Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by skalleper,

Hej. Köpte en anemon idag den har varit i karret i 3h och från början va foten tjock o fin och stog upp efter en timme början allt hänga se bild. Är detta normalt första dagen i nytt kar?

2. Started by NaCl,

Har som rubriken lyder Boyu 128 L. Modellnamnet som står i locket är HS 60A, och det sitter i 2*25w PL rör. Såvitt jag förstår är det för klent, och jag vill uppgradera belysningen. Har någon tips på hur man gör detta på ett enkelt sätt? Har förstått att det finns Boyu-modeller med MH-armaturer. Kan man köpa en sådan och skruva i, och var i så fall? Eller finns det någon annan lösning som ger ett bra slutresultat? Såg någon på forumet som tog bort locket, men det verkar svårt? Om det blir för krångligt eller för dyrt funderar jag på att istället avvakta och satsa pengarna på ett nytt större akvarium (i tanke på att jag funderar på att byta upp mig i storlek under 2014 vil…

• 2 svar
    • 937 visningar
  3. Har ett ganska nytt 32 liters nano kar. har haft det i snart 1 månad, och har tyckt från början att det har varit lite dålig cirkulation på vattnet. Så idag inhandlade jag en ny koralia nano 900 Streamer pump(vad heter det egentligen?) som pumpar runt 900 liter/h. det fungerar bra att ha den i och inget spolas upp från botten eller så. men har lite problem hur jag ska rikta den för att få bra cirkulation. Så nu undrar jag hur ni tycker att jag ska rikta den? Bilder Finns nedan(vattnet är grumligt för jag nyligen tvättade filtret) Skriv hur ni tycker jag ska rikta den:D

• 1 svar
    • 936 visningar
  4. Started by DeJo,

Hej alla saltisar. Min första tråd här i forumet. Jag har kört mitt Red Sea 130 i flera år tills min doppvärmare fick spel och överhetta mitt kar när jag var på semester. Min stackars far satte fläktar och massvis med is men det gick inte att rädda. Så nu ska jag köra igång 2 kar. Tänkte ha ett rent fiskkar utan levande sten eller levande sand. (Har fött upp Discusar och Scalarer i många år och gillar den minimalistiska stilen) 1 Är det möjligt? för och nackdelar. 2 Måste man förbereda vattnet med bakterieflora och låta det cykla? Eller räcker det med osmos och Red sea salt? En bild på mitt kar utan Fidji sand.

5. Hej! Jag är helt ny här på detta forum. Jag och min man har gått i tankar att skaffa oss ett saltvattenakvarium. Vi beslöt oss för att skaffa oss ett ett begagnat och inte så värst stort. Vi hade turen och hittade ett begagnat på blocket. Det blev ett aquael reef max på 105 liter. I fredags och lördags startade vi upp det. Vi använde oss av osmsvatten. Apparaten kunde vi smidigt installera nere i källaren i vår tvättstuga. Det tog några timmar att fyllla på vattnet och blanda med saltet. (Vi hoppas vi gjort rätt...) Imorgon tänkte vi åka och köpa levande sten. Runt 10 kg borde vara lagom (?). Vi tänkte även köpa sand. Finns det något speciellet man ska tänka på vad gäller…

• 4 svar
    • 936 visningar
  6. Started by Jouni,

Har sökt på nätet om en bra hemsida, eller referenser till nån bra bok eller dokument, där det finns artbeskrivningar om olika koraller och deras behov.. Gärna svensk. Nån som har nån aning om det finns? Bästa informationen har jag fått från vissa amerikanska butikers sortiment, med beskrivningar, men inte heltäckande om skötsel och foder.. Skickat från min E6853 via Tapatalk

7. Started by Tizy,

Kan ni inte ta kort å lägga ut så man ser hur ni har gjort

• 0 svar
    • 936 visningar
  8. Started by maltemus,

Ska hämta koraller / sten av Mr Cheezy här på forumet. Han bor 5-10 minuter från mig så jag kan snabbt få ner allt i vatten. Fungerar det med plasthinkar eller tar korallerna för stor skada? Jag har tyvärr inga frigolitlådor som jag annars antar är det bästa... (Däremot har jag en del skivor, eventuellt kunde jag köra en hink och bygga 4 väggar?) Vågar man ta ett flertal koraller i samma hink?

9. Started by Notna,

Tjena, Tänkte att det var på tiden att göra en tråd om karet så man kan få tips och bra ider från folk på forumet. Hårdvara 450l 130x50x70 100l sump 80x35x35 Med 2 fack och 1 bubbelfälla Skummare Mce 600 Returpump Aquabee up3000 Cirkulation 1st seio prop 1000 1st Seio prop 1500 Belysning Arcadia t5 4x54w0 Den 20 Nov 2010 startade jag mitt 450l+100l Sump kar, fyllde det med osmos vatten och blandade med Blue Ocean salt från triton och stoppade i Ca: 60kg levande sten 90% odlad och 10% Icke odlad. Det fick stå o gå med ca 2h ljus per dag i ca 4 veckor Köpte jag 15 eremiter i blandade arter, och 5 sniglar. efter 1 vecka köpte jag 2 st clowner 1 stPutsar räka och 1 skivanemon…

• 5 svar
    • 936 visningar
  10. Started by datilido,

Hej, jag har lite små funderingar om ett eventuellt uppstartande av ett 90l saltkar. Jag tänkte främst ha nån firre, räka/räkor, nån lätt korall/anemon Då tänkte jag om dessa saker skulle funka till detta kar: Belysning: 2st JAD ledbelysning 50 lampor med 3w styck nån skummare fluval 305 ytterfilter eventuellt nån streampump Dela gärna med er av synpunkter och råd mvh jens

• 9 svar
    • 935 visningar
  11. Started by Rallep95,

Hej alla saltvattensexperter! Haft tre sötvattensakvarium men tänkte nu äntligen ta klivet till saltvatten, får snart hem ett Juwel Lido 200! Jag har tänkt bygga en sump för att gömma undan tekniken. Men jag blir inte riktigt klok på vad de bästa alternativen är för att leda vatten till och ifrån sumpen! Rekommenderas de att borra i botten eller i sidan av glaset? (känns som de mer osäkert i bottnen?) Hur många hål skall borras och hur stora hål? Alla verkar göra olika? Varit ute på nätet, youtube och pratat med butikerna men fortfarande lite oklar på vad som blir bäst

• 3 svar
    • 935 visningar
  12. Jag har ett uv som via insuget och utblåset har genomskinliga huvar för att se så den funkar och nu ligger uv´n så att dom pekar rakt ner i akvariet så det lyser ner. Min fråga är kan detta lilla mängd uv ljus vara skadligt om tex en fisk ligger under den strimma ljus som blir via utblåset? På insuget sitter ju en pump så där borde det va ok även om det blir lite ljus där oxå.

• 5 svar
    • 935 visningar
  13. Started by Pear,

Har precis startat upp ett 240L kar. Då tekniken är dyr så har jag ingen osmos. Ersätter nu dunstat vatten med granvatten, skall jag ha något vattenberedningsmedel i kranvattnet? Skall jag förbereda kranvattnet på något sätt? Osmos kommer senare. Obs! Skall köra Fish Only. /Peter

• 3 svar
    • 935 visningar
  14. Started by montana_79,

Hej, Jag har fått pricksjukan i min kar nu, nästan alla mina fiskar är döda, bara två clownfiskar är kvar :( Min fråga dödar den bara fiskar, om jag tar ut fiskarna under några veckor kommer parasiten att dö till slut när den hittar en värddjur, kan de leva på sniglar anemoner och andra lägredjur?

15. Skall i veckan fylla mitt 540L akvarium för första gång. Eftersom jag inte hållt på med saltvatten innan tänkte jag börja med ett fish only utan levande sten (till att börja med i alla fall) 1. Om jag inte skall ha levande sten (dyr och inte alltid så vacker) vad kan man ha då för sten? Helst skall den vara lätt att frakta (ingen konstgjord av av målad frigolit). 2. Kollade på något amerikanskt forum och de gav inte mycket för mekaniska nitratfilter. Har inte tänkt att ha någon sandbädd. Skall jag vänta med nitratfilter? Tittade fö på Schuran nitratfilter 100. Måste jag tillsätta kalk om jag bara skall ha fiskar till att börja med? Akvariet är fö 540 helglas 80 sump Top …

16. Started by Gnarkill,

Tjenare saltisar, nu har jag satt igång min 125 liters kub här i lysekil :-) hur många av hemma salt killar/tjejer finns det i kring lysekil/Uddevalla? Har träffat en hittills

• 2 svar
    • 934 visningar
  17. Halloj Everyone! Jag har ett clownhotell som är startat för ca 2 mån sedan. jag har haft lite strul med skummaren eller rättare sagt hela vägen från att slagen suger in vattenet in i pumpen som drar det hela vidare till skummaren. Nu så har det hänt 3 ggr på dessa 2 mån. att slanger ''suger'' inte in luft, den brukar vanligtvis låta lite när den tar in luft. Har då fått stänga ner karet, och börja plocka bort filter som sitter för UV-C ner till pumpen och gjort rent det hela. blåst med kompressorluft för att allt eventuellt ''skit'' skall försvinna. I själva pumpen där propellern sitter snurrar hur fint som helst, och skummaren bubblar en massa när det hela väl fungerar, …

• 4 svar
    • 934 visningar
  18. Started by Henrik dahlström,

Va och hämta lite roligt idag och stoppa i akvariet 😀😀😀😀

19. Started by Qurex,

Har ännu bara en städpatrull med några snäckor och eremiter. De har städat på bra och är inte så mycke alger kvar. Jag har ännu inte köpt in någon fisk. Har kört sötvatten länge och undrar vad jag kan mata eremiter och ev framtida fiskar med som jag redan har till sötvatten. Tetramin flingor. grindalsmask. blackworms. dafnier. (Artemia har jag också men det vet jag är ok) läste att flingor kan man mata även anemoner och eremiter med men måste det vara saltvattenvarianter? Hörde att.det inte ska vara bra att mata saltvattensfisk med sötvattensfiskar pga salthalten..stämmer det?

• 6 svar
    • 933 visningar
  20. Started by RobinAnd3rsson,

Har sett att några häller i en liten mängd vodka i sitt akvarium. Varför gör man de? Måste man? Mitt akvarie e på 140 l om man då måste hur mycket ska jag hälla i o hur ofta? MVH Robin

• 1 svar
    • 933 visningar
  21. Started by jenny,

Hej jag är en tjej som nyligen har startat ett nanokar på 30L. Min sambo har ett saltvattenkar på 450L och båda mina barn har var sitt sötvattensakvarium. Jag tyckte nu att det var dags att jag har ett eget men det betyder att jag tänker göra det på egen hand och precis så som JAG vill ha det. Jag började med levandesten, två putsräkor och två sandvändande sniglar(som ser helroliga då de dyker upp ur sanden när det vankas mat....ut tycker jag). Jag har nu tränat på att byta vatten och mätt värden så jag har rutiner för att ha koll på att allt håller sig bra. Har kollat runt på nätet efter fisk som passar i ett nanokar och fasnat för gobi okinawae (gul) Vill gärna ha tips …

• 6 svar
    • 933 visningar
  22. Started by Jaonas,

Mina två clownfiskar har nu äntligen slagit sig till ro och bestämt sig för en bostad. Det blev min läderkorall (stor svampformad, vet iget namn tyvärr). Tråkiga är ju dock att korallen har aldrig polyperna framme längre, hur brukar detta fungera? Sett flera clownfiskar i andra akvarium med exakt samma mjukkoraller med polyperna ute. Är detta något korallen kan vänja sig vid eller hur fungerar det?

• 3 svar
    • 933 visningar
  23. Started by Quirkz,

Hej jag har en burk på 360 liter med sump tunze skummare T5 rör och giesemann metallare men min fråga är ska man köra Tropic marin tester eller JBL vilket av dom är bäst. Mvh Thomas

• 6 svar
    • 932 visningar
  24. Started by Gnarkill,

När man skall fragga av en sinulara är det bara att klippa av en av grenarna som växer från den stora stammen då???

• 2 svar
    • 932 visningar
  25. Started by Nille83,

Har två knappar som följt med min LS som jag inte vill ha kvar. Någon som har ett husmors-tips på detta? Jag tänkte beställa Joes juice för att ta dö på några glasrosor, skulle det fungera? Eller ska man ta lite lera och sätta över dessa två?

• 4 svar
    • 932 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.