Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag är helt ny här på detta forum. Jag och min man har gått i tankar att skaffa oss ett saltvattenakvarium. Vi beslöt oss för att skaffa oss ett ett begagnat och inte så värst stort. Vi hade turen och hittade ett begagnat på blocket. Det blev ett aquael reef max på 105 liter. I fredags och lördags startade vi upp det. Vi använde oss av osmsvatten. Apparaten kunde vi smidigt installera nere i källaren i vår tvättstuga. Det tog några timmar att fyllla på vattnet och blanda med saltet. (Vi hoppas vi gjort rätt...) Imorgon tänkte vi åka och köpa levande sten. Runt 10 kg borde vara lagom (?). Vi tänkte även köpa sand. Finns det något speciellet man ska tänka på vad gäller…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Noen som vet hva jeg kan ha fått i karet . Det er noe som lager nett i karet . Den ene stenen har fått slik på seg . Hva kan det være ???
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hur långt från kanten ska ytavriningen sitta?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Skulle vilja ha ytavrinning på min kub på 50x50x50. Om jag gör en sned box i ena hörnet och placerar min lilla eheim compact 1000 på botten i den boxen - skulle det vara en bra idé? Vart är bäst att lägga utflödet från denna pump i så fall? Skall man borra ett litet hål för utflödet längst ner i boxen, eller skall man köpa till ett rör och leda upp utflödet till kanten på boxen, så att det rinner ut vid vattenytan?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hur vet jag att jag har lagomt hög ljusstyrka på min ramp? Ljust nu har jag 40/70 mellan 11-16 men programmet startar 10 och avslutas 22.. Kan det vara för klent?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej! Ny inom detta. Köpte levande sten för ett par dagar sedan och placerade dom i mitt akvarium. Köpte även en saltvattensmätare (en refractometer) mätte upp till 1.025 S.G. Tyckte det va lite lite salt jag hällde i men litade på mätaren. Upptäckte idag att instrumentet kan kalibreras vilket jag gjorde och till min stora fasa så visade den helt fel!!! efter kalibreringen vissate måttåren att värdena i mitt akvarium va 1.018 S.G. Håller på att stabilisera det nu. Har jag tagit livet av min sten? Använt red seas reef mature pro kit och är på dag 5.
-
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, jag har lite små funderingar om ett eventuellt uppstartande av ett 90l saltkar. Jag tänkte främst ha nån firre, räka/räkor, nån lätt korall/anemon Då tänkte jag om dessa saker skulle funka till detta kar: Belysning: 2st JAD ledbelysning 50 lampor med 3w styck nån skummare fluval 305 ytterfilter eventuellt nån streampump Dela gärna med er av synpunkter och råd mvh jens
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
tjenare! det är så här att jag skulle behöva ett tips på en fisk som går bra ihop med clownfiskar och får plats i ett 32 liters nano kar som innehåller följande; 2 clownfiskar, en pepparmints räka och en mandarin fisk. Vill ha en fisk som "simmar"(inte är på botten) och passar i mitt akvarium på 32 liter. Skriv gärna några tips och ha det gött=)
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej sitter här och planerar sen en tid tillbaka att börja med saltvatten. När det gäller kar så har jag bestämt mig för ett Juwel rio 240 L med möbel , sump kommer jag att ha men vet inte hur stor. Kom gärna med förslag, En vän till mig erbjöd att sälja sin Ati bm 200, är denna för stor och krafig? Sen ljus, så tänkte jag använda Juwels original led 2x54w och helialux 54W detta borde väl räcka till för att ha gott om koraller och fisk. Pär
-
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Idag ringde de och sa att mitt akvarium hade kommit, tyvärr är jag i Stockholm med jobbet till torsdag kväll. Jag har två frågor: 1. När man fått balans i sitt kar och har ex. 20kg levande sten, lite fisk och koraller. Störs balansen om man plötsligt stoppar i ex. 10kg levande sten till? DVS är det bättre att få dit all sten direkt? 2. Man har UV-filtrering för att ta död på bakterier och därmed klarare vatten? Tar de inte död på de bakterier som man vill ha, som kommer från den levande stenen? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
-
Jättedum fråga... ☺️ Kan jag fylla akvariumet med vanligt vatten för att testa tekniken? För att sedan tömma det och fylla på med RO saltvatten när det är dags att starta igång det på riktigt med levande sten, sand, fiskar, koraller osv..... Tycker självklart inte att det borde vara några problem, men är bäst att fråga som nybörjare... ☺️
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Noterade tyvärr att jag hade aefw på mina två acropora kolonier. Jag bestämde mig för att göra mig av med dem eftersom jag bara hade två och detta verkar vara väldigt svårt att bli av med. Jag har två acropora fraggar kvar som står på en fragghylla. Nu vill jag köpa nya acropora för att ersätta de gamla. Hur länge behöver jag vänta för att vara säker på att aefw är borta och att fraggarna ej är infesterade? Mvh Dennis
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej på er! Jag har startat upp ett kar på ca 170 liter, sedan ett halvår tillbaks. Gör ofta besök på forumet för att lära mej! Nu kommer jag till min fråga. Hur många koraller kan jag ha i mitt kar? Vad jag förstått är det inte bra att ha för många anemoner (har en) så därför tänkte jag satsa lite mer på koraller. Just nu har jag tre små koraller bla en "svamp-korall".
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena, Jag har köpt ett 58 Liters clownhotell. Lite information om akvariet detta fick man med: * Biofiltersystem inklusive vattenpump, filtervadd, filterpåse, bio-bollar, aktivt kol och keramiska ringar. * Komplett ljussystem med LED-lampa och UV-ljus. * Doppvärmare och skummare. * Öppningsbar ramp av kraftig ABS-plast med dubbel tystgående kylfläkt. Rampen kan fällas upp för enkel skötsel, och även skjutas bakåt så att den hänger på baksidan av akvariet. Är det något mer än det jag kommer behöva? Tänkte även ha en ls men vet inte riktigt hur stor jag ska ha skulle uppskatta om någon kunde ge mig tips om storlek och kostnad lite sånt om lsen. Tänkte skaffa mjuka koraller…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Någon som vet vad detta är? Har flera bruna/genomskinliga trådar/spröten? Är det något farligt för djulivet i akvariet? Mvh Frank
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Har tankar om att starta upp ett akvarium i storleken 80-200 l men tänkte vänta tills efter semestern vid årsskiftet. Jag postar inlägget här eftersom jag funderar på olika lösningar och är intresserad av att ta hjälp av någon som vet vad de gör. Antingen genom att skaffa begagnade produkter eller också köpa helt nytt. Min förhoppning var att att hitta någon engagerad själ som kan tänka sig att rådgöra (förklara vad jag skall göra och varför) och hjälpa till i hela processen till och med att livet existerar innanför glaset och att det hela rullar på. Tänker att det gör att jag själv kan vara med på processen, lära mig samtidigt som att de hela inte riskerar att gå åt sko…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Halloj! Nu har mitt kar varit uppe och snurrat i ca 7 månader och jag har börjat sukta efter ett nytt akvarium. Primärt av två anledningar. 1) Vill ha en ny möbel som ett akvarium kan stå på utan att oroa sig(har idag en avlång ikea byrå som jag nojjar mycket över). Visserligen har den ju hållt i 7 månader så kanske är lite larvig men har räknat ut att akvariet väger ca 70-80kg. 2) Ha lite mer rum att jobba med. Just nu känner jag mig som en elefant i en porslinfabrik när jag ska in och röra något i karet. Men vidare till frågan i titeln! Detta är mitt första akvarium någonsin och det har gått gallant men jag har aldrig flyttat saker från ett akvariu…
-
Investerade i 10kg sten idag och fick en massa goa grejjer med, ett gäng skivanemoner, nån korall, ett 30tal blåa sjöstjärnos mm. å detta "kladd": http://hem.bredband.net/b154438/smet1.jpg Färgerna på bilden är inte riktigt korrekta... det röda är mattröda kalkalger eller nått sånt, och "kladdet" är genomskinligt med nått ljusblått inuti. En bild till här på ett annat ställe på samma sten: http://hem.bredband.net/b154438/smet2.jpg Vad är dedär förnå? Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Testar här istället Såg ett klipp från BRS-tv om att man skulle försöka ha i varje fall 200-250 par (sen är där väl en del sps som kanske vill ha/kräver mer???) i hela akvariet och ca 8 timmar på max. Jag tycker 8 timmar verkar mycket för det är väl inte mycket mer än 4 timmar eller nåt i havet som är peak-tid? Eller det är för att kompensera med att man har lägre par? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej! Går lite och funderar på en sump lösning från huvud karet, och jag känner att behöva borra hål i karet tar emot lite,, så jag tänke höra med er här vad ni tror om att istället borra använda sig utav en sug-pump i sumpen som drar ner vattet istället?,, men naturligtvis ha slangen i en ytavrinnings box,, tack för eventuella svar
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har fatt ett saltvattens akvarium av ngr som flyttade o ej hade plats langre. det finns sma havstulpaner och 3 "nemo". Bor pa Mallorca och den tidigare agaren fyllde pa nytt vatten fran havet ca 1 ggr/manad. Maste sa klart varma H2o till ratt temp forst. - Kan man aven lagga i typ havsborrar ellr sa fran havet med mina 3 Nemo? - Akvariet har ett ytterfilter - Eheim 440 lit, och ett som blaser luft genom en "sockerbit" -prodac airprofesional 360. Den senare, som ar som en liten lada som star bredvid akvariet later valdigt mkt av vibrationerna. Undrar om man kan stanga av den pa natten eftersom den inte renar vattnet utan "bara" syresatter det. Skulle firrarna ma daligt av…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla! Tänkte testa detta till en uppstart. Är ett nano refugium. Någon som testat den? http://www.ebay.com/itm/262450042522?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
-
- 0 svar
- 999 visningar
-