Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by niklas_r,

Hej, Funderar på att ta bort mittstaget på mitt deltec akvarium. Staget är ca 12cm brett och blockerar ett av ledklustren i belysningen. Akvariet är byggt i 7mm glas och vattendelen är 100*45*46 cm. Skulle det fungera om jag byter mittstaget mot två glaslister på 90cm som jag sätter mot fram och bakrutan? Någon som gjort något liknande på ett Deltec micromarine? /Niklas

• 0 svar
    • 385 visningar
  2. Started by Randomkille,

Har lagt märke till att min sten sakta blir vit, är detta tecken på kalcium brist? Mvh Nils

3. Started by Johan254,

Jag läste på nätet att 481.75 gram rodi vatten och 18g salt så får man en blandning som man kan använda som kalibreringsvätska. men när man mäter vad är det för värde man ska få då? jag får runt 1.028 eller nått sånt. ( http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php )

• 7 svar
    • 908 visningar
  4. Hur långt ner ska huvudröret och nödröret vara i sumpen? Läste något någonstans om att huvudröret ska vara 1-2cm under vattennivån. Om det var för djupt så orkade inte häverten dra igång igen om man stoppade den. Stämmer det bra? Antar att man vill ha nödröret till att nätt och jämnt bryta ytan så att det plaskar och har sig om det börja gå vatten i det? Mvh Kim

• Gilla
    • 21 svar
    • 1,8k visningar
  5. Started by Löta,

Ställde frågan under belysning men inget svar. Kanske borde ha ställt frågan här istället - eftersom jag är nybörjare? Letade först i tidigare frågor men hittade inget. Går det att fixa eller ska jag skaffa ny belysning? Ha en trevlig helg 😀 Har haft den beggad i 3 veckor men nu sedan några dagar lyser bara månljuset - den tänder inte längre upp dagsljuset. Någon som vet vad det kan vara?

• Gilla
    • 3 svar
    • 595 visningar
  6. Started by elinanilsson,

Hej, jag söker efter trevligt folk med saltvatten att kanske utbyta lite fragg med eller köpa lite koraller utav. Gärna inom Skaraborg /Skövde området eller runt omkring kontakt via e-post Chicko_lina@hotmail.com:)

• Gilla
    • 3 svar
    • 807 visningar
  7. Started by hecyhook,

Jättedum fråga... ☺️ Kan jag fylla akvariumet med vanligt vatten för att testa tekniken? För att sedan tömma det och fylla på med RO saltvatten när det är dags att starta igång det på riktigt med levande sten, sand, fiskar, koraller osv..... Tycker självklart inte att det borde vara några problem, men är bäst att fråga som nybörjare... ☺️

• Tack
    • 3 svar
    • 779 visningar
  8. Started by Henrik dahlström,

Vad är det sjöborren pysslar med det kommer inte från analen men strax nedan för runt om

9. Started by Danshi7808,

Hej skall köpa en pump då mitt flöde hemma är något svagt. Något ni kan rekommendera likt en diafragma pump eller dylikt med kopplingar ? Tänker runt 100PSI +

10. Started by inko,

tja, har filtrerat forumet utan önskat resultat, så jag skapar denna tråd med hopp om bättre lycka. jag har ett 500 liters akvarium med ytterfilter fluval 303 + ett innerfilter fluvar från 3-serien :S men hade inte tänk använda dem i mitt blivande saltvatten jag har även två andra akvarium (tomma dom med) som jag har tänk att bygga sump av senare. så till mina frågor, jag har fått et erbjudande från en akvarie butik att få ett "kitt" till priset av 7000 kr i detta ingår en 1 ytterskummare, 2 cirkulationspump 6000L/H, 3 salt 20kg LS, 4 metallhalogen begagnad men med 2 månader använd lampa,…

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Moose,

Hejsan! Jag är ny på forumet och ny i saltvattensvärlden, jag vet dock ganska klart vad jag vill. Jag har sedan 3-års åldern varit intresserad av fisk i alla möjliga former. Allt ifrån att fiska till att avnjuta deras liv i en tank. En sån som jag kan gå flera timmar på tex. sjöfartsmuseet eller ngn zooaffär bara för att titta o njuta. Jag har tidigare erfarnhet av sötvattensakvarier, både "sälskapsfisk" samt ciklider. Men jag vill nu hoppa över på "de riktiga" sakerna, saltvatten. Vad har jag då för akvarium nu? - Ett Jewel Vision 450L (fick inte köpa ngt annat för tjejen, det skall ju vara en snygg möbel oxå ) Vad vill jag ha i mitt kommande akvarium? - Till en början…

• 209 svar
    • 22,7k visningar
  12. Started by Christern,

Nån som vet om nån handlare i Sthlmområdet lagerför Percula 90/120? Tycker det känns lite nervöst att köpa ett osett via näthandlare. Vill helst ha kunnat se exemplaret IRL innan köp.

• 2 svar
    • 894 visningar
  13. Started by Gnarkill,

Angående levande sanden kan man stoppa i den även fast man har fiskar i akvariet? har köpt aragalive bahamas oolite och tänkte stoppa i den idag?? Moderator's upplysning: Med hänvisning till att din fråga redan blivit ställd i en annan tråd och du nu har fått svar så kan vi låsa tråden. Tänk på att du skall skriva en rubrik som beskriver innehållet i tråden./Moderator

• 3 svar
    • 652 visningar
  14. hej... Vi känner att 120 liter är för litet och vill att vi, fiskarna och djuren skall få lite mer yta. Därför planerar jag att köpa ett nytt juwel Rio 240 eller tom ett 300. Troligen blir det ett 240 då detta är ganska billigt men stort nog att göra revet lite mer skoj. Det vi har idag är ett Rio 125. med två cirkulationspumpar och ett Eheim 2213 ytterfilter som klarar 440 l / h. Frågan är följande: Jag vill återanvända så mycket som möjligt och helst inte ha båda akvariumen igång samtidigt av platsbrist dvs det nya skall stå på samma ställe som det gamla. Kan jag göra som så att jag tar den gamla vattnet och flyttar detta till det nya och samtidigt fyller på med det so…

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by Niklas754,

Hej har stött på problem vid genomföringen, glaset har spruckit lite =/, är de nån som vet om de räcker med att beställa en skiva som passar i genomföringen eller måste man byta ut hela bottenskivan, nån som vet nåt?

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  16. Started by Gnarkill,

Är det någon som vet om det finns att få tag på Hydor Flo(Water deflector) i sverige nånstans?

• 1 svar
    • 720 visningar
  17. Started by Plantan,

Hej alla Saltisar! Har tänkt försöka mig på Salt för första gången, har haft sötvatten ca 10 år. Har för tillfället ett 420liters malawi akvarium (kanske ett 420liter salt i framtiden?). Mitt salta projekt: Ska skaffa mig ett 54 liters (60x30x30) akvariepaket för 800 spänn och konvertera det till salt. Tanken är att jag ska bygga en bakvägg i plexi med ett djup på 5-10 cm där jag gömmer filter och skummare dvs 5-10x30x60. Behöver hjälp med utrustningen som jag ska köpa. Dessa punkter behöver jag hjälp med till en början: 1. Skummare: Rio Nano. Något tips på en dränkbar skummare som får plats bakom plexiglaset? 2. Filter: Aquael UNI Filter UV 1000 ev. också en Hydor korali…

• 80 svar
    • 12k visningar
  18. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 383 visningar
  19. Started by vondraggen,

Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.

• 4 svar
    • 915 visningar
  20. Started by JoWa,

Hallå allihopa! Var och köpte ett Clown hotell 58L JAD med Möbel i fredags 20/4, köpte även levande sand och 6kg levande sten. Köpte även bakterieflora för att komma igång samt ph-koncentrat, saltet jag köpte var Red Sea coral pro salt. Tror jag pekade ut väldigt dåliga levande stenar inte mycket liv på dom. Så här ser det ut nu!

• 16 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Tomas,

Jag står i begrepp att starta upp ett Nanoakvarium på ca 80 liter och undrar som rubriken säger om levande sten är nödvändig för ett fungerande saltvattensakvarium? Jag inser att uppstartsfasen förkortas av ls och att man får med nyttiga djur som hjälper till med nedbrytning osv. Dock skulle man slippa liftare som inte är önskvärda. Frågan är kanske egentligen om det spelar någon roll på lång sikt att inte ha levande sten från start eller om man även på lång sikt kan se övervägande fördelar med ls? Detta är kanske lite som att svära i kyrkan men den som inte frågar förblir okunnig .

22. Started by jacs,

Hej, Kan man ersätta dessa med endast biobollar? //Jonas

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Aquario,

Hej. Just ikväll har jag sett att det är ovanligt mycket bubblor som tar sig upp från sandbotten. Jag har ca 3-4 cm djup sand. Borde jag vara orolig? (Jag dammsugar aldrig sanden.) tack.

• 2 svar
    • 704 visningar
  24. Started by adddo,

Är det ngt man ska tänka på vid omflyttning av stenar o koraller i akvariet? Kommer vattenvärdena att förstöras av att man grejar så mycket i karet? Finns det några gyllene regler för ombyggnad av akvarielandskapet? Eller kan man hålla på hur mycket som helst utan att behöva oroa sig för att värdena ska paja?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by h0llowman,

tjena !!! måste fråga när kan jag lägga i stenen ?? jag har idag fyllt upp mitt akvarium med osmosvatten och blandat i saltet .. saltet har löst sig och jag har 1,023 i salthalt kan jag stoppa i stenen nu det var i förmiddags som jag blandade saltet och vattnet alltså kan jag stoppa i stenen ??? mvh peter

• 2 svar
    • 782 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.