Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Idag ringde de och sa att mitt akvarium hade kommit, tyvärr är jag i Stockholm med jobbet till torsdag kväll. Jag har två frågor: 1. När man fått balans i sitt kar och har ex. 20kg levande sten, lite fisk och koraller. Störs balansen om man plötsligt stoppar i ex. 10kg levande sten till? DVS är det bättre att få dit all sten direkt? 2. Man har UV-filtrering för att ta död på bakterier och därmed klarare vatten? Tar de inte död på de bakterier som man vill ha, som kommer från den levande stenen? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 868 visningar
-
-
fins det något hjälpmedel för att tex mata direkt på en anemon,krabba mm jag tänker mig någon form av gripklo ellet tång med långt skaft så man slipper ta ner hela armen varje gång! även att man kan använda den för att flytta mindre saker i akvariet! fins det? var kan man köpa? vad kallas den? Mvh
-
- 3 svar
- 867 visningar
-
-
Ska ge mig på att installera LED till mitt RSM 250, vilket betyder att lysrampen + fläktarna som blåser på ytan försvinner. Nu behöver jag inte fläktarna mer pga värme utan i så fall för avdunstningens skull. Självklart förstår jag att jag kommer få avdunstning ändå, men inte samma mängd som med hjälp av fläktarna. Saa jag köpa nya fläktarna som blåser på utan eller ska man skippa det?
-
- 3 svar
- 867 visningar
-
-
Jag var tvungen att göra mig av med min anemon för den flyttade runt i hela karet och brände mina koraller. Verkade dock inte som mina clowner var förtjusta i detta och nu har de börjat gräva som f*n i karet. Kan knappt se in i det pga dimman som uppstår. Det har gått 5 dagar sedan jag gjorde av med anemonen och de sista 2 har de grävt som tokar. Det är Svart och vit clown med orange nos. Jag tycker jag har gott om koraller de kan gå in istället för att gräva. Några mjuk, några LPS, några SPS m.m En stor Euphyllia borde fungera för dem enligt mig Någon som har några tips vad man kan göra? Eller erfarenhet av samma fenomen.
-
- 2 svar
- 867 visningar
-
-
Hallå! Har haft karet igång ca 2 månader. Går 2st clowner i sen 1 månad. Är det för tidigt att stoppa ner en firre till?
-
- 3 svar
- 867 visningar
-
-
Så jag har nu börjat fundera på att köra biopellets då jag efter införskaffandet av nytt nitrattest (litade inte på det gamla av redsea märke) märkte att jag har rätt ordentligt högt i nitrat. kan börja med att säga att jag har ett rsm med en tunze skummare och mediarack Frågan är då Vart är bästa platsen att placera en biopellets reaktor det kan möjligtvis finnas plats i "sump" delen beroende lite på hur den ser ut (hade tänkt att bygga en egen dock) detta känns dock som om det lätt kan bli trångt. Har någon byggt en sådan och satt den innanför såg att tex marko satte en reaktor gjord av en 50cl pet i sumpen på sitt rsm dock så känns inte detta optimalt då jag tror att a…
-
- 3 svar
- 867 visningar
-
-
Vilket är bäst när man ska slå ut vissa sjukdomar och bakterier ? Jag har både ozon till skummaren och ett deltec uvc, men funderar på om det är overkill att sitta på båda pjäserna ?
-
- 2 svar
- 867 visningar
-
-
Hejsan Har precis varit och hämtat färdig blandadt saltvatten och köpte även med mig levande sten. Jag antar att vattnet måste komma upp i rätt temperatur innan jag lägger i levande stenen? MVH
-
- 1 svar
- 867 visningar
-
-
Hej Jag har sedan ett tag nollat mitt nitrat och fosfat (i alla fall enligt Salifert tester...). Jag har antagligen jobbat ner värdena med VÄS. Därför tänkte jag prova tillsätta nitrat eftersom jag tycker mina mjukkoraller inte växer någonting. Jag hittade ett recept på nitrat här på forumet där man blandar salpeter och vatten. Mina frågor: Ska man stänga av skummaren när man doserar nitrat (min skummare fick nämligen spel och fyllde koppen på en natt efter första doseringen)? Ska man helt sluta med VÄS när man doserar nitrat. Jag tänker att de motverkar varandra!? Eller dör för många av mina goda bakterier bort då? Tacksam för tips
-
Hej, ska till Stockholm snart och ska då besöka några affärer som säljer saltvattensfiskar. Kan någon vänlig själ ge mig namn och gärna adress till dom bästa.... // Mvh Petter
-
- 3 svar
- 866 visningar
-
-
Som rubriken. När ska man hälla i näring och plankton? Har olika intervaller på ljuset. 14.00- 14.30 - Morgonbelysning. Ca 70 w 14.30 - 22.30 Dagsbelysning. Ca 180 w 22.30 - 23.00 Månbelysning med lysrör. Ca 100 w 23.30 - 00.30 Månbelysning med led. Ca 20 w
-
- 4 svar
- 865 visningar
-
-
hej, nu har mitt Clownhotell kar på 58l varit igång i snart 7 veckor. Vattentester som jag gör är av märket JBL då jag blivit rekommenderat dom både här från SG och från en saltvattensbutik i Sundbyberg. Alla värden början ta form... MG, Ca, Fosfat, o2 osv... Ammonium är på 0 ppm dock så är Nitriten fortfarande på 0,1 ppm då jag testat det nu i 2 veckor med 2 dagars mellanrum. Nitraten är på 40ppm om jag läst av ''kartan'' rätt, det finns 2 ''färgskalor'' att gå på, på Nitratkartan och jag har gått på den där det står MarineWater då det verkade mest logiskt, men jag vet inte jag kanske har mätt HELT fel? Undrar bara nu för er som har mer erfarenhet, är det hyffsat norm…
-
- 4 svar
- 865 visningar
-
-
Tjenare Nu har Nano akvariet varit igång i exakt två dygn. Har bara LS så länge ska jag ta på ljuset nu? I så fall hur länge? Hur mkt ska man öka per vecka? Tackar för alla svar!
-
- 3 svar
- 865 visningar
-
-
Tjipp! Som så många andra så kommer jag utöka min akvariedel med ett något större. Jag har en idé om att till det stora hela köra vågmaskin i detta typ Tunze wavebox, räcker det med sådan här eller ska man ändå sätta streamerpumpar? Karet blir någonstans från 200L och uppåt. /Henke
-
- 5 svar
- 865 visningar
-
-
Har fatt ett saltvattens akvarium av ngr som flyttade o ej hade plats langre. det finns sma havstulpaner och 3 "nemo". Bor pa Mallorca och den tidigare agaren fyllde pa nytt vatten fran havet ca 1 ggr/manad. Maste sa klart varma H2o till ratt temp forst. - Kan man aven lagga i typ havsborrar ellr sa fran havet med mina 3 Nemo? - Akvariet har ett ytterfilter - Eheim 440 lit, och ett som blaser luft genom en "sockerbit" -prodac airprofesional 360. Den senare, som ar som en liten lada som star bredvid akvariet later valdigt mkt av vibrationerna. Undrar om man kan stanga av den pa natten eftersom den inte renar vattnet utan "bara" syresatter det. Skulle firrarna ma daligt av…
-
- 3 svar
- 865 visningar
-
-
Hej jag är ny börjare på saltvattensakvarium och nu söker fiskar och koraller vad rekommenderar ni jag vill ha färgglada fiskar och snygga koraller. Med vänlig hälsning, oliwer ha det bra;)
-
- 6 svar
- 865 visningar
-
-
Jaha, då var det dags för mig att börja med denna dyra hobby. Så söker just för tillfället personer från gbg, som man kan få smita in hos hemma och titta på deras lösningar och se vad de har för något. Själv har jag planerat något väldigt enkelt: Ingen sump. Antingen en påhängs eller intern skummare. Ett par pumpar. Osmos (med silikat). och lite bättre ljus än jag har nu, börjar dock med detta ljuset innan det kommer några mer ljuskrävande invånare. Kommer göra om mitt för tillfället sötvattenskar som är riktigt gammalt och slitet och ska bara bo kvar i denna lägenhet 2-3 år till, så tänkte försöka hålla ner kostnaderna och sedan göra något "ordentligt" på ca 1000l när ja…
-
- 1 svar
- 864 visningar
-
-
Jag har skummare och jag har fyllt sumpen med levande sten, ska jag dra upp någon sten från sumpen och lägga filter? Läser man om det så gör alla helt olika
-
- 9 svar
- 864 visningar
-
-
Hej .. Mina Eremitkrabbor blir mat till någon av mina vem är den troligaste boven ? Dessa har jag i karet i dag. Centropyge eibli - Smyckedvärgkejsare Zebrasoma flavescens - "Gul kirurgfisk" Zebrasoma desjardini kirurg Salarias guttatus Valenciennea puellaris Amphiprion barberi - clown Amphiprion ocellaris - Orange clownfisk Pomacanthus semicirculatus - Korankejsarfisk 6 cm
-
- 6 svar
- 864 visningar
-
-
-
jag är ju helt ny inom detta nästan hade en kub för 25 år sedan som slutade med en vansinnig hyresvärd..... Jag undrar om någon kan hjälpa min med svar det satt på stenen som var med karet jag köptepå förhand Tony...
-
- 5 svar
- 863 visningar
-
-
Vilka preparat ska man köpa när man startar akvariumet, vad behövs? bra att ha så att säga? Vore tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 863 visningar
-
-
Hej, jag har lite små funderingar om ett eventuellt uppstartande av ett 90l saltkar. Jag tänkte främst ha nån firre, räka/räkor, nån lätt korall/anemon Då tänkte jag om dessa saker skulle funka till detta kar: Belysning: 2st JAD ledbelysning 50 lampor med 3w styck nån skummare fluval 305 ytterfilter eventuellt nån streampump Dela gärna med er av synpunkter och råd mvh jens
-
- 9 svar
- 862 visningar
-
-
Hejsan min innerfilter pump har lagt av , har ett juwel 125 l hur lätt/svårt är det att få bort hela boxen som den sitter i ?
-
- 9 svar
- 862 visningar
-
-
Hello! Vet nån vad för sorts syresten man ska ha till en Miniflotor skummare? /Putte
-
- 4 svar
- 862 visningar
-