Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Josv1973,

Nu har jag äntligen startat upp mitt första saltvattensakvarium! Jag köpte ett clownhotell 2200:- med möbel jag antar att det är ett bra pris. Jag fyllde med bra saltvatten till hälften satte i ca 5 kg levande sten, fyllde upp med resterand salt vatten. Jag tillsatte en halv flaska clean procult bakterie kultur samt 5 kg korallsand i botten. Nu har akvariet varit i gång en vecka och jag har kollat kvaliten på vattnet. Temperatur 27 Grader, Nitrite 0, Nitrate ca 0,2, salthalt 1025. Jag har varit iväg idag och köpt 2 Clownfiskar samt 2 st sniglar och lagt i. Dom verkar trivas bra och sniglarna satte i gång och äta på stenen direkt. Jag hoppas att jag har gjort rätt med sta…

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  2. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej. kan man mata saltvatten fiskar med röda mygglarv?

• 4 svar
    • 959 visningar
  3. Jag är väldigt grön inom denna typ av vatten så är där någon som vill hjäpa mig med detta?=) min salt nivå är ok enlgt rekomendationer o inget nitrat eller nitrit,har LS o korallsand,karet har varit igång cirka 1vecka nu! det är kul o intressant med all ny info inom detta område!

• 5 svar
    • 838 visningar
  4. Started by Botan,

Hej experter!!! Jag undrar vad som egentligen växt ur min ls eller i alla fall har uppkommit. Vad är detta? Farligt?? Bra??

5. Started by Amanite,

Hej, har en enkelt fråga, tänkte ju starta upp ett saltvattensakvarium och undrar då om ett mekaniskt ytterfilter behövs, alltså liknande detta?: http://www.akvarieshop.se/eheim-2224-inkl-filtermaterial-p-80.html?cPath=51_55&osCsid=dca83994df4123b42314d12c48496b60 Eller om det räcker med den levande stenen tillsammans med skummare för att rena. Har ju hört lite olika om detta men vad gäller? Mvh

6. Started by Nima,

Har fått mycket skit i karet. Kan bro på att man har varit upptagen och slarvig. Funderar på och starta om från början.Vad tycker ni??

• 1 svar
    • 638 visningar
  7. Started by hansson_1985,

hej på er alla!! Tänkte ha en tråd så ni får se hur det går för mig. Har fått för mig att ni gillar bilder så här kommer det att komma upp bilder så småningom på allt jag gör. så här kommer en skis på en möbel till mitt kar.

8. Hej... Det ser mörkt ut för mitt akvarium... Jag tror det kommer rasa... Jag är rädd att alla mina fiskar kommer dö... Jag är rädd att det här blir slutet på mitt fina akvarium... Anledningen till bördan När jag startade upp karet den 17 maj i år så köpte jag en "syresten" skummare av märket Aqua medic. P.g.a regler om att inte skriva om affärer så kan jag inte skriva var det var någonstans. Jag köpte syrestenar hos dem 1 gång i månaden och slängde den gamla, tills igår... För en vecka sedan så var jag i min saltvattensbutik och frågade efter en syresten, men det var tydligen den sista de hade kvar sen jag var där sist, men personalen sa att de skulle beställa hem nya. Ja…

9. Hejsan. Jag är helt ny innom saltvattens området så jag hoppas att jag får den hjälp jag behöver här Jag gjorde en egen tråd då det blir lättare för mig som nybörjare att sammla allt på ett å samma ställe Jag har just nu 2x 120 Liters och ett 49 liters som just nu bara står i källaren å väntar. Hade tänkt att starta ett av 120 liters karen till ett saltvattens kar. Hade föst å främst tänkt mig att ha det endast med Levandesten å i och något annat levande (tips)? När jag sedan fått det att fungerar så blir det nog till att avancera med 1-2 fiskar i. Så för att få detta till att funka vad tycker ni en bra "setup" av grejor hade varit? Hade helt enkelt velat ha en grundlägg…

• 12 svar
    • 2,1k visningar
  10. Started by joelkorn,

hej. jag undrar lite i vilken takt man skall introducera olika djur grupper? mitt akvarium har kört i snart 2 månader, för lite drygt 3-4veckor sen köpte jag en sand vändande sjöstärna, 12 snäckor (2 sorters "turbo" och 2 andra sorter) och en eremit (den dog dock har ja gissat mig till, sitter vid ls:en med ryggen mot mig och suttit där sen dag 2 ca). För en en och en halv vecka sen köpte jag 2 eremiter till och en P. hexataenia, nu i veckan köpte jag en A.coeruleus, en C. Strigosus, en C.Potteri och en N.Decora. Dock dog potterin inatt (vet ej varför) Nu till frågorna, när kan en "vanlig" sjöstjärna klara sig i akvariet? när kan man börja introducera koraller? (alla vär…

• 2 svar
    • 821 visningar
  11. Started by PeterGG,

Upptäckte för två dagar sedan att mina skivanemoner började skrumpna och se skumma ut.. två stycken först, idag så ser två andra inte friska ut heller, Dessutom, så ligger det idag en krabba livlös utanför sin sten, och, när jag öppna burken så luktar det surt, det sticker verkligen. I övrigt så, har jag senaste tiden haft ökat tillväxt på gröna alger, men något brunt skumt har också börjat komma, det e inte bruna slemalger, det e något annat, sitter på stenen i sumpen.. Har inte hunnit skumma genom hela forumet, åker iväg till imorn, så tiden är knapp för mig, och jag har början till panik eftersom något inte verkar vara riktigt korrekt, ska sätta mig och kolla vatt…

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by matte123,

Hallå! :)har blivit intresserad av saltvattens fiskar... har haft sötvattens fiskar länge men har nu tänkt att göra om ett 200 L akvarium, som bara stått ett tag, till saltvatten... Frågan är vad för prylar behöver man egentligen?, det finns ju grejer så man kan drunkna i det! har förstått man behöver en vanlig pump (funkar det med den jag hade när det var söt vatten?) och en äggviteämnes avskummera... men vad behöver man mer? behövs typ UV-filter och sånt till ett så litet akvarium. + kan ni tipsa mig om bra skummare till ett bra pris!?

13. Started by Scubahawk,

Två saltvattenskar föds på nytt tack vare ett annat kars krasch. (Start= 5:e aug 2008) Under min semester då jag spenderade två veckor på västkusten ringer min bror hemifrån och undrar varför man helt plötsligt inte kan se in i akvariumet! Hmm... Kan det vara den nyköpta nydelade anemonen som jag haft i knappa två veckor... Japp. Det var det. Anemonen hade gått bort och i sin yra valde den att ta med sig allt i karet. ALLT! Inte så svårt när karet är på blotta 58L (Clownhotell). När jag kom hem fick jag göra en ordenlig städning av karet och ta en tur till någon av alla saltvattensbutiker i stan för att ”boosta” upp karet på nytt. Jag hade aldrig varit där så jag och flic…

• 59 svar
    • 8,1k visningar
  14. Started by Lilla Nemo,

Jag har länge försökt vidta åtgärder mot min Nitrathalt som legat stilla på 10 mg/liter. Har börjat med lite zeolit i ytavrinningen, lagt i levande sand med nya bakterier och doserar ultra life varje kväll, vattenbyten mm. Nitraten har inte sjunkit ett enda mg enligt saliferts test. Tog mig en funderare och testade osmos vattnet, tvivlade på att det kunde vara det men har man provat allt så... Och ve och fasa, osmosvattnet gav utslag på testet med minst 2.5 mg/liter. Fattar ingenting!! Det måste vara därför ingenting hjälper och jag ha så hemska alg problem. Vad gör jag?? Osmosen är använd ett år och jag har inget silikatfilter. Mvh, Elin

• 5 svar
    • 821 visningar
  15. Started by blub,

Jag går i tankarna att starta mitt första saltvattenskar. Hade ett ciklidkar i tonåren men det börjar bli ett par år sedan. Har läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop och en hel del här. Men där slutar kunskaperna. Tankarna är att det blir runt 200 liter, får börja lite lugnt då ekonomin inte är den bästa. Det jag är mest intresserad av är mjukkoraller och lägre djur. Musslor, eremiter, nån räka kanske, sjöstjärnor om jag hittar nån bra för nybörjare. Men det blir nog mest koraller. Hoppas dessutom på att få med så mycket kryp som möjligt med stenen, det verkar hur tufft som helst. Sen blir det säkert nån enstaka liten fisk för att få med frugan på projektet. Jag vill ha…

• 1 svar
    • 558 visningar
  16. Har hittat ett begagnat sötvattenskar med måtten 120x60x60 cm som jag funderar på om det går att konvertera till salt. Karet är borrat enligt bilden och det följer med ett underskåp/bänk där man idag har ett ytterfilter Eheim Prof II 2128. Tror ni man kan använda de redan borrade hålen till att mata en sump eller skall man behålla filtret och istället nöja sig med att bara installera resterande utrustning i själva karet? Vilka modifieringar behöver man göra i karet om man skall köra med en sump? Idag är det bara två rör som går rakt upp i karet. Behöver man bygga någon form av överrinningskammare e.likn? Alla tips, idéer och kommentarer är välkomna!

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by dominique,

Hej, hoppas kunna få lite råd. Fråga 1: Vad har ni för rekommendationer gällande vattenbyte i ett nystartat kar? Jag har gjort ett 10% igt byte under vecka fem för att sänka nitraten och hamnade därefter på 10 mg/l. Nu efter att jag har haft i 10 turbosnäckor och fem chromis i ca en vecka så har nitratet stigit till lite över 15. När bör jag göra vattenbyte nr 2 och hur mycket? Fråga 2: Jag har haft en burk Rowaphos som är några år gammalt men innehållet verkar helt ok. Jag stoppade in rätt mängd i en damstrumpa och började igår skölja den i osmosvatten, detta vatten blir helt brunt/lila trots att strumpan är väldigt finmaskig. Jag har inget minne av hur detta skall se u…

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  18. Nu har jag äntligen tagit mig modet att starta en salt burk. Det som var vändpunkten var att Tomas på södersZoo i gävle lyckades få in en "Nano skimmer" till det vackra priset av 399 kr. I och med det så var det ju inte så dyrt med skummare längre så jag satte genast igång och jagade alla andra delar. Det blev ett akvariun från en polare. SödersZoo´s lilla innanmäte i ett 38(?) liters Nano (en drakfisk 6 turbo 3kg LS och en räka. Sen var vi till Trilobite och triton samt ytterligare en akvarist på hemvägen och handlade Sniglar och LS (ca 5kg). En 75 watts MH hade jag redan så den ligger fint på kanten och vilar. Tyvär har jag bara en mobilkamera att knäppa med men så h…

• 19 svar
    • 2,1k visningar
  19. Hej Jag har köpt ett redan uppstartat nanokar, och efter en tid grävde jag runt i sumpen, som skulle bestå endast av ls, men där hittade jag dessa rören, vet någon om detta är ett biofilter av typen som ska simulera ls? eller är det någon typ av tillsats??? har försökt googla men jag kan inte identfiera det, biofilter för mig brukar vara svarta eller blå plastbollar. och om någon vet vad det är, är det vettigt? och hur sköter man dem? Tack på förhand

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  20. Started by Botan,

Hej allihopa Jag måste få råd och tips. För några veckor sedan köpte jag en clown tryckare. Riktigt snygg men hemsk. Han äter mina erimiter. Ja ja....jag vet att tryckare kan göra det, men vad gör man för att akvariet inte skall bli fullt med alger?? Finns det något annat man kan ha där istället för erimiter som inte tryckaren ger sig på? Jag menar jag är nog inte den enda i världen som har en tryckare. Hör gör dom andra för att undvika alger?? Tacksam för svar!!!

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by hansson_1985,

Hej! Helt ny på saltvatten. Ska försöka mig på att starta upp ett 300L kar och funderar nu på vad men kan köpa bra och billigt på nätet eller är det bättre att köpa i butik!?! vad bör ja ha för nått om ja ska hålla små fisk och ganska mycket koraller. skummare och belysnings storlek är det jag främst skulle vilja ha hjälp med. gärna en bra ritning på en sump som skulle kunna passa bra till mitt 300L kar tack på förhand.

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by Thommy,

hejsan ska nu i veckan skaffa en sump.har fått tag på en sådan där man hänger på kanten ska visst ligga på 3500 ny fick den för en tusenlapp.Jag tänkte på att mitt akvarie e på 375 å sumpen är la kanske på 75 eller 100 l.min skummare e till för 400 liters akvarie.e det kört med den måste ja fixa en ny.

• 6 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Zilwer,

Hallå alla här på SVG Har smygit runt här i forumen ett tag och har riktigt fastnat för det här med salvattensakvarium, hade från början tänkt att göra iordning något snyggt sötvattensakvarium, men efter lite forskande hamnade jag här och vill inte gå tillbaka. Har inte kommit långt i mitt akvarieprojekt men en bit ivarje fall. Började med att införskaffa detta och även denna Sedan har jag suttit åtskilliga timmar framför datorn (tills sambon klagar) och kollat igenom massa trådar (grymt bra engagemang här på forumet ) Har ett stort problem att försöka hålla lugnet och inte köra på allt i rusningstrafik hittils, men håller mig i skinnet. Själva akvariumet är under inhand…

24. Started by per-åke,

Har problem med att lite av skummet (luftbubblorna) åker ut i botten på skummaren. Har en 400 liters pump,och det bildas rejält med bubblor. Har även testat att sänka luftpumpens flöde men lite vill gå " bakvägen " ändå. Funderar på att sätta en strumpa i botten på skummaren för att slippa bubblor i akvariet. Någon som har ett bättre förslag ????

25. Started by Von Märt,

Hej. eftersom jag aldrig behövt rengöra ett akvarium tidigare då jag alltid köpt begagnade akvarium är jag inte säker på hur man gör. har köpt ett clownhotell där all teknik är inbyggd. funderar på hur jag ska göra om utrustningen klarar av en rengöring med diskmedel samt en ordentlig sköljning. kan jag köra igång pumpar och skummare för att det ska bli ordentligt rent i alla fack och skrymslen? någon som har några bra råd och något att tänka på?

• 5 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.