Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Magnus Hörkeby,

Jisses så mycket tester man kan göra på sitt vatten! Har fattat att Hanna checker är det man ska ha men dom kostar ju en slant. Så min fråga är vilka ska man satsa på i första hand och vilka kan man nöja sig med enklare testutrustning. Jag tänker att vissa tester är svårare att få till tillförlitligare resultat medans andra är lätt. Jag är intresserad av att hålla koraller i akvariet samt fiskar.

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Hedlurd,

Hej hur pass tjock behöver en plxiglasskiva till ytavringingen vara? har tidigare övervägt glas, men då jag vill ha den ljusblå. Är plexi de enda allternativet. följdfrågan blir då, vilket sorts lim är att föredra? hemkok på aceton och små bitar, enbart silicon? mvh Robin

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Daniel,

hej! jag har precis börjat mitt första saltvatten projekt, det är en Juwel rio 180 (180liter, alltså), det går sakta men jag har absolut inte bråttom, vilket är bra enligt vilken saltvattenakvarist som helst. Mina frågor: akvariet kom med en Compact H innerfilter med 600 l/t genomströmning, jag har köpt till en 1000 l/t cirkulationspump, behöver jag byta filtret med ett ytterfilter? eller måste jag komplettera med en liten ytterfilter? eller räcker den jag redan har? jag planerar att sätta in rätt så mycket LS, behöver jag då en skummare överhuvudtaget? o i så fall vilken (storlek)?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Richard_22,

Hej! Tror jag har fått Dinoflagellater i mitt Rsm 130. Har sökt på internet men fann inte mycket. Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite tips och info angående vad jag ska göra! Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by SaltisLinda123,

Min ricordea börjar få 2 munnar håller den på att bli flera ?

6. Hej, Mitt kar behöver städas... Jag har tänkt lyfta upp levande sten och Friska fiskar m.m. Göra rent ordentligt ( suga upp skit från botten, ligger I hörnen på kar ) Frågan är om det är OK att byta all Saltvatten ? eller ska Jag låta lite gammalt vatten vara kvar ? I samband med detta, även möblera om I karet/ se över antalet fiskar. Hur gjorde ni som har haft samma problem ?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Nille83,

Ska upp till Kalmar i helgen och undrar om där finns något ställe att kika på lite saltvatten?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  8. Hej, Har ett Juwel Lido 125L Och ja undrar om man kan använda det Befintliga systemet Och vad som behövs mer för att få de och funka som Saltvattenkar ? Tänkte köra utan Sump! Har läst och Kollat runt, men de finns så mycket och välja på! Om nån kunde hjälpa mig och hitta ett bra paket på http://www.drakfisken.se så hade de varit Guld värt. Har tänkt och ha Levande sten och nån Clownfisk.

9. Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter. Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade..... Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt ...)

10. Started by bengt,

Snäckorna ramlar ner från sten, och glas och är döda. Hade ett 50 tal snäckor,dom hade förökat sig från 5 stycken och blev så många. Misstänkte att dom svultit ihjäl, men tror nu att det är något annat. Akvariet fick gå utan snäckor i 2 månader, men nu köpte jag 5 turbo snäckor och 5 nassarius sandsnäckor. Fick dom 26/7 beställda från Företagsakvarium. Acklimatiserade dom med droppande slang i minst 1 timme. Nu har det redan dött 2 algätande snäckor och 1 nassarius, har ingen eremit. salthalt 1025 PH 8.1 på morgon 8.3 på kvällen, temp 25,2 har mjukkoraller och dom är hur fräscha som helst, växer bra, och fiskarna pigga och glada oc…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by time for heroes,

Hej! Jag har fått ett erbjudande på ett nytt 300l kar. Som den nybörjare jag är, hoppas jag få lite guidning om det är ett bra köp eller ej:) Karet är ett sådant här: Nuvo Sr Series Sr-80 (300 liter) https://www.petswarehouse.com/nuvo-sr-series-sr-80-all-in-one-aquarium-tank-only-80gal-bin-2-sd-x/ Skummare Ghost Skimmer Fullsize SR https://www.amazon.co.uk/Innovative-Marine-939060-Protein-Skimmer/dp/B00KO4F0TI Reaktor MiniMax FullSize https://www.bulkreefsupply.com/minimax-fullsize-all-in-one-media-reactor-innovative-marine.html Belysning SkkyeLight Dimmable DualStrip 24 https://w…

12. Started by thompa81,

Hur högt upp mot kanten är lagom att ha vattnet? Har hört att saltet vandrar och att 5 cm är lagom...stämmer detta? Finns det någon som har mindre? Vill ju knappast att det ska "rinna över" massor av salt.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Sunniesen,

Lyste in i mitt akvarium efter släckning o fann detta. Vad tusan e det för snigel och om det är det kan den ställa till problem för mina koraller o mussla. ? Tacksam för hjälp !

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by wizz,

Har inte direkt presenterat vad som bor i mitt kar.. Listan finns i min blogg https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?b=104

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  15. Guest sticko
    Started by Guest sticko,

Tja! Jag har fått igång ett litet 60-liters som varit igång i ca 9 månader. jag har även ett fyllt 240-liters som stått i ett halvår med saltvatten och levande sten (inte så levande längre)... Min fråga....... Kan man köra igång 240-burken nu och flytta över allt levande ifrån det lilla karet eller måste jag byta ut allt vatten och sten??? Detta vattenharalltså stått ett tag men ingenting har varit i karet under ett halvår (Osmos). utom LS, som fortfarande är i... Tacksam för svar..

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by predator81,

Jag tycker min Euphyllia se lite hopsjunken ut vad kan det beror på? Den såg bättre ut för några dagar sen.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Matthias_H,

Startade ett 120 liters kar för ca 6 veckor sen hade tre fiskar i och nu dog en helt plötsligt mådde hur bra som helst sen börja den simma på sidan och dog. Ska jag göra vattenbyte ? Dom andra två mår bra. Har en korall jag inte får fast på stenarna den bara åker på botten och nu är den ihop nypt och undrar om den kan ge farliga ämnen i vattnet om den håller på dö ?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by onky,

hej! är ny här, jag har ännu inte startat saltvattnet än men jag är på G. Har haft söt i flera år.. Nu måste ni väl vara trötta på alla liknande frågor, men jag har ännu inte hittat svaret på det jag söker. Hur mycket kan det kosta att starta ett saltvattensakvarium på 40-60 liter? Inräknat fisk, koraller och levande sten. Och hur mycket kan det tänkas kosta i drift? När det är igång liksom.. Vad ungefär är då månadskostnaden? Vore bra att ha en liten aning tänkte jag!

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Richard_22,

Hej! Jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och har en fundering. Den första tanken var att starta precis så som man gör med ett helt nytt kar, köpte Red Sea's Reef Mature Pro Kit för att det skulle bli bra från början. Dock har jag fått använd och inkörd levande sten, och den gamla stenen och en del av vattnet kommer också flyttas över. Akvariet har säkert stått minst en vecka med den inkörda stenen och sanden, dock inget vatten från det gamla karet. Sumpen är inte igång än men den kommer igång till helgen. Min fråga helt enkelt är om jag måste använda Red Sea's kit i 3 veckor (som det står på manualen) och invänta alla processer mm, eller om jag kan flytta…

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by drage,

Hej.Jag är helt ny inom salt akvarium, har haft massa år söt vatten men aldrig salt kar, ju min fråga är, jag har ett rena akvarium på 380 l från början i har jag ägen byggd bakgrund så är frågan kan jag använda samma karet med bakgrunden för salt akvarium?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by magnus1982,

koraller smutsar inte ner, det gör fiskar. men hur belastar sniglar, eremiter, räkor osv karet?? har bara ett 58 liters clownhotell, så är begränsad så måste därför välja lite favoriter fan nu förstår jag var folk menar att man ångrar sig, jag får nog köra ett kar till som är större snart pengar pengar pengar, och tjejen är redan trött på det, he he men dem skryter gärna inför sina vänner om karet ,

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by SaltKellan,

Hej! Jag är purfärsk i hobbyn så hoppas få bjuda på ett gott skratt här. Har en burk med 5 mjuka koraller.. zoa, bubbelkorall, dragon soul favia. Man ska mäta vattnet och värdena ska ligga inom ett intervall som man med lätthet kan googla sig till.. frågan är vad man ska tänkas göra när det sticker åt nått håll. Är det vattenbyten som är den heliga graalen eller är det helt självklart att man ska börja dosera en massa grejer för att hålla mg, ca och alk uppe och nitrat och fosfat nere? Korallerna verkar ta del av mineralerna för det går ner mellan vattenbytena men snabbare än jag lyckas kompensera på ett vattenbyte i veckan tycker jag. 2 fiskar varav båda dragit på sig vo…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by john.w,

får stenen på fredag

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Botan,

Hej jag har fått tråtar ser nästan ut som ett spindelnät bland mina levande stenar. Vad kan det vara? Är det farligt? Trådarna är vitaktiga väldigt tunna och sitter också nästan som ett spindelnät lite här och där. Snälla hjälp mig!! /Sofia

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Marlee,

Någon som kan hjälpa mig att se vad som är fel på firren? Fisken är max 3 cm lång, går med en kompis som inte har samma problem. Den ligger mest vid botten och trycker, äter bra, tidigare gått med putsarräka, snigel, ermitkräftor, eldräka (fisken är nu flyttad till eget kar). Vissa av fenorna är liksom naggade (syns främst på ryggfenan)... Genomgick en kort period med höga nitritvärden, max tolv timmar. (samma fisk på alla bilderna o jag har skärpt kontrasten så att det ska synas så mkt som möjligt) Den andra fisken som inte har fenorna naggade har mkt mera svart på fenorna än denne, någon som vet varför?

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.