Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by ninan,

Jag har letat en del efter ett bra objekt att köra som mitt första saltvattensakvarium. Har haft sötvatten i alla tider och har nu i mer än ett år förberett mig på uppstarten av saltvattensakvariet. Jag tänkte mig att köpa något begagnat mellan 130-300l. Nu till min fråga. Många säljer hela system inklusive fisk och levande sten mm. Om man då skulle köpa ett helt färdigt system, hur transporterar man det någon längre sträcka? Går det att få fisk, sten mm att överleva och hur går man då tillväga? Någon som har någon erfarenhet?

2. Started by amatören,

tjena alla... Håller på att starta mitt egna sv akvarium..... Tänkte iom att jag är helt ny på detta med akvarium så var det bäst att göra en liten tråd av det för att kunna få lite hjälp och ider. Bor i kristianstad så är det nån som är intresserad av att titta inom och ge lite direkt hjälp eller bara sugen på kaffe så är alla välkomna!! mvh jonas

• 714 svar
    • 54,5k visningar
  3. Started by Crissan,

Fick min uppenbarelse under sommaren då ja lärde känna Outbacker, och hans riktigt fina 800 l kar! Två veckor senare hade jag mitt eget 450 som jag plockat ihop lite teknik till nu under sommaren. Karet är nu uppfyllt och saltat och levande sten är beställt till torsdag Problemet som jag tampas med just nu är att tempen i karet ligger ända uppe på 28 grader. Jag har värmaren gående ända nere på 23,5 och tvärdrag i rummet så jag går här o fryser som fasen. Men det går inte ner, och då är inte lysrampen på 6xT5 tänd än heller. Vad göra? Stänga av doppvärmare helt och köra på rumstemp? Eller inskaffa kylare? Och isåfall hur funkar en sådan och vilka är att rekommendera? Tac…

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by maltemus,

Ska hämta koraller / sten av Mr Cheezy här på forumet. Han bor 5-10 minuter från mig så jag kan snabbt få ner allt i vatten. Fungerar det med plasthinkar eller tar korallerna för stor skada? Jag har tyvärr inga frigolitlådor som jag annars antar är det bästa... (Däremot har jag en del skivor, eventuellt kunde jag köra en hink och bygga 4 väggar?) Vågar man ta ett flertal koraller i samma hink?

5. Started by Skalman86,

Hej blev medlem idag o har lite frågor Har tidigare haft sötvatten akvarium men tycker att salt akvarium är snyggare och blivit mer intresserad av att bygga om lr byta till mig Jo de är så att ja har redan ett akvarium på 550L och ett mindre på 100L som ja hade tänkt använda som sump, men så var ja inne på en sida o läste att ramen får inte vara i någon metal för då kan vattnet förgiftas. O mitt akvarium har en aluminium ram, är de några problem? Och kan ja på något sätt bygga om mitt akvarium så att de fortfarande går att använda? Finns det någon bra sida där det står vad som behövs inköpas till akvariet? Och några smarta grejer jag ska tänka på då ja har allt i rulln…

6. Detta är mitt första inlägg, som absolut nybörjare av saltvatten. Efter en flytt och en tids akvarieuppehåll bestämde jag mig för att köra igång igång. Tanken var först på Malawi eller växtkar, då jag sysslat en hel del med sötvatten tidigare. Efter några inspirerande vändor till olika akvariehandlare föll dock valet på saltvatten - en utmaning både för noggrannhet, tålamod och ekonomi. Min tanke var först att start allt i lugn och ro, helt från scratch för att lära och för att fascineras längs vägen. Jag köpte ett begagnat 375L som jag limmade i BTN Slimline bakgrund i. Jag byggde även en kammare inuti burken (med plexiglas och ytavrinning). Dagarna senare dök ett annat …

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Yodelking,

Denna satt på glaset och var kanske 4mm bred, och hade små tentakler... Jag vet att bilden inte är så fantastisk men det var rätt svårt att få focus på den lilla rackarn.

8. Started by _wendel,

Tjena! är hyfsat ny på det här med saltvatten. Har idag ett kar på ca 200L utan sump som jag köpte begagnat för några månader sen. jag funderar på att starta upp ett nytt kar med sump. med måtten, 1200*50*60 (360L) + sump. Eller något liknande. Det ska bli ett blandat revkar. Jag funderar lite över vad för teknik jag ska ha, och hur jag ska gör med sumpen. Vill försöka få det rätt ifrån början och slippa dom onödiga misstagen . har ägnat timmar här på SG och läst på. mina frågor har säkert kommit upp många gånger. men vill starta en egen tråd för att få snabbare svar på mina frågor ifrån er experter . Har i dagsläget Skummare : MCE600 Belysning: Aqua medic MH 250W Cirk…

• 2 svar
    • 639 visningar
  9. Started by Yodelking,

Finns det några städare som inte är så känsliga för nitrittoppen? Jag börjar att få lite bruna kiselalger, och det hade varit kul om någon kunde få mumsa på dem. Men jag vill inte ha något som kommer att dö när nitrittoppen kommer, då har jag hellre alger.

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by ghiller,

Hej, Detta är min första post här på forumet. Jag har läst och pluggat så mycket jag kan om saltvattensakvarium de senaste 6 månaderna och har äntligen fått tummarna ur att köpa ett 240liters. Jag tänkte lägga upp lite bilder sen, på teknik och skåp. Jag har dock en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med. Pga ett större byggprojekt hemma så kommer jag inte kunna sätta akvariet på plats i vardagsrummet förrens kanske i mitten på november. Därför är det temporärt placerat i ett extrarum. Eftersom jag är så ivrig att starta så undrar jag ifall det är en bra ide att starta upp akvariet där det står nu, med bara salt och levande sten, och att det kan stå och gå tills jag kan …

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by Yodelking,

Idag, tredje dagen sedan jag lade i levandesten visade vattentesterna: Temperatur 24º Salt 1,024 PH 8,1 Nitrit 0 Nitrat 25 Fosfat 0,15 Jag slängde i en påse med antifosfatmedel. Ska man göra något åt att Nitratet går upp?

• 22 svar
    • 3,2k visningar
  12. Started by Stjerna,

Hej! Jo jag har en fråga, jag har en refraktometer och jag håller på att testa salthalten men det ger inga utslag efter jag Kalibrerat den. Kan det va så att jag har haft för lite salt i karet? eller är det jag som inte kan med refraktometern? Jag e grön på detta så ni vet! :=) och hur ska jag veta hur mycket salt jag ska lägga i nu. Använde mig utav Aqua calculator. Vill ju få rätt salt halt så jag kan köpa LS i helgen:=) Mvh Henrik

13. Started by Micke.T,

HAR HAFT IGÅNG KARET I LITE ÖVER EN MÅNAD NU. STENEN ÄR INKÖRD I ANNAT KAR O VAR KANON DÅ JAG FLYTTA I DEN, HÖG CIRKULATION, 2X80W t5 BELYSNING CIRKA 8TIM OM DAGEN mH LAMPA SOM Ä TÄND I KNAPPT EN TIMME DÅ JAG HÅLLER PÅ ATT KÖRA IN DEN FÖRSIKTIGT. MEN NU PÅ BARA NÅGRA DAGAR HAR DETTA DÖKIGT UPP. ÄR DET TYP EN "NYSTARTS ALG" ELLER Ä DET NÅGOT ANNAT.

• 17 svar
    • 2,2k visningar
  14. Started by Aquaman,

Hej Jag har aldrig haft ett saltvattenskar innan men är nu väldigt sugen på att skaffa ett. Jag har inte utrymme nog för att skaffa mig ett stort akvarium som jag egentligen skulle vilja utan jag tänkte satsa på något i stil med ett moddat Mollyhotell eller en JBJ Nanocube. Det som helt och hållet styr mitt val eller ens gör det möjligt för mig att skaffa ett saltvattenskar är om jag även kan få det tyst i drift. Därför undrar jag om det är någon som har erfarenhet av något saltvattenskar i denna storlek och kan rekommendera något, samt om ni har några bra tips på hur man kan göra det så tyst i drift som möjligt. Hade varit jättebra med lite tips!

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  15. Started by maltemus,

Måste göra en rejäl snabbstart av mitt kar som kommer om några veckor. Det blir beg sten med koraller på. Ny levande sand. Hur gör jag bäst? Kör jag med nytt vatten+sanden och kastar i stenen med korallen och hoppas på det bästa? Eller ska jag försöka få beg vatten. Kommer korallerna klara en så snabb start, eller blir det pannkaka? Hur har ni som flyttat till större kar gjort.

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by rantzow,

Hej! Är helt ny här på forumet och har lite frågor och funderingar. Tanken när jag köpte akvariumet var först på sötvatten men efter många funderingar hit och dit så skulle jag vilja prova utmaningen med ett saltvattenskar. Till frågorna: 1. jag har köpt ett Rio 125 akvarium http://www.fish-people.com/Tankaquarium/Rio-125.jpg och undrar om jag kan använda detta till saltvattensakvarium? Måste jag på något sätt höja ljusrampen så lysrören kommer högre upp från vattnet (pga stänk osv) Lysrören ligger idag ca 5 cm ovanför vattnet. 2. Om man tittar på bilden av karet jag köpt så finns det enbart hål där bak för sladdarna till pump/värmare/ljusrampen. Kan man göra ett litet s…

17. Started by Stjerna,

Hej! Jag har nu köpt en Antartica 120 osmos. Och tänkte koppla in den men då är det så att kopplingen är för stor för att koppla på kranen och jag undrar vart man kan köpa en annan koppling till detta någon som vet det? tacksam för svar :=) Mvh Henrik

• 4 svar
    • 633 visningar
  18. Started by Auditor,

Hej! Håller som bäst på att ta de första trevande stegen mot saltvatten. Tänkte använda denna tråden för att dokumentera vad jag pysslar med så folk kan skrika om jag gör fel och även för att fråga efter råd. Tänkte från början börja i liten skala, med att göra om mitt 220 liters misslyckade växtakvarie till saltvatten. Började därför med att beställa glas till en sump som skulle rymmas under det akvariet. Nu när jag läst på lite mer dock så har jag beslutat mig för att sälja det akvariet och köpa ett lite större, är ändå så lite pengar i sammanhanget. Ska skicka ut karet på Blocket nu å få in lite behövliga pengar till et tnytt kar. Hade tänk 120*50*50, med ett tre…

• 121 svar
    • 13,1k visningar
  19. Hej Jag är ny på detta jag har fått något rött på sanden är det någon som vet vad det är???

• 5 svar
    • 803 visningar
  20. Started by svedalaciklid,

fick en svart burk med något som heter aquapur refill när jag köpte mitt kar fick även en flaska snowflake och en pyhtoplankton vad är detta till? har även ett fosfatfilter till karet vad fyllar jag detta med? hehe många frågor

• 3 svar
    • 656 visningar
  21. Started by maltemus,

Tänkte be om lite råd. Har 45 max i bredd att leka med. Längden max 130. Höjden X. Ska jag satsa på 50 eller köra på med 60? Riktigt rädd för att 45*60 kommer se skumt ut.

• 6 svar
    • 880 visningar
  22. Started by Whisky,

Hejsan, Inresset för saltvatten kom faktiskt förra veckan när jag var på ett stort Aquarium på Mallorca och tittade på saltvattensakvarium, vore roligt med den utmaningen nu Har inte hunnit läsa så mycket, och har bara skummat igenom här på forumet än sålänge.. Just nu är allt bara en stor djungel Så har ni någon bra nybörjarguide (finns kanske här på forumet, bara jag som är så dålig på att hitta än sålänge) eller några bra länkar med nyttig information (som jag förstår att det finns hur mycket som helst av i princip). Jag har ett 200 liters akvarium som nu till hösten kommer bli tomt då mina Diskusar ska få större, undrar om det fungerar att göra det till ett saltva…

• 6 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by vtrlarsson,

Hej! Har startat upp mitt första saltkar. Det består av ett gammalt 85 liters sötvattens kar. En Glo 2x24w T5 ramp, en Koralia2 pump och en Visi-jet-ps skummare, även detta köpt begagnat. Ca 14 kilo ny fin ls och en påse levande sand har legat i snart 3 veckor. Kör med lampan på cirka 2 tim om dagen. En turbosnigel och diverse andra smådjur har hängt med ls. Igår utökade jag städpatrullen med 6 turbosniglar. Kunde inte heller motstå att köpa en eldräka. Då till problemet, jag glömde att köpa käk till räkan. Finns det någon huskur man kan ge honom så länge? Hur ofta ska jag mata honom? Bilden är tagen samma kväll som jag lade i stenen.

• 32 svar
    • 4,1k visningar
  24. jag har fått ett konstigt problem med mitt kar. Det är så att mina sniglar och eremiter bara dör hela tiden, dom hålls 1 dag i karet sen är dom döda, allt annat som fiskar koraller och så mår toppen bra men inte sniglarna och eremiter dom bara dör. Vaför?

• 43 svar
    • 4k visningar
  25. Started by Discover,

Hallå! Ska dra igång vårat 250 liters kar nu igen efter att det legat på is i snart 2½ år,plockade ihop allt under förra flytten och sedan dess har vi haft ett nano på 25 liter,har funkat kanon och vi har inte haft några problem alls. Har bara varit lite trist med ett så litet kar så nu tänkte vi starta om. Har ca 30kg gammal sten som legat torr sedan dess. Tänkte stoppa i en del av den gamla stenen och även köpa några kg ny sten. Men nu till min fråga,är det bäst att dra igång den nya stenen ilag med den gamla på en gång eller bör jag låta den gamla stenen ligga i karet några veckor innan jag tillsätter den nya? Ska köpa ny Mh och funderar lite på vilken styrka jag ska v…

• 3 svar
    • 671 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.