Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Gnarkill,

Är aragonit en sorts levande sand? kan man köpa aragonit och bara slänga ner det i karet eller hur används det?

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Baba,

Jag har en 540l burk med moduler i från back to nature som jag kör med malawi . Kan man behålla modulerna i om man vill börja med saltvatten i stället? Joakim

3. Started by blaze,

det är snack om att limma egna små kuber i våran akvarie förening o då har olika små mått kommit upp som förslag bla 25x25x25 då det finns en liten dubbel T5 ramp som är 25cm för ca 300:- men då är ju frågan, vad kan man ha för nått i ett så litet kar i salt väg? förslag!!!

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by crosswinds,

Hej igen allihopa! Ni har säkert sätt min tråd, med lite funderingar över färdigkits. Nu är det så att jag har fått tag på ett 540l kar, med tillhörande möbel. som jag kan ta om jag vill ha det! mycket fint skick i övrigt! Nu tänkte jag höra om det är någon som har lite tid och ork över att hjälpa mig med lite funderingar över vilken teknik jag ska ha, samt hur jag ska göra allt. Finns det tex färdiga sumpsystem? Hur skulle ni bygga det? Jag har tyvärr ingen erfarenhet utav vissa producenter eller sätt att bygga systemen, så eran opinions betyder mycket! alltså scenariot Ett helt tomt 540l kar, med tillhörande undermöbler, inget annat! Hoppas att ni orkar vara lite utav "…

• 31 svar
    • 2,8k visningar
  5. Started by music_lover84,

Är det skillnad på olika armatur rent kvalitets messigt? Funkar det bra med en "billig" MH-armatur eller måste man satsa på lite dyrare?

6. Started by Lukas89,

Har lite frågor som jag skulle vilja få besvarade har klickat runt på forumet en del i 3 dagar nu och försökt hitta svar på det mesta jag funderar på. Men frågorna jag vill ställa är kan man köra sumpen i ett ytterfilter istället som är dimentionerat 3 gånger akvariets storlek och isf vad ska jag ha i mitt ytterfilter? Antar att jag ska ha i lite olika biomaterial men vet ej vilka som är att rekomendera. Samt kan man leva med en skummare i sitt sovrum eller låter dem verkligen så fruktansvärt mycke som folk beskrivit och isf kan man stänga av dem under natten för att sedan slå igång den igen på morgonen (med timer såklart). Jag har även lite frågor om sötvatten som ska …

• 67 svar
    • 6,7k visningar
  7. Started by crosswinds,

Hejsan, allesammans! Har länge funderat på att starta ett saltvattensakvarium. Har kikat runt här på forumet till och från. Blir lika fascinerad varje gång jag ser en bild på era fina akvarium! Jag är fortfarande på stadiet där jag ska välja storlek. Jag vill gärna ha ett lite större, både för att det är finare, och framförallt att jag har fått för mig att fiskarna trivs bättre på större yta. Jag har kikat både på ett RSM (lite litet kanske?) och även på tritons version på någonting på 200l. Mest för enkelheten som rookie med tekniken, och för att de är snyggt byggda. Vad tycker ni om dessa?

• 24 svar
    • 7,5k visningar
  8. Started by mike.f,

Har ett 400 l Juwel och fick tipset att borra det, och att det fixar glasmästaren, men vad innebär det egentligen? Mvh Claes

• 7 svar
    • 2,4k visningar
  9. Started by Sanna&Marius,

Jag och min man har kikat runt här i några dagar. Än så länge har vi bara sötvattenskar med Discusar hemma ;-)...sedan en tid har saltkar lockat oss. Vi har dock mycket att lära innan vi ens kan tänka på att påbörja ett sådant projekt. Här på forumet har jag läst om mantisar och pistolräkor. Nu till min vår fråga. Har jag förstått rätt att man på något sätt kan få dessa på köpet? ( ja jag är väldigt grön ;-) ) Kan man undvika det? Mantisar var nog ibland det värsta jag sett :-o...o skulle nog helst vilja slippa dem ;-). Om frågan redan är ställd ber jag om ursäkt....har försökt söka men inte sett något om just det här.

10. Started by matte54,

Hej Allihopp! gick ifrån min planerings tråd eftersom nu börjar det hända något, har precis varit å hämtat mitt kar och bänk och det blev 160x60x60 = 576liter, med en ytavrinnings kammare. nått jag vill tillägga för detta kommer säkert bli det första av många akvarium och valde nu att inte köra sump , så snälla ja har hört tillräckligt hur mkt bättre sump är men nu blev det inte så. eftersom allt julstojj kommer upp så kommer ja nog inte komplettera med nått mer på ett tag iaf men planen är i teknik vis är skummare : MCE600 Circulation: Tunze 6060 lr va dom heter, 2 st me multicontroller UV: ? Ljus: 2x250 + rör är det tänkt.. har inte hittat nån vettig ramp ennu tips mo…

• 70 svar
    • 7,3k visningar
  11. Started by mike.f,

I onsdags blev jag kär eller frälst! Man kan kalla det vad man vill men tänd blev jag i alla fall. Jag besökte en liten butik i min hemstad och träffade på en liten krabat som just flyttat hit från Tyskland. Det var en liten bläckfisk, och såååå läcker den var. Det som är så himla trist är ju att hemma finns det bara plats för sötvattensfisk, men jag tänkte att 33 år får vara nog, jag skall konvertera. Jag får helt enkelt bli nybörjare igen och som jag fattat det börja plugga igen!! Jag har bla ett 400 liters juwel akvarie men vet inte om jag skall ta det, men det är väl enklare med ett mindre typ red sea? vad vet jag!? i alla fall e jag riktigt sugen på att göra nåt nyt…

• 6 svar
    • 990 visningar
  12. har nu änterligen hittat ett "kubakvarie med bra mått. men det är ca: 10 år gammalt och ahar alltid varit bruk. hur länge klarar sig siliconet normalt sett? jag är inte sugen på att byta ut det?

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by jakob,

Ännu en person har upptäckt hobbyn saltvatten:P Nu kan jag ytterst lita om allt som har att göra med saltvatten och vill gärna lära mig allt ni kan:P Dock det blir nog ganska jobbigt och börjar nog med grunderna:) har hittat ett av dessa färdiga set, ett 150 liters kar. Inte för lite och itne för stort... till alla frågor: 1: vad är en skummare? vad gör den? 2: alla förkortningar kan ni skriva va det betyder: LS osv. 3: jag kan sötvatten ganska bra. Men vad är skillnad på vattnet för utom att det är salt i salt vattnet. Eller för att skippa alla onödiga frågor finns det en guid eller ngt som hjälp på denna sidan? tacksam för svar......

• 9 svar
    • 1k visningar
  14. Started by Gnarkill,

Är det någon här på guiden som känner till något om vortech cirkulations pumpar?? googlade lite och hittade dom kompakta som tusan och pumpar tyst och mycket som bara denn.... är de någon som testat dom eller så här?? funderar om man skulle köpa sig såna med controller..Då behöver man inte köpa nån våg maskin eller nått dom hade allt i ett. verkar skit bra

• 1 svar
    • 673 visningar
  15. Nu har jag äntligen byggt eb 50liters sump till mitt 200liters kar! Frågan är nu bara ....HUR skall jag göra för att inte mitt stora kar skall tömmas ut på golvet vid ström avbrott?? hur gör ska man göra med röret/slangen som går från ytavrinningen ner till sumpen?? jag antar att det är där jag måste göra något så att det inte kan fortsätta rinna ner till sumpen när strömmen går!! snälla hjälp behövs

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by shreek,

om jag ska starta upp ett LITET saltvattenakvarium vad behöver jag då för belysning, pump mm?? Vad det gäller fiskarna, va behöver jag för att allt ska fungera? antar att jag måste ha något som rengör på botten samt något som äter alger mm... Tacksam för svar //Pernilla

• 4 svar
    • 798 visningar
  17. Started by Tenkare,

Hej allihop. Har i veckan ordnat en 125 liters kub (500*500*500 mm). Till det har jag fixat slimlinebakgrund röd gnejs eller vit faxe, har båda men kan inte bestämma mig. Jag ska borra i botten på karet, och här kommer första frågan. Hur högt/lågt från akvariets kant bör avrinningen börja? hoppas ni förstår vad jag menar ska ju inte sätta glaset ända upp. hur högt upp i karet ska vattennivån gå. Sen kommer vi till belysningsfrågor hade tänkt att bara köra t5. Finns det någon armatur som är färdig till måtten på akvariet, eller blir det till att bygga själv? Har letat runt på onlinebutiker men få har mått på sina grejer. Kommer att ha en sump på 60 liter, och den kommer ju…

• 2 svar
    • 637 visningar
  18. Started by Matt_HiHat,

Hoppas detta är rätt del av forumet, annars får ni gärna flytta den. Flyttade in i en ny lägenhet precis och hade länge planerat att sparka igång ett saltvattensakvarium här. Jobbade riktigt rejält mycket i somras för att ha råd med att flytta hemifrån och ändå ha pengar över till att starta ett kar. Läste på rikligt om allt som har med saltvatten att göra. Planerade skitnoga, skissade och tänkte igenom allt flera gånger om. Lånade skjuts för att köpa ett akvarium med möbel och huv och grejer. Säkerhet var en viktigt faktor i mitt planderande. Hatar att ligga sömnlös och oroa sig. När jag bestämt mig för vad jag ville ha så beställde jag i princip allt utom salt, levande…

• 23 svar
    • 3,1k visningar
  19. Started by bjuren,

Hej allesammans! Jag går och funderar pa att skaffa mig ett saltvattensakvarium modell lite större. Just nu har jag bara tva sötvatttenskar med malawi...men juh mer man lär sig och sätter sig in i akvaristiken så blir jag mer och mer sugen på att vidga mina vyer, och vad kan egentligen vara bättre än ett saltvattenskar? Det som hindrade mig när jag började med allt var att svårighetsgraden med att sköta ett saltvattenskar är betydligt högre än ett sötvatten... Jag har varit inne och läst en del här på sidan, och det känns inte lättare nu...men jag är fast besluten att ta tjuren vid hornen och verkligen göra slag i saken! Är först och främst på jakt efter ett akvarium på 6…

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by conny737,

Håller på att kika på lämpliga saltvattensakvarier, funderade ett tag på att konvertera ett "vanligt" akvarium typ Juvel, till ett saltvattensdito. Men det verkar bökigt tycker jag. Så det lutar åt ett saltvattensset. Har kikat på Red sea, Deltec och Aqua Medic. Tycker Deltecs lösning med pumpar och filter i ett skåp under verkar smart, dessutom kan man tydligen ha en vattentank för supplementvatten i skåpet också. Tyvärr är Deltec en hel del dyrare. Red Sea och Aqua medic systemen har grejorna i ett fack i bakkant på akvarietanken. Är det någon praktisk skillnad på de bägge lösningarna? Jag inbillar mig att det är lättare att serva utrustningen om den finns i ett skåp. …

21. Started by Jenn,

Hej! Statade upp mitt kar för ca 2 veckor sen.Allt har sett jättebra ut med vattenvärden och osv. Stoppade ner sand, erimiter,sniglar och en liten skivannemon i lördags efter rekomendationer. Nu imorse såg jag att mina levande stenar som fått rosa kalkalger på sig var vita. Antagligen döda. Det har också blivit gröna "kalkalger" på vissa ställen.Vad gjorde jag för fel och hur undviker jag det igen? Hade ljuset på ca 3h per dag men har sakta ökat upp det till 6.Ska jag dra ner på lystiden igen? Snälla någon av er experter som vet? Tack på förhand. Hälsningar Jenn

• 2 svar
    • 636 visningar
  22. Started by netflyer1,

Hej. Då var det dags för mig att skriva mina första rader här på SG, efter att ha surfat runt här en hel del. Innan sommaren köpte jag ett Deltec MicroReef-akvarium ( runt 200 liter varav ca 25 liter finns i sumpen). Pga diverse orsaker hann jag inte göra så mycket innan sommaren, men nu är jag på g. Jag började fylla på vatten den 8/9 med en AN-Osmosanläggning. Saltet jag använt är Reef Crystals. Var till Triton och köpte 26 kg LS den 15/9. Har haft lyset avstängt den första veckan. Fick med tre st T5-rör + reflektorer. Testade vattenvärdena för första gången igår ( en vecka efter köpet av LS). Temperatur= 26-27 grader. Salthalt= 1.024 ( mätt med flytande hyrometer).Test…

• 6 svar
    • 2,2k visningar
  23. Started by Gnarkill,

Hur skiljer sig glas rosor jämnfört med anemoner? kan men se någon skillnad eller? har glas rosor en fot längst ner som dom kan vandra runt med på samma sätt som en anemon eller??

• 3 svar
    • 813 visningar
  24. Started by Jenn,

Hej! Har precis köpt mitt första saltvattensakvarium. Har haft vatten i sen 18/10 och den levande stenen. 21/10 hade jag i (i mina ögon väl )tvättat korallgrus. Nu hålller jag på att kolla vattenvärdena. Köpte ett testkit från JBL med ett gäng dropptester. Enligt pappret med mätarskalan för nitrit så hade jag 0.025 men när jag knappar in de på JBl:s hemsida var det för högt. Men enligt medföljande boken så var allt under 0.2 bra. Så någon som vet vad som gäller? Karet är på 58l. Mycket tacksam för svar! Hälsningar Jennifer

• 5 svar
    • 2,8k visningar
  25. Started by salt_viktor,

Hej! Jag är en djurtokig kille på snart 12 år som har varit helt såld på havet alla koraller och fiskar, men jag håller just nu på med ett gäng med reptiler och amfibier, men har ändå alltid varit imponerad av allt som rör sej och lever i de tropiska vattnet.. Jag började ta det på allvar för ca ett år sedan, gick till bibloteket och lånade böker t ex. "saltvattensakvariet" av daniel knop och några andra böcker... MEN.. när jag väl kom till slutet i boken så kom kemidelen:ledsen:.. så klart blev jag rätt sur på mej själv, jag var en fyra som försökte läsa en femtedels bok fylld med kemiska förkortningar och grejer.. Men så för ett tag sen kom en ny granne, som visade sej …

• 171 svar
    • 14,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.