Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hello. Börjar nu dra ihop sig för uppstarten av mitt 150 liters kar. Har lite funderingar innan.. När man har köpt levande sten och sand.. Kan man lägga i allt på samma gång eller ska man lägga i levanade sten först? Kanske inte spelar någon roll.. Kan ju vara bra att veta. Sen om man ska köra i vatten först och sen blanda i salt eller ska man blanda saltet direkt i hink innan man häller i det? finns ju en del olika sätt att göra det på har jag fått för mig. Simma lungt.. Mvh: Patrik
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. La i 3 st occelaris och en Kirurg igår samt köpte 2 koraller. Grejen är att jag kollade Nitrit värdet nu idag och det var på 0.5?! Va fasen ska man göra åt det..Bytte lite vatten nu men det hjälper nog inte. Sen den ena korallen jag har ser lite hängig ut.. en jag har haft sedan förut. Kan det bero på nitriten? Inte bra inte bra.. Men fiskarna mår ju fint. Men vattnet är lite "grumligt" Mvh: Patrik
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjena allihopa Jag är igång & skall återigen efter MÅNGA år (över 10 ) inte hållit på med salt men sött starta igen haft ett 300 L (SV fisk b.l.a. muräna Gumnomureana, flavescens ) Samt ett fungerande 540 L med Sv fisk b,l,a. pungtatum haj, volitans, nebulosa, imperator & gud minns allt (allting Utan ett kilo levande sten INTE rekommenderat ) Men 540 L funkade i alla fall hur Ingen aning (hade i o för sig STORA lava stenar så dom kanske funkade som levande sten & en STOR skummare & stor Ehaim filter med Biobollar ) Jag har läst både här inne & har Korallrevs akvariet serien & skall börja friska upp minne…
-
- 22 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hejsan, nu har jag kört min LS i 2 veckor.. har kommit lite brun alger på den men inga mängder, alla vatten värden är bra förutom att jag hade lite höga fosfat halter, detta tänkte jag åtgärda med fosfat remover. allt som allt har akvariet gått i 4 veckor. Jag har inte fått någon nitrit topp än.. vet inte om det kommer bli nån eller ej, kör ZEO BAK enligt rekomendation. Jag har satt i 2st eremiter och dom tycks trivas bra.. jag har en påse levande sand som ligger o väntar.. är det dags att sätta i den nu? eller kommer den bli brun direkt?
-
- 4 svar
- 921 visningar
-
-
Hej Har under hela hösten följt alla här på sg med stort intresse. Men nu har det blivit dags att ta tag i det hela. Har beställt ett akvarium hos glasmästaren som har måtten 65*65*65, även en sump med måtten 50*70*40. Sumpen är bredare för skåpet kommer att vara 1m brett. Karet är borrat med två 32mm ner till sumpen och ett 20mm för retur. Sumpen kommer att tre fack + ett för osmos. Dom tre facken kommer att vara 1: skummare 2: teknikfack 3: retur Har samlat på mig lite saker nu under hösten: BUBBLE MAGUS BM200P PROTEIN SKIMMER WEIPRO KA1000 CALCIUM REACTOR WEIPRO 2310 PH&ORP CRONTOLLER PROFESSIONAL DELUXE DUAL CO2 REGULATOR BUBBLE MAGUS BM-T01 DOSING PUMP Osmos R/O …
-
- 20 svar
- 2,7k visningar
-
-
Nån som vet var man kan köpa sån belysning som man klämmer på kanten av akvariet? Hittade ett på fish-street men frakten kostar mer än vad belysningen gör. Det ska vara till ett 40x40x40 akvarium. Kom gärna med förslag på belysning!
-
- 25 svar
- 4k visningar
-
-
Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Finns det något man kan göra för den beläggning som växer på rutorna. Känns som att jag får putsa det varje dag. Borde finnas något sätt att dels bekämpa och dels förebygga. Mvh
-
- 4 svar
- 665 visningar
-
-
Hej, Vet någon vad detta är? Det har börjat sticka ut ur stenen sedan några veckor tillbaka, rör sig inte, men har vuxit något. Är giftgrönt i färgen. Stenen är begagnad och tidigare ägaren hade gröna palythoa i karet av typ samma färg. Vad kan det vara?? Bör det sparas, utrotas?
-
- 3 svar
- 578 visningar
-
-
Hej, Två av våra turbosnäckor har i flera dagar legat på varsin plats i sanden utan att flytta sig. Vi har sett dem "gräva" i sanden då och då men oftast har de bara varit stilla. Idag började tre av eremiterna ge sig på den ena och det visade sig att den var död. Den andra turbon ligger kvar i sanden. Så vi undrar: är det något som de ska göra att ligga på samma plats och gräva lite i sanden eller har den "fastnat" där så vi borde lyfta den till en sten eller nåt? Vi vill gärna att den inte ska dö den också. MVH Peter
-
- 8 svar
- 528 visningar
-
-
Hej allihopa! Är helt ny i hobbyn och fortfarande i researchfasen, glad att hittills fått ett varmt och hjälpsamt mottagande här på forumet. Under mina första dagar av att läsa på har några större frågor dykt upp. Ni får gärna utgå från att min plan är saltvattensakvarium utan koraller men med levande sten. 400-600 liter. 1. Hur funkar en sump och måste jag ha en? Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast? Jag tar oavsett gärna emot tips på artiklar eller videor som förklarar hur en sump funkar. 2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen…
-
-
- 5 svar
- 595 visningar
-
-
Halloj! Jag har ett Reefer 350 och klurar på vad folk använder sig av för behållare för ato vatten? Hört att några använder sig av Ikea filur men hittade ingen information om den är livsmedelsgodkänd...
-
- 5 svar
- 820 visningar
-
-
-
Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...
-
- 0 svar
- 608 visningar
-
-
har nu startat upp mitt 160l akvarium efter många om och men. har ca 12 kg levande sten i tycker det ser bra ut men har en liten fråga kan man om man inte är nöjd med resultatet stoppa i mer sten när man har clownfiskar i om man inte är nöjd med resultatet. för det man kan ju ändra sig
-
- 2 svar
- 615 visningar
-
-
Jag går i allvarliga funderingar på att låta mitt 344 liters kar bli ett saltvattenkar. Det är 125*55*50, där mitten siffran är djupet. Jag är en rätt erfaren akvarist som sysslat med malawi, tanganyika till stor del, men även sydamerika och västafrika. Men helt grön på saltvatten. Med tanke på mina barn så skulle de älska clownfiskar, så varför inte börja med det. Dom är ju coola tycker även jag. Vad behöver jag göra inför en start? PH här i Enköping är 7,6 och vattnet är hårt. Jag har en pump som drar runt 1500 l/h och givetvis en doppvärmare. Har en ramp med två lysrör på 2*36w. Skulle gärna vilja ha tips om vad som krävs, det som är ett absolut måste inför en uppstart…
-
- 9 svar
- 926 visningar
-
-
hallå är helt färsk på saltvatten men har just startat mitt första efter många års sötvattenslekande har kört en del diskus men va lite sugen på uppgradera mig till salt nån gång till våren då man hunnit läsa en del och lärt sig det man behöver lära sig men då en kille i våran akvarieförening (fiend här på forumet) skulle trappa ner några liter så va det svårt att hålla sig från att köpa billig sten så det vart snabba ryck med att tömma ur mitt ena kar så man fick plats me stenen hehe köpte på mig ca 27kg LS + en del koraler han inte rymde i sitt nya kar + att jag fick "sno" me mig ca 125l vatten av honom me haha nu står karet igång iaf men jag har itne hunnit köpa på mi…
-
Hur har ni som kör Juwel kar löst det med påhängskummaren. Lite problem när man vill ha skummaren på kortsidan då ljusrampen är i vägen. Hur har ni löst detta? Jag kör med skummare Deltec MCE300.
-
- 3 svar
- 762 visningar
-
-
Hej allesammans Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Min elaka kirurg (vitbröstad) attakerar alla fiskar jag har i akvariet...så den enda fisken jag ser är hon, sk. Doris. Alla utom min fjärilsfisk. Har provat att ha henne i clown hotell några dagar för att sedan flytta tillbaka henne för att se om hon lungnat ner sig men utan resultat. Fiskar hon attakerar: Dvärg kejsare, imperator, clown och en salarias. Har ni något tips hur man får den att lungna ner sig. Hon är inte säskilt stor ännu. Vet dock att jag måste byta ut henne när hon blir större...samma gäller imperatorn. Bifogar bild.
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
Killen i fiskaffären prata om äggvite ämnen som samlas på vattenytan. Min skummare går för fullt, någom som vet var detta är? Sen är inte mitt vatten helt klart heller, har massor av vita på partiklar som stiger uppåt i karet, det ser ut som små små saltkorn som följer strömmen. Fisken verkar må fint iallafall förutom stressbeteendet, men man blir ju nervös iallafall angående vattnet. Tacksam för svar!
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
god afton gott folk. håller på med slutpillet innan jag ska börja plocka ihop mitt system. har burit upp karet till sin plats i vardagsrummet, och nu står det på sin nya bänk (svetsad i fyrkantsprofil), som skall kläs in i köksluckor i ek från ikea. tog några kort under tiden, och har några frågor... -la in remsor av en gummimatta från biltema mellan bänken och skivan (formplywood) för att eliminera risken för ev vibrationer.. bra eller dåligt? - istället för frigolit (som smular så grymmt) har jag använt något som känns lite som liggunderlag. har varit embalage.. bra eller dåligt? - har försökt illlustrera hur jag tänkt dra vattnet till UV´t.. planen är att köra på den …
-
- 31 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hejsan nu har mitt akvarie varit i gång 5 månader.Det är på 375 liter,jag har bara sniglar.Alla värden e bra å inga alger alls.Min ekonomi har kommit i gång så det är dax å börja köpa koraller,Men vad köper en nybörjare,har 2.150 watts mh.Kan man få tag på någorlunda billiga saker i affärer eller ligger dom på 500 + även för små doningar.Ska förvisso börja med lite i början .Tacksam för lite synpunkter.
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej alla. Nu känns det som att det är dags att presentera sig. Jag heter Håkan och har läst här på guiden nästan dagligen i över ett och ett halvt år. Jag körde sötvatten fram till sommaren 2009 då jag bestämde mig för att saltvatten var det som skulle förnya intresset. Full av tillförsikt tömde jag akvariet redan samma sommar och påbörjade ett projekt att konvertera mitt 220 liters möbelakvarium till salt. Till saken hör att jag ser mig själv som en "gör-det-självare" och därmed finns det ingenting att köpa, som man inte kan göra själv (billigare och bättre). Nu är det ju så med de här hembyggeprojekten att de inte alltid blir som man tänkt sig. De blir ju både dyrare o…
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
- 1 följare
-
-
Jag sitter och för krig här hemma nu och har gjort det i över någon månad nu. Kriget är mot cyanon. Av någon anledning har jag rik cyano tillväxt i mitt kar. Det är en svart halvtransparent bomullsaktig variant. Den höll sig i början mest till sanden men nu är den lite överallt. JAg har försökt läsa rätt mycket om den men har inte hittat någon specifik hjälp mot den. Problemet som jag ser det är att jag vill få den att sluta växa, suga upp den som finns är inget större problem. Med vanlig luftslang så är det ganska lätt att få bort den, det mesta lossar ju lätt. Det blir alltid lite kvar här och där men om cyanon var försvagad borde det inte vara något problem. Det jag bl…
-
- 25 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hur länge kan man ha färdig blandat saltvatten i dunk? Idag kör jag med en pump i dunken men det vore skönt att slippa. Mvh Mattias
-
- 4 svar
- 922 visningar
-