Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Har haft min kaninfisk i tre dagar nu och den vägrar äta. Hen blir rent till sig när jag slänger i mat och börjar åka rundor, men sen händer inte mer. Har testat med diverse torrfoder, artemia, mysis, lobstereggs, norri och ocean nutriton formula two super color. Några tips? Det brukar väl vara ett bra tecken att fisken blir "galen" när man slänger i mat?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Idag köpte jag en Harley Quinn räka som såg ut att må bra tills nu att jag hittade den död, vad kan problemet vara? Jag lät den sakta acklimatisera sig i påsen medans det salt läckte in vatten från mitt akvarium, Vet inte vad jag ska göra nu... Behöver verkligen komma på vad problemet kan vara
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Är ny här och ytterligare en nybörjare som skaffat en clownhotell. Har haft igång det i lite mer än 3 veckor. Mitt stora problem är alla dessa microbubblor, hur blir jag av med dem? Och så har jag tänkt att köpa en extra pump, men vilken ska jag köpa? //Niklas
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Här är en riktig dum fråga kanske men jag tycker mig inte fatta riktigt. Köpte för ett tag sedan Aquaforest KH buffer (flingor man blandar med vatten). Såg senare att det även finns en flytande variant vid namn KH Plus. Som jag förstår det så har bägge samma funktion, att höja KH. Men vad skiljer dem åt? Vad gör en ”buffer”? Är det mer långsiktig höjning? Tack på förhand! God jul!
-
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
- 2 följare
-
-
Hej har funderingar kring en balja med fisk utan dessa vackra lägre varelser. Vad skiljer i utrustning, förutom ljuset som kan vara lite lägre? Har lite sötgrjejer hemma, där minsta baljan är på 800lit, damm på 950 lit samt en balja på 1400lit. Skulle även vilja prova på salt men man vill naturligtvis inte gå ner i storlek. Manlig stolthet kanske. Tänkte ha fisk only i början för att ev. bygga upp systemet. Undrar då vad man kan dra ner på, i utrustningväg. Om det är möjligt. Mvh/Bosse
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej SG och dess invånare! Skall väll börja med att presentera mig, innan frågorna kommer upp. Rickard heter jag, 36år Bor och jobbar Norr om Stockholm och har väll snart i 20år haft akvarium för sötvattensfiskar. Nu när lite mer tid än vanligt har presenterat sig och jag för det mesta jobbar hemifrån så kändes det lägligt med tid för att starta upp en saltvattensburk efter många års fantasi om att få driva ett sådant. Dock så har man ju i alla år blivigt skrämd av diverse ...... om hur svårt det skall vara och endast riktiga proffs klarar av att driva ett sådant samt att det kostar skjortan (och ett par byxor också) att starta upp. Så here i am. 4 veckan har gått sedan j…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Till sist slog jag till. Var iväg och beställde prylarna jag behöver för att starta. Helglasakvarium b80xd80xh50 med en inbyggd 20l behållare för att ersätta avdunstat vatten Arcadia 80 cm 4xT5 belysning Deltec MCE 600 4x1000 liter cirkulationspumpar UV-C (Älskar UV. Använder det även i min sötvattensburk) Apparatur för att automatiskt fylla på avdunstat vatten från behållaren i burken. Samt annat smått och gott. Dröjer några veckor innan akvariet är färdigbyggt men nu är det på rull (till sist...) Har tänkt sätta belysningen "på tvären" då jag har planerat att revet skall "komma ut ur väggen" som en ås och vill få så mycket ljus som möjliget på åsens topp. Akvariet ko…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har problem med röd alger och undrar vad man behöver för saker för att få bort problemet, Har hört att man ska använda fosfat remover med något filter system, Undrar vad jag behöver för saker? har ett litet clownhotel på 50 liter! Mvh Timmy & Jessica
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har ett osmosfilter som heter JBL Osmose 120. Jag undrar hur man gör om man även vill ha ett silikatfilter. Kopplar man det då direkt på osmosfiltret? Hur i sådana fall? Tar det då längre tid att tillverka vatten? Finns det något silikatfilter som är bättre än andra eller som passar bättre till detta osmosfilter? Ja som ni ser har jag många frågor kring detta och har inga som helst kunskaper i ämnet så lite hjälp på traven hade varit trevligt
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Efter ett par månader av pellets, och en förväntan att Nitrat skulle minska är jag desto mer förvånad när det verkar gå åt det andra hållet... Jag hade ett gammalt Salifert test (kollade nu att BF datum var 2009-06) vilket jag inte tänkte på när jag fick de... Först hade jag runt 20 i värde, sedan gick det ner till 10 för att sedan sticka up emot 40. Jag har kollat alla andra värden, ink nitrit, ph, kh, ca, etc. för att utesluta något som spökar. Så jag har ca. 1.5 dl pellet på 250 l, och tyckte det var kanske för lite, innan jag dunkade i mer, lånade jag min polares nitrat test, och fick 2 i värde!! Vad fan skall man tro på?? Tja kanske säger sig självt, men tänkt om jag…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej! har märkt att temperaturen gärna rusar iväg lite för högt i mitt RSM130! nån som har löst detta problem på ett bra vis utan att ta bort locket och ändra belysning? har nu stängt av doppvärmaren för typ ett dygn sen och nu är temperaturen 27 grader är det ok eller för varmt?? Mvh
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ännu bara en städpatrull med några snäckor och eremiter. De har städat på bra och är inte så mycke alger kvar. Jag har ännu inte köpt in någon fisk. Har kört sötvatten länge och undrar vad jag kan mata eremiter och ev framtida fiskar med som jag redan har till sötvatten. Tetramin flingor. grindalsmask. blackworms. dafnier. (Artemia har jag också men det vet jag är ok) läste att flingor kan man mata även anemoner och eremiter med men måste det vara saltvattenvarianter? Hörde att.det inte ska vara bra att mata saltvattensfisk med sötvattensfiskar pga salthalten..stämmer det?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjoho..nu har drömmen slagit in har startat mitt saltvatten..=)) har ett kar på 300 liter som jag fyllt upp och har rätt salt mängd som mätaren visar..har bara krus i nu..när får jag slänga i min levande sten? MvH Johan
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är den här nått att ha? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ledbelysning-blaa-p-9725?osCsid=a28b761d058419a684c295094e1a4295
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Det fattades bara detta efter mina nitrat-"problem". Troligtvis har min sjöborre möblerat om karet inatt, kontentan blev att en av mina koraller lyckades landa rakt ner på en annan. Som tur var så skadades bara den som jag visar bild på. Kommer det växa ut nya polyper här? Eller ska jag klippa av de döda bitarna?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur fäster ni levende sten i varandra när ni staplar dem? Jag funderar på om man skulle borra och stoppa i tex plexiglasstavar?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte starta en tråd där ni kan få se mitt kar och jag kan ställa frågor såhär långt. Akvariet är ett klassiskt 112 liters med 54 liters sump. Det har varit igång i cirka en månad nu, och det är rätt snålt med koraller och levande. Tekniken är följande: Skummare: TMC V2 120 Cirkulation: SEIO 530 & returpump Innerfilter: Ett litet 400 l/t för eventuell aktiv kol användning Doppvärmare: 100 w Ljus: Egenbyggd LED Levande är följande: 3 Chromis viridis 3 Eremiter 4 Astreasniglar 1 Sandvändande sjöstjärna Lite fraggade mjukkoraller Jag har en del frågor om några saker. Kan det vara så att eremiterna sliter ut varandra ur varandras skal, för från början hade jag fem? Äv…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Har läst lite olika om botten material. Endel anser att levandesand är bäst. Läser även att några anser att det bara samlar nitrit, nitrat. Blir inte även kross och kalk levande tillslut?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag ska starta ett 63 liters salt utan sump och skummare. Kommer självklart byta 10-20% vatten i veckan. Nu till mina frågor: 1) Jag tänkte använda mig av ett vanligt internt filter som används i sötvatten, kommer byta det vita bomullsfiltret 2ggr i veckan så det inte samlas bakterier. Ska även ha aktivt kol i innefiltret. Vad tror ni om denna lösning? Har som sagt ingen sump så detta känns bäst för att rena vattnet. Kommer även ha ca 7kg levande sten och 5kg levande sand.vi karet finns även 2 streamerpumpar. Mycket tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
När ska vi börja med vattenbyten - Har varit igång i över 4 veckor nu. Inga koraller eller så, endast 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Lysmata Amboinensis 1 st Calcinus elegans (Eremitkräfta) 1 st Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta 1 st Clibanarius Tricolor - Blåbenad eremit 5 st Turbosniglar
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Efter ett uppehåll på sådär 6 år +, började jobba till sjöss så jag hade ju karet under mig :), så börjar jag bli sugen på att starta upp ett eller två kar igen. Har ju kvar ett 45 och ett 80 liter som jag körde skummarlöst respektive skummare. Samt ett par KG död LS. Men mina kunskaper har försvunnit lite känner jag. Samt att jag inte vet vad som för ny teknik det har kommit. Det kommer ta lite tid att starta upp, ska ju silicona om, sätta upp bakgrunder och göra vid filterkammare. Så jag är mest nyfiken på nyttig läsning/sammanfattning att plöja vad gäller små kar medan jag fixar och trixar. Och bråttom har jag…
-
Hur stor pump L/timme rekomenderar ni till ett kar på 30-60L?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Senaste veckorna har mina fiskar vart sjuka många djur har också dött..bla. en mandarin, en fjäril, en räka, en sjöborre. Fiskarna är/har vart fulla med vita prickar över hela kroppen. Vattenvärderna har/är vart bra...bra salthalt, bra ljus, bra temp. Däremot har jag medicinerat mot vita prick i 3 veckors tid utan resultat. Jag har även provat andra medeciner mot andra sjukdommar..utan resultat.Skimmerna och uv har varit av. Jag har även provat göra stort vattenbyte med rejäl cirkulation och kört med kol...utan resultat. Köpt extra putsar räkor...utan resultat. Nu vet jag inte vad jag skall göra. Dom 2 som är kvar har massor med prickar över hela kroppen, dom äter och så …
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
när är det dags att lägga i räkor, snäckor, stjärnor? hur många av varje borde man ha i ett 450-liters? .
-
- 1 svar
- 1k visningar
-