Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by stenes,

Lägger ut några bilder på vårt akvarie bygge som vi hoppas starta upp nu i höst Mvh Sten

• 9 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by Atoll,

Hej! Är en stor saltvattensfantast som har hållt på med hobbyn tidigare! Detta var ca 6 år sedan, var tvungen att lägga ner pga platsbrist. Har nyligen flyttat och har nya planer på att dra igång ett projekt igen. Är väl påläst, men antar att det har hänt en hel del inom utveckling av teknik och hjälpmedel för att lyckas att hålla ett saltvattensakvarium. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde berätta lite om hur det ser ut idag på den fronten? Hade framför allt varit kul att få veta hur algerna hålls i schack nu för tiden. Jag vet att min fråga omfattar ett stort område, men jag behöver bolla lite idéer och tankar. Bara skriv på! /Atoll

3. Started by havre,

Nu har även jag trillat från söt till salt, eller jag tänkte i alla fall prova på salt! Jag har startat ett mollyhotell á 80 liter som är något modifierat. Nu har LS och städare åkt i karet. Blev tyvärr just nu lite LS eftersom i ena butiken hade de ingen som passade mig och in den andra var det slut. De skulle få in nytt denna vecka eller i början på nästa så då bär det av igen. Hursomhelst är det dags att fira denna milstople med lite bilder. De följer i kronologisk ordning fram till idag. http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0061.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0058.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0060.jpg http://i223.photobu…

• 3 svar
    • 826 visningar
  4. Started by Andreas84,

Hej Har precis startat upp ett 37l evolution salt akvarium så ja har som alla nybörjare lite frågor. Hur ska jag göra med filterna villka ska ja använda och inte använda? Har precis fått i ls så ja tycker nog att ja bör ha de klart för mig nu kanske? Just n har jag biobollar och makaroner i första facket sen har jag den vita fina filtermattan och sist filtersvamp, kan de funka? Det var väl det jag kom på nu, men alla tips på hur ja får en fin uppstart uppskattas. Tack på förhand Mvh Andreas

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by havre,

Hejsan! Är i uppstarten av mitt 80L nanokar och tänkte på allvar börja fundera på vilka fiskar som ska i, men eftersom det är mitt första saltvattensakvarium är det lite trögt i början. Svensk odlade clowner ska jag iaf börja med, de är lite tåligare å ska agera introduktions fisk till karet, men därefter står det still. I övrigt ska städare och någon/några putsarräkor i. Jag funderade på (ve och fasa inte latinskt namn!) pyjamasfiskar men de kanske skall vara lite för många? Är ju trots allt en stimmfisk. Har ni några tips och på fisk? Mvh Thomas

6. Started by havre,

Hejsan! Om man tabbat sig och haft i för lite salt när man (jag) skulle starta upp karet, går det då att tillsätta det efter eller måste hela proceduren göras om? Är det inte risk för att saltet bara lägger sig på botten? Det är ett moddat mollyhotell med inbyggda filterfack. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 703 visningar
  7. Started by Svan,

Nu har vi blivit saltvattensakvarister! (?) Så vi tänkte att vi startar en egen tråd där vi kan lägga upp bilder och få svar på dom tusentals frågor som dyker upp. =) Har varit igång i två veckor, 90 liters kar har fyllts med 20-25 kilo sten. Teknik: Belysning: 4x24w T5 Cirkulation: 1 st karalia 1500l/h + Aquael Fan-2 400 l/h Skummare: Rio nano skimmer Nån sorts doppvärmare. Levande: En stor (2-3 cm) krabba med röda ögon. Han får vara kvar tills han gör nåt dumt. En massa stomella Ännu mer rörmaskar Levande som kommer: En eller två Clowner Goby eller nån blennus Sen kommer det säkert hamna en massa impulsköp där oxå. =) bilder:

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by Gnarkill,

Hur gör jag på enklast bästa sätt för att silicona om mitt kar? måste man ta bort allt silicon helt eller?

• 2 svar
    • 553 visningar
  9. Started by Lilla Nemo,

Hejsan! Jag ska som sagt åka och köpa LS i Täby i morgon och undrar nu hur länge stenen håller sig i frigolitlådorna man får hem dem i? Klarar den sig några timmar eller måste man skynda sig hem och lägga den i akvariet? Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att hälsa på en släkting i Täby när vi ändå är där. En annan sak, måste jag göra en massa tester av vattnet för att kolla att allt är OK innan jag lägger i stenen eller räcker det med att kolla salthalten som just nu ligger på 1024/25? Elin

10. Started by berrasburkar,

köpte för ca 2månader sedan ett 200l saltkar med ca 18kg ls. satte igång det och köpte till 16 kg ls. beställde några anemoner och 2sallykrabbor, 1 pilkrabba, några sniglar, en sjöhare vilken dog. lite vill ha mer:) så köpte sen ett 540l med 62kg ls och 18kg väl inkörd blandat hålsten och lavasten. fick i det köpet med en rejäl skummare och massa pumpar. även 3st fiskar medföljde, 2st gula kirurger och 1st blå tryckare. och en svart ormsjöstjärna. fiskarna åkte direkt i 200l karet. nu har 540 stått med 300l vatten och 62kg ls sammt dom där 18 kilona väl inkörda lavastenen och hålstenen, i ca 1 vecka. min första fråga är när törs jag pumpa över vattnet från 200l karet och…

11. Started by svedalaciklid,

Vad som finns nu i teknik Kar =325liter Belysning =2*36W t8 ramp ,ett blått rör och ett vitt +2*39w t5 ramp ett blått och ett vitt Skummare = Deltec mc 500 Pumpar = 4st powerheads 15-20kg Ls lite ,lite korallkross på botten Fiskar 2 clowner 1 kirurg 1 Gobi 1 räka Vattenvärde just idag salthalt 1,024 Ph 8.3 nitrit 0,01 nitrat 40

• 138 svar
    • 14k visningar
  12. Started by Discover,

Då var vi äntligen tebax här efter att ha varit borta ett bra tag.Har äntligen flyttat klart åt både oss sälva och åt min mor så nu kan man äntligen börja på ägna sig åt sin hobby igen Har då ett nytt kar på g,hade tänkt oss ett hörnakvarium på kanske en 150-200 liter med sjöhästar,kanske ett mandarinpar och lite smått och gott Men som vanligt när man ska börja med nått nytt så kommer det självklart en massa frågor. Vet ju mycket väl att man inte kan ha snabba fiskar ilag med sjöhästarna men vet däremot inte så mycket om vilka sorters koraller man kan ha med dom och hur det är med lägre djur. Eftersom hästarna vill ha alger och många lägre djur äter alger så undrar vi o…

• 3 svar
    • 924 visningar
  13. Started by Prayerman,

Jag går i allvarliga funderingar på att låta mitt 344 liters kar bli ett saltvattenkar. Det är 125*55*50, där mitten siffran är djupet. Jag är en rätt erfaren akvarist som sysslat med malawi, tanganyika till stor del, men även sydamerika och västafrika. Men helt grön på saltvatten. Med tanke på mina barn så skulle de älska clownfiskar, så varför inte börja med det. Dom är ju coola tycker även jag. Vad behöver jag göra inför en start? PH här i Enköping är 7,6 och vattnet är hårt. Jag har en pump som drar runt 1500 l/h och givetvis en doppvärmare. Har en ramp med två lysrör på 2*36w. Skulle gärna vilja ha tips om vad som krävs, det som är ett absolut måste inför en uppstart…

• 9 svar
    • 917 visningar
  14. Started by Trilobite,

Jahapp! Helt om hej och hå! Nu har vi hemma diskuterat vilka fiskar vi skall ha -->igen<--, och det är nya direktiv som gäller! Både min fru och jag har ju alltid planerat in drakfiskar i karet, men så var vi förbi vår lokale handlare och satt och tittade på lite kryp på nätet. Det kändes lite som "kan vi ha så'na?" "Nej, de blir uppätna" "så'na då?" "de också..." I slutänden sade min kloka fru "Varför skall vi ha drakar om vi inte kan ha något annat - du vill ju själv ha fisk du inte kan ha". Så nu efter att jag har varit benhård på drakeriet är det drakfritt som gäller - vi är båda akvariefreaks och jag vill satsa på något båda känner sig engagerade i. Det löser j…

15. Started by svedalaciklid,

Hur vet man att verkligen stenen lever?

16. Started by Gnarkill,

Hur mycket Ls bör man ha till ett 155liters kar? har en polare som ska starta upp ett kar snart och han undrar hur mycket han ska betälla hem! Vad tror ni skulle vara den bästa mängden?

• 5 svar
    • 777 visningar
  17. Started by bläckis,

Hej bläckis här igen då jag har 1midas,1rödstjärtad gobbie och 1 dvärgsabbore väldigt fina typer .Men jag har märkt att dom inte håller ihop så bra dom bråkar ! vad ska jag göra nu ?

• 0 svar
    • 637 visningar
  18. Started by Hellman,

Hej. Hellman heter jag och har smygit omkring här på SG ett tag nu. Startade upp ett nano på 70 liter i höstas, strax innan jag fick veta att jag skulle åka till Afghanistan över sommaren. Detta medförde att akvariet deporterades till mina föräldrar. Dum som jag var märkte jag inte upp de olika preparaten vilket gjorde att under första vattenbytet föväxlade mamma bikarbonat och vanligt salt vilket gjorde att de som jag då hade i akvariet dog. L Lyckligtvis hade jag inte så mycket, ett par svampar, riccordior, en Euphyllia, lite xenia, sniglar och en pistolräka. Men visst var det tråkigt att allt man jobbat med under ett par månaders tid dog. Nu börjar tiden här nere ta sl…

• 90 svar
    • 12,1k visningar
  19. Started by mmia,

Chansar på att skriva här. Vi har ett nano-kar på 39 l En enkel fråga vilken korall är lättskött? Vill gärna ha lite info om olika arter. Vattnet är bra vi har lämmnat in till en affär för värden och dom är bra.

20. Started by svedalaciklid,

Ska snart iväg och hämta ett saltvanneskar på 325 liter som är i drift hur gör jag lättast för att flytten ska gå så midigt till som möjligt och inget dör och så? ska jag ha med en massa dunkar o tömma karet på och sedan återfylla det med samma vatten igen eller och hur gör man med fisk och annemoner? ner i en spann med saltvatten från karet? Behöver alla tips så fort som möjligt

21. Started by Andreas84,

Hej Har precis startat upp ett an evolution1 saltkar. Det har ståt sen i söndags med saltat vatten och grus sen i måndags. Ja har lagt märke till att ja har en dammig yta om ja tittar upp mot juset. Vet inte om de kan vara skadligt? Har testat lite att ändra om filterna har just nu makaroner och biobollar i fack ett och filtersvamp i fack 3, har även sänkt vatten nivån så att ytan ligger ca 1 cm under inrinningsgallret, men de hjälper inte. Några förslag på hur jag får bort dammet. Ska ja sätta i alla filter som hängde med? Mvh Andreas

• 4 svar
    • 821 visningar
  22. Started by Lilla Nemo,

Jag håller på att sätta igång ett 240 liters akvarium och tänkte starta upp en egen tråd om det eftersom jag säkert kommer att ha många frågor under resans gång. Ni är välkomna att följa projektet här. Just nu har jag ett problem. Jag har efter mycket om och men (det var trixit att komma på hur jag skulle koppla en slang från badrummet till osmosen för att vattnen skule rinna direkt ner i akvariet) lyckats fylla akvariet till ungefär en tredjedel. Det har hittils tagit två dagar iom att jag jobbar och bara kan fyllla när jag är hemma. Igår gick vattenkranen sönder så jag kunde inte fylla så mycket igår som var tänkt. Nu på morgonen ser jag att vattnet har börjat grumla si…

23. Started by GimliX,

Går i tankarna på att uppgradera mej då mitt akvarie börjar bli på tok för litet. Letar efter ett kubakvarium på runt 200-250 l men hittar ingen återförsäljare Eller.... Så vill jag ha ett "vanligt" akvarium på 200-250 l, men kasta gärna upp lite bilder på snygga akvarium+möbel. För och nackdelar? Mvh Andreas

24. Started by Matt_HiHat,

Hoppas detta är rätt del av forumet, annars får ni gärna flytta den. Flyttade in i en ny lägenhet precis och hade länge planerat att sparka igång ett saltvattensakvarium här. Jobbade riktigt rejält mycket i somras för att ha råd med att flytta hemifrån och ändå ha pengar över till att starta ett kar. Läste på rikligt om allt som har med saltvatten att göra. Planerade skitnoga, skissade och tänkte igenom allt flera gånger om. Lånade skjuts för att köpa ett akvarium med möbel och huv och grejer. Säkerhet var en viktigt faktor i mitt planderande. Hatar att ligga sömnlös och oroa sig. När jag bestämt mig för vad jag ville ha så beställde jag i princip allt utom salt, levande…

• 23 svar
    • 3,1k visningar
  25. Started by pettabaj,

Hej, ska till Stockholm snart och ska då besöka några affärer som säljer saltvattensfiskar. Kan någon vänlig själ ge mig namn och gärna adress till dom bästa.... // Mvh Petter

• 3 svar
    • 866 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.