Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Spectra,

Hej SG och dess invånare! Skall väll börja med att presentera mig, innan frågorna kommer upp. Rickard heter jag, 36år Bor och jobbar Norr om Stockholm och har väll snart i 20år haft akvarium för sötvattensfiskar. Nu när lite mer tid än vanligt har presenterat sig och jag för det mesta jobbar hemifrån så kändes det lägligt med tid för att starta upp en saltvattensburk efter många års fantasi om att få driva ett sådant. Dock så har man ju i alla år blivigt skrämd av diverse ...... om hur svårt det skall vara och endast riktiga proffs klarar av att driva ett sådant samt att det kostar skjortan (och ett par byxor också) att starta upp. Så here i am. 4 veckan har gått sedan j…

• 3 svar
    • 1k visningar
  2. Tjoho..nu har drömmen slagit in har startat mitt saltvatten..=)) har ett kar på 300 liter som jag fyllt upp och har rätt salt mängd som mätaren visar..har bara krus i nu..när får jag slänga i min levande sten? MvH Johan

3. Started by Edward,

Hej! mitt första saltvattensakvarium på gång och tänkte starta upp ett på 720l, och allt är just nu lite rörigt men räcker det med en 100l sump?, vad ska man använda för överrinningsbox? tänkte mest på vilket flöde man ska ha och vad för pump som ska användas till att pumpa vattnet tillbaka? vad behöver jag för ljusarmatur? T5 antar jag? vilken styrka? mvh

• 3 svar
    • 1k visningar
  4. Started by RickardK,

Hej! tänkte höra vad ni tror om följande gynnare som följde med levande stenen: Det första är något som ser ut som extremt små glasrosor. Det som gör mig fundersam är den tunna stjälken och de taggiga tentaklerna. Djuret är kanske 3-4 mm högt. Stjälken är kanske 1 mm och kronan 3-4 mm i diameter. Finns både kritvita och bruna. Vår pepparmintsräka verkar inte röra dem. De har växt kanske 2-3 mm på 3-4 veckor. Glasros? Annat? Det andra är någon konstig vit förgrenande utväxt som finns på lite olika ställen på stenen. Utväxten är ca 5-6 mm: Någon som vet vad detta är? Ursäkta algerna och det förskräckliga ljuset. Blåljuset till juwelkaret är på backorder och vi lever med …

5. Ska fylla på poddar idag och behöver stänga av alla pumpar för att ge dom chans att leta sig in i sten, bakgrund, sand etc. Hur länge kan akvariet vara utan cirkulation utan att riskera något, 1 timme? Tänkte låta det stå 1 timme för att sen köra igång returen som inte har så högt flöde, får då även syresättning från skummare och sen efter ytterligare 30 min eller nåt dra igång streamerna. Låter detta ok eller? Mvh Kim

• 4 svar
    • 1k visningar
  6. Started by jetstar,

Hur stor pump L/timme rekomenderar ni till ett kar på 30-60L?

• 7 svar
    • 1k visningar
  7. Started by Tobbz,

Går i tankar att beställa nytt kar ifrån diamant aquarium i tyskland. Är dom något att ha och hur är byggena ? Funderar på ett som är 180*70*60, men när man väljer optiwhite, är det alla 3 sidor då eller är det bara framsidan ? Är man dum om man beställer ett mindre akvarie 130*50*50 som sump när man endå handlar av dom ? Frakten är inget att orda om, jag har en kollega som hämtar upp det med lastbil. Har ni andra tankar och ider så hojta gärna till.

• 3 svar
    • 1k visningar
  8. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

1. kan man ha sumpen i akvariet? 2. om elen går, vad är viktigast? värme,filtrering eller cirkulation? 3. är levande sten känslig för dåligt vatten kvalitet? 4.finns det koraller eller anemoner som klarar svagt ljus?

9. Jag sponanköpte nyligen en begagnad tank till en mycket billig penning från en handlare här i Beijing som la ner verksamheten. Detta blir nu mitt andra försök efter att med varierad framgång försökt mig på en liten tank med kass teknik tidigare. Nu hoppas jag kunna få till vattenvärden som gör koraller glada. Här följer lite info kring akvariet, vilket förhoppningsvis gör det enklare för er experter att ge mig riktiga råd framgent. Dimensioner Tank: 765L (180L*85H*50B) Sump: (inkl. Refugium) 280L Belysning MH 3*400W (2*14K, 20K), 2*54W, Totalt 1308W Rening Skummare: Aqua Excel 600 Mekaniskt filter: Filtervadd och strumpa under ett av avrinningsröre…

• 5 svar
    • 1k visningar
  10. Hej Helt ny här på forumet och har massor med frågor. Håller som bäst på med att bygga mitt akvarium ett 800 l. hörn och har tänkt att köra igång långsamt senare men under tiden tänkte jag köra igång min blivande karantän med bara sand och sten. Detta för att under uppbyggnaden av stora karet kunna "odla" egen levande sten och fixa en levande sandmassa, då jag ska ha DSB i det stora karet. Min fråga är egentligen om någon har nått förslag på hur man ska lagra sand och sten tills akvariet är färdigt tex. om ls behöver vattencirkulation och i så fall hur mycket och även hur känsliga organismerna i stenarna är för vatten värdena etc. ? Jag är tacksam för alla förslag. MVH Ro…

• 5 svar
    • 1k visningar
  11. Started by taspan78,

Jag har den skim c-skim1800 från red sea och tycker att det är ganska bullrig faktiskt.Jag har karet i vardagsrum och det är inte det bästa att lyssna på skimmer hela tiden. har ni någon idé hur kan jag reducera ljudet?eller måste jag byta den till någon Annan märke? tack på förhand tasos

• Gilla
    • 11 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Daniel82,

Hej mitt akvarie ser inte bra utt det är jätte mycket alger både på glaset o på sanden i botten ,Hur städar jag detta . Är mitt första akvarie .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 2 svar
    • 1k visningar
  13. Started by Neostar,

Hittade två st sånna här saker i mitt kar imorse vad är det, ser lite äckliga ut faktiskt, å säg inte att det är något skadligt det med för då brytrer ja ihop. Det räcker med majon anemoner glasrosor och skivanemoner i mitt kar. Vad är detta:

• 6 svar
    • 1k visningar
  14. Started by Gismo71,

Hallå! Jag är en akvarist som håller på att få återfall på en ny saltbalja! När jag hade salt sist så hade jag två Zander ettor som skummare och en kalakreaktor med CO2 och fick nordiskt altforum per brev! Då förstår ni att det var länge sedan! Jag är nu väldigt sugen på att dra igång en ny balja då barnen blivit så stora att man inte riskerar att få knallpulver som föda i akvariet! Jag har suttit och läst flera dagar här men jag har en liten fråga! Om jag nu bygger en ny burk var och hur ska ja jag ytvattensavrinningen?? Ska den vara på mitten eller på en sida eller båda? Ska jag borra eller ha en balkong?? Om jag vill ha en wavebox eller liknande? Hur stor ska sumpen …

• 4 svar
    • 1k visningar
  15. Started by Jack Wo Maki,

Håller på att sätta upp mitt andra kar på 120L (75X40X40) och tänker skala av 20x40 i kortsidan för en inbyggd sump. 1. Har en bit överrinningskam över sen förra bygget på drygt 16cm och en returpump på 1000l/h. Täcker kammens längd flödet? 2. Jag ska dela sumpen mitt av B20xL20xH32, ca 13 liter returkammare i sista kammaren, kan jag skala ner storleken på returkammaren för att kunna hushålla refugium i större storlek i den första kammaren?

16. Started by Tias,

Håller nu på att planera mitt "nya" saltvatten. Ska ju avvekla mitt 600l ovh ersätta med ett lite mindre pg.a svalnat intresse och framför allt behon av mer plats. nåja. såhär går tankarna... Huvudkaret ska ha måtten Bredd55cmX Längd 60cmX höjd60cm 198l Sumpen kommer bli 80X35X40 cm. 112L Kommer troligen beställa karet borrat. (vad kostar detta extra?) ska då ha någon typ av standpipe liknande avrinning... skummare kommer stå i första kammaren i sumoen. sedan kommer jag fylla upp hela andra kammaren med LS och avskärma mot sista kammaren med on plexiskiva som är borrad med massor av 10mm hål 20cm från botten. Lite frågor!! hur stor genomströmning bör jag ha genom sumpen o…

17. Started by taspan78,

Vilken doseringspumpa skulle ni rekommendera !? Finns någon speciell pumpa som är Värd att köpa tycker ni? Tack på förhand Tas Sent from my iPhone using Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  18. Started by Neostar,

Någon som vet vad det är om clownerna får svarta prickar på sig.

• 7 svar
    • 1k visningar
  19. Started by msen,

Jag har ett osmosfilter som heter JBL Osmose 120. Jag undrar hur man gör om man även vill ha ett silikatfilter. Kopplar man det då direkt på osmosfiltret? Hur i sådana fall? Tar det då längre tid att tillverka vatten? Finns det något silikatfilter som är bättre än andra eller som passar bättre till detta osmosfilter? Ja som ni ser har jag många frågor kring detta och har inga som helst kunskaper i ämnet så lite hjälp på traven hade varit trevligt

• 4 svar
    • 1k visningar
  20. Hej har ett nystartat kar sen 6v tillbaka. När kan jag börja köps sjöborre samt sjöstjärna sandvändare?

21. Started by Texas,

Skall köpa tunze stream pump kit...vart finns dom som har bra pris på grejerna! Hittade i USA ett kit med två pumpar 12000l/h vardera och en kontroll till dom allt skulle man ha hemma med frakt för under 3000:- Men haken är ju att dom har 110volts uttag...

• 1 svar
    • 1k visningar
  22. Started by jeanette,

I min skummare prizm skimmer så finns det en behållare med aktiv kol. Kan man fylla halva med aktivt kol och den andra halvan med någon sorts fosfatbindande medel och fungerar det då som en kommersiell fosfatbindare?

• 1 svar
    • 1k visningar
  23. Started by tronic,

Hei er det noen som kan si meg hvordan denne skummeren virker og hvordan jeg bruker den. Tenker på om det er noe jeg skal passe på og slik Nybegynner jo og trenger hjelp. Fulgte ikke med noe info på den

• 3 svar
    • 1k visningar
  24. Hej! Jag har ett 58liters kar med levandesten och macroalger. Min tanke med karet är att odla alger som jag kan mata min kirurg med. Jag har läst att macroalger "förbrukar" nitrat. Betyder det att jag ska mata med lite fiskmat då och då, för att macroalgen ska växa bättre? I så fall vad? Fryst artemia, nån pellets? Hur fäster macroalgerna på stenen? Min har växt ut rötter, men ska man försöka klämma dem mellan stenar, eller nåt annat tips? Om man skulle befolka karet med någon krabba, så vet jag att de äter alger och håller fint, men ger de sig på macroalger också? Sen hade jag en annan tanke om mitt vanliga kar. Är det någon nackdel att dosera KH, CA, MG i vattenbytest…

25. Started by ralle1424,

Är det svårt att sätta in ytavrinning i akvariumet? Hur gör man?

• 3 svar
    • 1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.