Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej, Behöver lite hjälp och råd. Tänkte köpa ny returpump och en större skummare. Mitt system är på Akvarium 340l och sump ca 80l. Vad tror ni om dessa? https://www.aquariatech.eu/webshop/blau-reefmotion-8k-dc-pump alt https://shop.foretagsakvarium.se/product/jebao-dc-t-2000-12000-l-t-jebao-2000-l-t (8000l/t är tanken alt 15000l/t) Skummare: https://shop.foretagsakvarium.se/product/arka-core (120 modellen) alt https://www.aquariatech.eu/webshop/blau-scuma-mkb-160dc mvh Pierre
-
Nybörjarfråga igen. Jag har i dagsläget en returpump boyu sp102 (1400 l/h) som skramlar något alldeles förskräckligt. Jag har därför tänkt att byta ut den mot en så tyst pump som möjligt. Utrymmet som finns är ca B: 11,5 cm x W: 11,5 cm X H: 60 cm. Mina funderingar är om pumpen måste stå med botten neråt eller om man kan fästa dem lodrätt.
-
- 17 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har startat upp Red Sea Reefer XL200 (kommer en byggtråd senare) utifrån råd här. Har dock stött på något som jag inte trivs med, den gröna slangen som Red Sea medlevererar verkar inte helt optimal för anslutning mot Vectra pumpen. Efter att ha kört ett tag (typ en månad) så märkte jag idag att slangen långsamt går uppåt (antagligen pga. vattentrycket). Hörde ett udda ljud (luft typ) å tittade närmare å noterade att det läckte vatten vid sidan om Returslangen (se bild). Tryckte ner slangen (Fixade inte läckaget men väl missljudet). Noterade även att man inte kan trycka ner för mycket då det då blockerar. Vad finns det för lösning? Vill ju inte ha en …
-
- 2 svar
- 517 visningar
-
-
Funderar på hur stor del av returpumpens energitillförsel (i form av värme) man kan bespara akvarievattnet genom att ha returpumpen stående torrt istället för vått. Man har ju sett en hel del amerikanska akvarium där returpumpen sitter utanför sumpen. Kan det vara någon mening att göra detta för att bespara akvariet lite värme, eller är det alltid av andra skäl de har pumpen utanför?
-
- 4 svar
- 825 visningar
-
-
-
Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?
-
-
VÄLKOMNA! Inledning: (läs inte detta om du bara är intresserad av teknik och bilder) Så var det då dags att starta en tråd om mitt lilla projekt i vardagsrummet. Tanken är att tanken inte skall vara tanken utan det som är i! Detta är lite av en programförklaring. Som de flesta saltisar har jag lång erfarenhet av akvarestik eller åtminstone runt 30 år. Gällande de salta karen är jag heeeelt ny men har redan hunnit förstå att det finns en kulturskillnad mellan söt- och saltvattensakvarister. För att generalisera och göra det tydligare: det första man gör som entusiastisk akvarist med vanligt akvarium är att visa vilka fiskar/växter man har införskaffat eller lyckats odla p…
-
Har idag börjat att sätta ihop mitt första 300l saltkar, limmat och klart nu väntar på att limmet ska torka så jag kan foga så det blir fint Fick även hem lyset idag, kommer köra 4*54W T5 ej bestämt riktigt vad jag ska köra för rör, någon som har tips om rör? Ursäktar att bilder ej kommit upp biler kommer imorgon.
-
- 289 svar
- 30,1k visningar
-
-
Hej! Jag tänkte höra vad ni tror om denna akvarie starten om den kan funka eller är det något som jag bör ändra på? Jag har inte allt för stor budget så ni vet. 180L Dubbellysrörsramp med 1st Coralstar 30W o 1st Powerglo 30 W. Skummare Tunze 3115 för akvarium upp till 400 liter. Cirkulation pump 3000 L/H Levande Sten = ca 15 -20kg Död Levande Sten = 10 kg Sen salt och tester så klart. osmos när plånboken tillåter. Fiskar 2st Clownfiskar 1st Gramma Loreto 1st Ecsenius bicolor 2st Putsarräkor Efter några månader när karet är stabilt. 1st Dvärgkejsare Sen någon mjukkorall. Tror ni detta kan funka?
-
- 95 svar
- 11,9k visningar
-
-
Hej Nu när jag har hållt på med salt 1,5år så tänkte jag det var dax med en uppgradering till ett större kar. Tekniken är densamma, tillkommer gör dock en eheim pump och 2st 36W t8 rör för mer ljus annars det samma som innan. Det nya karet är 340L med måtten 125x52x53 helglas. Karet på bilden är under uppfyllnaden och bakgrunden kommer inte att vara den som är nu, ska vara hel blå senare. Mer bilder kommer i veckan.
-
- 31 svar
- 4,4k visningar
-
-
Min ricordea börjar få 2 munnar håller den på att bli flera ?
-
-
- 10 svar
- 882 visningar
-
-
hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig. frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset? eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så . men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta ex vilka lampor pump värmare mm. har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller? någon bra guide på nätet man kan läsa ? kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så? tack för ev svar.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Ska köpa ett 80 liters saltvatten akvarium begagnat med 4 fiskar och koraller och sten osv och har nu efter otaliga dagars(och nätters) googlande och letande och läsande insett att det verkar krångligt med saltvatten, det är nivåer hit och dit som ska kollas och salt halt och fosfat och nitrat och allt möjligt. Är det så mycket jobb med detta? Jag älskar ju djur så tröttna kommer jag nog inte att göra men tar gärna emot alla och då menar jag ALLA tips på att enkelt och simpelt sköta om mitt nya akvarium med fiskar och koraller på ett bra sätt,,, det är lampor hit och dit och skummare som är bra och dåliga och många har fler än en pump i karet osv, detta kommer ju kos…
-
-
- 11 svar
- 5,4k visningar
-
-
Har ett ganska nytt 32 liters nano kar. har haft det i snart 1 månad, och har tyckt från början att det har varit lite dålig cirkulation på vattnet. Så idag inhandlade jag en ny koralia nano 900 Streamer pump(vad heter det egentligen?) som pumpar runt 900 liter/h. det fungerar bra att ha den i och inget spolas upp från botten eller så. men har lite problem hur jag ska rikta den för att få bra cirkulation. Så nu undrar jag hur ni tycker att jag ska rikta den? Bilder Finns nedan(vattnet är grumligt för jag nyligen tvättade filtret) Skriv hur ni tycker jag ska rikta den:D
-
- 1 svar
- 913 visningar
-
-
Halloj! Har en undran om hur man bäst riktar sina streamers? Har idag 2st i ett sumplöst 120l. 1 tunze 6040 och 1 tunze 6015. Sammanlagd volym på 6300l/h. Borde ju räcka gott och väl men tycker inte att cirkulationen blir bra :/ Den stora streamern sitter nertill och den mindre upptill mot ytan riktade lite mot diagonalen *se bild). Jag kanske ska byta plats på dessa för mer ytrörelse = bättre flås? Rikta dom på något annat sätt? Idéer?
-
- 4 svar
- 609 visningar
-
-
Jag ska nu beställa två glasskivor (de som sitter i hörnen på bilden) och be en glasmästare borra hålet åt mig i bottnen uppe i vänstra hörnet. Lite frågor. Kan jag ha det så här? Med två lådor, ytavrinning + doppvärmare i ena, och inblås från ytavrinningen (ingen sump planerad än), doppvärmare och utblås i andra hörnet? Hur stort behöver/bör varje hörn vara? Hur stort behöver/bör hålet i bottnen från ytavrinningen vara? Och när jag väl fått hålet borrat, är det bara att åka till nån VVS affär eller dylikt och köpa egna rör och egna kopplingar och sätta på? Inget som glasmästaren behöver göra direkt efter borrat hål? Något mer jag behöver tänka på? Något jag glömt? Jag ha…
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Sitter och meckar med sumpen, min planering ser ut som ovan! Såga, kritisera eller beröm!?
-
- 27 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hej på er alla Allt jag tänker på nu är saltvatten.Jag har kört ett sötvatten(juwel 125L) kar med en massa Guramin i men nu är det saltvatten som snurrar i min skalle Så till frågan jag har varit glasmästare och tänker bygga ett eget kar på ca 300L bör väll vara ett ganka bra nybörjar salt kar jag skulle vilja ha en flera ritningar på olika kar (borrat) med sump alltså alla mått liter volymer mmmmmmmm det finns säkert nån snäll som vill hjälpa mej att börja skära glas,borra,limma många förslag till olika bra kar skulle sitta fint Tack Johan:smiley9:
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har ett åleds 620l akvarium sötvattens akvarium som jag ska nu ska konvertera till saltvatten. Eftersom jag gärna inte vill borra några hål i den så vore jag tacksam för lite ritningar på hur jag ska bära mig åt med rördragningar under korallen så att bästa cirkulation av vattnet uppnås. är tacksam för förslag av skummare, osmos, pump storlek mm har nu en Nj 1700 räcker det. Har ingen sump!! måste man det eller går det bra att ha en extern anläggning utan det! vill gärna att det ska bli så automatiskt som möjligt. vore tacksam för förslag Mvh Andreas
-
Tjena, Är det någon som skulle kunna rekomendera en ok RO/DI enhet för rena vattenet från kranen till mitt saltvattensakvarium. Enheterna jag har sett i sverige ser inte alls likadana ut som dom jag sett folk sälja på de amerikanska forumen och tydligen får man akta sig för dom som är till dricksvatten. Är det att vi klarar oss bättre än amerikanerna med färre steg då vårat vatten är mycket renare.
-
- 13 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej Fått nedgradera till ett rsm (iaf för nu) efter hemflytten till Sverige. Har flyttat till Tjörn på Västkusten. Vet någon vart man kan köpa vatten häromkring (gbg är ok om det inte finns något närmare)? Skall skaffa "maskineri" senare men vill fylla upp det asap eftersom saltabsinensen börjar bli svår Mvh Ted
-
- 2 svar
- 959 visningar
-
-
Nu när bygget börjat ta form tänkte jag starta min drifttråd. Tanken är en blandad balja med för att lära mig så mycyket som möjligt. Möbeln: Akvarium: 240 l från Hornbach. 120x40x50. Avrinningsbox och borrat med två rör ner och ett upp Sump: 112 l med osmostank på 25 l Bänk: egen konstruktion svetsad av 40x20 mm stålprofil med massiv ekskiva. Luckor från ikea sommsätts fast med magneter. Ljudisolerat med biltemas ljudmatta. Överskåp: moddade ikeadelar. Elcentral med individuella strömbrytare till varje grej. Teknik Lyse: 2x54w t5 Skummare: Tunze 9006 Ato: tunze Returpump: tunze silent, 2000 l/h Streamer: 6045 värme: dubbla eheim 75w doppvärmare Kommande: Lyse: 2x 100w dr…
-
Då var akvarium och de mesta tekniken inhandlad. Allt är än så länge köpt begagnat förutom en R/O, försöker hålla mig runt 50kr/litern men det börjar bli svårt! Tekniken består idag av en Mce600 skummare, två tunze 6025 pumpar och två st 30W T8 rör. Pumparna låter ganska mycket så jag ska se om jag ska beställa nya impellrar (kostar drygt 300 från tunze för två st) eller köpa helt nya pumpar. Sågade även till en plexiglasskiva som jag kom över som nu ligger på botten. Imorgon åker jag och inhandlar en refraktometer och eventuellt en termometer därefter väntar jag bara på vattentester och en doppvärmare som är beställda, sen ska jag blanda saltet och köpa mig ca 20-25kg LS…
-
- 0 svar
- 565 visningar
-