Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! lyckats få dinos av släktet prorocentrum, så efter lite frågor på reef 2 reef, men även facebookgrupper. Så bör en del av behandling vara att öka nitrates och phosphate. Och sen dosera silicates(SI) vad kan jag hitta för preparat som kan dosera detta? 😅 sen skulle tydligen levande pytoplankton funka, finns det att köpa på burk eller måste man börja odla fram?
-
-
- 5 svar
- 913 visningar
-
-
tjena det är bläckis här, nu va det ett tag sen jag började med saltvatten och otroligt nog så gick det snabbare en väntat, att komma i gång me det jag har 2st clowner, 2 st blenider, 2 räkor, 1 snigel för att jag hade en krabba som följt me levande sten som åt upp dom andra=( .Men jag lyckades att ta bort ohyran,nu undrar jag om någon kan tippsa mig on någån annan firre som kan gå bra me dessa jag har.
-
- 4 svar
- 913 visningar
-
-
Hej! tänkte höra vad ni tror om följande gynnare som följde med levande stenen: Det första är något som ser ut som extremt små glasrosor. Det som gör mig fundersam är den tunna stjälken och de taggiga tentaklerna. Djuret är kanske 3-4 mm högt. Stjälken är kanske 1 mm och kronan 3-4 mm i diameter. Finns både kritvita och bruna. Vår pepparmintsräka verkar inte röra dem. De har växt kanske 2-3 mm på 3-4 veckor. Glasros? Annat? Det andra är någon konstig vit förgrenande utväxt som finns på lite olika ställen på stenen. Utväxten är ca 5-6 mm: Någon som vet vad detta är? Ursäkta algerna och det förskräckliga ljuset. Blåljuset till juwelkaret är på backorder och vi lever med …
-
- 4 svar
- 913 visningar
-
-
Hejsan, nu har jag kört min LS i 2 veckor.. har kommit lite brun alger på den men inga mängder, alla vatten värden är bra förutom att jag hade lite höga fosfat halter, detta tänkte jag åtgärda med fosfat remover. allt som allt har akvariet gått i 4 veckor. Jag har inte fått någon nitrit topp än.. vet inte om det kommer bli nån eller ej, kör ZEO BAK enligt rekomendation. Jag har satt i 2st eremiter och dom tycks trivas bra.. jag har en påse levande sand som ligger o väntar.. är det dags att sätta i den nu? eller kommer den bli brun direkt?
-
- 4 svar
- 913 visningar
-
-
Såg denna krabat i karet idag och vart lite fundersam vad det kan vara. Någon som har koll?
-
- 6 svar
- 913 visningar
-
-
Någon som har ett tips om hur man får bort proteinhinnan utan ytavrinning? Jag har ett 350 Liters med en Deltec mce 600 och två streamers ca 4000 L/h var riktade rätt mycket mot ytan men det hjälper inte.
-
- 6 svar
- 912 visningar
-
-
Då det inte följde med nån Beskrivning om Dosering, Undrar jag om nån här vet hur mycket salt de ska vara per 10L ?
-
- 4 svar
- 912 visningar
-
-
Hej Jag är ny på saltvatten och har en fråga Jag har fått en konstig slöja runt min nya och första korall och undrar om ngn vet vad det är ? min egen gissning är för lite ljus mvh Ola
-
- 3 svar
- 912 visningar
-
-
Jag hade en liten "fiskskaal" nar jag var liten och var val kanske inte saa valdigt fortjust i det. Vilket ar lite alarmerande. Men daremot ar jag totalt fashinerad av storre akvarier och alskar riktigt stora som paa t.ex. Universeum. Ar det rimligt att man direkt hoppar in paa stora akvarier utan att skala upp? Eller ar detta en vanlig kansla och det slutar med att man bara ger upp och med mer pengar slangda i sjon?
-
- 3 svar
- 912 visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny både här och inom akvariehobbyn, så ska kanske berätta lite om mig själv. Jag heter Martin och är 21 år gammal, jag lever i södra Sverige. Jag har länge fascinerats av akvarium, framför allt saltvattensakvarium. Och just nu har jag väldigt mycket tid över, så det fick bli att börja på ett litet projekt inom akvarievärlden. Tanken var att starta ett saltvattenskar utan tidigare erfarenhet av salt- eller sötvattensakvarium. Jag är nog inte heller den första människan som har tänkt på det, så jag tänkte att jag kunde dela detta med dom som är intresserade av att följa min resa genom akvarievärlden. Och om ni vill får ni hemskt gärna komma med tips och…
-
- 8 svar
- 912 visningar
-
-
Hej, Hur ska man tänka när man ska försöka få flöde i sin tank men samtidigt inte riva upp sanden hela tiden? Jag kan inte få klart vatten känns det som eftersom det är så mycket sand som flyger runt.. Vad finns det för nybörjartips? Idag kör jag med ett utblås med roterande huvud (Hydor Flo) uppe i ena bakre hörnet och en jebao wavemaker uppe i andra bakre hörnet.
-
- 4 svar
- 911 visningar
-
-
vet inte om det finns här innan men hittar inget när jag söker,endast hittat lite när jag sökt på olika problem ... tänkte här kan vi skriva vilka djur som man kan ha nytta till vad typ bara att ta citera och fylla på listan tills vi har en lång fin lista som hjälper oss nybörjare här pepparmintsräka - äter glasrosor
-
- 6 svar
- 911 visningar
-
-
Har gått över från Red sea till Reef Octopus. Tidigare när jag bytt vatten med Rea Sea-saltet så har skummaren skummat efter kanske 2-3 dagar. Men nu fyllde den halva koppen på 2 dagar. Det första jag tömde ur koppen var nästan rött. Nu har det gått någon dag och den skummar på rätt bra fortfarande, dock är det grönt och härligt nu. Allt levenade ser ut att må bra. Men frågan är, är där så mycket sk*t i det saltet så skummaren får gå på högvarv? Eller vad kan det bero på?
-
- 2 svar
- 911 visningar
-
-
Jag har ganska nyligen startat upp ett saltvattenskar efter många år med sötvatten (fokus på olika biotoper). Bakgrund Åker sällan bort några längre perioder, men familjen åker regelbundet iväg och hälsar på svärföräldrarna som bor 10 mil bort. Vanligtvis åker vi då kvällstid på fredagen och kommer hem söndag kväll, och detta gör vi en och ibland två ggr/månad. Under uppstarten har jag inte haft lysena tända, och det har inte löpt så lång tid efter det, men uppskattningsvis dunstar 4-5 dl per dygn. Akvariumet är på 128 L. Frågan Behöver jag en osmolator i tanke på mitt resemönster för att bibehålla bra värden och funktionalitet, eller är det fullt tillräckligt att jag fy…
-
- 6 svar
- 911 visningar
-
-
Hej, Jag har väl terroriserat ganska många nu med frågor på kort tid och har lärt mig ett och annat på vägen men är långt ifrån kunnig. Jag har läst att man brukar eller i alla fall börja med att planera vilka invånare man ska ha i sitt akvarium och sedan välja ut ett akvarium efter det. Men jag har funderat lite. Jag vill och ska bygga ett rev men jag har tänkt lite på hur jag ska börja och undrar om det fungerar att starta på det här sättet och sedan utgå från det? 1. Först välja ett lagom stort akvarium för mitt rev. 2. Starta upp akvariet med enbart de tillbehör som krävs, någon levande sten och sandbotten tills vattnet är nått rätt temperatur och rätt nivåer i alla k…
-
- 8 svar
- 911 visningar
-
-
Hej, Jag har vart medlem här ett tag och började med denna trevliga hobby i februari i år. Började med ett Juwel akvarium som salt, sålde det ganska snabbt och köpte mig ett Red Sea Max 260. Sen hade jag det i nästan 6 månader innan jag sålde det vidare och köpte mig ett likadant men 170-modellen och tanken var att även beställa ett mått anpassat efter mina egna önskemål, allting var väl så gott som klart med själva karet, dom som skulle tillverka det stängde igen för semester o väl åter från semestern så var allting väldigt mycket dyrare än vi avtalat. Har nu kört mitt lilla Red Sea 170 men går och drömmer om ett större, det är här mina problem börjar och jag…
-
-
- 5 svar
- 911 visningar
-
-
Hej boys and girls startade mitt första nano kar i helgen och köpte levande sten och startbakterier sen från stenen började det komma lite djur som sjöstjärnor och nån liten räka m.m Men min fråga är det kom fram en anemone trodde det var en glas ros först men den flyttade på sig från en dag till en annan men den är helt vit och har en liten mun i mitten och gungiga tentakler så min fråga är kan en anemone övefleva en flytt i levande stenen eller är det en glas ros men kan dom flytta på sig och det är bara en än så länge ska försöka ta en bild men är s liten och vit.
-
- 5 svar
- 911 visningar
-
-
Hej! Håller på att starta upp ett 63 liters för att prova på det här med saltvatten. Beställde 10 kg ls som skulle levereras med bussgods. Efter ett par veckors väntan kom idag ett sms från bussgods att paketet kunde hämtas. Glad i hågen hämtar jag paketet,när jag packar upp slår jag ett öga på fraktsedeln och får se att paketet är inlämnat den 29/1 alltså har stenen skvalpat runt med bussgods i en vecka. Stenen var packad i en stor hink med lock på inslagen i fuktigt papper. Har stenen tagit någon skada av den här hanteringen? Mvh Viktor
-
- 8 svar
- 910 visningar
-
-
Sitter och ska beställa några vatten tester. men vilket märke rekomenderar ni här på guiden? Samt är det någon som använder Aquarium systems sea buffer här?
-
- 5 svar
- 910 visningar
-
-
Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos. Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge. Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken? antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?
-
- 5 svar
- 910 visningar
-
-
Hur tjockt lager korallgrus/sand rekommenderas att ha i Akvariet?
-
- 7 svar
- 910 visningar
-
-
hej min MG är låg under 1000 , hur kan jag höja den förutom med MG
-
Har spenderat en massa tid att läsa här och om det jag vill skaffa jag har ett 200L som bara står, och skulle vara intresserad på att göra det till saltvatten har hittat några svar här på ett par av frågorna men då jag inte sparat trådarna kommer jag nog ställa en del frågor ni nog svarat på 10000 gånger så ber om ursäkt i förhand fisken jag är intresserad av att skaffa är en drakfisk har läst om dom typ en vecka men är lite info jag har problem att hitta: Vilken värme vill dom ha? eftersom den äter allt den kommer över, och mitt akvarium är i stort sett bara stort nog för den själv, mår dom bra av att vara själv? och om…
-
- 8 svar
- 909 visningar
-
-
Hej! Jag har skaffat ett par akvarier som jag ska koppla ihop... Nu letar jag efter ett bra ställe som har ett stort utbud av genomföringar, rör, kopplingar osv... som samtidigt är prisvärt! Några förslag? Mvh Cristoffer
-
- 2 svar
- 909 visningar
-
-
Hej! Tänte börja strta upp ett saltvatten inom kort tid så nu har jag lite frågor till er. Jo, jag har två stycken nuvarande aötvatten kar som jag kan använda. Det ena är 350 liters med alu ram det andra är utan men ihar lite repor på rutan. Tror ni det skulle gå att ha det med alu om man täcker över det med silikon eller ngt? Sen så har jag ingen möjlighet att borra glaset så behöver man sump och isf hur löser man det då? Går det utan att ha borrat glas? Men jag vill gärna ha en sump om det går. Har ni ngt tips på vad jag kan göra?
-
- 2 svar
- 909 visningar
-