Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Tänker dra igång ett saltkar på 54 liter som ska husera ett par clowner och ev. skivanemoner. Jag funderar på att inte ha någon skummare utan låta levande sten ta hand om nedbrytningen. Min fråga är om det verkligen går att driva ett välmående saltkar utan skummare och utan allt för många vattenbyten? Hur mycket sten tror ni behövs för en vettig nedbrytning? Tänker göra 10% vattenbyten. Men hur frekvent?
-
- 2 svar
- 748 visningar
-
-
Hej! Mitt första inlägg, rookie på salt (dock erfaren sötvatten akvarist) Körde igång en 140l kub (aqua medic) för ca 4mån. sen. Från en av LS-stenen sprutar det ut en spermie liknande stråle flera ggr om dagen, trodde först att det var nåt sexuellt från Sargassum alger som jag hade lite av i början, men när jag rensade den stenen det var mest på, så såg jag att det kommer från stenen.. Har några acropora fastlimmade på den stenen och dom verkar inte bry sig, drar inte in polyper eller så... Nån som har en aning om vad det kan vara?
-
- 0 svar
- 748 visningar
-
-
Hejsan, Vad för lägre djur typ koraller i olika slag kan ni rekomendera till mitt Evolution kar som är "orginal" MvH Robban
-
- 1 svar
- 748 visningar
-
-
Hej, Jag undrar lite vad det finns för alternativ till mekaniskt filter. I dagsläget kör jag med filtersocka. det funkar ju kanon men den måste göras rent väldigt ofta (varannan dag typ) Mvh Pierre
-
en av mina emeriter har nu lämnat mig. tänkte höra varför detta händer.. vad är den vanligaste orsaken. kvar låg bara ett tomt skal. mvh mange
-
- 1 svar
- 748 visningar
-
-
Hejsan, sitter här och funderar på hur länge man ska vänta innan man börjar ge akvariumet ljus?
-
- 4 svar
- 748 visningar
-
-
Hej! Startade precis upp mitt första mini-nano på 30 liter för några dagar sedan. Köpte 4 kg levande sten online som var utanför vatten (dock fuktigt) i lite längre än 24h ungefär, och lade ner det i akvariet för två dagar sedan. Har läst att man ofta får med liftare, men har bokstavligt talat inte sett någon livsform alls. Är det så att all levande sten inte har liftare? Eller de kanske dog under transporten? Hur mycket av själva levande stenen (mikroorganismerna) kan ha dött under transporten? Tack på förhand!! //Nybörjare inom saltvatten
-
- 1 svar
- 748 visningar
-
-
Hej alla proffs o nybörjare! Som ny salvattenshobbyn är man glad att sg finns när det uppstår frågeteckan. Nu har det dykt upp just ett sådant som ni kanske kan svara på, startade mitt Woha 468L för ca 7mån sedan. Fiskar och koraller ser ut att må bra vatten värdena ligger inom gränserna. Nu till frågan..... Min scape är jag inte nöjd med har ca 50 kg LS stör jag biologin om jag lyfter ut dem i balja och möblerar om??
-
- 2 svar
- 747 visningar
-
-
Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra om detta till saltvatten. …
-
- 1 svar
- 747 visningar
-
-
Hej alla, min tank har nu rullat i nära 6 veckor. En del alger (gröna) har jag haft - men inte nämnvärt! MEN idag så slog den gröna algen till ordentligt! Har ökat ljustiden med en timme per vecka. Är nu uppe i ca 8 timmar per dag /ca 60% av styrkan- sen lite månljus på det. Bytt vatten var 10:e dag - ca 10-15%. Kör med osmos! Värden: Nitrit - 0 Nitrat - 0.2 fosfat 0 kh 8.5 salt 1.024 Den här veckan, börjat mata med fryst "super shrimp" - är det jag som har varit för generös till de små liven i tanken? ikväll så blev det att borsta stenen med tandborste - och så drog j…
-
- 0 svar
- 746 visningar
-
-
Har en blå korall som nu börjar bli vit i ena sidan vad kan detta bero på?
-
- 2 svar
- 746 visningar
-
-
Vad ska man ha för retur slang respektive utblås till en tunze 1200/2 returpump som ska sitta i sumpen
-
-
- 2 svar
- 746 visningar
-
-
Hejsan. Tänkte att det kunde vara bra med en liten guide i de grundläggande. Här finns det ju så många med erfarenhet.. Men minst lika många nybörjare med frågor. (Jag är en av dom) Men t.ex. hur mycket cirkulation, hur kraftig skummare, grundljus, LS, sand, osv. Röd lista på sånt man bör undvika i karen. tex stenar mm. Vet att det finns ungefär lika många teorier som saltvattensägare. Men vore trevligt ändå, kanske finns några grundregler.. Vore trevligt med dom samlade på ett ställe.. Själv har ja hört att de ska vara Vattnet ska cirkulera minst 10 gånger/h.. 10% Levande sten. Inte så stor frågetråd (gojsa ner sig i en sak) utan mer teori..
-
- 1 svar
- 746 visningar
-
-
Hej! Skulle behöva lite hjälp. Köpte ett nytt kar för 1 vecka sen. Jag har fyllt karet men har problem med vattennivån i sumpen och i karet. Har 2 rör ner till sumpen och 1 upp. Sitter 1 kran på ena röret ned. Försöker att hitta rätt inställning på kranen men får det inte att funka. Antingen sjunker vattennivån i sumpen så att returpumpen kommer ovanför ytan i sitt fack. Och öppnar jag kranen för mycket så sjunker nivån i överrinningsboxen. För vad jag har förstått så ska det rinna ner vatten i båda rören till sumpen. Gör jättesmå justeringar men får det inte att funka. Nån som har nått tips vad jag gör för fel??
-
-
- 6 svar
- 745 visningar
-
-
Då jag är helt grön vill jag fråga om råd.. Ska man köpa nytt eller sten från inkört kar? Vad är bäst?
-
- 2 svar
- 745 visningar
-
-
Är det standard att det kommer och går med bubblorna i karet? och är det någon som har något tips för att bli av med dem. Jag har min avrinningsbox i karet. Har testat allt. Just nu har jag filtervadd i boxen och nylonstrumpa runt boxen, men det läcker ut bubblor ibland ändå. Jag får problem med filtervadden att den blir full med skit, vilket i sin tur gör att det blir trögt för vattnet att komma igenom boxen och då höjs vattnet i skummarkoppen. Så detta med filtervadd får jag lägga ner om jag inte ska behöva rengöra det 4 gånger i veckan.
-
- 4 svar
- 745 visningar
-
-
TJO jag läser på till ett salt jag skulle vilja vet hur man tar hand om akvariet och hur mycket mer man behöver tänka på jämfört med ett sötvattens akvarium
-
- 3 svar
- 744 visningar
-
-
Jag ska köpa lite tester nu är Tropic Marins testset med Ph, KH, NO2, NO3 och NH3-NH4 bra och är det nått mer test som behövs så här i början?
-
- 4 svar
- 744 visningar
-
-
Hej, Två av våra turbosnäckor har i flera dagar legat på varsin plats i sanden utan att flytta sig. Vi har sett dem "gräva" i sanden då och då men oftast har de bara varit stilla. Idag började tre av eremiterna ge sig på den ena och det visade sig att den var död. Den andra turbon ligger kvar i sanden. Så vi undrar: är det något som de ska göra att ligga på samma plats och gräva lite i sanden eller har den "fastnat" där så vi borde lyfta den till en sten eller nåt? Vi vill gärna att den inte ska dö den också. MVH Peter
-
- 8 svar
- 744 visningar
-
-
Hej! Jag undrar hur jag räknar ut hur mycket mitt kar dunstar vatten och hur mycket salt jag ska tillsätta under vattenbytena jag kommer byta ca 20% vetten varannan vecka och vet att den mängden salt jag tar ut måste jag tillsätta exakt samma mängd hur räknar jag ut det på lättaste sett. Min tanka är att köra efter balling metoden med doseringspumpar, men jag vet inte hur jag gör uträkningen för att dosera rätt mängd av Ma,Ca mm, Mitt kar är på 140L med sump under, Hoppas ni förstår min fråga. Tack för all hjälp. Mvh
-
- 3 svar
- 743 visningar
-
-
Kollade av vattnet efter att en clown dog.. vet inte hur länge han har legat död i karet då jag har varit bortrest 2 dagar och tjejen har sett efter karet men inte tänkt på att det saknades en clown. Temp: 24,5 Salt: 1,022 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Nitrit har tidigare legat på 0, nitrat har varit så gott som på 0 (lägst på den mätbara skalan) Är det den döda clownen som har ställt till det? Vad ska jag göra? Har hittils bytt ca. 25% av vattnet. Ska jag byta mer vatten?
-
- 2 svar
- 743 visningar
-
-
-
Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)
-
- 2 svar
- 743 visningar
-
-
Hej! Har massor med små partiklar som flyter runt i karet och jag undrar hur jag skall få bort dem? Karet är ett 36 liters aqua medic
-
- 0 svar
- 743 visningar
-
-
Hej på er Har länge tänkt på ett salltkar nu har jag ett gammalt juwel kar på 112l med några malawi ciklider och har tänkt köpa mej ett större kar då råkades jag se på PWSS ett fluval kar jäkla vad snyggt och rätt kurs så min fråga är köpa fluval byta ut ytterfiltret till ett Aquael UNI MAX 700 PLUS då får jag uv som skall vara bra när jag får tid med att konvertera det till ett salltkar och sen en liten sump där jag får plats med en skummare alltså går det att koppla ihop unimax filltret med en sump eller har någon ett bättre förslag hur man kan få fluval karet till ett bra salltkar? mvh johan
-
- 0 svar
- 742 visningar
-