Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by fälgöra,

    har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig

    • 2 svar
    • 648 visningar
  2. Started by jergenoman,

    Någon som vet vad det här är? Med ojämna mellanrum ser jag millimeterstora gröna blobbar flyta omkring. En eller två åt gången. De har samma färg som min caulastraea, men det finns en GSP i karet också med en något annorlunda nyans. /Jörgen

    • 2 svar
    • 853 visningar
  3. Har blivit en entusiastisk läsare av Saltvattensguiden men min förståelse begränsas ibland av alla uttryck som används. Finns det någonstans någon "ordbok" där dessa förklaras?

    • 2 svar
    • 851 visningar
  4. Started by Zhes,

    Hej. Har velat fram och tillbaka i flera år om jag vill ge mig in på saltvatten, har och har haft mååånga sötvattenskar, men jag känner att man kanske skulle våga ändå. Men jag har några frågor innan jag bestämmer mig. Den första är klarar man sig med ett akvariepaket typ Aquael reef max eller Blenny nano reeftank? Och hur länge kan man förvänta sig att sakerna i det håller? Behöver man komplettera med något, typ bättre belysning, m, m. Har inga storslagna drömmar på att ha massor med fiskar och supersvåra koraller utan jag vill ha ett välfungerande kar som är intressant att titta på. Det andra är att med levande sten verkar det som att många får med sig mindre önskvä…

    • 2 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by Aquario,

    Hej. Är det någon som vet om det går att ha bangai-kardinal(?) i samma kar som ett lekande par av pyjamas Kardinaler. Jag insåg först misstaget när jag satte den svart/vita i karantän, där den går nu. Tack.

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Micke.T,

    Jag har ett juwel 450l o ska köpa ett uvc filter. 11w är det för lite eller det MÅSTE vara på mer. tacksam för snabbt svar.

    • 2 svar
    • 785 visningar
  7. Started by barbosa,

    Vad är för & nackdelar med två hål i karet (ytavrinning & retur från sumpen)? Håller karet för det om man har bådda hålen i ytavrinningsboxen? Det är ju snyggare att ha allt i karet.

  8. Started by ghosten,

    har nu startat upp mitt 160l akvarium efter många om och men. har ca 12 kg levande sten i tycker det ser bra ut men har en liten fråga kan man om man inte är nöjd med resultatet stoppa i mer sten när man har clownfiskar i om man inte är nöjd med resultatet. för det man kan ju ändra sig

    • 2 svar
    • 700 visningar
  9. Hej Jag är ny på forumet och har nyss startat upp ett saltkar. Jag kommer att lägga upp en tråd om mitt kar inom kort. Jag har en massa frågor men börjar med en om min capnella imbricata. Till en början såg den ut som ett litet träd grön och alla grenar såg jämna men sen började alla grenar bli uppsvällda så det såg ut som hela koraller skulle spricka. En uppsvälld gren ramlade av och flöt iväg i strömmen har ej setts sen dess. Vad är galet. Mv Niklas

  10. Started by patrikT,

    Hej! jag har införskaffat mig ett större akvarium Ett fluval Flex marine 123 liter är sjukt taggad inför detta! kommer ta det lugnt i början med bara LS och sand, jag har suttit i timmar och läst på olika forum och framförallt här, om jag förstått det rätt så behövs ingen skummare förens fisken kommer i, ska jag mata stenen vid uppstarten dessa 2 månader och isåfall med vad? kan jag köra i några låga djur redan Någon vecka efter start? Typ städpatrull? Tänker för att få igång det. Men det kanske inte finns något att städa? Finns det något lexikon för nybörjare? jag har googlat på koralldopp, fragg, knappar och allt möjligt och jag fö…

      • Gilla
    • 2 svar
    • 628 visningar
  11. Started by DanneI,

    Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  12. Guest Photo
    Started by Guest Photo,

    Hej Har varit här ett tag och läst en heldel men hittade inte något bra om vilka märken (pris). Som man behöver för att mäta PH och Salthalt.

    • 2 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by ghost,

    hej jag undrar villket märke på tester är bäst? med tester menar jag för att testa nitrit ca kh med mera.

    • 2 svar
    • 1k visningar
  14. Started by sabyholm,

    Hej, Jag funderar att köpa en ozmolator till mitt akvarium. Fungerar det att kopla den till en dunk med ozmosvatten som jag har ståendes under akvariumet? Hur lång tid kan vattnet ligga i dunken innan det blir dåligt? / Mattias

    • 2 svar
    • 627 visningar
  15. Started by ralle1424,

    Vad är det för skillnad på t5 ljus och t8 ljus?

  16. Started by MizzM,

    Håller på för fullt och köper på mig grejer för att starta igång mitt första saltvattenskar snart. Har surfat runt här på forumet och läst en hel del om folk som har blitt både sjuka samt skadat sig pga koraller osv. Blir lite orolig faktiskt om man överhuvudtaget törs ha nån som nybörjare? Knappar är iallafall nåt jag har bestämt mig för att INTE ha i karet då dessa verkar vara mest farliga att hantera. Vad är bra att börja med? Om ni var nybörjare och skulle köpa en första korall, vilken skulle ni köpa? Har också läst att handskar är bra att ha varje gång man är i karet å pillar så de är nåt jag kommer att ta för vana. Har också hört att levande stenen samt levand…

    • 2 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Twik,

    Har en stor eremitkräfta som går runt och välter turbosniglar och andra eremitkräftor med jämna mellanrum och har ihjäl en del med. I övrigt är han duktig på att hålla rent men vet inte riktigt om han är värd att behålla med de andra beteendet. så jag undrar väl vad man bör göra. Man kan ju bara låta naturen ha sin gång och låta han va och bråka med vem han vill? Bannlysa honom till sumpen? Sälja till någon stackare? eller är det offentlig avrättning som gäller?

    • 2 svar
    • 539 visningar
  18. Started by Matteuzzi,

    Tjollahopp Chipp Chille Vipp tjobelido! Tänkte presentera mig lite, Mitt namn är Johan Matteuzzi och är 27 år gammal ifrån Stockholm. Jag har ännu inte skaffat mig ett akvarium ännu utan känner att jag måste plugga på lite först. Mina mål är att i första hand kunna driva ett akvarium "Fish only" för att sen gå över och köra med levande sand och för att sen till slut tillföra koraller av olika slag dvs ju mer jag lär mig praktiskt och teoretiskt så kommer jag försöka öka svårhetsgraden och ta det i min egen takt helt enkelt. Så ni kommer nog få se en del frågor ifrån mig i framtiden. Om jag har postat min presentation fel ber jag om ursäkt. Mvh Johan.

    • 2 svar
    • 971 visningar
  19. Jag har startat upp denna hobby långsamt, långsamt.... Och ändå går det fel. Jag köpte en ny fisk för ett tag sen och den fick, precis som de andra flytta rakt ner i karet. Tillsammans med fisken flyttade det även ner ett oodinium-angrepp. Så nu har jag lite färre fiskar. Jag har medicinerat med en revsäker medicin som inte verkar hjälpa. Jag tänker därför idag starta upp ett karantänkar för att försöka rädda återstående invånare med någon lite bättre fungerande medicin. Fem fiskar kvar av de ursprungliga åtta. Tre verkar helt osmittade, två kan jag se små små prickar på. Jag tänker dock att jag borde plocka upp alla och medicinerna. Vill gärna ha stöd i detta, då ja…

  20. Started by Ralle,

    Hej har i kväll fyllt upp mitt nya kar som jag hämtade hos glasmästare i måndags och som det blev bubblor i silikonet när 85 % var fyllt. karet är i rimless och har 15 mm diamantglas. L=1300 B=500 H=600 Det sitter en box på bakrutan . Så till frågan om dom försvinner eller får jag 350l på golvet här hemma? Mvh johan

    • 2 svar
    • 1k visningar
  21. Started by hejhej123,

    Enligt min app så ligger jag på 29,6 i salthalt det innebär att jag då har 1,020 men enligt min refractometer från aqua medic så ligger jag på 1,024 är det jag som missuppfattat uträkningen ? eller vilken borde jag lita på ?

    • 2 svar
    • 513 visningar
  22. Started by hippo,

    bidrar en uv-c till ett stabilare ph värde?(om man har den på 24h/dygn)

    • 2 svar
    • 899 visningar
  23. Started by Larsson,

    Hej! Jag har precis startat upp mitt kar och undrar nu över vattenbyte. Bör man avvakta ett tag med vattenbyte tills det blivit stabilt eller är det bara Att köra på med ett vattenbyte/vecka? Mvh Cissi

    • 2 svar
    • 910 visningar
  24. Started by djzimon,

    Hejsan! Jag är en nybörjare som har frågor angående en sak. Jag har haft igång mitt kar i 12 dagar & har ls från början. för 2 dar sedan (10 dagar igång med bra värden) köpte jag sand & levande 5st astrea & en stenopus hispidus som jobbar på bra i karet & äter fint! väntar på nitrat toppen & skall göra allt för att ta ner den när den kommer! men frågan är småa vita "snöflingor" på glaset i karet? vad är det? , ca 1mm i diameter typ 5 armar har ganska mycket av dom. tar bort med magneten & räkan åt lite av dem när jag la i honom "shore" heter han. skall byta vatten imorgon kväll 10l & se om d blir förändring. tack för svar! / nybörjare inom den…

    • 2 svar
    • 724 visningar
  25. Started by Swann,

    Har startat upp Red Sea Reefer XL200 (kommer en byggtråd senare) utifrån råd här. Har dock stött på något som jag inte trivs med, den gröna slangen som Red Sea medlevererar verkar inte helt optimal för anslutning mot Vectra pumpen. Efter att ha kört ett tag (typ en månad) så märkte jag idag att slangen långsamt går uppåt (antagligen pga. vattentrycket). Hörde ett udda ljud (luft typ) å tittade närmare å noterade att det läckte vatten vid sidan om Returslangen (se bild). Tryckte ner slangen (Fixade inte läckaget men väl missljudet). Noterade även att man inte kan trycka ner för mycket då det då blockerar. Vad finns det för lösning? Vill ju inte ha en …

    • 2 svar
    • 611 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.