Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hejsan, Jag har tidigare haft akvarium men inte längre. Nu skulle jag vilja starta upp ett igen och är nyfiken på salt. Man kan läsa både här och där om utrustning, djur, koraller och allt vad det nu kan vara. Jag har aldrig sett ett saltvattenakvarium på riktigt mer än på tv, internet och div. tidningar och jag tycker det ser väldigt fint ut. Är det någon här som kan tala om var man kan titta på ett salt, antingen i butik eller rent av hemma hos någon, i eller runt Örebro? Det kanske inte är något för mig, jag vill inte riskera att starta något jag inte klarar av i längden. Sötvatten hade jag inga problem med men det är ju ännu mer jobb med salt. Hälsningar Rog…
-
- 19 svar
- 3k visningar
-
-
jag funderar över att skaffa mig ett saltvattensakvarium och har läst på många sidor men har inte riktigt kommit på allt vad man behöver. så nu frågar jag er, vad behöver jag för att få ett fungerande 100L akvarium om jag kan ha både koraller och fiskar i? Vad ska alla värden ligga på ? Vilket tester behöver jag?
-
- 7 svar
- 891 visningar
-
-
Tjena, Tänkte att det var på tiden att göra en tråd om karet så man kan få tips och bra ider från folk på forumet. Hårdvara 450l 130x50x70 100l sump 80x35x35 Med 2 fack och 1 bubbelfälla Skummare Mce 600 Returpump Aquabee up3000 Cirkulation 1st seio prop 1000 1st Seio prop 1500 Belysning Arcadia t5 4x54w0 Den 20 Nov 2010 startade jag mitt 450l+100l Sump kar, fyllde det med osmos vatten och blandade med Blue Ocean salt från triton och stoppade i Ca: 60kg levande sten 90% odlad och 10% Icke odlad. Det fick stå o gå med ca 2h ljus per dag i ca 4 veckor Köpte jag 15 eremiter i blandade arter, och 5 sniglar. efter 1 vecka köpte jag 2 st clowner 1 stPutsar räka och 1 skivanemon…
-
- 5 svar
- 868 visningar
-
-
Hej! Är ny här på forumet men har förstått att det är här man ska hänga om man håller på med saltvatten. Har innan hållit på med sötvatten i en mängd olika former det senaste var Malawi ciklider men kände nu att det var dags att ta det till nästa nivå. Akvariet är ett Boyu på130 liter med original teknik plus en extra returpump som även matar ett nitrat filter som står bredvid akvariet. Har stoppat i ca 7,4 kg levande sten och 3,6 kg levande sand vill försöka att håla det lite luftigt men tror ni att den mängden kommer att räcka? Det jag har tänkt satsa på är två Clownfiskar, en liten färg glad fisk som jag inte kommer på vad den heter, någon som håller till på boten, en…
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Är helt såld på denna hobby! verkligen glad att jag prövade! har startat ett till projekt för några veckor sen! 30L nano med en hög möbel passar jättebra i mitt "matrum" i det har jag typ 4-5kg LS ca1kg Levande sand, streamerpump på 2000l/h samt en filterpump på 400L/h en doppvärmare som jag ska byta ut för denna är skit då man inte kan ställa tempen mao så kör den på och värmer lätt vattnet till typ 30 grader! belysningen jag har nu är ett 11w rör samt en liten led belysning 36 små leds med blåa och vita leds! verkar fungera rätt ok det växer iaf saker från LSn:-) ska byta röret mot ett 26w samt köpa en till led av samma sort så borde det räcka perfekt sen! jag har inte…
-
- 0 svar
- 558 visningar
-
-
Hej, Ville planera en sump till ett akvarie på 230 cm, 60 cm djup och 65 cm högt. Jag funderade på att ha en osmosdel som man även kan använda till vattenbyte på 10 %. Returdelen är ca. 70 cm bred, och 48 cm djup, och höjd på ca 22 cm på bafflen. Osmosfacket är ca. 50cm brett, 48 cm djup, ca, 55 cm tills det rinner över till delen med returpumpen. Hela sumpen är ca. 145 cm brett. Ser det rätt ut? eller har jag missat något?
-
- 33 svar
- 4,6k visningar
-
-
Har lyckats krasha mitt kar med biopellets . I onsdags stoppade jag i biopellets och idag ska göra omstart, allt större levande har dött, fiskar, sjöstjärnor och räkor, men maskar och koraller lever ännu. Har nog överdoserat så varningen är på sin plats till alla som provar.
-
- 21 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej, ny här på forumet! Har tappat sugen på mitt diskuskar och skulle vilja testa på lite salt istället. Det jag funderar på är de tekniska bitarna, speciellt då jag har en bakgrund fastlimmad. Tycker inte det är speciellt snyggt med an massa synlig utrustning i karet. Skulle det gå på samma sätt som jag har nu att dölja utrustningen som krävs för ett saltakvarium bakom bakgrunden? Jag har inga planer på att borra i akvariet så en sump är väl inte att tänka på, eller hur funkar det. Det bästa skulle så klart vara att sälja och börja om men....det känns lite jobbigt. Skulle vara enklare att bara "byta" ut utrustningen och starta därifrån. Nån som har lite idéer och försla…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har fortfarande inget saltkar, men är grymt sugen. Har kollat runt lite på vad jag tror kallas plug and play kar. De verkar variera i risbild rejält. Det jag undrar är vad det är för skillnader på de olika märkena? JAD, RSM, aqua-el, clown/nemo-hotell. Med skillnader menar jag då inte liter...
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hallå! har en liten koloni med kolonianemoner/knappar av släktet "protopalythoa"i mitt RSM 130 sen 2 veckor tillbaka men de senaste dagarna har nånting hänt med dessa! ser inte ut som dom trivs!? vad kan detta bero på? det som skett är att dom har dragit in eller krullat ihop sina tentakller som i vanliga fall är helt utsträckta! upplever också att vissa har dragit ihop sig till mer knoppliknande form! dom är placerade högst upp ca 20cm från lysrören! är belysn ingen för stark?? eller för svag?? (är RSM orginal 2x55w compact lysrör) eller kan det vara nåt annat? har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips!! mvh
-
- 2 svar
- 746 visningar
-
-
Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys…
-
- 3 svar
- 754 visningar
-
-
Jag ska konvertera mitt 350 liters sötvatten (50 cm djup) till salt och har då hört att 1 watt per liter är bra mått men ljusstyrkan i 1w led är större än 1w T5 osv så enligt villken typ av belysning utgår man när man säger 1w per liter? Jag vill ha bra belysning för koraller hur stark belysning bör jag ha i dom olika typerna av belysning tror ni?
-
- 19 svar
- 3,8k visningar
-
-
Jag vet att riktlinjen är 10 kg per 100 liter men jag ska starta ett 350 liters jag kommer inte ha så mycket fisk och inte så stora. Ett par clowner och 3-5 till i liknande storlek eller mindre sen lite koraller och räkor och snäckor och liknande. Räcker inte typ 20 kg ls tro det låter mycket med 35 kg tycker jag. Och en sista fråga hur mycket skitar koraller ner jämfört med firrar?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! har startat ett akvarium 30l med två st led belysningar och ett lysrör! min fråga är: är belysningen tillräcklig?? och hur många watt motsvarar den?? info: Led belysningen innehåller följande: *6st blå LED 300mcd/st , 12000K , 56mW/st *36st Vita LED 1400mcd/st , 8000K , 56mW/st alltså infon ovan x 2 eftersom jag har två st små led ramper! sen har jag även ett 11w lysrör så totalt 3 belysningar! är 56mW samma som 0,56w ?? i så fall ger dom alltså 22,4w/st=44,8w + 11w ger totalt 55,8w alltså 1,86w/liter vilket borde vara ganska bra va?? eller är jag helt ute och cyklar då?? tacksam för svar! Mvh
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag läste någonstans att det ska hållas en akvariemässa i fjärilshuset i Stockholm 3-5 april 2011. Kommer inte ihåg vart jag läste det men är det någon som vet något om det och kanske har en bra länk?
-
- 5 svar
- 2k visningar
-
-
Välkomnar mig själv till detta forum genom att fråga vart i Malmö man kan hitta just saltvattensakvarium och fiskar.. Tack på förhand!
-
- 3 svar
- 578 visningar
-
-
Halloj nu har man äntligen satt upp en saltburk Hade ett 200l med sötvatten och några få tråkiga fiskar i. Gled in här på sidan och vart helt såld på saltburk. Har väl läst typ varje tråd på forumet nu 400ggr känns det som och till slut så kunde jag inte hålla mig längre. Ringde runt lite på annonserna här på forumet och va riktigt nära på att köpa ett kar men ångrade mig i sista stund p.g.a platsbrist och en gravid gnällig kärring. Men va fan ringde en kille i eskelstuna och köpte skummare, 30kg Ls, 2 streampumpar sand och lite annat smått o gott. Drog ner på lokala fiskdammen och köpte ett 54l akvarium till lill tjejen på 3år och lite rosa sand o sånt tjaffs så tjejen …
-
- 3 svar
- 904 visningar
-
-
hej jag har ett fluidicerande(tror det stavas så) biopellets filter men vet igentligen inte hur det funkar, växer bakterierna på pelletsen i filtret eller avger filtret något (typ kol) som gör att bakterierna trivs i karet eller är det någonting mitt i mellan. har hört att man inte skall samköra detta med uv-c ljus i så fall varför inte. hälsn. mats
-
- 2 svar
- 967 visningar
-
-
mitt rsm 130 har rullat på bra, men i några dagar nu har det bildats en ful "film" på ytan! den är full med luftbubblor och om man tittar nära verkar det vara ett tunt tunt lager med alger rödbrun aktiga! varför har jag fått detta!? upplever som att det började i samband med att jag bytte till tunze 9002 från orginal skummaren! alla säger ju att den skummar så bra men vet inte om jag håller med där alltså!? kan någon tipsa mig hur jag får bort detta?? ser så illa ut sen har jag också problem med kiselalger som bildats på gruset och måste ta bort varje kväll från rutorna! :-( mvh
-
- 6 svar
- 837 visningar
-
-
Har idag börjat att sätta ihop mitt första 300l saltkar, limmat och klart nu väntar på att limmet ska torka så jag kan foga så det blir fint Fick även hem lyset idag, kommer köra 4*54W T5 ej bestämt riktigt vad jag ska köra för rör, någon som har tips om rör? Ursäktar att bilder ej kommit upp biler kommer imorgon.
-
- 289 svar
- 29,9k visningar
-
-
Hej! Måste först börja med och säga vilket toppen forum man har hittat! Som rubriken på detta ämne så är jag helt ny på saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten rätt länge. Men nu äntligen vågade jag ta steget fullt ut. Jag har startat ett Nano reef på 40 liter. Tyckte det skulle vara rätt lagom Akvariet har nu stått i 7 dagar sen uppstarten och allt verkar gå bra hittills! Lite liv har jag fått med hjälp av levande sanden och stenarna! Dock så undrar jag om vad det är för djur jag fått? Även en lång mask som tittar fram på kvällarna. Är dessa ofarliga för framtiden i karet? Med vänlig hälsning André
-
- 0 svar
- 544 visningar
-
-
hej, jag har ett nystartat akvarium på cirka 40 l. har två clownfiskar i och en räka och 2 snäckor. min skummare skummar bara vatten och har testat att strypa syret osv, den ser inte ut att vara trasig heller. hörde att det kan bero på att jag bara haft akvariet i två veckor och att jag har så få fiskar. vad kan jag göra? Jag har ett sånt här akvarium, och man fick skummare med, vet inte vad skummaren heter: http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=4100&prodid=7766&ref=/product-dlist.asp%3Fcatid%3D4100
-
- 21 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hur ofta brukar pepparmintsräkor ömsa, är det olika, eller är det en gång i månaden? Min ömsade för inte alls länge sedan 1 / 2 veckor sedan och nu idag hittade jag att den ömsat igen.
-
- 2 svar
- 949 visningar
-
-
Tjena! Vill börja med som de flesta andra nybörjare med att berömma detta forum!! Även om det är mycket OF i vissa trådar:) Tänkte jag skulle presentera min burk här... Den har varit igång ca 3 månader nu. Kör en budget variant:) T-8 belysning Uvc Skummare,med hemmagjord ytavrinning. Ingen sump Ca 50 Kilo sten, skall i 25 till. Tillsätter UltraminS,Organic och lite plankton. Matar med artemia,räkmix,alger och pellets som jag rör ihop med vitök. Vitlök kör jag med efter att kirurgen fick kraftigt med parasiter på sig, han var helt vit med mörka fläckar. Trodde ett tag att han skulle stressa ihäl sig, det tog tre dygn med sparsam belysning och vitlök så var han bra igen. Fr…
-
- 35 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hej alla saltfantaster! Har startat upp mitt första saltvattenkar 130L kub med ls sand samt sten ca 3v sedan. Skulle vara kul om någon vet vad jag har märklig varelse i burken... brun luden och med en blå snabel som dessutom kan ta av sig sin ludna dräkt och bli helt vit ca 2cm lång.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-