Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Jag har alltid använt mig av Salifert´s tester innan. Men så blev jag "pålurad" detta testat från Red Sea No3 och Po4. Salifert´s tester har jag alltid tyckt va lätta att köra med. Men för första gången förstår jag inget och då gäller det märket Red Sea. Jag får inte rätt på färgerna (jag är inte färgblind) jag har kört testet i vitt ljus som står på förpackningen. Man ska fylla upp 2 flaskor och sätta i en behållare. en med enbart vatten och den andra man tillsatserna. Sen står det "titta ner i båda flaskorna uppifrån och rotera färgskivan tills den närmaste möjliga färgen uppnåtts mellan de båda flaskorna". Jag kollar och kollar, men jag förstår inte vad flaska 2 fyl…
-
- 9 svar
- 977 visningar
-
-
Ibland ser man att det står att det är ett saltvattensakvarium. det kan det ju vara om det följer med saltvattensprodukter. men ett akvarium kan man väl annvända både till söt och saltvatten??
-
- 3 svar
- 976 visningar
-
-
som rubriken lyder undrar jag om percula 90 är ett alltenativ till nybörjare som aldrig har haft saltvattensakvarium förr?? vad har ni för erfarenheter av dom? och vad finns det för för och nackdelar med dom??' /Andreas
-
- 3 svar
- 976 visningar
-
-
Hej! Går lite och funderar på en sump lösning från huvud karet, och jag känner att behöva borra hål i karet tar emot lite,, så jag tänke höra med er här vad ni tror om att istället borra använda sig utav en sug-pump i sumpen som drar ner vattet istället?,, men naturligtvis ha slangen i en ytavrinnings box,, tack för eventuella svar
-
- 3 svar
- 976 visningar
-
-
se om jag kan lägga ut en bild på karet nu, bara vid start linjen dock o långt till mål, men det börja likna ett saltvatten nu. Finns det ingen bild så kan det bero på att jag inte riktigt lärt mig detta forum riktigt ännu. Hoppas det funkar.
-
- 7 svar
- 976 visningar
-
-
Hej på er. Undrar om någon kan berätta för mig vad dessa är för något? Mvh Johnny
-
- 7 svar
- 976 visningar
- 1 följare
-
-
jag har en egen brunn (bor på landet) ökar eller minskar behovet av osmos då?
-
- 3 svar
- 976 visningar
-
-
Idag ringde de och sa att mitt akvarium hade kommit, tyvärr är jag i Stockholm med jobbet till torsdag kväll. Jag har två frågor: 1. När man fått balans i sitt kar och har ex. 20kg levande sten, lite fisk och koraller. Störs balansen om man plötsligt stoppar i ex. 10kg levande sten till? DVS är det bättre att få dit all sten direkt? 2. Man har UV-filtrering för att ta död på bakterier och därmed klarare vatten? Tar de inte död på de bakterier som man vill ha, som kommer från den levande stenen? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 976 visningar
-
-
Hej, jag har lite små funderingar om ett eventuellt uppstartande av ett 90l saltkar. Jag tänkte främst ha nån firre, räka/räkor, nån lätt korall/anemon Då tänkte jag om dessa saker skulle funka till detta kar: Belysning: 2st JAD ledbelysning 50 lampor med 3w styck nån skummare fluval 305 ytterfilter eventuellt nån streampump Dela gärna med er av synpunkter och råd mvh jens
-
- 9 svar
- 975 visningar
-
-
Är ännu inte så van vid saltvatten och har problem iom att jag har ett kar på endast 31 L, jag byter något oftare vatten än /7 dagar men en del vatten hinner ju dunsta bort och salthalten mkt svår att hålla på en jämn nivå. När jag har en hink färdigblandat är det mkt lägre salthalt i det nya vattnet. Hur pass stora skiftningar i salthalt är skadligt för biologin i akvariet? Dunstningen sker ju även om glaset sitter på ovan. kass.
-
- 3 svar
- 975 visningar
-
-
Har ett smällande ljud i karet nattetid, kollade lite med ficklampa och såg då någon brun räkliknande varelse som försvann in i stenen, kan det vara Mantis eller? Skall dessa avlägsnas eller vara kvar? Om dessa skall bort, hur fångar man då in dom? Worms: Såg också ca 1dm lång mask/tusenfoting ringla sig bland stenen. Är detta något man skall ha kvar, hålla koll på eller avlägsna?
-
- 4 svar
- 975 visningar
-
-
Har någon av er något bra tips på fisk eller annat djur som käkar sjöstjärnor(Asterina)? Grejen är att dom förökar sig expolsionsartat och är på och käkar på mina koraller, min gröna stjärnpolyp blev uppkäkad... Sen är jag sugen på att skaffa en mandarinfisk, men har hört att dom ska vara svåra med maten. Stämmer det? Något man ska tänka på isf?
-
- 6 svar
- 975 visningar
-
-
Hur länge måste vattnet stå innan fosfattest? vi lakar ur sten (f.d levande sten) och byter vattnet 2ggr/dag. Nu i helgen har vi hållet på i två veckor och det har mer eller mindre slutat lukta illa så vi tänker ta ett fosfattest, men jag tänker att vattnet måste ha vissa tis med stenen för att testet ska ge ev. Utslag?
-
- 3 svar
- 975 visningar
-
-
Jag köpte några nya knappar idag. De satt inte fast på någon stenbit eller fragghållare. Alltihop ser ut som en boll av polyper och det går knappt att se vad som är upp eller ned Det finns liksom ingen fot.. Hur i hela friden fäster jag denna?
-
-
- 2 svar
- 975 visningar
-
-
Hej! äntligen vart man medlem här. Erik heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har ett litet akvarium som heter Aquael reefmax 105 liters. Jag har en fråga om det är nån som vet om man kan få för lite alger, överallt talas det om att man har problem med för mycket, men mitt akvarium, som varit igång i ca 1 1/2 månad och med en städpatrull på tio turbosnäckor och två pyttesmå eremiter, är helt soprent på alger. Kan detta innebära ett problem för syresättning osv, och kan det pga algbrist bli för lite föda för snäckorna? tack på förhand! mvh/ Erik
-
- 3 svar
- 975 visningar
-
-
Ska ge mig på att installera LED till mitt RSM 250, vilket betyder att lysrampen + fläktarna som blåser på ytan försvinner. Nu behöver jag inte fläktarna mer pga värme utan i så fall för avdunstningens skull. Självklart förstår jag att jag kommer få avdunstning ändå, men inte samma mängd som med hjälp av fläktarna. Saa jag köpa nya fläktarna som blåser på utan eller ska man skippa det?
-
- 3 svar
- 974 visningar
-
-
Hej är i full gång med att starta RSM 130. Har problem med micro bubblor som jag inte får bort. Är det någon som har haft detta problem eller har en lösning på detta. Är tacksam för alla svar. Steven
-
- 4 svar
- 974 visningar
-
-
Skall i dagarna lägga i min levande sten. Mitt akvarium är helt nytt från grunden, det är på 200 liter "HÖRN" har haft saltvattnet igång i ca en vecka nu med pump och skummare. Nu har jag en fråga om lyset.. skall det vara tänt något under inkörningen? och isåfall hur lång tid under dagen? Hur ofta bör man ta vatten prover? Har även beställt levande sand, men detta har jag förstått inte skall i föräns akvariet fått stått med stenen och vattnet stabiliserat sig. men när det väl ska i.. ska man skölja det nå eller bara hälla i direkt? Tacksam för svar, Ha det ! //Mvh Göran
-
- 1 svar
- 974 visningar
-
-
Hej, Noterade tyvärr att jag hade aefw på mina två acropora kolonier. Jag bestämde mig för att göra mig av med dem eftersom jag bara hade två och detta verkar vara väldigt svårt att bli av med. Jag har två acropora fraggar kvar som står på en fragghylla. Nu vill jag köpa nya acropora för att ersätta de gamla. Hur länge behöver jag vänta för att vara säker på att aefw är borta och att fraggarna ej är infesterade? Mvh Dennis
-
- 7 svar
- 974 visningar
-
-
Hej alla "experter" har länge funderat på att testa saltvatten, nu har jag ett 54 liters med måtten 60x30x34 ståendes som jag försöker planera ihop. Jag har tänkt att köra utan skummare och byta ca 5-10 liter vatten i veckan. En eller två Tunza nanostream 6015. Mellan 5-10 kg ls. Sen har jag funderingar på belysningen, i locket sitter det ett rör på 15 watt som vad jag fattat är alldeles för lite för att ens kunna ha lite mjukkoraller som jag tänkte inrikta mig på i början för att "testa" det här med saltvatten. Jag har kollat runt lite på andra belysningar vilken av dessa skulle ni rekomendera?? Ebay led nr 1. http://viewitem.eim.ebay.se/EVO-Quad-Clip-3W-LED-Aquarium-Li…
-
- 7 svar
- 974 visningar
-
-
Frågan är: Ska man köra ett FOWLR eller fish-only med Wet dry filter ? Vilket är bäst när inriktningen är Fisk" tänkte mest på filtreringen då ? Mvh
-
- 3 svar
- 974 visningar
-
-
Hej! Jag kommer snart att sköpa ett komplett 30 l kar Jag undrar vilka invånare och koraller som skulle passa bra efter som det är så litet.
-
- 10 svar
- 973 visningar
-
-
Hej .. Mina Eremitkrabbor blir mat till någon av mina vem är den troligaste boven ? Dessa har jag i karet i dag. Centropyge eibli - Smyckedvärgkejsare Zebrasoma flavescens - "Gul kirurgfisk" Zebrasoma desjardini kirurg Salarias guttatus Valenciennea puellaris Amphiprion barberi - clown Amphiprion ocellaris - Orange clownfisk Pomacanthus semicirculatus - Korankejsarfisk 6 cm
-
- 6 svar
- 973 visningar
-
-
Ska snart bygga mitt lilla rev i mitt 250 L akvarium, vad ska man tänka på? är det bara att stapla stenen eller sätter man fast den med någon massa? ( är rädd för ras o skadat akvarium) hur tänker man med grottor osv? Bygga i mitten eller långt bak/ fram/ åt sidan?
-
-
- 3 svar
- 973 visningar
-
-
Har tankar om att starta upp ett akvarium i storleken 80-200 l men tänkte vänta tills efter semestern vid årsskiftet. Jag postar inlägget här eftersom jag funderar på olika lösningar och är intresserad av att ta hjälp av någon som vet vad de gör. Antingen genom att skaffa begagnade produkter eller också köpa helt nytt. Min förhoppning var att att hitta någon engagerad själ som kan tänka sig att rådgöra (förklara vad jag skall göra och varför) och hjälpa till i hela processen till och med att livet existerar innanför glaset och att det hela rullar på. Tänker att det gör att jag själv kan vara med på processen, lära mig samtidigt som att de hela inte riskerar att gå åt sko…
-
- 3 svar
- 972 visningar
-