Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Finns det någon bra lista där jag kan se vilka fiskar och även andra djur som passar till en viss akvariestorlek? Ex. om jag köper ett 200 liter, vilka fler arter passar än om jag väljer ett 150 liter?
-
- 2 svar
- 578 visningar
-
-
Hej! Är ny här på forumet. Har hållit på med akvarie en del (endast sötvatten), men har tyvärr inget just nu. Jag undrar om det är några av er som har prövat på kallvattensakvarium? Kanske inte lika färgstarkt som ett tropiskt, men nog lika intressant, med havstuplaner, kabbor, tång etc. Det skulle vara kul att se hur någon har löst det. Och går det att ha våra egna(svenska) koraller i akvarie, eller kräver de djupt vatten, har för mig att de endast finns på djupt vatten. Någon som har länkar eller bilder? Och nej, jag har inte tänkt att pröva det själv.
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Jag undrar vad ni använder som filter i sumpen direkt på returen??? Strumpa skriver många??? Vad är det ni har som "strumpa" då? Jag vill ha ett grov filter på returen i sumpen kan nån hjälpa mig med det? Mvh Dida
-
- 2 svar
- 782 visningar
-
-
-
Halloj, Är relativt ny inom saltvatten och har kört in ett nytt kar. La in 2 clowner och sniglar för några veckor sedan och dom verkar klara sig ganska bra och mår fortfarande bra. Igår så köpte jag och la in en ny salarias som verkar ha dött under natten, ser ganska livlös ut bakom en sten & ligger på sidan. Har mätt alla värden och dessa ser bra ut, någon som har haft liknande problem? Tror ni han dog pga stress eller något annat? Jag vet att butiken jag handlade från fick in honom i måndags..
-
-
- 2 svar
- 726 visningar
-
-
-
Tänkte höra hur många fiskar jag kan ha på 80L samt hur många snäckor som städar jag bör ha. Funderar lite på 2 clowner + 2 mindre fiskar (Goby/ngt mer?) men vet inte om det blir för mkt.
-
- 2 svar
- 662 visningar
-
-
Hej en dum fråga kanske men jag har funderat ett tag på om man placerar fraggar från samma art för nära varann, krigar dem mot varandra då? Har nämligen satt fyra fraggar av rosa hysterix bredvid varann och dem börjar växa ihop. Kan dem sitta kvar så eller ska man flytta på nån frag? Med vänlig hälsning, krille
-
- 2 svar
- 758 visningar
-
-
Har installerat ett lysrör till i karet (T5). Hade bara blåa lysrör hemma så slängde i det, tyckte faktiskt det blev ganska snyggt. Men nu är inte karet bara för mig utan för korallerna/fiskarna också. Har 3 blåa nu á 54w och 1 vitt á 54w. Vad säger korallerna om detta? Eller ska jag ta och köpa ett vitt till? Har 1 anemon, 2 skivor, 2 mjuka och 1 sten.
-
- 2 svar
- 853 visningar
-
-
Har i några dagar sett att en utan mina blåbenade eremiter sitter på min galaxea , någon som vet om den äter på den eller vad den gör ?
-
- 2 svar
- 950 visningar
-
-
Den här ca 2cm långa snigeln kryper i mitt akvarium... Jag har svårt att avgöra om där finns ett snäckskal eller inte. Hittills kryper den bara på väggen. Är det något som man vill ha? Eller är det något som plötsligt blir 100 sniglar?
-
- 2 svar
- 743 visningar
-
-
Behöver svar på hur många kompakt lysrör det finns i ett 80 l Molly Hotell... Sitter det bara en "lampa" på 11W eller sitter det 2 st i orginalet??? Jag vet att i USA så säljs det med 4 st 36W i som orginal.. Kolla länken http://www.nanotuners.com/product_info.php?cPath=23_56&products_id=90 Dessa kanske inte säljs i Sverige, det vet jag inte.. Men man skulle slippa en massa moddande /Robban
-
- 2 svar
- 889 visningar
-
-
Hejsan jag skulle behöva justera upp min salthalt i akvariet efter ett missöde med min ATO som fick fnatt och översvämmade karet med ex. ant. liter på golvet som resultat. Efter att jag justerat ner till rätt vattennivå i karet igen så gjorde jag några mätningar. Salinitet: 1,023 PH: 8,3 KH: 8,9 Ca: 395 Mg: 1200 Nitrat: 25 Nitrit: 0,25 Fosfat: 0,25 Ammonium: 0,25 Använde Salifert tester... Karet har bara varit igång 1½ vecka där av värdena. Köpte beg levande sten, och fick även med lite vatten. Döm om min förvåni…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett saltvattens akvarium jag har ett sötvattens akvarium men skulle vilja ha ett salt också skulle jag kunna få lite nybörjar fakta
-
-
- 2 svar
- 611 visningar
-
-
Hej Ska starta upp ett salt kar 180 liter Och har lite funderingar på hur streamern ska placeras höjd mässigt O vart den ska vinklas??
-
- 2 svar
- 492 visningar
-
-
Hej. Jag har ett 60 liters kar som jag köpte precis. I det sitter någon lampa som följde med karet. Det är ett juwel rekord 60 akvarium. Jag funderar på att sätta i rätt belysning. I akvariumet ska lite koraler bo. Jag kommer skicka upp en bild på koralen som bor där nu. Jag har inte full koll på vad den heter. Detta är beslyning är vist en svår fråga. Har läst några böker. Läs på foumet här. Alla säger olika saker. Jag hade hoppas på att någon skulle haft ett sådan akvarium hemma och kunnat berätta vilken belysning han/hon kör med. Men en sådan tur har jag väll inte med tanke på att det är ett litet akvarium. Så. Nu till min fråga. Vad ska jag ha för belysni…
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. Jag tänkte bygga ett akvarium 350-400L. 50 cm högt.Andra mått är oklara ännu. Är det något speciellt man ska tänka på? Tänkte inte köra med sump. tackar för tips
-
- 2 svar
- 787 visningar
-
-
Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??
-
- 2 svar
- 643 visningar
-
-
Hej ! Jag har nyligen startat ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja ha en beskrivning på vilka prover som man bör ta och framförallt mellan vilka riktvärden de respektive värdena ska ligga mellan. Tack för svar. /Rickard
-
- 2 svar
- 714 visningar
-
-
Använder min Osmos för andra gången och mängden vatten som passerar genom röd slang är betydligt högre än förra gången. Allt är inställt på samma sätt som förra gången och enligt instruktionerna från tillverkaren. Någon som har en blekaste? Röd slang = "Skitigt vatten" Vit slang = Rent vatten
-
- 2 svar
- 789 visningar
-
-
Hej! Jag har ett nystartat kar som varit igång ca 5 veckor. Har anvönt mig av Red Sea reef mature pro kit i 2 1/2 vecka nu. Nu har jag följande värden i karet. Salt:1,024 Temp:25 grader Kh:9,9 Ph:8,3 Nitrat:10 Nitrit:0 Fosfat:0.03ppm Magnesium:1480 ppm Calcium:500 Va tror ni om dessa värden? Törs jag släppa i nån fisk så jag får lite belastning? Nu finns det bara turbosniglar o en sandsjöstjärna i. Finns en hel del alger i det oxå nu men så ska det ju vara en stund till....
-
- 2 svar
- 692 visningar
-
-
Vad äter en putsar räka? Osäker på om nori och pellets/fryst fiskarna får räcker, eller om de måste ha något speciellt?
-
- 2 svar
- 706 visningar
-
-
Har ett ganska nytt akvarium med två clowner. Har tagit det väldigt lugnt med inkörningen och vattenvärdena verkar vara ganska normala. Men nu har bägge börjat få en massa svarta prickar på sig. Dessutom en liten röd fläck vid de främsta fenorna. Har försökt söka på sjukdomar, men hittar bara inlägg om vita prickar. Någon som vet vad det kan vara? Ofarligt?
-
- 2 svar
- 928 visningar
-
-
Hej! Nu ligger jag i startgroparna för ett nytt saltvattensakvarium och har suttit åtskilliga kvällar och läst och sökt här på SG. Men jag har inte hittat alla svar på mina frågor och hoppas att ni vill hjälpa mig? Tanken är att det ska bli en burk på B120xD63.5xH60-75cm med 12mm glas Höjden har jag inte bestämt ännu men jag vill nog ha lite marginal för skvalp från en wavemaker så om jag bygger karet 70cm högt så kanske jag bara har 65cm vatten i det. Jag tänkte ha fram och sidorutorna i Optiwhite och resten i vanligt float! Och måtten på bottenskivan beror på att då passar två st köks skåpstommar från ikea perfekt som möbel och inuti kommer jag bygga en stålställning …
-
- 2 svar
- 697 visningar
-