Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?
-
- 6 svar
- 883 visningar
-
-
Hej! Jag heter Pierre och är från Örebro, och är helt ny inom detta efter att ha läst på en del (och trott att jag kunde allt, vilket såklart aldrig stämmer). Så nu är jag rädd att jag kanske tagit mig ann något som är för komplicerat för en nybörjare, men skam den som ger sig. Det jag har gjort är att jag har köpt ett begagnat akvarium på 112L med fisk och allt, MEN det är problem med alla möjliga typer av alger, mestadels cyano tror jag. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra mig av med alla dom, och har inte heller mätt några värden här ikväll. Dock så är jag just nu mer nyfiken på två saker, och det är vad det är för något som syns på dessa två …
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej! Har redan en tråd här på forumet angående akvariet (Flickvännens 64 liters) men tänkte slänga iväg en fråga här angående koraller. Det börjar nämligen dra ihop sig för inköp av någonting roligare än levande sten (även om 6 kg dito har räckt som underhållning de senaste 4 veckorna =) ). Vi känner oss nämligen lite osäkra på vad som skulle kunna överleva i vårt akvarium. Lite specifikationer Volym: 30 l Sump: ~5 l (varav biobollar tar upp ca 3 liter) Pump: 500 l/h Nivåvakt: Som vi inte litar på och som ibland fortsätter fylla på trots att flötet är under vatten så salthalten svänger lite upp och ner vilket är obehagligt (den har löpt amok 3 ggr hittils och fyllt på me…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Finns det några städare som inte är så känsliga för nitrittoppen? Jag börjar att få lite bruna kiselalger, och det hade varit kul om någon kunde få mumsa på dem. Men jag vill inte ha något som kommer att dö när nitrittoppen kommer, då har jag hellre alger.
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
kan levande sten "dö" om man har för lite av dom.detta är inget jag tänker praktisera men jag funderade.om man tex stoppar i 1kg i ett 500 liters kar (som e tex nystartat)överlever stenen eller dör den?? ps jag ska ha drygt 60kg i ett 400liters.så detta är en hypotetisk fråga
-
- 2 svar
- 874 visningar
-
-
-
-
Hej alla glada! Igår hade jag en mindre olycka, och vill bara varna nytt folk och gamla med för den delen. Någon kanske kan lära av mitt misstag. Här om veckan så skulle elen enligt anslag stängas av i vår lägenhet. Jag var lite orolig för det här, jag visste inte om sumpen verkligen skulle tåla den mängd som skulle sugas ner av returpumpen eller om tätningen mellan överrinningsbox och akvarium var tät nog (hade blivit lite problem vid bygget). Jag var beredd, och allt gick bra. Efter detta visste jag att akvariet skulle klara minst 4 timmar utan el. På mitt returpumpsutblås har jag ett litet hål som suger in luft, precis under ytan, vid hävert, ca 3 mm, så hävertfunktion…
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Tjenare alla salta damer och herrar, Martin heter jag och nu sitter jag och funderar på att gå från sötvatten till saltvatten! Har ett sötvattenskar med lite roliga mått som jag funderar över att konvertera till salt, måtten är 80x50x50 cm. Genom att skära loss bitarna som håller upp täckglaset får jag ett rent och snyggt kar. Problemet är att jag inte minns om det är gjort i härdat glass eller inte och jag vågar därför inte borra i det för en eventuell sump. Ska det bli en sump måste jag köra med en overflow box, något jag läst inte är det bästa att ha. Nu till den roliga biten, invånare. Det enda jag vet som är satt i sten är ett par clownfiskar (Amphiprion ocellaris) o…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag är nybörjare i allra högsta grad.... en sak som man kan unders över? När man får den konstiga iden att dra igång ett saltkar med allt krångel som kan hända så känns det som om man enter the black zon of Mystery!! Alla har haft problem hit och dit, sjukdomar, alger,djur som inte ska vara i karet etc etc listan är lång... Jag brukar titta på TANKED en kanon serie där det byggs saltvattensakvarium i de mest spektakulära former och storlek. Och vad gör de när allt är klart för att fylla med liv... inte fan börjar de med vatten och sten och väntar 7-9 veckor, allt åker i på en timme eller två???? Skulle vara kul att se hur akvarierna ser ut efter ett par veckor?? Bara en f…
-
- 2 svar
- 899 visningar
-
-
Hej igen allihopa! Ni har säkert sätt min tråd, med lite funderingar över färdigkits. Nu är det så att jag har fått tag på ett 540l kar, med tillhörande möbel. som jag kan ta om jag vill ha det! mycket fint skick i övrigt! Nu tänkte jag höra om det är någon som har lite tid och ork över att hjälpa mig med lite funderingar över vilken teknik jag ska ha, samt hur jag ska göra allt. Finns det tex färdiga sumpsystem? Hur skulle ni bygga det? Jag har tyvärr ingen erfarenhet utav vissa producenter eller sätt att bygga systemen, så eran opinions betyder mycket! alltså scenariot Ett helt tomt 540l kar, med tillhörande undermöbler, inget annat! Hoppas att ni orkar vara lite utav "…
-
- 31 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej! jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då. Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt!
-
- 2 svar
- 981 visningar
-
-
Tjenare, Jag har ju ett Juwel akvarium på 400l och ett Deltec Innefilter typ 35 med ytavrinning och skummare. Nu skall jag flytta in i ett nytt hus i april och tänkte då bygga in en ny sump i ett av skåpen under akvariet. Skåpet mäter 67x44x36 och är runt 100l. Kan nog inte använda mig av hela höjden på 67cm utan får nog räkna med runt 50cm. Vad tror ni av detta utrymme det är ganska smalt och högt. Det hade ju varit guld att kunna använda utrymmet i skåpet utan att behöva bygga en ny bänk för akvariet. Det kan även vara så att akvariet kan stå vägg i vägg med grovköket, då kanske man kan ha sumpen i grovköket. Är det någon som har haft erfarenheter av att ha sumpen i e…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej på er, Har haft lite olika fiskar och akvarium genom åren, mest diskus på slutet men inte sysslat med saltvatten. Iallafall, jag har fått chansen att köpa ett begagnat 720 liters saltvattenskar med måtten L160xD75xH60 med ramp osv. Just nu är det inte i drift, så kan inte se om att fungerar till riktigt bra pengar. Där finns en ramp, denna lyser ju. En Akvastabil LED något. 140cm lång x 3st Ledarmaturer. Sen finns det en sump med skummare, 2x pumpar, 2x filter och vatten-påfyllare. Allt är ju ganska saltigt så man kommer ju att behöva rengöra det. Karet har varit ombyggd lite, ändrad avrinning (Lägr…
-
- 8 svar
- 813 visningar
-
-
Hejsan! helt ny på sidan! Jag har tänkt skaffa ett stort saltvatten akvarie runt 1000-1500l, och jag tänkte ni här på forumet måste ju veta om någon, vart man kan få tag i ett sånt billigt och bra Finns det någon hemsida som säljer allt man behöver för ett saltvatten akvarirum. Tack för svar!
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej alla experter! Nu har ni fått en till nybörjare här. Jag har länge drömt om ett snyggt och mäktigt korallrevsakvarium men aldrig vågat på grund av att alla säger att det är så extremt svårt. Men nu klarar jag inte av att ha den drömmen gnagandes i huvudet mer utan nu är det dags att försöka göra den värklig. Jag har just nu ett 576l akvastabil move/mark 2 som står, och jag undrar om detta skulle kunna göra sig till ett bra saltvattensakvarium? Eller tar ja mig vatten över huvudet om jag börjar med ett så stort? Jag har försökt läsa mig till så mycket jag kunnat, har bland annat läst korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel knop. Har ni några fler tips på böcker so…
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
HEJ! Jag är en nybörjare med saltvattensakvarium och är 16 år gammal. Jag har en skummare som är en Aquamedic tror jag den heter. Jag vet inte hur den ska skumma för jag har alrig haft saltvattensakvarium. Den skummare bara en bit upp, men den skummare inte ända upp till koppen. Tar det några dagar innan den börja skumma ordenligt????+
-
- 169 svar
- 12k visningar
-
-
Hej Hej! Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea. Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort! Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare. Jag tänkte inte på några stora saker i m…
-
- 1 svar
- 857 visningar
-
-
Hej Dags att torka tårarna och glömma allt negativt bakom ryggen eller hur man ska utala det! Nu behöver jag verkligen eran hjälp här på SG. Nu är det så att jag starta akvariet den 17 maj i år. Jag lät vattentemperaturen stiga till ca 27 grader innan saltet åkte i. Problemet är bara det att jag hade ett par kilo lavasten då i akvariet! Men jag visste inte att det fanns risker med att ha lavasten. Nu är det så att jag har två fiskar "redan" i akvariet, vilket jag tror är dumt gjort av mig... Jag har haft fiskarna i några dagar nu, men jag har inte sett några tecken på att fiskarna har mått dåligt av lavasten. Fiskarna är en sammetsclownfisk och en fyrrandig frökenfisk.…
-
- 673 svar
- 60,4k visningar
-
-
Hej! Välkomna till min tråd där det kommer handla om utvecklingen av mitt nano kar. Akvariet är ett Aquael shrimp set 20 och är på ca 20 liter. Köpte det idag och ska nu fortsätta göra min plan i verket. Saker som medföljde akvariet var en pump som gör 400l/h med vinklande munstycke, doppvärmare, fin 11watts ljusramp, mat till räkor och krabbor och täckglas. Jag hade tänkt ha mitt akvarium till nåt roligt att titta på då man har tråkigt och för att det ska hjälpa till att ge fuktig luft i mitt rum då den är väldigt torr. Planen är att jag hade tänkt ha 2kg, om det får plats, levande sten, 2 stycken turbo sniglar och en putsräka att leka med. Har funderat på en eremitkrabb…
-
Jäep, då är drömmen snart fullbordad. Nu ska jag också, äntligen ta steget in i saltvattensvärlden. Vem är jag? Heter Fredrik och är (som också står här till vänster) 19 snart 20 år, bor i storvreta en bit norr om uppsala, men flyttar ut och in i en trea tillsammans med en polare den andra maj. Kom i kontakt med saltvatten i och med att jag spanade efter info om tuffingen cuttlefish sepia, och halkade in här på guiden. cuttlefish Har som de flesta andra här också haft ett sötvattenskar innan med lite näbbciklider osv, men har alltid varit sugen på salt men trott att det var för svårt. Vart ivarjefall helt fast för tryckarna i början, men insåg sen rätt tidigt att jag …
-
- 213 svar
- 20,2k visningar
-
-
-
Tror ni den här tekniken är bra till ett 300 http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm99_protein_skimmer?category_id=88 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160
-
- 1 svar
- 624 visningar
-
-
Hej. Jag har ett 222 liters kar över. och funderade på om man skulle starta ett saltvattenskar. men har en hel del funderingar. har aldrig sysslat med saltvatten tidigare. Grunden är, jag har hyfsat bra akvarievana. kör just nu ett 720 kar med Vildfångad Diskus, 116 liters med vildfångade opal dvärgciklider och ett 160 liters med lite blandat. Jag har även ett Penfair Ro system. som producerar 2000 liter Ro vatten om dagen. Men nu till frågan. Om jag satsar på saltvatten i 222 karet. vad behöver jag för teknik, (pumpar, skummare osv) för att det ska fungera? Tål alla akvarium saltvatten? tänker främst på Silicon fogen. Tänker mig ialf i början. ett berg med koraller, o…
-
- 16 svar
- 1,1k visningar
-