Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by ralle1424,

Är det svårt att installera all teknik ifall man har ett sump?

• 3 svar
    • 830 visningar
  2. Started by peka,

jag har för ett par veckor sen köpt ett clownhotell som har varit igång i 2 år. Tog lite tester i dag som inte va så bra hade 0,2 ppm nitrite och 100 ppm nitrate . kan det ha att göra med att det ligger ca 5cm sand i akvariet som tydlign aldrig är rengjord

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Astvinr,

Var länge inne på att använda mig av balling (i framtiden) för att tillgodose LPS/SPS med calcium. Nu har jag dock fått upp ögonen för kalkwasser och det verkar vara förvånansvärt enkelt och nästan omöjligt att misslyckas med om man kör det via ATO'n(om man nu inte suger in bottensatsen). Då mitt blivande kar är ca 230 liter så borde jag inte heller behöva använda mig av någon calkreaktor som skulle ta upp väldigt mycket plats. Skulle vilja höra vilka för och nackdelar kalkwasser har mot balling, kostnader funktioner. Jag är framförallt intresserad av att höra från de som provat båda metoderna

• 3 svar
    • 754 visningar
  4. Started by Baba,

Jag har en 540l burk med moduler i från back to nature som jag kör med malawi . Kan man behålla modulerna i om man vill börja med saltvatten i stället? Joakim

5. Started by msen,

Jag har nu haft mitt akvarium igång i ca 2 1/2 månad. För två veckor sedan bytte jag 40 liter vatten men det är hittills det enda vattenbytet. När jag för några dagar sedan mätte mina vattenvärden visade det sig att värdena är ganska så bra förutom mycket högt nitrat ca 30 kanske(salifert). Svåravläst för mitt otränade öga. Något lågt Mg också. Min tanke är att regelbundna vattenbyten kanske skulle bättra på dessa värden. Hur gör ni när ni byter vatten? Jag behöver byta ca 40 liter i veckan och använder bara RO-vatten. Vill slippa så mycket blask som möjligt. Sist använde jag plastback till vattnet men den tålde inte riktigt vikten av vattnet. Funderar på någon form av va…

• 3 svar
    • 766 visningar
  6. Started by ulfev,

Jag har funderingar på att starta en litet tillhåll för copepods i mitt akvarium. Jag har sett att man kan ta en yngelkasse som man lägger lite sten och makroalger i och där kan förhoppningsvis poddarna trivas. Efterhand så smiter de ut lite succesivt i springorna och man får mera poddar i karet, ett drömscenario. Frågan är, behöver jag tänka annorlunda eller har jag missat något väsentligt? Krävs det något mer för att de ska kunna föröka sig, någon typ av foder, vilket i så fall? Anledningen till detta är att jag har mandariner (som äter frysfoderocmen jag vill ju kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt. Tacksam för lite råd och…

• 3 svar
    • 367 visningar
  7. Started by Leoparden,

Vad äter en puellaris förutom det som finns i sanden? Osäker på om där finns mat så det räcker åt den. Räcker det som ramlar ner till bottnen från när man matar fiskarna till en sådan annars?

• 3 svar
    • 644 visningar
  8. Started by SagaLee,

Hej alla! Är lite sugen på att starta upp ett litet kar. Jag har läst och läst och får fortfarande inget grepp om hur en sump fungerar rent tekniskt. Är tacksam för alla tips;-)

• 3 svar
    • 870 visningar
  9. Started by Botan,

Hej jag har fått tråtar ser nästan ut som ett spindelnät bland mina levande stenar. Vad kan det vara? Är det farligt? Trådarna är vitaktiga väldigt tunna och sitter också nästan som ett spindelnät lite här och där. Snälla hjälp mig!! /Sofia

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Aquaguy,

Tjena! Har precis köpt en dvärg eremit till mitt pico men frågan är behöver den någon mer mat eller räcker det med alger och sånt? Det konstiga är bara att den inte ätit någon alg än så länge även om det ligger alger framför honom. Han har varit i picot i över ett dygn nu men han har fortfarande inte ätit något? /Jeppe

• 3 svar
    • 645 visningar
  11. Hejsan! Köpte en Tunze överrinningsslang 1075/2 ( http://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/1392-tunze-overrinningsslang-1075-2.html ). Men den passar inte i en 40mm kulventil pga räfflorna. Så, hur viktigt är det med kulventil från avrinningen? Ska jag köra bara slangen, eller skrota den och köpa vanliga pvcrör istället? MvH Anders

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Karin W,

Hej, min lilla anemon börjar se lite konstig ut. Den har öppnat sig mycket och "tentaklerna" ser inte så pigga ut längre. Mitten av den ser lite konstig ut. Bifogar bilder (3 st) på hur den ser ut nu (svårt att få till en bra bild för den vänder sig bort) och hur den såg ut för ett par veckor sedan (2 st). Jag har en clown som tillbringar sin mesta tid i denna lilla anemon (5-7 cm skulle jag gissa) och den är rätt våldsam med anemonen. Är det clownen, för lite mat, miljön i akvariet (relativt nystartat men anemonen bodde redan i det) som gör att den ser leden ut? Den har sett bättre och bättre ut tills för några dagar sedan. Tacksam för tips! Karin

13. Started by Freddess,

Tappade ur 2/3 av vattnet. Lade i stenen och sedan sanden. Fyllde upp med vattnet igen. Fy tusan va mjölkigt det blev. Hoppas att det inte lägger sig förryckte skräp på LS. Ska man blåsa bort det då eller det sköter sig själv?

• 3 svar
    • 725 visningar
  14. Ja om man har en Salthaltsmätare av vipparmsmodell som jag har så kan det ibland vara idé att kolla den emot något annat saltvattensakvarium med ungefär samma temperatur. Typ 25 grader såsom jag har i mitt och så som det är på Sjöfartsmuseét i Göteborg..Så här är en bild när min mätare kollas av emot en mer avancerad digital modell..Tro´t eller ej men min fungerar alldeles utmärkt..32 blev utfallet och det är bra! På bilden ser vi en av (sjö)stjärnorna som jobbar på Muséet. DAVID full aktion med att kolla salthalten i deras 10 tusen liters akvarium och deras vatten är såklart perfekt. Så svaret på frågan vilken salthalt är bra? Blir 32. Och glöm inte bort att besöka Sjöfa…

15. Started by jupiter,

bild 1 är från akvariet jag köpt utrustning från och vet att detta är en glasros som är mitt i bilden. på bild 2 så är det samma sten fast i mitt akvarium men var är glasrosen den är bara borta????????? den var aldrig ens med när jag startade upp det nya akvariet, flyttar dom sig?? fråga två det som är runt glasrosen vad är det? är det glasrosor som inte är färdig utvecklade? peter

• 3 svar
    • 2,5k visningar
  16. Started by Christer Kempe,

Hej Jag har också problem med sörplande ljud. Har ett 400 L som jag nu provat sumpen som jag byggt. Hade tänkt ha en Aqua bee 2000 L men har även provat med Eheim 1200 men det sörplar. Jag har överrinning i hörnet men bara ett 25 mm rör med 2 90 böjar i överrinnings boxen. Jag har ju i princip byggt en durso utan luftslang (se bild). Kan det räcka att sätta dit en luftslang ? Eller är 25 mm för litet ?

• 3 svar
    • 962 visningar
  17. Started by ThePatrik,

jag har börjat få problem med röda alger nu dem senaste 2 veckorna. någon som har en aning om vad det e för alger och hur man får bort dem??

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Belunn,

Tog över ett akvarium för drygt 2 månader sedan. Akvariet har varit igång länge och det följde med mycket levande sten. Dock är inte nitratvärdena så bra så det jobbar jag med, ligger stadigt 25-50. Men det jag funderar över nu är min sand och inte nitratet. Jag har tillsatt ny sand till Akvariet och den har blivit väldigt brun och full av alger. Jag har förstått att detta är normalt för ny sand och att det tar ett tag för den att mogna. Men hur lång tid ska man räkna med att detta tar? Och ska man rengöra eller röra runt i sanden under denna tiden eller ska man låta den vara så att den får mogna ifred? Har varit sådan flera veckor nu redan. Men det kanske är mitt höga n…

19. Started by slarvid,

Fråga 1 när nitriten kommer nu efter uppstart. Är det bara låta karet gå då tills det är borta? Fråga 2 städpatrull som alla snackar om? Vad består den av för djur? Och vad är en lagom fin patrull till ett 30liter nano?

• 3 svar
    • 596 visningar
  20. Started by Insaltad,

Äntligen fick jag i saltet idag..så himelskt ...så snart blir det lite sten och sen lite fisk..fast allt dröjer ju:((wooow wooow wooow wooow wooow wooow wooow Tacka vet jag ett Tanganyika kar..bara i med vatten o fisk:)))

• 3 svar
    • 806 visningar
  21. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

1. kan man ha sumpen i akvariet? 2. om elen går, vad är viktigast? värme,filtrering eller cirkulation? 3. är levande sten känslig för dåligt vatten kvalitet? 4.finns det koraller eller anemoner som klarar svagt ljus?

22. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Tänkte skaffa mig ett 30 liters akvarium! Men jag undrar vad kan man ha för fiskar i ett sånt?, jag vill gärna ha clowner men hur många kan man ha i ett sånt litet akvarium?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Micke81,

Har köpt ett nytt kar på 340L. Har köpt 2 Hydra 52:or som jag ska ha som belysning. Frågan är hur högt över ytan ska dessa hänga?? Mvh Micke

• Gilla
    • 3 svar
    • 608 visningar
  24. Started by robjo,

Hejsan, Vilka T8 rör är "bäst" att använda till saltkar? Jag har fått tagit över ett 375 L saltkar, men han har bara kört med T8 rör, men han har inte kört med något levande utöver fiskarna. Jag tänker nu köra lite levande, tex lättare koraller, anemoner osv, men till en början tänker jag prova med T8 rör, ska sägas att detta blir mitt första kar, så jag börjar sakta och ekonomiskt för att sen uppgradera. Jag tänker köra med 4 rör. Det måste finns någon med erfarenheter om detta där ute :-) /Robban

• 3 svar
    • 918 visningar
  25. Started by Slirip,

Hej, Startar nu tråden om mitt första saltvattenskar. Jag skall försöka att vara så aktiv som möjligt här och hoppas att jag orkar ladda upp bilder m.m. Då kanske ni lite mera erfarna orkar svara på en nybörjares frågor också Info Karet: AquaEl ReefMax 105L Salt: Red Sea Coral Pro Pump: Tunze Turbelle nanostream 6025 Osmos: Aquili Reverse Osmosis Kit RO Classic Nuvarande värden i karet Salthalt: 1.021 pH: 8,4 Idag kommer även ca. 10 kg levande sten i.. Over and out! -Filip

• 3 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.