Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by borgh,

Hej, har precis satt igång och renovera ett vardagsrum i huset och har planerat att ha ett akvarium mellan rummet och matsalen! de ska vara helt inbyggt i väggen och min fundering är fukten! har förstått att saltvattensakvarier dunstar kanska kraftigt och undrar om några kan ge lite tips och dela med sig av erfarenhet om vilken grad av noggranhet som behövs för att undvika fuktskador i väggen! vad för material kan användas över akvariet, fläktar, ventilgaller, våtrumsfärg eller liknande extremt tacksam för ideer! åtkomsten tror jag är löst genom ett liggande skåp i längd med akvariet som ja vandaliserat något! ja har ett 260 L kar! tack på förhand // Borgh

• 2 svar
    • 942 visningar
  2. Started by nikas68,

Vad är det som växer ser ut som en liten anemon är det någo som har en ide. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 5 svar
    • 942 visningar
  3. Jag har ganska nyligen startat upp ett saltvattenskar efter många år med sötvatten (fokus på olika biotoper). Bakgrund Åker sällan bort några längre perioder, men familjen åker regelbundet iväg och hälsar på svärföräldrarna som bor 10 mil bort. Vanligtvis åker vi då kvällstid på fredagen och kommer hem söndag kväll, och detta gör vi en och ibland två ggr/månad. Under uppstarten har jag inte haft lysena tända, och det har inte löpt så lång tid efter det, men uppskattningsvis dunstar 4-5 dl per dygn. Akvariumet är på 128 L. Frågan Behöver jag en osmolator i tanke på mitt resemönster för att bibehålla bra värden och funktionalitet, eller är det fullt tillräckligt att jag fy…

• 6 svar
    • 942 visningar
  4. Started by gnuttas,

Skulle vilja ha ytavrinning på min kub på 50x50x50. Om jag gör en sned box i ena hörnet och placerar min lilla eheim compact 1000 på botten i den boxen - skulle det vara en bra idé? Vart är bäst att lägga utflödet från denna pump i så fall? Skall man borra ett litet hål för utflödet längst ner i boxen, eller skall man köpa till ett rör och leda upp utflödet till kanten på boxen, så att det rinner ut vid vattenytan?

• 3 svar
    • 942 visningar
  5. Started by skurken,

Halloj nu har man äntligen satt upp en saltburk Hade ett 200l med sötvatten och några få tråkiga fiskar i. Gled in här på sidan och vart helt såld på saltburk. Har väl läst typ varje tråd på forumet nu 400ggr känns det som och till slut så kunde jag inte hålla mig längre. Ringde runt lite på annonserna här på forumet och va riktigt nära på att köpa ett kar men ångrade mig i sista stund p.g.a platsbrist och en gravid gnällig kärring. Men va fan ringde en kille i eskelstuna och köpte skummare, 30kg Ls, 2 streampumpar sand och lite annat smått o gott. Drog ner på lokala fiskdammen och köpte ett 54l akvarium till lill tjejen på 3år och lite rosa sand o sånt tjaffs så tjejen …

6. Started by Kakan,

Min pump till nano reef aquael går igång men det kommer inga bubblor. Vad är fel?

• 7 svar
    • 942 visningar
  7. Started by mr_lundkvist,

Hejsan, nu har jag kört min LS i 2 veckor.. har kommit lite brun alger på den men inga mängder, alla vatten värden är bra förutom att jag hade lite höga fosfat halter, detta tänkte jag åtgärda med fosfat remover. allt som allt har akvariet gått i 4 veckor. Jag har inte fått någon nitrit topp än.. vet inte om det kommer bli nån eller ej, kör ZEO BAK enligt rekomendation. Jag har satt i 2st eremiter och dom tycks trivas bra.. jag har en påse levande sand som ligger o väntar.. är det dags att sätta i den nu? eller kommer den bli brun direkt?

• 4 svar
    • 942 visningar
  8. Started by ralle1424,

Är det svårt att sätta in ytavrinning i akvariumet? Hur gör man?

• 3 svar
    • 942 visningar
  9. Started by Axxe,

Tänkte plåga er med lite mer noob-frågor. Jag har fått snöigt/dammigt akvarium, finkorniga ljusa partiklar som fastnar överallt och lägger sig som mörkt damm på sanden. Karet är ett 20liters nano-reef där jag endast kör med filtret som den levererades med. Funderar om det är saltet (Tetra) som är boven, och att det är utfällningar jag lider av. Vattenvärden har jag inte kollat men kör med täta vattenbyten och rengör filtret ofta då jag inte fått igång karet på riktigt ännu, väntar på städpatrull så bara LS och dess fripassagerare i karet. En annan faktor som kanske betyder något är att 10K belysningen var trasig så har bara kört 20K röret som enda belysning sen start. Hu…

• 3 svar
    • 941 visningar
  10. Started by john.Schmidt,

Hej Jag förbereder just nu att starta igång ett 100l akvarium och jag hade tänkt att prioritera växter i detta. Jag har en ljusrörsarmatur med plats för två ljusrör. Jag vet dock inte vilka jag ska välja. Jag har försökt hitta lite hjälp på nätet och har väl även fått lite info om området också, men jag har ändå ett par frågor. Jag vill ju ha så bra ljus som möjligt, men hur många watt bör jag ha sammanlagt i mitt 100l kar ? jag vet inte riktigt hur armaturer mm fungerar så jag undrar även om armaturen begränsar hur många watt jag kan ha. Det står 2 x 18W på armaturen, men jag hoppas lite på att jag kan ha mera. En annan fråga... snål som man är så vill man ju gärna ock…

• 4 svar
    • 941 visningar
  11. Started by slarvid,

På rutan i mitt kar sitter typ 4 små vita prickar med typ massa ben runt om. Ser ut som små spindlar typ! Vad är det?

• 10 svar
    • 941 visningar
  12. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej min MG är låg under 1000 , hur kan jag höja den förutom med MG

• 7 svar
    • 941 visningar
  13. Started by ErikÖstlund,

Har ett par av dessa knappar, tror de kallas "purple hornet ". Någon som vet hur giftiga de är?

• Gilla
      • Haha
    • 7 svar
    • 940 visningar
  14. Started by nelson,

Hejsan! Det är så här att jag köpte ca 300kg levande sten förra veckan och jag undrar om man behöver koppla någon utrustning till detta utöver cirkulation och ljus. Typ skummare? När jag fick hem stenen blandade jag nytt saltvatten så vattnet är bra. Värdena: PH 7,7 - 8 No2 0 No3 5 Mvh Nelson

• 1 svar
    • 940 visningar
  15. Started by Alis,

Hej på er !! Jag har mer eller mindre haft sötvattensakvarier under hela min livstid .. Men nu har sambon börjar bli mer o mer sugen på salt, så även jag... Har lånat böcker på bibblan, o lusläser det mesta jag kan komma över.. Men min fråga till er är : Jag har ett Juwel Rio 240 liters , kan jag använda detta samt dess tillhörande pump/material samt värmare till salt? Har även ett sprillans nytt ytterfilter som bara står och skräpar, kan detta användas t.ex för att få fart på vattnet ?? Hur funkar det med ljusrampen, kan jag använda den tillhörande o byta ut rören? Vad behöver jag mer till mitt Juwel om jag vill starta saltvatten i detta? Inga supertekniska dyra saker nu…

• 6 svar
    • 939 visningar
  16. Started by Nille83,

Jag har slitit med det varje gång jag städat karet, men nu har jag inte gjort det på 2 månader. Först blev där massor med gröna alger, men nu börjar kalkalgerna komma. Så frågan är, måste man skrapa bakrutan? Nu menar jag inte om man tycker det är fullt eller snyggt, utan för vattenkvalitén.

• 4 svar
    • 939 visningar
  17. Hej Jag ska starta ett 63 liters salt utan sump och skummare. Kommer självklart byta 10-20% vatten i veckan. Nu till mina frågor: 1) Jag tänkte använda mig av ett vanligt internt filter som används i sötvatten, kommer byta det vita bomullsfiltret 2ggr i veckan så det inte samlas bakterier. Ska även ha aktivt kol i innefiltret. Vad tror ni om denna lösning? Har som sagt ingen sump så detta känns bäst för att rena vattnet. Kommer även ha ca 7kg levande sten och 5kg levande sand.vi karet finns även 2 streamerpumpar. Mycket tacksam för svar.

18. Started by Kubiken1891,

Jag blandade vatten igår och körde med Aqua Medics salt. Men när jag kollade värdena så fick jag 840 Mg och 2.3 KH. Jag ska göra en ny koll när jag kommer hem från jobbet idag men dom värdena låter väl ganska fel? KH värdet testades med Salifert,Red sea och Hanna och Mg med Salifert, bägge testerna visade ok när jag kollade värdena i tanken.

• 6 svar
    • 939 visningar
  19. Started by Randomkille,

Köpte i förrgår en tiger goby som mår bra och är aktiv men den äter inte maten som jag ger den, iallafall äter den inte när jag ser... Någon som har tips eller vet? Mvh Nils

20. Started by robjo,

Hejsan, Vilka T8 rör är "bäst" att använda till saltkar? Jag har fått tagit över ett 375 L saltkar, men han har bara kört med T8 rör, men han har inte kört med något levande utöver fiskarna. Jag tänker nu köra lite levande, tex lättare koraller, anemoner osv, men till en början tänker jag prova med T8 rör, ska sägas att detta blir mitt första kar, så jag börjar sakta och ekonomiskt för att sen uppgradera. Jag tänker köra med 4 rör. Det måste finns någon med erfarenheter om detta där ute :-) /Robban

• 3 svar
    • 939 visningar
  21. Started by per-åke,

Har ett gäng sniglar i mitt 125 literskar. Om en snigel skulle dö, blir vattnet förstört då? Är det så allvarligt att fiskar kan dö?

22. Started by leifsson,

Borrade 2 st hål i akvariet och det första blev bra men på det andra så lossnade en glasflisa på 2-3mm precis bredvid hålet. Kommer det hålla tätt eller måste jag åtgärda på nåt sätt?

• Gilla
    • 3 svar
    • 939 visningar
  23. Started by SaltisLinda123,

Min ricordea börjar få 2 munnar håller den på att bli flera ?

24. Started by skulderblad,

Hej! Har haft ett 58 liters JAD-kar igång i snart tre månader och vill nu utöka till ett 100 liters och tänkte då prova att köra med vanligt sötvatten och blanda det med salt. Allting såg bra ut ut och har gjort det i några dagar, men när jag stängde av mina två pumpar (ena pumpar 1200 liter/h och andra 300 liter/h) och glömde sätta på den så var karet helt grumligt och det ligger ett litet tunt lager på botten, kan mycket väl vara salt. Kommer detta att återhämta sej när man startar pumparna igen eller måste jag göra om allt igen? Tacksam för bra svar! MVH Tordh

• 8 svar
    • 938 visningar
  25. Started by hippo,

jag undrar om det är någon som har en svensk bruksanvisning till saliferts kh test. eller om någon kan förklara hur man gör.

• 3 svar
    • 938 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.