Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by DaZZ,

Morrn morrn. Har sedan i julas försökt rädda mina stackars koraller med vattenbyten, köra med och utan fosfat killer, med och utan aktivt kol m.m. Den enda slutsatsen jag har kunnat dra är att jag inte har en aning om vad som blev fel. Alla vattenvärden låg på optimal nivå med max 5% variation. Fundera på om de kan ha varit virus? Kan tillägga att några koraller drabbades av RTN (dog på ca 2-3 dagar) medans andra tog lite längre tid på sig. Detta leder mig till min fråga, jag har runt 40 kg levande sand och 60 kg levande sten. Om det är ett virus som har tagit kol på korallerna, måste jag göra mig av med stenen eller går det att skölja i osmos lr nått bara? Jag har töm…

• 29 svar
    • 2,8k visningar
  2. Hej alla saltvattensvänner! Så nu är jag äntligen igång med mitt 250 l inbyggda saltvattenskar som är inbyggt mellan vardagsrums väggen och köksväggen, har tagit lite över ett år men tror mig det var det värt =) Igår så fyllde ja det med vatten och idag kommer ja blanda i saltet. Teknik 4 lysrör sump 100l skummare Deltec mc 500 uvc 15w samt två jet stream pumpar kommer lägga upp bilder eftersom men här kommer några som togs igår

• 34 svar
    • 5,6k visningar
  3. Started by Tellsak,

Hej alla! Då är det väl dags att delge er om vad som blev min räddning för akvaristiken, d.v.s. från sött till salt! Jag jobbade för en firma som leasar ut akvarium som finns i Sundbyberg under nästan två år. Utöver det så var man med och drev en lokal med odling av malar, samt så sitter jag i styrelsen för Bollmora akvarieklubb. Så ni förstår att man var rätt trött på fisk! Jag behövde nya utmaningar så blicken riktades mot saltvatten och det ångrar jag inte en sekund. F*n vad roligt det är. Ja, ni hör själva. Jag är fast! Arbetsskadad som jag var så visste jag redan vad jag ville ha. Jag hade tre kriterier som måste uppfyllas! 1) Det ska vara lättskött, det ska vara …

• 45 svar
    • 5,9k visningar
  4. Started by partyboy,

Jag har hört att det finns en guide for dummies om saltvatten men den enda jag hittar är kemi for dummies, finns det ingen som innefattar allt inom saktvatten for dummies. mvh andreas

• 8 svar
    • 3,9k visningar
  5. Started by SnetcH,

JAha . Då har man börjat med detta med .. Efter ha varigt och läst om detta i över ett år . Lite om mig själv . Namn Robin Sjöberg Kallas Roffe. Bor i Kungsör som ligger mittimellan Västerås och örebro, 5mil till vardera. 27år gammal, Alltid gillat att hålla på med akvarium. Och har testat det mesta tex, Diskus malawi sällskap osv, Men har haft ett uppehåll på ett par år, Och Hållit på med reptiler istället, Men nu är man tillbaka , Just nu Hemma i min lilla 2a , 720Liters diskus, 540Liters Fjärillar + L-malar, 320 Liter Blåciklid + Eldålar, 250 Liter Sällskap, Och Inköpt igår ett 130 Liters RSM, Som jag håller på att Fylla på i skrivandets stund, Tar gärna i mot tip…

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by Belovai,

Hej allihopa! Nu kan jag inte vänta längre! Jag har ett sötvattens akvarium som ska konverteras till ett fabulöst korallrev. Karet är ett 112 liters med måtten 80 x 35 40 cm. Jag är ute efter ett kar med bara den allra viktigaste tekniken och i detta fall så är det plånboken som styr. Jag är studerande och kommer att vara det i några år till. Jag kommer att spana efter begagnad elektronik. Jag hoppas att det inte tar allt för lång tid innan saker jag behöver dyker upp på marknaden. Jag är väl utrustad med tålamod Och nu till mina funderingar. Detta är allt jag hade i tankarna att införskaffa mig. Detta är det jag behöver hjälp med. – Salt – Är det några större skillnade…

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Berglund,

Fick ärna att tahand om ett akvarie som skulle slängas. Det var stort och tungt så det blev ståendes utomhus en vinter. Nu har vi lyckats få in det i huset, fick ta bort lite dörrar osv. Vi fick med eheim pump, 2 värmare, slangar, matare, filter, 3 dekorationsstenar, stor ställning mm. Helt ny på det här. Kul med utmaningar. Kollade igenom Daniel Knops bok som verkar vara omtalad. Åkte och köpte mig en rejäl salthink och nu är det igång.

• 15 svar
    • 1,9k visningar
  8. Started by MrBase,

Efter mycket tittande och läsande har man blivit inspirerad att starta upp ett saltvattensakvarie. Var ute och titta på clownhotell, redsea 130L och lite andra akvarium men inget som jag direkt fastnade för samt läste att diverse saker behövde bytas ut eller gick sönder. Så varför inte bygga om ett mollyhotell tänkte jag:D Det jag införskaffat: 1x mollyhotell 80L 2x elektriska ballaster (en elektrisk ballast tar 2x24w lysrör) 1x elektrisk ballast (till dioder 10v, moonlight) 1x Uvc Salt (ej hällt i akvariumet än) Kvar att införskaffa: 1x skummare (är beställt, tydligen problem med leverantören?) LS Grus fiskar diverse tester till vattnet Som ni säkert förstår har jag inte…

• 49 svar
    • 4,7k visningar
  9. Started by osby0479,

Så har man skaffat ett nytt kar efter många år(8) utan och har letat länge innan jag hittade något som va av intresse!! Det hela föll på ett helglas akvarium med all teknik i karet, det funkade bra i mitt gamla 375 liter så jag prövar det igen!! Sitter skummare och 3 cirkulastionspumpar i karet samt en pump med filter vid behov, samt en doppvärmare men de verkar inte som att den behövs för tillfället. Ljusrampen sitter det 4 st 39w och den funkar kanon, men kan tyvärr inte köra uppstart och nersläckning med timern på det, utan det får gå på full effekt direkt. Ligger ca 50 kg levande Sten i karet och den är full av liv, sitter mycket på stenarna som koraller av alla dess …

• 14 svar
    • 2,2k visningar
  10. Started by linnea85,

Hej! För ett tag sedan skaffade jag ett lätt begangnat deltec 240L saltvattensakvarium med utrustning. Tyvärr har det inte riktigt gått som jag hade hoppats på, akvariumet står nu fyllt med osmosvatten i vardagsrummet men det finns inte en chans att jag kan ha det igång.. låter typ som två borrmaskiner och ett badhus som töms på vatten. Röret som går det till sumpen "gurrglar" nått fruktansvärt samtidigt som det låter som en fors där vattnet rinner ner. Pumpen som skall pumpa in bubblor i skummaren låter mycket samt att den inte lyckas få bubblorna att komma ända upp i skummaren... Returpumpen låter som bara den... Känns som att hela min dröm med saltvattensakvarium har …

• 152 svar
    • 16,5k visningar
  11. Started by ThePatrik,

Tjena! Startade upp akvariet för lite drygt 2 månader sen, men fick massa klödd med värdena och stenen, så bestämmde mig i söndags för att slänga ut allting och börja om igen. sagt o gjort i måndags handlade jag in lite ny LS fixade till akvariet. jag har 2 clowner som jag hade innan jag bytat ut allting och dem verkar trivas jätte bra. har hittat lite andra roliga grejor också, som sniglar o någon snäcka, men idag när jag kom hem såg jag 2 oranga grejor som liknade något av en larv och tusenfoting och den var ungefär 2 cm lång, någon som har en aning om vad det kan vara?? har tyvärr ingen bild på den.

• 4 svar
    • 655 visningar
  12. Started by tozze,

Hej! Då var det dax för mig att kliva in i saltvattensvärlden:) Det kommer antagligen dyka upp en massa frågor som kanske kan besvaras av någon kunnig. Jag fyllde upp mitt 37 liters akvarium igår, lade även i lite ls. ls: 3.8 kg temp: 26 c salt: 1.023 Ska saltet upp lite mer eller? när kan man befolka med en "städpatrull"? än så länge så har vi bara sätt 2 st levande djur, ser ut som små sjöstjärnor fast med långa smala armar/ben lite spindel liknande, ska rota lite i artregistret. mvh/Tozze

• 17 svar
    • 2k visningar
  13. Started by JollyRoger,

Hej! Jag hade en dröm att skaffa ett saltvattenakvarium när jag var 10-12 år gammal. Jag blev avrådd då det var alldeles för komplicerat och dyrt. Och det var dyrt! Det var inte som att fråga om man fick köpa ett marsvin... Jag fick ge upp hoppet om ett akvarium. :-( När jag var på semester i Egypten (Makadi Bay) så vaknade drömmen till liv igen efter fantastisk snorkling! Har tittat runt lite här på forumet och blivit inspirerad. Men det verkar som det fortfarande är lite komplicerat och dyrt. Men nu kan man iaf förverkliga sin dröm. :-) Har en del frågor och undringar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med: -Hur gick ni tillväga när ni började med saltvatten? -Vad skulle …

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Wooook,

Hej alla glada. Jag har ett 8kantigt kar på 110l. Som är i startgroparna. I nuläget har jag levande sand och sten i karet. Samt en del teknik. Så som innerfilter pump doppvärmare. Men har för avsikt att ha en sump igång ett tag innan karet är igång på riktigt. Samt att jag skall byta inner filtret sätta dit UV-C samt skaffa mig en skummare. Skummare. Det är där jag dyker på problem. Så som jag hade tänkt så har jag lågt till tak i det utrymmet som jag planerat ha sumpen. Bara 30cm. Vad är era tankar kring mitt problem. Finns det skummare som klarar mina knepiga designkrav som är värda namnet skummare? Tack på förhand

• 14 svar
    • 1,5k visningar
  15. så VAR VI äntligen på gång igen. Minna djupaste ursäkter för min frånvaro denna tid. men det kändes inte rätt att tjata vidare då jag var tvungen att lägga allt salt åt sidan & jag har också haft det lite besvärligt i livet i almenhet MEN som sagt då var vi igång igen SAMMA burk Samma lev. osv (beräknad lev på grund av värme ) Maj -Jun 40-50 kg (lite öppet för närvarande MEN det lutar mot 50 ) Levande sten Salt MYCKET bra STOR Skummare ( som kommer vara i akvariet ) ytavsug (som jag kommer koppla till en fluval 202 utefilter med Korralgrus som bio filter ) cirkulationspumpar (10 % av burken ) samt kommer äv…

• 4 svar
    • 848 visningar
  16. Started by Spade,

Hej! Har redan en tråd här på forumet angående akvariet (Flickvännens 64 liters) men tänkte slänga iväg en fråga här angående koraller. Det börjar nämligen dra ihop sig för inköp av någonting roligare än levande sten (även om 6 kg dito har räckt som underhållning de senaste 4 veckorna =) ). Vi känner oss nämligen lite osäkra på vad som skulle kunna överleva i vårt akvarium. Lite specifikationer Volym: 30 l Sump: ~5 l (varav biobollar tar upp ca 3 liter) Pump: 500 l/h Nivåvakt: Som vi inte litar på och som ibland fortsätter fylla på trots att flötet är under vatten så salthalten svänger lite upp och ner vilket är obehagligt (den har löpt amok 3 ggr hittils och fyllt på me…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Slirip,

Hej alla Här kommer återigen en nybörjare inom saltvattens akvarium som hoppas att få lite hjälp av er som har några år på nacken vad det gäller saltkar. Jag har själv dyk certifikat och har dykt vid bl.a. Thailand, Australien och Mexico. Jag har alltid fasinerats utav revens enorma mängder fisk och vackra koraller. När jag först började överväga ett akvarium så hade jag inte en tanke på saltvatten. Detta på grund av rykten om att det skall vara så oerhört svårt att sköta ett sådant. Då jag sedan hittade hit till saltvattensguiden.se och läste typ nonstop i 4 dagar så förstog jag att detta är ingen omöjlighet alls, dock krävs det motivation och tid. Jag hade aldrig trot…

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by Wooook,

Hej alla glada. Jag har ett nystartat kar på 110l. Mitt nuvarande närmsta problem är ytavrinning. Har hittat en del bra produkter för detta men bara på andra sidan stora havet =) (USA). Där brukar dom tydligen kallas "ower flow box". Finns det någon med tipps på annan lösning eller vart man kan köpa en liknande produkt häromkring. Jag vill helt enkelt slippa köpa den från USA. då det tar både lång tid och är inte speciellt billiga. Borde finnas något på närmare håll. Det är något sådant här jag söker. Tack på förhand.

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  19. Hej, Ja då har man planerat en bit på vägen men nu känner jag att jag behöver lite råd för att komma vidare Jag har funderat på att snickra en bänk eller ställning. Akvariet är 130x60x65 höjd ungefär. Planen är att använda 45x95mm reglar för ramverket. Men eftersom jag skall sätta dit luckor behöver jag lite plats i framkanten. Därför ställde jag regeln på långsidan. Där bak tänkte jag att man kan ha den på högkant och ev. snitta sig in i de stående reglarna. Men hur gör jag på kortsidan då? Just nu "hänger" bara regeln i luften, räcker det med att skruva 45 grader eller skall man använda vinklar? Sedan undrar jag om man kan dra sig in någon centimeter så att när luckan …

20. Started by ThePatrik,

Tjena! Har hållt igång mitt 37 L akvarium nu i lite drygt 2 månader, går hyfsat bra, mina clowner trivs. men har nu haft 8 sniglar sammanlagt i olika perioder men ALLA sniglar har dött efter en dag... snälla hjälp någon?? Har inte alla prover, men dem jag har: Salt: 1.022 Nitrat 0 och Fosfat 0.01 jag hade kranvatten ibörjan, men har nästan bytat ut allt mot osmo nu. någon som har en aning varför??

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by maltemus,

Eftersom jag har en LED lampa till mitt kar tyckte jag det kunde vara intressant att mäta hur mycket akvariumet drar. (Jag lånade en för att kolla en gammal tvättmaskin) Hur som helst. Jag vet inte riktigt vad det är jag har mätt. Det var dåligt med instruktioner. Först kopplar jag in mätaren på min plasma tv (43") + dvd / telia box. Mätaren hamnar på ca 260. Sedan till en vanlig golvlampa. Tror den låg på ca 30 Akvariumet (Elos 120, skummare, 2st MP40W vortech, osv) samt en Eco-lamp 120 lång led. Mätaren hamnade på 460. Missade tyvärr att mäta när lampan var avstängd, men jag ska göra det när jag vet vad jag mäter Vad exakt är det jag har mätt? Och hur räknar jag ut mån…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by LinuZ,

Hej! Har en hyfsat stor pistolräka (Alpheus Fasqueli tror jag) som jag g'rna vill göra mig av med. Men nu till kruxet: Hur F*N ska jag fånga den utan att riva hela revet? Har försökt olika saker, bl.a en fälla med en pet-flaske som jag skurit av toppen på och vänt inåt, som en mjärde. Har lyckats fånga det mesta i akvariet med den fällan, utom just räkan. Har även försökt suga upp den med slang, men inget går. Bra tips någon? //Linus

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  23. Hur många här på guiden kör salt i hörn akvarium? Jag funderar på att starta upp en hörn kar när ja flyttar till nya lägenheten och behöver lite bilder för inspiration av er som har hörn kar. /Tom

• 4 svar
    • 1k visningar
  24. Started by DaZZ,

Tjenamoss. Jag påbörjade mitt 375liters akvarium för ungefär 7 månader sedan nu. För 2 månader sedan dog min första korall och nu har jag lite panik då alla min stenkoraller har börjat vitna. Det började med en Heliofungia actiniformis som jag fick göra mig av med. Jag hade läst att den va väldigt svår att hålla som nybörjare så trodde inte det var något konstigt. Nu har mina andra koraller som sagt börjat vitna och jag fick göra mig av med min fungia i helgen. Skickar med lite bilder om någon har nån idé vad som kan va fel så hade jag uppskattat svar. Vattenvärdena har legat stabilt länge och ligger på: PH 8.0 Magnesium 1300 Calcium 420 Fosfat > 0.3 Nitrit 0 Nitrat 8…

• 23 svar
    • 2,5k visningar
  25. Started by mbuna,

som rubriken så har ja hört ett underligt ljud i mitt nyligen uppstartade akvarium, det har bara gått i 2-3 veckor och ljudet (klick) hörs ibland, tror det började efter ja la i levande sten, vet också att det finns nån räka å krabba i karet som följde me ls, men kan nån av dessa varelser klicka fram ett sånt ljud? lite orolig för att det är själva akvariet, spänningar el dyl., som låter..,tacksam för hjälp.

• 14 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.