Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej! Har inte skrivit på forumet på ett bra tag men nu är vi tillbaka Har inte haft någon tid överhuvudtaget till nå akvarium det senaste året. Har flyttat en gång själv och har dessutom hjälpt min mor (Nettans) att flytta 2 gånger. Som om inte det vore nog så lyckades vi krocka då vi var och hämtade våran valp ,vilket vart en dyr historia.Gick 17000:- back då det självklart var vi som orsakade den pga en förädisk korsning menmen nu lägger vi gamla bakom oss och försöker oss på en ny start. Vårat 240 liters vart efter allt detta nergraderat till ett nano på 30 liter men nu har vi tröttnat lite på detta lilla skitkar så nu drar vi igång med 240 liters igen Har som vanli…
-
- 3 svar
- 838 visningar
-
-
Tjena Då var det dags för ännu ett nystartat salt kar! (hoppas det inte blir tjatigt) Lite kort 112L, 2x24w hagen glo t5. Fick hem det mesta idag men när jag skulle blanda saltet så märkte jag att jag glömt saltmätaren Typiskt men men man ska inte vara för ivirig att starta. Får se om det går att få tag på i imorgon. Har tänkt ha ganska lite LS och stor bottenyta med levande sand, vi får se hur det blir. Kommer uppdatera så fort det finns något att uppdatera. Glad PÅSK mvh Patrik
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tja Efter att ha kört ett sötvattensakvarium med malawiciklider i ca ett år nu hade jag tänkta att ta det stora steget ut i den salta världen. Bygger på en saltburk på 200 liter + 50 liter sump. Akvariet är borrat i ena hörnet och jag funderar på att sätta glas i det hörnet så att jag får ett avrinningsfack som jag tänkt att fylla med biobollar. Någon som tror på den idén?
-
Hur har ni andra löst utloppet från returpumpen? Får PVC-rören bara sluta fritt strax under ytan eller har ni klämt ihop röret för att få en bredare stråle? Utströmmarrör med massa hål i, som brukar användas till sötvattensakvarium kanske? Finns det något bra som är färdigt att köpa?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har köpt Tropic Marin biostrontium, boi-calcium och bio-magnesium. Dosering och användning finns bara på tyska och tyvärr så kan jag inte språket. Behöver hjälp med att veta hur jag ska blanda och hur mycket som ska användas. Behövs komplettering av dessa ämnen när jag tillsätter kalk? Tack på förhand!
-
hej min MG är låg under 1000 , hur kan jag höja den förutom med MG
-
I Söndags hittade jag min clown död bakom en levande sten på morgonen,nu när jag kom hem så var min ena benngaikardinal död och låg på exakt samma ställe. De var hur pigga som helst kvällen innan båda 2. Kardinalen har nog legat längre för man ser att någon har ätit på den. Är det inte skumt att 2 fiskar dör på samma plats med så täta intervaller?
-
- 25 svar
- 2,7k visningar
-
-
hej allihopa. tänkte bara höra med ngn som har erfarenhet av denna korallen. i butiken jag köpte den så sade dem att det skulle ta 3-4 veckor innan den skulle blir riktigt grön och fin. är det sant eller? redan första dagen började det växa ut bruna kvistar med en liten bit grönt längs ut i toppen, och det har bara ökat kommet det bruna övergå till helt grönt efter ett tag eller hur ligget det till. jag köpte denna korallen för jag ville ha den som någon form av finare gräs nere till höger framför stenarna i mitt 58 liter clownhotell, så den ligger bara i sanden, inte fastklistrad eller något, kommer det gå okej eller kan det innebära problem att den bara ligger där. den…
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej allihopa Tog värderna igår efter att ha haft en REJÄL aljblomning när vi vart bortresta i 2 dagar. Vi såg knappt fiskarna. Märkligt! Alla värden var bra utom Fosfat som var så blått som det kan bli. Hur skall jag sänka fosfaten??? Jag har idag 2 fiskar och 2 räkor i akvariet + några erimiter. Är det farligt med hög fosfat?? Tacksam för alla svar! Botan!
-
- 10 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hej Jag har tänkt att tillsätta kalk till mitt kar, men i bruksanvisning beskrivs att blanda 2 tesked kalk med ca 1 liter vatten tills blir klart vatten, det blev det aldrig. Vad är den rätta blandningsmetoden utan kalkreaktorer? hur mycket kalkblandning ska mitt 130 liters akvarium ha i veckan, med lagom belastning?
-
- 9 svar
- 2,1k visningar
-
-
hej allihopa. ska nu iväg till sockholm mellan onsdag-söndag. har en fin liten sandvändare bara, sen är det sniglar och eremiter och en clavularia i karet för närvarande. hur är det med matningen av den fisken, måste jag mata den varje dag som jag brukar eller klarar den sig varannan kanske? tänkte mest så mossan slapp köra hit varje dag kanske ) men som sagt vad gäller ??
-
- 2 svar
- 666 visningar
-
-
Vår "döda" sten har efter att ha legat brevid den levande stenen i över 4-veckor, blivit beklädd av brunaktiga alger, troligtvis kiselalger. Den har även en massa rosa & gröna fläckar på sig som jag antar är röda-kalkalger samt vanliga alger. Är det så att den börjar ta till sig "liv" redan och kommer att bli levande igen... Har hört att detta kan ske med denna sorts sten som faktiskt har varit levande en gång i tiden, så förutsättningarna bör ju faktiskt finnas där lr?
-
- 10 svar
- 6k visningar
-
-
Hej jag tyckte att det börjar bli dags att lägga upp lite bilder/info på burken. Hoppas ni gillar vad ni ser. Jag har som ovanstående säger ett akvarium med måtten 80x80x65 + överdel och underdel och en ytavrinningsbox. Min utrustning är: Deltec 20w uv-c med tillkopplad 1000 liters maxijet. Red sea prizm skummare. Fosfatfilter aquael med 600 liters eheim. 2x Koralia 4 För tillfället 3st t8 2 blå ett vitt. 250w MH och 24w t5 gånger 2 på gång. Fiskar: Chelmon Rostratus - Kopparbandad Pincettfisk Synchiropus splendidus - Scooter Blenid Synchiropus marmoratus - Mandarin Fyra Amphiprion ocellaris - Clowner "2 svarta 2 röda" 2 Lysmata Amboinensis - Putsarräka 15 Turbo sp. Jag …
-
- 46 svar
- 5,9k visningar
- 1 följare
-
-
Mitt 430L kar (+ ca 70L sump) har stått och puttrat i en vecka nu. Mätte idag en del värden. o tänkte kolla om de e nån som kan tipsa om fortsatta åtgärder, försöker samla så mycket info som möjligt innan det händer nått. Det är ingen belysning på o den kommer först inom 2 veckor då kommer min armatur in på lager. (Aquatsyle pro 1250). och har inte lagt i någon sand ännu. Värdena va: Nitrit: 0 Nitarat: 0,4-,05 Fosfat: 0,6 PH: 8 Amonium: 0.25 Salt 1,024 Temp 22 grader celsius När ska man göra första vatten bytet? hade tänkt sätta i sanden i samband me det, för då kan ja göra rent botten en gång. är det dumt? Tack för all hjälp. Mvh// joel
-
- 25 svar
- 3,1k visningar
-
-
Började göra en Cad-modell i Solid works på ett kar jag tänkt bygga någon gång i framtiden. Det jag är mest orolig för är om sumpen är tillräckligt stor. Akvariet är på 150L (50x50x60) och sumpen är på 40L (26x50x31), anledningen till att den inte är större är att jag funderar på att använda ett gammalt sötvattenskar som bara står och tar plats i garaget. Diametern på rören stämmer inte riktigt, skummaren är en Deltec MCE300 (inte bestämt att jag ska ha en sån, men nått i den stilen blir det). Detta är som ni ser bara Akvarie, sump, teknik och rör... inte orkat börja på möbeln eller belysing än. Detta blir mitt första saltvattensakvarie, så alla kommentarer är välkommn…
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
Imorgon kommer min levande sten, skummare och belysning. Nu undrar jag om det räcker med 20kg ls i mitt 200 liters projekt. Min salthalt ligger just nu på 1,020 räcker det? Jag var i affären idag och såg min första fisk, det ska bli en igelkottfisk, fasen vad cool den var.
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Nu är jag sugen på att byta fraggar med folk i sverige men kan man börja skicka fraggar på posten redan nu i fall man skickar i en liten låda som är klädd i frigolit? eller det är för kallt? Mvh //Marcus
-
- 19 svar
- 2k visningar
-
-
Hej! har just lassat i min LS i mitt nystartade akvarium 125x50x50, Det jag nu ser är att det sitter en uppskattningsvis 10-15cm mantis där och glor på mig. Jag skall resa bort 1 vecka och frågan är om jag kan lämna den där och sedan ge räkan till ngn som vill ha / tillbaka till affären ja köpte ls'n. För jag vill helst ej ha ihjäl den. har läst lite om att den kan knäcka glas, och det är väl det jag är orolig för. Ska ja ta livet av den direkt eller kan man låta den va kvar 1 vecka? Mvh Martin E (det kommer bilder, info om uppstarten när ja kommit hem)
-
- 20 svar
- 2,5k visningar
-
-
Funderar på hur stor del av returpumpens energitillförsel (i form av värme) man kan bespara akvarievattnet genom att ha returpumpen stående torrt istället för vått. Man har ju sett en hel del amerikanska akvarium där returpumpen sitter utanför sumpen. Kan det vara någon mening att göra detta för att bespara akvariet lite värme, eller är det alltid av andra skäl de har pumpen utanför?
-
- 4 svar
- 810 visningar
-
-
Såg precis att mittstaget hade lossnat på mitt akvarium 150x60x60 med aluminiumram. Har tömt ut 75 liter. Någon som har erfarenhet av dessa akvarium som vet om det räcker för att kunna sova gott i natt. Det bågnar lite, ca 4mm på varje långsida.
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Ska snart flytta och undrar hur jag på bästa sätt ska flytta mitt saltvattensakvarium på 240 liter, uppstartad i höstas? Har lite mjukkoraller samt ett clownfiskpar, två putsarräkor plus lite andra lägre djur. Har nyligen fått bra balans i akvariet och är rädd att det ska krasha vid flytten. Alternativet jag har är att sälja sten, fisk och andra lägre djur och behålla akvariet och ev prylar för senare uppstart. Väntar barn och ska ha till sommaren så det blir lite mycket om akvariet börjar krångra. Finns det intresse att köpa levande sten och fiskar mm om jag väljer det andra alternativet? Mvh, Lilla Nemo
-
- 5 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej har en lite fråga angående clownerna jag köpte för 3 dar sen.... har två st anemoner atb men clownerna håller sig till bakre delarna av akvariet trodde de skulle simma runt i anemonerna gör de det senare eller kan de också vara fri simmande.... har läst att de inte alls behöver anemon för att trivas men e liten fröjd för ögat att se de simma runt bland tentacklerna *LER* tack för alla svar mvh patrik
-
- 2 svar
- 567 visningar
-
-
Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??
-
- 2 svar
- 632 visningar
-
-
finns det överhuvudtages literatur om att starta ett kalt saltvattenkar med fiskar och växter härifrån västkusten? böcker, artiklar, filmer?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vi har rom liggandes i akvariet, av vårda röda "afrikanska" cyklider. (tror vi) Ägger ligger jäkligt risigt till för våra två pictusmalar, som alltid håller till i närheten av just den platsen. Kan vi flytta rommen till "yngelakvarium" eller måste vi vänta tills dem har kläkt?
-
- 1 svar
- 884 visningar
-