Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Vet nån vad det är dör nått som kryper runt på glaset? Har sett ca 4st i akvariumet tänker på den stjärnformade lila
-
-
- 1 svar
- 983 visningar
-
-
-
Någon som vet vad det är om clownerna får svarta prickar på sig.
-
- 7 svar
- 982 visningar
-
-
Såg att det finns ett kit från JBL med olika vattentester för 1000:-. Kanske prisvärt om testerna är ok? Mvh Urban
-
- 2 svar
- 981 visningar
-
-
Hejsan, Jag har 2 sötvattensakvarie ett med fiskar och ett med sköldpadda och fisk, jag har ett 6kantig akvarie på 48L, undrar om det ä möjligt att starta upp saltvatten i det? har blivit intresserad av det på sistone, jag är itne så jätte intresserad av så mycket koraller och sånt, men visst är väl alla saltvattensfiskar så coola, har oxå hört att om man inte har så mycket koraller och sånt så är det ganska lättskött? Om jag skulle starta upp det vad skule jag i så fall behöva till det?? jag kan typ inget om saltvatten så all hjälp är verkligen tacksamt välkommen . /statte
-
- 2 svar
- 981 visningar
-
-
Idag köpte jag en Harley Quinn räka som såg ut att må bra tills nu att jag hittade den död, vad kan problemet vara? Jag lät den sakta acklimatisera sig i påsen medans det salt läckte in vatten från mitt akvarium, Vet inte vad jag ska göra nu... Behöver verkligen komma på vad problemet kan vara
-
- 8 svar
- 980 visningar
-
-
Hallå! Jag är en akvarist som håller på att få återfall på en ny saltbalja! När jag hade salt sist så hade jag två Zander ettor som skummare och en kalakreaktor med CO2 och fick nordiskt altforum per brev! Då förstår ni att det var länge sedan! Jag är nu väldigt sugen på att dra igång en ny balja då barnen blivit så stora att man inte riskerar att få knallpulver som föda i akvariet! Jag har suttit och läst flera dagar här men jag har en liten fråga! Om jag nu bygger en ny burk var och hur ska ja jag ytvattensavrinningen?? Ska den vara på mitten eller på en sida eller båda? Ska jag borra eller ha en balkong?? Om jag vill ha en wavebox eller liknande? Hur stor ska sumpen …
-
- 4 svar
- 980 visningar
-
-
Hej! Ska börja lite smått med saltvattensakvarium och undrar var det finns några butiker i östergötland? Mvh/Tozze
-
- 2 svar
- 980 visningar
-
-
Hej jag bytte till enbart t5 10x54w och kan inte bli annat än super nöjd galet fina färger jag hade radion xr30 g4 PRO tidigare de var absolut inte dåliga men har mycket bättre täckning nu och bättre färger sen växer det så mycket bättre mvh Frank
-
-
- 8 svar
- 980 visningar
-
-
Funkar det här eller är jag helt ute och cyklar? Skälvavrining och en pump
-
- 2 svar
- 979 visningar
-
-
Hej. jag undrar om någon kan tipsa om en bra sida som har lite mer info(det ja söker är mest hur stora koraller och anemoner blir, står inget sånt i den saltvatten bok ja har av Knopp, eller på denna sida.) om alla invånare i ett saltvatten rev (inte alla, men dom som lämpar sig för akvarium) Om nån skulle kunna tipsa om fina koraller och skivanemoner som inte blir så stora vore de oxå kanon. Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 979 visningar
-
-
Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor. 1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet? 2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?
-
Hej, går i tankarna att beställa en custom scape.. idag har jag runt 15-20kg riktig levande sten och runt 10kg marco rocks som har varit i karet runt 7 månader och är också levande kan man säga.. har tänkt lägga i sumpen 2 bio blocks från maxspect som borde klara av 2,850liter enligt tillverkare: Mitt kar är 345l inkl sump. hur länge borde dom ligga i sumpen tills man får börja plocka bort allt sten? kanske nån har gjort likadant eller kan ge tips
-
Efter ett vattenbyte så börja mina 2 turbos skjuta ut vitt slemm.. Parning ? Kommer ganska mycket
-
-
- 10 svar
- 978 visningar
-
-
Jag undrar om man ska göra några vattenbyten den första månaden innan man lägger i några djur eller ska man bara låta det vara och bara fylla på med nytt vatten vart efter det dunstar?
-
hej! är rätt ny inom saltkar, och undrade då jag ska lägga några döda koraller i en 26/l låda med kranvatten som får stå ett bra tag, med en streamer och bakterier + salt länkade en bild på saltet, som är lämpligt för kranvatten, MEN hittar ingenstanns om lämpliga doseringar eller doseringstabeller eller liknande, någon som kan hjälpa mvh
-
- 1 svar
- 977 visningar
-
-
Hej, Har två stycken (som jag har sett) av dessa små anemonliknande "sakerna". Vad är det för något? Är de ok att ha kvar? Skulle gissa max 3-6 mm. Har en liten video, men den är för stor för att ladda upp. 🤷🏻♀️
-
Hej, Dum fråga kanske? Men hur regleras vattennivån, när man använder sump? / Hälsningar Pär
-
- 4 svar
- 977 visningar
-
-
Borrade 2 st hål i akvariet och det första blev bra men på det andra så lossnade en glasflisa på 2-3mm precis bredvid hålet. Kommer det hålla tätt eller måste jag åtgärda på nåt sätt?
-
-
- 3 svar
- 977 visningar
-
-
Hej! Nu har jag redan borrat för detta, men tänkte bara dubbelkolla hur medlemmarna här tror detta skulle fungera. Tänkte mest på att jag kanske ska skippa sista 90 graders böjen på Siphonen, för att denna ska sätta igång ordentligt? tänker att luften i "vattenlåset" av 90 graders inte kommer kunna tryckas bort alls, då utloppet kommer vara under vattennivån i sumpen. Kanske köra en 45 graders ned på Siphon och ett 45 graders upp på supportdrain? alternativt borra ett litet hål i överdelen av sista 90gradersvinkeln på main siphon, för att släppa ut luft. där kommer ju vara täckt av vatten ändå, så den kommer inte dra in någon luft.
-
Vad är det som växer ser ut som en liten anemon är det någo som har en ide. Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 5 svar
- 976 visningar
-
-
Vem var det som hade det cylindriska karet uppe här på forumet tidigare idag??
-
- 1 svar
- 976 visningar
-
-
Håller nu på att planera mitt "nya" saltvatten. Ska ju avvekla mitt 600l ovh ersätta med ett lite mindre pg.a svalnat intresse och framför allt behon av mer plats. nåja. såhär går tankarna... Huvudkaret ska ha måtten Bredd55cmX Längd 60cmX höjd60cm 198l Sumpen kommer bli 80X35X40 cm. 112L Kommer troligen beställa karet borrat. (vad kostar detta extra?) ska då ha någon typ av standpipe liknande avrinning... skummare kommer stå i första kammaren i sumoen. sedan kommer jag fylla upp hela andra kammaren med LS och avskärma mot sista kammaren med on plexiskiva som är borrad med massor av 10mm hål 20cm från botten. Lite frågor!! hur stor genomströmning bör jag ha genom sumpen o…
-
Hur stor pump L/timme rekomenderar ni till ett kar på 30-60L?
-
- 7 svar
- 976 visningar
-
-
Hejsan, Mina clowner kände sig lite risiga, men börjar få lite mindre prick.. MEN istället har jag fått någon slag explosion av små små små vita prickar, som har satt sig på rutorna, men jag TROR att de även snurrar runt i karet.. Om man går nära ser man att de låångsamt rör på sig!! Hitta inte detta i någon av mina böcker och undrar lite vad jag skall göra? skrapa bort allt och låta det gå in i sumpen->filtrera? Skaffa UVC? Kör redan med fosfatadsorber, mindre belysning och aktivt kol.. det verkar som det hela brakade loss efter min storstädning av alger. Alla råd är välkomna
-
- 3 svar
- 975 visningar
-