Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Ny salvatenaqvarist vän,

Hej kära saltisar Är ny här på saltvatensguiden undrar om nån som vet eller känner nån som har lagt när eller säljer hydra lampor till min reefer 250 l tack ☺️👍

• 1 svar
    • 2,1k visningar
  2. Started by Nemisis,

Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F

3. Started by Jeppe83,

Testade mitt vatten idag. Mg 1600 och Ca utanför skalan på red seas tester. Va gör man nu?

• 1 svar
    • 570 visningar
  4. Started by pegekin,

Har en instant Ocean 800 -Hur högt ska själva skummet vara i skummaren? Hoppas ni förtår frågan fastän den e lite konstigt formulerad.

• 1 svar
    • 552 visningar
  5. Started by dominique,

Vilket salt rekommenderar ni? jag har tittat på Corallife och Tropic Marin och undrar vad ni har för erfarenheter. VH / Dominique

• 1 svar
    • 627 visningar
  6. Started by Botan,

Hej allihopa Köpte en påse levande sand till mitt nya nano kar på 65 l. Satte i vatten allt gegg och grus + ls. Ett dygn senare provade jag nitrit och amoniak....visade sig vara både nitrit och amoniak. Kollade även på påsen med ls där det står...no waiting just add fish. Hur går det ihop? Man kan väl inte ha fiskar i ett kar med nitrit och amoniak? Vuill nämligen inte vänta så länge med att adda fiskar. Hur länge tror ni det tar innan jag kan köpa fiskar?? Sofia

7. Hej! Detta blir min första tråd sen en lång tid tillbaks. Men ett återfall av denna rogivande hobby har drivit mig tillbaks hit till detta fantastiska forum! Nu till min fråga, Angående powerheads och vågor. Alla är väll överens om att det inte är nödvändigt, men åtråvärt att skapa vågrörelser i akvariet. Hellre än att blåsa på koraller från samma håll, varje dag, varje vecka och varje månad e.t.c Mina funderingar gäller hur man återskapar vågrörelser i vattnet, eller iallafall ett varierande flöde. Man kan i princip koppla 2 billiga timers till 2 powerheads och få dom att gå on/off i korta intervaller, men detta kan väll inte vara…

• 1 svar
    • 949 visningar
  8. Jag har en (kanske dum) fråga om det finns nybörjar koraller och fiskar som passar i ett 54L akvarium? Jag har studerat så mycket på equipment och skötsel att jag helt glömde bort att kolla upp hur stor akvariumet måste va för clownfiskar (som jag tänkte köpa) men vilken tur jag kollade upp det innan jag köpte nått för jag fick reda på att clownfiskar ska ha minst 20 gallon eller 75 liter... Om det inte finns nått så ska jag absolut inte ens försöka men tänkte man kan ju höra lite här först

• 1 svar
    • 2,3k visningar
  9. Started by Johha,

Är det någon på SG som har ett fint saltkar i närheten av motala,linköping? Skulle gärna vilja komma och kika lite och få lite inspiration;)(orkar inte söka igenom Medlemslistan o_O.

• 1 svar
    • 633 visningar
  10. Started by nmelander,

Hej jag är ännu en nybörjare som håller på och startar ett saltkar. Jag har ett juwel Rio 180 som får bli mitt nybörjar kar. Har beställt en Tunze nano reef 200. Ska köpa 10-15 kilo LS Är det någon som vet om det går att bygga om Juwels egen armatur för att klara starkare belysning. Idag sitter 2st 30w powerglo (ett blått) Vilka och hur många fiskar rekomenderar ni till detta lilla akvarium? Hur mycket salt ska det vara per liter? Kom med lite tips och ideér allt är av nytta då jag är relativt oerfaren på området. Tack på förhand Nicklas

• 1 svar
    • 943 visningar
  11. Started by Purre,

Hej Någon som har erfarenhet av sanden JBL Sansibar Dark i saltvattensakvarium? Jag tänker på om den kan avge ämnen som inte är bra för koraller och övriga djur. /Per

12. Started by sunspots,

Har nu sedan en tid tillbaka insett att det jag inledningsvis utgick ifrån var "vanlig borstmask" var något helt annat... Jag har en hel del ormstjärnor i karet. De har följt med stenen, jag har inte aktivt köpt någon. De är randiga, inte gröna. Men de börjar bli stora och jag började försöka läsa på lite om dom. Har sett i andra forumtrådar på gamla SG att någon blir varnad för att de kan käka upp dennes mandarin? Så vill jag ju inte ha det! Genom litteratur har jag fått för mig att det enbart är de gröna ormstjärnorna man ska akta sig för. Men dessa randiga - är det ok att ha kvar dom i karet eller kommer de jaga och äta min madarin eller mina räkor....? Vad är era erfa…

13. Started by jergenoman,

Hej Jag kommer att köpa ett begagnat MAX-S 400 och tänkte ta tillfället i akt att fräscha upp det när jag har chansen. Bl.a. byte av o-ringar, men jag kan inte hitta någon specifik sats för detta akvarium. Vad brukar ni använda? Något annat jag borde tänka på i det här läget? /Jörgen

• 1 svar
    • 453 visningar
  14. Started by hippo,

hur kraftig uvc behöver man till ett 200kar?

• 1 svar
    • 753 visningar
  15. Guest J@nne
    Started by Guest J@nne,

hej svejs jag undrar om där finns någon som har erfarenhet av deltecs kompletta akvarium.fungerar dom rakt av eller måste man komplettera med något?

• 1 svar
    • 981 visningar
  16. Started by Marvin,

Hej! Har precis köpt ett uvc-filter i kampen mot envisa alger samt den j*vla pricken... någon som har ett bra tips på något man kan sätta för insuget för att förhindra att mina mindre invånare sugs in i inloppet? En fråga till, bra tips på hur jag blir av med den oljiga ytan i akvariet? Jag har inte ytavrinning. Tacksam för alla tips och idéer.

• 1 svar
    • 570 visningar
  17. Started by skumpan,

Det här med red seas olika varianter. Om jag har förstått rätt så får man bestämma själv vad man vill ha för skimmer mm i reefern. Men vilka grejer är det egentligen som skiljer dem åt? Vilka grejer behöver man köpa till om man satsar på en reefer? Och är akvariet "startredo" om man köper en max eller är det något man behöver köpa till? Mvh Nybörjaren

• Gilla
    • 1 svar
    • 661 visningar
  18. Started by Jpson67,

Har haft turen att ha fått en saltvattens kar på 380 liter inkl utr, har haft sötvattenskar i många år, men vill gärna lära mig mer om saltvattenskar och hur det funkar mm, därför söker jag efter bra och informativa böcker som man bör läsa innan man drar igång nått projekt. Dom får gärna va på svenska. Mvh Jimmy

• 1 svar
    • 482 visningar
  19. Hej alla. Behöver höja upp min skummare i sumpen. Behöver köpa ett raster - var köper jag ett sådant? T

• 1 svar
    • 696 visningar
  20. Started by Randomkille,

Tjenare allesammans det är så att en av mina euphyllias som jag har haft i 2 veckor snart svullnar upp ibland, nu när jag satt och kollade på allt roligt som händer i akvariet så såg jag att den hade svullnat upp igen... Vad beror detta på?

• Gilla
    • 1 svar
    • 365 visningar
  21. Started by Mentla,

Hej, Vi är nya här i forumet och vi är färska saltvattensägare. Akvariet är ett Aqua Medic 125 som nu har varit igång i 3 dagar. Än så länge är det bara saltvatten, 53 kg levande sten samt 50 kg otvättad korallsand i det. Vi har självklart läst massor här på forumet... väldigt informativt och god stämning här Min fråga gäller temperaturen... Vi har en doppvärmare men den är aldrig på men pumparna och belysningen gör vattnet 28 grader, något lägre på morgonen. 28 är ju högt men spelar det någon roll? om ja, skall vi lämna locken öppna eller vad? Ps. Våra vattenvärden är: Salthalt: 1.022 PH: 8,0 KH: 11 Mg: 1320…

• 1 svar
    • 598 visningar
  22. Started by Andreas84,

Nån som vet vad detta är den satt i ett hål i ls i en vecka men har nu börjar gå runt. Denna grejen hittade jag igår ser bara ut som gele även den går runt. Mvh

23. Started by frebor,

Hej Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett nytt clownhotell eller ett beggat JBJ nano 106l. Det senare är ju lite större men inte så väldigt mycket dyrare. Min fråga dock handlar om värme. Vårt trähus kan bli runt 25 grader varmt på sommaren. I JBJ-karet sitter en mh-lampa. Dock finns det nyare med led-teknik. Kan man byta till det senare när man har bättre ställt med pengar? Eller ska man skippa saltvatten helt? Kommer det att vara möjligt att hålla tempen på bra nivåer i 25 graders inomhustemp. Någon som har en refelektering i ämnet. Frun har förresten precis ratat ett RSM 130 pga att hon tyckte bänken var för ful....

• 1 svar
    • 961 visningar
  24. Started by SaltMicke,

Hej! Söker någon i göteborgsområdet som man kan köpa eller låna 2st hålsågar av. Känns onödigt att köpa borr då det bara är 2 hål som skall borras. Eller om någon möjligtvis vet någon glasfirma som är hjälpsamma?

• 1 svar
    • 496 visningar
  25. Started by litenpapillon,

Hej jag och min pojkvän ska starta ett saltvattens akvarium. jag har ett akvarium på 190l som jag har haft malaviciklider i tidigare. Men nu till ämnet jag har köpt boken "saltvattensakvariet guiden för nybörjaren" av Daniel Knop. I den står det att man ska ersätta spårämnen. Det står även att man ska kunna köpa spårämneslösning i djuraffärer, men när jag har frågat vet de inte vad det är. kan någon förklara vad det är och måste jag ha det med en gång. jag har ju nämligen redan ett akvarium med ljus, pump, salt och skummare. räcker inte det för att jag ska kunna starta det. det står i boken att man inte ska lägga i någon levande sten förän efter 10 dagar. Är det skilnad …

• 1 svar
    • 633 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.