Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Jag undrar om man ska göra några vattenbyten den första månaden innan man lägger i några djur eller ska man bara låta det vara och bara fylla på med nytt vatten vart efter det dunstar?
-
Hej! Jag är ny här på forumet så här kommer en kort presentation. Har haft många olika sötvattensakvarium genom åren (mer än 40 år) men känner att nu är det dags att hälla i salt. Tänkte börja i liten skala med mitt 70 liters akvarium, (45x45x35), för att kunna använda det som jag redan har, och att få praktisk erfarenhet. Akvariet har ett filterhörn (22x10x35) av BTN-slimline, som jag byggt om till en liten sump med hjälp av tre glasskivor så jag får en yt-avrinning till en filterkammare och en returpumpskammare. I filterkammaren tänker jag ha filtervadd/svamp överst, sen Cheatoalger. I returen min gamla EHEIM-Compact 1000, en 100 W Jägerdoppvärmare och…
-
- 4 svar
- 948 visningar
-
-
Tjena, Tänkte bara kolla, hur mycket fyller ni på med OSMOS vatten varje dag? jag märker att nivån i min sump sjunker med ett par cm över natten (del av tanken på ca 35liter). Är det så kraftig avdunstning i akvariumen?
-
- 8 svar
- 947 visningar
-
-
Jag har ett osmosfilter som heter JBL Osmose 120. Jag undrar hur man gör om man även vill ha ett silikatfilter. Kopplar man det då direkt på osmosfiltret? Hur i sådana fall? Tar det då längre tid att tillverka vatten? Finns det något silikatfilter som är bättre än andra eller som passar bättre till detta osmosfilter? Ja som ni ser har jag många frågor kring detta och har inga som helst kunskaper i ämnet så lite hjälp på traven hade varit trevligt
-
- 4 svar
- 947 visningar
-
-
Har ett filter med två kammare. Tänkte ha levande sten i den ena och kol i det andra. Tyvärr hade de inte lövande sten i de proportionerna att det gick att använda på det sättet. Dock fick jag levande sand över... Kan man lägga det i en nylonstrumpa och ha i filtert eller det bara kommer att slamma ner?
-
- 8 svar
- 947 visningar
-
-
Har en eyphyllia och den har tappat sin ena "krona" den skvalpar runt på botten och ser i övrigt fin ut. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra? Tacksam för svar snart!
-
- 3 svar
- 947 visningar
-
-
Är det någon som vet vart man kan få tag på lite macroalger? Eller är det någon som har lite att sälja? för jag få f*n inte tag på något av det! /Mvh Tom
-
- 3 svar
- 946 visningar
-
-
Hej, Av de varelser jag köpt till vårat akvarium är dessa fortfarande i livet: 4st Pepparmintsräkor 4st Eremitkräftor 4st Snäckor (städpatrull) 1st Blenny 1st Salaris Sedan ser vi ju naturligtvis en hel del både snäckor, ormstjärnor, maskar m.m. När vi köpte Blennyn så frågade jag i affären om den eller räkorna skulle behöva utfodras och fick tipset att stödmata lite. Sedan jag fann en av de räkorna vi köpt flytande kring död så har jag börjat mata mer frekvent. Jag har en Eheim foderautomat som jag låter ge ett varv mat varje kväll, i den blandar jag små pellets av OceanNutrition formula 1 och 2. Jag har läst mig…
-
-
- 11 svar
- 946 visningar
-
-
Håller nu på att planera mitt "nya" saltvatten. Ska ju avvekla mitt 600l ovh ersätta med ett lite mindre pg.a svalnat intresse och framför allt behon av mer plats. nåja. såhär går tankarna... Huvudkaret ska ha måtten Bredd55cmX Längd 60cmX höjd60cm 198l Sumpen kommer bli 80X35X40 cm. 112L Kommer troligen beställa karet borrat. (vad kostar detta extra?) ska då ha någon typ av standpipe liknande avrinning... skummare kommer stå i första kammaren i sumoen. sedan kommer jag fylla upp hela andra kammaren med LS och avskärma mot sista kammaren med on plexiskiva som är borrad med massor av 10mm hål 20cm från botten. Lite frågor!! hur stor genomströmning bör jag ha genom sumpen o…
-
Hej! Är helt ny innom saltvatten, har bara haft sött innan. Har nu skaffat ett litet guppy hotell på 58 liter. Det har varit igång i ca 1,5 månad, i det har jag levande sand, 7 kg levande sten, 1 räka, 2 turbosniglar, 2 eremiter, 2 clowner och 2 damseller. Undrar nu om jag kan trycka ner nåt mer i det. Skulle man våga slänga ner en liten bläckfisk? När är det dags att slänga ner anemoner? Alla vattenvärden är tipptopp! Har ni något tips på något roligt (utöver det vanliga) man kan stoppa ner.
-
- 4 svar
- 945 visningar
-
-
-
Hur länge klarar sig mjukkoraller ovanför vattenytan? Jag köpte en LS som förvarades i en påse den hade någon slags mjukkorall eller svamp på sig och nu undrar jag om den riskerar och dö den halvtimme den låg i påsen?
-
- 4 svar
- 945 visningar
-
-
Hur vet jag att jag har lagomt hög ljusstyrka på min ramp? Ljust nu har jag 40/70 mellan 11-16 men programmet startar 10 och avslutas 22.. Kan det vara för klent?
-
- 2 svar
- 945 visningar
-
-
Efter ett par månader av pellets, och en förväntan att Nitrat skulle minska är jag desto mer förvånad när det verkar gå åt det andra hållet... Jag hade ett gammalt Salifert test (kollade nu att BF datum var 2009-06) vilket jag inte tänkte på när jag fick de... Först hade jag runt 20 i värde, sedan gick det ner till 10 för att sedan sticka up emot 40. Jag har kollat alla andra värden, ink nitrit, ph, kh, ca, etc. för att utesluta något som spökar. Så jag har ca. 1.5 dl pellet på 250 l, och tyckte det var kanske för lite, innan jag dunkade i mer, lånade jag min polares nitrat test, och fick 2 i värde!! Vad fan skall man tro på?? Tja kanske säger sig självt, men tänkt om jag…
-
- 9 svar
- 945 visningar
-
-
tjena hoppas ni inte blir för arga på mig nu. men ja kör sötvatten o har precis fått min nya burk. (980L) och ska ha sump och ytavrining. ett i varje hörn. ska jag dra ett separat rör till sumpen elle ska ja låta dom gå ihop o sen gemensamt gå ner i sumpen? /Jack
-
- 3 svar
- 945 visningar
-
-
Hallå, Har införskaffat mig ett kar med aluminium ram som jag inom snar framtid skall börja använda. Men har sökt lite på nätet och kommit fram till att det är olika bud som gäller angående underlag. Vissa säger man skall ha frigolit under andra att ingenting behövs mer än en rak skiva... Har sett att några här på guiden har ramakvarium och undrar hur ni gör? mvh
-
- 8 svar
- 945 visningar
-
-
Hej! Har ett RSM 130 med lite låga värden på Ca och Mg... Just nu ligger Ca på 360 och Mg runt 1250. Har varit och införskaffat mig FM's SALT Balling CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE. Dessa tänkte jag blanda i 1,5L PET-flaskor. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med hur detta ska doseras för att uppnå målnivåer på 450/1350? Jag förstår nämligen inte mycket av beskrivningen på burken och ännu mindre av Aqua Calcylator. Måste jag köpa till ytterligare tillsatser? Tacksam för svar...
-
- 5 svar
- 944 visningar
-
-
tjena det är bläckis här, nu va det ett tag sen jag började med saltvatten och otroligt nog så gick det snabbare en väntat, att komma i gång me det jag har 2st clowner, 2 st blenider, 2 räkor, 1 snigel för att jag hade en krabba som följt me levande sten som åt upp dom andra=( .Men jag lyckades att ta bort ohyran,nu undrar jag om någon kan tippsa mig on någån annan firre som kan gå bra me dessa jag har.
-
- 4 svar
- 944 visningar
-
-
Då var vi äntligen tebax här efter att ha varit borta ett bra tag.Har äntligen flyttat klart åt både oss sälva och åt min mor så nu kan man äntligen börja på ägna sig åt sin hobby igen Har då ett nytt kar på g,hade tänkt oss ett hörnakvarium på kanske en 150-200 liter med sjöhästar,kanske ett mandarinpar och lite smått och gott Men som vanligt när man ska börja med nått nytt så kommer det självklart en massa frågor. Vet ju mycket väl att man inte kan ha snabba fiskar ilag med sjöhästarna men vet däremot inte så mycket om vilka sorters koraller man kan ha med dom och hur det är med lägre djur. Eftersom hästarna vill ha alger och många lägre djur äter alger så undrar vi o…
-
- 3 svar
- 944 visningar
-
-
Hur stor pump L/timme rekomenderar ni till ett kar på 30-60L?
-
- 7 svar
- 944 visningar
-
-
hur har ni som haft problem med glasrosor fått bukt med dem? har beställt en räka (lysmata wurdemanni tror jag den hette) som tydligen ska käka dem, men den är restad. har massvis med glasrosor i olika storlekar. först satt dem på en sten och nu har dem spridit sig. hur sjutton ska jag få bukt med dem?
-
- 2 svar
- 943 visningar
-
-
Investerade i 10kg sten idag och fick en massa goa grejjer med, ett gäng skivanemoner, nån korall, ett 30tal blåa sjöstjärnos mm. å detta "kladd": http://hem.bredband.net/b154438/smet1.jpg Färgerna på bilden är inte riktigt korrekta... det röda är mattröda kalkalger eller nått sånt, och "kladdet" är genomskinligt med nått ljusblått inuti. En bild till här på ett annat ställe på samma sten: http://hem.bredband.net/b154438/smet2.jpg Vad är dedär förnå? Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 943 visningar
-
-
Hur länge kan man ha färdig blandat saltvatten i dunk? Idag kör jag med en pump i dunken men det vore skönt att slippa. Mvh Mattias
-
- 4 svar
- 943 visningar
-
-
Hej, Efter många års uppehåll (ca 20 år) ska jag starta upp ett nytt saltvattenskar. Känns otroligt kul och läser en hel del i forumen här, blir inspirerad och ser fram emot att komma igång. Hittat ett kar men levande sten verkar omöjligt att få tag i i dessa tider. Kollat med de flesta saltvattensbutiker, men ingen har på lager. Någon som vet om man kan beställa från någon grossist, eller om det finns någon har som har lite LS över? Tacksam för tips och råd:-) // Freddie
-
Hej allihopa! Jag har precis startat ett nytt nano kar 60L. Nästan alla grejer köpte jag via nätet. Frågan är: finns nån akvarie butik i stockholm? Jag har hittat bara Triton och akvarielagret?
-
- 3 svar
- 942 visningar
-