Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Funderar på att köpa ett antal Cerith-snäckor, men vill gärna även skaffa någon wrasse/gylta i framtiden. Finns det risk att alla snäckorna blir uppätna även om de gömmer sig i sanden?
-
- 4 svar
- 641 visningar
-
-
Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???
-
- 1 svar
- 641 visningar
-
-
Har fått ett brunt damm som har lagt sig på några av stenarna samt på en del av botten. Man kan lätt viffta bort det med handen. Är det detta som är cyano??
-
- 3 svar
- 640 visningar
-
-
hej jag har ett problem med min returpump från sumpen.. röret som går från pumpen och tillbax till karet vibrera och för oväsen om dig,,,, jag kan ej lösa detta har försökt isolera men hjälper ej... tiPS TACK MVH TONY
-
- 1 svar
- 640 visningar
-
-
Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??
-
- 2 svar
- 640 visningar
-
-
Hej! Köpte idag en korall som jag tror heter svampkorall? Den skulle vara lättskött fick jag veta. Har några turbos och eremitkräftor i samma kar sedan 2 veckor som är 190 liter. Har haft akvariet igång i ca 3 veckor. Nu har det gått ca 2-3 h och den böjer sig ner och ser ledsen ut. Nån som vet ifall detta är normalt? Är helt ny inom saltvatten. Tack på förhand! //Payman
-
Tänkte starta upp ett 55 liters. Med lite LS och några koraler kanske någon fisk i framtiden. Men har lite frågor vilket/vilka salt rekomenderas till koraler? Är det nödvändigt att skaffa en till pump (powerhead) i nuläget har jag bara en aquael orginal pump?
-
- 1 svar
- 639 visningar
-
-
Hej! Jag har nu köpt en Antartica 120 osmos. Och tänkte koppla in den men då är det så att kopplingen är för stor för att koppla på kranen och jag undrar vart man kan köpa en annan koppling till detta någon som vet det? tacksam för svar :=) Mvh Henrik
-
- 4 svar
- 639 visningar
-
-
Upptäckte för ett tag sen att en av mina turbosnäckor har små skal av något slag på sitt skal. Någon som vet vad det är? Har försökt se om det är något i men dem är riktigt små. Finns några på en acan fragg också.
-
-
- 5 svar
- 638 visningar
-
-
Hej! Kan en vänlig själ snälla hjälpa mig tolka det här? Är det ovanifrån, eller från sidan jag ska titta i det här fallet? Är det 10, 50, eller 5,0?
-
- 3 svar
- 638 visningar
-
-
Har en blå korall som nu börjar bli vit i ena sidan vad kan detta bero på?
-
- 2 svar
- 638 visningar
-
-
Hej. Jag har ett 30 liters kar med belysning. Jag har hört att jag ej behöver ha pump utan en streamer eftersom levande stenen funkar som filtrering. Jag har köpt en streamer och salt och levande sand. Vad behöver jag mera ha för uppstart typ något kit med tester osv. Vill gärna ha lite bra tips för att få det till att funka
-
- 3 svar
- 637 visningar
-
-
Vilka tillskotts ämnen använder ni till era akvarium?? vilka är viktigast för att koraller ska växa ordentligt samtidigt som ni har bra tillväxt av allt annat? Använder någon saliferts tillsatser?
-
- 0 svar
- 637 visningar
-
-
Nu när jag kom hem från skolan ser jag att min korall spottar ut nåt typ av slem... Känner på mig att det är något dåligt men är det verkligen så? Kanske är det bra? Behöver iallafall hjälp med att veta vad det är
-
- 3 svar
- 637 visningar
-
-
Ska hämta mitt "nya" kar 130 l nästa vecka och har lite funderingar. Det finns 3 fiskar som följer med. Ska ha dem i ett litet mollyhotell (tror det kallas så) medans karet stabiliseras. Hur länge kan det ta? Ska försöka få med så mycket inkört vatten som möjligt och stenen är ok. Klarar sig fiskarna clown och damseller någon vecka utan pumpar (bara syrepump)?
-
-
- 4 svar
- 637 visningar
-
-
Vad äter en puellaris förutom det som finns i sanden? Osäker på om där finns mat så det räcker åt den. Räcker det som ramlar ner till bottnen från när man matar fiskarna till en sådan annars?
-
- 3 svar
- 637 visningar
-
-
-
Denna dök upp i karet och jag undrar vad det är och hur jag får bort den?
-
-
- 4 svar
- 636 visningar
- 1 följare
-
-
Hej bläckis här igen då jag har 1midas,1rödstjärtad gobbie och 1 dvärgsabbore väldigt fina typer .Men jag har märkt att dom inte håller ihop så bra dom bråkar ! vad ska jag göra nu ?
-
- 0 svar
- 636 visningar
-
-
Hej! Kan man fylla på avdunstat vatten men vanligt kranvatten?
-
- 1 svar
- 635 visningar
-
-
Det är någonting som växer bland mina zoas som stör dom. Någon som vet vad det är och hur jag får bort det? Kanske svårt att se på bilden, men kan det vara en glasros som hittat dit? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
- 4 svar
- 635 visningar
-
-
Hej! Idag flyttade jag på levande stenen då blev det förstås grumligt men när jag var klar och drog av lampan såg det alldeles grönt ut, men när jag tog upp lite vatten så såg det normalt ut. Och när lampan är på ser det också normalt ut, vad kan det vara?
-
- 2 svar
- 635 visningar
-
-
Hej min palettkirurg har fått dille på att flytta runt mina eremiter den tar den i munnen och släpper de lite varstans i karet har någon annan varit ute för detta fenomen den har bara börjat med det nu har haft eremiter och kirurgen länge Med vänliga hälsningar Frank
-
-
- 9 svar
- 635 visningar
-
-
Tjena, Kom för några månader sen över ett oförskämt billigt Red sea reefer 250, Nackdelen är att det har extremt mycket märken från en rakbladsskrapa i silikonet i framrutan. Tänkte kolla om man kan skära bort det skadade silikonet och slikona om själv eller om det finns nått företag i mellansverige(Västerås-Sthlm-uppsala) man kan lämna in detta och få det gjort för en rimlig summa. Har för mig att det finns nått företag i bromma som bygger akvarium. Tänkte om man kanske kan kontakta dom. Mvh
-
- 2 svar
- 633 visningar
-
-
Eftersom returpumpen till mitt RSM S 500 låter för mycket tänkte vi investera i en ny tystare returpump. Jag har hört att Jebao DC 5000 upplevs som väldigt tyst av de flesta. Stämmer det? Upplever ni den tystare än en RSM originalreturpump? Har ni andra tips i ungefär samma prisklass och som man lätt och snabbt kan beställa? Kan den enkelt kopplas till ett RSM? Är flödet lagom?
-
- 3 svar
- 633 visningar
-