Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Bor i mitt kar har blivit lite större den senaste tiden, e nyfiken på vad det kan vara..
-
Hur tjockt lager korallgrus/sand rekommenderas att ha i Akvariet?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Sedan några veckor har min bta fått sällskap av två pepparmintsräkor. Allt har fungerat bra hitintills, men igår när jag gav anemonen lite räkhack blev den påhoppad av en räka som klättrade runt i anemonen och stal mat från den. Jag gjorde lite mindre räkhack och matade även räkorna med det, såg att anemonen fick i sig sin bit och trodde allt var frid och fröjd. Under förmiddagen idag såg jag plötsligt hur räkan klättrade runt i anemonen igen, och hade på något vis lyckats få ur anemonen gårdagens räkstycke. Räkan stal det och sprang iväg. Jag vet att det är gårdagens stycke för det jag spridde i karet till räkorna var betydligt mindre bitar. Jag fattar av detta att jag …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada! Ännu en nybörjare, började med att skicka syrran till 08-land för att inhandla ett Clownhotell på Brommazoo á 1699:-(vettigt pris, nog lägst i Svedala) väntar hem det på Lördag fm. Börjar med att sätta vatten och starta tekniken, tror att jag börjar med "kranavann" bor i Kristianstad med landets bästa vatten enl. den lokala zooaffären När all teknik funkar som den skall så skall det beställas LS från akvarielagunen á 80:-/kg Som dom beskriver den i sin presentation "Sten med mycket fina formationer och kalkalger. Denna sten är ej tvättad, garanterad levande!!Stenen är mycket porös" Hoppas att den är som dom skriver!! Kommer med mer info så snart allt är he…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har i dagarna köpt ett nano akvarium och är i uppstartfasen. Det har uppstått lite funderingar kring om jag enbart ska ha fisk eller tillsätta någon form av mjukkorall i karet. På mina lysrör står det: 2x11w - 6500k. Det är ett Aquatic Nature Evolution. Räcker belysningen till någon form av mjukkorall eller tycker ni att jag ska köra (F/O)? Vilken typ av mjukkorall rekommenderar ni en nybörjare om detta är möjligt? Tacksam för svar Hälsningar Mikael
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte jag skulle börja punktmata mina koraller, jag vill slippa köra ner näven varje gång jag ska göra det. Jag köpte en batterisyremätare på Biltema och förlängde den med ett badrumsrör. Men den är ganska "sladdrig". Någon som har några tips? Måste vara minst 50 cm.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Funderar på sump till mitt Juwel 240L. Sumpen är 45x45x45 cm, där jag kommer ha skummare samt doppvärmare mm. Nu till ytavrinningen. Tittat på 3 st overflow boxar. Har någon erfarenhet av någon eller rentav rekommendera någon av dessa: Deltec Tunze Aquaria System
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
märkte att ja hade lite lågt kalcium värde idag.. runt 200. och läste att man ska ligga runt ca:450. FRÅGAN är: i vilken takt kan man pytsa i kalcium så man når rätt nivå??? det ja använder är... CORALIFE: invertebrate calcium supplement CORALIFE: strontium plus CORALIFE marine lodine supplement. nån som vet hur det ska doseras, finns ingen bra beskrivning på dessa..
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Idag är min burk 3 månader ung, jag går fortfarande och väntar på alger, åtminstone uppstarts algerna. Jag har lagt i macroalger vid två olika tillfällen, som har försvunnit inom loppet av några dagar. la i ett par fraggstenar som var täckta av trådalger för två dagar sen, dom är helt rena idag. Det ända jag tillsätter är som rubriken tyder red seas lördagsgodis. vad gör jag för fel?
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihopa Håller på att starta upp ett söt vatten akvarie till grabben mitt gamla salt kar Och funderar på om jag kan ha den gamla skummaren där i för att slippa hinnan som blir på ytan????
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena, Kämpar på med mitt lilla saltkar på 64 liter. Blev galen på medföljande utrustning som visade sig vara skräp = för ett hemskt oväsen. Bytte pump till en Eheim och det blev underbart tyst Nu kvarstår nano skummaren som också gör mig galen. Tittar lite på en Tunze 9002 men det står att man bör ha ett kar på minst 100 liter. Kan det vara möjligt att köra denna ändå men inte 24/7? När man räknar liter räknar hela vatten volymen exkl. Osmos behållaren? --Mats
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Undrar lite med sumpen- vad vill ni rekomendera att ha i den? Ska man ha en kammare för LS, en för skummare, en för nitratfilter. Har 400l, och vill ha en del koraller och fiskar. Nånting mer i sumpen? Ska man först köra vannet som rinner ner i sumpen genom skummaren, sen genom nitratfiltret och sen in i ett fack för LS, och så vidare upp i akvariet?? Tacksam för goda råd...
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag har vart medlem här ett tag och började med denna trevliga hobby i februari i år. Började med ett Juwel akvarium som salt, sålde det ganska snabbt och köpte mig ett Red Sea Max 260. Sen hade jag det i nästan 6 månader innan jag sålde det vidare och köpte mig ett likadant men 170-modellen och tanken var att även beställa ett mått anpassat efter mina egna önskemål, allting var väl så gott som klart med själva karet, dom som skulle tillverka det stängde igen för semester o väl åter från semestern så var allting väldigt mycket dyrare än vi avtalat. Har nu kört mitt lilla Red Sea 170 men går och drömmer om ett större, det är här mina problem börjar och jag…
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej igen nu kommer en fråga till. Är det att rekommenderat att man tar bort kolfilter samt biofilter som man fick med när man köpte sitt RSM 130,eller ska man vänta med att ta bort dem. karet är alldeles ny startat.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Som ni ser så står mina clowner bara still i var ett hörn(ibland i samma osv). de står alltså bara stilla, har bra cirkulation på vattnet så inget vatten står stilla, men de vill inte röra på sig. Temperatur: 26 grader Salt halt; 1022,5-1023 något där emellan. förstår inte vad som är fel. hoppas ni har någon lösning=) Tack på för hand och ha en trevlig dag=)
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Skall åka bort i en vecka nu och jag har bara ls i mitt kar och undrar om det är okej att salthalten är på 1,022 ifall dem som skall fylla på akvariet glömmer att fylla på så att det inte blir så hög salthalt?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
ett problem kommer sällan ensam:-) har ägt akvariet i tre dagar och redan bytt ut saker för 2000kr sammanlagt!! hursomhelst så har mitt ena lysrör börjat flimmra! det står i locket "replace with 55w t5 blir lite förvirrad för när jag skgooglar på t5 så ser dessa rör inte alls lika ut! mina rör är så att säga dubbla glasrör med en kontakt i ena änden. sen ser jag att det fins något som heter faunamarin AS duo på 80w på tritonär det nåt som kan passa?? Mvh
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
När jag är borta så ställer jag fram en stor dunk med en automatisk påfyllningspump. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte plats att ha någon sådan när jag är hemma så istället för att det fylls på en liten skvätt då och då när jag är borta så fyller jag på 10 liter åt gången när det dunstat bort. Frågan är om det stör djurlivet?, Jag fyller på i sumpen men man ser ju att det blir grumligt av blandningen. Hur gör ni som inte kan ha nån automatisk påfyllning?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Jag har den skim c-skim1800 från red sea och tycker att det är ganska bullrig faktiskt.Jag har karet i vardagsrum och det är inte det bästa att lyssna på skimmer hela tiden. har ni någon idé hur kan jag reducera ljudet?eller måste jag byta den till någon Annan märke? tack på förhand tasos
-
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
hejsan . har ett 58 liter clownhotell som fungerat utmärkt, nu har jag märkt att skummaren slutat fungera. i clownhotellet är där fyra fack längst bak. i den längst till vänster sitter där en skummar pump, om jag tar ner min hand och trycker på den så startar skummaren. så fort jag släpper så slutar den. jag trycker längst upp på skummar pumpen där det finns ngn form av galler på båda sidorna. jätte konstigt och jag behöver verkligen hjälp! sen en sak till. bollarna som är i fack 3 från vänster flytrer inte heller, varför? har kollat saltet och det ligger på 1.024 så borde inte vara några problem. hör detta ihop med skummar problemet??
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Nu har jag kommit så långt att mitt akvarium är monterat och står på sin plats så nu kommer en hel del nybörjarfrågor Jag tänkte åka och köpa osmos vatten ( till att börja med) hur blandar jag saltet? när jag hällt i vattnet i karet eller innan? visst häller jag i ca halva akvariumet med vatten för att sedan börja bygga mitt rev? när jag är klart så häller jag i resten av vattnet..hur långt upp mot kanten? ska sanden i efter att allt vatten är påfyllt? Jag kommer använda mig av red sea live base, har 10 kg hemma räcker det? ( 250l ink sump) vilka tester behöver jag köpa? hur länge ska jag vänta med att sätta i dom lägr…
-
Jag har en fråga om hur bra är det med UVC i saltvatten? Har koi i damm och där är det mycket bättre att köra UVC mot vanlig UV. Har tänkt köpa ett ca 300 liters och börja med. Har varit sugen på saltvatten länge men nu är det dax.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har nu kommit till punkten där sumpbesluten ska tas. Ska jag ha eller inte? Utrymmet jag har att röra mig under karet är 35x40 cm. Höjd har jag mycket av men vad jag har förstått så lär jag inte behöva över 20 cm? Har jag överhuvudtaget någon vinst med detta lilla utrymme? Jag tänkte sätta skummaren där.. Annars köper jag en påhängsskummare. Om valet nu blir sump... Är det smartast att borra i botten eller i sidan? Ska man bygga någon form av filterkammare? Känns lite småoroligt med att borra i botten och sedan ha en kammare.. Det innebär att om om någon fog skulle börja läcka där så släpper karet ut allt på golvet... Eller kan man ha ett rör som sticker upp igenom b…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-