Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Hirez,

Hej, har nu prövat en rad olika preparat för Mg och Ca. Vissa för att höja, andra för att "behålla". Då till frågan, är det ok att använda ett preparat som är menat till att höja tex. Mg med, permanent? Alltså logiken hos vissa verkar att Mg som tillförs i "salt" form är drygare än att man blandar ut och får då en "blandsaft" istället för koncentrat. Jag håller på att jämföra 2 metoder och det verkar som den som man skall använda för att Höja Mg, fungerar bäst för att bibehålla Mg också. Men jag kanske skiftar något i makterna, eller kanske matar på en Ion bomb om några år.. fan vet man Sedan är det visserligen trevligare med vätskor om de skall in i en doserpump. Men f…

• 3 svar
    • 749 visningar
  2. Started by drage,

Hej hittade en sida där dem säljer ljus för lite peng.Har nån tetsat detta led ljus http://www.fish-street.com

• 3 svar
    • 821 visningar
  3. Started by lexwin,

Har uppgraderat min RSM 130 belysning från 2x55w T5 till 10 Vita + 17 Blå 3w leddar från rapidled (Solderless Red Sea Max 130D Dimmable Retrofit Kit). Någon som kan rekommendera vad som skulle vara en lämplig start % på dimmern och under hur lång period man bör höja? T5:orna jag hade var säkert 10 månader gamla så nu fegkör jag på 20%.

• 3 svar
    • 791 visningar
  4. Skall i veckan fylla mitt 540L akvarium för första gång. Eftersom jag inte hållt på med saltvatten innan tänkte jag börja med ett fish only utan levande sten (till att börja med i alla fall) 1. Om jag inte skall ha levande sten (dyr och inte alltid så vacker) vad kan man ha då för sten? Helst skall den vara lätt att frakta (ingen konstgjord av av målad frigolit). 2. Kollade på något amerikanskt forum och de gav inte mycket för mekaniska nitratfilter. Har inte tänkt att ha någon sandbädd. Skall jag vänta med nitratfilter? Tittade fö på Schuran nitratfilter 100. Måste jag tillsätta kalk om jag bara skall ha fiskar till att börja med? Akvariet är fö 540 helglas 80 sump Top …

5. Started by nippe2000,

Hej alla Jag har som vanligt i allt jag gör missat att man måste skölja vadden innan man använder den i akvariet karet är ett rms 130 som stått igång 2 veckor. Är det bara att börja om nu eller går det att fortsätta köra? Väldigt tacksam för svar //Niklas

6. Started by Mats_öland,

Fundera fall jag missupfattat engelska manualen ? exempel fall jag har 6 ml 1 gr dagen blir ju 6 ml men fall sätter den på 4 x dagen delar den då upp 6 ml eller doserar den 6ml 4x = 24 ml ?

7. Started by StefanB,

Hej jag har ett 58 liter kar som varit igång 2 månader ca. Har 4 fiskar 3 snäckor 1 räka och 3 koraller, plus levande sten och levande sand men nu går jag och funderar på att köpa ett 130 liters! Hur gör jag lättast för att byta över?? Är det bara att blanda salt vatten i det nya och lägga över sanden och stenen i det nya och sen i med fisken??!

• 3 svar
    • 561 visningar
  8. Started by jorgen,

Kommer starta upp mitt Clownhotell till sommaren, men vet inte riktigt vad jag ska ha för invänare i det. Följande djur skulle jag vilja ha, men vet ej om det passar Turbosnäckor (känns som ett måste i ett saltvattensakvarie, men hur många) Eremitkräftor (hur många och vilken sort) Putsarräkor (tycker dom är så snygga, men kan man ha sådana även om man inte har mycket fisk) Sjöstjärna (finns det någon lättskött som passar i ett sådant litet akvarum?) Sjögurka (går det och ha i ett sådant litet akvarium, är dom svårskötta? Vet ej vad jag ska ha för fiskar, men jag väger mellan: 2 st clownfiskar eller Blå djävul (har läst att man ska ha dom i stim. är 5 st lagom i ett 58l. …

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by jizeta,

Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten. Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den? Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt. Tacksam för svar!

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by 111bira,

• 3 svar
    • 577 visningar
  11. Started by atif,

Jag hade en liten "fiskskaal" nar jag var liten och var val kanske inte saa valdigt fortjust i det. Vilket ar lite alarmerande. Men daremot ar jag totalt fashinerad av storre akvarier och alskar riktigt stora som paa t.ex. Universeum. Ar det rimligt att man direkt hoppar in paa stora akvarier utan att skala upp? Eller ar detta en vanlig kansla och det slutar med att man bara ger upp och med mer pengar slangda i sjon?

• 3 svar
    • 916 visningar
  12. Started by svedalaciklid,

fick en svart burk med något som heter aquapur refill när jag köpte mitt kar fick även en flaska snowflake och en pyhtoplankton vad är detta till? har även ett fosfatfilter till karet vad fyllar jag detta med? hehe många frågor

• 3 svar
    • 664 visningar
  13. Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias

• 3 svar
    • 579 visningar
  14. Started by imre,

Hej, går i tankarna att beställa en custom scape.. idag har jag runt 15-20kg riktig levande sten och runt 10kg marco rocks som har varit i karet runt 7 månader och är också levande kan man säga.. har tänkt lägga i sumpen 2 bio blocks från maxspect som borde klara av 2,850liter enligt tillverkare: Mitt kar är 345l inkl sump. hur länge borde dom ligga i sumpen tills man får börja plocka bort allt sten? kanske nån har gjort likadant eller kan ge tips

15. Started by skurken,

Halloj nu har man äntligen satt upp en saltburk Hade ett 200l med sötvatten och några få tråkiga fiskar i. Gled in här på sidan och vart helt såld på saltburk. Har väl läst typ varje tråd på forumet nu 400ggr känns det som och till slut så kunde jag inte hålla mig längre. Ringde runt lite på annonserna här på forumet och va riktigt nära på att köpa ett kar men ångrade mig i sista stund p.g.a platsbrist och en gravid gnällig kärring. Men va fan ringde en kille i eskelstuna och köpte skummare, 30kg Ls, 2 streampumpar sand och lite annat smått o gott. Drog ner på lokala fiskdammen och köpte ett 54l akvarium till lill tjejen på 3år och lite rosa sand o sånt tjaffs så tjejen …

16. Started by Hank61,

Har sett att det finns olika testkit för div tester. någon som kan rekommendera nått. Vad behöver jag ha vid uppstart.

17. Started by alexhong,

En till nybörjarfråga Om man har en kar på 500-600 liter och ska ha med alla möjliga maskiner, räcker ett vanligt eluttag? Eller ska man dra fram dubbla ledningar så inte proppen går jämt?

• Gilla
    • 3 svar
    • 806 visningar
  18. Started by per-åke,

Har en skummare som drivs av en luftpump. Skummaren har en syresten av trä (den lilla sorten). Nu till mitt lilla problem,syrestenen behöver bytas väldigt ofta för att skumma rejält. Någon som har testat köra med vanlig syresten ? Några andra förslag ? Om man måste köra med syresten i trä, var köper man dom ? (skall fungera bra) Har köpt på ciklidhuset och dom har fungerat väldigt bra. Problemet är att det är 20 mil bort och fram.

• 3 svar
    • 961 visningar
  19. jag har letat efter nån fina röda eller rosa fiskar som funkar i mitt kar utan de käkar upp mina koraller eller ger sig på räkor o turbos nån tips ?

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by stooolpe,

Idag var det dags för vattenbyte, noterade att det var en massa vitt "skit/ludd" på glaset som inte fanns där igår. Jag kunde inte se det vita röra sig av sig själv och för mig såg det inte ut som något som lever och det var rätt följsamt för det rörde sig med cirkulationen. Det är alltså inte de små hårda vita som etsar sig fast på glaset utan något annat, någon som har erfarenhet av det? Någon som kan ha en aning om vad det är genom min usla beskrivning? Har alldeles för många invånare i karet för tillfället vilket gjort att jag även matar mer, byter 10 liter i veckan. Bifogar en bild men den visar inte så mycket förutom lite prickar på frontglaset samt sidoglasen.

• 3 svar
    • 783 visningar
  21. Started by Johnny Tveit,

Hej SG. 1. Kan någon se vad det är som växer på sidan? ser ut som någon typ a stjärnkorall? 2. Ser ut som att något har ätit av toppen på min korall? Ingen annan ser ut så?

• Gilla
    • 3 svar
    • 584 visningar
  22. Started by Mattias Malmö,

Jaha - så var nytt köksbord på plats och lite ommöblerande avklarat. Innebär att jag nog köper ett Red Sea Max snart - kanske slutet av januari/början av februari. Efter att ha läst på en del så har jag följande plan i grova drag - väldigt grova eftersom jag säkert kommer att få nya idéer och ny information under resans gång så att säga. Med "start" menar jag nu inte från dag 1 naturligtvis, utan bara det att jag funderat lite mer på kanske det som ska hända de första 6-12 månaderna. Koraller: Start - först tänkte jag skaffa lite skivanemoner och knappar och kanske nån annan mjukkorall som uppfyller de allmänt lämpliga kriterierna (min plånbok, min kunskapsnivå för tillfä…

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by Gnarkill,

Hej alla saltakvarister, jag är påväg att flytta till målilla, och tänkte höra om det är några saltisar som bor runt kalmar, hultsfreds trakten, och om det finns några butiker mm , Kommer starta upp ett nytt akvarium inom kort. Mvh/Tom

• 3 svar
    • 847 visningar
  24. Started by Antonio Lindström,

Godkväll, Rensade akvariet på levandesten, då jag tyckte det var för mycket i burken. Min fråga är nu, vad ska jag göra med stenarna? Vart kan man slänga dessa eller ge bort?

25. Started by Löta,

Ställde frågan under belysning men inget svar. Kanske borde ha ställt frågan här istället - eftersom jag är nybörjare? Letade först i tidigare frågor men hittade inget. Går det att fixa eller ska jag skaffa ny belysning? Ha en trevlig helg 😀 Har haft den beggad i 3 veckor men nu sedan några dagar lyser bara månljuset - den tänder inte längre upp dagsljuset. Någon som vet vad det kan vara?

• Gilla
    • 3 svar
    • 590 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.