Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej, Skrev om detta i min akvarietråd men måste slänga in det här också ifall någon som vet vad det kan vara inte tittar där. Sjukt häftigt, en liten arm tittade ut från en sten när jag hade belysningen på. Den sticker blixtsnabbt in om man tar på glaset eller gör häftiga rörelsen. Vad kan det vara tro ?
-
- 2 svar
- 436 visningar
-
-
Hej är det möjligtvis någon som har rotifer och phytonplankton att sälja eller vet nåt ställe man beställa har försökt få tag på Pär på mikromarine men telefonen verkar strula vet inte om han har det hemma mvh
-
- 0 svar
- 342 visningar
-
-
Hej, Jag har börjat få rätt stora problem med att det kommer en hel del grönalger i mitt kar. Jag har haft igång mitt kar i ca 4-5 månader och det är den senaste veckan som grönalger har ökat rejält. Det som har skett inom de tre senaste veckorna är att jag bland annat har skaffat mig en Hydra52 i lampa, hade två lysrör tidigare (vilket jag inte såg som optimalt). Och även skaffat en större skummare (Tunze 9012). Inställningar på Hydra är: Om detta är totalt fel, vänligen skriv vad man kan ha istället, fick tips från en affär att ha dessa. Nu börjar grönalger att komma mer och mer och mina vita stenar har börjat b…
-
- 20 svar
- 2,7k visningar
- 1 följare
-
-
Hej alla. Jag ska starta upp ett nytt akvarium i Januari och har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med då jag är ny till saltvattensakvarium. Tänkte mest satsa på koraller / anemoner när det väl är i gång. 1. Akvariet kommer bara vara 100L med 40L sump. Tanken jag har är att starta upp det dött, torra stenar och om jag ska ha sand så även torr sand. Hur tillför man rätt organismer till akvariet? Behövs det belysning och skummare under uppstart? ska något tillföras i form av näring/föda till organismerna? 2. Vill även starta ett refugium i sumpen, ska man vänta med det tills man fått igång stenar och s…
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Jag läser på till ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja veta om det olika värdena kh och ph vet jag vad det står för men skulle vilja få veta mer om dem och andra värden
-
-
- 1 svar
- 393 visningar
-
-
Hej. Har ett nystartat akvarie som gått i två veckor. Vad är det här gula för något? Ser ut som en liten mask. Är den att oroa sig för? Samt bubbelalgerna är väl inte så kul heller men kanske ger sig? // Oliver Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 1 svar
- 428 visningar
-
-
Hallå Hallå Köpte ett kar idag ^^ Begagnat dock, men om man lägger ner lite jobb på det så blir det nog fint som bara den! Tänkte bara höra, efter som det är begagnat och har stått utan vatten ett tag så kan det ju vara lämpligt att silikona det. När jag har silikonat andra kar så har jag inte brytt mig om att ta bort det gamla lagret först utan bara lagt på ett nytt lager och det har fungerat bra! Vad säger experterna om detta? Tänkte bara höra om det är något speciellt silikon man behöver använda när det är till ett blivande saltkar? Brukar använda silikon ifrån Bostik som är avsett för akvarium, och detta har ju bara fungerat bra. Tacksam för svar ^^ Mvh: Patrik Dahlbe…
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan! Nu vill jag avancera snart, har haft sötvattensakvarium sen jag var sådär 4-5 år! Tyvärr så har jag inte plats för något saltvattens akvarium en! Men det betyder ju inte att man inte kan planera, rita, fundera, drömma, ligga vaken på natten och tänka! Har tänkt att göra allt från grunden, roligare så. Bygga min egen akvariemöbel göra egna lösningar mm. Har tänkt mig ett kar på sådär 250-350l. Kanske större, beror på min nästa lägenhet:P Har gjort en liten skiss på hur jag tänkt ha min möbel. Vad tror ni om den? Behövs de fler ben? Hur tjocka reglar bör man ha? Vilket träslag? Ska gå till en byggmarknad och ställa jobbiga frågor någon dag;) Jag är tyvärr en sån h…
-
- 16 svar
- 2,3k visningar
-
-
istället för att göra en ny tråd så ändrar jag lite i min första! Är inne på att göra en ytavrinningsbox, men har även funderingar på att borra ett hål i bak sidan på akvariet och använda det som avrinning till sumpen! Vad tror ni om det! eller blir det risk att akvariet spricker om man gör så, antar att det blir försvagat, men e det någon som testat man kan kanske förstärka det på något sätt. alltså inget hål i botten utan i bakstycket i över kanten
-
- 39 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej ! skall starta upp ett akvarium på ca 750 l (mått 180*60*70). Tänkte dela av ett hörn i akvariet så man får plats med 2 st cirk.pumpar, kan inte ha någon sump. Vill pumpa vatten från cirk. till UVC sedan vidare till skummaren sedan tillbaks till akvariet. Jag är osäker på vilken styrka på UVC:n jag skall ha. 20W eller 39W Sen är det skummaren har funderat på Aqua Medic Turboflotor 5000 Shorty 1 vad tycker ni ? Har köpt akvariet så nu behöver jag era råd för nästa inköp.(UVC och skummare) MVH Johan
-
Hej lite intro om mig. Jag har hållit på med sötvattenskar i många år, senaste åren så har det blivit mestadels sk. hightech växtakvarium. Jag har funderat på att skaffa en saltburk rätt länge men jag har inte haft nåt bra läge för att skaffa ett, mestadels pga ljudnivån. Jag har tänkt börja på lite mindre skala med att konvertera mitt gamla växtkar. Det är dock ingen vidare brådska med projektet, utan jag drar igång allt då jag känner att jag har dom nödvändiga kunskaperna och utrustningen. Prylar som jag har sen förr. Akvarium: 55x55x55 Kub ca;166liter Belysning: Giesemann Nova2 150w Mh Lampa: Coralvue 10K rätt ny lampa Pumpar: 2st Eheim 600l/h Det finns även lite annat…
-
- 116 svar
- 12,8k visningar
-
-
-
Någon som vet om denna är bra eller dålig för akvariet?? 0ch vad är det??
-
- 0 svar
- 483 visningar
-
-
Hej Jag förbereder just nu att starta igång ett 100l akvarium och jag hade tänkt att prioritera växter i detta. Jag har en ljusrörsarmatur med plats för två ljusrör. Jag vet dock inte vilka jag ska välja. Jag har försökt hitta lite hjälp på nätet och har väl även fått lite info om området också, men jag har ändå ett par frågor. Jag vill ju ha så bra ljus som möjligt, men hur många watt bör jag ha sammanlagt i mitt 100l kar ? jag vet inte riktigt hur armaturer mm fungerar så jag undrar även om armaturen begränsar hur många watt jag kan ha. Det står 2 x 18W på armaturen, men jag hoppas lite på att jag kan ha mera. En annan fråga... snål som man är så vill man ju gärna ock…
-
- 4 svar
- 914 visningar
-
-
Ska snart flytta och undrar hur jag på bästa sätt ska flytta mitt saltvattensakvarium på 240 liter, uppstartad i höstas? Har lite mjukkoraller samt ett clownfiskpar, två putsarräkor plus lite andra lägre djur. Har nyligen fått bra balans i akvariet och är rädd att det ska krasha vid flytten. Alternativet jag har är att sälja sten, fisk och andra lägre djur och behålla akvariet och ev prylar för senare uppstart. Väntar barn och ska ha till sommaren så det blir lite mycket om akvariet börjar krångra. Finns det intresse att köpa levande sten och fiskar mm om jag väljer det andra alternativet? Mvh, Lilla Nemo
-
- 5 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej! Undrar om min korall dött på ett naturligt sätt eller om det kan vara nån invånare i karet som käkat upp den. I fredags såg den ut så här: Idag såg den ut så här (har flyttat den för att få bättre bild): Har sett spår av en evt. pistolräka här lite smällande då och då och har sett en klo (färglös) som varut ute efter mina eremiter. Sen köpte jag för några dagar sen en pepparmint räka som käkat glatt av mina glasrosor. Alla vattenvärden är ok kan en korall dö så fort eller och bara försvinna? Mvh Thomas
-
- 11 svar
- 1,9k visningar
-
-
Ja då är det dags att börja planera för ett större kar:) Har äntligen flyttat till en 2:a i Kärrtorp så nu har jag verkligen plats för ett större än mitt första på 38,5l. Nu funderar jag på att skaffa ett kar på 200 – 300l plus en sump. Någon som vet hur mycket ett tomt 300l akvarium väger ungefär? Gäller att få upp det för 5 halvtrappor. Bjuder man på kaffe och bullar så kanske det ordnar sig ändå Sen har vi själva möbeln, dem jag sett tillhöra akvarium värkar aldrig ha plats för en sump. Så jag funderar på att bygga en egen så att man får plats med roliga saker. Eller är det någon som sett färdiga akvariemöbler med plats för sump? Sen tillhör jag en försiktig typ, m…
-
- 194 svar
- 24,4k visningar
-
-
-
-
-
Hej! Jag har i många år haft ett hederligt vanligt akvarium av märket Juwel 200 som rymmer 230 Liter. Har länge planerat att nu ge mig på att ha ett saltvattenakvarium istället och då göra om mitt nuvarande akvarium till Saltvatten. Vill ha så mycket som möjligt utanför i form av pump osv i den tillhörande möbeln under. För att kunna rengöra filter osv så enkelt som möjligt, men ändå ha så låg ljudnivå på allt som går då svärföräldrarna brukar sova i soffan och det är även i detta rum vi tittar på tv =) Inser att det kostar en hel del att ge sig på saltvatten men att det också är spännande samt något som jag nu känner mig mogen att ge mig på då det kräver lite mer i for…
-
- 23 svar
- 2k visningar
-
-
Hej! Precis som så många andra nya kör jag huvudet i sanden regarding alla problem och vill pröva att skapa ett pico/nano-akvarium. Tänkte skaffa en liten cocoon-burk och försöka ha lite koraller och några pyttiga lägre djur. Om jag köper ett cocoon på 15-20 liter, kör täta vattenbyten och byter ut lampan mot den blåvita aquatic nature, vad behöver jag mer i termer av teknisk utrustning? Tänker mig nån liten pump extra för att få bra flöde (hangon-filtret ger ingen direkt sjuss i mitt sötvattenskar) i karet samt en osmos-maskin för att kunna fixa bra vatten (bor i södra sthlm/hägersten, vet inte hur kranvattnet här ser ut) kanske? Vilka lägre djur är tillräckligt små för …
-
- 23 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej! Jag har nu snart haft mitt 500l igång i nästan ett år och det har gått väldigt bra tycker jag, fiskar och koraller har blomstrat.. I början doserade jag tillsattserna för hand lite sporadisk efter eget tycke men för några månader sedan inskaffades en 4kanals doserpump av märketöljderna av dettLåg lågt i början 1100mg 300 ca efter en vecka ökades dosen till 12ml dag.Värderna ökade och jag var i mål. Sänkte till 10ml dag och lutade mig tillbaka kollade av nivåerna i behållarna med jämna mellanrum. Inga bekymmer bra med en doserpump tänkte jag.....för två veckor sedan kollade jag behållarna igen och vad ser jag då........hela 5l behållaren har tagit slut av någon oförk…
-
Nu har jag äntligen börjat starta upp mitt första salt kar. I den så kallade inbyggda sumpen i karet har jag. Kalksten 1,5kg biobollar ca 45 och makaroner ca 1kg. och 2 st pumpar på 1700l/h st som har totalt 3 utblåsningar. En sak jag redan har märkt är ju att biobollarna flyter och några sticker upp gör det något eller ska man försöka trycka ner dom på något sätt? Nu är vatten och salt i. Har även köpt filterstarter ska jag börja hälla i det nu eller ska jag vänta med det tills LS kommer i karet om några dagar?
-
- 58 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej alla glada Finns det någon som haft liknande läcka på ett clownhotell? Jag har haft igång karet i 4 veckor och har inte sätt någon läcka alls men när vi kom hem från semester idag var det salt längs med kanten till möbeln och när jag rör karet kommer det lite vatten mellan möbeln och karet. på en vecka har det bara dunstat ca 1cm 1,5 cm vatten så det vore konstigt om det läckte.... någon som har en aning.. //Niklas
-
- 4 svar
- 591 visningar
-