Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hej! Tack för all hjälp jag har fått när jag startade mitt saltvattensakvarium. Nu har jag släng ihop en liten film samt lite kort på min hemsida, inte så mycket information där ännu men jag skall pilla lite med den i helgen. Om ni är intresserade så är länken: www.festa.mera.nu (hmm dålig fantasi) MVH, Andreas
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Startade ett 120 liters kar för ca 6 veckor sen hade tre fiskar i och nu dog en helt plötsligt mådde hur bra som helst sen börja den simma på sidan och dog. Ska jag göra vattenbyte ? Dom andra två mår bra. Har en korall jag inte får fast på stenarna den bara åker på botten och nu är den ihop nypt och undrar om den kan ge farliga ämnen i vattnet om den håller på dö ?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå! Ska dra mig in mot den stora staden Stockholm imorgon och tänkte samtidigt inhandla ca 15-20 kilo LS. Saken är den att min flickvän tänkte ta sig till IKEA samtidigt och kommer säkert spendera ett par timmar där. Frågan är då, hur transporterar jag hem stenen? I nåt stor plastbalja? Klarar sig stenen ett par timmar utan syresättning osv? Nåt jag borde tänka på förutom att försöka att inte blöta ner HELA bilen? Tack på förhand /Daniel
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar! allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor! och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=) vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna! Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Idag när jag skulle mata räkan så upptäckte jag nåt annat som ville äta... Matbiten hamnade 3 cm från stenen och underifrån stenen kommer en avlång "mask?" med nåt som såg ut som taggar på. Den var brun och längre bak svart... Jag kunde ej se hur lång den var efter som den kröp från stenen och sträckte sig efter maten... men den är iaf längre än 3 cm.. Väldigt skygg är den. Inte har jag kunnat fota den eftersom den gärna gömmer sig... Tyckte den såg lite ut som en borstmask? eller nåt... Om det är en sådan, är de farliga, ska man ta bort den och hur? Vill ogärna röra den... ser läbbig ut.. sen är det en annan sak... jag har några gröna påsar på stenen? Påminner mig om p…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag står i startgroparna för att starta upp ett litet nanosalt(Tråd kommer) men jag undrar om det finns några med saltvatten i kalmar? Dels undrar jag lite om erfarenheterna om hur vattnet är i kalmar till just saltvatten, samt vilket salt de har till sina akvarium. Sen undrar jag om det är vanligt att köpa levande sten och koraller av varrandra? Om man köper i affärer så vet man ju kanske inte om det är tex. bra levande sten de säljer. Undrar också om erfarenheter av att handla av dels kalmarakvarieaffär, och netto zoo. Detta är ingen annons(även om det verkar så när man läser det.....) Men jag är intresserad av möjligheterna och handla av andra i kalmar.-kung
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt. Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass myc…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag ska göra om mitt 230liters akvarium till ett saltvattensakvarium, men då kommer man ju fram till priserna.. Hur mycket kan det ungefär kosta om man köper så här: Begagnade saker: skummare ochdoppvärmare. Nya saker: salt,1mm korallsand, cirkulationspump, salthaltsmätare, termometer, tester (ammoniak, nitrit, nitrat och ph) och 30kg LS? Belysning har jag redan(2 lysrör, jag ska inte ha koraller förrän om bågra år). Vill helst få det under 10.000:- Jag är ju bara 15år och har lite svårt att tjäna ihop så mycket pengar. Man kan väl inte direkt tigga 10.000kr från föräldrarna? Mvh. Simon
-
Har nu sedan en tid tillbaka insett att det jag inledningsvis utgick ifrån var "vanlig borstmask" var något helt annat... Jag har en hel del ormstjärnor i karet. De har följt med stenen, jag har inte aktivt köpt någon. De är randiga, inte gröna. Men de börjar bli stora och jag började försöka läsa på lite om dom. Har sett i andra forumtrådar på gamla SG att någon blir varnad för att de kan käka upp dennes mandarin? Så vill jag ju inte ha det! Genom litteratur har jag fått för mig att det enbart är de gröna ormstjärnorna man ska akta sig för. Men dessa randiga - är det ok att ha kvar dom i karet eller kommer de jaga och äta min madarin eller mina räkor....? Vad är era erfa…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur länge ska man ha den döda stenen i osmos vatten för att kalkas ur? Alla säger olika...
-
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjaba, Nybörjare här när det gäller saltkar. Har ganska bra erfarenhet av sötvatten men tjejen tjatar på att hon vill ha saltvatten också. Har ett par frågor som jag inte kan hitta information om. Tänkte skaffa ett kopmplett kar från Red Sea mest för att det är bra och vill ha "plug and play" så det blir Red Sea Max-s 650liter som jag förstår så är det komplett med allt. Frågor: 1. Hur i helvete startar man skiten.... Som jag sa vill ha så smidigt som möjligt.... OSMOS anläggning? Måste man ha det eller går det bra med kran vatten? Fyller ni 650liter osmos vatten eller kran vatten. 2. Del vatten byte görs detta med osmos då …
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare! Jag har precis fått i stenen i karet,har några frågor. Ska jag köra med skummaren under inkörningen?. Hur får ni bort sand och småpartiklar som seglar omkring i vattnet,kör ni med något innerfilter?. Hur mycket sten kan man till sätta karet utan att få en ny omstart?. MVH Jocke
-
startade upp mitt första saltvattens kar idag.. känns mäkta gott. det har varit ett par mödosamma dagar med väntande på osmos vattnet.. tar ju gör lång tid att få ihop till 200L, speciellt när man har sten ståendes i ett kar brevé o bara väntar på att få simma runt i det större karet, men iallafall nu e det uppstartat o det ända som ska införskaffas nu är en MH, UV-C och kanske en Ozon men är inte helt säker på att jag vill köra med det än, kanske skaffa någon typ av våg simulering men har inte bestämt mig för vilken typ jag vill köra med än. bilder kommer inom kort.. måste bara skaffa en kamera först
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Så då är man igång igen efter flytten då jag fick sälja mitt reefmax 105! Blev ett begagnat rsm 130 denna gången! Fick börja med att byta alla fläktar då dom andra var helt kass! Sand och sten fick jag med av säljaren. Haft det igång en månad nu och värdena ser bra ut utom nitrat då det ligger mellan 30-60 mg. Kör inte med osmos. Försöker få ner nitratet med red sea nitrat reducer nu och vattenbyten. igår blev det beställning av en tunze 9002 och intank media basket för att få ner ljudnivån. Helt galet vad orginalskummaren kan låta! Flickvännen var ju nära att ångra sig att hon gick med på ett akvarium i vardagsrummet
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har spenderat en massa tid att läsa här och om det jag vill skaffa jag har ett 200L som bara står, och skulle vara intresserad på att göra det till saltvatten har hittat några svar här på ett par av frågorna men då jag inte sparat trådarna kommer jag nog ställa en del frågor ni nog svarat på 10000 gånger så ber om ursäkt i förhand fisken jag är intresserad av att skaffa är en drakfisk har läst om dom typ en vecka men är lite info jag har problem att hitta: Vilken värme vill dom ha? eftersom den äter allt den kommer över, och mitt akvarium är i stort sett bara stort nog för den själv, mår dom bra av att vara själv? och om…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Startade ett "nano" för några månader sedan, tänkte jag kunde lägga in lite bilder iaf. Karet är ett Dennerle 30 liters glaskub med ett aqua clear påhängsfilter. Belysningen är ett hemmasnickrat LED bygge, som nästan är klart ska bara dra om sladdarna, borra 2 hål, måla om, hänga bättre... osv Invånarna just nu är 2 eremiter, en liten rödbenad och en lite större blå/svart bandad. några snäckor, en putsarräka och en kamelräka. Har en "feather duster worm" också men står helt still nu vad de kallas på svenska...
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena allihopa! Är ny på sidan och vill ha lite hjälp. Har tittat lite smått någon gång då och då på saltvattensakvarium och tänkt, häftigt ju. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill HA ett Det blir bara mer och mer intressant varje gång jag kollar på era inlägg och på alla bilder. Så jag skulle vilja ha lite tips om allt som kommer behövas. Jag har redan ett 110 akvarie hemma som jag tycker hade varit i perfekt stolek för ens första. Har som sagt läst lite redan och känner till lite. Det jag skulle vilja veta är det nödvändigaste för att få en så bra start som möjligt till ett så billigt pris som möjligt. Jag bryr mig inte vad priset på fiskarna och koral…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan! Trots 40 år, till och från, i denna hobby så har jag dålig koll på detta med UVC troligtvis för att jag alltid kört med Ozon. Nu har jag en liten Waterbox på 120 liter, i väntan på att mitt "Stora" skall bli klart, och då jag inte kör med skumning så föll användandet av just Ozon bort. Så jag har nu köpt en NEWA 11W påhängs-UVC och min fråga är nu hur jag skall använda den? Hur kör ni era UVC och kan för mycket vara av ondo? BTW Gott Slut och Ett Gott Nytt År! :-)
-
Hej alla ! Är ny inom detta, har startat smått med ett clownhotell på 58 liter. Det har varit igång cirka 3 veckor nu. Salthalten är bra och likaså PH värdet. Men jag undrar om dessa "brunalger försvinner så småningom? Jag läste det i min bok..... Eller har någon nåt tips? Försökte ta några bilder...men de blev väldigt dåliga Vattnet är rent och klart. Sen har jag glasrosor på en sten och det är ju inte så bra har jag läst. Behöver massor av tips !!! Måste man mäta allt annat också, när jag inte har några fiskar i ? Mvh Anno
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kanske en dum fråga (ställer den ju i "Mitt första akvarium") men bör man koppa in LS? Det är ju trots allt liv i den.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hejsan är det någon som vet vart jag kan få tag på lite snygga makroalger? Dom webbutiker jag sett här i Sverige verkar inte ha så stort utbud. Räcker det med vattenbyten och lite fisk i karet för att hålla dom? Eller måste man bråka med tillsatser av spårämnen. Är väl framför allt dessa sorter som jag skulle vilja lägga vantarna på : Blue Octodes Macro Halymenia Durvillei Dragons Breath Botryocladia - Red Grape Caulerpa Racemosa Grape Caulerpa Krävs något speciellt för att få dom att trivas? Tänkte mest ha makro alger, mjuk koraller zoas och kanske ngn LPS.
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej hej! jag har ett 58 liters clown hotell kar som är i uppstartsfasen, ska snart lägga i någon fin korall, har inte bestämt mig ännu för vilken bara men finns juh en hel del alternativ . tänkte bara höra med er angående vattenbyte, jag vill göra vattenbyte med 10 procent en gång i veckan ungefär för att hålla det nice. (förhoppningsvis) tänkte då höra om det är okej om man använder en spann eller kanske ett annat akvarie som man då har fyllt med vatten och mätt upp salthalten som är likvärdig den som är i mitt "riktiga" akvarium då. och där lagt i en pump som runt det. och har det stående i något rum eller så. ¨det borde juh underlätta när man bytar så lite vatten så …
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Vad innebär "mörker sten" när det gäller levande sten? Enligt handlaren ska den vara plockade från en djupare del av revet. Den är billigare (typ halva priset jämfört med vanlig) men inga alger eller rörmasker skulle vara på dem pga. avsaknat ljus. Tror ni även att stenen saknar de mindre kräftdjuren? Funderar på att köpa 25kg mörker sten och 10kg vanlig levande sten. Är mörker stenen något ni skulle rekommendera att köpa?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-