Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by akvasalt,

Hej allihopa Skall köra igång igen efter 15 års uppehåll. La av precis när termen "levande sten" började introduceras. Har haft akvarium i alla storlekar upp till kar på 5000 liter med specialimporterat 19mm glas från Holland. Har även drivit saltvattensbutik i Västerås under namnet "Akvasalt" några år på 1980-talet. Nyvaknat intresse för "kompletta system" typ Deltec. Frågan jag ställer mig: Vad kan man räkna med för livslängd på den tekninska utrustningen och hur länge håller silikonfogarna på burken innan läckaget kommer? Vågar man köpa begagnat? Nån som har någon ide´? Tacksam för alla svar

2. Started by Bengan,

Tjena gott folk! Nu är det dags att börja köpa utrustning för att starta mitt första kar. Jag har funderingar på att köra ett Rio 180 eller 240. Tyvärr har jag inte plats till större i min lilla 2:a. Jag köpte två Interpet 55w innan när jag planerade att starta ett nano. Det jag undrar är om man klarar sig med en 150w MH + de två power compact rören till ett 180l eller 240l? Jag vill kunna husera de flesta koraller eftersom det är det som intresserar mig mest. Tanken är att det ska bli en färgglad oas i mitt vardagsrum. Kom gärna med förslag på annan utrustning som jag behöver t ex en lämplig skummare. Skulle det funka att ha en sump på ca 60l till detta karet? Har ni fö…

• 4 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Gnarkill,

Varför tappar Min LS sin färgladhet och blir fulla med alger och ser bara förjävliga ut?? köpte lite mer nya stenar för snart 2 veckor sen och när jag fick dom så var dom riktigt färgglada och skit fina! nu ser dom ut som fan! bruna och fula och det är inge snyggt!

4. Started by Robbygg,

Hejsan! Jag har hållit på med sötvatten i några år, och har nu fem stycken akvarium varav det största på 720 liter. Men inte för så länge sedan gick jag i en affär som hade båda delarna, och jag blev såld direkt. Det ser fruktansvärt snyggt ut med ett saltvattensakvarium. Saken är den att jag kan inget om detta ämne, och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig iheller. Går man till affären så känns det som om dom blåser en på massa pengar när man egentligen kan göra mycket själv av vad jag förstått. Mitt mål med ett saltvattens akvarium är att ha ett fint litet korallrev, några clowner och andra smådjur. Det ska inte alls vara stort och vräkigt, mest så att man kan få…

• 2 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Treo,

Hej Fått nedgradera till ett rsm (iaf för nu) efter hemflytten till Sverige. Har flyttat till Tjörn på Västkusten. Vet någon vart man kan köpa vatten häromkring (gbg är ok om det inte finns något närmare)? Skall skaffa "maskineri" senare men vill fylla upp det asap eftersom saltabsinensen börjar bli svår Mvh Ted

• 2 svar
    • 1k visningar
  6. Started by slarvid,

Som titel, när slänga i vad? Om jag startar upp ett nano måndag den första januari? Typ alltså! Samt tips på lätta snygga och inte svindyra koraller som funkar i ett evolution eller aquael nanoreef?

• 7 svar
    • 1k visningar
  7. Started by Johan254,

Jag läste på nätet att 481.75 gram rodi vatten och 18g salt så får man en blandning som man kan använda som kalibreringsvätska. men när man mäter vad är det för värde man ska få då? jag får runt 1.028 eller nått sånt. ( http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php )

• 7 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Magnus Hörkeby,

Jisses så mycket tester man kan göra på sitt vatten! Har fattat att Hanna checker är det man ska ha men dom kostar ju en slant. Så min fråga är vilka ska man satsa på i första hand och vilka kan man nöja sig med enklare testutrustning. Jag tänker att vissa tester är svårare att få till tillförlitligare resultat medans andra är lätt. Jag är intresserad av att hålla koraller i akvariet samt fiskar.

9. Started by sophie,

Jag vill gärna ha tips på lite invånare som jag kan ha i mitt 54 liters akvarium. Hlest ska dom vara lite udda då jag tycker det är roligare att titta på eftersom jag inte kan ha så mycket i mitt lilla akvarium!

• 6 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Prayerman,

Jag går i allvarliga funderingar på att låta mitt 344 liters kar bli ett saltvattenkar. Det är 125*55*50, där mitten siffran är djupet. Jag är en rätt erfaren akvarist som sysslat med malawi, tanganyika till stor del, men även sydamerika och västafrika. Men helt grön på saltvatten. Med tanke på mina barn så skulle de älska clownfiskar, så varför inte börja med det. Dom är ju coola tycker även jag. Vad behöver jag göra inför en start? PH här i Enköping är 7,6 och vattnet är hårt. Jag har en pump som drar runt 1500 l/h och givetvis en doppvärmare. Har en ramp med två lysrör på 2*36w. Skulle gärna vilja ha tips om vad som krävs, det som är ett absolut måste inför en uppstart…

11. Started by Tias/Frida,

Tämkte flytta ut min "interna" sump ur akvariet och göra en "extern" under karet, volym på karet 600L och tänkta sumpen ca:200l. håller på att konstrera en ytavrinningsbox nu men endrar vad bör jag ha för kapacitet på returpumpen? jag har två stycken 3300L/h idag, behöver jag båda dessa eller räcker det med en av dem? och vilka rördemensioner rekomenderas. finns det ingen som har nån bra "formel" eller sida om hur man räknar ut vilka rör som passar. idag har jag 25mm slang från pumparna. men om jag ska ha båda blir ju det 50mm totalt. och jag bör väll ha minnst en storlek större på röret från ytavrinningen till sumpen mot vad jag har i retur.? oj vad mycket skrivandes de…

12. Started by Tony Englund,

I mitt nano har knappkorallerna börjat försvinna mystiskt. Vem av clownfisk, putsarräka, goby eller blåbenad eremit borde vara boven i dramat? Knapparna hade ju precis börjat ta sig så fint, och helt plötsligt kommer någon på att de smakar gott? / Tony

• 5 svar
    • 1k visningar
  13. Satte igång mitt RSM igår och allt ser ut att leva Men jag såg imorse att månljuset fortfarande var igång. Går inte det att ställa in?

• 4 svar
    • 1k visningar
  14. Hej! Är helt ny på saltvatten men har i mängder av år haft sötvatten, där jag också provat det mesta. Saltvatten är rakt av en helt ny värld, så räknar mig som total nybörjare! Har ägnat många dagar åt att leta efter lämpliga invånare till mitt 60L kar. Igår flyttade tillslut en Eviota bifasciata, gul clowngoby och en Putsarräka in. Sedan innan bor där även två små eremiter. Utfodringen består av fryst artemia, levande copepods och frust cyklops. Till frågan: Vad skulle mer kunna vara lämpliga invånare? Är det redan tillräckligt fullt? Hade gärna haft något litet som är aktivt framme och simmar! Tar även gärna emot tips på lämpliga koraller som inte heller blir alltför…

• 4 svar
    • 1k visningar
  15. Started by Somrig Ostsås,

Hej, jag är ny inom saltvatten och har en undring om hur man bör starta upp ett clownhotell. Funkar detta?: 1. Köpa sand, akvarium, tester, salt, osmos m.m. Ingen LS eller djur än. 2. Hälla i sand i karet. 3. Blanda saltvatten i en hink eller liknande (är det sen bara att hälla i vattnet i karet direkt på sanden?). 4. Fylla hela karet och starta pump, skummare. 5. Vänta några dar, köpa LS. 1-4 är alltså första dagen så mina frågor är egentligen: Hur får man vatten från hink till karet? Bör jag fylla karet helt dag 1 och köra igång skummare och pump?

16. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Håller på att starta upp ett söt vatten akvarie till grabben mitt gamla salt kar Och funderar på om jag kan ha den gamla skummaren där i för att slippa hinnan som blir på ytan????

• 2 svar
    • 1k visningar
  17. Started by edda124,

Hej boys and girls startade mitt första nano kar i helgen och köpte levande sten och startbakterier sen från stenen började det komma lite djur som sjöstjärnor och nån liten räka m.m Men min fråga är det kom fram en anemone trodde det var en glas ros först men den flyttade på sig från en dag till en annan men den är helt vit och har en liten mun i mitten och gungiga tentakler så min fråga är kan en anemone övefleva en flytt i levande stenen eller är det en glas ros men kan dom flytta på sig och det är bara en än så länge ska försöka ta en bild men är s liten och vit.

• 5 svar
    • 1k visningar
  18. Started by Caroline,

Hej nu är akvariet fyllt med LS samt vatten pumparna går men hur vet jag att skummaren fungerar? Ska jag ha i något vatten i den?

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  19. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej jag undrar vart man köper, kalciumhydroxid kalciumklorid dihydrat magnesiumklorid hexahydrat natriumvätekarbonat natrriumkarbonat samt ca. Priser tack på förhand

• 5 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Aufgedyng,

Tjena, Kämpar på med mitt lilla saltkar på 64 liter. Blev galen på medföljande utrustning som visade sig vara skräp = för ett hemskt oväsen. Bytte pump till en Eheim och det blev underbart tyst Nu kvarstår nano skummaren som också gör mig galen. Tittar lite på en Tunze 9002 men det står att man bör ha ett kar på minst 100 liter. Kan det vara möjligt att köra denna ändå men inte 24/7? När man räknar liter räknar hela vatten volymen exkl. Osmos behållaren? --Mats

21. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1k visningar
  22. Started by Nille83,

Har haft denna korallen i någon månad nu och den vägrar att bli "köttig" som den var i butiken. Den står i mitten av karet med låg cirkulation. Belysningen är 240W T5. Kan tillägga att jag inte har några problem med alla mina andra koraller. Någon som har en aning om vad jag kan hitta på? Och vet någon vad korallen heter? Vattenvärde Salt: 1,025 Temp: 27C KH: 7 CA: 440 MG: 1400 Nitrat: 25+ Nitrit: 0 Fosfat: 0,08 Den vänstra gröna på bilden.

• 1 svar
    • 1k visningar
  23. Started by slarvid,

Ja, hur mycket tid har ni på belysningen? Om jag fattat det rätt så när korallerma fint av ljus! Med andra ord växer dom fortare med längre ljustid va? Ökade min tid med en timma idag. Blått ljus 15-23 vitt ljus 16-22

• 2 svar
    • 1k visningar
  24. Started by Trotzig,

Nu börjar sommaren komma och lagom med detta har jag fyllt karet med massa fina saker. Dock har det i familjen kommit på tal att åka på semester till något varmt och soligt land. Så nu fundera jag på hur jag fortsätta att hålla mitt akvarium fint även när jag är bort. Skulle göran höra vad ni andra gör när ni åker bort eller vilka olika metoder man kan använda Tacksam för massa svar

• 7 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Rickard85,

Hej, Ska snart starta upp mitt akvarium som jag för en månad sen köpte som sötvattenakvarium. Det har nu stått tomt ett tag och jag undrar således hur pass noggrann man ska vara med rengöringen med tanke på bakterier och dylikt? Räcker det med vatten eller bör man rengöra med någon form av kemisk medel? MVH Rickard

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.