Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by DanneI,

Lite osäker på hur dessa test ska läsas av (Salifert). Det står ju förvisso i bruksanvisningen att lite luft mellan pistång och vätska är som det ska. Fast kan man lita på testet då och hur är korrekt avläsning isf? Ska jag gå efter bruksanv så ska man ju iaf läsa av vid pistångens övre kant när man håller den upprätt trots att det är en mängd luft ovanför till vätskan. Det märkliga som jag tycker är ju att det inte varje indragning blir samma mängd luft. Jag bifogar en bild på hur det oftast blir med min, där är luft från 0.96. Ska jag trots det läsa av vid övre delen av pistången när testet görs? Sedan går det ju om man fipplar massor med gånger med att dra in vätska oc…

• 3 svar
    • 975 visningar
  2. Started by Lunka,

hej, jag har precis tömt mitt malawi och tanken är att jag skall gå över till salt, jag har fixat sump, skummare och all den tekniska utrustningen, men jag vet inte om jag vågar borra i botten, det borde ju bli försvagat, så min första fråga hur långt ifrån hörnen måste jag minst borra? tänkte ha en retur och en för ytavrinningen

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by Virse,

Nu, äntligen är akvariet uppstartat och först nu inser jag hur lite jag kan om det här, trots ett halvårs läsande på forumet. Som ni ser på bilderna har jag byggt två grottor med stenen, som är delvis begagnad och delvis ny. Vad är det jag ska oroa mig för? Glasrosor? Jag har läst ett gäng trådar om dessa men vet fortfarande inte hur de ser ut. Trådalger jag har lite på den begagnade stenen och ska köra fosfatremover nu och sen låta en städpatrull gå på när inkörningen är klar. Något annat man bör tänka på? Självklart är belysningen släckt, låt inte bilderna lura er. Någon som vet vad det är för snäcka på sista bilden i mitten? Kunde tyvärr inte få en bättre bild. De är …

• 31 svar
    • 4,2k visningar
  4. Started by arvo,

Hej alla! Nu har jag äntligen gått med i forumet och införskaffade mig häromdagen mitt blivande resmål, ett 30 liters långsmalt akvarium. Måtten är ca. L145xD12x19 cm. Anledningen till att det blev en så udda låda är att jag inte får rum med större i min nya lägenhet. -Men det blir en utmaning och förhoppningsvis en härlig och underhållningsrik resa! Jag är helt ny på det här med saltvatten dock.. som gammal coctaildykare har jag länge drömt om att bygga ett och kom nu tillslut till skott. Så jag behöver er visdom! Jag vill ha alla råd och tankar kring mitt projekt jag kan få. Jag hade tänkt mig ett clownfiskakvarium med ett par räkor och koraller och anemoner. Tror ni …

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Notna,

Tjenare, Jag starta för ca 4 veckor sen ett 450l+100l sump och i tisdags(21/12) la jag i en städ patrull på 15 eremiter och 5 sniglar redan på onsdagen såg jag att det låg en död eremit i mitten på sanden och hade en snigel som låg på den och vad man kan tro mumsade. Nu när jag kom hem så ser jag hur en eremit utan skal flyr från 2 st sniglar som jagar den runt i akvariet. och den stackarn har bara 1 klo och 2 ben kvar så han har lite bekymmer med dessa två sniglar som jagar honom är detta en vanligt betende? Nu vet jag inte vilken typ av sniglar och eremiter det är köpte dom på triton och fick hjälp av leffe så de känns som det inte borde vara några som inte går ihop nån…

• 16 svar
    • 2,8k visningar
  6. Started by Aufgedyng,

Hej! Nu har jag tagit steget in i saltträsket efter att jag tvingats göra mig av med mina 1200l Ciklid kar. Det ska verkligen bli spännande Jag började med ett nedanstående utrustning: - Proreefakvarium med rundade framkanter, volym 64 liter Mått: 45 x 40,5 x 35 (cm) OBS! Yttermått! - Skummare, "Proteine Nanoskim" från Reef Octopus med en tillhörande pump - 75W doppvärmare - Cirkulationspump - Nivåavkännare med pump - Biobollar precis vid ytavrinningen - Haquoss LED strip 380 - Levande sand - Refraktometer och diverse vatten test prylar - Osmosis system Jag har precis startat upp det med ca 4.5 kg levande sten och fick rekommendationen att starta med begagnat vatten …

• 29 svar
    • 2,9k visningar
  7. Started by Trollsvans,

Om jag har ca 1200-1400 l/h i retur (UP 2000/1 @ ca 130 cm), och 30-50 cm överrinningskam, hur mycket kan jag räkna med att detta höjer ytan över själva avrinningen? Så om jag har t ex 55 cm högt akvarie (innermått), och vill att ytan ska hamna på 52 cm, hur högt bör jag göra själva avrinningshörnet? (mått på glaset mao). Jag räknar på att limma fästet för kammen kant i kant med glaset.

8. Tjenare! Håller på att starta upp ett 450 liters akvarium nu under tiden som jag håller på med mitt rsm 130 kar! Jag har en Fluval 403 Utanstående pump som Jag har Tänkt att använda mig av! Snackade lite med bengan ute på Marinakvariet om vad han tycker att jag ska ha i den! vill ju ha den som reningsverk då jag ska ha tunze streamer cirkulationspumpar i och en Mce 600 skummare! Han sa att han tyckte jag skulle ha Rowaphose liggandes i en strumpa i! men vad jag har förstått så finns det ett fack i mce600 som man kan hänga en strumpa i! Eftersom Bengan verkar vara lite anti biobollar och mackaroner så förstod jag inte själva syftet med reningsverket då ? Det finns 3 fac…

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by Kimmy,

Hej har länge gått och funderat på salt och har alltid varit som ett litet barn på julafton framför ett saltkar. Har kollat runt lite efter en nybörjarguide men utan lycka, undrar om ni kunde hjälpa mig lite. Ha i åtanke nu att jag är väldigt dåligt insatt i termer och teknik inom detta! Jag har i dagsläget 2st 222l kar med borrade bottnar där jag tänkte ha som saltkar med sump. Varför sump det har jag inte en aning om något jag sett att folk använder sig utav men jag har ingen aning vad som ska fyllas i "sumpen" Skulle uppskatta om ni har tid att lägga på mig med detta Det jag vill veta är ALLT tex, vad måste jag ha för att kunna starta ett saltkar, belysning? Pumpar? …

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by jonnyA,

Jag startat ett percula 90 för 3 mån sen ungefär och allt har gått jättebra, har fått mycket kalkalger o dom fiskarna jag har trivs och koraller växer o är super fina. Men det blir inte klart det är lite grumligt hela tiden! jag vet inte vart det kommer ifrån ja tror att det kommer ifrån levande sanden jag har i, men det är inga pumpar som rör upp i sanden så ja vet inte om det är där ifrån det kommer. har provat med pumpar med filter i men det verkar som det inte funkar riktigt, Så om någon har förslag eller varit med om liknande så snälla hör av er. MVH Jonny

• 34 svar
    • 3,8k visningar
  11. Started by Tomacee83,

Som rubriken lyder... Jag har fastnat i Tyskland, skulle va borta 2 dagar men ni blir det 4. Svälter dom tror ni eller funkar de?

• 6 svar
    • 2,6k visningar
  12. Started by c.ced,

Är i planeringsstadiet av mitt första saltvattenskar. har ett 720 l helglas som är tänkt ska bli ett revkar med yterst lite fisk. Letar främst efter en planritning över ett akvarie/sump kretslopp jag såg här för nån månad sen men inte kan hitta igen ;P men är naturligtvis tacksam för all info och tips om teknik och dyl från er som hållit på med detta ett tag. /christian

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by joh3,

Hej. Är i planeringsfasen för en kub 50x50x50 utan sump. Som alla andra vill jag dölja så mycket av tekniken som möjligt, därför undrar jag följande: Kan jag bygga en "box" i ena hörnet av akvariet med ytavrinning? Så stor att bara en liten skummare, ev filterpåse och doppvärmare får plats där? Gör man i så fall bara ett ett litet hål i boxen för slangen från skummarens retur ut i akvariet? Skulle detta funka tror ni? Och hur stor behöver en sådan låda bli? Alternativet är ju annars en snygg intern skummare, men dom är ju inte helt enkla att hitta och heller inte helt billiga. / Joh3

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by Aufgedyng,

Tjena, Kämpar på med mitt lilla saltkar på 64 liter. Blev galen på medföljande utrustning som visade sig vara skräp = för ett hemskt oväsen. Bytte pump till en Eheim och det blev underbart tyst Nu kvarstår nano skummaren som också gör mig galen. Tittar lite på en Tunze 9002 men det står att man bör ha ett kar på minst 100 liter. Kan det vara möjligt att köra denna ändå men inte 24/7? När man räknar liter räknar hela vatten volymen exkl. Osmos behållaren? --Mats

• 6 svar
    • 957 visningar
  15. Started by balofix,

Tänkte åka o köpa Robbygg s kar imorgon! Behöver skummare och rör... någon som har? Har en fråga bara varför ska man inte ha ljuset igång första tiden?

• 86 svar
    • 7,8k visningar
  16. Oftast så ger jag mina djur fryst artemia men ibland får de mysis som komplement, jag matar en gång om dagen, skulle uppskatta om någon kunde rekommendera hur många frysta artemia var och en bör ha, setupen är som följer: 2 clownfiskar, ocellaris = vuxna 1 mandarin, splendidus = ca 5 cm 1 putsarräka = ca 4 cm Just nu matar jag nästan allt framför min mandarin så att han får i sig så mycket som möjligt och lägger på sig lite, men även de andra får en hel del, det är inte så att jag matar så att de inte äter upp det jag stoppar i men tycker att det börjar bli en del grönalger på glasen samt lite brunt "damm" på botten. Jag har hittills låtit grönalgerna sitta kvar på…

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  17. Started by JonWil,

Hej alla saltstänkta människor! Har nu flyttat ner till Göteborg och har flyttat hela karet med mig, dock tog bilresan längre tid än den skulle ha gjort och det blev tyvärr för kallt i bilen för min kejsare, blenny och blå djävul så dessa stupade tyvärr, dock överlevde clownerna konstigt nog. Men men, ser det som en "bra" sak - Jag får ju den roliga upplevelsen att leta nya roliga fiskar! Jag har ett 200L helglas med 3 clowner, 1 blennid och 1 sandvändande goby, osäker på art men han sitter på ungefär samma ställe i sanden hela tiden och stirrar på mig mellan tuggorna. Nu vill jag gärna fylla på karet med lite fiskar/räkor då alla värden verkar vara bra, nitrit ligger p…

• 4 svar
    • 876 visningar
  18. Started by JonR,

Hej! Köpte en liten samling knappar för några veckor sedan och inatt så hade antagligen sjöborren varit i farten då knappsamlingen låg upp och ner, under knapparna satt denna klump fast, den drog ihop sig när jag petade på den så nåt med liv i är det iaf! Det är den som sitter under den f.d stenkorallen. Nån som vet vad det är?? Mvh/Jon

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by apelros,

Då kommer mitt första inlägg på detta forum. Efter kört sötvatten i snart 15 år är det dax för mitt första saltvattenkar. Tänkte börja i liten skala. Karet är ett Fluval Edge Nano 25L. Hade varit en bild på det, men det strular på phototbucket. Kommer att bli en enkel setup med någon sten och 2 st Clowner plus något till. Är helt "grön" på salt Men nu till den stora frågan, nämnligen ljuset. Vad ska jag ha för lampor?? Det måste ju bytas för att fotosyntesen ska fungera?? Kom gärna med tips och förslag. //Ola

• 3 svar
    • 2,1k visningar
  20. Started by Mandis,

Hej! Är helt grön när det kommer till saltvatten men har bestämt mig för att ta steget ner i plurret så jag har kollat runt och funderat på vad jag själv vill ha för lösning. Har i dag ett Juwel Rio 180 som jag har sötvatten i och skulle på ett smidigt sätt vilja konvertera det till saltvatten. Så nu undrar jag väl mest vad som är den största skillnaden på att ha skummare och att inte ha skummare?Oftare vattenbyten förmodar jag men har skummaren någon annan fördel som en gröngöling som jag kanske inte känner till? MVH Amanda

• 8 svar
    • 5,5k visningar
  21. Started by Reuben,

Tjena, Har haft igång mitt kar i ca 6 veckor nu, har kört ganska aggressivt men allt har gått bra. Har en BTA som jag haft i ca 2 veckor nu som mår prima, några skivanemoner hjärnkoraller som alla ser friska och bra ut. men mina clowner hoppar hela tiden , har förlorat 3/4 clowner nu, 2 av dom åkte i väldigt tidigt (efter 3-4 dagar) och 2 andra åkte in när nitriten var ute ur systemet. två ut av dom hoppade ut samma natt som jag hade en alltime low på mina värden, fosfatet var nere under 0.1ppm, nitriten var nere på ca 6-7 (hade under dagen innan gjort ett 100liters vattenbyte) Har inga aggressiva arter i akvariet 1x Gul Kirurg 1x Foxfaced rabbitfish 1x Royal Gamma 1x El…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Mandis,

Hur bör man förstärka denna bänken till ett 60x60x60 kar? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99867361 Tack!

• 9 svar
    • 5,1k visningar
  23. Hej alla, Jag ska starta mitt första saltvattenprojekt. Har tröttnat på Diskus och säljer av de sista jag har. Total novis i ämnet som man är lär det uppstå många frågor, börjar redan nu.. Saltet ska vi köra i vårt 350L Juwel Trigon i vardagsrummet. Med tanke på ett dyrbart skeppsgolv i ek vill jag inte borra och köra sump. Tänkte skilja av bakre hörnet av karet till en intern sump med ytavrinning och gömma all teknik där bakom. Jag behöver tips angående storleken på sumpen och vad man ska tänka på när man bygger om karet. Belysning? Karet är heltäckt med original T8 ramper (4 rör), komplettera med LED eller?

• 12 svar
    • 2,7k visningar
  24. Started by skulderblad,

Hej! Har hållit på med sötvattensakvarier i snart fyra år och kände att det var dags att utöka sina kunskaper och sin hobby ett steg längre. Och vad är bättre än att då slänga sig in i saltvattensvärlden Har beställt ett JAD 58 liters kar från den lokala affären här i Växjö och det ska komma antingen idag eller imorgon om de håller vad de lovar så att säga. Jag skulle behöva lite hjälp med en inköpslista på vad som kan vara bra att ha hemma när man kör med saltvatten. Skulle ni kunna vara snälla och hjälpa mig med detta? Köpte inte den tillhörande möbeln till karet utan hade tänkt och bygga en själv där också, har gjort det till några mindre kar innan så det ska nog gå b…

• 1 svar
    • 427 visningar
  25. Started by balofix,

Ska lagra levande min levande sten emellan 1mån till 6 mån! temraturen e den viktig? samt belysning?! narturligtvis så kommer ja ha cirkulation!

• 10 svar
    • 923 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.