Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
jag ska limma mig en ny sump och undrar vilket silikon som lämparsig bäst.
-
Hej, Jag har vart medlem här ett tag och började med denna trevliga hobby i februari i år. Började med ett Juwel akvarium som salt, sålde det ganska snabbt och köpte mig ett Red Sea Max 260. Sen hade jag det i nästan 6 månader innan jag sålde det vidare och köpte mig ett likadant men 170-modellen och tanken var att även beställa ett mått anpassat efter mina egna önskemål, allting var väl så gott som klart med själva karet, dom som skulle tillverka det stängde igen för semester o väl åter från semestern så var allting väldigt mycket dyrare än vi avtalat. Har nu kört mitt lilla Red Sea 170 men går och drömmer om ett större, det är här mina problem börjar och jag…
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har den skim c-skim1800 från red sea och tycker att det är ganska bullrig faktiskt.Jag har karet i vardagsrum och det är inte det bästa att lyssna på skimmer hela tiden. har ni någon idé hur kan jag reducera ljudet?eller måste jag byta den till någon Annan märke? tack på förhand tasos
-
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag ska göra om mitt 230liters akvarium till ett saltvattensakvarium, men då kommer man ju fram till priserna.. Hur mycket kan det ungefär kosta om man köper så här: Begagnade saker: skummare ochdoppvärmare. Nya saker: salt,1mm korallsand, cirkulationspump, salthaltsmätare, termometer, tester (ammoniak, nitrit, nitrat och ph) och 30kg LS? Belysning har jag redan(2 lysrör, jag ska inte ha koraller förrän om bågra år). Vill helst få det under 10.000:- Jag är ju bara 15år och har lite svårt att tjäna ihop så mycket pengar. Man kan väl inte direkt tigga 10.000kr från föräldrarna? Mvh. Simon
-
I mitt nano har knappkorallerna börjat försvinna mystiskt. Vem av clownfisk, putsarräka, goby eller blåbenad eremit borde vara boven i dramat? Knapparna hade ju precis börjat ta sig så fint, och helt plötsligt kommer någon på att de smakar gott? / Tony
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Bor i mitt kar har blivit lite större den senaste tiden, e nyfiken på vad det kan vara..
-
Hejsan! Skall åka bort i en vecka nu och jag har bara ls i mitt kar och undrar om det är okej att salthalten är på 1,022 ifall dem som skall fylla på akvariet glömmer att fylla på så att det inte blir så hög salthalt?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada! Ännu en nybörjare, började med att skicka syrran till 08-land för att inhandla ett Clownhotell på Brommazoo á 1699:-(vettigt pris, nog lägst i Svedala) väntar hem det på Lördag fm. Börjar med att sätta vatten och starta tekniken, tror att jag börjar med "kranavann" bor i Kristianstad med landets bästa vatten enl. den lokala zooaffären När all teknik funkar som den skall så skall det beställas LS från akvarielagunen á 80:-/kg Som dom beskriver den i sin presentation "Sten med mycket fina formationer och kalkalger. Denna sten är ej tvättad, garanterad levande!!Stenen är mycket porös" Hoppas att den är som dom skriver!! Kommer med mer info så snart allt är he…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Har två stycken (som jag har sett) av dessa små anemonliknande "sakerna". Vad är det för något? Är de ok att ha kvar? Skulle gissa max 3-6 mm. Har en liten video, men den är för stor för att ladda upp. 🤷🏻♀️
-
Tänkte jag skulle börja punktmata mina koraller, jag vill slippa köra ner näven varje gång jag ska göra det. Jag köpte en batterisyremätare på Biltema och förlängde den med ett badrumsrör. Men den är ganska "sladdrig". Någon som har några tips? Måste vara minst 50 cm.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är fortfarande på gång att starta upp mitt 54 l nano/microrev( skynda långsamt) Jag ska köra med 2*24 w T5 i karet. Cirkulationen har jag inte riktigt bestämt hur stark den kommer vara... Från början var min tanke att ha en clown el. ett clown-par i det, men vad jag förstått efter att ha läst så är det inte så väldigt snällt mot de stackarna, eller vad säger ni? Eftersom jag inte har plats för något större så behöver ni inte racka ner på mig och börja prata om pris och dylikt... Min fråga lyder helt enkelt, vad finns det för roliga/intressanta/knäppa/spännande invånare till karet som ni rekomenderar för en nybörjare? Gärna rekomendationer på olika mjukkoraller också. ED…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
hittade 4st solariumrör i förrådet.. e det nått man kan använda eller är det direkt dåligt??
-
hej hej! jag har ett 58 liters clown hotell kar som är i uppstartsfasen, ska snart lägga i någon fin korall, har inte bestämt mig ännu för vilken bara men finns juh en hel del alternativ . tänkte bara höra med er angående vattenbyte, jag vill göra vattenbyte med 10 procent en gång i veckan ungefär för att hålla det nice. (förhoppningsvis) tänkte då höra om det är okej om man använder en spann eller kanske ett annat akvarie som man då har fyllt med vatten och mätt upp salthalten som är likvärdig den som är i mitt "riktiga" akvarium då. och där lagt i en pump som runt det. och har det stående i något rum eller så. ¨det borde juh underlätta när man bytar så lite vatten så …
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihopa Skall köra igång igen efter 15 års uppehåll. La av precis när termen "levande sten" började introduceras. Har haft akvarium i alla storlekar upp till kar på 5000 liter med specialimporterat 19mm glas från Holland. Har även drivit saltvattensbutik i Västerås under namnet "Akvasalt" några år på 1980-talet. Nyvaknat intresse för "kompletta system" typ Deltec. Frågan jag ställer mig: Vad kan man räkna med för livslängd på den tekninska utrustningen och hur länge håller silikonfogarna på burken innan läckaget kommer? Vågar man köpa begagnat? Nån som har någon ide´? Tacksam för alla svar
-
Hej! Jag är ny här på forumet så här kommer en kort presentation. Har haft många olika sötvattensakvarium genom åren (mer än 40 år) men känner att nu är det dags att hälla i salt. Tänkte börja i liten skala med mitt 70 liters akvarium, (45x45x35), för att kunna använda det som jag redan har, och att få praktisk erfarenhet. Akvariet har ett filterhörn (22x10x35) av BTN-slimline, som jag byggt om till en liten sump med hjälp av tre glasskivor så jag får en yt-avrinning till en filterkammare och en returpumpskammare. I filterkammaren tänker jag ha filtervadd/svamp överst, sen Cheatoalger. I returen min gamla EHEIM-Compact 1000, en 100 W Jägerdoppvärmare och…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har en anemon som gått in i pumpen och nu ligger det bara en dimma i akvariet vad göra, än så länge så simmar fiskarna.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena allihopa ! Ny på sidan och hoppas att inom en snar framtid kunna starta upp mitt första saltkar. En sak jag undrar över är ljuset i karet. Jag har förstått att det skall vara olika ljus till olika fiskar, har att göra med ljupet fiskarna lever på, ifall man skall ha koraller, LS, eller osv osv. Finns det några tumregler, eller en bra sida man kan lära sig om eller rentav bli en lightmaster" . har bestämt mig för att köra en del koraller i mitt kar. Undrar dessutom ifall det finns någon, några bra sidor var man kan hitta bra lyse till ok pengar, har förstått att denna hobbyn kostar pengar fast det innebär ju inte att man vill handla sakerna hos son lokala akvariehand…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
När jag är borta så ställer jag fram en stor dunk med en automatisk påfyllningspump. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte plats att ha någon sådan när jag är hemma så istället för att det fylls på en liten skvätt då och då när jag är borta så fyller jag på 10 liter åt gången när det dunstat bort. Frågan är om det stör djurlivet?, Jag fyller på i sumpen men man ser ju att det blir grumligt av blandningen. Hur gör ni som inte kan ha nån automatisk påfyllning?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag tänker börja med saltkar och undrar om det finns någon som har erfarenhet av Red Sea Max 250 kar, och vad kan det kosta!
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag ska färga mitt akvarium bak... jag undrar vilken sorts färg och vilken färg är "havsblå"
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har rätt höga värden av fosfat, vattenbyten hjälper inte, iallafall inte dom 20 litrarna i veckan som jag byter. Jag kör med oceanakvariums Revdos och jag har 2 kanaler kvar, kan man köra nopox i en av kanalerna, eller är det lite riskfyllt? Finns det annat man kan dosera för att hålla nivån nere?
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Jag skulle vilja ha lite tips på trevlig fisk att införskaffa. Viktigt är att det ska funka med beståndet som redan bor där. Akvariet är på 300 liter och där bor för tillfället: En gul kirurg En bicolor dvärgkejsare Två clowner En Putsarräka En sandvändande sjöstjärna 4 eremiter Några nassarius Bumblebee snäckor Turbosar
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Sedan några veckor har min bta fått sällskap av två pepparmintsräkor. Allt har fungerat bra hitintills, men igår när jag gav anemonen lite räkhack blev den påhoppad av en räka som klättrade runt i anemonen och stal mat från den. Jag gjorde lite mindre räkhack och matade även räkorna med det, såg att anemonen fick i sig sin bit och trodde allt var frid och fröjd. Under förmiddagen idag såg jag plötsligt hur räkan klättrade runt i anemonen igen, och hade på något vis lyckats få ur anemonen gårdagens räkstycke. Räkan stal det och sprang iväg. Jag vet att det är gårdagens stycke för det jag spridde i karet till räkorna var betydligt mindre bitar. Jag fattar av detta att jag …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-