Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Tjena, Jag har köpt ett 58 Liters clownhotell. Lite information om akvariet detta fick man med: * Biofiltersystem inklusive vattenpump, filtervadd, filterpåse, bio-bollar, aktivt kol och keramiska ringar. * Komplett ljussystem med LED-lampa och UV-ljus. * Doppvärmare och skummare. * Öppningsbar ramp av kraftig ABS-plast med dubbel tystgående kylfläkt. Rampen kan fällas upp för enkel skötsel, och även skjutas bakåt så att den hänger på baksidan av akvariet. Är det något mer än det jag kommer behöva? Tänkte även ha en ls men vet inte riktigt hur stor jag ska ha skulle uppskatta om någon kunde ge mig tips om storlek och kostnad lite sånt om lsen. Tänkte skaffa mjuka koraller…
-
- 1 svar
- 926 visningar
-
-
hej igen nu kommer en fråga till. Är det att rekommenderat att man tar bort kolfilter samt biofilter som man fick med när man köpte sitt RSM 130,eller ska man vänta med att ta bort dem. karet är alldeles ny startat.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, jag blev nyligen intresserad av saltvattenakvarium. Tycker det verkar spännande med koraller, anemoner, sjöstjärna etc. Har läst en del nu på nätet och även här i forum samt pratad med en kille på Akvariehobby här i Uppsala. Och jag är fortfarande intresserat :-) Håller även på att läsa runt på saltaquarium.about.com vilket verkar vara en utmärkt site. Nu funderar jag över att skaffa ett RSM 130 som verkar vara en bra start och man slipper som nybörjare pyssla ihop ett system. Häller ni med om resonemanget? Är ett RSM verkligen "komplett" eller behöver jag köpa till tekniskt utrustning? Lampa t ex? Vad rekommenderas? Sedan vill jag gärna ha clowner (föga överraskande…
-
- 4 svar
- 955 visningar
-
-
Hej är i full gång med att starta RSM 130. Har problem med micro bubblor som jag inte får bort. Är det någon som har haft detta problem eller har en lösning på detta. Är tacksam för alla svar. Steven
-
- 4 svar
- 916 visningar
-
-
Hej! Intresse för saltvatten har ökat igen, men har aldrig blivit något mer.... Vad jag har hemma är 180L Juwel med malawi ciklider (ca 10st). Belysningsrör, Juwel pump 600l/h, doppvärmare, Juwel Standard filtrar. Nu undrar jag om jag kan klara mig och ha en stabil kar med följande bitar: Korallgrus 10kg = 480:- http://www.pwss.nu/product.php?productid=6356&cat=459&page=1 Cirkulationspump 210:- http://www.pwss.nu/product.php?productid=7087&cat=1176&page=1 Foder 100:- salt 260:- http://www.pwss.nu/product.php?productid=7519&cat=509&page=1 Skummare Beggagnad runt 500:- Summa: 1550:- Klarar man sig med detta om man endast har tänkt sig ha fisk!?
-
Hejsan! helt ny på sidan! Jag har tänkt skaffa ett stort saltvatten akvarie runt 1000-1500l, och jag tänkte ni här på forumet måste ju veta om någon, vart man kan få tag i ett sånt billigt och bra Finns det någon hemsida som säljer allt man behöver för ett saltvatten akvarirum. Tack för svar!
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej på er jag håller intensivt på att planera ett intåg i saltvärlden här. Finns det några ungefärliga riktlinjer på cirkulationen genom sumpen? t.ex. hur snabbt behöver hela tankens volym passera sumpen? Jag vill helst ine överdimensionera pumpar och annat eftersom detta skall stå i vardagsrummet och jag har ingen annan stans än i skåpet under akvariet att jömma maskineriet. Sedan till rördimensioner, till ett kar på 250L, vad skulle ni välja för rördimensioner? (matning till/från sump). När det gäller ytavrinningen, finns det något generellt att tänka på där? jag tänkte mig antingen ha en avdelade sektion ända ner till botten i ena hörnet med hål borrade i botten, alte…
-
- 20 svar
- 2,3k visningar
-
-
hej på er. Jag håller just på och förbereder insteget in i saltvärlden, och först och främst letas lämpligt kar. Jag har ett mindre som jag haft i förrådet som skall bli sump är det tänkt, men stora karet (ca 200-250L har jag tänkt mig) har jag inte införskaffat. Hur är det med att köpa begagnade kar? Tanken på att komma hem och hitta 250 liter saltvatten på parketten känns ju inte lockande. Är det något man ska tänka på om man köper beggat? är det en idé att köpa och limma om? Just nu känns det som det lutar åt att köpa nytt kar (för att stilla nojjan) och sedan hålla nere teknik-kostnaderna genom att bygga egen ljusramp, köpa begagnad skummare, pumpar etc. (jag jobbar …
-
Hej, nu kommer förhoppningvis snart mitt beställda akvarium och det blir det första saltvattenskaret, arten bandmuräna ska jag ha men funderar lite på dess rymningsrisk och måste ha nått skydd mot det. Akvariet är öppet och har sett nånstans att nät, typ burnät till fåglar, används och det verkar bra men omständigt och ganska fult kanske..,ett annat alternativ borde vara täckglas eller!? Jag kommer bara att ha ledarmatur så värme bör inte vara nått problem så jag undrar om täckglas är lämpligt!?
-
- 0 svar
- 661 visningar
-
-
Hej, Jag har skaffat mig ett nano på 41L. Nu undrar jag lite över belysningen. Har detta som belysning: 1st 36w Actinic 2G11-sockel 1st 24w BlåVitt 2G11-sockel Det är alltså 60w totalt. Ratio: 1.5w/l Jag stirrar nog mig blind på detta men önskar nog lite mer kräm. Vad tycker ni, är detta för lite eller lagom? Jag har dessa djur... Koraller: Zoa Ricordea Sarcophyton Skivisar Gorgonia Sjärnpolyper Fungia Hjärnkorall Caulastrea Inverts: Putsarräkor Pepparmint Astrea Svart ormstjärna Miljarder pods Och jag har inga fiskar. Sålde sexy shrimp och blåbenade eremiterna tillbaka till LFS eftersom dom mumsade på mina koraller. Kan jag köra tridacna och acorapora under detta? Finn…
-
- 5 svar
- 871 visningar
-
-
Hej, Jag funderar på att skaffa mig mitt första saltvattensakvarium. Tänkte köra "low tech" och utan fiskar. - 50-100L akvarium - Har köpt ett osmos-filter - Skummare - Eventuellt ett ytterfilter - 5-10kg Levande Sten - Turbosnäckor - Ett par tre olika arter räkor - Inga fiskar Vilka mjukkoraller och andra ryggradslösa djur rekommenderar ni? Vad mer behöver jag för att få det så underhållsfritt som möjligt? Jag funderar på att inte använda något bottematerial. Mvh Robert
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har en mjukkorall (Sarcophyton crassicaule) Den har slutat blomma ut i mitten. Vad tror ni det kan bero på?
-
- 0 svar
- 730 visningar
-
-
-
Hejhej! Jag är helt ny inom Saltvatten kan inte så jätte mycket häller. Jag har ett Akvarium på 150L som jag funderar på att göra till ett saltvattensakvarium. Men jag har ganska mycket saker jag skulle vilja ha svar på därför vände jag mig till detta forumet! Hur svårt är det att få ett rättså fint akvarie med några fiskar och lite koraller/sten? Skulle uppskatta väldigt mycket om jag kunde få lite råd och tips till jag startar! // Sture
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag bara undrar om varför man bör ha 10kg sten/100l kar? Finns det några fördelar/nackdelar med att ha mer eller minder sten?
-
- 22 svar
- 2,8k visningar
-
-
Nu håller jag på med planering av mitt andra kar. Dock hamnade denna tråd här i ""mitt första akvarium". Dock är detta mitt andra försök. Planeringen är i gång, jag har dremlat upp ett hål i en burk som jag har för mig är 120X60X60 (orkar inte gå ut och mäta då den står i garaget och det pinkar ner ute. Jag har ordnat med garderob som ska användas som grundpelar i möbeln. Jag kommer att försöka att skapa möbeln ungefär som sillens gamla kar som han köpte av HB-mannen och nu har sålt vidare till någon som jag inte vet vem det r. OBS! Första försöket r fortfarande igång se tråd " Planering, uppbyggnad och uppstart" men jag har lite barnsjukdomar, får inte cirkulationen att…
-
- 89 svar
- 9,7k visningar
-
-
Två saltvattenskar föds på nytt tack vare ett annat kars krasch. (Start= 5:e aug 2008) Under min semester då jag spenderade två veckor på västkusten ringer min bror hemifrån och undrar varför man helt plötsligt inte kan se in i akvariumet! Hmm... Kan det vara den nyköpta nydelade anemonen som jag haft i knappa två veckor... Japp. Det var det. Anemonen hade gått bort och i sin yra valde den att ta med sig allt i karet. ALLT! Inte så svårt när karet är på blotta 58L (Clownhotell). När jag kom hem fick jag göra en ordenlig städning av karet och ta en tur till någon av alla saltvattensbutiker i stan för att ”boosta” upp karet på nytt. Jag hade aldrig varit där så jag och flic…
-
- 59 svar
- 8k visningar
-
-
ja då var man i träsket med ett 230 liters salt helt plötsligt har alltid velat ha ett och nu står det där och blir vackrare för varje dag =) har kommit över de bruna algerna och de gröna börjar bilda matta nu saknar lite fiskar men de kommer förhoppningsvis på onsdag denna vecka har en drakfisk, 2 clowner en grön gylta och en trebandad röd gylta samt 2 olika stjärnor
-
- 28 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hej Helt ny här på forumet och har massor med frågor. Håller som bäst på med att bygga mitt akvarium ett 800 l. hörn och har tänkt att köra igång långsamt senare men under tiden tänkte jag köra igång min blivande karantän med bara sand och sten. Detta för att under uppbyggnaden av stora karet kunna "odla" egen levande sten och fixa en levande sandmassa, då jag ska ha DSB i det stora karet. Min fråga är egentligen om någon har nått förslag på hur man ska lagra sand och sten tills akvariet är färdigt tex. om ls behöver vattencirkulation och i så fall hur mycket och även hur känsliga organismerna i stenarna är för vatten värdena etc. ? Jag är tacksam för alla förslag. MVH Ro…
-
- 5 svar
- 931 visningar
-
-
Hej! Jag skulle vilja veta om detta är kiselalger, dinosar, cyano eller röda slemalger... De beter sig följande: De vajjar och ser lite slemmiga ut, är bruna. Där är luftbubblor på toppen av många av dem. Efter natten är de helt borta, och de stenar de varit på finns ett vitt pulver där de varit. När ljuset slår på kommer de åter igen. De sitter väldigt löst på stenar och håller inte ihop när man känner på dem, så de känns inte slemmiga. Tack på förhand...
-
Jag letar och letar efter trådar om detta men hittar inget som ger svar Jag är ännu bara i planeringsstadiet, men funderar på det här med ytavrinningen. Jag har fastnat för att ha ytavrinningen i mitten av akvariet och då tänker jag mig att ha hålet i botten. Men man skall ju ha två "utflöden" sägs det. 1) Skall man alltså borra två hål i botten? 2) Från detta eller dessa hål går det alltså ett rör upp till vattenytan om jag har förstått det rätt. Men hur kommer vattnet in i röret? Är det bara öppet hål längst upp på röret så att vattnet bara åker ner, eller hur funkar det? 3) Om man har två hål jämte varandra i botten - har man då två rör också eller?
-
- 20 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej jag kollar upp lite om det ens är möjligt för mig att ha och sköta ett saltvattenakvarium och min första fråga hur länge kan man vara borta utan att skaffa fiskvakt? Tänker mest på semestern på sommaren och hur man ska lösa det. Vad är den stora skillnaden på saltvatten och sötvattensakvarium?
-
- 13 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej har postat denna tråd på Zoopet också där jag fått hjälp och tips av Lasse och NiXoN. Men har blivit rekommenderad att gå till detta forum där ni saltisar håller till mest kanske. Jag kopierar nu första inlägget jag skrev på Zoopet angående detta blivande projekt. ( här är länken till tråden jag startat där, om någon har lust att läsa igenom innan ni svarar : http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1338399&posted=1#post1338399 ) Hej Saltvattensguiden! har läst igenom massor av trådar(speciellt Lasses) både rörande saltvatten och sånt som hör till, och känner att det finns en nyfikenhet som inte ger sig... Har för ett tag sedan börjat läsa en en del böcker sam…
-
- 33 svar
- 2,8k visningar
-
-
Vad styr polypexpansionen(PE), och vad säger den om korallens mående? En av mina acroporor har tidigare haft polyperna halvvägs ute, men sen jag la i sanden igår har den blivit väldigt lurvig. För den som är intresserad är det en blågrön "staghorn", dvs inte särskilt artbestämd. Ökningen i PE är från ca 2 mm till 5 mm långa tentakler. Jag är inte helt med på noterna vad gäller det här, så en förklaring om vad som påverkar PE och vad man kan utläsa ur olika korallers PE vore önskvärt.
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
jag tänkte så här: om jag fyller karet med vatten nu men efter 4 veckor så blandar jag saltet med vattnet? går det? vill göra så här för att jag inte har salt just nu. tack för ditt svar.
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-