Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Lindita,

Hej! Min har läst er lite av och till ett tag nu. Min man började med sitt först saltvattenavarium för 3 år sedan. I början var inte akvariet så väl utrustat. Ett tag fungerade bra akvariet. För ett ¨år sedan flyttade vi och fick sälja fiskarna. Min man köpte lite andra grejor som akvariet behövde. Jag tyckte förstås att det hela tiden var det dags att köpa något nytt. Han har ingen sump än. Problemet är att det inte går så bra för min man och akvariet. Jag tjatar en hel del om att sälja allt. Vi har en annons ute dessutom. Detta att ha ett saltvatten akvarium verkar så komplicerat ibland. Fiskar dör, värdena i vatten inte är så bra osv. Samtidigt hr det funkar bra förut.…

• 1 svar
    • 670 visningar
  2. Hej! Kan en vänlig själ snälla hjälpa mig tolka det här? Är det ovanifrån, eller från sidan jag ska titta i det här fallet? Är det 10, 50, eller 5,0?

3. Started by Xanrag,

Nu har jag gått igenom vad jag fick med mitt begagnade akvarium och det är: Pseudochromis (lila) Bicolor Angelfish Blue/Green Reef Chromis Lysmata amboinensis Ocellaris Clown Banggai Cardinal Då är frågan, om jag ska satsa på levande foder vilket låter roligt, vilket passar till dessa? Artemia verkar ju vara en vanlig variant, men minns vagt jag läst dom inte hade så mycket näring? Kanske bara var när dom var fullvuxna. Jag fick med lite pellets och lite fryst mat, men om man kan odla maten själv utan alltför mycket jobb så uppskattas det väl av fiskarna?

• 1 svar
    • 670 visningar
  4. Hej! Köpte idag en korall som jag tror heter svampkorall? Den skulle vara lättskött fick jag veta. Har några turbos och eremitkräftor i samma kar sedan 2 veckor som är 190 liter. Har haft akvariet igång i ca 3 veckor. Nu har det gått ca 2-3 h och den böjer sig ner och ser ledsen ut. Nån som vet ifall detta är normalt? Är helt ny inom saltvatten. Tack på förhand! //Payman

5. Started by magnus1982,

hej allihopa. tänkte åka ner till zoogiganten i lund idag och leta upp en fin korall. har spanat in en som jag är sugen på att starta med. börjar med en så jag lär mig sköäta den innan jag går vidare frågan lyder alltså som såhär, det är inte bara att köpa utan de ska skötas också. vilka medel behöver man köpa och när behöver man dem och frågan som är viktigast behöver man det egentligen?? vad är det mat till koraller? och vad är kostnaderna för de olika sakerna, iaf på ett ungefär??

• 2 svar
    • 669 visningar
  6. Started by Twik,

Jag köpte ett gäng levande sten som varit i ett aktivt kar och fick med saltvatten från de karet att förvara dom i sålänge med cirkulation. Jag ska starta upp mitt nya kar först om några veckor och hoppades på att kunna ha i dessa från början för att få fart på bakterierna. Men nu är det så att det växer en massa olika på stenarna och jag vet inte om det är bra eller dåliga saker och om jag behöver göra något åt det innan jag använder dom. Lite ser ut som mjukkoraller tycker jag och där är mycket alger såklart men sen är där vissa saker som de där nätliknande och även de mörka beläggningarna som oroar. Även några ”trådar” som för mig är misstänksamma. Lägger upp …

7. Started by Alberst,

Är säker jag kan få en förklaring, tyvärr inget foto, dom e ju inte så stora, tenktaler runt ca 1 cm långa, och det ser ut som det är minst 3 tenktaler från samma håla. ? mörka och vita..randigt.. e dom bra? hade även en sjöstjärna, med röd prick i mitten väldigt liten, var på väg i sumpen, puttade ner den , såg taggig ut med röd prick i mitten. Vit för övrigt. MVH Stefan

8. Started by Mats_öland,

Fundera fall jag missupfattat engelska manualen ? exempel fall jag har 6 ml 1 gr dagen blir ju 6 ml men fall sätter den på 4 x dagen delar den då upp 6 ml eller doserar den 6ml 4x = 24 ml ?

9. Started by Leoparden,

Vad äter en puellaris förutom det som finns i sanden? Osäker på om där finns mat så det räcker åt den. Räcker det som ramlar ner till bottnen från när man matar fiskarna till en sådan annars?

• 3 svar
    • 669 visningar
  10. Started by Hank61,

Upptäckte antydan till gröna alger i helgen på stenar. Karet (RSM170)har varit igång 6v nu. första fiskarna i för 2 v sen, 2 clowner, 1 Gobi, 3 Regal damsell +5 turbo snäckor och 2 sandsnäckor. Jag matar 1 gång om dan med frystorkad mat + lite flingmat i små portioner. Behöver jag komplettera med fler snäckor? skall jag göra vattenbyte? hur mycket? andra tips. De värden jag kollar just nu är, Ph 8,o Nitrit 0, Amonia 0,Nitrate 10, Det ända jag inte blir klok på KH det ligger på 2,86 enl med 1dKH enl Red Dea testkit.

• Gilla
    • 4 svar
    • 668 visningar
  11. Started by Randomkille,

Nu när jag kom hem från skolan ser jag att min korall spottar ut nåt typ av slem... Känner på mig att det är något dåligt men är det verkligen så? Kanske är det bra? Behöver iallafall hjälp med att veta vad det är

12. Started by Marvin,

Hej, Jag får i dagarna hem mitt nya 240L kar, som jag tänkt att ha fisk och koraller i. Jag kör idag ett 80-liters kar med enbart fisk. Mitt fiskbestånd idag består av två clowner, två pyjamasfiskar samt en solaborre. Vilka fler kan jag ha tillsammans med dom? Tips på bra städare? Vilken/vilka koraller är bäst lämpade för mig som nybörjare att börja med? Vilket/vilka tillsatser och tester är bra att ha hemma? Jag har kollat lite på red seas produkter. Jag kör med osmosvatten och skummare idag. Belysningen i det nya karet kommer att bli två stycken 54W rör, coralstar och aquastar från Sylvania. Tillräckligt? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd från …

• 3 svar
    • 668 visningar
  13. Started by Verkenius,

Hej, Jag undrar lite vad det finns för alternativ till mekaniskt filter. I dagsläget kör jag med filtersocka. det funkar ju kanon men den måste göras rent väldigt ofta (varannan dag typ) Mvh Pierre

14. Started by Nelli,

Hej, vet någon varför uppstår sådan på yta https://1drv.ms/i/s!AlErUtDub1sz4gEHXRNlG3FPcm1O orsaken och hur farligt är det för koraller/fiskar? Tack på förhand!

15. Started by Tobbz,

Såg att jag är i behov av en bubbelfälla i sumpen. Dock är ju frågan, hur länge tar det för silikonet att torka innan jag kan fylla med vatten igen? Och hur länge kan karet gå utan skummare och så? Andra bra alternativ?

• 2 svar
    • 667 visningar
  16. Started by Roger Salenius,

Har lite frågor ang Clowner varför kan man bara ha 2st i akvariet? Om man köper dom som små så borde dom väl bara mindre benägna att slåss med varandra? Då den största utvecklas till hona o de andra förblir hanar.. Mvh

• Gilla
    • 5 svar
    • 667 visningar
  17. Started by Aquaguy,

Tjena! Har precis köpt en dvärg eremit till mitt pico men frågan är behöver den någon mer mat eller räcker det med alger och sånt? Det konstiga är bara att den inte ätit någon alg än så länge även om det ligger alger framför honom. Han har varit i picot i över ett dygn nu men han har fortfarande inte ätit något? /Jeppe

• 3 svar
    • 667 visningar
  18. Started by akvariefisken_89,

Eftersom returpumpen till mitt RSM S 500 låter för mycket tänkte vi investera i en ny tystare returpump. Jag har hört att Jebao DC 5000 upplevs som väldigt tyst av de flesta. Stämmer det? Upplever ni den tystare än en RSM originalreturpump? Har ni andra tips i ungefär samma prisklass och som man lätt och snabbt kan beställa? Kan den enkelt kopplas till ett RSM? Är flödet lagom?

• 3 svar
    • 666 visningar
  19. Started by Irrbloss,

hej hej jag upptäckte idag små maskar/larver i algerna som växer på min ruta. någon som vet vad det är för något. rutan ser ut lite som en gräsmatta men den är grön/gul. på stenarna har det blivit gult och även en del på rutan är gult. någon som vet vad detta är för alger? mvh/Robban

• 0 svar
    • 665 visningar
  20. Started by ralle1424,

Hej! Kan man fylla på avdunstat vatten men vanligt kranvatten?

• 1 svar
    • 665 visningar
  21. Started by per-åke,

Behöver man tillsätta spårämnen eller andra tillsatser för att koraller skall trivas? Har sett att kh gått ner hela tiden sen jag fick i mina fyra koraller. (är nu 8 så än är det ingen fara ) Har ej stenkoraller. Funderar på om ett vanligt vattenbyte 1 ggr per månad funkar ? (salt c.reef ) Är 20 % för mycket ? (125 liters kar) Om det behövs något förutom vatten byte ange även detta.

• 1 svar
    • 665 visningar
  22. Started by zeke66,

Ändat

• 2 svar
    • 665 visningar
  23. Started by DennisL,

Hej, jag är i processen att beställa ett kar på 756liter. I mitt nuvarande kar har jag uvc installerat i sumpen, vilket jag förstår inte är optimalt. Har någon förslag på hur man kan installera uvc för att öka effektiviteten på det?

• 3 svar
    • 665 visningar
  24. Started by tronic,

Noen som kan hjelpe meg. Det er noen veldig små kryp i steinen min De er ikke større en noen millimeter . Så ikke lett å ta bilde av de De kommer ut av sine huler så forsvinner de inn igjen . De er nesten blanke i farge Noen som kan hjelpe

• 1 svar
    • 665 visningar
  25. Started by Aquaguy,

Tänkte starta upp ett 55 liters. Med lite LS och några koraler kanske någon fisk i framtiden. Men har lite frågor vilket/vilka salt rekomenderas till koraler? Är det nödvändigt att skaffa en till pump (powerhead) i nuläget har jag bara en aquael orginal pump?

• 1 svar
    • 664 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.