Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Hella42,

Vad ska man ha för retur slang respektive utblås till en tunze 1200/2 returpump som ska sitta i sumpen

• Gilla
    • 2 svar
    • 725 visningar
  2. Started by mrnorton,

Hej! Jag har ett Juwel 420L och undrar hur stor kapacitet jag behöver på pumpen är det att föredra ytter / inner pump? En eller flera? Tips på någon bra pump. Vilken slags skummare rekomenderar ni? Osäker på det här med sump om jag ska ha det eller ej. Övriga tips motages tacksamt. //Peter

• 2 svar
    • 725 visningar
  3. Started by NaCl,

Nu har jag bara hållit på med den här fantastiska hobbyn i drygt två månader, så det hela känns kanske lite hastigt och lustigt, men... Har idag ett Boyu 128L (synonymt med JAD om jag förstått det hela rätt). Har en nära vän som ska flytta utomlands och ska sälja sitt RSM 130 D, och han har erbjudit mig det för en ganska blygsam summa. Båda karen är ju närmast identiska i storlek, även om måtten skiljer sig något. Men frågan jag grubblar på är om RSM 130D skulle vara bättre, så att det skulle vara värt att byta ändå (skummare etc)? Anledningen till att jag är det minsta intresserad är att jag tycker originalbelysningen i mitt akvarium är för svag (2x24w pl-rör) och att k…

• 2 svar
    • 724 visningar
  4. Started by Qurex,

Vit kropp med brunrandigt skal och en liten snabel. Något bra eller dåligt.

• Gilla
    • 4 svar
    • 724 visningar
  5. Started by Gnarkill,

Idag har man varit och köpt mera LS en ytavrinnare, en saltmätare, en muräna, och en liten mjuk korall så nu är karet nästan fullbordat och fint vart det! och i morgon ska jag ta bort mina glasrosor! bilder kommer snart

• 1 svar
    • 724 visningar
  6. Started by redrobjem,

Jag ska köpa lite tester nu är Tropic Marins testset med Ph, KH, NO2, NO3 och NH3-NH4 bra och är det nått mer test som behövs så här i början?

• 4 svar
    • 724 visningar
  7. Started by Kjellbin,

Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)

• 2 svar
    • 724 visningar
  8. Started by ungsgard,

Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?

• 1 svar
    • 724 visningar
  9. Started by Scontan,

Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…

• 1 svar
    • 724 visningar
  10. Started by Henrik dahlström,

Varför tok skummar det när jag har lagt i bakterie pillren??? Får tömma koppen var annan minut Och det är fint och klart vatten som är i Koppen

11. Started by magnus1982,

hej allihopa. ska nu iväg till sockholm mellan onsdag-söndag. har en fin liten sandvändare bara, sen är det sniglar och eremiter och en clavularia i karet för närvarande. hur är det med matningen av den fisken, måste jag mata den varje dag som jag brukar eller klarar den sig varannan kanske? tänkte mest så mossan slapp köra hit varje dag kanske ) men som sagt vad gäller ??

• 2 svar
    • 724 visningar
  12. Started by andreas31,

Är det någon som har erfarenhet på färdiga sumpar funderar på Riff 1000 eller 500 men den tror jag blir förliten, (har en tank på 620l) någon som har förslag på andra färdiga sumpar ? Vh Andreas

• 0 svar
    • 723 visningar
  13. Started by DennisL,

Hej, Har noterat att min calcium lösning som jag blandat blivit brun med tiden. Tog upp dunken och skakade den och då blev den ännu mer brun. Använder fauna marin. Är detta något att oroa sig över? Tacksam för svar.

• 6 svar
    • 723 visningar
  14. Är det standard att det kommer och går med bubblorna i karet? och är det någon som har något tips för att bli av med dem. Jag har min avrinningsbox i karet. Har testat allt. Just nu har jag filtervadd i boxen och nylonstrumpa runt boxen, men det läcker ut bubblor ibland ändå. Jag får problem med filtervadden att den blir full med skit, vilket i sin tur gör att det blir trögt för vattnet att komma igenom boxen och då höjs vattnet i skummarkoppen. Så detta med filtervadd får jag lägga ner om jag inte ska behöva rengöra det 4 gånger i veckan.

• 4 svar
    • 723 visningar
  15. Started by Henrik dahlström,

Riktigt nöjd nu när jag fått i stenen

• 3 svar
    • 723 visningar
  16. Någon här som kör med täckglas till sitt RSM som har tips på hur man bäst får till det?

• 0 svar
    • 722 visningar
  17. Started by Tenkare,

Hej allihop. Har i veckan ordnat en 125 liters kub (500*500*500 mm). Till det har jag fixat slimlinebakgrund röd gnejs eller vit faxe, har båda men kan inte bestämma mig. Jag ska borra i botten på karet, och här kommer första frågan. Hur högt/lågt från akvariets kant bör avrinningen börja? hoppas ni förstår vad jag menar ska ju inte sätta glaset ända upp. hur högt upp i karet ska vattennivån gå. Sen kommer vi till belysningsfrågor hade tänkt att bara köra t5. Finns det någon armatur som är färdig till måtten på akvariet, eller blir det till att bygga själv? Har letat runt på onlinebutiker men få har mått på sina grejer. Kommer att ha en sump på 60 liter, och den kommer ju…

• 2 svar
    • 722 visningar
  18. Jag har ett nanokar 82L som varit igång ett par månader. Allt verkar bra utom att fosfaten är mätbar 0.5 enl. saliferts test. Nitrit=0, Nitrat=0, ph 8.2; iofs verkar alla koraller må bra och mina knappar är gröna och fina. Känns spontant onödigt att stoppa i fosfatremover om allt mår bra.

• 1 svar
    • 722 visningar
  19. Started by Verkenius,

Hej, Jag undrar lite vad det finns för alternativ till mekaniskt filter. I dagsläget kör jag med filtersocka. det funkar ju kanon men den måste göras rent väldigt ofta (varannan dag typ) Mvh Pierre

20. Started by Harry S,

Hej allihopa! Är helt ny i hobbyn och fortfarande i researchfasen, glad att hittills fått ett varmt och hjälpsamt mottagande här på forumet. Under mina första dagar av att läsa på har några större frågor dykt upp. Ni får gärna utgå från att min plan är saltvattensakvarium utan koraller men med levande sten. 400-600 liter. 1. Hur funkar en sump och måste jag ha en? Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast? Jag tar oavsett gärna emot tips på artiklar eller videor som förklarar hur en sump funkar. 2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen…

21. Started by tropheusforever,

Mitt första saltkar börjar närma sig uppfyllnad av vatten . jag har r. Osmos vattnet klart med cirkulation , de mesta är inhandlat i teknik väg för starten . har läst en salt bok för nybörjare ( tre gånger här lite bilder på min ny byggda bakgrund samt min sump

22. Started by NL,

Hej Jag har lärt mig så mycket att det är bra att hålla sina värde stabila. Jag mäter ca varannan vecka och både Mg och Ca sjunker bara lite, ungefär från 1340 till 1320 resp 430 till 420... mitt KH däremot det sjunker från 8,4 till under 7 på ett par veckor. Fråga 1: Varför gör det det? När jag vill höja KH igen så använder jag Red Sea Coralline Gro, på burken finns en tabell hur många ml man ska tillsätta per 100 liter för att nå 8,4. Men när jag gör det och mäter igen tex dagen efter så har mitt KH knappt ökat någonting. När jag försöker höja mha bikarbonat från kryddhyllan så tar det ett par dagar innan ca 1 tsk har löst upp sig, därefter har v…

• 1 svar
    • 721 visningar
  23. Kan ej lägga in bild vet någon hur man gör

24. Started by Wester,

Hejsan, sitter här och funderar på hur länge man ska vänta innan man börjar ge akvariumet ljus?

25. Started by Nille83,

Mina värden: Temp: 24,2 Salt: 1,025 PH: 7,8 MG: 1280 Nitrit: 0 Nitrat: 10+ KH: 7 CA: 440 Fosfat: 0,08 Mina PH/KH-värden börjar krypa neråt. Kan man slänga i bikarbonat eller vad ska man hitta på?

• 1 svar
    • 721 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.