Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…
-
- 1 svar
- 710 visningar
-
-
Hejsan! Jag är en nybörjare som har frågor angående en sak. Jag har haft igång mitt kar i 12 dagar & har ls från början. för 2 dar sedan (10 dagar igång med bra värden) köpte jag sand & levande 5st astrea & en stenopus hispidus som jobbar på bra i karet & äter fint! väntar på nitrat toppen & skall göra allt för att ta ner den när den kommer! men frågan är småa vita "snöflingor" på glaset i karet? vad är det? , ca 1mm i diameter typ 5 armar har ganska mycket av dom. tar bort med magneten & räkan åt lite av dem när jag la i honom "shore" heter han. skall byta vatten imorgon kväll 10l & se om d blir förändring. tack för svar! / nybörjare inom den…
-
- 2 svar
- 710 visningar
-
-
Hej alla, min tank har nu rullat i nära 6 veckor. En del alger (gröna) har jag haft - men inte nämnvärt! MEN idag så slog den gröna algen till ordentligt! Har ökat ljustiden med en timme per vecka. Är nu uppe i ca 8 timmar per dag /ca 60% av styrkan- sen lite månljus på det. Bytt vatten var 10:e dag - ca 10-15%. Kör med osmos! Värden: Nitrit - 0 Nitrat - 0.2 fosfat 0 kh 8.5 salt 1.024 Den här veckan, börjat mata med fryst "super shrimp" - är det jag som har varit för generös till de små liven i tanken? ikväll så blev det att borsta stenen med tandborste - och så drog j…
-
- 0 svar
- 709 visningar
-
-
Hej Jag har lärt mig så mycket att det är bra att hålla sina värde stabila. Jag mäter ca varannan vecka och både Mg och Ca sjunker bara lite, ungefär från 1340 till 1320 resp 430 till 420... mitt KH däremot det sjunker från 8,4 till under 7 på ett par veckor. Fråga 1: Varför gör det det? När jag vill höja KH igen så använder jag Red Sea Coralline Gro, på burken finns en tabell hur många ml man ska tillsätta per 100 liter för att nå 8,4. Men när jag gör det och mäter igen tex dagen efter så har mitt KH knappt ökat någonting. När jag försöker höja mha bikarbonat från kryddhyllan så tar det ett par dagar innan ca 1 tsk har löst upp sig, därefter har v…
-
- 1 svar
- 709 visningar
-
-
Jag har ett nanokar 82L som varit igång ett par månader. Allt verkar bra utom att fosfaten är mätbar 0.5 enl. saliferts test. Nitrit=0, Nitrat=0, ph 8.2; iofs verkar alla koraller må bra och mina knappar är gröna och fina. Känns spontant onödigt att stoppa i fosfatremover om allt mår bra.
-
- 1 svar
- 709 visningar
-
-
Kan ej lägga in bild vet någon hur man gör
-
- 6 svar
- 709 visningar
-
-
-
Mitt första saltkar börjar närma sig uppfyllnad av vatten . jag har r. Osmos vattnet klart med cirkulation , de mesta är inhandlat i teknik väg för starten . har läst en salt bok för nybörjare ( tre gånger här lite bilder på min ny byggda bakgrund samt min sump
-
- 0 svar
- 708 visningar
-
-
hej alla! vi har startat ett akvarie utskott på skolan som ska ta hand om vårat 500 liters! skulle behöva lite tips och trix. kanske lite tips på vad vi ska ha i akvariet. det ska vara rällativt lättskötta. vi har inte så mycket erfarenhet, utan jag har ett 50 liters saltvatten hemma. vi kommer byta ut stora delar av stenen eftersom vi vill ha lite nytt i akvariumet. jag kommer med fotton på vad vi har nu. btw vi har haft ett företag som tog hand om det förut. /mvh kristoffer
-
hejsan. har nu köpt ett guppyhotell och nu vill jag få till ljuset så det ska funka ihop med koraller osv. så.. orginalljuset som är i är ett dubbelrör med vitt och blått ljus på 18 watt.. så undrar nu lite lätt om det skulle räcka att ha 2 st av dessa ljus till mitt kar på ca 40 L? tack mvh seb
-
- 0 svar
- 708 visningar
-
-
Hej allihop. Har i veckan ordnat en 125 liters kub (500*500*500 mm). Till det har jag fixat slimlinebakgrund röd gnejs eller vit faxe, har båda men kan inte bestämma mig. Jag ska borra i botten på karet, och här kommer första frågan. Hur högt/lågt från akvariets kant bör avrinningen börja? hoppas ni förstår vad jag menar ska ju inte sätta glaset ända upp. hur högt upp i karet ska vattennivån gå. Sen kommer vi till belysningsfrågor hade tänkt att bara köra t5. Finns det någon armatur som är färdig till måtten på akvariet, eller blir det till att bygga själv? Har letat runt på onlinebutiker men få har mått på sina grejer. Kommer att ha en sump på 60 liter, och den kommer ju…
-
- 2 svar
- 707 visningar
-
-
Hej, Jag undrar lite vad det finns för alternativ till mekaniskt filter. I dagsläget kör jag med filtersocka. det funkar ju kanon men den måste göras rent väldigt ofta (varannan dag typ) Mvh Pierre
-
Hej... Superdum fråga, men jag håller på att fylla upp mitt första saltvattensakvarium och blev lite ställd när jag började fundera på om ytavrinningsboxen ska vara helt vattenfylld el om där mest är lite vatten på bottnen av av den.. ../Jonas
-
- 3 svar
- 707 visningar
-
-
Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)
-
- 2 svar
- 706 visningar
-
-
Då jag är helt grön vill jag fråga om råd.. Ska man köpa nytt eller sten från inkört kar? Vad är bäst?
-
- 2 svar
- 706 visningar
-
-
Skulle egentligen vilja att det fanns en tråd, med de som har saltvattensakvarium men kör low tec eller lite enklare. Personligen gillar jag akvarium med mycket fisk - och enkla koraller och anemoner. Det finns dåligt utbud på tex mjukisar? Men om fler håller på kommer utbudet att öka? God Jul på er ❄️
-
-
- 4 svar
- 705 visningar
-
-
Angående levande sanden kan man stoppa i den även fast man har fiskar i akvariet? har köpt aragalive bahamas oolite och tänkte stoppa i den idag?? Moderator's upplysning: Med hänvisning till att din fråga redan blivit ställd i en annan tråd och du nu har fått svar så kan vi låsa tråden. Tänk på att du skall skriva en rubrik som beskriver innehållet i tråden./Moderator
-
- 3 svar
- 705 visningar
-
-
någon som vet vad det är för skillnad på tunzes 9002 summare och tunze 3110?
-
- 2 svar
- 704 visningar
-
-
Är som nybörjare inne på min 3:e månd sedan start och har funderat på varför mina Ca och Mg värden sedan start varit något låga. Kan det bero på det salt jag använder (Instant Ocean) eller kan det vara testerna som visar fel. Saltet är blandat på RO vatten. Burk: Aquael Reef Max 60 105 liter Test Salifert, salthalt med refraktometer och densitetsmätare Mina värden NO3 8 PO4 <0,03 No2 0 Ca 390 Mg 1260 Si 0 KH 12 Ph 8,2 Salt 1,025 I början hade jag ännu lägre värden (Ca 350, Mg 1095) men då var även salthalten lägre 1,0225. Kan det vara att jag fortfarande har något låg salthalt om man ser till rekomenderade värden på Ca,Mg? KH ligger även lite högt villket jag tycker ä…
-
- 1 svar
- 704 visningar
-
-
Nu har jag gått igenom vad jag fick med mitt begagnade akvarium och det är: Pseudochromis (lila) Bicolor Angelfish Blue/Green Reef Chromis Lysmata amboinensis Ocellaris Clown Banggai Cardinal Då är frågan, om jag ska satsa på levande foder vilket låter roligt, vilket passar till dessa? Artemia verkar ju vara en vanlig variant, men minns vagt jag läst dom inte hade så mycket näring? Kanske bara var när dom var fullvuxna. Jag fick med lite pellets och lite fryst mat, men om man kan odla maten själv utan alltför mycket jobb så uppskattas det väl av fiskarna?
-
- 1 svar
- 704 visningar
-
-
Tjerna tänkte använda Aquael BioCeraMax 1200 i sumpen och tänkte om man kan lägga i nån form av macroalger i samma sektion, samt behöver man använda nån uv lampa till dom
-
- 1 svar
- 704 visningar
-
-
oj! Idag är mitt nystartade akvarium helt dimmigt. Vad beror detta på? Ska jag byta en del av vattnet? Det har varit igång i fem dagar nu med levande sand, sten och en snigel som fortfarande lever. Har det något med startbakterier att göra.. kanske jag råkade hälla i lite för mycket!?
-
-
- 1 svar
- 703 visningar
-
-
Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??
-
- 2 svar
- 703 visningar
-
-
Nu har jag bara hållit på med den här fantastiska hobbyn i drygt två månader, så det hela känns kanske lite hastigt och lustigt, men... Har idag ett Boyu 128L (synonymt med JAD om jag förstått det hela rätt). Har en nära vän som ska flytta utomlands och ska sälja sitt RSM 130 D, och han har erbjudit mig det för en ganska blygsam summa. Båda karen är ju närmast identiska i storlek, även om måtten skiljer sig något. Men frågan jag grubblar på är om RSM 130D skulle vara bättre, så att det skulle vara värt att byta ändå (skummare etc)? Anledningen till att jag är det minsta intresserad är att jag tycker originalbelysningen i mitt akvarium är för svag (2x24w pl-rör) och att k…
-
- 2 svar
- 702 visningar
-
-
Har nu suttit och lurat lite in i karet på natten och ser en hel del liv där som man inte ser på dagen. Bl.a. en massa små räk-liknande saker som far runt på stenarna m.m. Nån som vet mer om nattlivet i karet, omöjligt för mig att fota med min gamla kamera?
-
- 1 svar
- 702 visningar
-