Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by fredl,

Har precis flyttat ut ur min skokartong och in i en större lägenhet och har äntligen plats för ett nytt akvarium. Med begränsad ekonomi sneglar jag på ett mindre kar av typen Nanocube eller dylikt (vill helst ha en kub). Bytte in en del sötvattenfiskar och tog ut lite utrustning i stället, så i dagsläget har jag. Saltmätare (Deep Six från Coralife) Tropical Marin salt 4kg Vattentester Tänkte köra väldigt försiktigt till en början, har fri tillgång till avjoniserat vatten och tänkte dra igång ett kar med LS och låta det stå och puttra ganska länge. Just nu lutar det åt ett 24g Nanocube då jag tycker 12g verkar lite väl litet, men tips på andra märken och modeller som är lä…

• 1 svar
    • 2,2k visningar
  2. Started by Axxe,

Japp då har mitt livs första saltvattenäventyr börjat på riktigt, kört in levande sand och stenar ordentligt, bra vattenvärden. Nu börjar det bli dags att populera karet, eftersom det endast är 20l så är en kombination av roliga arter som samtidigt agerar städpatrull önskvärt eftersom jag förstått att det inte går att ha hur fullt så många arter i sådan liten miljö. Kommer ej ha någon fisk i detta pyttekar. Min första skiss är någon typ turbosnäcka och en vacker räka (ni får gärna kommentera vilka som lämpar sig bra och inte) Vad har ni för förslag?

• 5 svar
    • 885 visningar
  3. Started by Sebastian87,

God kväll Efter mycket om och men så var det dags att köra igång ett saltkar igen efter många år från salthobbyn. För att göra projektet lite roligare denna gång så snickrade jag ihop en egen stomme. Då jag inte är någon snickare så kommer vi nu till mitt dilemma. Vad klär man en bänk i för material för att det både ska se snyggt ut (ska stå i vardagsrummet) och klara av lite spill från vattenbyten osv om man råkar spilla några droppar. Alla tips mottages med stor tacksamhet! Bjuder även på en liten bild på så långt man hittils kommit!

4. Started by Aquaguy,

Behöver en ny pump original pumpen gick sönder, nått bra tips?

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  5. Hejsan, kan någon hjälpa mig att få ihop en bra städpatrul till mitt 170 liters hörn akvarium?? Tips o ideer på vad jag behöver, nu har min burk gått en vecka, så om dryga 3 veckor har jag fått lära mig att städpatrulen ska in.. Så jag vore tacksam för goda råd, vad ska jag ha? hur många ska jag ha? ja ni hajjar =) Tack på förhand !!

• 1 svar
    • 779 visningar
  6. Hej skulle vilja ha lite tips på hur man lättast hänger utt lysrampen i taket. Då min ligger på akvariet nu! men den är tung som f*n väger typ ca 30 kg sen är det gips tak!

• 7 svar
    • 1k visningar
  7. Started by Robban1975,

Nu blir väl dom stora saltplanerna verklighet.. Skulle behöva hjälp med tips på utrustnig.har ett 720 liters akvarie plus ett 100 liters som jag tänkte använda som sump, kan det vara lagom? OBS detta är inget som kommer komma igång på en natt utan det får ta den tid det tar. Får titta i det lilla så länge men som sagt tips på utrustning vad ska man ha och tips på vart man köper det.

• 0 svar
    • 775 visningar
  8. Started by dimaz,

Har införskaffat ett Juwel Lido 200 och funderar på sump men vill inte borra i botten. Funderar på ytavrinning, tips på något bra sätt att lösa detta??

• 8 svar
    • 1,9k visningar
  9. Started by Kimpos,

Tjena, Jag är ny på saltvatten och behöver tips. Jag har läst otaliga artiklar här på sg och lärt mig otroligt mycket, men behöver lite mer specifika tips, särskilt på utrustning. Trots att många av er tycker något annat så kommer jag börja med det 25-liters jag har. Jag kommer endast ha levande sten, korall och räka/krabba/snäcka. Alltså ingen fisk. Målet är att gå upp i storlek om ett par månader när jag känt lite på det här första. Men nu till mina funderingar: När jag köpte akvariet till några guppies för ett par år sedan så ingick en lampa och en "vanlig" pump/filter. Duger dessa? Annars får ni gärna ge förslag på pump och lampa. Har …

• Gilla
    • 13 svar
    • 1,9k visningar
  10. Started by Ramroll,

Hej! Du kanske är som mig och gillar att minimera variabler vid mätning för att få ett lite mer tillförlitlig värde. Ni kanske också har lite äldre Hanna rör som tappat sträcket. Förutom det så är det iaf för mig alltid svårt att med ytspänningen som får vattnet att krypa upp längst sidorna att få exakt 10ml i röret med blotta ögat. Kom på att jag tidigare använt något i studierna som skulle kunna tillämpas En pipett för 450kr på Amazon blev det. Hade med en video på hur den används men den kunde inte klistras in, dock är den mycket enkel att använda. Så kan man vara säker på att man iaf är närmare 10ml än vad man själv kan gissa me…

• Gilla
    • 9 svar
    • 558 visningar
  11. Hejsan, Jag har tidigare haft akvarium men inte längre. Nu skulle jag vilja starta upp ett igen och är nyfiken på salt. Man kan läsa både här och där om utrustning, djur, koraller och allt vad det nu kan vara. Jag har aldrig sett ett saltvattenakvarium på riktigt mer än på tv, internet och div. tidningar och jag tycker det ser väldigt fint ut. Är det någon här som kan tala om var man kan titta på ett salt, antingen i butik eller rent av hemma hos någon, i eller runt Örebro? Det kanske inte är något för mig, jag vill inte riskera att starta något jag inte klarar av i längden. Sötvatten hade jag inga problem med men det är ju ännu mer jobb med salt. Hälsningar Rog…

• 19 svar
    • 3,1k visningar
  12. Started by diskustok,

Hallå alla nu e suget tebax efter ett tag fick problem med parasit allt dog för mig och blev för mkt samtidigt. nu e jag iaf sugen på starta igen ett kar som e på 320 liter vill försöka ha all teknik ändå utan sump vilket kanske inte så lätt vill ha lite tips ang vilka grejor jag skall ha skummare?, kalkreaktor och kalkmixer eller dosering osv kommer köra 4 st t5 rör ingen Mh pga värmen. hjälp e mkt välkommande mvh lars

• 5 svar
    • 829 visningar
  13. Started by Mangebe,

Hej. Undrar vilken tjocklek på glas för att få den bästa hållbarheten för ett mittstag I ett juwel 240? Anledningen jag undrar är att jag ska byta belysning och det jag tittat på är en Maxspect razor armatur . Dock så kommer mitten av armaturen rakt över plast staget nu i karet. Funderar om det går att montera dit två nya i glas och såga bort det gamla eller om det finns någon Annan lösning på detta? Mvh Magnus

14. Started by martin555,

Hej Nu är jag tillbaka med mer frågor. Jag skrev i ett tidigare inlägg om mitt nya akvarium som jag ska limmaom själv. Nu börjar jag bli lite fundersam om tjockleken på karet. Det har de udda måtten 55*50*50 och glaset är 5mm. Är detta på tok för tunt eller vad tror ni? Behöver jag även dra ditt ett "mittstag"?

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by Cherokee709,

Hej på er! Jag går och funderar på ett litet projekt. Vi har en liten toalett på nedre våningen i huset, här tänkte jag placera ett salt avkvarium. Ritningen ser ut som följande. Svarta delen till vänster är ett låda där vatten och avlopp går till över våningen. Annars så ser det tänkta akvariet ut som den blåa delen. Kan någon komma med förslag på hur detta skall limmas och vad jag ska tänka på vid inredningen. Akvariet kommer att bli synligt från 2 håll, köket och mot hallen. Detta är i planerings stadiet ännu. Måste också kolla så att övervåningen inte kommer ner när jag börjar kapa i väggarna. //Peter

• 41 svar
    • 5,4k visningar
  16. Started by Rotor,

Hej allihop! Känner att det är dags att starta en tråd om mitt akvarium. Har varit här och lusläst sedan planeringen startade för ett drygt år sedan, men inte riktigt kommit loss med en egen tråd. Jag är oerfaren vad gäller denna typ av forum, så startmotståndet har varit stort - men det känns inte mer än rätt att dela med sig av bilder mm (erfarenheter har jag inga än...) Jag har ju fått ut enormt mycket bara genom att läsa andras trådar. Akvarier av olika stolekar och inriktiningar har jag haft sedan jag fyllde 8 år, men hittils inte vågat mig på salt. Det som fick mig att bestämma mig var en omfattande källarrenovering. När jag ändå bilade ut/drog om el och vatten mm, …

• 37 svar
    • 5,1k visningar
  17. Started by tobias.nero,

Hej! Tänkte dela med mig lite av mina två kar och länkar för enkelhetens skull till att börja med iaf. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1141861#post1141861 På återseende! MVH /Tobias

• 4 svar
    • 813 visningar
  18. Started by AlexanderClown58l,

Vad är det bästa att utföra en flytt på ett akvarium, skall byta bostad ca. 10min från där ja bor idag. har någon bra tips att dela med sig?hur mycket vatten ja bör tömma, etc. för att ej få en nitrittopp och de små liven går bort jag har ett clownhotell 58l med 1st eldräka 3st clown 1st blå djävul Tsniglar och eremiter

• 1 svar
    • 732 visningar
  19. Started by Leoparden,

Var kan man köpa tomma skal till eremitkräftor?

• 3 svar
    • 577 visningar
  20. Started by tompag,

Kan man dela koraller?

21. Guest tompah
    Started by Guest tompah,

Då vart det saltvatten till slut. Efter ha velat i år, och lessnat på sötvatten för mycket så körs det igång. Akvariet vart ett 400L + sump. ca 52kg LS T5 armatur 4rör Det har hunnit va igång nu i ca 2 veckor och har "enligt mig" förvånande bra värden nu. men men, man ska väll vänta ett tag till innan man stoppar ner första 2 clownerna. Ska försöka lägga upp bilder under tidens lopp.. Men lär bli mest frågor I slutet av veckan får jag iaf skummaren och en ny fräsh cirkulationspump..

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  22. Started by Gnarkill,

Så där ja nu efter flytten till nya lägenheten är klar och man har kommit till rätta, så tänkte slänga upp en tråd här om mitt ny startade Clown hotell. Karet har nu varit igång 1 vecka ungefär jag har tagit LS från mitt större kar som gick sönder tidigare. Jag har stängt alla insugs galler samt att jag har tagit bort skummaren, skummar pumpen åkte ner i det sista facket för att få bättre cirkulation i samtliga filterfack och för att få en bättre ytavrinning. Det gråa häftiga munstycket hittade jag i en gammal akvarie kartong på förådet, jag tror att det är till någe ytterfilter eller liknande men det kom väl till användning=) Första facket där har jag biobollar samt någr…

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by jeanette,

Hej ! Jag och min sambo har nyligen köpt ett 400l saltvattenskar. Vi har inte kört igång det ännu och håller fortfarande på att "plugga på" Sambon ska på en kvällskurs om saltvattensakvarium snart, så då vet vi kanske lite mer. Vi funderar en del på vilka invånare som är viktigast/nyttigast/lättast att börja med efter inkörsperioden. Vi har några sötvattens akvarium och vet hur viktigt det är med en bra balans av "städare", växter och andra invånare. Men vi vet inte riktigt vilka roller alla saltvattensdjur har i ett kar. Kom gärna med lite tips till oss nybörjare

• 7 svar
    • 722 visningar
  24. Started by tozze,

Hej igen! Har startat upp ett 375L akvarium och känner att en tråd här på svg´s nybörjarforum passar bra! Det är ett 375 liters med böjd/välvd bakruta:) Lite udda men jag gillar faktiskt hur det blev! just nu är belysningen 4*54w t5, ska bli mer framöver! sump på 105 liter, där finns skummare, 2st värmare lite kol och en bubbelfälla! Ska leta efter lite mer inkörd LS då jag nog bara har ca 15-20kg i just nu! Nån i närheten som har så hojjta gärna till:)

• 29 svar
    • 2,9k visningar
  25. Started by Drullputt,

Lägger upp lite bilder på mitt nuvarande kar. (ljuset är endast igång för plåtningen) Har varit igång 2 veckor, tog dock och fyllde upp hela kuben med inkört vatten från samma kar stenen kommer från, därav clownerna som har gått tillsammans med stenen och vattnet sen tidigare. Har även satt i två putsarräkor och 5 eremiter, har funkat utan problem då det i princip är som en flytt av ett akvarium eller en ommöbelring, istället för en omstart. Har dock börjat ploppa upp några strån bryopsis här och där, kör därför ljuset max en timme om dagen just nu. Kan även tillägga att den volym som uppges att karet ska rymma är ren dynga, rymmer varken 166 eller 140l. Har 20kg ls. i mi…

• 12 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.