större förmögenhet med tanke på mitt kars storlek. Skall också tillägga att jag kör en algreaktor. Undrar vad har ni för tankar om detta? Kan det vara en vettig lösning för mig? Har redan en doserpump så det behöver jag inte lägga ut mer pengar för.
-
Hej! Det här är mitt första inlägg här på saltvattensguiden. Jag har hållit på med sötvatten ett tag nu och mestadels discusfiskar. Jag har ett 20 tal discus i några akvarium men håller på att minska på antalet av dessa vackra fiskar. Vid nyår köpte jag en 50x50x50 kub som jag ska bygga in i en vägg i köket eller rättare sagt i en garderob i sovrummet så att jag får ett vägg akvarium i köket. :-) Tanken är att jag igentligen skulle göra en vackert inredd kub med växter rötter och ett f1 scalare lekpar som boende. Tanken på saltvatten med koraller och några clownfiskar låter betydligt mer spännande. Jag har dock noll koll på saltvatten. Vad behöver jag för att driva en kub…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Använder salifers no2 test som visar inget utslag men använder Tetras No3 test som visar typ 50-100mg/l, är tetras test skit sas? 54L akvarium med endast sand och korallsten som varit igång i säkert en 2 månader nu och börjar få en massa cyanoalger (gröna med luftbubblor i) eller är det fosfaten som är för låg? //Jonas
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Så..karet är beställt...125x45x40...skummare och salt beställt...J.Svärd har beställt div rör och genomföringar...så snart jag har karet blir det bänkbyggande...sen blir det inköp av sten..blir ca 20-30 kg.För att röra runt vattnet lite blir det Hydor Koralia 3 eller 4,,eller en tunze......sumpen blir på ca 80 liter..med 4 fack....Ljuset kommer att vara ...ATI T5 / SUN Power 4x54 Watt
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag vill bygga någon form av denitrifikationsfilter till mitt kar (Red Sea MAX-S 500) men har väldigt svårt att välja väg. Har försökt samla information på detta forum men det är spridda skurar och svårt att hitta fördelar/nackdelar med respektive lösning. Som jag har förstått finns fyra huvudalternativ: DSB i displaykaret (vilket ju är för sent i mitt fall...) DSB i sumpen (Har ett fack på 47x20x20cm utanför returströmmen där det skulle kunna läggas) Siporax eller liknande i sumpen i stället för DSB Nitratreaktor (Går tyvärr bort av ekonomiska skäl. Just nu i alla fall...) Någon som byggt egna reaktorer med bra resul…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå, Någon som kan ge bra tips på diskret och bra skummare till ett 250 liters akvarie? Har ett 100 liters sedan tidigare så känner att jag behöver uppgradera. Vill gärna ha en mindre diskretare skummare som inte tar så mycket plats. Har funderat på om man ska använda Tunze Comline DOC Skimmer 9004 skummare tillsammans med innerfilter Tunze Comline 3162. Dessa säljs ju i ett paket. Men har blivit avrådd att använda innerfilter, är det så dåligt som alla säger? Tacksam för tips!
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Sitter och funderar kring rörmokeriet till mitt första saltvattenskar:). Har ett 360l + sump som jag nu ska koppla med pvc. Karet är borrat med två hål ned och ett upp 24mm. Tänker sätta unionskopplingar så sumpen går att ta ur skåpet om det skulle behövas. Ska jag sätta en kulventil någonstans tycker ni?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Håller på att projektera mitt första satvattensakvarium. Har tänkt mig ett kubformat (ca 70x70x70). Av diverse skäll skulle jag vilja ha sumpen med teknik som en del av detta (dvs göra det lite djupare). Hur stor skall jag göra den? Hade tänkt mig runt 20 cm (totalstorleken skulle då bli 70x70x90). Låter detta rimligt? Finns det några smarta konstruktioner tillgängliga på nätet?
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vilket kar är bäst och lättast att rengöra ? Tacksam för alla svar ja kan få =)
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tja! Har haft mitt kar igång nu i ca 2mån, och det har funkat bra. Har för närvarande 2 clowner, 1dottyback, 5 blåbenade eremiter, sniglar och 2 eldräkor, en liten euphyllia, Acanthastrea samt en annan lps som jag inte vet namnet på. Nu har det ivf börjat komma lite gröna trådalger och jag funderar på att skaffa min kirurg. Jag kommer bara ha en och valet står mellan zebrasoma flavescens eller zebrasoma xanthurum. Mitt kar är på 360l och 120cm långt. Jag vill helst köpa en xanthurum, men är också införstådd med att karet är i minsta laget för en sådan, eller vad säger ni, kan det bli bra? Oavsett vilken jag köper, kan jag köpa en nu, eller borde jag vänta ett par mån…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag skulle behöva lite hjälp... Jag har under en längre tid funderat på ett saltvattenakvarium. I samband med mina funderingar så har jag köpt på mig några böcker som kvällslektyr, dock så har det nu i efterhand visat sig att tekniken går framåt och nya smartare lösningar finns att tillgå varpå delar av den lilla kunskap som jag har läst på redan är ur tiden. Detta forum har varit en bra utbildning den senaste tiden och det verkar som jag får mer input härifrån än i de böcker som jag läst. Flertalet personer i forumet verkar vara väl pålästa och har en gedigen erfarenhet i ämnet. Lite frågor: 1; Det har slagit mig att jag skall placera tanken på mitt kontor då jag s…
-
Jag har tänkt att till början inte ha några djur utan bara någon fin sandbotten, inredning av växter eller stenar m.m. Kolla bilden på akvariet jag ska köpa, den bruna, skulle vilja ha en sån inredning, vet ni om det är söt eller saltvatten? http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=140
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Jag behöver hjälp! I kväll kände jag mig lite som killen i Sällskapsresan i skärgården. Ni vet han som står och försöker rycka igång sin utombordsmotor och till slut hämtas av psyket! Jag har äntligen fått hem mitt nya Percula 120 och idag var det meningen att jag skulle dra igång pumparna och skummaren. Det var inte så enkelt som jag trodde det skulle vara. Mitt problem är att det är förmycket vatten i det första facket som skummaren står i. Skummaren fungerar som den ska när jag testar den på framsidan i karet men när jag sätter ner den i skummarfacket så kommer den för djupt ner i vattnet och slutar suga luft. Jag har försökt att ändra vattennivån i kammaren me…
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, jag har två clowner som har bott i mitt Akvarium cirka 6 mån och de sista två månaderna har de börjat bli väldigt skygga av sig. De håller sig 99 % längst bak i akvariet som tryckt mot glaset och de kommer bara fram när de får mat. De var jätte sociala ibörjan och tänke om de mår dåligt eller något? Uppskattar alla svar!
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
la i min LS igår. -är det egentligen ngn idé att ta tester på vattnet nu närmsta tiden.... om jag bara lämnar det i 6 veckor, och sen börjar testa- är inte det bättre? testa när värderna kan vara bra... eller är det viktigt att se att värderna inte är bra också?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Sitter och kollar runt på diverse sajter och försöker lära mig mer om framförallt fiskarna jag tycker är fina. Reeflex har dock inte så mycket fakta om tex hur stora de blir osv någon som vet en/ett bättre guide/lexikon?
-
- 14 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag är mycket sugen på att starta ett saltvatten akvarie. Dock är det mycket som jag vill lära mig innan jag sätter igång. Och läser jag här på forumet så låter det som en bra start. Dock tror jag att jag skulle lära mig saker mycket fortare och med större djup om jag hade nån som var intreserad att vara fadder åt mig. Och det jag vill ha hjäp med är att kunna rådfråga och som är intreserad att visa mig hur han/hon har löst sitt akvarium. Jag bor i Enköping men jobbar i Uppsala samt är i Stockholm ofta vilket skapar förutsättningar att det finns någon i mitt närområde! Hoppas kunna få den hjälp jag behöver! MvH Sillen
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-