Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel
-
Hej, Jag har en Fridmani som inte ser pigg ut. Dels har den ett svullet öga (popeye?) och dels något på kroppen (fläckar). Jag har några nya fiskar i karet som inte är helt snälla så den kan ha haft problem med dessa och gjort illa sig, eller också är den sjuk. Svårt med bilder, men bifogar vad jag har lyckats ta. Dels är det ögat, fläck baktill på ryggfenan, framtill ovanför sidfenan och såg även på fotot också något vid gälen. Fisken är ganska skygg och svår att få bilder på. Inga andra fiskar verkar sjuka. Mätte värden i tisdags och inga avvikande värden mot tidigare. Doserar Elementals KH. Karet har varit igång sedan 18 feb 2021 och Fridma…
-
Tjena, har 3st coral box led över mitt Reefer 250. har blandat i karet allt ifrån acropora till zoanthus. någon som själv kör dessa lampor och vill dela med sig av sina inställningar.
-
- 16 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena mors på er! Det är så här att jag slängde upp mitt 375 l akvarium nu under kvällen, har 10 kg levande sten och 10 kg kalksten. Jag skulle behöva lite tips på inredning för att få snygga rev. Dom flesta stenarna är ganska små medans jag har 4-5 relativt stora. Har hällt i sanden (vit korallsten) över allt (efter jag lade i stenen) men om jag nu vill ändra om och flytta på stenarna, är det verkligen superviktigt att det inte ligger någon sand emellan? Just för tillfället så har jag bara lagt allt i en stor hög, det blev inte så bra. Jag ser på era akvarium att ni har lyckats betydligt bättre än mig:) Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde komma med lite ideér…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Godkväll! Jag har ett Reefer 250 (90x50 cm) som jag är i full färd med att starta upp. Häromdagen lade jag i 10 kg levande sand och hade de haft en påse till i affären hade jag siktat på att ha två påsar. Nu hade de bara en påse och jag blev sjukt nöjd! Visst, det är inte något tjockt lager nånstans men det täcker hela bottnen på ett snyggt sätt. Nu är ju frågan: bör jag skaffa en påse till? Är tjockleken på sandlagret bara en estetisk grej eller finns det för- och nackdelar med tunn vs tjockt sandlager? Tacksam för svar.
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte bara delge mina intryck så här långt gällande fördelar och nackdelar av min första tid som saltis med ett litet nanokar. Alltid finns det säkert någon annan nybörjare som tycker det kan vara intressant att ta del av mina erfarenheter så här långt. Bakgrund Jag har idag ett etablerat 45 lit nano med några mjukkoraller + en eldräka + en sjöstjärna + ett par små blåbenade eremiter + ett par sniglar. Jag har dessutom precis startat upp ett 80 liters Molly hotell dit räkan och korallerna ska få flytta när det är inkört. Mat Räkan får lite fryst artemis varannan dag. När han/hon ska matas så tar jag ungefär en ärtas storlek av fryst artemis i ett litet glas. Jag fyller …
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Jag tänker börja med saltkar och undrar om det finns någon som har erfarenhet av Red Sea Max 250 kar, och vad kan det kosta!
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har en liten fråg =) Skillnad på sand och sand ...tex sand, 1 mm grus, 3 mm grus och 5 mm grus ... Hur skiljer det sig ...måste jag ha sand för att en mussla skall trivas, sjögurkor, stjärnor osv, tycker alla andra fiskar, sniglar, kräftor om sand oxå ... hur skiljer sig renhållningen ? kan jag blanda olika storlekar ...som ren sand med 1 mm korallgrus...? Tja ...ni kanske kan fler exempel ...bara bomba ...försöker komma på vad jag skall ta i mitt nya kar ...ge det en snygg o stilren look ... Vill ha ett "Bang & Olofsen" akvarium . MVH Peter
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena allihopa! Är ny på sidan och vill ha lite hjälp. Har tittat lite smått någon gång då och då på saltvattensakvarium och tänkt, häftigt ju. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill HA ett Det blir bara mer och mer intressant varje gång jag kollar på era inlägg och på alla bilder. Så jag skulle vilja ha lite tips om allt som kommer behövas. Jag har redan ett 110 akvarie hemma som jag tycker hade varit i perfekt stolek för ens första. Har som sagt läst lite redan och känner till lite. Det jag skulle vilja veta är det nödvändigaste för att få en så bra start som möjligt till ett så billigt pris som möjligt. Jag bryr mig inte vad priset på fiskarna och koral…
-
- 6 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Funderar på att "bygga ihop" två 1200 L kar som i så fall kommer att dela på samma sump som är på ca 700 L. Är det som har någon erfarenhet av liknande? En annan fråga är; Skummaren kommer att placeras i sumpen , då bör det väl räcka med en skummare för 750 L ??? Eller hur fungerar det? Är det någon som har en sump med refugium som kan berätta lite om den. Fördelar och nackdelar, bra eller dåligt?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har idag ett kar på 230L (Ej salt). Tycker att det är trevligt men det känns inte speciellt "levande". Har under 1 års tid gått och funderat lite på ett saltvattenskar. På en del ställen läser jag att det kräver daglig skötsel, andra att man måste tillsätta salt en gång i veckan. Jag bor ganska "off" och har inga butiker som säljer saltvattensakvarium i närheten. Några frågor: * Finns det färdiga "kit" att köpa, runt 100-140Liter. Kar, lampor osv. Ebay? * Låter karen mycket? Nuvarande står i sovrummet och jag vill nog placera det på samma ställe. * Är det enkelt att få en bra balans i akvariumet utan tillgång till saltvatten från ett annat kar? Tack på förhand. Malte
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
har höga värden på nitrit o nitrat men undrar om jag skall köra vatten byten under ikörning eller ej? för att evt sänka värdena lite vilket dom väl gör om ja gör vatten byte ?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hallå! Ska dra mig in mot den stora staden Stockholm imorgon och tänkte samtidigt inhandla ca 15-20 kilo LS. Saken är den att min flickvän tänkte ta sig till IKEA samtidigt och kommer säkert spendera ett par timmar där. Frågan är då, hur transporterar jag hem stenen? I nåt stor plastbalja? Klarar sig stenen ett par timmar utan syresättning osv? Nåt jag borde tänka på förutom att försöka att inte blöta ner HELA bilen? Tack på förhand /Daniel
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan allihopa! Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång. Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare. Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten. Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand? Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat? Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ mins…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig. frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset? eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så . men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta ex vilka lampor pump värmare mm. har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller? någon bra guide på nätet man kan läsa ? kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så? tack för ev svar.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
I förrgår la jag ner mina första 2 clowner i mitt 100l kar. Första dygnet hade jag nedsläckt med teorin om att detta ska göra dem mindre stressade. Idag har jag haft tänt några 4-5 timmar. Men de beteer sig rätt stressade fortfarande (eller iaf vad jag uppfattar som stressade) de simmar i högt tempo längst karets framruta och ser ut att leta febrilt efter något sätt att ta sig igenom. Av vad jag sett har de inte varit inne i bland stenarna öht. Är detta normalt? Karet bebos i övrigt av 1 putsarräka och 1 pepparmintsräka 2 mindre eremitkräftor och sniglar.
-
-
- 13 svar
- 1k visningar
-
-
Som rubriken beskriver. La i all levande sten igår och nu undrar jag hur jag ska göra med belysningen? Öka gradvis och i så fall i vilken takt eller ska jag blåsa på fullt från början?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag är ny här på forumet och jag funderar på att göra om mitt juwel Rio 240l till saltvatten. Akvariet är knappt ett år gammalt o jag har juwels standard tillbehör som medföljde. + en eheim streamer 6500+. Så nu undrar jag vad som behövs för att göra om det till ett fungerande saltvattensakvarie tänker nu främst på de tekniska sakerna. Jag hade helst undvikit sump o borra i karet. Är inte så glad för att ha vatten utanför akvariet på grund av läckage risken. Har endel dåliga erfarenheter av det sen innan med läckande ytterfilter osv. Så finns det andra lösningar? Proteinskummare o byta led rör o levande sten är väl ungefär så långt jag har kommit men sen vet ja…
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har precis fått för mig att starta en nanoreef. har läst på lite och tycker inte det verkar helt omöjligt , och jag ser fram emot att lära mig så mycket som möjligt här på forumet. Just nu är allting fortfarande under planeringsstadiet, och jag bloggar om processen här: http://saltnano.blogspot.com, tacksam om kunniga har synpunkter på mina val och beslut! Det jag undrar först här är om någon vet om det finns sånna glasakvarium http://www.commodityaxis.com/ProductData.aspx?id=76 fast mycket mindre att få tag på i Sverige? Jag har bara sett kubvarianter, med rundade hörn på framsidan, men jag skulle behöva en rektangulär sådan med 70 i längd och 30 bred (höjd inte…
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej igen, som ja skrivit tidigare så är jag en ej upp startad nybörjare. Karet anländer om ca 2-3 veckor 375 Liters. Detta med koraller skulle vara bra att få ett övergripande begrepp om!!!!! Det uttrycks en hel del förkortningar som för mig inte är grepp bara, vad ska man starta med mjuka koraller hårda koraller eller anemoner?? Vilka är enklast att ha som nybörjare? Finns det någon grundregel vilka fiskar man ska ha med respektive? Har akvariets volym betydelse för valet av korall? Salthalt eller kalcium etc etc. Skulle vara glad om någon har bra enkla eller krångliga tips för en äkta Rookie! Tackar på förhand !
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag är fru till en kille som började med ett saltvattenakvarium för 3 år sedan. Han köpte ett begagnat 600L akvarium. Jag tycker det är trevligt med ett akvarium hemma men har aldrig intresserad mig av att lära mig mer om denna hobby som min man har. Han är egentligen nybörjare fortfarande. Ibland undrar jag hur mycket han kan om det här.... Han är dålig på att läsa och det mesta har han lärt sig genom att fråga killen som sålde akvariet och genom att fråga andra på affären. Jag tycker bara att det är så DYRT. Det blir liksom aldrig klar, man ska alltid köpa något till akvariet.. alltid något som saknas... suck! Nu har vi flyttat och i samband med det tänk…
-
Hej! Har nyss börjat med mitt första saltvattenakvarium och tänkte höra om någon kan ge en åsikt angående belastningen. Akvariet är på 100 liter och jag byter 10 liter varannan vecka. Har nu 2 clowner, 2 grön chromis, 2 gulfenade blå frökenfiskar samt 3 räkor (pepparmintsräka, eldräka och putsarräka). Är det lagom tro? Eller kan man ha någon mer fisk, eller är det rent av för mycket som det är? Jättetacksam för svar! Är som sagt är nybörjare på detta och vill ju försöka få det så bra som möjligt!
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte bara kolla med er om det är dumt att ha levande sten tillsammans med chaetomorpha alger tänker mest på att det kan växa oönskade saker i stenen iomed belysning för chaeton Mvh Henrik
-
- 6 svar
- 1k visningar
-