Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by NiclasG,

Hejsan! Nu kör jag igång med ett saltvatten. Akvarium är beställt med måtten B60 D35 H30 för att passa på ett skåp med samma mått. Valde svart silikon då jag tycker det ser bra ut, hoppas bara att det gör sig rätt i ett saltvattensakvarium. Filtreringen och cirkulationen är tänkt ska skötas av ett ytterfilter som ska gömmas i skåpet. Skummaren blir en diskret liten variant som kallas Mame skimmer 3 där "skitburken" också göms i skåpet. Stilrent och snyggt helt enkelt utan massa onödigt som irriterar ögat. Har tänkt hålla lite diverse koraller, någon räka och några passande småfiskar. Vad uppskattas vara en lämplig cirkulation i det karet på 63L? Ska vara tillräcklig för a…

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Fredrika77,

Kan man ta reda på vilket kön denna lilla krabat har ?

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Nille83,

Efter att jag kopplat in en fläkt i "täckglaset" så har avdunstningen kommit igång ordentligt. Jag förstår att man ska fylla på vatten Men tillsätter ni något i det vattnet ni fyller på med? Saltet dunstar väl inte från karet om jag inte är helt fel på det Men ni kanske tillsätter något annat?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Håller på att starta mitt aqua medic yasha just nu och undrar: när saltet har löst upp sig skall jag ha i levande sand när jag har haft i levande sand så kommer det bli grumligt skall jag verkligen ha cirkulation på då? När jag har haft i levande sand när kan jag ha i levande stenen då? Direkt eller?

• 2 svar
    • 730 visningar
  5. Started by snällhäst,

Jag är seriöst intresserad av att starta upp ett saltvattensakvarium och undrar vad jag ska tänka på och vad som ska inhandlas. Förstår att det kräver mycket tålamod, tid och skötsel men är som sagt seriös och kan tänka mig att viga stor del av min tid till detta. Tacksam för tips och råd.

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  6. Started by Xanrag,

Nu har jag gått igenom vad jag fick med mitt begagnade akvarium och det är: Pseudochromis (lila) Bicolor Angelfish Blue/Green Reef Chromis Lysmata amboinensis Ocellaris Clown Banggai Cardinal Då är frågan, om jag ska satsa på levande foder vilket låter roligt, vilket passar till dessa? Artemia verkar ju vara en vanlig variant, men minns vagt jag läst dom inte hade så mycket näring? Kanske bara var när dom var fullvuxna. Jag fick med lite pellets och lite fryst mat, men om man kan odla maten själv utan alltför mycket jobb så uppskattas det väl av fiskarna?

• 1 svar
    • 660 visningar
  7. Started by Reryd,

Hej! Jo jag kollar på ett mindre akvarium om det jag hade tänkt mig är för tungt för mitt golv. Tänkte på aqua medic cubics är något bra? Är ju ingen sump på den utan en play and go men kan va ett alternativ tyngdmässigt ifall det andra är för tungt? Sumpen har den någon egentlig funktion eller är det bara för att ha all teknik på en plats? Dum fråga kanske men står aldrig om sumpen. . Vill ju egentligen köpa ett red sea reefer 250 och förstår att den är ett bättre alternativ men blir ju väldigt mycket tyngd.

• 2 svar
    • 723 visningar
  8. Started by maria,

Jag undrar hur man kan bli av med glsarosor? läste nånstans att nakensnäckor äter dom men kan man köpa dom nånstans?

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by Vingen,

hej, köpte en överrinningbox från ebay "model eshopps storlek L", problemet med denne box är att 32mm pvc rör ej passar i det, den röda pvc som kom med boxen passar dock, men är 33mm på ytterdiameter, så vad är den smidigaste vägen och kunna konventera det till 32mm

• 2 svar
    • 505 visningar
  10. Started by Terese,

Hej! Jag undrar hur saltvattensakvarier påverkas av ljuset i Norrland? Jag bor i Umeå och det kommer inte dröja så länge innan det är ljust dygnet runt. Jag har självklart inget direkt solljus på akvariet, men påverkas akvariet av att det är ljust hela tiden? Bör man mörklägga, eller spelar det ingen som helst roll? /Terese

• 1 svar
    • 571 visningar
  11. Started by Johan Singstrand,

Hej! Vi har ett omstartat 350 liters Juwel med cirka 50 kg levande sten. Nu har det gått i tre månader och värdena har stabiliserat sig så det ska vara. För 7 dagar sedan köpte vi en av våra drömfiskar, en mandarin. Vi köpte även en räka och sandvändare. Nu undrar vi vilka fler fiskar som passar tillsammans med de vi har. Vi är tacksamma för tips och idéer. Tack på förhand Johan och Diana

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by jarecki68,

Har någon testat ? https://www.biotedmarin.se/product/seachem-purigen-1000-ml https://www.reef2reef.com/search/28078/?q=purigen&o=relevance

• 0 svar
    • 466 visningar
  13. Started by klimpy,

Hej! Sitter och kollar runt på olika lösningar för mitt första akvarium. Undrar lite vad som finns som kit där det följer med det mesta man behöver för att starta upp med någon korall och två clowner tex. Har kollat lite på Ocean free 96 L, är det någon som har haft eller har och kan rekommendera eller varna? Red Sea Nano max, 75 liter? har hittat för ungefär samma pris på 4500. Vilket skulle ni rekommendera? Finns det andra? /Thomas

14. Started by ghosten,

hejsan Jag har ett 112l som jag tänkte göra om till ett saltvatten akvarium och ha några clownisar om detta går läste att ett saltvatten helst skulle vara minst 150L.... Går detta att använda som saltvatten och vad är det för komponenter som ja behöver i akvariet några tips NÅGON...... Jag har ett innerfilter med uvlampa inbyggt men va ja förstått så kan ja ej använda denna. Det är ett möbelakvarium så jag måste nog har någon form av ventilation så att jag får väck kondensen. snälla hjälp mig saltvatten har jag aldrig försökt mig på och vill gärna ha mer info om detta

• 7 svar
    • 923 visningar
  15. Started by Tobias,

Hej. Jag har funderingar på limma ett eget ca 100L liters kar. Jag har limmat 700 liter förr så det bör inte bli något problem. Jag har har tidigare skött malawiciklider men alltid varit sugen på salt.. rackarns att det tar så lång tid att komma till skott.. Hur som helst så tänkte jag mig måtten 110 * 33 * 30 ungefär...vet inte riktigt än, bara att längden blir 110 cm. Det ska vara ett smalt kar mellan två lister efter en vägg i en hall. Hur som hellst var jag sugen på göra detta till ett "guppyhotell" eller nano eller va man nu vill kalla det. Jag har ju möjlighet att limma innerglas osv för filter. Men jag vet ännu inte vad jag ska ha för utrustning?? Det enda jag har …

• 57 svar
    • 5,6k visningar
  16. Started by Gnarkill,

Hur länge kan Ls ligga i en hink utan ljus?? vågar man använda den igen?

• 30 svar
    • 2,4k visningar
  17. Started by Gnarkill,

När man skall fragga av en sinulara är det bara att klippa av en av grenarna som växer från den stora stammen då???

• 2 svar
    • 899 visningar
  18. Hej, Efter att ha läst många andra inlägg här på forumet så verkar det som om Tunze doc 9005 borde vara den mest passande skummaren för mig. Kan någon ge mig tips om andra impellerskummare som klarar samma belastning och som är i samma kompakta storlek men som är något billigare än Tunze. Jag var tidigare inne på Deltec 500 men jag gillar inte att den är så bred. VH / Dominique

• 0 svar
    • 514 visningar
  19. Kan inte alla som har hajakvarier här i svergie och gärna utomlands också lägga ut en bild på sina hajakvarien? Det skulle vara kul att se! MVH Ted

• 3 svar
    • 797 visningar
  20. Started by Micke.T,

Ser att många har bara blått sken, antar ju att den är natt belysning. Men hur länge har ni det igång, hela natten eller bara ett par timmar efter det normala ljuset släckts.

• 4 svar
    • 789 visningar
  21. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 331 visningar
  22. Started by Aufgedyng,

Tjena, Kämpar på med mitt lilla saltkar på 64 liter. Blev galen på medföljande utrustning som visade sig vara skräp = för ett hemskt oväsen. Bytte pump till en Eheim och det blev underbart tyst Nu kvarstår nano skummaren som också gör mig galen. Tittar lite på en Tunze 9002 men det står att man bör ha ett kar på minst 100 liter. Kan det vara möjligt att köra denna ändå men inte 24/7? När man räknar liter räknar hela vatten volymen exkl. Osmos behållaren? --Mats

• 6 svar
    • 969 visningar
  23. Started by mikoto,

Införskaffade i helgen ett nytt och fräscht kar som jag tänkte starta upp som mitt nuvarande huvudakvarium en bit in i framtiden. Karet är på 112L(utvändigt...) och har måtten 80x40x35, där 40 är höjden. Jag vill helst ha en lösning med sump till karet sedan, jag tänkte att man bygger ett hörn med två glasskivor och låter vattnet rinna ned dit och sedan använder jag en hävert för att transportera ner vattnet till sumpen. Boxen tänkte jag göra så lång så att den är 5 cm kortare än akvariets topp, ca 35 cm hög då(lite mindre då 40cm är yttermåttet). Sedan tänkte jag att boxens sidor kunde bli 10cm. Så boxens mått blir då 35x10x10 på pappret. Men sedan kommer ju armadan med …

• 27 svar
    • 4,9k visningar
  24. Started by Hermanbrute,

Har då inhandlat ett akvarium som skulle vara 200L sagt i annonsen. Men fyllt upp det med 100L vatten nu och tycker de ser ut som om 3/4 är fyllt. Lite snopet men de här får väll duga som första kar då. Har blandat i 3 Liter salt nu i 100 Liter vatten kanske behövs mer men jag glömde köpa saltmätaren =(. Får kolla imorgon om de finns på djuraffären i Eksjö. Har ju lite mer än 20 kg levande sten(ca 20kg begagnad och 4.5kg från affären) här i påse och hink med lock som väntar på att få hoppa ner i karet men kanske ska vänta tills jag fått tag i en saltmätare? Lånar hemskt gärna en om någon bor i närheten utav Eksjö. Hur länge klarar den levande stenen att stå i påsen? Är de…

• 98 svar
    • 9,4k visningar
  25. Started by jocke_ahl,

Hej.. Har nu haft burken igång i 2 veckor och allt ser stabilt och fint ut.. Nu vill jag äntligen stoppa i lite levande och då tänkte jag börja med en liten städpatrull.. Jag har ett 250L kar med en sump på 112L.. Vad ska jag införskaffa för att det ska bli så bra som möjligt? Har i dagsläget en röd och en blå sjöstjärna bara..

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.