Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
ska idag hälla på salt och undrar om det finns några bra råd?? e ju helt ny på detta... måste belysningen vara igång när saltet har fyllts på??
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Håller på designa sumpen till mitt nya kar och undrar om jag missat något? Sumpen är på 100x40x40 och jag hade tänkt mig följande från höger till vänster: * Vanliga avrinningen går rakt in i en Theiling Rollermat som står brevid sumpen upphöjd så att avrinningen från rollermaten kan rinna rakt ner i sumpen i det första facket. * Nödavrinningen går rakt ner i första facket. * Första facket är ett teknikfack där jag tänkt följande ska rymmas: - Skimmer i större modell, t.ex. ATI PowerCone 200/250. - UVC med pump som cirkulerar vattnet. - Reaktorer för Nitrat och Fosfat (Biopellets?) - Värmare * Andra facket som det sedan rinner över till är ett refugium, dock blir…
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel
-
Hejsan allihopa! Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång. Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare. Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten. Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand? Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat? Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ mins…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Vad är detta för alg som dykt upp, gröna trådar med genomskinliga bubblor på? Är det en bra eller dålig alg? Tyvärr lite suddig bild.
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig. frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset? eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så . men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta ex vilka lampor pump värmare mm. har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller? någon bra guide på nätet man kan läsa ? kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så? tack för ev svar.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Nu har jag plågat alla med massor av noob-frågor så nu tänkte jag lägga ut bilder på hur det blev tillslut Enormt stort tack för all hjälp från alla och alla bra svar, grymt trevligt forum! Som ni kanske ser är detta mitt nattduksbord, det sista jag ser på kvällen o de första när jag slår upp ögonen, mkt vackert o rogivande.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Någon mer som varit med om detta fenomen med denna fisken? Första gången jag kollade in och såg det för någon månad sedan trodde jag han var död, låg på botten helt blek och rörde sig inte. Så jag försökte få upp honom men han låg inkilad bland stenarna och ville inte riva hela revet. Sen på morgonen när jag matade så kom han fram pigg och glad som vanligt. Detta fenomen har hänt ett antal gånger. Men nu rör jag inte honom. För någon natt sedan låg han upp och ner och flöt runt på botten, då tänkte jag "nu måste han va död" men icke. På morgonen så simmade han upp pigg och glad och hämtade mat igen. Är detta vanligt?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
E det någon som kan förklara på ett bra sätt hur mitt system ska se ut för mitt 540l kar?Ska jag ha en skummare som sitter i karet eller ha en stående brevid?Behöver jag ha ett ytterfilter och vad ska jag ha för filtermatrial?Behöver jag tvunget ha sump?Är tacksamm för skisser på hur mitt system kan se ut!!Har köpt två pumphuvud som pumpar 3500l/st. TACKAR PÅ FÖRHAND!!
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, vill gärna får era åsikter om detta:) Karet på 430 L med Deltec DC 500, invånare 5 fiskar och städpatrull (2 Doris är hyfsad stora). Byter ca 50L vatten varje vecka men Nitrat nivå närmar sig 50 konstant. Tanken var att en kraftigare Tunze skummare skulle användas men det gick inte att montera ordentligt så den jobbar i ett mindre (ca 300 L) Akvastabil utan problem med nitrat. Måste jag uppgradera Deltec till något kraftigare, alltså klarar den inte belastningen eller är det något annat som är fel? Tack!
-
Skulle behöva lite hjälp med hur man på bästa sätt lossar på en tankgenomföring som sitter som berget. Tror det är en sån här genomföring: Tankgenomföring Den nedre muttern lossnar utan problem men om jag fattat det rätt så ska den övre muttern också gå att lossa på? Kan tyvärr inte ta ut genomföringen på det sättet det lossnar nu då det sitter en koppling limmad direkt i den som jag gärna vill spara. Tar gärna emot tips om nån sitter på något gammalt knep. Har provat med ogräsättika över natten, kanske bara gäller att ha mer tålamod?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
hittade 4st solariumrör i förrådet.. e det nått man kan använda eller är det direkt dåligt??
-
hej e ny här på forumet och e även ny inom hobbyn(salt), har haft sött i många år men tröttna och kände att det va dax:)... nu till min fråga, har ett juwel lido 120L med en mce500 skummare i karet vilket tar väldigt mycket plats samt att jag får mycket microbubblor i karet, så jag har köpt en liten sump samt en ytavrinningsbox. Problemet är dock att boxens kam inte kommer ner under ytan eftersom det finns en plast ram runt karet, undrar då om om man kan förlänga springorna i kammen och kanske tom nått hål under boxen.. funkar detta? nån som har haft samma problem?, man skulle ju även kunna jacka ur i plast ramen men det kanske försvagar hållbarheten, vad göra???? mvh kri…
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Jag skrapar bort skiten, men den kommer tillbaka på 2-3 dagar igen. Är det Turbosniglar som gäller? Har ca 12 sniglar nu.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Köpte en liten filterpump idag till mitt nano men i instruktionerna stod det att den rekomenderas att bara användas i sötvatten vad kan hända? Går de flesta vanliga filter pumpar att använda i saltvatten?
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har nyss börjat med mitt första saltvattenakvarium och tänkte höra om någon kan ge en åsikt angående belastningen. Akvariet är på 100 liter och jag byter 10 liter varannan vecka. Har nu 2 clowner, 2 grön chromis, 2 gulfenade blå frökenfiskar samt 3 räkor (pepparmintsräka, eldräka och putsarräka). Är det lagom tro? Eller kan man ha någon mer fisk, eller är det rent av för mycket som det är? Jättetacksam för svar! Är som sagt är nybörjare på detta och vill ju försöka få det så bra som möjligt!
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Lite osäker på hur dessa test ska läsas av (Salifert). Det står ju förvisso i bruksanvisningen att lite luft mellan pistång och vätska är som det ska. Fast kan man lita på testet då och hur är korrekt avläsning isf? Ska jag gå efter bruksanv så ska man ju iaf läsa av vid pistångens övre kant när man håller den upprätt trots att det är en mängd luft ovanför till vätskan. Det märkliga som jag tycker är ju att det inte varje indragning blir samma mängd luft. Jag bifogar en bild på hur det oftast blir med min, där är luft från 0.96. Ska jag trots det läsa av vid övre delen av pistången när testet görs? Sedan går det ju om man fipplar massor med gånger med att dra in vätska oc…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena allihopa ! Ny på sidan och hoppas att inom en snar framtid kunna starta upp mitt första saltkar. En sak jag undrar över är ljuset i karet. Jag har förstått att det skall vara olika ljus till olika fiskar, har att göra med ljupet fiskarna lever på, ifall man skall ha koraller, LS, eller osv osv. Finns det några tumregler, eller en bra sida man kan lära sig om eller rentav bli en lightmaster" . har bestämt mig för att köra en del koraller i mitt kar. Undrar dessutom ifall det finns någon, några bra sidor var man kan hitta bra lyse till ok pengar, har förstått att denna hobbyn kostar pengar fast det innebär ju inte att man vill handla sakerna hos son lokala akvariehand…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har precis dragit igång mitt kar (se den här tråden) och lade i LS för några dagar sedan. Det cyklar på för fullt och jag har ljuset på tre timmar per dag. Tänkte vänta ett tag med att introducera mjukkoraller och tar snart kontroll på nitritvärdena (ska bara fixa tester först...). Men, jag undrar när man kan/bör introducera en "städpatrull" och vilka djur man kan tänkas ha i en sådan. Eremiter? Ormstjärnor (jag har en del sand)? För, om den nu är till för att hålla tillbaka de gröna trådalgerna är det väl poängfullt att ha i den innan nitrifikationscykeln är genomkörd? Men tål djuren verkligen det? Eller är partullen mer till för att hålla ev ny algtillväxt i schack läng…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
sitter å funderar på om man inte kan använda cirkpumpar avsedda för värmepannar. dom pumpar ju så in i h-vete. eller varför inte ta gammla pool pumpen? ja har en jetstream som pumpar 49tusen liter i minuten. borde ju blåsa bort karet
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Nu har mitt första saltvatten akvarium varit igång 3-4 månader och jag förstår att det är dags att införskaffa doseringspump och balling då jag bara mäter dom vanliga värdena på nitrat, fosfor, kalcium, PH och har noll koll på hur det ser ut med dom övriga sprängämnena. Vill ha en blandad mix av koraller. Det finns ju flera tillverkare så jag undrar vilka ni satsar på och lite varför.
-
Skulle vilja ha rekommendation på ett billigt ytterfilter med värmare till ett Lido 120. Ska endast huset kol, fosfatremover och ev biobollar. Skulle kunna tänka mig detta om inte l/h är för lågt? 600 l/h Exempel https://www.conrad.se/Ytterfilter-Eden-WaterParadise-Termoytterfilter-511-100-W-57289.htm?websale8=conrad-swe&pi=1180117&ci=SHOP_AREA_875441_0813079
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Jag undrar om någon vet eller har erfarenhet av att ha en metallkoppling till slangen som pumpar tillbaks vattnet i själva vattnet är dåligt/giftigt? Behöver ju säkra slangen på pumpen i sumpen på något sätt, och den kommer ju vara i vattnet. Tacksam för hjälp med detta. // Johnny
-
- 4 svar
- 999 visningar
-
-
Finns det någon nytta med att ha luftbubblor i ett saltvattens akvarium? Syresättningen vet jag att hög cirkulation tar hand om. Tänkte om det kan påverkavattenvärdena positivt på något sätt.