Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Behöver lite hjälp. Har ett par knappar som sitter på en gammal bit rörmask så det är inte jätte lätt att hitta en plats och har även en sjöborre som drar med sig allt.. Finns det något sätt jag kan limma knapparna på
-
- 4 svar
- 766 visningar
-
-
Kan tyvärr inte få bättre bilder. Det är den avlånga jag menar, blå/lila/grå uppe på och vit under. De tror tyvärr att de äger hela karet just nu. Jag har försökt få upp dem, men det är inte det lättaste.
-
- 4 svar
- 790 visningar
-
-
jag kommer ha dubbla ytavrningsboxar. och jag undrar rördragningen under akvariet ner till sumpen. spelar de nån roll om det är olika längd på rören? eller ska ja försöka att få lika långa rör?
-
- 4 svar
- 846 visningar
-
-
Jag läste för ett tag sen en tråd här där någon frågade om metallhalogen strålning och småbarn, nu när jag vill läsa det igen så hittar jag inte tråden!Hjälp..(Jag ska få mitt första barn i april och man är ju lite orolig.) Jag har precis köpt en begagnad 250w MH armatur och vill inte utsätta bebisen för skadlig strålning...
-
- 4 svar
- 857 visningar
-
-
Här kommer en nybörjarfråga Vad är det som är skadligt med detrius? Jag har en del, även en massa smått som yr runt om jag rör i sanden, antagligen en rester från mitt matande av koraller. Har nyligen införskaffat 4 Babylonien nassarius snäckor, 5 mini blåbenade eremiter och hoppas kunna utöka med några blåbenade (Calcinus elegans) inom det närmaste. Är detrius skadligt och varför? Jag har 5 i nitrat (Salifert) och 0,05 i fosfat (Hanna ULR), en skummare (reef octopus Elite 220) som går på 3 av 5, på 4:an skummar den över med väldigt ljust vatten i koppen (nivågivare i koppen som löser ut och stänger av skummaren). Mv…
-
- 4 svar
- 786 visningar
-
-
Upptäckte antydan till gröna alger i helgen på stenar. Karet (RSM170)har varit igång 6v nu. första fiskarna i för 2 v sen, 2 clowner, 1 Gobi, 3 Regal damsell +5 turbo snäckor och 2 sandsnäckor. Jag matar 1 gång om dan med frystorkad mat + lite flingmat i små portioner. Behöver jag komplettera med fler snäckor? skall jag göra vattenbyte? hur mycket? andra tips. De värden jag kollar just nu är, Ph 8,o Nitrit 0, Amonia 0,Nitrate 10, Det ända jag inte blir klok på KH det ligger på 2,86 enl med 1dKH enl Red Dea testkit.
-
-
- 4 svar
- 630 visningar
-
-
Nu börjar "dagen D" närma sig, alltså dagen jag hämtar hem mitt första saltvattesnakvarium och jag vet att jag ställer många kanske dumma frågor men hellre fråga för mycket än för lite, vad gör ni vid ett eventuellt strömavbrott? jag kommer ju inte ha en sump så vad gör jag om det är strömavbrott ett par timmar? vad är det värsta som kan hända med akvariet?
-
-
- 4 svar
- 582 visningar
-
-
Hej! Här kommer jag att uppdatera om mitt nya Nano-akvarium. Modellen heter "Dennerle Marinus 30l" och levererades med ett start-kit för saltvatten. Jag är rookie på detta men har följt en hel del trådar både här och på reef-central. För några dagar sedan startade jag mitt lilla Nano helt "original" efter dennerles egna rekommendationer, dock utan levande sand då jag tycker det ser estetiskt vackert ut men även för att det ska vara vissa fördelar med detta. Idag åkte levande stenen i. Tyckte att jag hittade en ganska fin bit för ett nano? inte för "enormt" och så jag får plats för koraller samt behåller en minimalistisk look. Har en fråga angående stenen: bifogar b…
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Jag startade mitt saltvattensakvarium i veckan och igår köpte 3 medelstora levande stenar för att påskynda startprocessen. Under kvällen upptäckte att det finns 3 stora glasrosor och ca. 6-8 små glasrosor som jag kan se. Se gärna bilderna. Hur skulle ni hantera det? Försöka ta ut LS och hälla kokande vatten över glasrosor, koka hela stenar för att bli av med de och förlora andra levande organismer eller hanterat på annat sätt. Som sagt akvarium är nytt så jag har fortfarande möjlighet att hantera det. Som jag har förstå så det är väldigt svårt att bli av med de. Tack för hjälp!
-
Håller som bäst på att planera en 375 litersbalja. Vore tacksam om någon kan guida mig i följande frågeställningar: * Belysning - Metallhalogen eller Lysrör (T5)? Vilka begränsningar får man med enbart lysrör? Är metallhalogen ett måste? * Cirkulation - Vilken är den bästa lösningen för att få vågrörelser i akvariet?
-
- 4 svar
- 843 visningar
-
-
jag är jätte sugen på att gå över till saltvattens akvarium istället för sötvatten, och jag undrar om någon skulle vilja vara vänlig och förklara för mig vad jag behöver för att få ett fungerande akvarium, gärna helt komplett ifrån ljus ramp till skummare.... jag behöver "saltvattens akvarium for dummies" hjälp:)
-
- 4 svar
- 782 visningar
-
-
Hej hur startar man ett saltvattensakvarium på bästa och billigaste sättet? Vill gärna ha tips och råd. Är det billigare att köpa färdigt än att göra själv? Mvh.Linda -sjöhäst
-
- 4 svar
- 818 visningar
-
-
Eftersom jag håller på att starta upp mitt Dymax iq5 skulle jag vilja ha tips på invånare? Kanske någon liten räka eller fisk?
-
- 4 svar
- 782 visningar
-
-
Någon som har koll på om denna kejsare äter svamp och om den kommer slakta alla mina koraller.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har just skaffat mina första fiskar och undrar hur mycket mat (ungefär) de ska ha. Jag vet att man ska mata så att de blir mätta, men ändå så att all mat tar slut. Men jag tycker att det är ganska svårt att se då en del av maten faller till botten och det är svårt att avgöra om den blir uppäten eller inte. Nu så matar jag med 1-1,5 kub frysmat på morgonen och ungefär lika mycket pellets på kvällen till 5 Chromis och 6 Anthias. Verkar detta vara lagom?
-
- 4 svar
- 873 visningar
-
-
Hej. Just köpt ett begagnat akvarium . Någon som kan tipsa om hur jag får bort kalkbeläggning? Jag har provat med ättika och rakblad . Inget hjälper , sitter hårt !
-
- 4 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag satt och funderade lite på hur jag skulle kolla att flödet var ok när jag får tummen ur och startar upp mitt planerade Trigon 350. Min idé var att skapa mitt aquascape, fylla på vatten, sätta igång pumpar och sedan placera ut minibojar på olika ställen i akvariet. Minibojarna tänker jag att jag gör av en sten, 10 cm fiskelina och en flytande plastkula. Plastkulan kommer sedan att "sväva" i vattnet förankrad i stenen och tydligt visa var eventuella döda zoner finns. Då borde jag få en bra bild av hur flödet ser ut och om det behövs justeringar. Dock känns denna metoden lite pillig, så om någon har en enklare metod så slipper jag gärna handarbetet med minibojarna.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Rengjorde min sump förra veckan genom att byta 50% av vattnet i den samt ta bort mycket "klägg/gamla mat-beläggningar" på bottnen. Misstaget jag gjorde märkte jag dagen efter då själva akvariet var mjölkigt. Nu i efterhand inser jag att kag måste ha frigjort väldigt mycket bakterier från sumpen som sedan tagit sig upp till själva akvariet... Grumligheten lade sig tillslut, men efter 2-3 dagar märkte jag att några koraller blev brunaktiga samt att några fiskar betedde sig lite konstigt. Jag körde ett Salifert nitrat-test och såg att nivån låg närmare på nästan 100. Jag har bytt vatten i omgångar nu & fått ner det på ca 25-30. Två fiskar har tyvärr hunnit att dö :(…
-
- 4 svar
- 172 visningar
-
-
Hej! Är helt ny på saltvatten men har i mängder av år haft sötvatten, där jag också provat det mesta. Saltvatten är rakt av en helt ny värld, så räknar mig som total nybörjare! Har ägnat många dagar åt att leta efter lämpliga invånare till mitt 60L kar. Igår flyttade tillslut en Eviota bifasciata, gul clowngoby och en Putsarräka in. Sedan innan bor där även två små eremiter. Utfodringen består av fryst artemia, levande copepods och frust cyklops. Till frågan: Vad skulle mer kunna vara lämpliga invånare? Är det redan tillräckligt fullt? Hade gärna haft något litet som är aktivt framme och simmar! Tar även gärna emot tips på lämpliga koraller som inte heller blir alltför…
-
- 4 svar
- 949 visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny här på detta forum. Jag och min man har gått i tankar att skaffa oss ett saltvattenakvarium. Vi beslöt oss för att skaffa oss ett ett begagnat och inte så värst stort. Vi hade turen och hittade ett begagnat på blocket. Det blev ett aquael reef max på 105 liter. I fredags och lördags startade vi upp det. Vi använde oss av osmsvatten. Apparaten kunde vi smidigt installera nere i källaren i vår tvättstuga. Det tog några timmar att fyllla på vattnet och blanda med saltet. (Vi hoppas vi gjort rätt...) Imorgon tänkte vi åka och köpa levande sten. Runt 10 kg borde vara lagom (?). Vi tänkte även köpa sand. Finns det något speciellet man ska tänka på vad gäller…
-
- 4 svar
- 876 visningar
-
-
Tänkte mig att det är dax börja stoppa i lite koraller i nya karet. Ligger på salthalt1,024, 25 grader. Tips på nybörjar koraller mottages. Jag är väldigt sugen på att stoppa ned div Euphyllia och annat som clownerna gillar.
-
-
- 4 svar
- 889 visningar
-
-
Hej jag har fått mycke svarta fläckar i sanden, jag har läst på och förstår att detta är syrefattiga zoner där bakterierna har dött. I sin tur bildat svavelväte. Svavelväte låter inte precis som något man vill ha i burken. frågan är bara, vad gör man åt det? bör jag skopa ur sanden och hoppas på att inte rubba det svarta allt för mycket? ska jag röra runt det och låta det ventileras ur med circulation? tar skummaren hand om resterna då? svavel består väl till vis del av fosfat? räcker det dåmed att öka dosen kol efter runtrörning? skall jag byta enorma mängder vatten? tack på förhand
-
- 4 svar
- 719 visningar
-
-
Tjena gott folk! Nu är det dags att börja köpa utrustning för att starta mitt första kar. Jag har funderingar på att köra ett Rio 180 eller 240. Tyvärr har jag inte plats till större i min lilla 2:a. Jag köpte två Interpet 55w innan när jag planerade att starta ett nano. Det jag undrar är om man klarar sig med en 150w MH + de två power compact rören till ett 180l eller 240l? Jag vill kunna husera de flesta koraller eftersom det är det som intresserar mig mest. Tanken är att det ska bli en färgglad oas i mitt vardagsrum. Kom gärna med förslag på annan utrustning som jag behöver t ex en lämplig skummare. Skulle det funka att ha en sump på ca 60l till detta karet? Har ni fö…
-
- 4 svar
- 974 visningar
-
-
Tänkte jag skulle börja punktmata mina koraller, jag vill slippa köra ner näven varje gång jag ska göra det. Jag köpte en batterisyremätare på Biltema och förlängde den med ett badrumsrör. Men den är ganska "sladdrig". Någon som har några tips? Måste vara minst 50 cm.
-
- 4 svar
- 967 visningar
-
-
Nu är min döda sten utlakad och visar inga nämnvärda fosfat nivåer. Jag har förberett vattnet och det har mognat ngt veckor. jag har ett Nano på 30l död sand och maco rocks ca:3kg min förväntning är att kunna få igång alvariumet med bakterie startkultur. Min fråga är om det finns någon som har erfarenhet inom liknande uppstarts sätt??//Pontus
-
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-