Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by hippo,

någon som vet vad det är för skillnad på tunzes 9002 summare och tunze 3110?

• 2 svar
    • 694 visningar
  2. Started by Verkenius,

Hej, Jag undrar lite vad det finns för alternativ till mekaniskt filter. I dagsläget kör jag med filtersocka. det funkar ju kanon men den måste göras rent väldigt ofta (varannan dag typ) Mvh Pierre

3. Started by Pear,

Såg att min lilla plätt med stjärnpolyper var borta idag. Kan det vara den förb...ade Kamelräkan? Är det dags att fånga in den tro? Hur gör man då på bästa sätt utan att riva hela inredningen.

• 0 svar
    • 694 visningar
  4. Started by Karin W,

Hej, i fredags släppte jag ner två nya fiskar till mitt akvarium, bland annat en sandvändare Valenciennea sexguttata, Sleeper Blue Dot Goby. Den har bara legat på botten och inte gjort något speciellt. Idag flyttade den sig en bit och vad som hände var (tror jag) att en av de andra fiskarna anföll den. Den kom troligen i den gamla fiskens lilla territorium. Jag såg att sandvändaren plötsligt for runt i vattnet och sedan landade med huvet ner i ett hål i en sten. När den till slut backade upp såg jag att den simmade på sida och beter sig allmänt konstigt. Jag har tagit ut den ur akvariet och har den nu i en hink (där jag naturligtvis inte kan ha den hur länge som helst...)…

• Ledsen
    • 8 svar
    • 694 visningar
  5. Started by Spectra,

Hej Har precis köpt ett till akvarium så detta blir mitt 2a. Men jag har lite frågor om rengöring osv Finns det ngt bra medel jag kan köpa som gör rent glas etc på ett bra o säkert sätt? Sedan får jag med levande sand och lite sten samt sump och skummare och diverse pumpar av säljaren, finns det också där ngt bra medel för att försäkra eller ialf motverka att eventuella sjukdomar. Tacksam för svar

• 2 svar
    • 693 visningar
  6. Started by dimaz,

Jag undrar lite om vattenvärden. Jag vet att Nitrit ska vara noll eller så nära noll som möjligt. Men Nitrat vad är min-max nivån där? Har precis gjort ett salt test och jag hamnade på 1.020. Vilket är lite lågt? Kan man bara öka lite på saltmängden vid nästa vattenbyte? Använder Coralife salt om det har någon betydelse och har en temperatur på 25.3 grader. Har köpt ett test för både Nitrit och Nitrat från Tropic Marin Finns det något annan enklare sätt att mäta de olika värdena i akvariet förutom alla dessa olika vätskor som ska blandas i olika mängd.

• 2 svar
    • 693 visningar
  7. Started by NL,

Hej Jag har lärt mig så mycket att det är bra att hålla sina värde stabila. Jag mäter ca varannan vecka och både Mg och Ca sjunker bara lite, ungefär från 1340 till 1320 resp 430 till 420... mitt KH däremot det sjunker från 8,4 till under 7 på ett par veckor. Fråga 1: Varför gör det det? När jag vill höja KH igen så använder jag Red Sea Coralline Gro, på burken finns en tabell hur många ml man ska tillsätta per 100 liter för att nå 8,4. Men när jag gör det och mäter igen tex dagen efter så har mitt KH knappt ökat någonting. När jag försöker höja mha bikarbonat från kryddhyllan så tar det ett par dagar innan ca 1 tsk har löst upp sig, därefter har v…

• 1 svar
    • 693 visningar
  8. Started by Kimpos,

Jag har fått mycket gröna alger på sistone. Sätter sig främst på glaset och gruset och jag har tydlig påväxt från dag till dag. Städgänget består av fem turbos och de har inte en chans att hänga med i algernas tempo! Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Eller är det att skrapa rutan varje dag som gäller?

• 3 svar
    • 693 visningar
  9. Started by Yodelking,

Denna satt på glaset och var kanske 4mm bred, och hade små tentakler... Jag vet att bilden inte är så fantastisk men det var rätt svårt att få focus på den lilla rackarn.

10. Started by Scontan,

Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…

• 1 svar
    • 693 visningar
  11. Started by slarvid,

fråga 1: Funderar på att köpa ett moonlight. det jag undrar är, moonlight kan jag ha på när övrig belysning är släckt utan att det står fisk och koraller och andra djur va? typ sån eller mindre http://www.pwss.se/product.php?productid=16759&cat=1394&page=1 Fråga 2. När man kör in ett kar, när ska man börja med vattenbyte? och hur ofta och mkt är lagom i ett 30 nano med en fluval 305 som filter att byta? Samt, det är smart att ha färdigblandat saltvatten i dunk va? Det löser sig självt eller måste man skaka då och då?

• 2 svar
    • 693 visningar
  12. Started by Henrik dahlström,

Varför blir sandvändade sjö stjärna av med sina armar när jag fick den hade den tappat 1 nu fattas 2???

• 3 svar
    • 692 visningar
  13. Started by Xanrag,

Nu har jag gått igenom vad jag fick med mitt begagnade akvarium och det är: Pseudochromis (lila) Bicolor Angelfish Blue/Green Reef Chromis Lysmata amboinensis Ocellaris Clown Banggai Cardinal Då är frågan, om jag ska satsa på levande foder vilket låter roligt, vilket passar till dessa? Artemia verkar ju vara en vanlig variant, men minns vagt jag läst dom inte hade så mycket näring? Kanske bara var när dom var fullvuxna. Jag fick med lite pellets och lite fryst mat, men om man kan odla maten själv utan alltför mycket jobb så uppskattas det väl av fiskarna?

• 1 svar
    • 692 visningar
  14. Started by mbuna,

Hej, nu kommer förhoppningvis snart mitt beställda akvarium och det blir det första saltvattenskaret, arten bandmuräna ska jag ha men funderar lite på dess rymningsrisk och måste ha nått skydd mot det. Akvariet är öppet och har sett nånstans att nät, typ burnät till fåglar, används och det verkar bra men omständigt och ganska fult kanske..,ett annat alternativ borde vara täckglas eller!? Jag kommer bara att ha ledarmatur så värme bör inte vara nått problem så jag undrar om täckglas är lämpligt!?

• 0 svar
    • 692 visningar
  15. Started by fergu99,

hej jag har 3 st sps:er och några mjukkoraller i mitt kar. behöver jag mata dem met nåt? och isf me vad? eller så räcker det med bara ljus?

• 0 svar
    • 691 visningar
  16. Started by Mattijassi,

Hej Vet ni vad den gör?

• 2 svar
    • 691 visningar
  17. Started by Gnarkill,

Angående levande sanden kan man stoppa i den även fast man har fiskar i akvariet? har köpt aragalive bahamas oolite och tänkte stoppa i den idag?? Moderator's upplysning: Med hänvisning till att din fråga redan blivit ställd i en annan tråd och du nu har fått svar så kan vi låsa tråden. Tänk på att du skall skriva en rubrik som beskriver innehållet i tråden./Moderator

• 3 svar
    • 691 visningar
  18. Started by saltmarcus,

min dröm sedan många år tillbacka har varigt att ha ett välfungerande saltvattensakvarium. med anemoner och clownfiskar.men den går nog aldrig i uppfyllelse. jag är ju bara 11 år och har nästan inga pengar alls. har ni några ideer om hur jag kan få ett sådant akvarie?? tacksamm för svar! M.V.H Marcus

• 1 svar
    • 690 visningar
  19. Started by Karl Einar,

Hej jag undrar om jag behöver skaffa ett ro system, är det nödvändigt? Beror det på var jag bor?

• Gilla
    • 7 svar
    • 690 visningar
  20. Started by jernis,

Någon Härjar helvildt med akvariet om nätterna. Nu är jag säker på att någon gillar att möblera om!. Jag har haft en större sten ståendes på sand botten ( som en halv knytnäve ) som jag tycker ha dragits in mot en större sten ( som för att dölja en öppning ) och jag har funderat på om det e någon eremit som har buffat in den mot stenen. jag tycker dock att min eremiter inte så pass stora så att dom skulle lyckas med det?. + att det finns andra stenar som är mindre som står på andra platser som får vara helt i fred?. Nu i morse så är stenen flyttad 10 centimeter för att fastna mellan 2 stenar så något härjar runt fint i akvariet. Det kan knäppa ganska bra i akvariet också …

• 3 svar
    • 689 visningar
  21. Started by Hella42,

Vad ska man ha för retur slang respektive utblås till en tunze 1200/2 returpump som ska sitta i sumpen

• Gilla
    • 2 svar
    • 689 visningar
  22. Started by Mats_öland,

Fundera fall jag missupfattat engelska manualen ? exempel fall jag har 6 ml 1 gr dagen blir ju 6 ml men fall sätter den på 4 x dagen delar den då upp 6 ml eller doserar den 6ml 4x = 24 ml ?

23. Kan ej lägga in bild vet någon hur man gör

24. Started by Galdrin,

Hej, Jag har på allvar börjat fundera på ett litet rev i arbetsrummet och har massor av frågor. Dessutom är jag säker på att eventuella svar kommer förvirra mig mer så räkna med följdfrågor. Jag har viss vana av sötvattensakvarier sedan tidigare, och massor av vana av barn i närheten av akvarier. Drickyoghurt är OK! Hotdog grillkorv dödar allt på några timmar ... så jag har bestämt mig för ett kar med en sump som är bakom låsta dörrar och en täckskiva på karet som endast i undantagsfall flyttas på. Jag planerar att köra igång i ett 60 liters som jag har och en sump på ca 45 liter där jag gömmer skummare, doppvärmare och en del av LS. Jag känner mig lite attraherad av mini…

• 0 svar
    • 688 visningar
  25. Started by magnus1982,

hej allihopa. tänkte åka ner till zoogiganten i lund idag och leta upp en fin korall. har spanat in en som jag är sugen på att starta med. börjar med en så jag lär mig sköäta den innan jag går vidare frågan lyder alltså som såhär, det är inte bara att köpa utan de ska skötas också. vilka medel behöver man köpa och när behöver man dem och frågan som är viktigast behöver man det egentligen?? vad är det mat till koraller? och vad är kostnaderna för de olika sakerna, iaf på ett ungefär??

• 2 svar
    • 688 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.