Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by imre,

Hej jag har funderat på länge att ha en refugium i min sump.. ca 45x25 höjd 25 jag är bara osäker om att vilken lampa ska man ha? Har hittat 2 st som skulle passa mig men vill ha eran åsikter/rekommendationer lampa 1 lampa 2

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Fredrika77,

Har haft igång akvariet i snart 1.5 år och aldrig sett detta förr, vad kan det vara ? Blir alltid lika nojig när det är nå nytt som händer.

3. Started by Christern,

Håller på att projektera mitt första satvattensakvarium. Har tänkt mig ett kubformat (ca 70x70x70). Av diverse skäll skulle jag vilja ha sumpen med teknik som en del av detta (dvs göra det lite djupare). Hur stor skall jag göra den? Hade tänkt mig runt 20 cm (totalstorleken skulle då bli 70x70x90). Låter detta rimligt? Finns det några smarta konstruktioner tillgängliga på nätet?

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by JonasK,

Godkväll! Jag har ett Reefer 250 (90x50 cm) som jag är i full färd med att starta upp. Häromdagen lade jag i 10 kg levande sand och hade de haft en påse till i affären hade jag siktat på att ha två påsar. Nu hade de bara en påse och jag blev sjukt nöjd! Visst, det är inte något tjockt lager nånstans men det täcker hela bottnen på ett snyggt sätt. Nu är ju frågan: bör jag skaffa en påse till? Är tjockleken på sandlagret bara en estetisk grej eller finns det för- och nackdelar med tunn vs tjockt sandlager? Tacksam för svar.

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by johankgbertil,

Efter många år med sötvattensakvarium så köpte jag ett begagnat 80l guppyhotell saltvatten. Det var igång med några kilo levandesten och en överdimensionerad skummare. En clownfisk och en eremitkräfta var de enda invånarna. Belysningen bestod av 2 st T5 lysrör på 8w. Jag tog med allt vatten i dunkar från den tidigare ägaren och allting verkade trivas. Efter en vecka köpte jag lite mer levande sten och en korall, en Grön Stjärnpolyp. De första dagarna var korallen jättefin och tentaklerna var ute. Det ena lysröret lade av att fungera, och jag har ännu inte fått tag på något nytt. Korallen verkade inte vantrivas för det. Häromdagen, ca 2 veckor efter inköp av korallen så f…

6. Started by Marvin,

Jag har idag en 80 liters burk igång, men ska uppgradera till ett 240liters som jag har uppstartat nyligen. Igår (2012-09-30) så la jag i drygt tio kilo ls. Jag ahr ca tio kg till i min lilla kub som följer med över. Mina frågor är. Hur lång tid ska det stå tomt med endast ls i? Några särskilda tester som jag bör ha hemma? Belysning på eller av? Tacksam för alla svar från er mer erfarna akvarister

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  7. Guest esther
    Started by Guest esther,

visst hade wrang lite problem med detta? hittar inte tillbaks till artikkeln nu, men har läst det någon gång. vad för typ av färg kan man använda? skulle gärna ha ett namn på en färg som funkar. gäller detta också väggen närmast (utanför) där akvariet står? (bygger in mitt akvarium i väggen...) tacksam för svar...

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by hbmannen,

enkel fråga.. ska man försöka bygga in så mycke som möjligt i karet,? eller är det bättre att försöka sig på att bygga en sump?? tacksam för förslag

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Tomacee83,

I min returpump sitter ett filter. Bör man ta bort filtret eller ska de va kvar? Brukar rengöra filtret precis som de som sitter i mitt sötvattensakvarium och de är lika skitiga.

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Adrenalized,

Hejsan jag skulle behöva justera upp min salthalt i akvariet efter ett missöde med min ATO som fick fnatt och översvämmade karet med ex. ant. liter på golvet som resultat. Efter att jag justerat ner till rätt vattennivå i karet igen så gjorde jag några mätningar. Salinitet: 1,023 PH: 8,3 KH: 8,9 Ca: 395 Mg: 1200 Nitrat: 25 Nitrit: 0,25 Fosfat: 0,25 Ammonium: 0,25 Använde Salifert tester... Karet har bara varit igång 1½ vecka där av värdena. Köpte beg levande sten, och fick även med lite vatten. Döm om min förvåni…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Bangen,

Hej! Är helt ny på forumet och har aldrig hållit på med saltvattenskar förut heller. Har dock haft ett akvarieintresse hela mitt liv som har blommat ut igen de senaste 5 åren. Under de senare åren så har arterna bara blivit exklusivare. Dock har jag haft dålig plats i mitt boende och har fortfarande. Dock planer på att flytta inom en snar framtid så därför så finns planerna att utöka och då till saltvatten Då jag gillar utmaningar och är ganska pedantisk. Det som är intressant i dagsläget är ett lagom kar (vad är ett lagom nybörjarskar?) med sump. Håller på att läsa på om kemin samt lite vad för teknik som behövs. Har läst igenom saltvatten för dummies guiden en gång. H…

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by SaltisLinda123,

Jag blandar salt i en hink 1 dygn innan vattenbyte men funderar nu på ha en dunk med pump i för att alltid ha ny blandat salt. Undrar lite hur ni har det? Blandar ni salt innan vattenbyte eller har ni alltid färdigt saltvatten i en dunk/balja ? Fyller ni på det som dunstat för hand då eller har ni en vattempåfyllare för det ?

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by AndreasL,

Hej, Jag är ny både inom saltvatten och inom detta forum. Jag har lite nybörjarfrågor. Efter ha kämpat i närmare 2 månader med att få ner alla mina värden, gjort x antal vattenbyten och mycket annat så har jag äntligen fått i lite fisk. Två clownfiskar och en gul kirurg och en som jag inte kan namnet på, hade sedan tidigare två eremiter och en stjärna på botten. Hur som helst, har fått lite funderingar under tiden och tänkte kolla om forumet kanske hade kunnat hjälpa mig. 1) Mina clownfiskar gräver hål i sanden och sover sedan där nere på sidan, känns som det är normalt, men vill bara dubbelkolla att det är de? Kan inte direkt hitta något när man …

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by MrRose,

En gång i tiden när jag använda mitt akvarium gjorde jag en egen bakgrund i frigolit och silikonade fast det... Just nu villnjag återställa allt och bli av med det, några tips och trick innan jag "chansar" och går bananas på det Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Oxygar,

Hej. Jag har länge velat starta ett saltvattens akvarium och undrar vad ni tycker jag ska ha för akvarium. Har tänkt mig ett Mollyhotell eller ett clown hotell. Vilket tycker ni jag ska satsa på?

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by jacs,

Jag bara måste ställa denna fråga. Om något har dött så händer vad, typ hög nitrit, luktat konstigt? //Jonas

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Quirkz,

Hej här kommer lite nya bilder på min första saltvatten burk 360 liter

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by Gnarkill,

När det gäller salt till karet! Måste man köra samma salt som man hade vid uppstarten av karet eller kan man använda vilket salt som helst??

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by Uppgarde,

Skall i dagarna införskaffa ett nano 130 saltvatten ! Har nu haft sötvattenakvarium i flera år jättetrevligt o roligt på alla vis Men nu känner ja å sambon att det är dax att ta Ett steg till ! hon är glad i fiskar å ja växter å småkryp ,ja tycker denna sida värkar mycket bra å informationsrik ja skall försöka att ta lite bilder lite då å då å delge om alla roliga å mindre roliga dumheter jag kommer att göra från en gotlänning

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Squba,

Jag har läst på en hel del och tror att jag har knåpat ihop en ok lista för ett nybörjarakvarium. Projektet kommer nog inte starta förrens i höst, men jag vill se om jag tänker rätt. Mitt mål är att ha ett attraktivt akvarium med minimalt underhåll. För att slippa DIY projekt så har jag valt ett allt-i-ett akvarium. Jag började skissa på 14 Gallon Biocube för att få ner priset, men eftersom HQI kommer med protein skimmer, doppvärmare och förberett för refugium så känns det som om det högre priset kan kännas motiverat. Alternativet skulle vara Biocube 14 med vattentät lampa för refugium eller ev modifikation för att åstadkomma det HQI redan klarar. Större volym borde ge bä…

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  21. Skulle vilja ha rekommendation på ett billigt ytterfilter med värmare till ett Lido 120. Ska endast huset kol, fosfatremover och ev biobollar. Skulle kunna tänka mig detta om inte l/h är för lågt? 600 l/h Exempel https://www.conrad.se/Ytterfilter-Eden-WaterParadise-Termoytterfilter-511-100-W-57289.htm?websale8=conrad-swe&pi=1180117&ci=SHOP_AREA_875441_0813079

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by mano,

Har startat ett RSM för ca en månad sedan och stoppat i LS och sand, nu är ammonium och nitrit nere på noll. Har tänkt vänta till efter sommaren med att skaffa fisk och koraller borde jag vänta med städare också? Hur mycket snäckor, eremiter och ev andra djur borde jag skaffa?

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  23. Jag har blivit ordinerad att salta 330 g coral pro salt per 10 lit sötvtn.Men enligt aqua calculatorn bör jag salta 385g per 10 lit,vtn för att få 35psu.? ska jag köra på och låtsas som det regnar eller ska jag salta mera? Mina fiskar/räkor/mm mår prima.

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by saltatrox,

Har köpt min första euphylia och ska mata den med ULTRA LPS... Men det står på burken att man ska mata varje polyp med ett korn. Det måsste finnas ett hjälpmedel eller spruta för det.. ELLER ?????? Måsste va super duper svårt att mata för hand:snurrig: Ja menar.. Det är ju omöjligt Mvh Thomas

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Nille83,

Eftersom Red Sea inte har tänkt på att man kanske inte vill köra månbelysning i 16 timmar (när lysrören är släckta) så undrar jag hur skadligt det är att alltid ha igång dessa 8 led-dioder? Gör det mer skada än nytta om de får vara igång när lysrören är släckta? Gäller ett RSM 250C.

• 8 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.