Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by vondraggen,

Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.

• 4 svar
    • 909 visningar
  2. Guest
    Started by Guest,

Hej allihopa! Jag har precis startat ett nytt nano kar 60L. Nästan alla grejer köpte jag via nätet. Frågan är: finns nån akvarie butik i stockholm? Jag har hittat bara Triton och akvarielagret?

• 3 svar
    • 908 visningar
  3. Started by Reuben,

Tjena, Tänkte bara kolla, hur mycket fyller ni på med OSMOS vatten varje dag? jag märker att nivån i min sump sjunker med ett par cm över natten (del av tanken på ca 35liter). Är det så kraftig avdunstning i akvariumen?

• 8 svar
    • 908 visningar
  4. Ibland ser man att det står att det är ett saltvattensakvarium. det kan det ju vara om det följer med saltvattensprodukter. men ett akvarium kan man väl annvända både till söt och saltvatten??

• 3 svar
    • 907 visningar
  5. Started by Zippy,

Hej! Jag är ny här på forumet så här kommer en kort presentation. Har haft många olika sötvattensakvarium genom åren (mer än 40 år) men känner att nu är det dags att hälla i salt. Tänkte börja i liten skala med mitt 70 liters akvarium, (45x45x35), för att kunna använda det som jag redan har, och att få praktisk erfarenhet. Akvariet har ett filterhörn (22x10x35) av BTN-slimline, som jag byggt om till en liten sump med hjälp av tre glasskivor så jag får en yt-avrinning till en filterkammare och en returpumpskammare. I filterkammaren tänker jag ha filtervadd/svamp överst, sen Cheatoalger. I returen min gamla EHEIM-Compact 1000, en 100 W Jägerdoppvärmare och…

• 4 svar
    • 907 visningar
  6. Skall i dagarna lägga i min levande sten. Mitt akvarium är helt nytt från grunden, det är på 200 liter "HÖRN" har haft saltvattnet igång i ca en vecka nu med pump och skummare. Nu har jag en fråga om lyset.. skall det vara tänt något under inkörningen? och isåfall hur lång tid under dagen? Hur ofta bör man ta vatten prover? Har även beställt levande sand, men detta har jag förstått inte skall i föräns akvariet fått stått med stenen och vattnet stabiliserat sig. men när det väl ska i.. ska man skölja det nå eller bara hälla i direkt? Tacksam för svar, Ha det ! //Mvh Göran

7. Started by Alis,

Hej på er !! Jag har mer eller mindre haft sötvattensakvarier under hela min livstid .. Men nu har sambon börjar bli mer o mer sugen på salt, så även jag... Har lånat böcker på bibblan, o lusläser det mesta jag kan komma över.. Men min fråga till er är : Jag har ett Juwel Rio 240 liters , kan jag använda detta samt dess tillhörande pump/material samt värmare till salt? Har även ett sprillans nytt ytterfilter som bara står och skräpar, kan detta användas t.ex för att få fart på vattnet ?? Hur funkar det med ljusrampen, kan jag använda den tillhörande o byta ut rören? Vad behöver jag mer till mitt Juwel om jag vill starta saltvatten i detta? Inga supertekniska dyra saker nu…

• 6 svar
    • 906 visningar
  8. Started by Hirez,

Efter ett par månader av pellets, och en förväntan att Nitrat skulle minska är jag desto mer förvånad när det verkar gå åt det andra hållet... Jag hade ett gammalt Salifert test (kollade nu att BF datum var 2009-06) vilket jag inte tänkte på när jag fick de... Först hade jag runt 20 i värde, sedan gick det ner till 10 för att sedan sticka up emot 40. Jag har kollat alla andra värden, ink nitrit, ph, kh, ca, etc. för att utesluta något som spökar. Så jag har ca. 1.5 dl pellet på 250 l, och tyckte det var kanske för lite, innan jag dunkade i mer, lånade jag min polares nitrat test, och fick 2 i värde!! Vad fan skall man tro på?? Tja kanske säger sig självt, men tänkt om jag…

• 9 svar
    • 906 visningar
  9. Started by Acke75,

Hej! Skulle behöva lite hjälp med min mjukkorall... Vad det är för mjukkorall? Den är väldigt mjuk och sladdrig längst på "stammen", och hänger som den gör på bilden. Har försökt stödja upp den, men den faller om kull efter en stund. Tror den mår rätt bra förövrigt, massor med polyper ut när det är ljust (dock inte på bilden då den är tagen på kvällen..) Nån som har nått tips på hur jag ska få den att hålla sig upprätt? Det sitter även en annan grej på stenen, den lilla saken längst ut till vänster ganska mitt i. Vet någon vad det är? Är det nått som ska vara kvar?

• 5 svar
    • 906 visningar
  10. Started by john.Schmidt,

Hej Jag förbereder just nu att starta igång ett 100l akvarium och jag hade tänkt att prioritera växter i detta. Jag har en ljusrörsarmatur med plats för två ljusrör. Jag vet dock inte vilka jag ska välja. Jag har försökt hitta lite hjälp på nätet och har väl även fått lite info om området också, men jag har ändå ett par frågor. Jag vill ju ha så bra ljus som möjligt, men hur många watt bör jag ha sammanlagt i mitt 100l kar ? jag vet inte riktigt hur armaturer mm fungerar så jag undrar även om armaturen begränsar hur många watt jag kan ha. Det står 2 x 18W på armaturen, men jag hoppas lite på att jag kan ha mera. En annan fråga... snål som man är så vill man ju gärna ock…

• 4 svar
    • 906 visningar
  11. Started by per-åke,

Har ett gäng sniglar i mitt 125 literskar. Om en snigel skulle dö, blir vattnet förstört då? Är det så allvarligt att fiskar kan dö?

12. Started by Aquaguy,

Jag är ganska ny på salta akvarium och skulle vilja prova något medan jag planerar ett större kar. Har lite frågor, om jag skulle köpa ett 20-30 liters nano vad för pump skulle jag behöva? ung hur mycket levande sten? Vilka korraler skulle vara lämpliga? är det nödvändigt med skummare? har bara tänkt att ha lite korraler och sniglar i akvariumet.

• 11 svar
    • 906 visningar
  13. Started by Vidofner,

La i salt för fyra dagar sen och mitt vatten är fortfarande grumligt. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det? Hade tänkt köpa levande sten imorrn, kommer detta sätta hinder för det?

• 8 svar
    • 905 visningar
  14. Started by Linisgirl,

Funderar vad de är för fel har haft igång akvariet väldigt länge nu är brunt å fint i akvariet men inget vill överleva som jag stoppar i jo stenen lever ju så klart men har provat med sniglar och en räka men de funkade inte dom dog Hjälp mej

• 4 svar
    • 905 visningar
  15. Started by magnus1982,

min vita korallsand har nu fyllts med en massa brunt skit. förmodar det är kisel alger. stämmer detta?? vad ska jag göra för att bli av med detta ??? det är otroligt fult !

• 7 svar
    • 905 visningar
  16. Started by Gismo71,

Hallå! Jag är en akvarist som håller på att få återfall på en ny saltbalja! När jag hade salt sist så hade jag två Zander ettor som skummare och en kalakreaktor med CO2 och fick nordiskt altforum per brev! Då förstår ni att det var länge sedan! Jag är nu väldigt sugen på att dra igång en ny balja då barnen blivit så stora att man inte riskerar att få knallpulver som föda i akvariet! Jag har suttit och läst flera dagar här men jag har en liten fråga! Om jag nu bygger en ny burk var och hur ska ja jag ytvattensavrinningen?? Ska den vara på mitten eller på en sida eller båda? Ska jag borra eller ha en balkong?? Om jag vill ha en wavebox eller liknande? Hur stor ska sumpen …

• 4 svar
    • 905 visningar
  17. Started by VivaLaAdam,

Hej! Jag har sedan tidigare haft en 200 liters burk som jag gkorde mig av med, och funderar nu på att starta upp igen efter stigande intresse. Det är så att jag ska till usa i höst där priserna på sten, sand, koraller m.m är mycket bättre än i Sverige. Jag har då tänkt att man kanske skulle kunna utnyttja detta på något sett vid en eventuell uppstart... Det jag undrar då är hur länge diverse djur, sten och koraller klarar sig i skickning, fiskar antar jag ju är helt utom frågan. Men det jag vill veta hur länge det klarar sig i en kartong med plastpåsar är: Levande sten Eremiter Sniglar Skivanemoner Knappar Mjukkorall Man får ju räkna med en 24h period inom usa och sedan…

• 8 svar
    • 905 visningar
  18. Hej! Jag har limmat ihop en del död levande sten med hjälp av Aquaforest Stone Fix. Funkade bra! Stenarna ska nu få bada igen, för att laka ur diverse ämnen osv. Är det någon som vet hur länge jag bör vänta att blötlägga dem? Då med tanke på cementen. Det står ingenting alls varken på burken, bruksanvisningen eller vad jag hittat på nätet. 2-5 minuter tar det för cementen att stelna, men inget om just blödläggning. Tack!

• Gilla
    • 8 svar
    • 905 visningar
  19. Started by Reryd,

Hur länge ska man ha den döda stenen i osmos vatten för att kalkas ur? Alla säger olika...

• Gilla
    • 11 svar
    • 905 visningar
  20. Started by jetstar,

Hur stor pump L/timme rekomenderar ni till ett kar på 30-60L?

• 7 svar
    • 905 visningar
  21. Started by maltemus,

Nu har jag lagt ner mitt stora kar. Grabben vill ha ett eget kar på sin kar så jag tog fram mitt gamla nano som går att köra söt/salt. Hur som helst. I ett halv år körde jag nanon som salt med en rio skummare som lät ungefär lika mkt som mitt 320L med lampa/skummare Frågan är om rio skummaren ngnsin gjorde nytta, den skummade istort sett aldrig utan fungerade troligen mer som lite cirkulation tillsammans med pumpen. Frågan är: Går det körde nanot med samma metod och skita i rio skummaren och helt enkelt byta vatten lite oftare ?

• 6 svar
    • 904 visningar
  22. Started by spoix,

Hallå, Har införskaffat mig ett kar med aluminium ram som jag inom snar framtid skall börja använda. Men har sökt lite på nätet och kommit fram till att det är olika bud som gäller angående underlag. Vissa säger man skall ha frigolit under andra att ingenting behövs mer än en rak skiva... Har sett att några här på guiden har ramakvarium och undrar hur ni gör? mvh

• 8 svar
    • 904 visningar
  23. Started by Saltaren,

Hej! äntligen vart man medlem här. Erik heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har ett litet akvarium som heter Aquael reefmax 105 liters. Jag har en fråga om det är nån som vet om man kan få för lite alger, överallt talas det om att man har problem med för mycket, men mitt akvarium, som varit igång i ca 1 1/2 månad och med en städpatrull på tio turbosnäckor och två pyttesmå eremiter, är helt soprent på alger. Kan detta innebära ett problem för syresättning osv, och kan det pga algbrist bli för lite föda för snäckorna? tack på förhand! mvh/ Erik

• 3 svar
    • 904 visningar
  24. Started by hippo,

sitter här med en burk TMbio-calcium men fattar inte ett dugg av vad det står på burken. är det någon som vet hur mycket och hur ofta man doserar? kan man strö det direkt i sumpen eller måste man blanda det med vatten först? vad har det för inverkan på KH och PH?

25. Tjenare och hej, Tänkte bara kort Presentera mig Anton var namnet. Är Helt ny inom det här med saltvattens akvarium, har varit inne på detta forum och andra hemsidor, sprungit runt på akvarie butiker i Stockholm och köpt nån bok om ämnet Men nu har min sambo och jag tänkt att börja med det hela, Planen är: Vi har ett ca:400L akvarium 120L*50B*65H En sump på 100L Belysning, 1 st T5 armatur kommer ej ihåg men tror de e runt 4x21w (armaturern är ca: 1 m lång, 4 st lysrör) känner mig du jobbar som elektriker borde kunna de där med lysrör;) 1 st MH Kommer ej ihåg Watt antal på den. Pumpar, 1 st Aquabee UP3000 3000 l/h Tryckhöjd 2,4 m 45 Watt Retur från sump 1 st seio´…

• 2 svar
    • 903 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.