Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by wizz,

Har inte direkt presenterat vad som bor i mitt kar.. Listan finns i min blogg https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?b=104

• 7 svar
    • 1k visningar
  2. Started by jim_,

Hejsan! Jag tänkte att jag skulle bygga en inbyggd sump i mitt akvarium. Jag vill gärna inte ta chansen att borra i det då jag inte vill att något skall gå snett och allt vatten skall hamna på golvet i vardagsrummet. Jag hade tänkt att längs ena kortsidan ca 15cm in i akvariet sätta en skiljevägg som avgränsar "sumpen" med akvariumet. Kan denna skiljeväggen vara utav någon form utav plast (akryl har jag sett att vissa har använt till olika endamål?) eller är det glas som gäller här med? Om det går med plast(eller liknande) vad kan ni rekommendera och vart får man billigast tag i detta? Skall man använda silikon till att få detta att fästa isåfall, eller är det något lim …

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by Ted saltakvarium,

Hej Hej! Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea. Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort! Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare. Jag tänkte inte på några stora saker i m…

• 1 svar
    • 864 visningar
  4. Started by maltemus,

Ska hämta koraller / sten av Mr Cheezy här på forumet. Han bor 5-10 minuter från mig så jag kan snabbt få ner allt i vatten. Fungerar det med plasthinkar eller tar korallerna för stor skada? Jag har tyvärr inga frigolitlådor som jag annars antar är det bästa... (Däremot har jag en del skivor, eventuellt kunde jag köra en hink och bygga 4 väggar?) Vågar man ta ett flertal koraller i samma hink?

5. Started by jetstar,

Hej! har startat ett akvarium 30l med två st led belysningar och ett lysrör! min fråga är: är belysningen tillräcklig?? och hur många watt motsvarar den?? info: Led belysningen innehåller följande: *6st blå LED 300mcd/st , 12000K , 56mW/st *36st Vita LED 1400mcd/st , 8000K , 56mW/st alltså infon ovan x 2 eftersom jag har två st små led ramper! sen har jag även ett 11w lysrör så totalt 3 belysningar! är 56mW samma som 0,56w ?? i så fall ger dom alltså 22,4w/st=44,8w + 11w ger totalt 55,8w alltså 1,86w/liter vilket borde vara ganska bra va?? eller är jag helt ute och cyklar då?? tacksam för svar! Mvh

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by fraggen,

Hur varmt vatten har du i akvariet? Frågan har kanske hamnat i fel forumdel.Det var mest en allmännfråga. Jag hade vid 19 tiden 28 grader.

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by Ueno82,

Hejsan som nybörjare för saltvatten så har jag kollat runt lite på sidan men har inte hittat något om hur ofta man skall byta vatten för nystartade kar eller mängd man skall byta. Sen har jag även en annan fråga angående tillrett vatten som man blandat med salt och vatten som blandas runt i en 40L spann med cirkulations pump hur länge det kan vara där innan det börja förlora viktiga ämnen m.m. som finns i saltet. Kanske lite dumma frågor, men skulle gärna vilja ha lite info eller hänvisning till vart man kan hitta info om nyuppstartade kar. Mvh Micael

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  8. Har precis köpt ett beg. Clownhotell på 58L. Vi har aldrig haft salt men mkt söt! Så alla råd och tips mottages! vi ska köpa allt innehåll som redan är "inkört" LS med koraller, sand, och lite kräftdjur. Vad behöver man tänka på? Vi ska ta allt vatten i dunkar sen fyller vi på med nytt utöver de gamla. Hur länge bör de stå innan man köper första fisken? Vilka tester behövs? 2 clownfiskar, är de Max i denna storlek? Vattenbyten, hur ofta? 1dl salt per 3 liter har jag läst, stämmer de? Belysningen måste vi byta, vet inte hur gammal den är, vad är att rekomendera i ett clownhotell med mjukkoraller och fisk? msom sagt, nybörjare så tips tack!!

• 13 svar
    • 5,3k visningar
  9. Hej! Har ett snart 4 veckor gammalt 93 liters saltvattensakvarium med ca 12kg levande sten och en max spect razor 120W. Räcker det med att byta 10% av vattnet för att hålla mineralinnehållet på rätt nivåer eller bör man använda extra tillsatser? Använder red sea coral pro saltet och utför inga kontroller på magnesium eller calcium. Jag har enbart 4 stycken mjukkoraller i akvariet för närvarande.

• 2 svar
    • 755 visningar
  10. Started by Lundberg,

Hejsan, jag är helt ny inom saltvattensakvarium men jag har senaste månaden läst ganska mycket om ämnet. Just nu ligger jag i ett planeringstadie där jag håller koll på begagnade saker och liknande för att hitta rätt. Jag har valt att starta med ett akvarium runt 200-260 liter vilket jag har förstått är en helt okej volym på akvarium. Jag var idag inne på bromma ZOO och hörde med dom där, dom sa att man kan köra ett Juwel vision 260 som kommer att fungera som saltakvarium bara man köper till en skummare och alternativ en till cirkulationspump. Är det någon som har erfarenhet av detta eller kan bidra med lite information om detta så vore det kanon. Är det ett bra akvarium…

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  11. Started by tropheusforever,

Hej allihopa en newbie här Jag håller på och ska starta mitt första salt kar och har lite funderingar . Om jag ska ha 32 mm pvc rör till avrinningen vilken dimension ska jag då ha till borren ? Genomförningen är väl större ? Är det 42 mm s borr jag ska beställa ? tacksam för svar .

12. Started by Richard_22,

Fortsätter kampen mot alger och bakterier... Precis när dinos började ge med sig dök detta upp istället. Skulle helt enkelt behöva lite hjälp vad man gör åt det och om det är någon skillnad mot dinos (i bekämpningsväg mest). Sen funderar jag ärligt talat på om man kan göra en omstart om detta inte går att få bort. Kan man fortfarande använda stenen? Sanden? Gärna lite info tack! / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 17 svar
    • 4,5k visningar
  13. Hej! Jag ska snart lämna mitt Reefer 250 själv i 14 dagar och det känns ju... skumt. En polare kommer att fylla på min ATO-reservoir men den är på 35 liter så det behövs troligtvis knappt. Kanske en gång. Har skaffat en foderautomat av märket JBL autofood som verkar bra, laddad med pellets. Testkör den redan för att se så att allt funkar bra innan jag drar. Min fråga är dock: jag har två blyga clowner som inte tar mat som kkte passerar precis framför dem. Släpper jag lite foder åt gången så käkar dem, men hinner det ner på bottnen så är det liksom kört. De är aldrig där, utan då hinner nassariussniglar, krabbor och mina två eldräkor …

• Gilla
    • 21 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Henke H,

Hej, Har kört igång ett nytt kar enligt ”Lasses metod” som jag hittade här på forumet. Köpte ca 25-30kg levande sten och lade i karet. Kruxet är att jag vill nog ha mer sten i karet. Är det något som kan gå fel om jag köper sten från annan säljare och kompletterar upp? Karet är nyligen igångkört så om det är nångång man ska lägga i mer sten så är det nu, men det är bara min spontana tanke. Vad säger ni?

• Gilla
    • 3 svar
    • 741 visningar
  15. Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?

• 1 svar
    • 524 visningar
  16. Started by Belunn,

Jag har ett litet karantänsakvarie där jag oftast inte har några fiskar (typ aldrig, men jag gillar att hålla det också igång). Jag tänkte att det vore trevligt att ha samma sump till detta som mitt huvud-akvarie för att då alltid ha samma värden. Men jag förstår att hela vitsen med karantän försvinner om man har det ihopkopplat när man har fisk i karantän. En tanke skulle kunna vara att koppla isär det när man karantänar något, eller kanske skaffa sig en UV på returen från karantän till sumpen. Eller ska man hålla det isärkopplat alltid? Hur gör ni med era karantänsakvarium? Just nu har jag dessutom slängt i en del Blue clove polyps till karantänsakvariet eft…

• Gilla
    • 6 svar
    • 501 visningar
  17. Started by Sebastian87,

God kväll Efter mycket om och men så var det dags att köra igång ett saltkar igen efter många år från salthobbyn. För att göra projektet lite roligare denna gång så snickrade jag ihop en egen stomme. Då jag inte är någon snickare så kommer vi nu till mitt dilemma. Vad klär man en bänk i för material för att det både ska se snyggt ut (ska stå i vardagsrummet) och klara av lite spill från vattenbyten osv om man råkar spilla några droppar. Alla tips mottages med stor tacksamhet! Bjuder även på en liten bild på så långt man hittils kommit!

18. Guest esther
    Started by Guest esther,

Skummar en Deltec AP 600 bättre än en Deltec MCE 600? (Har ett 400 liters...) tack

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by Nemisis,

Hej!! Satt och tittade med ficklampa i karet igår och fick se att jag har mycket typ tusenfotingar i karet. De liknar iaf tusenfotingar o är rosa o vita till färgen. Är detta bra eller dåligt. Har andra djur i den levande stenen me typ kräftdjur o liknande, men de e väl bra? /F

20. Started by hippo,

tänkte göra en dsb i sumpen . ska jag ha den grova* reef substrate grain 1,0-3,5mm* eller den finkorniga*Reef Sand grain 0,5-1,7mm* ??? jag hade tänkt mig en 15cm djup bädd,räcker det? http://www.shop-meeresaquaristik.de/index.php?language=de&cat=c178_rocks--sand--coral-gravel.html

21. Started by morphriz,

Hej alla.. Jag funderar på val av ljus. Jag har hittat en del billiga grejjer på ebay och liknande så jag tänkte jämföra. Hittade följande dokument. http://www.pcgok.com/PCGFiles/T5%20vs%20Metal%20halide%20Comparison.pdf Den är inte riktad mot akvarium och så försöker de ju sälja T5 så det skriker om det men energiåtgången 48% insparat för T5 jämfört med Metal Halide tycker jag verkar konstigt mycket. Stämmer det verkligen? Mina val är iaf mellan en 150W MH, 2x70W MH eller 4x39(159W) T5. Förutom detta har jag ett hemmabyggt T8 30W + dioder för månljus och gryning. Vad tycks? mvh Mattias

• 47 svar
    • 4,7k visningar
  22. Started by joney,

ja som rubriken lyder.. vissa av er vet vem jag är sen tidigare. för att göra en lång historia kort.. för ca 6 mån sen så kraschade mitt kar och jag tröttnade på allt.. la ner och sålde iväg allt utom mina streampumpar och 250w mh´n nu ska jag strax beställa ett nytt kar på 576 l 80l*80b*90h* karets inriktning ska vara kejsare och ett fåtal sps koraller som ska få växa sig riktigt stora.. sump ska jag ha denna gången men jag vill inte borra så jag tänker skaffa mig en överrinningsbox ( vet nån någon bra? tipsa gärna!) vi ses och hörs..mvh johnny

• 29 svar
    • 3,7k visningar
  23. Started by Gnarkill,

är det någon som vet om det skall vara något speciellt avstånd mellan glasen på långsidan och kortsidan där silicon spalten ska vara? eller är de bara trycka ihop glasen mot varann?? eller är det nå annat man SKA tänka på??/Tom

24. Hej, Ja då har man planerat en bit på vägen men nu känner jag att jag behöver lite råd för att komma vidare Jag har funderat på att snickra en bänk eller ställning. Akvariet är 130x60x65 höjd ungefär. Planen är att använda 45x95mm reglar för ramverket. Men eftersom jag skall sätta dit luckor behöver jag lite plats i framkanten. Därför ställde jag regeln på långsidan. Där bak tänkte jag att man kan ha den på högkant och ev. snitta sig in i de stående reglarna. Men hur gör jag på kortsidan då? Just nu "hänger" bara regeln i luften, räcker det med att skruva 45 grader eller skall man använda vinklar? Sedan undrar jag om man kan dra sig in någon centimeter så att när luckan …

25. Started by Draco547,

Skulle vilja ha lite tips om vilka fiskar jag kan ha i mitt nanokar på 58L. Har idag 2st clowner, 2 putsar räkor och 2 turbosniglar. Håller en salthalt på 1.022 och 25grader. Vad finns det mer för fina fiskar som kan trivas i ett så här pass litet kar? Vilken sorts anemon skulle ni rekomendera till clownerna och vad finns det mer för fint jag kan lägga i karet? Mycket tacksam för alla tips ni kan ge mig. Mvh Mattias

• 5 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.