Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Vem var det som hade det cylindriska karet uppe här på forumet tidigare idag??
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Är det någon här på guiden som känner till något om vortech cirkulations pumpar?? googlade lite och hittade dom kompakta som tusan och pumpar tyst och mycket som bara denn.... är de någon som testat dom eller så här?? funderar om man skulle köpa sig såna med controller..Då behöver man inte köpa nån våg maskin eller nått dom hade allt i ett. verkar skit bra
-
- 1 svar
- 737 visningar
-
-
Skall köpa tunze stream pump kit...vart finns dom som har bra pris på grejerna! Hittade i USA ett kit med två pumpar 12000l/h vardera och en kontroll till dom allt skulle man ha hemma med frakt för under 3000:- Men haken är ju att dom har 110volts uttag...
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Hej! Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea. Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort! Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare. Jag tänkte inte på några stora saker i m…
-
- 1 svar
- 933 visningar
-
-
Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?
-
- 1 svar
- 593 visningar
-
-
Jag försöker hitta en bra foderautomat (för flingfoder) för mitt saltvattenskar RSM 130D. Har ni någon bra som ni kan rekommendera och som funkar utan att man behöver modda sönder akvariet ? Har provat en billig variant från asien och den verkar funka men tänkte ändå kolla på alternativen. /Zoltan
-
- 1 svar
- 835 visningar
-
-
en av mina emeriter har nu lämnat mig. tänkte höra varför detta händer.. vad är den vanligaste orsaken. kvar låg bara ett tomt skal. mvh mange
-
- 1 svar
- 741 visningar
-
-
Hej undrar lite om nödvändig streamer effekt för just nu har jag uppdaterat streamerna efter råd Låg på 15 gånger akvariets volym i timmen nu ligger jag på 52 gånger i timmen och det är lite tråkigt för det blåser upp endel sand på stenen och blir en kal del i fronten i sanden
-
- 1 svar
- 661 visningar
-
-
Hej kära saltisar Är ny här på saltvatensguiden undrar om nån som vet eller känner nån som har lagt när eller säljer hydra lampor till min reefer 250 l tack ☺️👍
-
- 1 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F
-
Testade mitt vatten idag. Mg 1600 och Ca utanför skalan på red seas tester. Va gör man nu?
-
- 1 svar
- 639 visningar
-
-
-
-
Hej allihopa Köpte en påse levande sand till mitt nya nano kar på 65 l. Satte i vatten allt gegg och grus + ls. Ett dygn senare provade jag nitrit och amoniak....visade sig vara både nitrit och amoniak. Kollade även på påsen med ls där det står...no waiting just add fish. Hur går det ihop? Man kan väl inte ha fiskar i ett kar med nitrit och amoniak? Vuill nämligen inte vänta så länge med att adda fiskar. Hur länge tror ni det tar innan jag kan köpa fiskar?? Sofia
-
- 1 svar
- 772 visningar
-
-
Hej! Detta blir min första tråd sen en lång tid tillbaks. Men ett återfall av denna rogivande hobby har drivit mig tillbaks hit till detta fantastiska forum! Nu till min fråga, Angående powerheads och vågor. Alla är väll överens om att det inte är nödvändigt, men åtråvärt att skapa vågrörelser i akvariet. Hellre än att blåsa på koraller från samma håll, varje dag, varje vecka och varje månad e.t.c Mina funderingar gäller hur man återskapar vågrörelser i vattnet, eller iallafall ett varierande flöde. Man kan i princip koppla 2 billiga timers till 2 powerheads och få dom att gå on/off i korta intervaller, men detta kan väll inte vara…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har en (kanske dum) fråga om det finns nybörjar koraller och fiskar som passar i ett 54L akvarium? Jag har studerat så mycket på equipment och skötsel att jag helt glömde bort att kolla upp hur stor akvariumet måste va för clownfiskar (som jag tänkte köpa) men vilken tur jag kollade upp det innan jag köpte nått för jag fick reda på att clownfiskar ska ha minst 20 gallon eller 75 liter... Om det inte finns nått så ska jag absolut inte ens försöka men tänkte man kan ju höra lite här först
-
- 1 svar
- 2,3k visningar
-
-
-
Hej jag är ännu en nybörjare som håller på och startar ett saltkar. Jag har ett juwel Rio 180 som får bli mitt nybörjar kar. Har beställt en Tunze nano reef 200. Ska köpa 10-15 kilo LS Är det någon som vet om det går att bygga om Juwels egen armatur för att klara starkare belysning. Idag sitter 2st 30w powerglo (ett blått) Vilka och hur många fiskar rekomenderar ni till detta lilla akvarium? Hur mycket salt ska det vara per liter? Kom med lite tips och ideér allt är av nytta då jag är relativt oerfaren på området. Tack på förhand Nicklas
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Någon som har erfarenhet av sanden JBL Sansibar Dark i saltvattensakvarium? Jag tänker på om den kan avge ämnen som inte är bra för koraller och övriga djur. /Per
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Har nu sedan en tid tillbaka insett att det jag inledningsvis utgick ifrån var "vanlig borstmask" var något helt annat... Jag har en hel del ormstjärnor i karet. De har följt med stenen, jag har inte aktivt köpt någon. De är randiga, inte gröna. Men de börjar bli stora och jag började försöka läsa på lite om dom. Har sett i andra forumtrådar på gamla SG att någon blir varnad för att de kan käka upp dennes mandarin? Så vill jag ju inte ha det! Genom litteratur har jag fått för mig att det enbart är de gröna ormstjärnorna man ska akta sig för. Men dessa randiga - är det ok att ha kvar dom i karet eller kommer de jaga och äta min madarin eller mina räkor....? Vad är era erfa…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag kommer att köpa ett begagnat MAX-S 400 och tänkte ta tillfället i akt att fräscha upp det när jag har chansen. Bl.a. byte av o-ringar, men jag kan inte hitta någon specifik sats för detta akvarium. Vad brukar ni använda? Något annat jag borde tänka på i det här läget? /Jörgen
-
- 1 svar
- 547 visningar
-
-
-
hej svejs jag undrar om där finns någon som har erfarenhet av deltecs kompletta akvarium.fungerar dom rakt av eller måste man komplettera med något?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har precis köpt ett uvc-filter i kampen mot envisa alger samt den j*vla pricken... någon som har ett bra tips på något man kan sätta för insuget för att förhindra att mina mindre invånare sugs in i inloppet? En fråga till, bra tips på hur jag blir av med den oljiga ytan i akvariet? Jag har inte ytavrinning. Tacksam för alla tips och idéer.
-
- 1 svar
- 636 visningar
-
-
Det här med red seas olika varianter. Om jag har förstått rätt så får man bestämma själv vad man vill ha för skimmer mm i reefern. Men vilka grejer är det egentligen som skiljer dem åt? Vilka grejer behöver man köpa till om man satsar på en reefer? Och är akvariet "startredo" om man köper en max eller är det något man behöver köpa till? Mvh Nybörjaren
-
-
- 1 svar
- 749 visningar
-