Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej allesammans. Jag har ett Juwel rio 180 liters som står o bara ber om saltvatten. Snäll som jag är tänkte jag låta det få som de vill. Hade tänkt mig ett blandat kar med både koraller och lite småfisk. Det jag nu då behöver komplettera med är en skummare och lite cirkulation. Men när jag står där med pumpar i händerna har jag ingen aning om vad jag håller på med och kan inte förstå varför det är sån prisskillnad på produkter som verkar ha samma prestande. Vad rekomenderar ni till mitt kar i teknik väg?
-
- 3 svar
- 720 visningar
-
-
Hej! Har ett ganska akut problem, något har hänt med överrinningen i mitt akvarium så att vattennivån inte håller sig stabil. Ovanpå röret som går ner till sumpen sitter det en hatt som man ska kunna reglera hur mycket luft som kommer in i röret och det ska reglera nivån på vattnet. Nu går den inte att hålla stabil, antingen blir vattnet väldigt lågt (och mycket i sumpen) så att röret ner till sumpen suger in luft, eller tvärt om att det blir väldigt hög nivå uppe i karet så att cirkulationspumpen nere i sumpen suger in luft. Det går liksom inte att hitta en bra nivå längre? Någon som vet hur det här funkar, vad är det som gör att nivån ändras så drastiskt…
-
- 3 svar
- 865 visningar
-
-
-
hej alla! vi har startat ett akvarie utskott på skolan som ska ta hand om vårat 500 liters! skulle behöva lite tips och trix. kanske lite tips på vad vi ska ha i akvariet. det ska vara rällativt lättskötta. vi har inte så mycket erfarenhet, utan jag har ett 50 liters saltvatten hemma. vi kommer byta ut stora delar av stenen eftersom vi vill ha lite nytt i akvariumet. jag kommer med fotton på vad vi har nu. btw vi har haft ett företag som tog hand om det förut. /mvh kristoffer
-
Jag är rätt seg och föredrar att köpa rätt saker ifrån början istället för att skynda på men nu börjar det dra ut lite väl mycket på tiden även för mig. Jag fick mitt nya kar levererat i början av sommaren men har knappt gjort någonting sen dess... så nu behöver jag få en liten spark i rumpan. Så, nu har jag googlat en hel del och bestämt mig för det mesta och det jag funderar mest på är om jag glömt någonting? Har stirrat mig blind på listan ett tag nu så jag kanske missat något uppenbart. Jag har sedan ett år ett annat saltvattenkar som frodas men det är bara på ~130 liter så litet i jämförelse. På plats finns ett akvarium på 200x60x6…
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har ju kört mitt 20liters nu ett tag i väntan på det 30liters som får bli huvudkaret med inriktning på lägre ryggradslösa djur. Många nybörjarmisstag har det blivit samt otur med utrustning o semestertider som lett till för lång väntetid osv. Så nu tänkte jag samla några funderingar inför den skarpa sjösättningen som får följas upp med bilder o status, älskar verkligen denna hobby. Sand: Vill ha död sand och köra med startbakterier ist för levande sand. Dock klurar jag lite på storleken på kornen. 1-2mm, blir det för grovt för smådjur att gräva filtrera o dona med? Filter: Kommer köra med det medföljande hang-onfiltret, det följer ju med "skumgummi" i båda filterfacken, m…
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej igen Nästa fundering blandade i ordning salt vatten enligt info på burken 35 ppt 955 gr till 25 lit ro vatten i går och när jag mätte med refraktometern i dag så låg det på 15 ppt och refraktometern kalibrera jag innan mätning saltet är ca 1 år gammalt fick med det när jag köpte akvariet
-
-
- 3 svar
- 716 visningar
-
-
Tjena allihopa ! Ny på sidan och hoppas att inom en snar framtid kunna starta upp mitt första saltkar. En sak jag undrar över är ljuset i karet. Jag har förstått att det skall vara olika ljus till olika fiskar, har att göra med ljupet fiskarna lever på, ifall man skall ha koraller, LS, eller osv osv. Finns det några tumregler, eller en bra sida man kan lära sig om eller rentav bli en lightmaster" . har bestämt mig för att köra en del koraller i mitt kar. Undrar dessutom ifall det finns någon, några bra sidor var man kan hitta bra lyse till ok pengar, har förstått att denna hobbyn kostar pengar fast det innebär ju inte att man vill handla sakerna hos son lokala akvariehand…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Efter ett par månaders långsam uppstart och stabila vattenvärden, har jag nu välkomnat ett antal mjukkoraller (Lobophytum, Xenia, Stjärnkorall etc) och de tycks trivas utmärkt. Karet är 190 l och jag kör en 30 l sump under med skummare, lite biobollar och returpump. Sumpen har inga fack, rinner i från karet i ena änden, där pumpen till skummaren ligger. Returpump i andra änden. Jag har märkt att det blir en hel del microbubblor på glaset, speciellt om jag drar på returpumpen ordentligt. Det är inte för lite vatten i sumpen utan bubblorna kommer väl från skummaren. Borde jag ha någon form av bubbelfälla innan jag introducerar fisk? Har hört att de kan må dåligt av småbubb…
-
- 3 svar
- 851 visningar
-
-
Hej allihop! Jag startade mitt akvarium i mitten av november, hittade då något som såg ut som små vita uppochnervända ananaser, 2st ca 8mm långa. Trodde nog i början att det var något blekt dött som följt med stenen. För ett par veckor sedan noterade jag att den ena hade vuxit på sig ganska rejält, den har nog femdubblat sin storlek. Dessutom var de inte två längre utan snarare tjugotvå i akvariet. Bör jag vara glad eller orolig? /Jonas
-
- 3 svar
- 790 visningar
-
-
Hej, Vår Sacrophyton verkar inte vilja utvecklas där den sitter idag och dessutom sitter den i vägen för en annan korall som jag skulle vilja ha där. Hur gör jag för att flytta den? Den sitter fast på en av de stora stenarna som skall vara kvar där den är.
-
-
- 3 svar
- 522 visningar
-
-
Hej, Eftersom jag inte hittat en tråd någonstans där semester frågan kommer upp så tar jag upp denna nu. Alla ni som har hållt på med saltvattenskar en längre tid - hur gör ni när ni är bortresta på semester. Klarar sig fiskar och tank själva några veckor (om mat tillförs reglebundet)? Är det mest korallerna som inte klarar sig ensamma eller? Jag förstår att det säkert går att fixa så allt som måste göras styrs automatiskt men detta måste väl kosta en förmögenhet? Hur gör ni? //Patrik
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Nu när jag kom hem från skolan ser jag att min korall spottar ut nåt typ av slem... Känner på mig att det är något dåligt men är det verkligen så? Kanske är det bra? Behöver iallafall hjälp med att veta vad det är
-
- 3 svar
- 643 visningar
-
-
Hej är det någon som är kunnig med en mc500?? Har nyss startat min men skummarkoppen blir bara full med vatten hela tiden och om man ställer den för lågt med luft så når inte skummet upp till koppen.,... är det någon som kan förklara hur man ska gå till väga???? Mvh Johan
-
- 3 svar
- 636 visningar
-
-
Hej på Er alla!! Jag är nybörjare på salt och är i startgroparna att sätta igång ett 350 liters juvel hörnakvarium som jag tidigare har haft mina discusar som jag tyvärr fått sälja :-( men men.... Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med utrustning. Jag har blivit tipsad om att sätta en Deltec600 och att den ska vara mycket bra, någon som har erfarenhet av det? får inte plats på någon sump under. Nästa bekymmer som jag ser det är lyset. ad ska man ha där? i och med att det är ett hörnkar blir det ju lite svårigheter. Jag har funderat på en amatur vet ej dock vad den heter men man kunde få plats med 6 t5 rör i den plus att jag troligen behöver en liten mindre amat…
-
- 3 svar
- 618 visningar
-
-
Hallå! Har haft karet igång ca 2 månader. Går 2st clowner i sen 1 månad. Är det för tidigt att stoppa ner en firre till?
-
- 3 svar
- 872 visningar
-
-
Hej allihopa igen Behöver tips på en vettig belysning till mitt juvel 180 liter Utan att behöva ta lån 😜😜
-
- 3 svar
- 749 visningar
-
-
Jag ska ha i lite salt i mitt sötvatten för osmoseffekten så sjuka fiskar lättare blir friska och förut har jag använt vanligt bordssalt men det borde ju gå lika bra med saltvattens salt eller?
-
- 3 svar
- 711 visningar
-
-
Hej, Jag får i dagarna hem mitt nya 240L kar, som jag tänkt att ha fisk och koraller i. Jag kör idag ett 80-liters kar med enbart fisk. Mitt fiskbestånd idag består av två clowner, två pyjamasfiskar samt en solaborre. Vilka fler kan jag ha tillsammans med dom? Tips på bra städare? Vilken/vilka koraller är bäst lämpade för mig som nybörjare att börja med? Vilket/vilka tillsatser och tester är bra att ha hemma? Jag har kollat lite på red seas produkter. Jag kör med osmosvatten och skummare idag. Belysningen i det nya karet kommer att bli två stycken 54W rör, coralstar och aquastar från Sylvania. Tillräckligt? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd från …
-
- 3 svar
- 654 visningar
-
-
Hej! Har lite utmaningar med att få ner nitratet. Ligger idag på 30-40 ppm och har doserat med 1 ml/dag nopox i mitt 100l kar utan någon minskning. Tänker nu att jag kör på 2 ml/dag och ger det två veckor till. Iaf tänkte köpa lite dragon breath i veckan som ska binda upp nitrat. Men hur mycket kan jag räkna med att växten kommer hjälpa?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?
-
- 3 svar
- 808 visningar
-
-
Hej, Carro heter jag och är ny både här och i "saltvärlden" (som blir större och större ju mer man läser) Tänkte först att jag skulle börja med ett kar på 200 l, men lutar mer och mer på att börja med 100 l. Min fundering är om det är svårare med ett mindre kar och vad ni rekomenderar till en nybörjare.
-
- 3 svar
- 883 visningar
-
-
Tycker jag provat allt. Någon som har något knep?
-
- 3 svar
- 982 visningar
-
-