Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by accsel,

Är ännu inte så van vid saltvatten och har problem iom att jag har ett kar på endast 31 L, jag byter något oftare vatten än /7 dagar men en del vatten hinner ju dunsta bort och salthalten mkt svår att hålla på en jämn nivå. När jag har en hink färdigblandat är det mkt lägre salthalt i det nya vattnet. Hur pass stora skiftningar i salthalt är skadligt för biologin i akvariet? Dunstningen sker ju även om glaset sitter på ovan. kass.

• 3 svar
    • 1k visningar
  2. Started by skatan,

Har tankar om att starta upp ett akvarium i storleken 80-200 l men tänkte vänta tills efter semestern vid årsskiftet. Jag postar inlägget här eftersom jag funderar på olika lösningar och är intresserad av att ta hjälp av någon som vet vad de gör. Antingen genom att skaffa begagnade produkter eller också köpa helt nytt. Min förhoppning var att att hitta någon engagerad själ som kan tänka sig att rådgöra (förklara vad jag skall göra och varför) och hjälpa till i hela processen till och med att livet existerar innanför glaset och att det hela rullar på. Tänker att det gör att jag själv kan vara med på processen, lära mig samtidigt som att de hela inte riskerar att gå åt sko…

• 3 svar
    • 1k visningar
  3. Started by tronic,

Noen som vet hva jeg kan ha fått i karet . Det er noe som lager nett i karet . Den ene stenen har fått slik på seg . Hva kan det være ???

• 7 svar
    • 1k visningar
  4. Hur långt från kanten ska ytavriningen sitta?

• 3 svar
    • 1k visningar
  5. Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?

• 6 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Ripzone,

Behöver hjälp med att reda ut vad fisken har fått på sina fenor, är det Pricksjukan? dem andra fiskarna börjar få samma sorts vita prickar på fenorna men inget synligt på övriga kroppen. Vad kan det vara. Alla fiskar ser ut att må bra i övrigt och äter som dem ska. Har en gulkirurg fisk som drar sig mot stenen då det ser ut som det kliar på den, är det normalt? här kommer en bild på min Kofisk som har hela fenorna fulla med vita prickar.

• 2 svar
    • 1k visningar
  7. Started by spelin,

Har ett RSM130d under uppstart. Det kommer mängder av små bubblor från båda pumparna, vilket syns när man stänger av och sätter på dem och det kommer en "bubbelpuff". Vad kan jag göra för att fixa till detta? Läste i en tråd att det kan vara skummaren som busar, men jag blev galen på oljudet från originalskummaren och köpte en Tunze9002 som funkar ok. Det är inga bubblor i sumpen vid skummaren. Läste i en annan tråd att man kunde mixa med utblåset på pumparna för att få renare utblås, men jag har inte hittat något reglage på dessa. Någon som kan ge svar? Elin

• 4 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Caroline,

Ska snart bygga mitt lilla rev i mitt 250 L akvarium, vad ska man tänka på? är det bara att stapla stenen eller sätter man fast den med någon massa? ( är rädd för ras o skadat akvarium) hur tänker man med grottor osv? Bygga i mitten eller långt bak/ fram/ åt sidan?

9. Started by -Johan-,

Hej. Hur mycket sand ska/bör man ha (om man nu ska ha sand...) i sitt akvarium. Är mycket sand = mycket skit som kommer att samlas eller kommer det finnas "djur" som gillar mycket sand och där igenom äta "skiten" ? Mvh johan

• 1 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Johan bgren,

Hej, ny här på forumet Jag letar efter ett akvarium som jag tittat på här på sidan, det var en kub med måtten ca 80x80x80 akvariet var byggt av marinakvariet i göteborg. Akvariet stod på en hemmabygd låda med skivor av vit laminat. Är det någon som vet viket jag menar?? /Johan

11. Started by Nicaea,

Varför har det blivit hål? Mask, luftbubblor?

• 0 svar
    • 1k visningar
  12. Många säger att Anemoner är svåra att sköta och skapar mer problem än vad de gör nytta! Vad är det som är så svårt, vad är riskerna. En del säger Anemoner som dör är inte kul, det luktar utav bara helv... Ska man avstå från en anemon... Vilka värden bör man hålla stenkoll på? Jättesnällt om ni är på SG kunde dela med er av era erfarenheter och vad man ska göra... ja tvivlar lite efter allt negativt som sagt om att köpa en bubbelanemon

• 2 svar
    • 1k visningar
  13. Started by MrBase,

Någon som vet vad detta är? Har flera bruna/genomskinliga trådar/spröten? Är det något farligt för djulivet i akvariet? Mvh Frank

• 4 svar
    • 1k visningar
  14. Started by JonasK,

Hej! Jag har ett splojsans nytt Reefer 250 som jag scapeat med död levande sten. I ca 10 dagar låg stenen i sötvatten i jäshink tills vattnet blev kissgult. Därefter tvätt, skrubb och åter dränkta i nytt sötvatten i jäshinken. Nu ligger de sedan ett par dagar i karet med saltvatten i (osmos). Full fräs på sump, returpump och mp10. Mätte precis nitrit och fick 0. Är min sten ren, eller ska jag låta det gå ett par dagar till innan nytt test av nitrit? Tanken är sedan att köra Red Sea Mature Kit och följa det programmet till punkt och pricka.

• Gilla
    • 7 svar
    • 1k visningar
  15. Started by Nille83,

Ska ge mig på att installera LED till mitt RSM 250, vilket betyder att lysrampen + fläktarna som blåser på ytan försvinner. Nu behöver jag inte fläktarna mer pga värme utan i så fall för avdunstningens skull. Självklart förstår jag att jag kommer få avdunstning ändå, men inte samma mängd som med hjälp av fläktarna. Saa jag köpa nya fläktarna som blåser på utan eller ska man skippa det?

• 3 svar
    • 1k visningar
  16. Started by MariaL,

Jag läste för ett tag sen en tråd här där någon frågade om metallhalogen strålning och småbarn, nu när jag vill läsa det igen så hittar jag inte tråden!Hjälp..(Jag ska få mitt första barn i april och man är ju lite orolig.) Jag har precis köpt en begagnad 250w MH armatur och vill inte utsätta bebisen för skadlig strålning...

• 4 svar
    • 1k visningar
  17. Started by BeerFace,

Hej! Är ny på salt och kör mitt första kar sedan några veckor. Köpte begagnat som var igång med fisk, sten etc. Har lite saker som jag undrar om någon kan tala om vad det är. Det ena ser ut som en blåsa (inte blåsalg) som sitter på ett par ställen. Det andra ser ut som en anemon eller nåt sådant. Se bifogade bilder.

• Gilla
    • 7 svar
    • 1k visningar
  18. Started by Mazi,

Hej nu har jag beställt en Aquamedic miniflotor och 2 Projekt PJP pumpar á 680 L/H... Jag ska använda det till ett 112 liters akvarium. Låter det bra ? Till akvariet är där en heltäckande ramp av plast med hållare för 2 lysrör.. Kan jag behålla rampen, eller är det risk för något ? Och kan jag använda ett vanligt vitt lysrör och ett blårött ?

• 0 svar
    • 1k visningar
  19. Started by gnuttas,

Skulle vilja ha ytavrinning på min kub på 50x50x50. Om jag gör en sned box i ena hörnet och placerar min lilla eheim compact 1000 på botten i den boxen - skulle det vara en bra idé? Vart är bäst att lägga utflödet från denna pump i så fall? Skall man borra ett litet hål för utflödet längst ner i boxen, eller skall man köpa till ett rör och leda upp utflödet till kanten på boxen, så att det rinner ut vid vattenytan?

• 3 svar
    • 1k visningar
  20. Nu är jag igång med mitt projekt som jag har funderat länge på hur jag ska få till det på absolut det bästa sättet. Idag började vi med att öpnna upp ett hål mellan vardagsrum och kök, så nu skulle jag vilja ha lite tips och trix på vilken teknik man ska ha samt hur man ska gömma all teknik då man ser igenom från båda håll. hur många lysrör man kommer jag att behöva, akvariet kommer vara ca 80cm längs 65höjd 43djup tacksam för många svar =P

• 2 svar
    • 1k visningar
  21. Started by Linisgirl,

Funderar vad de är för fel har haft igång akvariet väldigt länge nu är brunt å fint i akvariet men inget vill överleva som jag stoppar i jo stenen lever ju så klart men har provat med sniglar och en räka men de funkade inte dom dog Hjälp mej

• 4 svar
    • 1k visningar
  22. Started by frebor,

Hej Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett nytt clownhotell eller ett beggat JBJ nano 106l. Det senare är ju lite större men inte så väldigt mycket dyrare. Min fråga dock handlar om värme. Vårt trähus kan bli runt 25 grader varmt på sommaren. I JBJ-karet sitter en mh-lampa. Dock finns det nyare med led-teknik. Kan man byta till det senare när man har bättre ställt med pengar? Eller ska man skippa saltvatten helt? Kommer det att vara möjligt att hålla tempen på bra nivåer i 25 graders inomhustemp. Någon som har en refelektering i ämnet. Frun har förresten precis ratat ett RSM 130 pga att hon tyckte bänken var för ful....

23. Started by ralle1424,

Vad är det för skillnad på t5 ljus och t8 ljus?

24. Started by Ripzone,

Har två frågor som skulle uppskattas om någon kunde hjälpa till med! Ett akvarium på 100 L, räcker det med en sump på 40 liter vatten då? Fråga 2. Vad skulle ni rekommendera för lampa, om akvariet är 80x35x35, hur många watt ska en bra lampa ligga på? Om livet menstadels ska innehålla Lps Tacksam för svar! Mvh Länge sedan man körde salt!

• 7 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Gnarkill,

Hej alla saltakvarister, jag är påväg att flytta till målilla, och tänkte höra om det är några saltisar som bor runt kalmar, hultsfreds trakten, och om det finns några butiker mm , Kommer starta upp ett nytt akvarium inom kort. Mvh/Tom

• 3 svar
    • 1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.