Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Är det någon som vet vad detta kan vara för krabba? Den hade gett sig på en av mina snäckor när jag hittade den, lyckades få bort snäckan så den sitter på glaset nu men krabban försvann ner i sanden. Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
- 0 svar
- 367 visningar
-
-
Hej! Har några sacrophyton i karet som beter sig väldigt konstigt tycker jag. De kan ena dagen vara pigga med polyperna ute, medan de dagen där på ser ut att vara påväg att dö. Det skiljer sig alltså väldigt mycket från dag till dag, om de ser ut att må bra eller inte. Har försöka se något mönster men inte lyckats hitta något. Skiljer även mellan de specifika i karet, vissa kan se jättepigga ut medan andra inte alls har några polyper ute. Någon som vet vad detta kan bero på? Går det att göra något åt? Tack så länge! Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 718 visningar
-
-
Hej! Jag har ett nystartat kar (3 veckor) med både levande sten och "död levande sten". Brunalger har kommit och gått och det känns som att karet snart är redo för fisk. Jag har dock ett problem med att hålla temperaturen konstant. Har gått upp på natten och gjort mätningar på 25 celsius (bra, det är doppvärmaren inställd på). På dagarna har jag gjort mätningar på 26-26,5 celsius. Antar att belysning och utetemperaturen spelar in här. Nu till min fråga, hur pass mycket kan temperaturen flukturera på dag/natt utan att stressa fisk och annat levande? (I nuläget flukturerar det cirka 1,5 grad) Mitt kar är relativt litet (85L inkl. sump) så f…
-
Jag har just bestämt mig för att ha 1-3 mm korallsand till mitt 412 liters akvarium jag måttbeställt från Globfish idag (155x55x50). Hur mycket korallsand behöver jag? Naturligtvis beror det på hur djupt bottenlager jag ska ha, men hur vet jag relationen mellan volym och vikt, då korallsand säljes i 20 kg-säckar?
-
- 8 svar
- 3,5k visningar
-
-
hej, nu är det så att av min egen dumhet hade jag inget skydd vid skummarens cirkulationspumpens vatteningång. Idag köpte jag två små clownfiskar och den ena blev insugen i cirkulationspump för att sen hamna inuti skummaren LEVANDE. nu har jag byggt ett litet skydd av korken på en pet-flaska Clownen är skuren bakom ögonen, den simmar lite konsigt (jag antar att det måste vara lite som att åka en extrem berg och dalbana att hamna i en skummare), jag hoppas att den överlever natten. mina frågor är: är det plasten på korken på petflaskor saltvattensäker? kan akvariet stå utan skummare i en natt då silikonen (som jag kommer att använda för att sätta fast korken) skulle ste…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
japp fick stenen idag mäkta imponerad lite skillnad från sött. såg en liten krabba ska den vara kvar eller ska den ut. får väl se om jag kan få upp lite bilder fast än så länge é det inte mycket att se, lite stenbumlingar i vatten
-
jag undrar hur ofta jag ska göra vattenbyten i mitt kar? 105l, 5-6kg LS, 3 fiskar.. är ju van sötvatten, då bytte jag 1 gång i veckan.. hur kraftiga cirkulation behöver man egentligen i akvariumet? har läst om folk som verkar ha in i h-e med fläskiga pumpar. förtillfället har jag en powerhead (1550l/h) och en fluval3 innerfilter (vet ej hur mycket den pumpar), det borde väl vara fullt tillräckligt? och en sista fundering.. behöver man tillsätta några ämnen även fast vattenvärdena är bra? jamenar, koraller och allt småliv på levande stenen lär ju leva av något? eller ska man bara tillsätta ämnen när något värde är fel?
-
- 2 svar
- 766 visningar
-
-
tja! marcus här. jag undrar tror ni att jag skulle kunna klara av att ha ett 80 liters nanokar med 1 clown och en putsarräka?? tacksam för svar! M:V.H Marcus
-
- 37 svar
- 3,8k visningar
-
-
Jag har letat en del efter ett bra objekt att köra som mitt första saltvattensakvarium. Har haft sötvatten i alla tider och har nu i mer än ett år förberett mig på uppstarten av saltvattensakvariet. Jag tänkte mig att köpa något begagnat mellan 130-300l. Nu till min fråga. Många säljer hela system inklusive fisk och levande sten mm. Om man då skulle köpa ett helt färdigt system, hur transporterar man det någon längre sträcka? Går det att få fisk, sten mm att överleva och hur går man då tillväga? Någon som har någon erfarenhet?
-
Hej! har en fundering ang mitt ena akvarium! det är ett 30Liters som varit igång sen den 5/2 en liten frökenfisk fick flytta in för tre dagar sen! innan dess har det bara varit stenarna ,sanden och en krabba som va fripassagerare! värdena ser ok ut och salthalten ligger på 1.026. fisken verkar må prima och äter bra, funderingen jag har gäller att det ibland från ena dagen till den andra eller ibland rör det sig inom några timmar så blir vattnet "mjölkigt" inte mycket men det märks tydligt och ser trist ut sen kan det försvinna lika fort som det kom! vet någon vad detta beror på?? och vad kan jag göra för att förhindra det?? har en streamerpump i burken på 2000L/h och en d…
-
- 15 svar
- 2,2k visningar
-
-
Sitter som novis inom saltvatten och funderar på ett par saker medan man läser Daniel Knops bok... Tänkte göra om ett Juwel Lido till saltvatten för att testa lite och undrar om tekniken jag behöver, förutom tester/refraktometer... Tänkte köpa ett Tunze Reefpack 250, Tunze ozmolator 3155 och till det belysning med Maxspec razor 120W 16000K någon som har erfarenheter eller råd angående dom valen? Tänkte ha ett par clowner för att besökare ska ha något att titta på, är väl mest själv fascinerad över alla småkryp som kommer med LS, koraller har jag inte grepp på än men något lätt och nybörjarvänligt. Tänkte börja utan sump för att senare när jag känner mig bekväm kanske skaf…
-
- 4 svar
- 796 visningar
-
-
Har varit och köpt en Euphyllia, men vet inte vad är för Euphyllia, är det någon som vet?
-
- 1 svar
- 864 visningar
-
-
Jag har stora problem med att limma fast mina koraller på stenarna i mitt kar. De vill inte fastna! Jag har två sorters lim, ett gelbaserat och ett två-komponentslim. Båda är avsedda för koraller och jag har köpt dem på whitecorals.com. Jag ska berätta hur jag brukar göra så kanske någon kan säga vad jag gör för fel: 1: rengör med en tandborste platsen på stenen där korallen ska sitta 2: tar upp korallen ur karet och torkar basen med lite hushållspapper 3: trycker ut en klick limgel eller trycker fast en kula tvåkomponentslim. 4: trycker fast korallen på stenen i karet Problemet jag har är att limmet inte fäster på stenen i karet. Korallen lossnar direkt från sin plats. …
-
- 16 svar
- 4k visningar
-
-
Hej! Har nu förstått att jag gjort några rejäla nybörjartabbar. Jag köpte 13 kg levande sten innan jag fått mitt kar. Stenarna låg då tätt förslutna i en frigolitlåda som var tejpad i ca 12 dagar. När jag tog upp dem var de fortfarande fuktiga. Jag fyllde på vatten och lade sedan ner dem med en gång eftersom jag kände panik med att få dem i plurret då de legat så länge i lådan (jag har nu förstått att vattnet ska stå någon dag först...). Jag lade även ner några kilo levande sand. Vattnet var mjölkigt men dagen efter var det klart och fint. Efter ett par dagar åkte jag och köpte ytterligare lite levande sten då jag var osäker på om det var något liv kvar i de gamla stenarn…
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
Fler frågor,,, ska ju köpa ett 80 liters akvarium som nu körs redan med koraller, sten och 4 fiskar, om jag själv vill ha lite fler "hålor" eller gömställen, hur gör man då? koraller och sten som finns är ihop immade redan vad jag förstår men är det stenen man bygger till gömställen och hålor eller är det sten plus korall eller hur gör man? och jag vill ju så gärna ha en liten puff fisk i mitt akvarium, och har sett och hört andra som har en ihop med clownfiskar och kardinaler tex, så det ska väl inte vara någon fara eller kommer puff fisken till slut bli för stor för 80 liter?
-
-
- 5 svar
- 742 visningar
-
-
Hej! jag håller på att installera mitt Res Sea Max 260 och min skummare RS Skimmer 900 för ett fasligt liv, är det standard på den modellen och finns det i så fall någon tystare modell som rekommenderas? Tack på förhand, Daniel
-
-
- 7 svar
- 762 visningar
-
-
Hej, Av de varelser jag köpt till vårat akvarium är dessa fortfarande i livet: 4st Pepparmintsräkor 4st Eremitkräftor 4st Snäckor (städpatrull) 1st Blenny 1st Salaris Sedan ser vi ju naturligtvis en hel del både snäckor, ormstjärnor, maskar m.m. När vi köpte Blennyn så frågade jag i affären om den eller räkorna skulle behöva utfodras och fick tipset att stödmata lite. Sedan jag fann en av de räkorna vi köpt flytande kring död så har jag börjat mata mer frekvent. Jag har en Eheim foderautomat som jag låter ge ett varv mat varje kväll, i den blandar jag små pellets av OceanNutrition formula 1 och 2. Jag har läst mig…
-
-
- 11 svar
- 881 visningar
-
-
Hej hur ska man fånga en fisk har försökt i flera veckor nu med en fisk fälla och på natten är den inne i en håla i stenen så känns inte som man kan ta den på natten med håv heller finns de något annat bra sätt?
-
-
- 15 svar
- 1,7k visningar
-
-
Entusiastisk nybörjare som behöver tips o råd med allt Jag har tagit över ett kar på 400 liter. Det som finns i karet är 2 gula kirurger, en Doris, 3 Clownfiskar och ett 30tal red bubbel tip anemoner (?) Jag köpte testkit o värderna är KH 11,8 Mg 14,10 Ca över 500 Fosfat över 2,50 No3 10 Salthalt 1.024 Anemoner ser väldigt ledsna ut, men fiskarna verkar må bra Vilka värden vill jag ha och hur gör jag? Tack på förhand för alla svar
-
-
- 39 svar
- 4k visningar
- 1 följare
-
-
Hej alla! Undrar om det finns något rekommenderat maxdjup för ett kar... Har ett hörn i huset där jag tänk placera systemet jag skissar på, men det är tyvärr bara 100 x 45 cm, så för att få lite mer volym funderar jag på om man kan låta tanken vara djupare an vanligt. Fattar att det blir bökigare att fixa grejer på botten (har långa armar iofs... 😉 ) men kanske är annat som är problematiskt? Gissar att ljuset inte når lika kraftfullt ner till botten på ett djupare kar till exempel Tacksam för era kloka tankar om djupa tankar! 🙂 /Sven
-
-
- 5 svar
- 402 visningar
- 1 följare
-
-
jag har en egen brunn (bor på landet) ökar eller minskar behovet av osmos då?
-
- 3 svar
- 894 visningar
-
-
Hej går nu i funderingarna igen att dra igång ett saltvattensakvarie. Får ett akvarium på ca250 liter i veckan av en kompis som byggt det själv. Min undran är då akvariet har en botten av 7mm syrafast rostfritt stål och ram av samma material, om det kommer att funka? Det är rätt häftigt då det är ca 90 cm högt och med "brötna" hörn. Har sökt på forumet men inte hittat något om syrafast rostfritt. EDIT. Hittade nu svar på min fråga 2348 verkar som att det ska fungera. Men synpunkter tas tacksamt emot.
-
- 18 svar
- 3,1k visningar
- 1 följare
-
-
-
Har sneglat på saltvatten under en längre tid nu. Och skulle vilja göra något ordentligt av detta, men endå under ordnade former. PGA ekonomin och plats tillåter det tyvärr inte större kar. Men jag tror det skulle kunna funka ganska bra, då jag knappast har något intresse av fiskarna, mest av lägre djur och mjukkoraller. Har haft sötvattensakvarium ett tag innan, allt från 10L till 450L, kanske kan vara till någon nytta att ha ett hum om akvarium. Ägde även ett 50L nanokar under en kortare tid, vilket jag inte ens förstår varför jag sålde. Då till saken. Tänkte då starta upp ett 112L som jag haft till sötvatten innan. Hade tänk mig något sådanthär: 2* Aquabee …
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-