Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej svg! är ny här på forumet och känner mig varmt välkommen Har införskaffat ett 54 liters akvarium och idag har jag blandat salt+vatten och fyllt karet samt hällt i korallsand. Jag har tänkt att ha lite blandat med koraller, anemoner och småfisk. ska nu i helgen köpa 10 kg begagnad LS. jag vet att jag bara behöver ca 6 kg, då är min första fråga; kan det ske nåt negativt med värden eller nåt annat om man har "för mycket" LS? min andra fråga är om 2 st 8W T5 lysrör från drakfisken.se kommer räcka till mitt kar? eller behöver jag mer belysning? tacksam för svar! /sm
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l. Har varit igång ett par veckor och funderade på detta: Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"? Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet. Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt? Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena ) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån. Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också.…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag är mycket sugen på att starta ett saltvatten akvarie. Dock är det mycket som jag vill lära mig innan jag sätter igång. Och läser jag här på forumet så låter det som en bra start. Dock tror jag att jag skulle lära mig saker mycket fortare och med större djup om jag hade nån som var intreserad att vara fadder åt mig. Och det jag vill ha hjäp med är att kunna rådfråga och som är intreserad att visa mig hur han/hon har löst sitt akvarium. Jag bor i Enköping men jobbar i Uppsala samt är i Stockholm ofta vilket skapar förutsättningar att det finns någon i mitt närområde! Hoppas kunna få den hjälp jag behöver! MvH Sillen
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Undrar om det finns någon som kan ge mig några tips på vad jag ska tänka på. Ska starta ett kar på 170L med skummare o pumpar o dubbel lysrörsramp. behöver jag några mer tillbehör förutom levande sten? Vad kan man ha där i som inte dör direkt. Mvh//Ricke
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag har ett 222 liters kar över. och funderade på om man skulle starta ett saltvattenskar. men har en hel del funderingar. har aldrig sysslat med saltvatten tidigare. Grunden är, jag har hyfsat bra akvarievana. kör just nu ett 720 kar med Vildfångad Diskus, 116 liters med vildfångade opal dvärgciklider och ett 160 liters med lite blandat. Jag har även ett Penfair Ro system. som producerar 2000 liter Ro vatten om dagen. Men nu till frågan. Om jag satsar på saltvatten i 222 karet. vad behöver jag för teknik, (pumpar, skummare osv) för att det ska fungera? Tål alla akvarium saltvatten? tänker främst på Silicon fogen. Tänker mig ialf i början. ett berg med koraller, o…
-
- 16 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Jag behöver hjälp! I kväll kände jag mig lite som killen i Sällskapsresan i skärgården. Ni vet han som står och försöker rycka igång sin utombordsmotor och till slut hämtas av psyket! Jag har äntligen fått hem mitt nya Percula 120 och idag var det meningen att jag skulle dra igång pumparna och skummaren. Det var inte så enkelt som jag trodde det skulle vara. Mitt problem är att det är förmycket vatten i det första facket som skummaren står i. Skummaren fungerar som den ska när jag testar den på framsidan i karet men när jag sätter ner den i skummarfacket så kommer den för djupt ner i vattnet och slutar suga luft. Jag har försökt att ändra vattennivån i kammaren me…
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare. Ska snart starta upp mitt första kar och undrar hur ni brukar göra med död levande sten? Jag har beställt lite "död" levande sten, som jag ska köra in med massa vanlig LS. Den döda kanske utgör 30% utav total mängd. Hur brukar ni göra innan ni lägger ner den döda stenen? Brukar ni koka/tvätta? Lägga i blöt nån vecka först? /Per
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Såg en amerikansk videoguide kring val av olika koraller. Enligt denna var just mjukkoraller bra på att producera gifter så att aktivt kol bör användas. Gäller detta främst knappar eller bör även jag köra med det som har stjärnpolyper,rhodactis, och en läderkorall (djävulshand)? Jag kör än så länge med vattenbyte till mitt lowtech 100l enligt Lasses metod. Hur vet man om man behöver köra med kol eller inte? Visar korallerna tecken på detta?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
för ca 3 veckor sen så sprack vårat rsm 130D genom hela högra hörnet. har detta hänt någon annan? både fisk , koraller , sjöstjärnor dog. är så besviken och faktiskt lite arg då man lagt ner hela sitt hjärta i akvariumet...
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
ej igen, nu börjar jag tappa humöret och tåladmodet, SKIT ! Såhär började det : En dag dog den vitbröstade kirurgen bara sådär. Dagarna efter börja vi flytta akvariet till en ny lägenhet, tömde ur allt vatten i hinkar och flyttade allt snabbt. På det nya stället så ställde vi i stenen direkt och fyllde botten med lite levande sand, i med allt vatten som då höll 22 grader, hinkarna där fiskarna låg i hade också gått ner till 22. Så i med fiskarna direkt och började värma upp allt sakta till 26 grader. Flytten skedde en lördag kväll, på söndag hade jag i faunas backto blend och glömde bort mig och körde även i nopox. På måndagen så såg drakfisken ut att vara täckt av vitt s…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej vet ej om jag posta i rätt tråd?! har ett juwel Lido 120 liters akvarium som jag tycker börjar bli trångt. har blivit erbjuden att byta det mot ett nytt juwel Lido 200liter och det ska stå på samma ställe i lägenheten. Hur tusan ska man bära sig åt att flytta över allt utan att allt dör ? Har en doris fisk och några clowner samt mest mjukkoraller. Blir det som en helt nystart igen ?? Dock så måste jag ju uppdatera belysningen också för att det ska funka funderar på köpa till en extra ljusramp så man har fyra lysrör t5 på 28 w st. Behöver hjälp hur man ska göra ?? tänkte så det inte blir jätte mycket alger som en nystart osv.
-
Den var som vanligt i morse! Har fått ett angrepp av äckliga bruna plattmaskar och Anemonen var nära dessa snuskar som tydligen ä giftiga
-
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Sitter och kollar runt på diverse sajter och försöker lära mig mer om framförallt fiskarna jag tycker är fina. Reeflex har dock inte så mycket fakta om tex hur stora de blir osv någon som vet en/ett bättre guide/lexikon?
-
- 14 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hur höjer man enklast fosfat utan att samtidigt höja nitrat? Funderar på om t ex någon fodersort ger mer fosfat än nitrat, eller om jag kan göra uppehåll med kalkvattnet (som sägs binda fosfat) och tillfälligt använda bikarbonat för alkaliniteten. Vill helst slippa skaffa nitratfilter eller dosera kemikalier med fosfat. Har bara mjukkoraller i karet.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Funderar på om vilken salthalt jag borde sikta på. Läste att lobophyton trivs mellan 1.023-1.025. Jag har blandat saltvatten enligt redsea blå hink där salthalten blir ca 1.0255. Min refraktometer (och även vippa) visar ca 1.026. Något under. Vilket verkar stämma bra mot det saltvatten jag blandar. Mina skivor gsp fisk m.m verkar trivas men lobophyton faller ofta ihop och ser tråkig ut. Undrar om jag har för hög salthalt? Andra värden för ca,kh,mg,nitrat med salifert ligger 390/7,3/1290,10
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena! Jag har insett att om jag möblerar om i sumpen så kan jag få ett fack helt fritt från teknik. Min tanke är nu att ha detta som ett refugium för cheato alger. Facket är uppskattningsvis ca 20liter i volym och mitt kar är på 360liter. Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett par funderingar. 1. Kan jag bara köpa en lampa och slänga i en näve cheato och sen är det färdigt? Räcker flödet som går genom sumpen via returpumpen ner i överinningsröret, eller jag måste komplettera med extra pump? 2. Är det ens lönt? Tanken är att refugiet ska hjälpa till att minska algtillväxt i huvudkaret (näringsexport), men också som tillflykt för copepods. 3. Överl…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
mors. ska göra ett seriöst frösök att träda in i den underbara saltvattensvärlden. är dock helt ny med undantag frö entusiasm... förklara gärna frö mig allt jag behöver veta för att starta ett kar och få det att fungera, funderar på om jag ska köpa mig typ ett 300l och "göra om" det till salt eller om man skulle ta den fega vägen och köpa ett färdigt 130l red sea tror jag det heter. ok snyggt men känns som man missar mkt på vägen. vad behöver jag och hur gör jag me tex ett 300l inte snålvarianten med minsta möjliga teknik men inte värsting varianten extra plus allt för 100k heller utan ngt mellanting. kollat runt lite och det är vad jag sett bu och bä om allt från uv filt…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vilken utrustning krävs? Mindre än "normalt"? Vilka fiskar kan man ha i ett 140 alt 500 liters? Är riktigt sugen på saltvatten men har inte pengarna till ett revakvarium. Undrar då om man kan börja med ett fish only-kar och se ifall det är nått för mig.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har precis vatt iväg och köpt en stjärnpolyp som satt fast på en liten "matta". Vilket håll ska den vara på? ena sidan är vit met prickar på och den andra lila. Mvh
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Eftersom Red Sea inte har tänkt på att man kanske inte vill köra månbelysning i 16 timmar (när lysrören är släckta) så undrar jag hur skadligt det är att alltid ha igång dessa 8 led-dioder? Gör det mer skada än nytta om de får vara igång när lysrören är släckta? Gäller ett RSM 250C.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Som Rubriken lyder
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Så..karet är beställt...125x45x40...skummare och salt beställt...J.Svärd har beställt div rör och genomföringar...så snart jag har karet blir det bänkbyggande...sen blir det inköp av sten..blir ca 20-30 kg.För att röra runt vattnet lite blir det Hydor Koralia 3 eller 4,,eller en tunze......sumpen blir på ca 80 liter..med 4 fack....Ljuset kommer att vara ...ATI T5 / SUN Power 4x54 Watt
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
min band korall räka har tappat sina långa nypar klor! är det något dom gör av sig själva eller har något varit och bitit av dom????
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-