Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Behöver svar på hur många kompakt lysrör det finns i ett 80 l Molly Hotell... Sitter det bara en "lampa" på 11W eller sitter det 2 st i orginalet??? Jag vet att i USA så säljs det med 4 st 36W i som orginal.. Kolla länken http://www.nanotuners.com/product_info.php?cPath=23_56&products_id=90 Dessa kanske inte säljs i Sverige, det vet jag inte.. Men man skulle slippa en massa moddande /Robban
-
- 2 svar
- 902 visningar
-
-
jag har fått lite gröna alger inte tråd utan dom är hårda om man säger och sitter fast på rutan och kommit lite smått på stenen och sanden idag det började för 2 dagar sen antar det är för jag haft belysningen på tok för länge typ 10-12 timmar men kan man bara ha blå ljuset tänt nu ett par dagar så städ patrullen tar bort dom eller ska man släcka helt vad tycker ni ??
-
- 6 svar
- 901 visningar
-
-
Hej nu har jag beställt en Aquamedic miniflotor och 2 Projekt PJP pumpar á 680 L/H... Jag ska använda det till ett 112 liters akvarium. Låter det bra ? Till akvariet är där en heltäckande ramp av plast med hållare för 2 lysrör.. Kan jag behålla rampen, eller är det risk för något ? Och kan jag använda ett vanligt vitt lysrör och ett blårött ?
-
- 0 svar
- 901 visningar
-
-
Hej Nu har jag kommit så långt att mitt akvarium är monterat och står på sin plats så nu kommer en hel del nybörjarfrågor Jag tänkte åka och köpa osmos vatten ( till att börja med) hur blandar jag saltet? när jag hällt i vattnet i karet eller innan? visst häller jag i ca halva akvariumet med vatten för att sedan börja bygga mitt rev? när jag är klart så häller jag i resten av vattnet..hur långt upp mot kanten? ska sanden i efter att allt vatten är påfyllt? Jag kommer använda mig av red sea live base, har 10 kg hemma räcker det? ( 250l ink sump) vilka tester behöver jag köpa? hur länge ska jag vänta med att sätta i dom lägr…
-
Hej, Jag är ny här på forument och går i saltvanttensfunderingar. Har börjat med att läsa på så gått det går tex. Knops nybörjarbok samt sett en del youtube klipp. Men det är förståss ändå mycket funderingar man har. Till slut kanske det bara är att prova. En fundering är tex hur mycket karen med skummar och pumpar låter, lite svårt att läsa sig till :-) Tänkte höra om det är någon annan nybörjare som är intresserad av att dema sitt kar och berätta lite (och som bor i Stockholm)? Funderar själv på ett mindre kar att börja med även om jag vet att det i princip är lättare ju mer vatten man kör, men för att kolla om man har tålamodet och intresset... Det är väldigt inspire…
-
- 8 svar
- 900 visningar
-
-
Hej, jag har lite små funderingar om ett eventuellt uppstartande av ett 90l saltkar. Jag tänkte främst ha nån firre, räka/räkor, nån lätt korall/anemon Då tänkte jag om dessa saker skulle funka till detta kar: Belysning: 2st JAD ledbelysning 50 lampor med 3w styck nån skummare fluval 305 ytterfilter eventuellt nån streampump Dela gärna med er av synpunkter och råd mvh jens
-
- 9 svar
- 900 visningar
-
-
Det är inte min första saltburk men min första FO burk Har planer på att sätta upp en fish only tank på 540 liter. Funderar lite på det här med tekniken runt det hela. Utan LS är det väl rätt svårt att hålla låga fosfat och nitrat nivåer får man förmoda. Blir det till att göra stora veckovisa vattenbyten a'la hårdbelastat sötvatten? Kan man köra 50kg LS och hoppas det räcker? Eller är det andra metoder som gäller, typ Eheim ytterfilter och dyl (har rätt mkt såna prylar)? Tänkte även ev. köra med ytavrinning ner i en sump med en eller ett par skummare. Vad har ni för erfarenheter av dyl. lösningar?
-
- 1 svar
- 900 visningar
-
-
När allt är klart ska jag byta från 30 liter till 52+35 i sump. Mao kommer jag tillföra 50liter nytt vatten, ny skummare, ny sand samt lite mer ls. Är det bara slänga i eller ska det stå och gå hur länge som helst som när jag startade mitt nuvarande? Har ni tips vore det jätte snällt
-
- 11 svar
- 900 visningar
-
-
Jag har skummare och jag har fyllt sumpen med levande sten, ska jag dra upp någon sten från sumpen och lägga filter? Läser man om det så gör alla helt olika
-
- 9 svar
- 900 visningar
-
-
-
Ska snart starta upp mitt första salt. Undrar hur jag ska få igång cyklen bäst utan fisk. Vissa kör med flakes, andra med räkor/fisk-kött eller ammoniak på flaska. Hur har ni startat era kar, för/nackdelar? Kommer starta med 10kg dödsten och en påse levande sand i ett rsm 130. MvH Anders
-
- 6 svar
- 900 visningar
-
-
Hej allihopa! Marcus heter jag och jag är ny på forumet. det är så att jag skulle behöva ha lite hjälp, jag fick igår ett bra erbjudande och fick köpa ett akvarium på 275 liter och jag köpte det och funderar nu på att göra det till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft nanokar men det var ett bra tag sedan så jag har glömt bort en hel del. behöver jag ha en sump till detta akvarium eller kan man köra tekniken i akvariet om man döljer den lite snyggt tro? och det jag vet att jag behöver är: skummare, streamerpumpar, lysrörsarmatur, doppvärmare, LS, saltmätare mm. Har jag glömt något viktigt? Fler saker jag bör tänka på? Mvh Marcus
-
- 6 svar
- 899 visningar
-
-
Hej har ett nystartat kar sen 6v tillbaka. När kan jag börja köps sjöborre samt sjöstjärna sandvändare?
-
- 6 svar
- 899 visningar
-
-
Mitt intresse för akvarier är faktiskt ganska gammalt. Redan som lillkonott så följde jag med stort intresse mina föräldrars kamp med den lilla 60-liters tanken. Det var också en av dom första större sakerna som införskaffades efter jag flyttat hemmifrån. Tv:n och datorn är undantaget. En begagnad hemmgjord sötvattenstank på dryga 300L, som visade bara djupare än bred fick tjäna som mitt första egna projekt. Det som intresserade mig mest var tekniken. Kommer ihåg att jag hade ett stort överdimensionerat externt filter som flyttade på allt i sin väg. Detta intresserade mig som sagt mer än själva livet i akvariet. Lite växter och erkänt lättskötta fiskar prydde tanken. I br…
-
- 0 svar
- 899 visningar
-
-
Det ser ut som en av mina koraller har flyttat på sig. Den ömsade skinn för någon dag sedan och idag hade den flyttat på sig. Alla värden i karet är bra. Smm man ser på bilden så är där rester från korallen uppe på stenen. Kan koraller flytta på sig? Eller vad händer?
-
- 0 svar
- 899 visningar
-
-
Hej, har börjat fått smak för saltvattensakvarium, å sitter just nu å letar information om det på nätet, men det enda jag inte lyckats å hitta är om det finns någon akvarieaffär runt Norrköpingstrakten som säljer allt till saltvattensakvarier, har sysslat en del genom åren med sötvattensfiskar (ciklider, guldfiskar tetror, ja dom vanligaste akvariefiskarna) men vill starta upp ett saltvattensakvarium. Så min fråga är är de någon som vet om nån affär i näheten av Norrköping som säljer saltvattensprylar å fiskar?
-
- 2 svar
- 898 visningar
-
-
Hur många här har fått djuren att föröka sig i sina kar? Själv har man ju massa små räkor sjöstjärna o alla små nytt djur som bara ökar i antal. Sen har ju putsarräkorna och pepparmintsräkorna rom lite nu och då. Men det krävs ju lite mera för att få fler av dom.
-
-
- 7 svar
- 898 visningar
-
-
hej jo jag undra när jag starta mitt 600l kar o sump med caulerpa som ska bytas till den andra algen som jag har läst här att den var bättre.föresten sumpen är på 130l .frågan är då sidan om har jag ett kar på 180l med ls som blev över ,med cikulation o värme o ljus är det någon fördel att koppla ihop det med dom andra karen eller det är lättare att krashar om man gör det .
-
- 4 svar
- 898 visningar
-
-
Hejsan! Är i uppstarten av mitt 80L nanokar och tänkte på allvar börja fundera på vilka fiskar som ska i, men eftersom det är mitt första saltvattensakvarium är det lite trögt i början. Svensk odlade clowner ska jag iaf börja med, de är lite tåligare å ska agera introduktions fisk till karet, men därefter står det still. I övrigt ska städare och någon/några putsarräkor i. Jag funderade på (ve och fasa inte latinskt namn!) pyjamasfiskar men de kanske skall vara lite för många? Är ju trots allt en stimmfisk. Har ni några tips och på fisk? Mvh Thomas
-
- 5 svar
- 897 visningar
-
-
Hej, Osmosen dröjer till nästa vecka, men jag behöver fylla på ett par liter sött och på söndag ska det helst ske ett 5 lit vattenbyte. Så vad är bäst att göra i valet mellan pest och kolera? 1) Tar mitt otestade vatten (mälaren) 2) Fyller på med Kemetyls T-vatten (det står att det är avjoniserat vatten för tekniskt bruk och det bör inte förtäras)
-
- 4 svar
- 897 visningar
-
-
Jag håller på att starta igång en burk på 150 liter. Behöver ha lite tips och inspiration om vilka fiskar jag ska ha.Funderar på 2 clownfiskar, 2 bangai och 1 kungsgramma men vill gärna ha några fler.Tips och förslag mottages tacksamt!! (som även passar till ovanstående)
-
- 8 svar
- 897 visningar
-
-
Tjipp! Som så många andra så kommer jag utöka min akvariedel med ett något större. Jag har en idé om att till det stora hela köra vågmaskin i detta typ Tunze wavebox, räcker det med sådan här eller ska man ändå sätta streamerpumpar? Karet blir någonstans från 200L och uppåt. /Henke
-
- 5 svar
- 897 visningar
-
-
blir inte botten på akvariumet försvagat när man borrar upp 1-2 hål till sumpen. eller det har ingen betydelse?
-
- 0 svar
- 897 visningar
-
-
Hej jag är ny börjare på saltvattensakvarium och nu söker fiskar och koraller vad rekommenderar ni jag vill ha färgglada fiskar och snygga koraller. Med vänlig hälsning, oliwer ha det bra;)
-
- 6 svar
- 897 visningar
-
-
Tjenare! Vill jag uppgradera ljuset i mitt juwel lido 120 liter. Vill göra detta för att få mina koraller att växa lite. så nu undrar jag vad ni skulle rekommendera att göra utan att det kostar allt för mycket?=) hoppas ni kan hjälpa mig mvh /Wigge
-
- 0 svar
- 896 visningar
-