Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Vad kostar det att dra igång ett? Vad behöver jag för utrustning till att börja med? Har bara haft sötvatten innan...
-
- 24 svar
- 12,8k visningar
-
-
Tänkte höra hur många fiskar jag kan ha på 80L samt hur många snäckor som städar jag bör ha. Funderar lite på 2 clowner + 2 mindre fiskar (Goby/ngt mer?) men vet inte om det blir för mkt.
-
- 2 svar
- 651 visningar
-
-
Hitta ett fint akvarium här på SG och kunde inte motstå när priset sänktes ytterligare med 500:- ner till 2000:- . diskusioner startades med regeringen här hemma, och efter nogrant övervägande och en del övertalning om att det kommer ta mindre plats än mitt 215 liters kar , fick jag klartecken att inhandla. sen började det byggas! regeringen blev surare än någonsin när sågspånet stod som än tätdimma från kl8:00 till 22:00 hela den helgen. kommande vecka blev inte heller nån dans på rosor! men idag den 30/1 2009 blev det helt klart och undanstädat , bortsett från alla nya innevånare som ska införskaffas. nu hoppas jag bara det flyter på !
-
- 168 svar
- 12,8k visningar
-
-
Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea
-
- 3 svar
- 812 visningar
-
-
hej. har en fråga angående vikten på ett 720l akvarium. har enplanshus med källare o har hört talas om sviktande golv som har ledit till att stora akvarium helt enkelt knäckts. kan inte stämpa underifrån,så finns det något annat bra sätt o lösa det på?? tacksam för svar,så man slipper 700l vatten i huset ) mvh zeup
-
- 25 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hur länge klarar sig akvariumet om strömmen går, innan det blir illa för fiskar, anemoner, koraller eller annat? Jag har inte läst om någon här som har en UPS kopplad till akvariumet.
-
- 17 svar
- 5,5k visningar
-
-
Någon som vet vad detta är? Har flera bruna/genomskinliga trådar/spröten? Är det något farligt för djulivet i akvariet? Mvh Frank
-
- 4 svar
- 851 visningar
-
-
Hej! Jag har aldrig haft ett akvarium och har inget intresse av att bygga om och leta 3:djeparts prylar. Jag såg ett RSM250 i en affär, och tyckte att det verkar perfekt. När jag sedan läser här så tycker vissa att det låter som ett flygplan, eller att temperaturen är för hög. Läste vidare om någon som hade Percula 120, med lite konstiga pumpar, sumpar osv... Jag vill köpa ett nytt akvarium, som är komplett och fungerar, inte som jag ska behöva modda och byta ut massa delar på. Så mina frågor är: Percula 90/120 kommer de kompletta, eller måste man köpa pumpar och dylikt separat? Hur är detta jämfört med RSM250? Något annat förslag på komplett akvarium där jag inte behöve…
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
som rubriken säger, så vill jag skaffa ett men jag vet inte vad jag ska ha och om det finns kompletta system. den enda jag har som krav är igentligen att det inte får vara mer än 200L och att det ska vara anpassat för några clowner, någon som har nå tips, ja kanäven tänka mig att skaffa ett beggat system, //tackar
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Mattias heter jag, helt ny på det här med saltvatten. Har idag ett sötvatten på 300L. Har vart sugen på att starta ett salt ganska länge nu. Inser att jag behöver läsa på en hel del. Iaf, hittar inte så mycket hemsidor med företag som säljer kompletta saltvattensakvarium. Nån som har några länkar till bra återförsäljare? Hade tänkt mig nåt under 300L. Tacksam för svar. MVH Mattias
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vilka preparat ska man köpa när man startar akvariumet, vad behövs? bra att ha så att säga? Vore tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 857 visningar
-
-
Hej allihopa! När jag för några dagar sedan slog upp min Illu. vetenskap och såg en stomatopod för första gången blev jag helt kär. Nu efter att ha läst i säkert 20h om stomatopoder och saltvattensakvarier så har jag bestämt mig för att dra igång detta. Jag har absolut ingen erfarenhet av saltvattensakvarier men efter att ha hört talas om detta forum har jag lärt mig väldigt mycket (tack!) och inser nu hur komplicerat detta är. Men det är inget som ska hindra mig från att en dag ha mitt eget. Anledningen till att jag skriver är att jag mycket gärna tar emot tips, förslag och kritik om hur jag hade tänkt lägga upp allt. Jag kommer säkerligen ha tonvis med frågor också Ti…
-
- 23 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej experter!!! Jag undrar vad som egentligen växt ur min ls eller i alla fall har uppkommit. Vad är detta? Farligt?? Bra??
-
- 19 svar
- 2k visningar
-
-
Hej! Handlade lite saker till mina sötvattenskar från BioTed Marine förra veckan och såg då att det faktiskt finns möjligheter till saltvattensakvaristik även för mig... Har för närvarande ett 223L och ett 55L (sexkantigt) som jag skulle kunna tänka mig att konvertera till salt. Jag har belysning och ytterfilter till båda, men jag antar att man behöver skummare och sådant där också. Vad behövs för att jag så enkelt som möjligt ska kunna börja nosa inne i saltvattensakvaristikens värld? Är inte jätteintresserad av att modifiera karen för ytavrinning etc...
-
- 14 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. La i 3 st occelaris och en Kirurg igår samt köpte 2 koraller. Grejen är att jag kollade Nitrit värdet nu idag och det var på 0.5?! Va fasen ska man göra åt det..Bytte lite vatten nu men det hjälper nog inte. Sen den ena korallen jag har ser lite hängig ut.. en jag har haft sedan förut. Kan det bero på nitriten? Inte bra inte bra.. Men fiskarna mår ju fint. Men vattnet är lite "grumligt" Mvh: Patrik
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad är det bästa att utföra en flytt på ett akvarium, skall byta bostad ca. 10min från där ja bor idag. har någon bra tips att dela med sig?hur mycket vatten ja bör tömma, etc. för att ej få en nitrittopp och de små liven går bort jag har ett clownhotell 58l med 1st eldräka 3st clown 1st blå djävul Tsniglar och eremiter
-
- 1 svar
- 725 visningar
-
-
Hej. Christoffer heter jag, kallas Malm. har nyss blivit medlem här och givetvis startat upp mitt första saltvattenkar på 200 liter tack vara saltbjörkan här på sidan. det jag kör med nu är Deltec mce 300 skummare Resun Wavemaker 15000 (som flödar 2000 L/h och under 15 sekunder 8000 L/h och under 10 sekunder flödar 15000 L/h) Ca 15 kilo LS. orginal T8 lysrörsarmatur testerna jag använder just nu är Kh/Alk och nitrit och nitrat test. räcker dom 3 testerna elr är där andra som är viktiga?? hur ofta ska jag göra prover? På gång är att köpa en T5 armatur, fast jag vet inte om jag ska köpa en som kan ha 4 rör (2 blåa, och 2 vita) elr köpa en med 2 rör och köra blått i m…
-
- 192 svar
- 23,4k visningar
-
-
Har planer på att bygga en sump till mitt 165 l tröttnat på att ha alla grejer i akvariet. nu är det så att jag har levande i karet och fundera på att dremmla ett hål genom att tömma ungefär hälften av vattnet för att sedan dremmla, vad säger ni om det? idiotiskt/galenskap? eller möjligt? Samt dimention för rören vet jag inte riktigt vad man ska ta heller. Själva sumpen tror jag att jag har lite koll på. Samt hur har ni löst problemet med översvämning? funderar på att använda mig av 2 olika ytavrinningar för att den ena ska kunna avlasta den andra om det pumpas i för mycket vatten från sumpen? menar är inte det säkrare en att ha en mekanisk flotör som slår till och från …
-
- 6 svar
- 983 visningar
-
-
Hej Hej! Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea. Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort! Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare. Jag tänkte inte på några stora saker i m…
-
- 1 svar
- 849 visningar
-
-
Nu är jag igång med mitt projekt som jag har funderat länge på hur jag ska få till det på absolut det bästa sättet. Idag började vi med att öpnna upp ett hål mellan vardagsrum och kök, så nu skulle jag vilja ha lite tips och trix på vilken teknik man ska ha samt hur man ska gömma all teknik då man ser igenom från båda håll. hur många lysrör man kommer jag att behöva, akvariet kommer vara ca 80cm längs 65höjd 43djup tacksam för många svar =P
-
- 2 svar
- 904 visningar
-
-
Så där ja nu efter flytten till nya lägenheten är klar och man har kommit till rätta, så tänkte slänga upp en tråd här om mitt ny startade Clown hotell. Karet har nu varit igång 1 vecka ungefär jag har tagit LS från mitt större kar som gick sönder tidigare. Jag har stängt alla insugs galler samt att jag har tagit bort skummaren, skummar pumpen åkte ner i det sista facket för att få bättre cirkulation i samtliga filterfack och för att få en bättre ytavrinning. Det gråa häftiga munstycket hittade jag i en gammal akvarie kartong på förådet, jag tror att det är till någe ytterfilter eller liknande men det kom väl till användning=) Första facket där har jag biobollar samt någr…
-
- 17 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej Jag har köpt mig ett litet akvarium på 70 liter har fyllt den med stenar cirka 10% har 3st clownfiskar en räka en blåfisk och två stycken anemoner Jag skulle vilja veta vad som behövs mer för att kunna ha bra cirkulation i akvariumet och att fiskar och anemoner mår bra?
-
- 2 svar
- 684 visningar
-
-
Hej. Hellman heter jag och har smygit omkring här på SG ett tag nu. Startade upp ett nano på 70 liter i höstas, strax innan jag fick veta att jag skulle åka till Afghanistan över sommaren. Detta medförde att akvariet deporterades till mina föräldrar. Dum som jag var märkte jag inte upp de olika preparaten vilket gjorde att under första vattenbytet föväxlade mamma bikarbonat och vanligt salt vilket gjorde att de som jag då hade i akvariet dog. L Lyckligtvis hade jag inte så mycket, ett par svampar, riccordior, en Euphyllia, lite xenia, sniglar och en pistolräka. Men visst var det tråkigt att allt man jobbat med under ett par månaders tid dog. Nu börjar tiden här nere ta sl…
-
- 90 svar
- 12k visningar
-
-
jag kommer att borra ett hörnakvarium med två hål. Ett för vatten ned till sumpen (32 mm) och ett rör för returen (25mm). Hur tätt kan man sätta hålen utan att det är risk för att botten spricker. Dels vid borrning och sedan när det kommer vatten i akvariet.
-
- 2 svar
- 761 visningar
-
-
Hej. Har köpt ett begagnat 750 L Optiwhitekar med måtten 180*60*70(l,h.. Det har varit igång tidigare och är fullt med kalkalger och rörmaskar och fragglim som sitter som berget. Vill ju inte laga repor mm på glaset, så har någon ett bra knep hur man ska göra rent? Sitter även en blå "film" på ena kortsidan, hur får jag bort den? Mvh mattias
-
- 6 svar
- 3,9k visningar
-