Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
- 

Jag är inne på min 3e vecka på uppstarten och har hittat 2 gröna tunna pinnar som sticker ut från en av mina stenar. .vad kan det vara? - 

- 4 svar
- 870 visningar

- 

- 

Kan man ha CAULERPA ALGER eller CHAETOMORPHA ALGER i akvariet? Alltså inte i sumpen, har ingen sån. Om man har lite i ett hörn kommer de ta över akvariet fullständigt även om man håller efter dem? - 

- 

- 3 svar
- 731 visningar

- 

- 

Hej på er. Undrar om någon kan berätta för mig vad dessa är för något? Mvh Johnny - 

- 7 svar
- 807 visningar
- 1 följare

- 

- 

Har en äldre Clown och fick nyligen 3 små. Nu har dom två största av dom nya börjat mobba den minsta, inte så kul. Jag hade sett på youtube ett akvarium med en drös Clown som samsades bra och trodde det skulle gå bra med 4 st. Dom på youtube var väl inte könsmogna då antar jag. När dom börjar bråka är det då en eller flera byter kön? Den större gamla clownen är helt fredlig vad jag kan se. - 

- 

- 4 svar
- 672 visningar

- 

- 

Hej! Har tidigare haft ett saltvattenskar pa 275 liter som slutade i en olycka med vatten på golvet följt av avyttring av karet och att jag sedan vände ryggen åt salt i flera år och slickade mina sår. Jag gjorde många fel där mina lösningar ofta led av tänket att maximera nyttan av varje spenderad krona (billig led vars färgton jag avskydde, hävert-baserad överrinning till sumpen som lät som en spolande toalett mm). Men nu har jag börjat få ett sug igen. Planeringsstadiet än så länge. Tanken denna gång är att hålla det enkelt. Minimalt med teknik samt ingen teknik utanför karet som kan få för sig att läcka. Inga billiga grejer som susar och låter. Samt en… - 

- 2 svar
- 655 visningar

- 

- 

Alldeles ny och sugen på att starta ett saltvatten då jag har hållit på med sötvatten i 15 år. Jag undrar lite om produkter för RO, jag hitta en grunka som verkar kunna vara nått att använda men den är designad för dricksvatten. Här kommer lite info vad som står om produkten. Filter med microspiraler är en ny, unik metod att rena vatten. Det stoppar bakterier och parasiter, tungmetaller, läkemedelsrester och andra oönskade ämnen, medan nyttiga mineraler och spårämnen lämnas kvar. En stor fördel är att filtret mycket effektivt håller kvar de insamlade föroreningarna trots att det är fullt, även om trycket ökar. Microspiralfiltret fick Bäst i test av Pasteur R… 
- 

Hej. Jag har inte vägt stenen i mitt akvarium men tittat på massa bilder och tycker det ser ut att vara onödigt mycket. Tror bi jag kan ta bort lote sten? Ursäkta den usla bilden Mvh Mikael - 

- 4 svar
- 773 visningar

- 

- 

Hej alla kloka! Jag är nybörjare när det kommer till saltvatten-akvarium. Har under en längre tid gått i tanken om att starta upp ett enklare akvarium. För någon dag sedan fattade jag mod till mig och slog slag i saken. Jag har iordningställt akvariet med teknik, levande sand, levande och död sten. Har fyllt upp akvariet med saltvatten och vattenberedningsmedel enligt dosering. Vattnet är klart, har en bra salthalt och temperaturen ligger på 25,2 grader. Jag har köpt följande teknik efter inrådan från säljare i butik. Hel-glasakvarium Akwaland 70x36x38cm/96l. Doppvärmare Aquael platinum 100. Propell… - 

- 5 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

Har en liten fråg =) Skillnad på sand och sand ...tex sand, 1 mm grus, 3 mm grus och 5 mm grus ... Hur skiljer det sig ...måste jag ha sand för att en mussla skall trivas, sjögurkor, stjärnor osv, tycker alla andra fiskar, sniglar, kräftor om sand oxå ... hur skiljer sig renhållningen ? kan jag blanda olika storlekar ...som ren sand med 1 mm korallgrus...? Tja ...ni kanske kan fler exempel ...bara bomba ...försöker komma på vad jag skall ta i mitt nya kar ...ge det en snygg o stilren look ... Vill ha ett "Bang & Olofsen" akvarium . MVH Peter - 

- 2 svar
- 1k visningar

- 

- 

Hej, Jag har alltid facinerats av saltvattensakvarier, men min hobby har av olika skäl hittills fått begränsa sig till sötvattensdito. Nu känner jag mig redo för att ta steget och skulle vilja ha råd av er här inne till vilken butik i Göteborg med omnejd ni rekommenderar mig att gå för att få en vägledning och rekommendation på lämplig anläggning. Med den i hand har jag en utgångspunkt som jag kan undersöka vidare ifrån tills jag känner att jag både förstår vad som är lämpligt och lär mig vad som är viktigt att tänka på vid slutligt val av respektive beståndsdel. Tips mottages tacksamt! - 

- 5 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

Så har vi äntligen uppgraderat vårat 50 liters kar till ett 240 liters Drog ner till Magnus (draedon) i leksand (ett STORT tack till dej) och köpte lite billig sten för ca 2 veckor sen då vi blev rätt less på att inte kunna köpa några fiskar till karet. Åkte hem och började möblera på en gång eller möblera var kanske lite fel ord,klockan var ju rätt mycket så vi mest pyttsade i stenen och vid det här laget tror jag att vi har möblerat om säkerligen 5 gånger och det vägrar bli bra *suck* Men har sett att det ändå ska i lite till sten + att vi tänkte köpa sand så vi får möblera klart då,hade ju tänkt dra ner till Täby i slutet på november och shoppa lite så förhoppningsvi… - 

- 29 svar
- 3,5k visningar

- 

- 

tjena det är bläckis här, nu va det ett tag sen jag började med saltvatten och otroligt nog så gick det snabbare en väntat, att komma i gång me det jag har 2st clowner, 2 st blenider, 2 räkor, 1 snigel för att jag hade en krabba som följt me levande sten som åt upp dom andra=( .Men jag lyckades att ta bort ohyran,nu undrar jag om någon kan tippsa mig on någån annan firre som kan gå bra me dessa jag har. - 

- 4 svar
- 916 visningar

- 

- 

hej nu ska jag äntligen efter ett halvårs läsande och sparande starta upp mitt saltvattens akvarium! tänkte lägga upp lite bildet och så där... men vil gärna ha hjälp med lite saker Akvariet är på 150L och har motten 40x40x90, under det ska det stå en sump på ca 50L. har köpt en skummare en pump diverse olika tester och en låda rovaphos + salt, ska även införskaffa en lysramp och en poverhead. skummaren är av märket prizm (deluxe) och med följde ett filter med tillkörande aktivtkol. pumpen är en aqua bee up 2000/1 och är tänkt att stå i sumpen och pumpa upp i akvariet. testerna är av märket salifert och är: kh/alk, nitrat, nitrit, phosphat, ph och salt. saltet är 25 kg … - 

- 177 svar
- 14,9k visningar

- 

- 

Vår "döda" sten har efter att ha legat brevid den levande stenen i över 4-veckor, blivit beklädd av brunaktiga alger, troligtvis kiselalger. Den har även en massa rosa & gröna fläckar på sig som jag antar är röda-kalkalger samt vanliga alger. Är det så att den börjar ta till sig "liv" redan och kommer att bli levande igen... Har hört att detta kan ske med denna sorts sten som faktiskt har varit levande en gång i tiden, så förutsättningarna bör ju faktiskt finnas där lr? - 

- 10 svar
- 6k visningar

- 

- 

Hur många här på guiden kör salt i hörn akvarium? Jag funderar på att starta upp en hörn kar när ja flyttar till nya lägenheten och behöver lite bilder för inspiration av er som har hörn kar. /Tom - 

- 4 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

Hej.. Kanske är en jätte dum fråga.. Men jag har sätt att nästan alla här på SG har rosa/lila agler på sin LS.. Hur får man det? Min LS är nästan bara vit.. :-S - 

- 13 svar
- 1,9k visningar

- 

- 

Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om koraller belastar karet lika mycket som fiskar gör? MVH Joel - 

- 4 svar
- 833 visningar

- 

- 

Köpte mig en eremit för en vecka sedan och det visade sig vara en vandal/ligist, den flyttar omkring mina små fraggstenar med knappar på ... Så frågan är vilket korall lim är att föredra (som funkar) har kollat runt på forumet och inte fått något klart vinnarlim till mitt fraggproblem. Det jag har inom shopping avstånd är av typerna Deltec och ett no-name knådbart korall-lim enligt salthandlarens hemsida. Har även uppmärksammat att limmerna kan gå ur datum och då är fråga nr2 om dom går ut ur datum fortare om man öppnar förpackningen?... tänkte så att dom inte springer ur datum innan jag har hunnit använda allt. Mvh / Tony <--- Den ondsinta vandalen - 

- 2 svar
- 522 visningar

- 

- 

- 

- 9 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

Hej på första bilden på mitt försök till inredning, som dom sa!! man skall ju börja någonstans. Ångrar mig djup, att jag reggade mig som Gamekeeper Jag skulle ju naturligtvis kallat mig för sumpen i alla fall om man skall kolla på mina värden.... Har fått hjälp och i morgon bär det ner till Lomma :-) OBS vill påpeka att jag blev grundlurad på Stenen, inte ett liv i den . Vill rikta ett stort tack till Smultron och snickarn, som har tagit mig under deras vingar.. Allt gott så här långt / Magnus - 

- 45 svar
- 4,3k visningar

- 

- 

- 

Hej jag heter Anders och är ny här på forumet och ny inom saltvatten. Har läst på mig en hel del men skulle gärna vilja ha lite hjälp nu när det kommer till uppstarten. Jag har byggt om mitt Juwel 260L kar med ytavrinnings box och 300W led beslysning, 2 st Tunze 6045. 80L sump placerad i källare: Skummare Deltec 1455, Deltec UVC 20W, FR509, returpump, osmolator 3155, nivålarm... Systemet är provkört och idag fyllt med osmos vatten. Så för kommande steg har jag lite funderingar enligt nedan. 1. Vilket salt skall jag använda? 2. Vad bör jag ha i Fr509? (fick med den i paketet jag köpte:) 3. Bör jag ha aktivt kol? 4. Hur mycket levande sten? (kanske tips på bra ställen a… - 

- 3 svar
- 678 visningar

- 

- 

Hej Helt grön på detta med saltvatten och försöker nu starta upp ett 54 liters akvarium på enklast tänkbara sätt. Det verkar vara väldigt viktigt med vattenkvalitén så nu funderar jag på om det funkar att temperera vattnet i vanliga hinkar. Dvs köpa några hinkar på Classe och låta kallvattnet ur kranen få rätt temperatur i hinkarna, eller finns det risk att det är något i plasten som kan lösas ut i vattnet? Mvh UB - 

- 6 svar
- 1,8k visningar

- 

- 

Hej. Jag har precis skaffat ett juwel rio 400 som jag har tänkt göra om till saltvattenskar. Jag har nu insett att det är svårt att klämma in en sump i dessa juwel skåp som har väldigt begränsat med plats och har läst om flera andra med samma problem. På triton säljer de en liten kompakt sump vid namn Tunze compact 16 som trots sin storlek ska passa till akvarium upp till 500l. undrar nu om det finns någon med erfarenhet av denna produkt? Eller ni har åsikter om varför den skulle vara bra/dålig. - 

- 

- 8 svar
- 926 visningar

- 

- 

Hej! Har ni tips för små stimfiskar som man kan ha i 250l? Jag har 2 större fiskar och ville kompleter med några små likadana som håller sig i en grupp. Tack för tips! Mvh Agata - 

- 

- 15 svar
- 4,7k visningar

-