Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Star_c,

Termostaten till min doppvärmare paja under natten så jag hade 36 grader varmt i akvariet imorse. Första upptäckten var att skiv o knapp anemoner har krymt ihop sig. Senare hittade jag min räka död på botten. Kan det bero på värmen? För övrigt är akvariet befolkat med två clownfiskar och en frökenfisk som fortfarande lever men vattnet är väldigt grumligt. Finns det någon chans att dom klarar sig? Temperaturen har jag nu fått ner till 28grader.

• 9 svar
    • 2,8k visningar
  2. Started by Thomas_W,

....fått upp några bilder på mittt första saltvattenskar i galleriet. Det ser kanske inte sådär jättemycket ut för världen ännu, särskilt inte med den där lilla Fluvalen uppe i vänstra hörnet, som jag än så länge använder för att filtrera lite mekaniskt. Karet har trots allt bara varit igång i snart fyra månader allt som allt. Tekniken består av en Deltec MCE 600 (nya versionen som tydligen är upp till 700-800 liter), en Tunze streamer som drar runt 5500 l/h. En jägervärmare (intressant info, va? ), samt en 250 W MH som belysning (med 20 000 K i lampan). Kör endast med RO-vatten, och värdena ter sig stabiia. Fiskbeståndet består av ett par Ocellarisclowner, en Blennid…

• 0 svar
    • 502 visningar
  3. Started by Jonkagoo,

Hej allesammans. Jag har ett Juwel rio 180 liters som står o bara ber om saltvatten. Snäll som jag är tänkte jag låta det få som de vill. Hade tänkt mig ett blandat kar med både koraller och lite småfisk. Det jag nu då behöver komplettera med är en skummare och lite cirkulation. Men när jag står där med pumpar i händerna har jag ingen aning om vad jag håller på med och kan inte förstå varför det är sån prisskillnad på produkter som verkar ha samma prestande. Vad rekomenderar ni till mitt kar i teknik väg?

• 3 svar
    • 704 visningar
  4. Started by IDA83,

Hej! Jag har hållit på med sötvatten nu i över 10 år allt från småkar till ett discus på 700l. Men aldrig salt. Lite skrämmande är det faktiskt...) Just nu har jag bara ett växtkar (mollyhotell) som jag är mycket nöjd med. Tänkte prova på salt efter att ha gått och funderat i över ett år. Ett nytt men moddat Mollyhotell brevid mitt nuvarande skulle sitta fint tyckte jag, och nu har jag letat på nätet i alla trådar i ämnet som finns angående detta. Jag förstår att mer ljus krävs än det som medföljer, den som kom i mitt nuvarande växtkar var 24W 10000k. MEN, jag vet inte vart man köper/beställer nya rör mm? För jag antar att man måste ha hela kittet typ tändare och kont…

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by mklauser,

Hejsan! Jag är helt ny på detta området, har dock haft sötvatten i flera år, och är jäkligt sugen på att dra igång ett litet 25 liters-akvarium somjust nu funkar som yngelkar för några små Pseudotropheus Demasoni. Min tanke är att göra det så enkelt som möjligt för mig! Kommer att läsa på ordentligt då projektet är några månader iväg. (Malawisarna måste få växa upp först) Har också suttit och plöjt igenom tråd efter tråd här på forumet, så jag känner mig iallafall lite förberedd just nu, men mycket som fortfarande måste in i skallen! Jag ska inte ha någon fisk i alls (det är väl för litet för det?) utan bara ha turbosniglar, eremiter och möjligen någon räka. Sjöstjärna?…

• 23 svar
    • 2,2k visningar
  6. Started by Utstrand,

Ja det är min fråga! Ska snart beställa ett akvarium på ca 240l (80x60x50cm) med rör- ner/-uppgångar i ett hörn. Ska försöka ha rören så rakt ner som möjligt så att jag slipper böjar, kommer bli ett fall på ca 50 cm. Så kan vara bra att börja tänka lite. Sätt många som har fler en bara 1 rör ner. Sägs bli tystare! Men förstår inte riktigt varför det blir tystare med fler hål. Någon som kan förklara? Hur stora ska dem hålen vara i sån fall? Har någon även ett tips på hålstorleken uppåt? Har inte köpt någon returpump än men finns de något standardmått?

• 13 svar
    • 2k visningar
  7. Started by balsac,

Tjena Håkan heter jag och är total nybörjare ,men tror detta kommer å bli fantastiskt kul. Ja nu e det ju så att man har lite frågor oxå och hoppas att man kanske kan få lite svar på de här. Det jag har är ett övertaget före detta saltkar Juvel 125L med div.tillbehör 1.Metalhalogen Lampa Arcadia Ref.AP200BX 1x150w 2.Lysramp för T5 rör 2x24w 3.cirkulationspropeller Tunze ? vet ej effekt 4.Saltet H2 Ocean pro 5.Div.tester för salt och ph 6.Adsorber 7.Juvel Doppvärmare 100w 8.pumpen e juvel med dubbla filterhållare 9.osmon filter Nu e det ju lite frågor som kommer upp 1.Skummare e det nödvändigt eller inte för denna storlek av kar 2.Saltet ska man blanda det i karet eller p…

• 10 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by Yodelking,

Den här ca 2cm långa snigeln kryper i mitt akvarium... Jag har svårt att avgöra om där finns ett snäckskal eller inte. Hittills kryper den bara på väggen. Är det något som man vill ha? Eller är det något som plötsligt blir 100 sniglar?

• 2 svar
    • 735 visningar
  9. Started by Sjögurkan,

Hejsan alla på Saltvattensguiden! Nu har jag gått i tankarna av att köpa mig ett kar i någon månads tid och har nu slutligen bestämt mig att detta kommer att ske! Är full av förväntan och finns det nåt snyggare än ett kubakvarium?! För närvarande bor och studerar jag i Lund men kommer i början av 2010 flytta till min flickvän tillika framtida sambo i Uppsala. Väl etablerad i den nya lägenheten så kommer en kub att inhandlas! Det är dock någon/några månader tills detta är möjligt så därför tänkte jag i god tid bomba er veteraner och andra nybörjare med frågor. Mina första frågor baseras utifrån noga studier på färdiga så kallade "plug and play"-kar som RSM och Elos. 1. Är…

• 12 svar
    • 2k visningar
  10. Started by hakki,

Hallå alla på SG. För det första vill jag tacka alla här på SG för UNDERBAR läsning om era projekt och er fantasi när det gäller att lösa problem! Känner mig redan "hemma" här på siten fast detta är mitt första inlägg Joakim & Sofi's Projekt: Inledning Ett fd. sötvattensakvarium på 90L, modell gammal. Som jag "fiskade" upp hemma hos farsgubben för något år sen. Hade hela 3 stycken skalarer och en liten mal, tröttnade helt på den stilla miljön i sötvatten och efter att ha läst: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/pers_salt/saltvatten1.htm så va beslutet redan taget. Akvariet har nu varit i bruk som saltvattensakvarium i snart 2 dagar! (woho) Och våra sötvatte…

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by wizz,

Har en liten fråga.. Hur länge kan det stå i dunkar utan att bli dåligt ? Menar det finna ju ingen direkt cirkulation i en dunk då man inte har någon pump i den ??

• 6 svar
    • 955 visningar
  12. Started by kojje,

Hej på er alla salt tok Nu är jag äntligen igång ni skall få se lite bilder hur långt jag har hunnit. Det jag har är Akvarium juwel 112 med 15kg LS och Skummare V2Skim 120 Nano Skimmer TMC Koralia 1 & Koralia 2 Belysning original T8(marine glo & aqua glo) Aquaray Marine Blue Aquabeam 500 (LED) Ni får gärna kommentera det ni ser. [ATTACH]ln[/ATTACH]

13. har haft igång mitt kar nu i en månad snart och mina värden på nitrit o nitrate är nästan borta...fylde på med nästan 10kg sten idag,MEN huhuhu den va FULL med glasrosor såg jag sedan!!! tycker de ser så äkliga och bitska ut...varför har de fullt med glasrosor på stenen? han sa det går inte och undvika stämmer? wierd för han jag köpte av sist (10kg)fanns inte tillstymelse till glasros eller annat...bara bra saker;=) dock måste jag säga tt jag har haft väääldig tur med mina stenar alla har MASSOR med hål och gömställen för fiskar.osv väldigt bra sten förutom dessa rosor från de sista stenarna ;( nån som har nån räka till låns i hässleholm??? help en e sååå stor o läb…

• 62 svar
    • 4,4k visningar
  14. Started by daffhead,

Hej Jag tänkte bara fråga hur man blir av med dessa alger (dom små trådarna på stenen) och vad dem heter, finns det någon snigel som äter dem? Sedan tänkte jag oxå passa på att fråga om det finns någon djur affär i halmstad som säljer saltvattensgrejer/djur? Tack på förhand Daniel

• 6 svar
    • 1k visningar
  15. Started by snosan30,

Köpte nån typ av mal som ska vara bra tydligen, men den rackaren jagar min mandarinfisk hela tiden. Han biter han i stjärtfenan hela tiden. Någon som vet varför? Mandarinen har magrat av och gömmer sig bara.....

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  16. Hejsan alla! Blir mitt första inlägg på denna underbara hemsida/forum! Efter några år med inga akvarium alls har jag om min far bestämt oss för ett saltvattens projekt tillsammans! (lite är det för att min fars bror är sötvattens odlare nere i kungsbacka och säger att det är alldeles för svårt, och att min far är nybliven glad pensionär!) Nu har vi tänkt att överbevisa honom. Jag har lite saker sedan tidigare. Listar dem nedan: * Akvarium avsätt för saltvatten kub 65 x 65 x 65 (275 liter) * 2 st cirkulations pumpar maxijet liter/h * 1 st Aqua medic midiflotor skummare (max 400 liter) * 1 st Doppvärmare Jäger för 300 liter * 1 st Aquael OxyBoost APR 300 * 1 st Eheims pum…

• 13 svar
    • 2,2k visningar
  17. Tjena alla, ska inom någon vecka starta upp ett 58L clownhotell. Nåt speciellt att tänka på, har läst alla dessa instruktioner ett flertal gånger, men erfarenhet verkar det ju finnas en hel del av här Nåt speciellt jag BÖR göra alt. inte bör göra? Behövs skummare till ett så pass litet kar?, sitter en inbyggd men det verkar inte vara några höjdargrejor, jag kan väl göra lite mer VB oftar istället? Behövs moonlight? Hur länge bör ljuset vara på under själva uppstarten och senare även vid drift? Hade tänkt köpa ca 8 KG LS, blandat med redan inkörd och ny. Funkar det eller ska jag köpa nytt? Räcker mängden LS? Finns det någon riktlinje hur mycket salt per L man ska ha? Står…

• 0 svar
    • 574 visningar
  18. Started by san_miguel,

Hej. Börjat använda olika tester nu hur ska testerna se ut nu ibörjan? finns de nån bra lat hund att titta på? fattar inte vad som står i testerna jag har Fick t.ex ett värde på 0,1 på nitrit är de bra? Mvh Mikael

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Gnarkill,

Jaha då var de gjort=) Skulle börja bygga om mitt 27 liters nano, när ja plötsligt fick ett ryck och sög ur mitt clown hotell och samlade ihop alla akvarie saker jag inte behövde. Sen dammade jag iväg till luleå och bytte in allt mot ett nytt Cayman 80 kar=) här är lite bilder =) Dock så måste ja köpa mera stenar nu när det blev mera vatten volym Komplett akvarium med skummare och löstagbar minisump kanon fint.

• 28 svar
    • 3,9k visningar
  20. Started by uffe_erixon,

Som rubriken lyder, är det samma eller är jag helt ute o snurrar? Måste man köra med osmosvatten eller går det med vanligt kranvatten? fördelar nackdelar? Ska starta upp mitt första saltkar snart men har en del frågor. mvh uffe

21. Started by jernis,

Hej. Har tittat runt en hel del på forumet och planerat att köra någon av dessa Clown hotel Molly hotel Aquatic Nature Evolution RSM 130 Jag har alltid varit intresserad av att bygga lite själv så alla trådar om uppstarter med diverse tekniska lösningar till högre o vänster har varit av stort intresse. Nu slutade det hela med en "ren" uppstart av ett vanligt akvarium. Akvariet är en 112 liters tank med välvd framruta samt måtten b80xh40xd35 köptes på Hornbach för 499:- Iden är en inbyggd sump i plexiglas på en av sidorna alt mitten eller hela baksektionen ( blir dock en ganska lång o smal sump i så fall ). Jag tittar på 3-5 fack i sumpen med ytavrinning och 2 retur utblås…

• 11 svar
    • 3,2k visningar
  22. Started by ThePatrik,

fixade nya sniglar i torsdags efter att mina andra hade dött. när jag kom hem, la jag påsen med sniglar i akvariet väntade ungefär 40 min, sen hällde jag i lite akvarie vatten i påsen, och vänta ungefär 10 min och sen fortsatte jag så en 3-4 gånger, med andra ord exakt så alla andra har sagt till mig o göra. men ändå nu en nästan 2 dagar efter är alla döda... nästa exakt som förra gången, dem stora såg jag aldrig röra sig mer än i påsen, och dem små körde för fullt i lite mindre än en dag för att sen ligga död när jag kommer hem. men mina 2 clowner trivs skitbra. snälla någon, hjälp mig!!

• 14 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by ThePatrik,

Tjena! har äntligen fått i clownerna i mitt akvarium som e på 40 liter, men undrar om det är för litet för en anemon?? och hur många veckor ska man vänta innan man köper en anemon i sånna fall??

• 13 svar
    • 1,7k visningar
  24. Started by ginaviola,

hm det stod ifs på förpackningen att vattnet kunde bli grumligt ,men tycker att det ser mer grön/blått ut just nu en det gjort inann jag hade i aquasafe och bactozym...kommer det att bli bättre och hur ska jag göra för att få det sk glasklart?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  25. Tänkte gå vidare med min hobby akvarium,så nästa steg är ju saltvatten,finns det någon som kan ta mig under sina vingar att förklara hur det funkar,jag har dysleksi,så jag har tyvärr svårt att läsa mig till saker.Finns det någon i västerås med omnejd,som har lust att förklara öga för öga hur det funkar. Samt vad man ska köpa för matrieal till ett väl fungerande akvarium ,m,m Mvh Björn

• 1 svar
    • 582 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.