Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by goradl,

Hej Jag skall uppgradera mitt saltkar till ett större, det nya karet är igång och har varit det en tid så alla värden är stabila. Nu till min fråga jag har redan LS i det nya karet men vill flytta med den LS jag har i mitt andra kar till det nya, kan jag flytta allt på en gång eller bör man flytta det i etapper. Jag har ju fortfarande fisk i det gamla karet som skall till det nya, det enda levande jag har i det nya karet är Turbo sniglar och LS. Min tanke är att flytta all LS låta fiskarna gå över natten i det gamla utan LS bara för att se så inte värderna tokrusar och sedan dan efter flytta fiskarna är detta super dumt eller. Mvh Salt tokig

• 2 svar
    • 566 visningar
  2. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 472 visningar
  3. Started by Ulrik,

Hej, jag har haft ett par Malawiakvarium för ett antal år sedan och är nu sugen på saltvatten. Jag har hittat ett begagnat akvarium på runt 200 liter som är yngre än ett år med levande sten och fisk ca. 4 timmar hemifrån. Det jag funderar på är om det är stora risker med att köpa detta och flytta hem dem. Jag tänker mig att ta med så mycket vatten som möjligt i hinkar med lock för att behålla kemin i systemet. Är detta rätt tänkt eller ska man börja på annat sätt? Med vänlig hälsning, Ulrik

• 14 svar
    • 2,2k visningar
  4. Started by Tribus,

Hej, Hoppar rakt in i saltvatten då jag fått ta över ett kar och utrustning. Karet är lite försummat, så det var en del alger i det och det såg inte jätte trevligt ut. Var lite fisk, eremiter och två anemoner. Fisken gav jag bort till en lokal handlare, för man vill ju inte råka dräpa dem med flytt och omstart Som det är nu så är flytten klar, och jag har bytt ut ca 70% av vattnet. Har skrubbat bort så mycket alger jag kan från den levande stenen och ska börja rensa ut sanden i samband med de första vattenbytena. Kan tilläggas att jag kommer hälla på osmos vatten. Akvariet är ett Rena 200 liter (100x40x50) med ca 25-30 kg levande sten fulla med alger och lite skivor s…

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  5. Hej, Jag har googlat runt ett tag samt sökt på saltvattensguiden några gånger efter svar på mina frågor! Många av mina frågor har jag fått svar på, men jag verkar ha svårt att hitta det med fundamentala inför att starta ett Saltvattensakvarium. Jag läste Guiden (Saltvatten - Uppstart.pdf) som finns här på forumet samt några trådar från era besökare, men jag är fortfarande osäker på vad som behövs köpas för att klara av ett saltvattensakvarium. (Nybörjare!) Vad jag är ute efter är en punktlista (1,2->) lista på kringutrustning för att påbörja sitt akvarium. Är det någon av er som har en lista liggandes? För guiden som jag länkade ovanför verkar tex inte täcka hur jag m…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Nille83,

Är det bättre att låta det stå vatten i hela osmosen än att tömma ut det så den står torr? Jag har en Aqua-light osmos 300L. Jag kopplar in den när jag behöver den sen ställer jag undan min osmos med vatten i alla filter. Rätt eller fel?

• 3 svar
    • 901 visningar
  7. Jag skulle vilja ha lite råd/input om min plan för att få mitt nystartade akvarium att må bra. Förutsättningarna är som följer: Blenny 80l (40x40x50cm), uppstartat i början av december. Använt startkultur med bakterier. enbart ls+levande sand och inget ljus i ca tre veckor, då mätte jag näst intill 0 i nitrit (hade utanför skalan tidigare) och lade i 3 turbosar, 2 eremiter och en Salarias. startade ljuset (började på 4h/dag) och ökade gradvis. Hade de tre spottar som följde med akvariet (27W, 14.000K). för ca en vecka sedan köpte jag en AI Prime som nu har schema 07.00; 0% ramp till 12.00; 60%. 13.00; 60% ramp till 17.00; 30%, ramp till…

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  8. Hej alla! Har haft sötvattens akvarium i många år men börjar nu bli mer intresserad av saltvatten. Har några frågor till er som har erfarenhet i hobbyn. *Om man vill ha 2-3 arter i en tank hur många liter bör man ligga på minst? *Vilka koraller passar en nybörjare? *Vilka arter är bäst att börja med? *Kejsare etc och lite större arter är dom lämpliga till nybörjare/hur stort bör dom ha? Någon som bor i Stockholmsområdet som kan tipsa om bästa butik med fisk och allt man behöver? Finns det någon som bygger måttanpassade akvarium i Stockholm? Har även köpt Daniel Knops bok och ska läsa på. Tack al…

• Gilla
    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Pasaputte,

Hej har köpt 2 Hydra26 HD och har problem med att kunna ställa till tiden och intesitet för att kunna ampassa LPS jag sökte överalt men bara hittar inställning till SPS som ser bra för ögon eftermidag och för tillväxt under dag tid. kan ni rekomenderar inställning för ett LPS kar????? karet är 100X60X50 den är på sin andra månad. Hydra sitter ovanpå karet 12cm ( kan ej höja mer än det ) kör bara LPS : Scolymer,Acan,Euphyllia,knappar med mera MVH Patrick

10. Started by taspan78,

Hej jag började få coralin inte bara på min LS men också på bakrutan av karet ...men ska man skrapa bort den från karet eller går det inte att ta bort den? vad tycker ni? tack på förhand tas

• Gilla
    • 4 svar
    • 485 visningar
  11. Started by KennethN,

Hej! Har nyss fått mina nyinköpta fiskar, 6 st gulfenade blå frökenfiskar. Har lagt påsarna i min karantänstank som jag förberedde med vatten från huvudakvariet igår kväll. Salthalten i karantänstanken är 35 ppt enligt min refraktometer, en Red Sea. Jag öppnade precis första påsen och kollade salthalten, den är över 40 ppt! Har dubbel- och trippelkollat kalibreringen samt mätt om vattnet både i karantänen och i påsen flera gånger med samma resultat. Är det något särskilt jag behöver tänka på i detta fall, eller är det bara att koppa in som vanligt?

12. Started by Pelle79,

Hej sitter här och planerar sen en tid tillbaka att börja med saltvatten. När det gäller kar så har jag bestämt mig för ett Juwel rio 240 L med möbel , sump kommer jag att ha men vet inte hur stor. Kom gärna med förslag, En vän till mig erbjöd att sälja sin Ati bm 200, är denna för stor och krafig? Sen ljus, så tänkte jag använda Juwels original led 2x54w och helialux 54W detta borde väl räcka till för att ha gott om koraller och fisk. Pär

• Gilla
    • 8 svar
    • 794 visningar
  13. Started by Flygare,

Nu börjar det närma sig start av del 1 i min saltvattensresa. Den består i ett 25 liters nano (vilket jag vet kan bli en "utmaning"). Del 2, om nu del 1 funkar hyggligt kommer bli ett större i 150-ish literklassen. Det jag funderar lite över är starten, då jag inte tänkt köra någon fisk i den lilla burken utan bara lägre djur och koraller. Har läst om "Lasses metod" för att starta små kar. Men frågan är om den kan appliceras även utan fisk? Räcker städpatrullen till att producera jox till bakterierna för att få igång nitrifikation i sten/filter? Och hur snart efter introduktion av levande sten kan man släppa i städpatrullen? Kan det ske omedelbums …

• Gilla
    • 3 svar
    • 613 visningar
  14. Started by Verkenius,

Hej, Tänkte limma lite SPSer idag. Jag har två olika. Vilket är enklast och bäst tror ni? Ska jag ta bort pluggen? Mvh Pierre

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  15. Jag försökte skapa en ny tråd i kategorin "mitt akvarium" men verkar inte ha det alternativet. Finns det någon typ av begränsning för det, typ att jag redan har sådana ämnen, behöver jag vara stödjande medlem eller liknande?

• Gilla
      • Tack
    • 3 svar
    • 682 visningar
  16. Started by Carcharias,

Hej, jag är ny inom saltvattensvärlden och har nu ett etablerat saltvattenskavarium med koraller och fiskar. Eftersom jag även är nybörjare på själva vattenkemin så skulle jag gärna vilja ha lite input på mina värden. Nitrat 4 Ammonium 0 KH 7,0 Mg 1320 Ca 380 Fosfat 0,16 PH 8 Efter att ha läst på kan jag komma fram till att jag skulle vilja ha ner nitratet, få upp KH och Ca något och helt få ner fosfatet i princip. Har jag tolkat mina värden rätt då?

• 2 svar
    • 751 visningar
  17. Guest esther
    Started by Guest esther,

Hej, Undrar lite med sumpen- vad vill ni rekomendera att ha i den? Ska man ha en kammare för LS, en för skummare, en för nitratfilter. Har 400l, och vill ha en del koraller och fiskar. Nånting mer i sumpen? Ska man först köra vannet som rinner ner i sumpen genom skummaren, sen genom nitratfiltret och sen in i ett fack för LS, och så vidare upp i akvariet?? Tacksam för goda råd...

• 4 svar
    • 1k visningar
  18. Started by nelson,

Hejsan! Det är så att jag får en tillväxt av gröna alger(tråd tror jag det är) varje gång jag fyller på osmos-vatten i någon större mängd, typ 5liter i ett 100liters kar. Vad göra eller ska man kanske inte göra? städpatrullen tar ju hand om algerna. Tyvärr så har min sjöhare strukit så nu får jag ta bort algertna för hand. Trådalgerna är väl bra mat åt kirurger och andra växtätare? Mvh Nelson

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by merlin,

I boken saltvattensakvariet säger författaren att det går utmärkt att använda vilket kar som helst men i korallrevsakvariet av Fosså m fl avrådes bestämt användning av ett aluminiumkar då det riskeras att metallen fäller ut och förgiftar vattnet. Vad är riktigt?

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  20. Jag vill veta om ni tror att de4n här bänken håller? Den är H:80 B:150 D:50 Akvariumet till ska vara 375l Alla kommentarer är välkomna

• 15 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by H8RED,

Hej på er alla. Nu börjar jag så smått med min lite större kub och skulle vara tacksam för lite synpunkter som hjälp i planeringen. Akvarium och bänk är inhandlat och nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för vilken teknik jag ska ha. Tanken har måtten 55 x 55 x 55 cm dvs ca 166 liter och kommer att fyllas med ca 20% av tankens volym i kg levande sten samt en sandbädd med ett djup av ca 12 cm. I korallväg kommer jag att ha de mjukkoraller, stjärnpolyper och skivanemoner som idag finns i mitt nano samt att jag vill stoppa i någon Lps och ev någon Sps. Karet kommer att befolkas av div rengörare så som sniglar, orm+sjöstjärnor mm plus att mina putsarräkor kommer att få s…

• 4 svar
    • 959 visningar
  22. Started by Robban1975,

Nu blir väl dom stora saltplanerna verklighet.. Skulle behöva hjälp med tips på utrustnig.har ett 720 liters akvarie plus ett 100 liters som jag tänkte använda som sump, kan det vara lagom? OBS detta är inget som kommer komma igång på en natt utan det får ta den tid det tar. Får titta i det lilla så länge men som sagt tips på utrustning vad ska man ha och tips på vart man köper det.

• 0 svar
    • 781 visningar
  23. Started by Lilla Nemo,

Hejsan! Min nyinköpta osmos har börjat läka vatten. Det är en Aquatic standard 150. Det har börjat droppa vatten från mittenfiltret, från den den där skruvmojängen längst ner, i skarven, , är det normalt vid första dagens användning? Nu köpte jag en osmos utan silikatfilter var det en dålig affär eller? Jag såg nu att alla pratar om det här med silikatfilter. Tacksam för svar'

24. Started by magnus1982,

min vita korallsand har nu fyllts med en massa brunt skit. förmodar det är kisel alger. stämmer detta?? vad ska jag göra för att bli av med detta ??? det är otroligt fult !

• 7 svar
    • 911 visningar
  25. Started by joelkorn,

Ursäkta den något kraftiga rubriken. men vill gärna ha ett svar så fort som möjligt. Jag köpte igår 55kg levande sten för att den sten ja hade va dålig(begagnad) la denna nya sten i en del av de gamla vatten i mitt bad kar, får ligga där tills karet är fyllt med nytt osmos vatten. Nu till problemet, min 2 åriga son hade i lite dusch tvål i badkaret! ja hälde snabbt ut vattnet, och sköljde stenen ganska nogrant, men med söt vatten (har ju inget salt vatten på kran att skölja me). Frågan är vad kan hända nu? är stenen förstörd? jag hade i stenen 4 snäckor o dom överlevde så vitt ja ser. Tacksam för svar. Mvh/joel

• 8 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.