Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aufgedyng,

Tjena, Kämpar på med mitt lilla saltkar på 64 liter. Blev galen på medföljande utrustning som visade sig vara skräp = för ett hemskt oväsen. Bytte pump till en Eheim och det blev underbart tyst Nu kvarstår nano skummaren som också gör mig galen. Tittar lite på en Tunze 9002 men det står att man bör ha ett kar på minst 100 liter. Kan det vara möjligt att köra denna ändå men inte 24/7? När man räknar liter räknar hela vatten volymen exkl. Osmos behållaren? --Mats

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by wizz,

Har en liten fråga.. Hur länge kan det stå i dunkar utan att bli dåligt ? Menar det finna ju ingen direkt cirkulation i en dunk då man inte har någon pump i den ??

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by falket,

Har köpt ett beggat hörn akvarium och i "locket" sitter 2*18w T8 armatur ..är det lämpligt för levande sten och några fiskar? eller ska man börja med fish only kanske? och sen peta i LS när det dagas? e rätt grön på det här. :-) hilfe!

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Caroline,

Hej Nu har jag kommit så långt att mitt akvarium är monterat och står på sin plats så nu kommer en hel del nybörjarfrågor Jag tänkte åka och köpa osmos vatten ( till att börja med) hur blandar jag saltet? när jag hällt i vattnet i karet eller innan? visst häller jag i ca halva akvariumet med vatten för att sedan börja bygga mitt rev? när jag är klart så häller jag i resten av vattnet..hur långt upp mot kanten? ska sanden i efter att allt vatten är påfyllt? Jag kommer använda mig av red sea live base, har 10 kg hemma räcker det? ( 250l ink sump) vilka tester behöver jag köpa? hur länge ska jag vänta med att sätta i dom lägr…

5. Started by Randomkille,

Köpte i förrgår en tiger goby som mår bra och är aktiv men den äter inte maten som jag ger den, iallafall äter den inte när jag ser... Någon som har tips eller vet? Mvh Nils

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  6. hallå där !!! ska starta upp mitt 240 liters akvarium inom 2 -3 veckor något speciellt man ska tänka på ??? har väl läst mig till att man ska ha is i magen ibörjan med fiskar och sånt tills man fått bra värden men kanske det är något annat man ska tänka på eller tillsätta i vattnet ?? typ kalk eller calium eller dyligt ??? tekniska ser ut på följande sett : *250w mh- lampa Giesemann Megachrome "coral" + 2st t8 rör ett blått och ett vitt *56kg levande sten (inkörd i 2 1/2månad hos killen jag köpte den hos) *osmosfilter +nitratfilter AN Antarctica *uv-filter deltec 10w+ eheim pump *tunze reefpack dvs tunze skummar9005+comlinefilter med ytavrinning sitter en tunze turbe…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  7. Hej! Jag ska ta upp akvariehobbyn igen och funderar på ett saltvattenkar. Dock, ett par frågor som jag inte hittat svar på trots idogt sökande på detta eminenta forum: 1: Hur mycket levande sten behövs i uppstarten? (Eller är det en fråga av "hur långt är ett snöre?"-typen?) Detta är ju en av de stora utgiftsposterna, och jag vill gärna hålla en, låt oss säga, låg ekonomisk profil. 2: Hur klarar sig karet på egen hand? Jag tänker på semestrar etc, om man är borta tre-fyra veckor? (Vi bortser här från risker med elavbrott etc, de inser jag naturligtvis. Men om vi antar att allt fungerar som det ska?)

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  8. Hej! Är helt ny på saltvatten men har i mängder av år haft sötvatten, där jag också provat det mesta. Saltvatten är rakt av en helt ny värld, så räknar mig som total nybörjare! Har ägnat många dagar åt att leta efter lämpliga invånare till mitt 60L kar. Igår flyttade tillslut en Eviota bifasciata, gul clowngoby och en Putsarräka in. Sedan innan bor där även två små eremiter. Utfodringen består av fryst artemia, levande copepods och frust cyklops. Till frågan: Vad skulle mer kunna vara lämpliga invånare? Är det redan tillräckligt fullt? Hade gärna haft något litet som är aktivt framme och simmar! Tar även gärna emot tips på lämpliga koraller som inte heller blir alltför…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Gnarkill,

är det någon här på guiden som har Cervera sp. i sitt kar och kan ge lite tips på hur man ska göra för att den ska hållas och inte dö eftersom att jag har läst att den är svår att hålla?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by sophie,

Jag vill gärna ha tips på lite invånare som jag kan ha i mitt 54 liters akvarium. Hlest ska dom vara lite udda då jag tycker det är roligare att titta på eftersom jag inte kan ha så mycket i mitt lilla akvarium!

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Tomacee83,

När jag är borta så ställer jag fram en stor dunk med en automatisk påfyllningspump. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte plats att ha någon sådan när jag är hemma så istället för att det fylls på en liten skvätt då och då när jag är borta så fyller jag på 10 liter åt gången när det dunstat bort. Frågan är om det stör djurlivet?, Jag fyller på i sumpen men man ser ju att det blir grumligt av blandningen. Hur gör ni som inte kan ha nån automatisk påfyllning?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by Stephan,

Hej, jag blev nyligen intresserad av saltvattenakvarium. Tycker det verkar spännande med koraller, anemoner, sjöstjärna etc. Har läst en del nu på nätet och även här i forum samt pratad med en kille på Akvariehobby här i Uppsala. Och jag är fortfarande intresserat :-) Håller även på att läsa runt på saltaquarium.about.com vilket verkar vara en utmärkt site. Nu funderar jag över att skaffa ett RSM 130 som verkar vara en bra start och man slipper som nybörjare pyssla ihop ett system. Häller ni med om resonemanget? Är ett RSM verkligen "komplett" eller behöver jag köpa till tekniskt utrustning? Lampa t ex? Vad rekommenderas? Sedan vill jag gärna ha clowner (föga överraskande…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Uppgarde,

Det blir en liten fet yta på halva vattenytan ? Går det bort efter ett tag eller behöver man rikta om pumparna? Akvariet är ju helt nystartat så det kan ju vara så att bakterier å annat smått å gott skall växa till sej lite först , Inget är som väntans tider .

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Gnarkill,

är det någon som vet om det skall vara något speciellt avstånd mellan glasen på långsidan och kortsidan där silicon spalten ska vara? eller är de bara trycka ihop glasen mot varann?? eller är det nå annat man SKA tänka på??/Tom

15. Started by andersb48b,

Har provat lägga ut en film, via youtube på mitt akvarium. http://www.youtube.com/user/Anders19582009

16. Started by Karin W,

Hej, Har två stycken (som jag har sett) av dessa små anemonliknande "sakerna". Vad är det för något? Är de ok att ha kvar? Skulle gissa max 3-6 mm. Har en liten video, men den är för stor för att ladda upp. 🤷🏻‍♀️

17. Started by R0uTe66,

Hej! Har nu kommit till punkten där sumpbesluten ska tas. Ska jag ha eller inte? Utrymmet jag har att röra mig under karet är 35x40 cm. Höjd har jag mycket av men vad jag har förstått så lär jag inte behöva över 20 cm? Har jag överhuvudtaget någon vinst med detta lilla utrymme? Jag tänkte sätta skummaren där.. Annars köper jag en påhängsskummare. Om valet nu blir sump... Är det smartast att borra i botten eller i sidan? Ska man bygga någon form av filterkammare? Känns lite småoroligt med att borra i botten och sedan ha en kammare.. Det innebär att om om någon fog skulle börja läcka där så släpper karet ut allt på golvet... Eller kan man ha ett rör som sticker upp igenom b…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Erika-86,

Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Guest FIBSTER
    Started by Guest FIBSTER,

E det någon som kan förklara på ett bra sätt hur mitt system ska se ut för mitt 540l kar?Ska jag ha en skummare som sitter i karet eller ha en stående brevid?Behöver jag ha ett ytterfilter och vad ska jag ha för filtermatrial?Behöver jag tvunget ha sump?Är tacksamm för skisser på hur mitt system kan se ut!!Har köpt två pumphuvud som pumpar 3500l/st. TACKAR PÅ FÖRHAND!!

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Kakan,

Min pump till nano reef aquael går igång men det kommer inga bubblor. Vad är fel?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by troffe,

Man ska tydligen köpa prylarfrån en tysk firma i allafall om man som jag bor på Gotland.. Då borde jag ha haft ett översättningsprogram på datorn för min tyska är inte den bästa (meerwasser) betyder saltvtn..Men frågan; mitt 325lit dala samhall akvarium ska göras om till ett saltkar.. Vad behöver jag för grejjer???Är det någon som vågar tipsa om bra enkla prylar (jag är intresserad av att det fungerar that´s it. En våg maskin en squid är det en bra grejj?? En bra pump med insugsskydd vad är det jag ska köpa. LYSE 150.250mh vad ska jag välja? LYSRÖR vilka? och hur länge ska de lysa. kalkreaktorer, sumpar, mätvärden o tester.Hmm, mitt natur intresse överstiger väldeliga mit…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by arnstad,

vad tror folk om denna lampa för ett litet refugium? https://www.lightinthebox.com/sv/1set-18w-eu-kontakt-led-vaxtlampa-e27-e14-80-lysdioder-smd-5730-led-lampor-varmvit-rod-bla-uv-1600-2400lm-300-1200k-ac-85-265v_p6440234.html?utm_campaign=cartcross&prm=1.10.4.0

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by skulderblad,

Hej! Har haft ett 58 liters JAD-kar igång i snart tre månader och vill nu utöka till ett 100 liters och tänkte då prova att köra med vanligt sötvatten och blanda det med salt. Allting såg bra ut ut och har gjort det i några dagar, men när jag stängde av mina två pumpar (ena pumpar 1200 liter/h och andra 300 liter/h) och glömde sätta på den så var karet helt grumligt och det ligger ett litet tunt lager på botten, kan mycket väl vara salt. Kommer detta att återhämta sej när man startar pumparna igen eller måste jag göra om allt igen? Tacksam för bra svar! MVH Tordh

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by powerman5k,

Hej, min anemon har skruvat sig. Den har varit så ett par dagar och den skruvar inte tillbaka sig när den drar ihop sig på natten heller. Ska man bara låta den vara eller ska man stoppa ner handen och försöka skruva upp den?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by SaltisLinda123,

Efter ett vattenbyte så börja mina 2 turbos skjuta ut vitt slemm.. Parning ? Kommer ganska mycket

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.