Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Jaonas,

Hej! Jag har en invändig skummare (ferplast 550) i mitt 240 liters kar. Dock undrar jag varför jag i princip aldrig har något att tömma i koppen. I början fick jag göra det men de senaste veckorna (kanske månaderna) har jag inte fått ut en droppe. Jag har en hel del smuts på botten och har en del problem med smutsig hinna på ytan. Det blåser på bra med bubblor inne i skummaren och det skummar bra på ytan om man lyfter koppen men ej tillräckligt för att nå upp i koppen. Skummare går alltid upp och ner men nu är det för länge jag hade den härliga kännslan av att se allt skit försvinna när man tömmer koppen:)

• 4 svar
    • 989 visningar
  2. Started by Cotech,

Tja! Ska starta upp ett 980 L akvarium. Måtten kommer att bli runt 2000 x 700 x 700. Håller på att limma en sump som kommer ha en totalvolym på 275 L. Har lite funderingar angående ljus och pumpar...har suttit och pluggat på här på forumet nu i 5 mån och även lusläst Knops Saltvattensakvariet och äntligen har det börjat bli dags att ta tag i saker och ting. Börjar få lite kött på benen så att säga...Det som jag känner mig som mest osäker på e som sagt ljus och pumpar. Har tänkt att starta med 2 st mh 250w och sen lägga till 1 st 400w + lite moonlight. I pumpväg hade jag tänkt börja med 2 st Tunze 6105 + en dator. Vet att jag kommer att behöva kompensera pumparna så småin…

• 20 svar
    • 2,7k visningar
  3. Started by Neostar,

Någon som vet vad det är om clownerna får svarta prickar på sig.

• 7 svar
    • 913 visningar
  4. Started by Ljungan,

Hej, Jag har precis startat upp ett clownhotell(58L) efter många nätters läsning här på sidan och har nu kommit fram till delen med lite koraller. Var iväg och köpte 3st olika koraller igår och undrar nu vad dem heter och ifall jag bör ge dom någon sorts av föda eller om det räcker med ljuset? och även hur länge jag bör ha ljuset igång? Inte dem bästa bilderna men hoppas på ett svar(mobilkamera)

• 3 svar
    • 709 visningar
  5. Japp, nu är saltvatten som gäller. Efter att ha tittat runt på SG och läst Daniel Konps (?) bok så har vi äntligen tagit steget att prova saltvattensakvarium. I helgen köptes ett Deltec Microreef plus begagnat tillsammans med lite levande sten och koraller. I förrgår fylldes vattnet på och igår saltet. Efter lite trixande och fixande låter det faktiskt inte så mycket. När vi startade akvariet så lät det som om vi klivit in i ett badhus. Som alla nybörjare nästan bubblar jag med olika frågor som jag hoppas att någon erfaren vänlig akvarist orkar ta sig tid att besvara. Det levande stenen la jag i imorse dvs typ 10 timmar efter att saltet lades i. Var det rätt? Hade ig…

6. Started by Mandis,

Hej! Jag har kollat runt på det här med saltvattenskar en tid nu och kommit fram till att jag nog vill ha ett Red Sea Max 130liter (till att börja med;)) Men har läst mig till att det bara har två T5 ljusrör i rampen, är detta verkligen tillräckligt om man vill kunna hålla olika slags koraller och anemoner etc? Vill ju kunna bygga ett gediget rev med alla olika slags invånare som alla ska trivas. Finns det någon slags "extra-belysning" som man kan sätta in i karet om det nu är för lite med de som sitter i från början? Tycker ju att ett komplett saltkar bör vara komplett? Tacksam för all hjälp! MVH Amanda

7. Started by Neostar,

Min son är helt jävla såld rent sagt på svampbob och jag tänkte köpa en svampbob i samma matrial som en smurf leksak typ. Va tror ni, inget fiskarna dör av, typ giftig plast eller, men det är ju en leksak så den bör väl inte va speciellt giftig. Grabbben skulle bli alldeles till sig om han såg svampbob en da bara i karet stå där bland fiskarna. Allt för att göra min son lycklig

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by cortex_etu,

hallo, jag håller i skrivandets stund på att tömma ett 450 kar för att göra om det till salt vatten! Har ett RSM som jag kör Instant Ocean salt i. Tänkte att de är lika bra att köpa en 25 kilos hink hos bengt ute på marinakvariet till 450 karet! Mina fråga är, kan jag använda även detta saltet till mitt rsm som jag redan kör Instant Ocean i ? tacksam för snabba svsar ! MVH

• 10 svar
    • 2,3k visningar
  9. Hej, Nu efter mycket läsande tog jag steget. Köpte ett begagnat akvarium på 200 liter för att köra igång. Dock märkte jag att det fanns mycket alger redan från början. Karet började sin cykel efter flytten och det blev ganska grönt i hela karet. Efter ett par veckor verkade en del ha försvunnit, men tills idag är det fortfarande mycket kvar. Jag har för första gången kört lite Deltec phostafadsorber (0,5 dl) i en strumpa, i en vecka och gick nu upp till 1,5 dl. Mina värden är: Ca: 475 Mg: 1275 Kh: 9,6 Po4: enligt salifert väldigt väldigt lite.0,02 kanske. No2: 0,1 eller närmare 0. Som sagt, har varit svårt med att greppa allt i början, men uppskattar all hjälp och kritik …

• 18 svar
    • 3,2k visningar
  10. Started by NULL,

Köpte lite grejer på Motala auktionen, som jag nu har stoppat tillsammans i ett 100L kar. Tekniken är 2st uppochnervända 1000L/h MaxiJet cirkulationspumpar, en Tunzeskummare som jag inte dragit igång än( och sitter än så länge direkt i karet) och en 50W doppvärmare. Det har kommit alger på botten, och då är väl en räka bra... Sen verkar Glasrosor vara något alla får, och mot dem ska man tydligen ha en Pepparmintsräka(Lysmata wurdemanni). Men jag skulle vilja hellre ha en Eldräka(Lysmata Debelius), går de lika bra?

• 15 svar
    • 1,6k visningar
  11. Started by Cowgolem,

Hejhej =) Jag har nu hållit på med sötvatten i flera år, både ciklider och sällskap och börjar nu tröttna på det. Vill ha lite mer spänning Dock så vet jag inte så mycket om saltvattemn och det känns som att hur mycket jag än läser så blir jag inte klokare för det.. Har inte riktigt förstått det här med skummare osv. Akvariet är på 112 L och detta är den pumpen som jag har i akvarit nu. Undrar om jag kan forsätta använda den även i salt? Tänkte även lägga till en http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234. Sen är det ljuset oxå ;P Jag har ett plastlock med inbyggd ljusramp på akvariet med två lysrör. Kan jag fortsätta använda det eller måste jag skaffa ny ramp…

• 6 svar
    • 2,3k visningar
  12. Started by violla,

Hejsan. Jag är ny här på forumet. Jag har tidigare i flera år haft sötvattensakvarium, men nu är det dax för mitt första saltvattensakvarium. Det är dock ett tag bort innan jag kommer ha möjlighet att starta upp mitt akvarium, då vi ska bygga ut huset färdigt först. Men detta förhindrar inte att börja införskaffa allt som behövs till att starta. Så där är jag.. inköps-stadiet. Det blir bra att få sprida ut kostnaderna lite, fram tills vi byggt ut färdigt. Så nu tänkte jag att ni ska få hjälpa mig att skriva en check-lista på allt jag behöver handla fram till uppstarten. Funderar på ett akvarium antingen 275 l (100x50x55 cm) eller ett 360l (130x50x55 cm).

• 20 svar
    • 2,9k visningar
  13. Started by onky,

hejhej jag undrar vad för fiskar man kan ha till ett 60 liters akvarium? Och vad för koraller går bra till den storleken? Kan man ha någon sjöstjärna? I så fall vilken? tacksam för svar

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Grubbelmuz,

Hallå! Jag har ett 720 kar som jag vill göra om till saltvatten. Detta ska senare byggas in i sovrummsväggen och bakkanten kommer befinna sig i ett 16kvm stort förråd. Eftersom jag är helt okunnig vad som gäller så vill jag gärna ha svar på vilken utrusting jag behöver. det enda jag har som kanske kan andvändas är ett UV-C rör på 20W annars är nog resterande utrusting mer för sötvattens fisk så som ytterfilter etc. Men hur stor sump behöver jag på det karet osv. Alla svar är mycket uppskattat. Har hållit på med sötvatten ganska länge men jag antar att det är som natt och dag Mvh:Martin

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by cortex_etu,

Hello. För en tid sedan så införskaffade jag mig ett red sea max 130 kar. Det var begagnat, så de va redan inkört med fiskar, vatten, koraller, levande sten osv. You name it! Efter att hållt på med en hel del sötvatten så trodde jag att jag va hemma i akvarievärlden men saltvatten visade en helt ny sida jag inte hade en aning om. Eftersom jag hade ett saltkaret hemma så triggade de mig att lära så mycket som möjligt och förstå hur allt funkar på så kort tid som möjligt! Man känner ju sig nästan som en marinbiolog när man labbar med olika värden och fördjupar sig i ämnet! Efter att ha kört karet nu ett tag så inser man hur roligt de är och detta verkar ha smittat av sig. …

• 2 svar
    • 700 visningar
  16. Started by Genne,

Vet inte om detta har hamnat ämne har hamnat rätt. Jag har satt igång en tank med 1000 liter vatten som för ett Dj'**A liv i flöden. Finns det någon som passerar Skillingaryd vid E4.an mellan Värnamo och Jönköping som skulle vilja hjälpa mig. Det är ett komplet Deltecsystem, tror jag vet hur det mesta fungerar men har problem med flödena. Tanken har varit i gång lite mer än en månad och ni får gärna stanna här bara för att utbyta åsikter och ta en kopp kaffe. Jag vill lära mig mer och är inte rädd för kritik. Välkomna. Om ni går in på Genne.s blog ser ni bilder på vad jag har.

• 5 svar
    • 1k visningar
  17. Started by Reuben,

Tjena, ser ofta att folk slänger ut sig utrycket 1cm fisk per 10 liter (eller något sånnt. Skulle någon kunna förklara lite gran hur man räknar, är det kubikcm? räknas sumpen med? räknas krabbor, sniglar etc med i detta? MVH Reuben

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by JonWil,

Hallå allihopa! Känns som att jag kastar upp trådar till höger och vänster men nya frågor och situationer dyker upp hela tiden och frågar man inte får man inte veta. Glöm min föregående tråd om att bygga kub, det blir inte någon kub längre då jag insett att jag kommer antagligen misslyckas totalt med bygget tyvärr. blir till att göra en bubbelfälla med glasskivorna jag har då mitt 200L är 55brett och ska bli sump i framtiden. Jag skall nu den 1a december flytta ner till Göteborg och en större lägenhet så det ska startas stort kar men det får bli någon månad efter inflyttning. Nu till problemet; Jag har för nuvarande ett 200L kar som ska bli sump för det större, men jag v…

• 4 svar
    • 810 visningar
  19. Started by Jaonas,

Mina två clownfiskar har nu äntligen slagit sig till ro och bestämt sig för en bostad. Det blev min läderkorall (stor svampformad, vet iget namn tyvärr). Tråkiga är ju dock att korallen har aldrig polyperna framme längre, hur brukar detta fungera? Sett flera clownfiskar i andra akvarium med exakt samma mjukkoraller med polyperna ute. Är detta något korallen kan vänja sig vid eller hur fungerar det?

• 3 svar
    • 887 visningar
  20. Started by ralle1424,

kräver alla koraller och anemoner mh belysning?

• 7 svar
    • 942 visningar
  21. JAPP minna vänner efter 20 sorger & 70 bedrövelser så har jag IDAG beställt 50 Kg LS ( Odlad ) En SPLITTERNY SVINDYR Skummare Tunze Reefpack 505 (finns tydligen även Osmolator inbyggd & en MASSA annat ) EN Aqva clear (tror det är 805 (tar 3700 L /tim ) Har som sagt ett 475 L Saltet har varit i närmsta 8 Mån & är Coral life salt halt 1,023 har ännu inte mätt om Nitrat & nitrit,Ph etc då sagda tank varit tom gående. Belysningen är för närvarande 2 ST dubbelramper (gamla rören ) 6 kommer att köpa NYA salt rör snarast & efter moget övervägande (samt ekonomiskt ) så får jag tyvärr avstå tills vida…

• 1 svar
    • 725 visningar
  22. Started by onky,

hej! är ny här, jag har ännu inte startat saltvattnet än men jag är på G. Har haft söt i flera år.. Nu måste ni väl vara trötta på alla liknande frågor, men jag har ännu inte hittat svaret på det jag söker. Hur mycket kan det kosta att starta ett saltvattensakvarium på 40-60 liter? Inräknat fisk, koraller och levande sten. Och hur mycket kan det tänkas kosta i drift? När det är igång liksom.. Vad ungefär är då månadskostnaden? Vore bra att ha en liten aning tänkte jag!

23. Started by PsychoSam,

Hej Jag är helt ny här på saltvattenguiden och tycker den är hur bra som helst av det jag sett. Jag har inga erfarenheter när det gäller saltvattensakvarium. Det enda är att jag har läst en massa i forumen här och tycker det är hur intressant som helst. I måndags köpte vi ett begagnat saltvattensakvarium. Är ett så kallat clown hotell på 58liter med levande grus, levande sten, 5 olika koraller (varav 1 är en röd skivanemon tror jag det heter), 1 mandarinfisk, 2 clowner, 1okänd fisk, 1 turbo, 3 blåbenta emeriter, 1 rödbent emerit, ca 5-6st små vita sjöstjärnor. Sen något med tentaklar som sticker ut ur små hål, vad är det för något? Har egentligen hur mycket frågor som hel…

• 30 svar
    • 3,9k visningar
  24. Started by JonWil,

Hej igen! Har suttit och dreglat över alla underbart fina kuber som finns här på forumet och bestämde mig nu att slå 2 flugor i en smäll och lära mig bygga akvarium samtidigt som jag fixar mig en riktigt snygg kub att skryta med! Glasmästeriet skall skära ut 5st 55x55x0.6 (Vill limma och så själv) men det slog mig nu att jag vill ju ha en sump men jag har ingen aning om hur jag ska göra faktist. Nedan är en bild på hur jag hade tänkt göra det, den lilla svarta boxen hade jag tänkt skulle ha en lägre kant än resten av karet. Men hur gör jag gällande pvc rör osv ner till sumpen för att få det hela säkert ? Jag har sett många olika byggen och fastnat helt för att det enda s…

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by jernis,

Någon Härjar helvildt med akvariet om nätterna. Nu är jag säker på att någon gillar att möblera om!. Jag har haft en större sten ståendes på sand botten ( som en halv knytnäve ) som jag tycker ha dragits in mot en större sten ( som för att dölja en öppning ) och jag har funderat på om det e någon eremit som har buffat in den mot stenen. jag tycker dock att min eremiter inte så pass stora så att dom skulle lyckas med det?. + att det finns andra stenar som är mindre som står på andra platser som får vara helt i fred?. Nu i morse så är stenen flyttad 10 centimeter för att fastna mellan 2 stenar så något härjar runt fint i akvariet. Det kan knäppa ganska bra i akvariet också …

• 3 svar
    • 657 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.