Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by ghosten,

har nu startat upp mitt 160l akvarium efter många om och men. har ca 12 kg levande sten i tycker det ser bra ut men har en liten fråga kan man om man inte är nöjd med resultatet stoppa i mer sten när man har clownfiskar i om man inte är nöjd med resultatet. för det man kan ju ändra sig

• 2 svar
    • 614 visningar
  2. Hej Jag är ny på forumet och har nyss startat upp ett saltkar. Jag kommer att lägga upp en tråd om mitt kar inom kort. Jag har en massa frågor men börjar med en om min capnella imbricata. Till en början såg den ut som ett litet träd grön och alla grenar såg jämna men sen började alla grenar bli uppsvällda så det såg ut som hela koraller skulle spricka. En uppsvälld gren ramlade av och flöt iväg i strömmen har ej setts sen dess. Vad är galet. Mv Niklas

3. Started by patrikT,

Hej! jag har införskaffat mig ett större akvarium Ett fluval Flex marine 123 liter är sjukt taggad inför detta! kommer ta det lugnt i början med bara LS och sand, jag har suttit i timmar och läst på olika forum och framförallt här, om jag förstått det rätt så behövs ingen skummare förens fisken kommer i, ska jag mata stenen vid uppstarten dessa 2 månader och isåfall med vad? kan jag köra i några låga djur redan Någon vecka efter start? Typ städpatrull? Tänker för att få igång det. Men det kanske inte finns något att städa? Finns det något lexikon för nybörjare? jag har googlat på koralldopp, fragg, knappar och allt möjligt och jag fö…

• Gilla
    • 2 svar
    • 501 visningar
  4. Started by DanneI,

Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…

• 2 svar
    • 1k visningar
  5. Guest Photo
    Started by Guest Photo,

Hej Har varit här ett tag och läst en heldel men hittade inte något bra om vilka märken (pris). Som man behöver för att mäta PH och Salthalt.

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by ghost,

hej jag undrar villket märke på tester är bäst? med tester menar jag för att testa nitrit ca kh med mera.

• 2 svar
    • 959 visningar
  7. Started by sabyholm,

Hej, Jag funderar att köpa en ozmolator till mitt akvarium. Fungerar det att kopla den till en dunk med ozmosvatten som jag har ståendes under akvariumet? Hur lång tid kan vattnet ligga i dunken innan det blir dåligt? / Mattias

• 2 svar
    • 562 visningar
  8. Started by ralle1424,

Vad är det för skillnad på t5 ljus och t8 ljus?

• 2 svar
    • 939 visningar
  9. Started by MizzM,

Håller på för fullt och köper på mig grejer för att starta igång mitt första saltvattenskar snart. Har surfat runt här på forumet och läst en hel del om folk som har blitt både sjuka samt skadat sig pga koraller osv. Blir lite orolig faktiskt om man överhuvudtaget törs ha nån som nybörjare? Knappar är iallafall nåt jag har bestämt mig för att INTE ha i karet då dessa verkar vara mest farliga att hantera. Vad är bra att börja med? Om ni var nybörjare och skulle köpa en första korall, vilken skulle ni köpa? Har också läst att handskar är bra att ha varje gång man är i karet å pillar så de är nåt jag kommer att ta för vana. Har också hört att levande stenen samt levand…

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by Twik,

Har en stor eremitkräfta som går runt och välter turbosniglar och andra eremitkräftor med jämna mellanrum och har ihjäl en del med. I övrigt är han duktig på att hålla rent men vet inte riktigt om han är värd att behålla med de andra beteendet. så jag undrar väl vad man bör göra. Man kan ju bara låta naturen ha sin gång och låta han va och bråka med vem han vill? Bannlysa honom till sumpen? Sälja till någon stackare? eller är det offentlig avrättning som gäller?

• 2 svar
    • 437 visningar
  11. Started by Matteuzzi,

Tjollahopp Chipp Chille Vipp tjobelido! Tänkte presentera mig lite, Mitt namn är Johan Matteuzzi och är 27 år gammal ifrån Stockholm. Jag har ännu inte skaffat mig ett akvarium ännu utan känner att jag måste plugga på lite först. Mina mål är att i första hand kunna driva ett akvarium "Fish only" för att sen gå över och köra med levande sand och för att sen till slut tillföra koraller av olika slag dvs ju mer jag lär mig praktiskt och teoretiskt så kommer jag försöka öka svårhetsgraden och ta det i min egen takt helt enkelt. Så ni kommer nog få se en del frågor ifrån mig i framtiden. Om jag har postat min presentation fel ber jag om ursäkt. Mvh Johan.

• 2 svar
    • 840 visningar
  12. Jag har startat upp denna hobby långsamt, långsamt.... Och ändå går det fel. Jag köpte en ny fisk för ett tag sen och den fick, precis som de andra flytta rakt ner i karet. Tillsammans med fisken flyttade det även ner ett oodinium-angrepp. Så nu har jag lite färre fiskar. Jag har medicinerat med en revsäker medicin som inte verkar hjälpa. Jag tänker därför idag starta upp ett karantänkar för att försöka rädda återstående invånare med någon lite bättre fungerande medicin. Fem fiskar kvar av de ursprungliga åtta. Tre verkar helt osmittade, två kan jag se små små prickar på. Jag tänker dock att jag borde plocka upp alla och medicinerna. Vill gärna ha stöd i detta, då ja…

13. Started by Ralle,

Hej har i kväll fyllt upp mitt nya kar som jag hämtade hos glasmästare i måndags och som det blev bubblor i silikonet när 85 % var fyllt. karet är i rimless och har 15 mm diamantglas. L=1300 B=500 H=600 Det sitter en box på bakrutan . Så till frågan om dom försvinner eller får jag 350l på golvet här hemma? Mvh johan

• 2 svar
    • 960 visningar
  14. Started by hejhej123,

Enligt min app så ligger jag på 29,6 i salthalt det innebär att jag då har 1,020 men enligt min refractometer från aqua medic så ligger jag på 1,024 är det jag som missuppfattat uträkningen ? eller vilken borde jag lita på ?

• 2 svar
    • 411 visningar
  15. Started by hippo,

bidrar en uv-c till ett stabilare ph värde?(om man har den på 24h/dygn)

• 2 svar
    • 839 visningar
  16. Started by Larsson,

Hej! Jag har precis startat upp mitt kar och undrar nu över vattenbyte. Bör man avvakta ett tag med vattenbyte tills det blivit stabilt eller är det bara Att köra på med ett vattenbyte/vecka? Mvh Cissi

• 2 svar
    • 832 visningar
  17. Started by djzimon,

Hejsan! Jag är en nybörjare som har frågor angående en sak. Jag har haft igång mitt kar i 12 dagar & har ls från början. för 2 dar sedan (10 dagar igång med bra värden) köpte jag sand & levande 5st astrea & en stenopus hispidus som jobbar på bra i karet & äter fint! väntar på nitrat toppen & skall göra allt för att ta ner den när den kommer! men frågan är småa vita "snöflingor" på glaset i karet? vad är det? , ca 1mm i diameter typ 5 armar har ganska mycket av dom. tar bort med magneten & räkan åt lite av dem när jag la i honom "shore" heter han. skall byta vatten imorgon kväll 10l & se om d blir förändring. tack för svar! / nybörjare inom den…

• 2 svar
    • 675 visningar
  18. Started by Swann,

Har startat upp Red Sea Reefer XL200 (kommer en byggtråd senare) utifrån råd här. Har dock stött på något som jag inte trivs med, den gröna slangen som Red Sea medlevererar verkar inte helt optimal för anslutning mot Vectra pumpen. Efter att ha kört ett tag (typ en månad) så märkte jag idag att slangen långsamt går uppåt (antagligen pga. vattentrycket). Hörde ett udda ljud (luft typ) å tittade närmare å noterade att det läckte vatten vid sidan om Returslangen (se bild). Tryckte ner slangen (Fixade inte läckaget men väl missljudet). Noterade även att man inte kan trycka ner för mycket då det då blockerar. Vad finns det för lösning? Vill ju inte ha en …

• 2 svar
    • 519 visningar
  19. Started by slarvid,

fråga 1: Funderar på att köpa ett moonlight. det jag undrar är, moonlight kan jag ha på när övrig belysning är släckt utan att det står fisk och koraller och andra djur va? typ sån eller mindre http://www.pwss.se/product.php?productid=16759&cat=1394&page=1 Fråga 2. När man kör in ett kar, när ska man börja med vattenbyte? och hur ofta och mkt är lagom i ett 30 nano med en fluval 305 som filter att byta? Samt, det är smart att ha färdigblandat saltvatten i dunk va? Det löser sig självt eller måste man skaka då och då?

• 2 svar
    • 662 visningar
  20. Started by jonas1131,

Jag är nybörjare i allra högsta grad.... en sak som man kan unders över? När man får den konstiga iden att dra igång ett saltkar med allt krångel som kan hända så känns det som om man enter the black zon of Mystery!! Alla har haft problem hit och dit, sjukdomar, alger,djur som inte ska vara i karet etc etc listan är lång... Jag brukar titta på TANKED en kanon serie där det byggs saltvattensakvarium i de mest spektakulära former och storlek. Och vad gör de när allt är klart för att fylla med liv... inte fan börjar de med vatten och sten och väntar 7-9 veckor, allt åker i på en timme eller två???? Skulle vara kul att se hur akvarierna ser ut efter ett par veckor?? Bara en f…

• 2 svar
    • 900 visningar
  21. Started by Peter Lindgren,

Hitta denna på en av de levandestenen. Vet någon vad detta är?

• Gilla
    • 2 svar
    • 716 visningar
  22. Started by Freddefröjd,

Hej jag har idag 2 st ai hydra 32 hd över mitt akvarium på 150cm vet att det är lite i underkant, min fundering är om jag ska sätta dit två st 64hd i stället eller bara en till 32 så jag har tre. 2st 64 blir ju som att ha 4st 32or vilket skulle bli en väldig skillnad. Men är det kanske övermord?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Micke_Tj,

Har känts lite tomt här hemma utan kar och fiskar men dock har jag tittat lite här på guiden och kommit under fund med att jag nog inte klara mig utan kar så jag har börjat se mig om efter ett nytt... Så mina planer ligger på ett Deltec 325liters... Men vi får se Har lite saker att göra först så detta ligger nog några månader fram... Så här kommer det nog att se ut: Kar Deltec 325 innerfilter. Belysning 2*24wT5 5 alt 6*54w T5 kollar lite på Aquabloggs filtermoduler men vi får se inget bestämt änn. skulle nog kunna få plats med dom i innerfiltret. Grotech Doserpump antalet kanaler ej bestämt Dator givetvis... Belysningen ska gå att dimmra.. Mycket levande sten evt DSB Vad…

• 2 svar
    • 1k visningar
  24. Started by mcjagg,

hej jag ska blanda potassium i en 500ml flaska men hittar inte mix förhållandena vet att jag läst det här nånstans någon kanske har det i minnet mvh Frank

• Gilla
    • 2 svar
    • 492 visningar
  25. Started by Tobbz,

Vilket är bäst när man ska slå ut vissa sjukdomar och bakterier ? Jag har både ozon till skummaren och ett deltec uvc, men funderar på om det är overkill att sitta på båda pjäserna ?

• 2 svar
    • 870 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.