Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej jag har letat men inte kunnat hitta någon nybörjar guide, finns det någon??? jag har sett guiden dom beskriver vilka värden man ska ha, en jätte bra guide.
-
- 3 svar
- 790 visningar
-
-
jag kommer ha dubbla ytavrningsboxar. och jag undrar rördragningen under akvariet ner till sumpen. spelar de nån roll om det är olika längd på rören? eller ska ja försöka att få lika långa rör?
-
- 4 svar
- 845 visningar
-
-
Jag undrar om man kan köra med enbart en fristående nitratfilter eller är det något annant filter man måste ha till det?? kan man köra det om man kör ett sump löst kar?? hur får man det att funka i såna fall??
-
- 0 svar
- 479 visningar
-
-
-
Så nu har man dragit igång sitt första saltkar=) nu har det i och för sig varit igång sen i november men nu ser det något så när ut som ett riktigt salt kar. Här är en liten lista på vad jag har i mitt akvarium! Karet är ett eheim Mp på 200 liter. Teknik/Under uppgradering just nu 1st new-jet 1200l/h 1st Koralia 1500l/h 1st Eheim 1000l/h Ljus: 2st power glo t8 1st Aqua glo t8 1st marine glo 13000k tror jag Filtrering: Fluval 404 med endast LS i Äldre Tunze Skummare/Tror den klarar av 500liters kar men det är som sagt gammal. 25watts Uv-c! Levande: 15kg LS 1 liten sacrophyton 1 st rörmask 1 st Cirrihitichthys falco - Hökfik 1 st Nebulosa muräna 5 st knappar vad jag kan se …
-
- 0 svar
- 596 visningar
-
-
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa ett stort problem för mig!! jag vet inte hur jag ska dra rör från karet till sumpen och tillbaka?? Och vilket avstånd ska jag ha från kanterna i hörnet där glasmästaren ska borra hålet till ytavrinningen??? nån som har nå ritningar eller JÄTTE bra bilder på hur man ska göra?? det vore kanon bra för det står VÄLDIGT still just nu Mvh/Tom
-
- 2 svar
- 848 visningar
-
-
Har ett 540 kar med BTN bakgrund, modulbitar. Massor(!!!) av silikon! Hur tar man bort den lättast? Vad ska jag måla med för färg på bakgrunden? Blått eller svart? På insidan eller utsidan? Är inte utsidan snyggare så ser karet lite djupare ut? Sen tänkte jag bygga en inbyggd sump med ytavrinning, ex. en trekantig avdelning i ena bakre hörnet. Hur stor ska den vara? Är det rätt lösning? Jag har ett litet kar idag med extern sump och det fungerar bra men det vore skönt att ha en "all inclusive" lösning den här gången. Vad ska jag tänka på när det gäller en sån här inbyggd sump? Höjd på sumpen jmf med höjd på karet, skiljer det mkt eller är det bara ett par mm? Tänkte köra …
-
- 3 svar
- 874 visningar
-
-
Har lite frågor som jag skulle vilja få besvarade har klickat runt på forumet en del i 3 dagar nu och försökt hitta svar på det mesta jag funderar på. Men frågorna jag vill ställa är kan man köra sumpen i ett ytterfilter istället som är dimentionerat 3 gånger akvariets storlek och isf vad ska jag ha i mitt ytterfilter? Antar att jag ska ha i lite olika biomaterial men vet ej vilka som är att rekomendera. Samt kan man leva med en skummare i sitt sovrum eller låter dem verkligen så fruktansvärt mycke som folk beskrivit och isf kan man stänga av dem under natten för att sedan slå igång den igen på morgonen (med timer såklart). Jag har även lite frågor om sötvatten som ska …
-
- 67 svar
- 6,7k visningar
-
-
Vart Kan man lämna in sitt akvarium för borrning i botten till sumpen?? eller är det någon som bor i norrland som har ett till salu!
-
- 1 svar
- 629 visningar
-
-
hallo jag har en fråga om vad som krävs för att konvertera ett sötvattenskar ( malawi ) till salt vatten .. jag tänkte mig att ha några clowner så smånimgom.. ha det .. hugosan..
-
- 2 svar
- 705 visningar
-
-
Tjenare Håller på att starta ett 110L saltkar. Har en fråga som jag gärna vill ha svar på. Har hört att om man har mycket LS och mycket lite fisk behöver man inte en skummare, är det sant?
-
- 28 svar
- 3,4k visningar
-
-
hej jag undrar hur känsliga koraler/fiskar är på vattnets kvalite, gör det någonting oom vattnet inehåller metaler, , behöver det vara kanon vatten , skulle behöva svar så att jag kan fylla up mit kar, har inte råd att köpa en osmos just nu, men det kanske finns billiga sådana , men har inte hittat några under 1000 lappen, finns det några andra alternativ.
-
- 19 svar
- 2,2k visningar
-
-
Vad är det häftigaste ni fått med som fripassagerare i er LS? Har läst på Reef Central om en kille som fått en muräna med i LS. Mantisräkor verkar ju inte vara helt ovanliga. Själv har jag (hittills) bara fått med snäckor, krabbor och abalones i min LS.
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
- 1 följare
-
-
Så, jag har fräschat upp ett gammalt akvarium och skulle vela ha 1/2 mycket vackra fiskar i det. Någon som vet nån snygg fisk som kan vistas i ett såpass litet akvarium? Inte kampfisk för det har jag haft en liten ändring, det är 11L Mvh Patrick
-
- 18 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Jag ska inom kort starta upp mitt första saltvattenskar och undrar lite över vattencirkulationen. Ofta rekommenderas minst 10* vattenvolymen. Varför bör man ha såhär pass mycket cirkulation? Jag såg för en tid sedan på något forum att det skulle ha att göra med de bakterier som lever inuti den levande stenen. Men stämmer detta? Mvh// Stefan
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej. Har haft mitt 175l kar i 6månader nu, allt är frid o fröjd, dock har vi väldigt varmt på övervåningen där karet står, har kört lite egenkomponerade kylningar nu, men hade tanke på att kanske införskaffa en kylare, vill gärna ha tips på vad som är bra o inte kostar multum. Vill även ha tips på skummare till karet då ja fick tips på att skaffa även det.
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Någon som vet hur och var man kan importera egna koraller och fiskar unfdrar Lasse. Tacksam för eventuella tips.
-
- 0 svar
- 818 visningar
-
-
Hej! Har nu testat med några dagars mellanrum, nitrat (ca 10) , nitrit (0), ammonium (0.04)mm. Och värdena är stabila. Karet har varit igång ett kort tag (finns under nanokar), satte i mycket väl mogen levande sten, osmosvatten. Tillsatte bakeriekultur. Har även caulerpa i karet. Har nu fått alger (som förväntat), dessa har luftbubblor som jag förstått ska visa att deras fas är slut. Har 3 fiskar i karet (2 wrassar & en gobi), igår stoppade jag ner en liten rengöringspatrull (turbosniglar o blåbenade eremtier). När vågar man tillsätta korall av något slag? Kommer de bli helt kvävda av alger? Har massor med makroliv i karet som lever och frodas, kalkalger växer orde…
-
- 36 svar
- 4,5k visningar
-
-
Efter att ha gått från 112L till 300L salt så börjar tankarna att hamna på att "slänga" ut sötvattnet ( tot ca: 1800L ) för att satsa på ett större salt. Tjusningen med salt är betydligt större, har sysslat med sötvatten i 28 år och salt i ca:1,5 år. Allt går bra med saltet och det sporrar mig ännu mer. Jag funderar på ett mått på L200 x D80 x h50cm, är det dumt att satsa på den höjden av akvarium gällande salt ? Tanken var att jag inte skulle behöva "dra" på med så starkt ljus ( ska eventuellt byggas in i garderob ), nackdelen är kanske att det inte går att bygga så höga rev ? Vad har ni med längre erfarenhet för åsikter om detta ?
-
hur mycke flöde kommer ja få genom mina rör i mitt ytavrnings system? 25mm rör. 2st 90¤ böjar. kommer ha två boxar. ett i varje bakre hörn
-
- 4 svar
- 860 visningar
-
-
Jag har ett nanokar 82L som varit igång ett par månader. Allt verkar bra utom att fosfaten är mätbar 0.5 enl. saliferts test. Nitrit=0, Nitrat=0, ph 8.2; iofs verkar alla koraller må bra och mina knappar är gröna och fina. Känns spontant onödigt att stoppa i fosfatremover om allt mår bra.
-
- 1 svar
- 666 visningar
-
-
Hej,behöver lite goda råd,nu har jag varit utan salt i några månader,hade lite guppiy i karet,sen sålde jag det för det var för stort och det var skönt,men nu till saken,en kompis ville sälja ett nytt kar som jag trodde var ett alu, han var inte säker på måtten men trodde det var ca 500l ,ok jag köper det det är ju bara att slänga över guppyna i det trodde jag,men jag blev förvånad att det var ett helglas 145Lx65bx70h,så nu står jag här, sött eller salt?det hade varit enklare om det hade varit ett alu kar.Mvh stefan
-
- 54 svar
- 7,8k visningar
-
-
Hejsan, Vad för lägre djur typ koraller i olika slag kan ni rekomendera till mitt Evolution kar som är "orginal" MvH Robban
-
- 1 svar
- 693 visningar
-
-
Imorse när jag kom ner och skulle tända åt firrarna så upptäckte jag säkert hundra små, 1 mm-- 5 mm, tentackelprydda djur på glaset dom har en rödorange prick mitt i. Det ser ut som massor av små nakensniglar.... Kan det vara avkommor till någon av mina sniglar?? Skulle ha tagit ett kort men jag är en sån usel fotograf så det blir så suddiga bilder, hoppas någon kan hjälpa mig trots den något flummiga beskrivningen.
-
- 0 svar
- 521 visningar
-
-
Jag ska dra igång mitt 340 liters akvarium snart, Väntar bara på akvarie ställningen som jag beställt då lutningen i vår lägenhet inte är att leka med... 8 cm mellan vardagsrum till kök liiite jobbigt när man har fest kan jag lova, behövs inte mycket innanför västen innan gästerna börjar ragla . Nåja ställningen som fö ska byggas in i vitt tegel ska iaf komma inom 14 dagar. När jag drar igång tanken ska det får stå ett par månader innan jag släpper i några fiskar och annat roligt. Jag har salt - red sea, tester, osmos, belysning (som inte ska vara på de första veckorna) cirkulationspumpar sammanlagt 5000 l/h, doppvärmare, kalksand. ca 15 kg torr korallsten icke levande…