Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Nu är jag igång med mitt projekt som jag har funderat länge på hur jag ska få till det på absolut det bästa sättet. Idag började vi med att öpnna upp ett hål mellan vardagsrum och kök, så nu skulle jag vilja ha lite tips och trix på vilken teknik man ska ha samt hur man ska gömma all teknik då man ser igenom från båda håll. hur många lysrör man kommer jag att behöva, akvariet kommer vara ca 80cm längs 65höjd 43djup tacksam för många svar =P
-
- 2 svar
- 997 visningar
-
-
Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten
-
- 2 svar
- 836 visningar
-
-
Vad för sorts salt mätare är pålitligaste?
-
- 2 svar
- 805 visningar
-
-
Jag har velat ha ett akvarium sedan jag sålde mitt för 20år sedan, och har nu bestämt mig för saltvatten. Jag är helt grön här och läst på lite men.. jag fattar kanske ändå inte. Om jag köper ett red sea reefer xl v3 Är det ett bra akvarium för nybörjare? Vilken storlek skall man ha? För jag har en stor yta och tänker att 150cm bred hade passat helst 3m men då blir det för dyrt. Är det någon speciell filterpump till detta kar eller köper jag bara en som passar volymen? En inköpslista hade ju varit grymt bra om någon har. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag behöver lite råd. Jag har beställt en matningsstation och en foderautomat, min tanke var att med hjälp av dessa kunna sköta basmatningen under dagen och kunna ge övriga mat när jag är hemma. Frågan är var jag ska placera stationen? Jag har två cirkulationspumpar placerade så långt bak på sidorutorna som möjligt (en på varje sida) ca mitt mellan topp och botten. Pumparna är vinklade snett framåt frontglaset och jag kör dem i tidvattenläge med kontroller. Det innebär att ena pumpen går i 6 timmar sedan växlar det så att den andra pumpen går i 6 timmar. När pumparna går så växlar de slumpmässigt mellan 30% och 100% flöde. När belysningen går in i nattläge …
-
- 2 svar
- 644 visningar
-
-
-
När jag kikar runt på olika sajter med information för nybörjare så hittar man en hel del om exempelvis osmos, att man bör hålla jämn salthalt, kompensera avdustning. Men ingenstans om vattenbyte! Själv byter cirka 25% jag var annan/tredje vecka i mitt malawikar, gör man inte det med salt?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
hejhej! är ny inom saltvatten och tänkte skaffa mitt första saltvattensakvarie har självklart då lite frågor tänkte bygga mitt eget eftersom måtten blir speciella, kommer använda mig av en gaderob och såga ut väggarna så att akvariet syns från flera rum samtidigt, har inga exakta mått idag med det kommer troligen bli ett hörnakvarium med en ca storlek på runt 500 liter Vart finner jag material, vad för glas skall jag använda mig av? lämpligt sätt att sätta ihop allt? eller finns det ställen där dom tillverkart akvarium enligt måttbeställningar? vilken prisbild UNGEFÄR ligger ett hörnakvarium på idag i den storleken med pumpar och hela paketet som behövs? har tidigare ha…
-
- 2 svar
- 810 visningar
-
-
Tittar runt lite på priser till mitt kar (ca720L) Har någon erfarenhet av levande stenen från akvariueudstyr i danmark. Tycker det låter för billigt med som i mitt fall 100kg för ca 90:-/kg.
-
- 2 svar
- 901 visningar
-
-
Hej! Jag ska starta upp mitt första akvarium tänkte jag, eller göra ett försök iaf men jag blir inte helt klok på allt jag läser. Jag skaffar förmodligen ett 8-kantigt akvarium på 60l, men vad behöver jag mer? Det jag tänkt, om det går, är två clownfiskar. Sen vet jag inte mer, det ska va litet och enkelt bara. Vad behöver jag köpa för att starta upp och låta det gå?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vet någon vart man kan köpa ett Rubin 420L välvt akvarium i Stockholmstrakten. Någon som har erfarenhet av dessa akvarium till saltvatten? tack! Nicklas
-
- 2 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Jag har ett Juwel 420L och undrar hur stor kapacitet jag behöver på pumpen är det att föredra ytter / inner pump? En eller flera? Tips på någon bra pump. Vilken slags skummare rekomenderar ni? Osäker på det här med sump om jag ska ha det eller ej. Övriga tips motages tacksamt. //Peter
-
- 2 svar
- 733 visningar
-
-
Hej allihopa Håller på att starta upp ett söt vatten akvarie till grabben mitt gamla salt kar Och funderar på om jag kan ha den gamla skummaren där i för att slippa hinnan som blir på ytan????
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej! Är helt ny här och inom salt. Har satt igång en bräckvattensburk och tänkte öka salthalten och akvariestorleken (54 l -> 112 l -> 600 l) alltefter fiskarna växer (en grön kulfisk, två månfiskar) för att övergå helt till salt i slutändan. Just nu är salthalten på ca 1.017 och jag undrar när jag skulle kunna börja stoppa i levande sten i akvariet? Tanken är att göra det samtidigt som jag byter storlek till 112 l. Mvh Helena
-
- 2 svar
- 766 visningar
-
-
Jag ska starta ett Aqua Medic Cubicus Reeftank 140l och funderar på vilken sand som är bäst, kan man köpa död sand och använda kultur istället för levande sand? Kan de finnas nåt liv i sanden på samma sätt som i LS eller är det mest bakterier? Sen undrar jag om man bör/måste använda epoxi för att bygga revet eller går det bra att stapla stenen? Jag har kul LED- belysning som går att styra med sunrisecontrol för att simulera gryning, molnrörelser, skymning och månljus, lite leksak. Sen undrar jag hur vanligt det är med ozon, jag ska ha det men tänker att det är precis som med UVC att det är bäst vänta till LS kommit igång? Ska beställa LS från Triton, kanske 12kg? Håller p…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hello. För en tid sedan så införskaffade jag mig ett red sea max 130 kar. Det var begagnat, så de va redan inkört med fiskar, vatten, koraller, levande sten osv. You name it! Efter att hållt på med en hel del sötvatten så trodde jag att jag va hemma i akvarievärlden men saltvatten visade en helt ny sida jag inte hade en aning om. Eftersom jag hade ett saltkaret hemma så triggade de mig att lära så mycket som möjligt och förstå hur allt funkar på så kort tid som möjligt! Man känner ju sig nästan som en marinbiolog när man labbar med olika värden och fördjupar sig i ämnet! Efter att ha kört karet nu ett tag så inser man hur roligt de är och detta verkar ha smittat av sig. …
-
- 2 svar
- 775 visningar
-
-
Kan nån infomera mig om backterie tillskott är bra eller ej. Har köpt Special Blend / microbe-life av Leffe på Triton och ha sa att det är bra. Vill ha lite info, allmänt om produkten Mvh Thomas
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Behöver hjälp med, Om Slangen från pump motorn ska vara i vattnet eller ovanför osv ? http://www.yatego.com/aquamann/p,4ff6c405a1b6f,4d0b892dedb733_3,grotech-hea-080-2-eiweissabschaeumer-bis-300liter?sid=09Y1378300384Y1c9238490178aa375a
-
- 2 svar
- 529 visningar
-
-
Hejsan! Igår var vi och hämtade ett akvarium hos några bekanta. De hade Black Molly. De hävdade att detta var en variant av saltvattensakvarium, lite som bräckt vatten. Vi skulle gärna vilja ha några färggranna fiskar. Akvariet är på 60 liter. Går det att ha saltvattensfiskar där tillsammans med Black Molly? Lotta
-
- 2 svar
- 818 visningar
-
-
Startade för några veckor sedan ett akvarium på 30 liter, i det har jag 5 snäckor, 2 eremiter, 2 euphyllia, stjärnpolyp och 1 gorgonia. I förrgår köpte jag ett 100 liters akvarium med pump för endast 100 kr så jag kunde inte säga nej Nu ska jag starta upp det nya, ska lägga i de 30 liter vatten som redan är igång och ytterligare 70 liter ska jag blanda upp men min fråga är om jag ska se detta som ett ”nystartat” akvarium eller ett som har gått ett tag då jag lägger i både vatten och sten från det andra akvariet? Tacksam för både tips och svar! Mvh Nils
-
- 2 svar
- 627 visningar
-
-
Hej, Tänkte försöka mig på att starta mitt första saltvattens akvarium, har bara haft malawi och tangayika tidigare. Vad behöver jag??? hade tänkt att starta någonstans mellan 40 - 100 liter, för att testa om det är något för mig. Vad är enklast, och mest rekomenderat i utrustnings väg för att få igång mig på saltvatten, bör inte kosta skjortan så här i uppstarts fasen. /Robban
-
- 2 svar
- 779 visningar
-
-
Hej! Håller på att starta mitt aqua medic yasha just nu och undrar: när saltet har löst upp sig skall jag ha i levande sand när jag har haft i levande sand så kommer det bli grumligt skall jag verkligen ha cirkulation på då? När jag har haft i levande sand när kan jag ha i levande stenen då? Direkt eller?
-
- 2 svar
- 825 visningar
-
-
Hej! Jo jag kollar på ett mindre akvarium om det jag hade tänkt mig är för tungt för mitt golv. Tänkte på aqua medic cubics är något bra? Är ju ingen sump på den utan en play and go men kan va ett alternativ tyngdmässigt ifall det andra är för tungt? Sumpen har den någon egentlig funktion eller är det bara för att ha all teknik på en plats? Dum fråga kanske men står aldrig om sumpen. . Vill ju egentligen köpa ett red sea reefer 250 och förstår att den är ett bättre alternativ men blir ju väldigt mycket tyngd.
-
- 2 svar
- 801 visningar
-
-
hej, köpte en överrinningbox från ebay "model eshopps storlek L", problemet med denne box är att 32mm pvc rör ej passar i det, den röda pvc som kom med boxen passar dock, men är 33mm på ytterdiameter, så vad är den smidigaste vägen och kunna konventera det till 32mm
-
- 2 svar
- 586 visningar
-