Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
hej. har en fråga angående vikten på ett 720l akvarium. har enplanshus med källare o har hört talas om sviktande golv som har ledit till att stora akvarium helt enkelt knäckts. kan inte stämpa underifrån,så finns det något annat bra sätt o lösa det på?? tacksam för svar,så man slipper 700l vatten i huset ) mvh zeup
-
- 25 svar
- 3,9k visningar
-
-
Tjena,vill starta mitt första saltvattens kar,och valde fish only eftersom min ekonomi inte är den starkaste,så helt enkelt: vill ha alla tips o hjälp som finns i princip,så ja förstår hur jag ska börja m m.. akvariumet är på 166 liter Mvh Fredde
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Hej, är ny här på forumet (va snäll mot mig ) Ska inom kort flytta hemifrån till min egen lägenhet, så kommer flytta ifrån vårt akvarium... Funderar nu starkt på att starta ett saltvattenskar, min dröm inom akvarievärlden har alltid varit att ha en Drakfisk (Pterois volitans). Har ingen erfarenhet av slatvatten (men har skött sötvattenskar i många år). Så undrar om det ens är något att sikta på. Har suttit och läst lite på sistone och kommit fram till att jag behöver ett 400L+ till en fullvuxen Volitans, vilket låter lite stort så har funderat lite på en dvärgdrake också (Dendrochirus brachypterus eller Dendrochirus zebra) som bara verkar behöva 120L+. De saker jag…
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Jag är totalnewbie när det gäller saltvattensakvarium, har bara haft ett par guldfiskar och guppys,och hoppas att ni proffs kan hjälpa mig lite. Jag skulle vilja ha ett saltvattensakvarium fast ett enkelt och litet sådant med ett par stycken fiskar bara. Går det att fixa det i ett max 50 liters stortakvarium?? Vad behöver man för att göra ett saltvattens akvarium? Är det absolut nödvändigt att ha en massa koraller/levande stenar osv? Vad är det för något och vad är dom bra för? förutom att det är snyggt...
-
-
- 28 svar
- 28,7k visningar
-
-
Hej. Går i tankarna att starta mitt första saltkar. Har kollar runt på ett färdigt red sea reefer 450 eller ett akvastabil 720L. Nu för att komma vidare så skulle jag behöva era tips på utrustning till ett sådant kar!? Tacksam för svar o tips.
-
- 2 svar
- 796 visningar
-
-
Pysslat med sötvatten i flera år lite till och från och har mer och mer gått och tittat på saltvatten. Tänkte börja med ett 300-500L saltvattensakvarie. Det jag främst är intresserad av är Dendrochirus brachypterus Gymnothorax miliaris Frågan är först och främst om djurvalen går att ha ihop eller om jag enbart ska satsa på drakfisken? Vad mer kan man ha i akvariet? Sen kommer naturligtvis frågan på utrusning, har förstått att sump är en lösning på det hela men vad finns det mer som är smidiga och bra? En sak kan vara bra att veta, temperaturen här är i medeltal 25C på vintern. Behöver jag någon komponent för detta? /Henke
-
- 14 svar
- 3k visningar
-
-
Hejsan! Jag har hållit på med sötvatten i några år, och har nu fem stycken akvarium varav det största på 720 liter. Men inte för så länge sedan gick jag i en affär som hade båda delarna, och jag blev såld direkt. Det ser fruktansvärt snyggt ut med ett saltvattensakvarium. Saken är den att jag kan inget om detta ämne, och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig iheller. Går man till affären så känns det som om dom blåser en på massa pengar när man egentligen kan göra mycket själv av vad jag förstått. Mitt mål med ett saltvattens akvarium är att ha ett fint litet korallrev, några clowner och andra smådjur. Det ska inte alls vara stort och vräkigt, mest så att man kan få…
-
- 2 svar
- 986 visningar
-
-
Hej undrar hur jag ska gå till väga om jag vill starta ett saltvattens akvarium det verkar ju vara en hel vetenskap??? Jag har börjat samla ihop info men det är ju så mycket att man blir snurrig jag skulle behöva lite tips....Finns det något man kan göra steg för steg så att säga så att man inte behöver köpa allt på en gång... Kom med tips till en riktig nybörjare.... Tack på förhand
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej alla!! Det va ett bra tag sen jag va här tyvärr. Jag har ett gammalt clownhotell på 80L stående i mina föräldrars källare. Går det att starta upp igen? Behöver man byta ut nått? Jag har alla tillbehör som behövs, men behöver man byta ut nått när allt stått torrt i några år? Vad i så fall ska man satsa på? Jag skulle vilja ha enbart olika "skaldjur" dvs räkor, krabbor o sniglar, så ni vet hur belastningen kommer se ut... Hoppas nån kan komma med råd o tips!!
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Godkväll på er! Tillbaka på guiden efter nästan 15 år och jäklar vad det har hänt grejer sen mitt gamla 450 kar med påhängsskummare och T5:or 😊 Kul att se att många är kvar! Nu till min senaste fråga som jag snurrat iväg på, med viss risk för att ha missat tråd men hänvisas tacksamt vidare i så fall. Det här med sk. torr sten. Har läst en del trådar om att starta karet med torr sten och det verkar vara på modet nu. Jag gillar verkligen scapen man kan göra, framförallt NAS. Men hittar liksom ingen riktig bra ”så här gör du-guide”. Produkter som ska användas och i vilka steg du gör vad. Närmsta jag kommer är BRStv men är inte lätt att hitta prod…
-
-
- 18 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tjena allihopa! Är ny på sidan och vill ha lite hjälp. Har tittat lite smått någon gång då och då på saltvattensakvarium och tänkt, häftigt ju. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill HA ett Det blir bara mer och mer intressant varje gång jag kollar på era inlägg och på alla bilder. Så jag skulle vilja ha lite tips om allt som kommer behövas. Jag har redan ett 110 akvarie hemma som jag tycker hade varit i perfekt stolek för ens första. Har som sagt läst lite redan och känner till lite. Det jag skulle vilja veta är det nödvändigaste för att få en så bra start som möjligt till ett så billigt pris som möjligt. Jag bryr mig inte vad priset på fiskarna och koral…
-
- 6 svar
- 987 visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan, jag har hållit på lite med saltvattensakvarium för flera år sen, men aveklade mitt akvarium av olika anledningar. Nu har jag tänkt att starta upp igen, men har lite frågor. Har inte alltför mycket stålar, så jag tänkte försöka få hjälp att starta igång så billigt som möjligt, utan att för den delen skära ner alltför mycket på kvaliten. Vill ju itne att allt skall dö för mig direkt. jag hade tänkt mig ett akvarium i 400 liters klassen. 1. Hur mycket ungefär kostar en bättre begagnad skummare, som passar 400 liter? Jag har ca 40 kg död levande sten i backar som har stått i flera år från mitt tidigare rev. 2. Kan jag använda dessa att bygga upp revet med, och få dom …
-
- 55 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hejsan! Jag ska börja med mitt första saltvattenakvarium nu framöver här! det är ett akvarium på 45l Ska bifoga en bild får ni se jag har tänkt föda upp putsarräkor och sjöhästar om dom går att få tag i ska bli spännande att göra det här något nytt för mej då jag hållit på med sötvatten i ungefär 10 år! MvH/Lina
-
- 2 svar
- 872 visningar
-
-
-
Hej, jag var bortrest i några månader och min sambo fixade inte att ta hand om de levande. så vi bestämde oss för att sälja av de flästa invånarna. Nu är då mina frågor. 1. Den levande stenen som jag har kvar, hur tar jag lättast död på allt så att jag kan använda den igen utan att de skitar ner vattnet. 2. Hur bör jag göra ren all den gamla tekniken? från eventuella gamla bakterier och oönskade sjukdomar? 3. Rekommendation på uppstart? /då jag köpte karet komplett har jag inte vart med om det från början. köpte med vatten och allt.
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
hej. jag har köpt mitt fjärde akvarium.. detta är 240 liter och nu tänkte jag pröva på saltvatten.. hur kan man med enklaste och billigaste sätt komma igång?? vad behöver jag och ungefär hur mycket kommer det att kosta att starta upp det? tacksam för svar... Mvh Åsa
-
- 6 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag funderar på att starta upp ett mindre saltvattenskar.... 150-200l. Jag är väl bevandrad vad gäller sötvattensakvarium och dess teknik. Verkar vara mycket mer att tänka på när det gäller saltvatten. Räcker det med ett innefilter (filterpatron och ett aquaclear 802 1500l/h) Skummare Aqua Medic Miniflotor med pump (det står att man ska ha en luftpump på 200l/h.... blir det bättre om man har mer...tex en till aquaclear 802 1500l/h) eller blir det för mycket? Doppvärmare vanliga t-8 rör tex. marine-glo har tänkt hålla ett par mindre fiskar 5-6 st. någon räka kanse. inga koraller (till att börja med) Är det nödvändigt med osmosvatten? Ytavrinning.
-
- 6 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hallå gott folk! Nu när pandemin tycks fortsätta tänkte jag göra slag i saken och sätta igång med barndomsdrömmen - ett saltvattensakvarium. Har researchat och läst på och ska självklart fortsätta med det. Siktar på 4-500 liter och ska köpa bra tillbehör. En (av många) frågor jag har är: pratas det om en skillnad mellan saltvattensakvarium och revakvarium? Är det någon idé att skaffa saltvatten utan koraller, anemoner eller ens levande sten? För att göra det lättare för mig. Vad kan jag ha för fint istället då? Vad går jag miste om? Mycket tacksam för svar
-
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej hur startar man ett saltvattensakvarium på bästa och billigaste sättet? Vill gärna ha tips och råd. Är det billigare att köpa färdigt än att göra själv? Mvh.Linda -sjöhäst
-
- 4 svar
- 807 visningar
-
-
Hejsan, allesammans! Har länge funderat på att starta ett saltvattensakvarium. Har kikat runt här på forumet till och från. Blir lika fascinerad varje gång jag ser en bild på era fina akvarium! Jag är fortfarande på stadiet där jag ska välja storlek. Jag vill gärna ha ett lite större, både för att det är finare, och framförallt att jag har fått för mig att fiskarna trivs bättre på större yta. Jag har kikat både på ett RSM (lite litet kanske?) och även på tritons version på någonting på 200l. Mest för enkelheten som rookie med tekniken, och för att de är snyggt byggda. Vad tycker ni om dessa?
-
- 24 svar
- 7,6k visningar
-
-
Hej, Detta är min första post här på forumet. Jag har läst och pluggat så mycket jag kan om saltvattensakvarium de senaste 6 månaderna och har äntligen fått tummarna ur att köpa ett 240liters. Jag tänkte lägga upp lite bilder sen, på teknik och skåp. Jag har dock en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med. Pga ett större byggprojekt hemma så kommer jag inte kunna sätta akvariet på plats i vardagsrummet förrens kanske i mitten på november. Därför är det temporärt placerat i ett extrarum. Eftersom jag är så ivrig att starta så undrar jag ifall det är en bra ide att starta upp akvariet där det står nu, med bara salt och levande sten, och att det kan stå och gå tills jag kan …
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Jag har gått och funderat på att starta upp ett litet och "billigt" 80 liters saltvattensakvarium. Jag har bara erfarenhet från sötvattensakvarium och skulle behöva lite råd och tips om det ens är möjligt. Planen är i alla fall att inte spendera massa pengar och satsa på ett flerårigt akvarium utan mer ett "fult" akvarium bara för att få en känn på denna spännande värld. Jag har lite småsaker liggandes som jag tänkte att jag kanske kan använda. Cirkulationspump eheim 1200 liter (egentligen innerfilter) Koldioxidtub med alla tillbehör + diffusor modell större, kanske 2000liter. Profilux 3 med ph och tempsond, har någon nivåsensor också och en grendosa med 4 uttag. Ehe…
-
- 15 svar
- 3k visningar
-
-
Har blivit väldigt sugen på att prova saltvatten nu. Läser mycket här och tänkte iväg till bibblan snart och låna nån bok därifrån. Iallafall, idag har jag två nanoakvarium på 27 liter jag kan använda men jag fick en idé om att måttbeställa en burk på 120x17x30 att ha i fönstret. Skulle vara kul om man kunde ha någon Goby i där, Neon och Eld är två varianter jag gillar. Finns det fler arter som är nybörjarvänliga och färgglada som kan passa? Eventuellt tänkte jag att man då kunde använda en 27:a till sump. Funkar det att ha sump och akvarium på samma nivå i fönstret? Vill gärna ha levande sand i också, hur tjockt lager bör man lägga i? Finns det några na…
-
-
- 14 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hejsan! Nu kör jag igång med ett saltvatten. Akvarium är beställt med måtten B60 D35 H30 för att passa på ett skåp med samma mått. Valde svart silikon då jag tycker det ser bra ut, hoppas bara att det gör sig rätt i ett saltvattensakvarium. Filtreringen och cirkulationen är tänkt ska skötas av ett ytterfilter som ska gömmas i skåpet. Skummaren blir en diskret liten variant som kallas Mame skimmer 3 där "skitburken" också göms i skåpet. Stilrent och snyggt helt enkelt utan massa onödigt som irriterar ögat. Har tänkt hålla lite diverse koraller, någon räka och några passande småfiskar. Vad uppskattas vara en lämplig cirkulation i det karet på 63L? Ska vara tillräcklig för a…
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny här på detta forum. Jag och min man har gått i tankar att skaffa oss ett saltvattenakvarium. Vi beslöt oss för att skaffa oss ett ett begagnat och inte så värst stort. Vi hade turen och hittade ett begagnat på blocket. Det blev ett aquael reef max på 105 liter. I fredags och lördags startade vi upp det. Vi använde oss av osmsvatten. Apparaten kunde vi smidigt installera nere i källaren i vår tvättstuga. Det tog några timmar att fyllla på vattnet och blanda med saltet. (Vi hoppas vi gjort rätt...) Imorgon tänkte vi åka och köpa levande sten. Runt 10 kg borde vara lagom (?). Vi tänkte även köpa sand. Finns det något speciellet man ska tänka på vad gäller…
-
- 4 svar
- 868 visningar
-