Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej, Jag har precis köpt ett beg. hörnakvarium. Jag är nöjd förutom att att möbelskåpet är lite för högt. Den är 90 cm. Det går utan några problem att sänka den till 70 cm då den tidigare blivit höjd för att förra ägaren skulle få plats med all teknik under när han konverterade från söt till salt.. Om jag sänker den löser jag allt förutom hantering av skummaren. Den får utan problem plats men... jag kommer ha svårt att få ut den vid tex rengörning. När jag studer lite bilder på olika sump (bla här på forumet) så ser jag att även andra borde ha det problemet. !!!???. Hur har ni gjort.. Tar ni aldrig ut skummaren utan bara öppnar den på plats för rengörning (då föru…
-
- 1 svar
- 994 visningar
-
-
Jag har en fråga om hur bra är det med UVC i saltvatten? Har koi i damm och där är det mycket bättre att köra UVC mot vanlig UV. Har tänkt köpa ett ca 300 liters och börja med. Har varit sugen på saltvatten länge men nu är det dax.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har en hel del små räkor som är aktiva nattetid och undrar om dom är bra eller dåliga för akvariet (se film). Sen har jag även en väldigt stor population av små snäckor och vet att dom gör nytta men det börjar bli lite väl många nu! Någon som har tips på hur man kan stabilisera mängden så att dom inte tar över hela burken? Tacksam för svar och tips! IMG_0889.MOV
-
-
- 1 svar
- 617 visningar
-
-
Jag funderar på att starta ett litet rev på 30l. Att skaffa osmos filter till detta känns som en stor inventsering. Min fråga är om man har tillgång till detta vatten från en vän, går det då att lagra på dunk? Eller är det känsligt för det? Jag antar att det bara är vatten med mindre mineraler mm i och att det går att lagra på dunk som vanligt vatten utan att det händer något? Tack på förhand!
-
- 1 svar
- 799 visningar
-
-
Väldigt konstig rubrik, jag vet. Men jag kom inte på vad den heter, jag och säkert fler använder den till att mata korallerna med. Idag lyckades kattj*veln slå sönder den och nu hittar jag inte den på biltema. Samma funktion som Julian’s Thing men betydligt billigare. Någon som förstår vad jag menar och vet vad saken heter hos Biltema? EDIT: Batterisyremätare ska det heta, men hittar fortfarande inte det hos Biltema.
-
- 1 svar
- 1,6k visningar
-
-
-
Hej, undrar om eremiter kan störa anemoner och eventuellt tvinga flyta på sig? min satt på samma sten under flera månader men flyttat till glaset häromdan och håller på med att röra på sig efteråt... varken ljuset eller strömmen ändrades speciellt mycket, däremot såg jag en eremit klättra på stenen där anemonen satt... Har någon erfarenhet om sådan grannskap? fungerar det eller bör jag avlägsna eremiter för anemonens skull? Tack på förhand! MVH Nelli
-
I min skummare prizm skimmer så finns det en behållare med aktiv kol. Kan man fylla halva med aktivt kol och den andra halvan med någon sorts fosfatbindande medel och fungerar det då som en kommersiell fosfatbindare?
-
- 1 svar
- 956 visningar
-
-
Hej Ni som har enkläckningenhet i ert akvarium. Funderar påatt köpa en ,vad är dess för o nackdelar?
-
- 1 svar
- 773 visningar
-
-
Har ett ganska nytt 32 liters nano kar. har haft det i snart 1 månad, och har tyckt från början att det har varit lite dålig cirkulation på vattnet. Så idag inhandlade jag en ny koralia nano 900 Streamer pump(vad heter det egentligen?) som pumpar runt 900 liter/h. det fungerar bra att ha den i och inget spolas upp från botten eller så. men har lite problem hur jag ska rikta den för att få bra cirkulation. Så nu undrar jag hur ni tycker att jag ska rikta den? Bilder Finns nedan(vattnet är grumligt för jag nyligen tvättade filtret) Skriv hur ni tycker jag ska rikta den:D
-
- 1 svar
- 914 visningar
-
-
Hej finns det några bra led ljusramp som inte kostar så mycket
-
- 1 svar
- 847 visningar
-
-
Det står 1 sked till 15 gallons på förpackningen. Men US och UK har olika mått på sina gallon. Vilken gallon är det som gäller? Såg att den var tillverkad i Derby, CT så trodde först att den var tillverkad i Storbritannien, men googlade på Derby CT och fick fram Derby, Connecticut. Men frågan är är det US eller UK gallon som gäller?
-
- 1 svar
- 754 visningar
-
-
-
-
Gjorde ett test med triton men vad förutom höga PO4 bör jag tänka på? Har till en början enbart tänkt en fisk tank med ev anemon till clownerna triton.pdf
-
- 1 svar
- 626 visningar
-
-
Hejsan! Om man tabbat sig och haft i för lite salt när man (jag) skulle starta upp karet, går det då att tillsätta det efter eller måste hela proceduren göras om? Är det inte risk för att saltet bara lägger sig på botten? Det är ett moddat mollyhotell med inbyggda filterfack. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 706 visningar
-
-
Hej! Någon som vet vart man kan köpa en maxi jet pump MJ 1000 heter den? Ska ha till ytavrinning. Tänkte om det fanns nånstan på webben? /Putte
-
- 1 svar
- 723 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på mitt RSM 130. Dess invånare för tillfället är: 1 Gobiodon okinawae 1 Ecsenius bicolor 1 Synchiropus ocellatus 1 Oxycirrhites typus 1 Opistognathus aurifrons 2 Amphiprion ocellaris 1 sjöborre (Mespilia globulus) 1 pepparmintsräka 1 putsarräka 1 nakensnäcka (Coriocella nigra) 1 sandvändande sjöstjärna Sen har jag även en del mjukisar såsom Sinularia, Xenia, Sarcophyton, Lobophyton, knappolyper och stjärnpolyper samt några skivanemoner.
-
- 1 svar
- 689 visningar
-
-
Hej allihopa Funderar lite på om det finns några nackdelar med att dosera phytoplankton typ lättare att det blir alg utbrott eller höjer några andra värden i akvariet Mvh Henrik
-
- 1 svar
- 497 visningar
-
-
Om man skulle välja att satsa på ett Fish only ( med ls) då antar jag att ljuskraven är lägre... Vad kan man räkna med? Hälften?
-
- 1 svar
- 666 visningar
-
-
Hallå. Som rubriken lyde. Hur litet kan ett fraggkar vara. Som jag har förstått är det belysningen och cirkulationen som är det primära. Tänkte även att man skulle kunna stoppa ner småsnäckor i från det stora karet. Skulle det funka med ett litet nanokar till detta, typ Fluval Edge alt. Aquael Nano Reef 20 liter // Benjamin
-
- 1 svar
- 614 visningar
-
-
Har ett 440 literskar med sump. Har levande sand och undrar hur mycket och av vilka sorter av bottendjur man bör ha för att inte riskera tråkiga gaser i sanden? Har just nu 4 sandsjöstärnor.
-
-
- 1 svar
- 408 visningar
-
-
Hej! Någon som vet hur kranvattnet är i Haninge. Går det att starta upp med kranvatten eller är det bäst att fixa osmos? Ska ha ett RSM 130 med mjukkoraller, någon anemon, räkor, kräftor och någon fisk.
-
-
- 1 svar
- 421 visningar
-
-
Det är inte min första saltburk men min första FO burk Har planer på att sätta upp en fish only tank på 540 liter. Funderar lite på det här med tekniken runt det hela. Utan LS är det väl rätt svårt att hålla låga fosfat och nitrat nivåer får man förmoda. Blir det till att göra stora veckovisa vattenbyten a'la hårdbelastat sötvatten? Kan man köra 50kg LS och hoppas det räcker? Eller är det andra metoder som gäller, typ Eheim ytterfilter och dyl (har rätt mkt såna prylar)? Tänkte även ev. köra med ytavrinning ner i en sump med en eller ett par skummare. Vad har ni för erfarenheter av dyl. lösningar?
-
- 1 svar
- 884 visningar
-
-
Vart Kan man lämna in sitt akvarium för borrning i botten till sumpen?? eller är det någon som bor i norrland som har ett till salu!
-
- 1 svar
- 630 visningar
-