Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by falket,

Har köpt ett beggat hörn akvarium och i "locket" sitter 2*18w T8 armatur ..är det lämpligt för levande sten och några fiskar? eller ska man börja med fish only kanske? och sen peta i LS när det dagas? e rätt grön på det här. :-) hilfe!

• 4 svar
    • 987 visningar
  2. Started by Linnex,

Hur fäster ni levende sten i varandra när ni staplar dem? Jag funderar på om man skulle borra och stoppa i tex plexiglasstavar?

• 2 svar
    • 987 visningar
  3. Started by Reryd,

Hur länge ska man ha den döda stenen i osmos vatten för att kalkas ur? Alla säger olika...

• Gilla
    • 11 svar
    • 987 visningar
  4. Started by Flöne,

Hej alla glada! Ännu en nybörjare, började med att skicka syrran till 08-land för att inhandla ett Clownhotell på Brommazoo á 1699:-(vettigt pris, nog lägst i Svedala) väntar hem det på Lördag fm. Börjar med att sätta vatten och starta tekniken, tror att jag börjar med "kranavann" bor i Kristianstad med landets bästa vatten enl. den lokala zooaffären När all teknik funkar som den skall så skall det beställas LS från akvarielagunen á 80:-/kg Som dom beskriver den i sin presentation "Sten med mycket fina formationer och kalkalger. Denna sten är ej tvättad, garanterad levande!!Stenen är mycket porös" Hoppas att den är som dom skriver!! Kommer med mer info så snart allt är he…

• 8 svar
    • 986 visningar
  5. Hej! Är helt ny på saltvatten men har i mängder av år haft sötvatten, där jag också provat det mesta. Saltvatten är rakt av en helt ny värld, så räknar mig som total nybörjare! Har ägnat många dagar åt att leta efter lämpliga invånare till mitt 60L kar. Igår flyttade tillslut en Eviota bifasciata, gul clowngoby och en Putsarräka in. Sedan innan bor där även två små eremiter. Utfodringen består av fryst artemia, levande copepods och frust cyklops. Till frågan: Vad skulle mer kunna vara lämpliga invånare? Är det redan tillräckligt fullt? Hade gärna haft något litet som är aktivt framme och simmar! Tar även gärna emot tips på lämpliga koraller som inte heller blir alltför…

• 4 svar
    • 986 visningar
  6. Started by Rickard85,

Hej, Ska snart starta upp mitt akvarium som jag för en månad sen köpte som sötvattenakvarium. Det har nu stått tomt ett tag och jag undrar således hur pass noggrann man ska vara med rengöringen med tanke på bakterier och dylikt? Räcker det med vatten eller bör man rengöra med någon form av kemisk medel? MVH Rickard

7. Started by Reefchallenge,

hej på er har en del problem med filtrationen och partiklar i vattnet. uppskattar tips om hur man löser problemet. akvariet : aquamedic percula 120 med fyra fack på baksidan fack 1 : ytavrinning tom för närvarande , ok jag har en strumpa med rowaphos ca 200 ml däri grovmaskigt filter mellan fack 1 och 2 fack 2: nitrokulor samt skumare EMC 500 FACK 3: nitrokulor aquabee på 2000l/t ,finmaskigt filter,utströmning till karet med myning mitten av karet rakt ut fack 4 : fyra stycken pumpar med finmaskigt filter på 2000,2000,2000,3000 l/t,med både insug och utströmning på höger sidan av karet, ena 2000 är riktad åt vänster och uppåt från botten och 3000l är riktad snett åt vänst…

• 0 svar
    • 985 visningar
  8. Started by Jocke,

Tjenare! Hur långt under ytan har ni eran ytavrining? MVH Jocke

• 2 svar
    • 985 visningar
  9. Started by Freddess,

Har läst lite olika om botten material. Endel anser att levandesand är bäst. Läser även att några anser att det bara samlar nitrit, nitrat. Blir inte även kross och kalk levande tillslut?

• 3 svar
    • 985 visningar
  10. Svårt att få en bra bild på det, men hoppas ni kan se vad det är. Är det något jag vill ha kvar?

• 9 svar
    • 985 visningar
  11. Hej, jag är en gammal snubbe som gillar att fotografera och har sysslat med sötvattensräkor under ett antal år. Nu har jag nått mitt mål i antal bilder på Flickr och lagt ner mina sötvattenskar i jakt efter något nytt och utmanande. Vänner från allehanda forum har tipsat mig om saltvatten som jag är lite sugen på. Det finns ett 96 liters kar i källaren som jag kan kanske använda men ett större på 3-400 liter vore trevligt så jag kan komma åt att fota ordentligt. Jag tänker mig ett kar utan fiskar men med alla andra tänkbara djur plus anemoner och koraller för att få lite liv i det hela. Jag har dessvärre sålt min R.O anläggning och tänkte testa vårt kommunala vatten. Tyvä…

• Gilla
    • 4 svar
    • 985 visningar
  12. Started by Olle,

Hej, Jag kunde inte vänta längre. Så jag for i väg och köpte 3 St Clowner+3 St Gulfenade blåa fröken fiskar (Akvariet har ju varit i gång en hel vecka+en dag) Men nu har dom varit i burken i 6 timmar dom äter och simmar på som bara f*n. Alla värden är helt perfekta. Nu till en liten fråga Kan värdena ändras så drastiskt i början fast dom har varit helt stabila i en vecka??. Jag köpte färdigt vatten på Zoo affären. Och han sa att det inte var lika känsligt då

• 8 svar
    • 985 visningar
  13. Started by ghost,

hej jag undrar villket märke på tester är bäst? med tester menar jag för att testa nitrit ca kh med mera.

• 2 svar
    • 985 visningar
  14. Started by xlnz,

Hej! Har under våren skaffat ett Aqua-Medic Chromis akvarium. Det går för tillfället som växtakvarium, under hösten ska jag starta det med salt har jag tänkt mig. Jag har läst på en hel del under ett par års tid, så jag har ganska klart för mig om hur jag skall gå tillväga (Tror jag) men jag har några frågor. Första frågan: Ursprungsskummaren tänker jag lägga i skrubben, då jag inte litar på att kopplingar och slangar hålls kvar. Sedan är det inte så snyggt med massa pumpar och slangar där bak med original skummaren. Jag har funderat på ett par olika skummaralternativ som jag hoppas ni kan hjälpa mig välja mellan. 1. Hydor Slim Skim Nano 2. Hydor Slim Skim 3. Tunze reef…

• 7 svar
    • 985 visningar
  15. Started by Gnarkill,

Varför tappar Min LS sin färgladhet och blir fulla med alger och ser bara förjävliga ut?? köpte lite mer nya stenar för snart 2 veckor sen och när jag fick dom så var dom riktigt färgglada och skit fina! nu ser dom ut som fan! bruna och fula och det är inge snyggt!

16. Started by Aquaguy,

Köpte lite koraler till mitt IQ5 idag. Då jag såg 20 tal hårda spröt stick upp. Trodde det var nåt dött men när jag tände moonlight belysningen kom det ut saker ur rören som började vaja

• 7 svar
    • 984 visningar
  17. Started by chippen,

Hej har funderingar kring en balja med fisk utan dessa vackra lägre varelser. Vad skiljer i utrustning, förutom ljuset som kan vara lite lägre? Har lite sötgrjejer hemma, där minsta baljan är på 800lit, damm på 950 lit samt en balja på 1400lit. Skulle även vilja prova på salt men man vill naturligtvis inte gå ner i storlek. Manlig stolthet kanske. Tänkte ha fisk only i början för att ev. bygga upp systemet. Undrar då vad man kan dra ner på, i utrustningväg. Om det är möjligt. Mvh/Bosse

• 2 svar
    • 984 visningar
  18. Started by ExCeed,

Skaffade i fredags de 2 första fiskarna; 2 röda sammetsclowner. Än så länge mår de bra, den ena är lite feg och gömmer sig rätt mycket. Va väldigt orolig i början att jag hade fått 2 hanar, då de hela tiden stirrade på varandra och simmade mot varandra när de var i påsarna, (kille i affären var inte säker på hur man såg skillnad på de) men sen när de släpptes ut i karet, tydde de sig till varandra rätt snabbt. den mindre slog den lite större i fejan med stjärtfenen en två gånger men nu är det lugnt, så jag hoppas det är en hane och en hona. De är lite jobbiga att mata, då de är lite tröga att fatta att det är käk som kommer uppifrån, så mycket hamnar på sanden och det rö…

• 4 svar
    • 984 visningar
  19. Started by Tony Englund,

I mitt nano har knappkorallerna börjat försvinna mystiskt. Vem av clownfisk, putsarräka, goby eller blåbenad eremit borde vara boven i dramat? Knapparna hade ju precis börjat ta sig så fint, och helt plötsligt kommer någon på att de smakar gott? / Tony

• 5 svar
    • 983 visningar
  20. Started by Mattias Malmö,

Nu har jag faktiskt en fråga inför budgeteringen som jag inte hittat svar på i böcker - hur mycket el ska man räkna med förbrukas? Jag förstår ju att detta beror på hur stor/mycket utrustning man har, men om nån har koll på ungefärligen ett RSMs förbrukning så vore jag tacksam. Jag inser också att troligen ingen sitter och räknar exakta siffror här, men på en höft vore det trevligt att få nån input om huruvida man ska räkna med att detta påverkar ens elräkning (som singel i en etta är den rätt låg just nu) märkbart.

21. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej jag undrar vart man köper, kalciumhydroxid kalciumklorid dihydrat magnesiumklorid hexahydrat natriumvätekarbonat natrriumkarbonat samt ca. Priser tack på förhand

• 5 svar
    • 983 visningar
  22. Started by Boboooo,

Hej o hå Det är så att mina gula kirurg fått något vitt luddigt på sig, ser ut som mjäll eller "nysnö". VEt någon vad det kan vara?? Palle

• 3 svar
    • 982 visningar
  23. Started by dallebull,

Skall hämta ett 720l akvarium idag som kommer att bli Malawi biotop, får dock mitt 105l kar över och funderar på att göra det till ett nano. En vän som är van med saltvatten påstår att man i princip bara behöver en massa levande sten, vanlig akvariepump och en skummare för att det ska funka bra, han hade dessutom inte kört sin skummare på 2mån utan problem. Går det att bygga en egen skummare? har ett gäng pumpar över, vad jag förstått så "vispar" den vattnet så skum uppstår, borde ju inte vara ett helt omöjligt DIY projekt tycker man. Det jag tänkt fylla det med är 2 clownfiskar, kanske en räka samt levande sten och koraller. Har läst en massa men förstår inte riktigt det…

• 4 svar
    • 982 visningar
  24. Started by neno1717,

Hej! Jag har en 200 liter akvarium doppvärmare 300W en Hydor Koralia 2 2300 liter/tim Belysning 2 * 30 w power-glo Ska jag börja med LS eller går det bra med koral sten ?? Tacksam för all svar J

25. Started by Caroline,

Hej nu är akvariet fyllt med LS samt vatten pumparna går men hur vet jag att skummaren fungerar? Ska jag ha i något vatten i den?

• Gilla
    • 5 svar
    • 981 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.