Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Hedlurd,

Hej hur pass tjock behöver en plxiglasskiva till ytavringingen vara? har tidigare övervägt glas, men då jag vill ha den ljusblå. Är plexi de enda allternativet. följdfrågan blir då, vilket sorts lim är att föredra? hemkok på aceton och små bitar, enbart silicon? mvh Robin

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Matthias_H,

Startade ett 120 liters kar för ca 6 veckor sen hade tre fiskar i och nu dog en helt plötsligt mådde hur bra som helst sen börja den simma på sidan och dog. Ska jag göra vattenbyte ? Dom andra två mår bra. Har en korall jag inte får fast på stenarna den bara åker på botten och nu är den ihop nypt och undrar om den kan ge farliga ämnen i vattnet om den håller på dö ?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  3. Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter. Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade..... Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt ...)

4. Started by Blixt77,

Hej! Vårt kar har stått med levande sten i i nästan en vecka. Vi har sett lite olika levande djur som sjöstjärnor (tror även en ormsjöstjärna), några småräkor, nån snigel och några puttedjur i stenen. Vi har tagit kort på några saker vi inte vet vad det är. Nån som kan hjälpa oss? Tror att det kan vara några anemoner av något slag? Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna. Bild 1: lilla stenen, till höger i bilden. Utslagen mer vid mörker, lite grön i topparna. Vid ljus ihopdragen. Bild 2:stenen till vänster, lite år det röda håller. Som en blomma/knapp? Har en mun i mitten. Ihopdragen i ljus, vid mörker ser man "stjälken" tydligt. Den drar ut sig. Bild 3: På stenen…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Richard_22,

Hej! Tror jag har fått Dinoflagellater i mitt Rsm 130. Har sökt på internet men fann inte mycket. Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite tips och info angående vad jag ska göra! Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Mandarin,

hur göra?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Patman,

Hej, Eftersom jag inte hittat en tråd någonstans där semester frågan kommer upp så tar jag upp denna nu. Alla ni som har hållt på med saltvattenskar en längre tid - hur gör ni när ni är bortresta på semester. Klarar sig fiskar och tank själva några veckor (om mat tillförs reglebundet)? Är det mest korallerna som inte klarar sig ensamma eller? Jag förstår att det säkert går att fixa så allt som måste göras styrs automatiskt men detta måste väl kosta en förmögenhet? Hur gör ni? //Patrik

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Olle,

Hej, Jag kunde inte vänta längre. Så jag for i väg och köpte 3 St Clowner+3 St Gulfenade blåa fröken fiskar (Akvariet har ju varit i gång en hel vecka+en dag) Men nu har dom varit i burken i 6 timmar dom äter och simmar på som bara f*n. Alla värden är helt perfekta. Nu till en liten fråga Kan värdena ändras så drastiskt i början fast dom har varit helt stabila i en vecka??. Jag köpte färdigt vatten på Zoo affären. Och han sa att det inte var lika känsligt då

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by predator81,

Jag tycker min Euphyllia se lite hopsjunken ut vad kan det beror på? Den såg bättre ut för några dagar sen.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by imre,

Hej, kommer hem idag och ser att en sps koloni har nästan dött över natt.. igår var fin och utblåst.. allt annat i karet mår bra och testat vatten ser bra ut.. vad kunde gå fel?

• Gilla
    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by djzimon,

Hejsan! Jag är också i planerings tråden på ett nytt kar och tänker köra utan sump, bygger 3st fack i ena hörnet. se bild (jo jag vet att karet är fullstädigt det fulaste ni sett här på guiden men iden kanske ni förstår) tar gärna emot synpunkter på det bygget/planeringen! en cirkulations pump till i karet blir det SEIO 1100. Belysning blir 250w mh 2st T5 rör,vitt och lila led moonligt retur pump ? gärna förslag på sådan, hur stor ytavrinnings box behöver man?. Har fått offert på karet av olika leasing, lagret. väntar på tritons svar. Vem som kommer få limma det. Mitten facket me skummaren kanske man kan ha skummaren i istället för en på hängnings fundering. Får se. htt…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Thefisherman,

Eftersom jag fick Sånna snabba och bra svar innan så frågar jag igen varför denna korall ser ut som den gör och inte blommar ut som den var i affären. Vart i mitt akvarium 6 dagar

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Henrik dahlström,

Är 35 ppt för högt salt värde???

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by plattfische,

Postar i nybörjartråden, kanske passar ämnet bäst här... I morgon ska jag flytta akvariet (540 l) till andra änden av rummet. Detta kommer möjliggöra vettigt ljus – äntligen – så det känns värt jobbet. Men: Är det något man bör tänka på när man flyttar, utöver att inte tappa karet eller spilla för mycket vatten på golvet? Min plan är att tappa ur det befintliga vattnet i tunnor (rena), lägga LS, koraller och fiskar i separata tunnor, sedan montera den nya ljusrampen, flytta åbäket och till slut bygga revet, fylla på vatten och släppa tillbaks det levande. Något mer jag borde tänka på? Något jag borde göra annorlunda? Vilka misstag har du gjort som jag kan få slippa? Vilk…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Richard_22,

Hej! Jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och har en fundering. Den första tanken var att starta precis så som man gör med ett helt nytt kar, köpte Red Sea's Reef Mature Pro Kit för att det skulle bli bra från början. Dock har jag fått använd och inkörd levande sten, och den gamla stenen och en del av vattnet kommer också flyttas över. Akvariet har säkert stått minst en vecka med den inkörda stenen och sanden, dock inget vatten från det gamla karet. Sumpen är inte igång än men den kommer igång till helgen. Min fråga helt enkelt är om jag måste använda Red Sea's kit i 3 veckor (som det står på manualen) och invänta alla processer mm, eller om jag kan flytta…

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by thompa81,

Hur högt upp mot kanten är lagom att ha vattnet? Har hört att saltet vandrar och att 5 cm är lagom...stämmer detta? Finns det någon som har mindre? Vill ju knappast att det ska "rinna över" massor av salt.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Marlee,

Någon som kan hjälpa mig att se vad som är fel på firren? Fisken är max 3 cm lång, går med en kompis som inte har samma problem. Den ligger mest vid botten och trycker, äter bra, tidigare gått med putsarräka, snigel, ermitkräftor, eldräka (fisken är nu flyttad till eget kar). Vissa av fenorna är liksom naggade (syns främst på ryggfenan)... Genomgick en kort period med höga nitritvärden, max tolv timmar. (samma fisk på alla bilderna o jag har skärpt kontrasten så att det ska synas så mkt som möjligt) Den andra fisken som inte har fenorna naggade har mkt mera svart på fenorna än denne, någon som vet varför?

18. Started by JonWil,

Hej! Jag började med ett litet projekt för cirka 10 månader sen i form av ett litet men snyggt saltvattensakvarium. Jag började med att köpa bottenmaterial, skummare och pump hade jag sen tidigare för att sedan köpa stenen 2 månader senare. Sedan fick det stå och gå utan levande invånare i 2 månader. Nu är det så att detta 70 liters saltvattenskar ska så småningom bli 300 liter, men ekonomin håller inte för att köpa allt det nödvändiga på en och samma gång. Jag är en nybörjare inom akvarium och söker nu lite hjälp då min lokala butik inte har så bra koll på saltvatten. Så nu till hjälpen jag ber om; vad behöver jag ändra på? Vad har jag gjort fel? Karet är som sagt på 7…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Simon.,

Hej! Jag står i startgroparna för att starta upp ett litet nanosalt(Tråd kommer) men jag undrar om det finns några med saltvatten i kalmar? Dels undrar jag lite om erfarenheterna om hur vattnet är i kalmar till just saltvatten, samt vilket salt de har till sina akvarium. Sen undrar jag om det är vanligt att köpa levande sten och koraller av varrandra? Om man köper i affärer så vet man ju kanske inte om det är tex. bra levande sten de säljer. Undrar också om erfarenheter av att handla av dels kalmarakvarieaffär, och netto zoo. Detta är ingen annons(även om det verkar så när man läser det.....) Men jag är intresserad av möjligheterna och handla av andra i kalmar.-kung

20. Started by Gnarkill,

Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar! allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor! och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=) vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna! Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Elcopo,

Hej. Jag är mitt i en uppgradering och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har haft problem med höga halter av fosfater i mitt alvarium och vill hålla dom i schack när det nya akvariumet kommer. Vad är Fördelarna och nackdelarna med dom olika varianterna. Om jag förstår det rätt så är det bra att köra en kolkälla samtidigt som man använder rowaphos, men att det inte behövs om man använder biopellets. Med vänlig hälsning, Jonas

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by ghost,

hej en liten fråga hur många timmar ska jag ha uv filtret i gång per dygn?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by Johnny Tveit,

Hej. Jag undrar om någon vet eller har erfarenhet av att ha en metallkoppling till slangen som pumpar tillbaks vattnet i själva vattnet är dåligt/giftigt? Behöver ju säkra slangen på pumpen i sumpen på något sätt, och den kommer ju vara i vattnet. Tacksam för hjälp med detta. // Johnny

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by stuve,

Hej Har köp mig ett 37L nano kar som jag just nu har under uppstart.. Min fråga är vart i Sundsvallsområdet som närmaste butiken som säljer saltvattensprodukter / levande ligger?? Även lite intresserad av att veta om de finns nån här på SG som befinner sig i mitt närområde?? mvh Stefan

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by landin,

Idag när jag skulle mata räkan så upptäckte jag nåt annat som ville äta... Matbiten hamnade 3 cm från stenen och underifrån stenen kommer en avlång "mask?" med nåt som såg ut som taggar på. Den var brun och längre bak svart... Jag kunde ej se hur lång den var efter som den kröp från stenen och sträckte sig efter maten... men den är iaf längre än 3 cm.. Väldigt skygg är den. Inte har jag kunnat fota den eftersom den gärna gömmer sig... Tyckte den såg lite ut som en borstmask? eller nåt... Om det är en sådan, är de farliga, ska man ta bort den och hur? Vill ogärna röra den... ser läbbig ut.. sen är det en annan sak... jag har några gröna påsar på stenen? Påminner mig om p…

• 3 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.