Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
-
Hej! Är helt ny inom saltvatten men jag har haft ett sötvattenskar i 4 år nu och är sugen på att gå över till salt. Harfunderat på att byta ut mitt Juwel Vision 260 till ett begangnatkar i storleksordningen 300-500 liter samt även ha en sump att gömma utrustningen i. Varför jag vill byta är att det känns svårt att bygga en snygg bänk och överdel till ett kar med välvd framruta. Jag vill inte ha någon synlig armatur hängandes från taket t.ex. Är det någon som byggt nåt snyggt till ett liknande kar? Sedan har jag en fråga till, angående tester: Vilka tester behövs i uppstartsskedet och vilka tillverkare ska man använda sig av? Det var allt för tillfället men jag kommer gara…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej! är ny här, jag har ännu inte startat saltvattnet än men jag är på G. Har haft söt i flera år.. Nu måste ni väl vara trötta på alla liknande frågor, men jag har ännu inte hittat svaret på det jag söker. Hur mycket kan det kosta att starta ett saltvattensakvarium på 40-60 liter? Inräknat fisk, koraller och levande sten. Och hur mycket kan det tänkas kosta i drift? När det är igång liksom.. Vad ungefär är då månadskostnaden? Vore bra att ha en liten aning tänkte jag!
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan allihopa! Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång. Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare. Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten. Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand? Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat? Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ mins…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Får börja med att tacka alla för massa tips på forumet om nystart av ett saltkar. Jag började tidigt 90-tal men efter år av uppehåll ville jag åter igen testa. Efter en tid spanat runt på detta forum kom det till ett avslut. Det blev ett 120L med sump står nu i vardagsrummet. En kul sak var inte problemet att starta upp & få rätt värden utan att minimera allt oväsen av porlande vatten... Inte nog med att motivera alla $ det kostar att starta upp för frugan så fick jag ständigt försvara ljudet av porlande vatten. Men efter allt kopplande så är det nu ett minne blott. Det som hörs är ett svagt surrande. Skickar en liten video på sumpen. Dock är inte själva karet något a…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Eftersom jag inte hittat en tråd någonstans där semester frågan kommer upp så tar jag upp denna nu. Alla ni som har hållt på med saltvattenskar en längre tid - hur gör ni när ni är bortresta på semester. Klarar sig fiskar och tank själva några veckor (om mat tillförs reglebundet)? Är det mest korallerna som inte klarar sig ensamma eller? Jag förstår att det säkert går att fixa så allt som måste göras styrs automatiskt men detta måste väl kosta en förmögenhet? Hur gör ni? //Patrik
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Vårt kar har stått med levande sten i i nästan en vecka. Vi har sett lite olika levande djur som sjöstjärnor (tror även en ormsjöstjärna), några småräkor, nån snigel och några puttedjur i stenen. Vi har tagit kort på några saker vi inte vet vad det är. Nån som kan hjälpa oss? Tror att det kan vara några anemoner av något slag? Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna. Bild 1: lilla stenen, till höger i bilden. Utslagen mer vid mörker, lite grön i topparna. Vid ljus ihopdragen. Bild 2:stenen till vänster, lite år det röda håller. Som en blomma/knapp? Har en mun i mitten. Ihopdragen i ljus, vid mörker ser man "stjälken" tydligt. Den drar ut sig. Bild 3: På stenen…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Lite osäker på hur dessa test ska läsas av (Salifert). Det står ju förvisso i bruksanvisningen att lite luft mellan pistång och vätska är som det ska. Fast kan man lita på testet då och hur är korrekt avläsning isf? Ska jag gå efter bruksanv så ska man ju iaf läsa av vid pistångens övre kant när man håller den upprätt trots att det är en mängd luft ovanför till vätskan. Det märkliga som jag tycker är ju att det inte varje indragning blir samma mängd luft. Jag bifogar en bild på hur det oftast blir med min, där är luft från 0.96. Ska jag trots det läsa av vid övre delen av pistången när testet görs? Sedan går det ju om man fipplar massor med gånger med att dra in vätska oc…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå, startade upp mitt 275 liters den 30/9 och slängde i levande sten(köpt i butik) den 1/10. Mätvärden(Salifert) sen dess ser ut så här: [TABLE] [TR] [TD]Datum [/TD] [TD]Salinitet [/TD] [TD]PH [/TD] [TD]Nitrit [/TD] [TD]Nitrat [/TD] [TD]Ammonium [/TD] [TD]Fosfat [/TD] [TD]KH [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131001 [/TD] [TD]Levande sten [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131002 [/TD] [TD] 1,024 [/TD] [TD]8-8,3 [/TD] [TD][/TD] [TD] 2 [/TD] [TD][/TD] [TD] 0,01 [/TD] [TD] 9 [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131005 [/TD] [TD] 1,025 [/TD] [TD]8-8,3 [/TD] [TD][/TD] [TD] 2,5 [/TD] [TD][/TD] [TD] 0,01 [/TD] [TD] …
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag står i startgroparna för att starta upp ett litet nanosalt(Tråd kommer) men jag undrar om det finns några med saltvatten i kalmar? Dels undrar jag lite om erfarenheterna om hur vattnet är i kalmar till just saltvatten, samt vilket salt de har till sina akvarium. Sen undrar jag om det är vanligt att köpa levande sten och koraller av varrandra? Om man köper i affärer så vet man ju kanske inte om det är tex. bra levande sten de säljer. Undrar också om erfarenheter av att handla av dels kalmarakvarieaffär, och netto zoo. Detta är ingen annons(även om det verkar så när man läser det.....) Men jag är intresserad av möjligheterna och handla av andra i kalmar.-kung
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Håller på med mitt första saltkar och nu är saltvatten och alla tekniska prylar igång. Nästa inköp blir lysrör. Vitt och blått sken på lysrör. Vad är fördelar / nackdelar med dessa olika ljus. Ska vitt ljus sitta längst bak eller längst fram ? Växer levande sten bättre med vitt ljus eller blått ljus ? ( jag har plats för 4st. 30 W idagsläget ) 3-4 timmar solsken från sidan, när väder tillåter. Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har köp mig ett 37L nano kar som jag just nu har under uppstart.. Min fråga är vart i Sundsvallsområdet som närmaste butiken som säljer saltvattensprodukter / levande ligger?? Även lite intresserad av att veta om de finns nån här på SG som befinner sig i mitt närområde?? mvh Stefan
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Idag när jag skulle mata räkan så upptäckte jag nåt annat som ville äta... Matbiten hamnade 3 cm från stenen och underifrån stenen kommer en avlång "mask?" med nåt som såg ut som taggar på. Den var brun och längre bak svart... Jag kunde ej se hur lång den var efter som den kröp från stenen och sträckte sig efter maten... men den är iaf längre än 3 cm.. Väldigt skygg är den. Inte har jag kunnat fota den eftersom den gärna gömmer sig... Tyckte den såg lite ut som en borstmask? eller nåt... Om det är en sådan, är de farliga, ska man ta bort den och hur? Vill ogärna röra den... ser läbbig ut.. sen är det en annan sak... jag har några gröna påsar på stenen? Påminner mig om p…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då? Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt dj…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag tycker min Euphyllia se lite hopsjunken ut vad kan det beror på? Den såg bättre ut för några dagar sen.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag skulle behöva lite tips på ett bra nybörjar nano som är komplett allt i ett kar för runt 3000kr jag har tittat på några skulle ni rekomendera nån av dom eller nåt annat ?? http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-10-FULL-KIT-W-LED-LIGHTING-INNOVATIVE-MARINE-/131889895597?hash=item1eb54018ad Aqua medic Yasha aqua el 30l nano eller så har dom den här utan lampor http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-20-TANK-ONLY-INNOVATIVE-MARINE/131889899898?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41375%26meid%3Dea49fb3b2ea04c2ab871e64cc2e87f99%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26mehot%3D…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada.. då var det dax att starta ett saltis akvarium, kommer att fösöka att hålla denna tråden färsk med inköp samt lite bilder.. Jag kan börja med att jag hämtar mitt akvarium på fredag "spännande" ett 200l aqua el var det någon som sa att det hette :=) säljaren bjuder mig samt på 10kg kalkkross, är det att rekomendera eller vad tycker ni?? Har fått lite indikationer på att man kunde blanda korall sand o lite större sand. kan det vara en bra lösning,? Min tanke är att starta akvariumet på lördag med en mindre skummare som jag ska uppdatera när jag stoppar i fiskarna(ekonomisk anledning) :=), samt en korallia 2 streamer. väntar en månad sen köper jag ls samt e…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada fiske intresserade människor där ute! Har nu tagit klivit in på saltvatten och detta med stor spänning, hittar dock inte så mycket bra information som jag hoppats på.. Har köpt att böcker folk rek men blir inte klokare för det, hur mycket salt ska jag ha per L för att ligga på en bra nivå, slängde i 2-3 "bunkar" salt på ren chansning i mitt 250L nyinskaffade saltvatten och efter ett par dagar nu så visar mättaren jag har sittandes i aqvariumet 1.025 vilket jag förstått är rätt bra?(Vilken tur att min chansning blev skaplig hoppas jag på) Så är i behov av att veta hur mkt salt som går åt samt hur belysning skall fungera så här i början, levande sten har jag …
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har varit ifrån hobbyn i några år och kastade tyvärr min osmos. Har kvar mitt gamla nano 42L som grabben nu vill starta upp för någon mindre fisk. För att slippa köpa en ny osmos och komma igång lite billigt funderar jag på att köpa destillerat vatten, det borde väl fungera lika bra? Eller har jag fel?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej.Jag är helt ny inom salt akvarium, har haft massa år söt vatten men aldrig salt kar, ju min fråga är, jag har ett rena akvarium på 380 l från början i har jag ägen byggd bakgrund så är frågan kan jag använda samma karet med bakgrunden för salt akvarium?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Varför tror vi att det är vi som bestämmer hur akvariumets inredning ska vara.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
fiskarna dör efter att min anemon blivit stripsad lite i en pump idag ,flyttat på anemonen och den ser ut som den kommer klara sig men nu har min gula kirurg och snart även min kaninfisk lämnat in mycket gifter som kan frigjorts i vattnet av anemonen?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag undrar om någon vet eller har erfarenhet av att ha en metallkoppling till slangen som pumpar tillbaks vattnet i själva vattnet är dåligt/giftigt? Behöver ju säkra slangen på pumpen i sumpen på något sätt, och den kommer ju vara i vattnet. Tacksam för hjälp med detta. // Johnny
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar! allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor! och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=) vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna! Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-