Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
För att inte sprida runt alla mina frågor så har jag startat denna tråd http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?p=8472#post8472 Och hoppas ni här kan hjälpa mig med frågorna jag har samt råd och idéer m.m
-
- 5 svar
- 970 visningar
-
-
Har ett clownhotell som jag startade upp för ca 4 veckor sen. Just nu bor ett gäng turbosniglar och eremitkräftor i akvariet och verkar trivas. Dessutom finns en pytteliten skivanemon som dom skickade med från affären som också verkar trivas. Nu har jag två frågor: 1. Alger finns det knappt några alls förutom Chaetomorpha spiralis som verkar trivas, är detta ok? Tycker att alla verkar ha så mkt alger? 2. Vi köpte på inrådan Ocean Nutritions Nano Reef Coral Food. Dosering framgår av förpackningen men däremot undrar jag hur ofta man skall mata? Alla värden i akvariet är under kontroll. Belysningen är nu tänd 5 timmar/dag.
-
- 2 svar
- 781 visningar
-
-
Jo jag antar att denna fråga har tagits upp förut.. men jag gjorde en sökning och hittade inte.... Jo jag tänkte ha LS i ca 10L alltså bara LS.. inga fiskar... hur Skulle det fungera utan Skummare.. Och vad ska man göra för att ersätta Skummarens funktion.. detta e bara ett "test" för att se hur det funkar då jag bara bor här varannan vecka och varannan vecka står huset tomt..... tänkte därmed försöka mig på ett själv upphållande low tech akvarium.. Tips.. ska iväg och försöka köpa lite grejor på Triton på tisdag.... samtidigt då jag köper Lite grejer jag ska ha till ett annat low tech kar som jag ska kunna flytta mellan min pappa och min mamma (ca 10 min) det ska ligga…
-
- 15 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hejsan! ska snart trycka in sten i mitt kar och undrar vad jag kan lägg i botten, för att skydda bottenglaset för hårda/vassa kanter från stenarna? nån sorts tunn plastplatta som har minimal flytkraft antar jag, men vad och var hittar jag det? Mvh Patrick
-
Hade tänkt köpa 2 pepparminträkor inför påsken men de dom hade fått in var så dyra, så jag tänkte om och köpte istället två små ocellaris-clowner. Vattenvärdena har sjunkit rejält så jag hoppas det inte var för tidigt – nitriten är knappt mätbar (alltså under 0,01), nitrat runt 5 och fosfat knappt mätbar heller. Trodde de skulle vara mer skygga i början och gömma sig lite bakom stenarna tills de vant sig men så blev det inte – de är framme i princip hela tiden, så pass att jag blev förvånad när jag en gång inte kunde se en av dom för att han var bakom stenarna. Äter bra från första stund – både flingor och artemia. Håller ihop för det mesta, blir lite gruff ibland men ing…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Efter 2-3 månaders väntan så startar jag äntligen upp mitt första akvarium. Ett 98-liters Juwel. Det blir alltså ett nano. Jag startar den här tråden eftersom jag imorgon (eller snarare idag då jag skriver detta 01:00 ska hämta 20kg inkörd LS + 75 liter inkört saltvatten där LS'en legat. Tänkte hämta vattnet i Julas vita 25-litersdunkar, spola ren LS'en med lite inkört vatten och ev. spräcka den med ett stämjärn ifall bitarna är för stora. Sen gasa på med aquascaping . Jag har moddat bort den ursprungliga 18 watts T8:an som satt i huven och moddat in en 2x55W Power Compact-belysning. Ett Interpet Daylight Blue-rör och ett Daylight plus rör, (är actinic typ 18K-30K-K…
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej, Nu är det dags att starta upp mitt 540 liters kar, har bara haft små nano/pico kar tills nu! Jag har smugit runt här på guiden ett par år vid det här laget och tycker nu att det är dags att "komma ut". Äntligen har vi flyttat till ett stort hus med stor källare, där nere ska vi ha en relax/badrum med bubbelkar, ja till oss alltså, inte fiskarna...de får hålla till godo med ett 540 liters aluminiumramskar som man kan ligga och titta på i badet... Jag har silikonat staget och popnitarna och målat baksidan svart. Nu har jag en fråga; Kan man ställa karet direkt på aluminiumställningen (tror det är dala/zooline), håller glaset för tyngden eller måste man ha något under …
-
- 23 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej! Har precis skaffat ett saltvattensakvarium (clownhotell) och kört igång. Har byggt upp i akvariet med LS och korallplattor. Nu undrar jag om den levande stenen behöver ligga så den får direkt ljus eller om det går bra att lägga en korallplatta över LS? Tack på förhand! //Martin
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej, Funderar på ett köpa ett clownhotel som första saltvattenakvarium, för att testa om saltvatten e min grej, jag gillar ju hur slutresultatet är men jag vill veta hur det är på vägen, jag har läst lasses tråd Med fler, men jag undrar fortfarande om det e något bra jag ska komplettera med?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?
-
- 2 svar
- 767 visningar
-
-
Har fastnat för tanken på ett saltvattensakvarium, och börjat planera lite... Jag har ett tomt 42liters vanligt rektangulärt akvarium (ca 50x30x30), och ett 48 liter sexkantigt(40 cm högt) som ska tömmas. Tänkte lite att med en Rio Nanoskummare, en hemmabyggd ljusramp, och en cirkulationspump, så borde det gå att göra ett nanokar av någon av dom. Detta medför så klart massor med frågor: Ljus: Hur mycket ljus? Den 1x15W som sitter på 42litaren går så klart jättebort, däremot kan jag meckla ihop en ramp med powercompacts... Vad är lagom? 2x24, 2x36, eller 24+36W? Eller är det strunt samma, med tanke på det ringa djupet? Finns det nån maxgräns? Cirkulation: Lagom cirkulation…
-
- 24 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej Har sett nu i en vecka efter vattenbyte att jag har nån lustig grön hinna på yan ser ut som om de är nån alg.. Är de nån algblommning eller nåt? Nån som har haft liknande fenomen och hur fick ni bort de?? Allt levande verkar må bra tack och lov.. Tack på förhand.. MVH
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Nu har min läder korall växt till en enorm storlek och får inte plats längre. Jag tänkte då ställa den dumma frågan om man kan dela på den har läst lite om fraggning men då omtalas ofta hela korallen jag vill mest bara "trimma" den lite. Min plan är att dela den enligt denna bild om det går. Här är en bild framifrån Hur ska jag gå till väga kan man göra det i karet eller ska jag ta upp den och ska den i såfall vara i vatten från karet och kan man isåfall placera alla bitarna direkt i karet igen eller? Har läst att visa skär skåror i den del man fäster mot stenen är det rätt eller ska jag limma den eller bara ha dom lösa? Har precis flyttat den i karet så den har dragit…
-
- 8 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej alla proffs Jag köpte en anemon igår min fråga är hur vet man att den mår och lever? Min anemon ser lite *spänd* ut i kanterna. Kanske också beror på att min kära fjärilsfisk är och äter på den. Håller den på att dö? Skall jag ta ett foto så ni ser? Dessutom har min putsar räka blivit alldelens gul sedan jag satte ner den. Den var iofs och kröp på anemonen hela dagen igår. Vad har hänt med den? Tacksam för svar!
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Fick ju med en knapp eller nåt med LSen. Jämfört med de oönskade glasrosorna är den mer kastanjebrun, har kortare och smalare tentakler i förhållande till munskivan och rullar ihop sig som en knopp på natten eller när en eremit eller nåt trampar omkring runt den. Tänkte se vad som hände om jag försökte mata, men har ju ingen korallmat - jag smulade sönder ett par flingor fiskfoder till ett fint pulver och sög upp i en spruta med vatten. Stängde av pumparna och sprutade ut lite grann ovanför den tills ett par bitar singlade ner på munskivan som omedelbart slöt sig och stannade så. Jag tröttnade på att titta, men en stund senare var den utslagen igen och ren och fin så jag …
-
- 2 svar
- 737 visningar
-
-
hej igen på er! tänkte bara höra en liten sak med er. efter lite ombyggnation i karet när jag införde min bubbelkorall så drog den självklart ihop sig. dagen efter när jag kom hem från jobb så hade den slagit ut om än inte fullt ut. men där hängde även brun liknande trådar från den. någon som kan säga mig vad det är? var det dött material eller så pga stess av korall. sen för det mig vidare till mina två clowner, dem verkar må väldigt bra vad jag än gör i karet vilket är kul, är inte alls skygga. efter läggdags så satte jag mit och titta in i karet i mörkret och då såg jag att en av clownerna strök sig mot min bubbelkorall. vad kan det innebära. att den sover där eller?…
-
- 0 svar
- 532 visningar
-
-
-
hej ! prata med min lokala djuraffär angående min sand berätta för han att jag har lite mer en 3cm sand i karet och han sa att jag skulle röra runt i sanden som en galning varje kväll för att mata korallerna? pluss att där bildades en farlig gas i sanden som jag skulle ha bort! stämmer värkligen detta? då jag har hört att man inte ska röra sanden överhuvetaget! mvh/Marcus
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Min har läst er lite av och till ett tag nu. Min man började med sitt först saltvattenavarium för 3 år sedan. I början var inte akvariet så väl utrustat. Ett tag fungerade bra akvariet. För ett ¨år sedan flyttade vi och fick sälja fiskarna. Min man köpte lite andra grejor som akvariet behövde. Jag tyckte förstås att det hela tiden var det dags att köpa något nytt. Han har ingen sump än. Problemet är att det inte går så bra för min man och akvariet. Jag tjatar en hel del om att sälja allt. Vi har en annons ute dessutom. Detta att ha ett saltvatten akvarium verkar så komplicerat ibland. Fiskar dör, värdena i vatten inte är så bra osv. Samtidigt hr det funkar bra förut.…
-
- 1 svar
- 647 visningar
-
-
Jag har flyttat akvariet hemma och efter det så har mina fiskar blivit sjuka. Det började med prick och sedan blev fiskarna liksom vita i skinnet. Somliga mer an andra. Igår hade mitt fina Ocellaris par dött....snyft.... Jag har gett dem vitlök i maten, sänkt salthalten och kört med Uvc hela tiden. Nu har min "Doris" börjat ligga i anemonen, försöker hon ta livet av sig eller???? Min andra kirurg har börjat se finare ut, tror ni att det vänder nu????
-
- 25 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej på er Har länge tänkt på ett salltkar nu har jag ett gammalt juwel kar på 112l med några malawi ciklider och har tänkt köpa mej ett större kar då råkades jag se på PWSS ett fluval kar jäkla vad snyggt och rätt kurs så min fråga är köpa fluval byta ut ytterfiltret till ett Aquael UNI MAX 700 PLUS då får jag uv som skall vara bra när jag får tid med att konvertera det till ett salltkar och sen en liten sump där jag får plats med en skummare alltså går det att koppla ihop unimax filltret med en sump eller har någon ett bättre förslag hur man kan få fluval karet till ett bra salltkar? mvh johan
-
- 0 svar
- 666 visningar
-
-
hej igen! tänkte bara höra med alla här på forumet hur de flesta går tillväga. limmar alla ihop sin ls? och hur fäster ni era koraller? om man inte vill att sin korall ska sitta på stenen den satt på när man köpte den för att det blir ssvårigheter i uppbyggnaden. hur gör man då för att få av den och få den att fästa på en annan sten. det är en bubbelkorall vi talar om just nu men bra att veta överlag hur man gör också? tack tack
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
hejsan allihopa! har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta. idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt. fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen. nu är det som det är , jag fick bygga om li…
-
- 1 svar
- 698 visningar
-
-
Har något som växer på mina LS är det är det någon sorts alg eller? Är det i så fall något man vill ha?
-
- 2 svar
- 720 visningar
-